Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Miss Anthropy skrev (2 timer siden):

Tror ikke det handler om å tro på eller ei. Tror på alles betetning i dette, men mener at saken aldri burde vært ført for retten, men behandlet i andre instanser. 

Hvilke andre instanser? 

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (6 timer siden):

Mener du at det kan sammenlignes det ansvaret en mor har for at et hjem skal være trygt som et barn har? Håper jeg misforstår deg her. 
Jeg ser du nå skriver voksne barn, men hendelsen fra tiltalen er mens de var barn.  

Selvfølgelig skal en mor ha ansvar for at barn har det trygt, Det at hun eventuelt helt eller delvis har mislykkes som omsorgsperson  forsvarer ikke spekulasjonen jeg tok utgangspunkt i.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (10 minutter siden):

Kjempefint at man kan bruke en lei sak til noe godt. Denne rettssaken har vært grundig og omfattende. Og fordi den handler om kjente mennesker, så har det blitt satt et skarpt søkelys på temaet om blant annet oppdragervold, som aldri ville nådd fram i pressen hvis det ikke hadde vært for etternavnet til de involverte. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. 

Man ser det man vil se i denne saken tror jeg. Hvis det kan føre til mer ressurser for hjelp til anonyme ofre, så er jeg enig, men jeg har mine tvil. Mange vil dessverre bli møtt med henleggelse og null ettervern. Forskjellsbehandling.

Rart å tenke på at denne saken nesten har fått like lang tid i retten som 22.juli terroren. La det synke inn litt.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Callisto83 skrev (Akkurat nå):

Man ser det man vil se i denne saken tror jeg. Hvis det kan føre til mer ressurser for hjelp til anonyme ofre, så er jeg enig, men jeg har mine tvil. Mange vil dessverre bli møtt med henleggelse og null ettervern. Forskjellsbehandling.

Rart å tenke på at denne saken nesten har fått like lang tid i retten som 22.juli terroren. La det synke inn litt.

Det er imponerende og utrolig gledelig at dette temaet endelig blir tatt på alvor. Barn blir sjeldent hørt eller tatt på alvor, og under denne rettssaken har det blitt synlig hvor mange mennesker som strever med å forstå at selv velkledde, oppegående, høyt utdannede, høyt respekterte medlemmer av samfunnet kan være helten på dugnaden i borettslaget, trener for G10, direktør i et børsnotert selskap og ALIKEVEL gå hjem på kvelden og banke kone og barn. Jo flere som forstår dette, jo flere barn kan vi beskytte. Og om det ikke er direkte sammenlignbart med akkurat denne saken så er synlighet og eksponering av problemet første skritt på veien. 

• Liker 15
  • Nyttig 13
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (På 15.5.2025 den 10.57):

Jeg syns ikke han fremstår som en annen mann. I sin forklaring la han stor skyld på barna sine, de var krevende, de ba alltid om alt mulig, de var bortskjemte og alt mulig. Han tok jo ingen ansvar selv, alt var andres feil. Når han ikke en gang innrømmer at han har slått eller knipset med vilje så er det ikke lett å bli en "annen mann". 

Helt enig, absolutt ingenting tyder på at han er hatt noen aha opplevelser. Han virker å ha en god del narsissistiske trekk. Helt latterlig den argumentasjonen forsvaret har om at det var enklere måter å oppnå kontroll over barna enn å bli  trenern deres, faktisk kunne han bare lagt på sofaen og terrorisert familen derfra sa de vel. Som om det hadde vært noe bedre. Dessuten hadde guttene talent, og selvom ikke Gjert kunne sett for seg hvilken suksess (sportslig) det skulle bli, er jeg overbevist over at han tidlig har sett at dette med løpingen til guttene og trenerrollen hr gitt han en slags posisjon som han har likt svært godt. Han tar ingen ansvar, han beklager på en måte som overhodet ikke er troverdig, han har ønsket hevn og å ødelegge for guttene, uansett om det er sagt i affekt, hvem foreldre kjenner på slike følelser overfor egne barn? "Alle" vet at det kan være vanskelig jobbe sammen med nær familie, også der familien fungerer godt i  utgangspunktet. Hele måten han stakkarsligjør seg selv, han er uforutsigbar, krevende å samarbeide med om det ikke går hans vei, og Tone " har ikke gjort annet enn å beskytte alle mot ham, Gjert. Hvorfor det skulle være nødvendig i det hjemmet hun beskriver i retten skjønner jeg ikke.

Har forøvrig stått i lignende situasjon, der min mor nekter å høre min side i en svært vanskelig situasjon. Det er snart 5 år siden, og har ikke hatt kontakt med henne siden. At T ikke bare sier det hun sier, nektet å svare på bistandsadvokaten spørsmål må være helt jævlig for dem. 

Tror Tone nektet politiavhør for 0 holde seg nøytral, men etter å ha sett hvordan saken utvikler seg enten gitt etter for press fra Gjert, eller bestemt seg selv for å forsøke å "redde" han

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Essensen av denne saken, slik jeg forstår den er at forsvaret har prøvd å bygge opp et bilde av  Gjert som en autoritær trener og litt  «røff i kantene»  trenerstil. Og at det har overlappet over til foreldrestilen hans. Ikke ulovlig å være en autoritær trener eller røff i kantene trener, men som far kan det fort krysses noen grenser som ikke er forenelig med norsk lov. At 50 stykk sier at de ikke har sett at barna har vært utsatt for psykisk og fysisk mishandling, betyr lite hvis dette har skjedd bak lukkede dører i hjemmet deres. Jeg tenker at vitnemålene til foreldrene, og ikke minst lydopptaket av de, sier noe om at ungene snakker sant. 

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet
Callisto83 skrev (På 15.5.2025 den 17.08):

Jeg får veldig vondt av Tone. Hun er fanget mellom barken og veden, og det var garantert ikke slik hun så for seg at det kom til å bli med familien sin. Dette påvirker sikkert hennes forhold til barnebarna også. For ikke å snakke om det medietrykket de nå står i. Trist det hele.

Jeg synes også Jakob sin kronikk var rørende fin. Jeg kjenner jeg ikke er helt klar til å gjøre Jakob Ingebrigsten til "poster boy" for vold og mishandling i oppveksten, men jeg har forståelse for at det de har gått igjennom har vært veldig krevende. Den eller de som hjalp han med å skrive den fikk sagt det på en fin måte synes jeg.

Vondt av Tone? Det forstår jeg bare ikke, hun er ikke fanget mellom noe som helst, hun avviser tilogmed barns indre følelsesliv! Har opplevd dette selv og det preger livet mitt hver eneste dag mange år etter.

Det er kun synd i henne dersom hun blir presset og/eller manipulert av Gjert. Hun nekter tilogmed å svare på spørsmål fra barnas advokat, hun viser i det hele tatt 0 interesse for sine egne barns vonde opplevelser.  

Om hun er presset av Gjert eller ikke får vi sikkert ikke vite, det er vanlig at kjærester og ektefeller vitner til fordel for partnere som utøver vold.

Jeg gikk i en støttegruppe for voldsutsatte kvinner, og der var det flere som ikke forsto før de ble skilt, og heller ikke for noen gikk det år før de skjønte hvor kontrollert de har vært. Felles for disse var at de giftet seg unge. 

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er jo vanskelig, Mine barn tillegger meg også hensikter og meninger som jeg ikke har hatt.  De gjetter på hva jeg mener eller ønsker, stikk motsatt av virkeligheten.  Mens jeg tror at jeg har gjort så godt jeg kunne med det jeg hadde tilgjengelig av muligheter, så ser de selvfølgelig ikke hvilke utfordringer jeg hadde for å få det til, og klager på at det ikke ble enda bedre, finere og tøffere den gang de var barn og ungdommer.

Vanskelig, fordi man befinner seg på hver sin planet, og ikke snakker samme språk.  Det heter kanskje generasjonsforskjeller.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg tror ingen av dem lyver. De har forskjellig virkelighetsoppfatning, og tror helt og fullt at sin sannhet er sann. Tone står i en umulig spagat, men jeg tror hun fast og helt forteller sin sannhet, på samme vis som at datteren og sønnene forteller sin sannhet. Denne situasjonen kan man få i tilfeller hvor f.eks. det foreligger emosjonell ustabil personlighets forstyrrelse, Psykopati og narsissisme, Stocholmsyndrom eller traumatisk binding på ene siden. Sosial smitte var Elden også inne på. Vi kjenner også til bruk av foreldrefremmedgjøring hos fosterforeldre, hvor barn ender opp med sterkt hat mot egne foreldre. Når bistandsadvokat underbygger og er overivrig kan også minnene forsterkes og bli sterkere enn de egentlig er. Det kan oppstå ekkokammer. Vi har alle ting vi kan kritisere foreldrene våre for hvis vi kjenner etter. De har gjort og sagt ting som ikke har vært bra. Overreagert og kanskje vært ut av balanse når det har blitt mye med tenåringer som er i opposisjon og kanskje vanskelige.  Jeg tror fullt og helt på alle her, men at Gjert Ingebrigtsen har gått for langt i flere tilfeller, ja. Men jeg er enig med Lersveen : 2 års fengsel skulle heller vært 2 års daglig familieterapi for alle. De bør forsones. Tilgi hverandre og rydde opp. Og kreve at det aldri gjentar seg. Jeg legger også merke til at Jacob fremstår som en utrolig flott, sterk og trygg ung mann. Har gjorde en utrolig flott opptreden på Idrettsgallaen, hvor han viste dyktighet både i tale, i tegning/ maling og i sportsreporterrolle. Dette er flotte barn, som har sitt i sekken som utrolig mange andre som ikke får sak i rettssystemet.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Menchit skrev (11 minutter siden):

Vondt av Tone? Det forstår jeg bare ikke, hun er ikke fanget mellom noe som helst, hun avviser tilogmed barns indre følelsesliv! Har opplevd dette selv og det preger livet mitt hver eneste dag mange år etter.

Det er trist å lese at du har det sånn. Jeg vil helst forholde meg til Ingebrigsten saken. Ja, jeg får vondt av Tone. Spesielt å bli hengt ut på nettet som dette. Fæl mor, vet ikke hva.

Nå er mange av disse barna i denne saken strengt tatt ikke barn lengre, men foreldre selv. (Ikke datteren, selv om hun nå er 18.) Selv om de alltid vil være barna til Tone og Gjert, kan det godt være Tone kjenner til litt andre problemstillinger og konflikter enn hva vi får med oss. Jeg vil ikke dømme henne for mye i den situasjonen hun er i nå.

Apropos definisjonen barn, den eneste i Ingebrigsten familien som ikke er myndig, bor såvidt jeg vet sammen med foreldrene nå. Så det er jo noe og ha i bakhodet når man skriver masse stygt om noen på nett.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Perine skrev (39 minutter siden):

Dette er jo vanskelig, Mine barn tillegger meg også hensikter og meninger som jeg ikke har hatt.  De gjetter på hva jeg mener eller ønsker, stikk motsatt av virkeligheten.  Mens jeg tror at jeg har gjort så godt jeg kunne med det jeg hadde tilgjengelig av muligheter, så ser de selvfølgelig ikke hvilke utfordringer jeg hadde for å få det til, og klager på at det ikke ble enda bedre, finere og tøffere den gang de var barn og ungdommer.

Vanskelig, fordi man befinner seg på hver sin planet, og ikke snakker samme språk.  Det heter kanskje generasjonsforskjeller.

Sier ikke dette for å dømme deg, men med en slik relasjon barn og foreldre som du beskriver har jo noe unektelig ikke gått som det skulle i barneoppdragelse? Har flere barn selv og 2 av de var enkle, og 1 en god del mer krevende. Jeg gjorde mitt beste, men ser jo selv at det ikke var godt nok til å ha en nær og god relasjon til dette barnet som med de andre to. Dette ansvaret er ene og alene mitt, som forelder. Ikke enkelt..

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Nettrollet skrev (10 minutter siden):

Sier ikke dette for å dømme deg, men med en slik relasjon barn og foreldre som du beskriver har jo noe unektelig ikke gått som det skulle i barneoppdragelse? Har flere barn selv og 2 av de var enkle, og 1 en god del mer krevende. Jeg gjorde mitt beste, men ser jo selv at det ikke var godt nok til å ha en nær og god relasjon til dette barnet som med de andre to. Dette ansvaret er ene og alene mitt, som forelder. Ikke enkelt..

Nei da. Jeg skrev bare for å peke på at det kan være visse generasjonsforskjeller, generasjonskløft eller hva man enn kan kalle det.  

• Liker 1
Skrevet
anonym 4545 skrev (7 minutter siden):

Kanskje mediene bør slutte å la sportskommentatorer kommentere saker innen rettsapparatet, særskilt når det er snakk om vold i nære relasjoner?! Han viser jo bare hvor forbanna lite han har lært disse ukene om voldsmekanismer. Han og Saltvedt burde ta seg en tur på kammerset med et par traumespesialister, og så ble lederne deres reflektere over hvorfor sportsjournalister kommenterer denne saken på slik måte. 

• Liker 16
  • Nyttig 12
Annonse
Skrevet
Ninaen skrev (1 time siden):

Kanskje mediene bør slutte å la sportskommentatorer kommentere saker innen rettsapparatet, særskilt når det er snakk om vold i nære relasjoner?! Han viser jo bare hvor forbanna lite han har lært disse ukene om voldsmekanismer. Han og Saltvedt burde ta seg en tur på kammerset med et par traumespesialister, og så ble lederne deres reflektere over hvorfor sportsjournalister kommenterer denne saken på slik måte. 

💯 enig. Han kommentatoren der reagerer jeg på. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Callisto83 skrev (6 timer siden):

At saken har fått mye tid og ressurser bør ikke brukes mot søsknene uansett. De styrer ikke dette og saken er like viktig om den bruker 7 eller 1 uke. Mange snakker som om dette er noe søsknene kan noe for. Synd dette tar fokus fra det som er essensen i saken.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
Wiews skrev (8 timer siden):

Advokaten hans Mette Yvonne Larsen, uttalte i går til TV2 Etterforsket, at Jakob har skrevet den kronikken selv. 

Da har ikke du fulgt så godt med i vitneførselen - den kronikken viser resonnement, ordleggelser og finpusset skriveteknikk som JI ikke er i besittelse av jf. skoleprestasjoner og ordleggelser ved f eks. intervju. Et fint produkt fra kommunikasjonsrådgiver, på lik linje som MBH og andre royale barn, politikere osv. også kan ty til som "sitt eget".

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Istapp skrev (4 minutter siden):

Da har ikke du fulgt så godt med i vitneførselen - den kronikken viser resonnement, ordleggelser og finpusset skriveteknikk som JI ikke er i besittelse av jf. skoleprestasjoner og ordleggelser ved f eks. intervju. Et fint produkt fra kommunikasjonsrådgiver, på lik linje som MBH og andre royale barn, politikere osv. også kan ty til som "sitt eget".

Hva du vet. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
Istapp skrev (4 minutter siden):

Hvor i vitneførselen har det blitt sagt at Jakob ikke kan ressonere, ordlegge seg og skrive på denne måten? 

Og så er det noe helt annet å ordlegge seg skriftlig enn muntlig, i intervju. Og nå er det sagt at han har skrevet det selv, men om det ikke hadde vært slik, og han fikk formulert sine tanker, hva har det å si?

Synes du klager på at vi som støtter Jakob ikke evner å se noe fra den andre siden, men kanskje du burde se litt hva du gjør selv også.

• Liker 16
  • Nyttig 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...