Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

Skrevet
timbar skrev (18 minutter siden):

Å vitne til fordel for G er vel det verste sviket en mor kan gjøre.

Det verste for rettssikkerheten er at vitnemål som kan belyse saken utgår.

• Liker 2
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (19 minutter siden):

Psykisk vold anses som mer skadelig enn fysisk faktisk, men altså dessverre mye vanskeligere å bevise. 

I motsetning til deg jobber jeg ikke med barn, men har hørt dette argumentet før, at psykisk vold anses som verre en fysisk vold. Men hvordan mener du foreldre som utøver fysisk vold ikke også utøver psykisk vold? På siden av denne saken, men er oppriktig nysgjerrig hvordan det kan være mulig å utøve bare en type vold.

• Liker 3
Skrevet
VXL100 skrev (6 minutter siden):

Menn blir alltid dømt, også for ingenting. Kvinner blir sjeldent dømt, og ingen trenger å si at det sikkert er "noko". Men den morens mishandling, det er "noko". 

Eg meiner psykisk press som G har dreve med er "noko". Når det gjeld den andre saka synast eg det er rart ho ikkje blir dømd for manglande helsehjelp det er og "noko".  Men uansett ,2 feil blir aldri ein rett.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Det finnes jo lydopptak på ting Tone har sagt, og avhengig av hvordan man tolker de motsier jo Tone disse i retten. 

• Liker 15
Skrevet
Nettrollet skrev (22 minutter siden):

I motsetning til deg jobber jeg ikke med barn, men har hørt dette argumentet før, at psykisk vold anses som verre en fysisk vold. Men hvordan mener du foreldre som utøver fysisk vold ikke også utøver psykisk vold? På siden av denne saken, men er oppriktig nysgjerrig hvordan det kan være mulig å utøve bare en type vold.

Det er vel ikkje det at det berre blir brukt ein type vold meir det at ord og usikkerheita gjer meir vondt en sjølve slaget. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Nettrollet skrev (23 minutter siden):

Jeg jobber heller ikke med det, men jeg tenker det er stor forskjell på en/få hendelse(r) av fysisk vold og jevnlig psykisk vold/mishandling. Psykisk mishandling over tid gjør at man mister sitt indre kompass eller seg selv. Som oftest vil psykisk og fysisk vold henge sammen, men fysisk vold er mye mer håndfast. Man kan lettere se at "det slaget" eller "den omgangen med fysisk vold" var en reaksjon på en hendelse (enten man hadde noe med den å gjøre eller ikke). Psykisk vold/mishandling over tid er vanskelig å forstp. Enten det er i forhold til hva man har gjprt "galt" eller ikke minst hvordan man er galt sammensatt som menneske. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
VXL100 skrev (1 time siden):

Typisk om Gjert skulle bli dømt for ingenting, og så blir moren som har mishandlet, sultet og holdt sitt barn innelåst i 15 år frifunnet. 

https://www.nrk.no/vestland/mor-frifunnet-for-grov-mishandling-mot-egen-sonn-i-bergen-1.17416948

Blir Jo veldig avsporing dette, men utrolig overrasket over at hun ikke ble dømt. Nå endte jo Valdressaken opp med dødsfall, men ellers er det jo mye likhetstrekk,og der ble jo moren dømt.

Jeg ser at de tydeligvis har lagt vekt på hans autismespekterdiagnose og ocd, men jeg skjønner ikke at manglende helsehjelp ikke førte til dom. Jeg er selv på spekteret og trenger hjelp fra helse når jeg "går meg fast". Å ikke sørge for at et barn får den hjelpen er helt.. sykt. 

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet
VXL100 skrev (1 time siden):

Typisk om Gjert skulle bli dømt for ingenting, og så blir moren som har mishandlet, sultet og holdt sitt barn innelåst i 15 år frifunnet. 

https://www.nrk.no/vestland/mor-frifunnet-for-grov-mishandling-mot-egen-sonn-i-bergen-1.17416948

Ja så den dommen selv, og er veldig uenig i frifinnelse av denne moren men må jo bare forholde meg til det. Fulgte også denne saken og må medgi at jeg er litt sjokkert over at hun ble frikjent. Hun var tiltalt for omsorgssvikt, ikke mishandling da, men likefullt merkelig. 

• Liker 12
Skrevet
refill skrev (1 minutt siden):

Blir Jo veldig avsporing dette, men utrolig overrasket over at hun ikke ble dømt. Nå endte jo Valdressaken opp med dødsfall, men ellers er det jo mye likhetstrekk,og der ble jo moren dømt.

Jeg ser at de tydeligvis har lagt vekt på hans autismespekterdiagnose og ocd, men jeg skjønner ikke at manglende helsehjelp ikke førte til dom. Jeg er selv på spekteret og trenger hjelp fra helse når jeg "går meg fast". Å ikke sørge for at et barn får den hjelpen er helt.. sykt. 

Enig og den frifinnelsen etter desverre presedens for hva som er akseptabelt å påføre sine barn, så er jo bare trist.

• Liker 8
Skrevet
VitaSana skrev (25 minutter siden):

Jeg jobber heller ikke med det, men jeg tenker det er stor forskjell på en/få hendelse(r) av fysisk vold og jevnlig psykisk vold/mishandling. Psykisk mishandling over tid gjør at man mister sitt indre kompass eller seg selv. Som oftest vil psykisk og fysisk vold henge sammen, men fysisk vold er mye mer håndfast. Man kan lettere se at "det slaget" eller "den omgangen med fysisk vold" var en reaksjon på en hendelse (enten man hadde noe med den å gjøre eller ikke). Psykisk vold/mishandling over tid er vanskelig å forstp. Enten det er i forhold til hva man har gjprt "galt" eller ikke minst hvordan man er galt sammensatt som menneske. 

Tenker vel at å bli kalt dum og evneveik og lignende gir mye traumer og konsekvenser for barnet enn litt vold uten at jeg vil forsvare vold da.

• Liker 6
Skrevet
timbar skrev (5 minutter siden):

Ja så den dommen selv, og er veldig uenig i frifinnelse av denne moren men må jo bare forholde meg til det. Fulgte også denne saken og må medgi at jeg er litt sjokkert over at hun ble frikjent. Hun var tiltalt for omsorgssvikt, ikke mishandling da, men likefullt merkelig. 

Tipper den saken blir anket av aktoratet. Burde ihvertfall bli det.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
VitaSana skrev (32 minutter siden):

Har vokst opp med begge deler, og konstant frykt for svært krenkende vurderinger/uttalelser om/til meg og grov vold. For meg var den fysiske volden uten tvil verst. Jeg frykta for å dø hver gang det skjedde. Ord gjorde meg vondt, men jeg frykta ikke å dø av å høre at jeg var uønsket, ubrukelig,  udugelig o.lign. Sorry avsporing.

P.S. Ikke mening å bagatellisere noens opplevelser, men en deling av mine erfaringer.

Endret av Nettrollet
  • Liker 1
  • Hjerte 18
Skrevet
Nettrollet skrev (Akkurat nå):

Har vokst opp med begge deler, og konstant frykt for svært krenkende vurderinger/uttalelser om/til meg og grov vold. For meg var den fysiske volden uten tvil verst. Jeg frykta for å dø hver gang det skjedde. Ord gjorde meg vondt, men jeg frykta ikke å dø av å høre at jeg var uønsket, ubrukelig,  udugelig o.lign. Sorry avsporing.

Og klart omfanget og forskjell frå person til person betyr noko. 🥰🤗

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
refill skrev (27 minutter siden):

Jeg er også veldig overrasket, men vi kjenner jo ikke bevismaterialet der i det hele tatt. 

Men det viser jo også at man fint kan bli frifunnet selv om samfunnet mener at man rent moralsk er skyldig. Det handler ikke om hva man er overbevist om er riktig men om hva man rent juridisk kan bevise utover enhver rimelig tvil. Jeg blir derfor ikke overrasket om også G blir frifunnet. 

• Liker 3
Skrevet

Skjønner meg ikke på morens uttalelser.

Selvsagt kan hun ikke lyve ved å bekrefte at hun har sett noe hun ikke har sett.

MEN.

Om det aldri foregikk noe, hvorfor «respekterer hun datteras sannhet/opplevelse» og sier i opptsket at alt hun gjør er å beskytte alle fra Gjert?’

Beskytte…..ingenting? 🤷‍♀️

Vet ikke om hun ble spurt om episoden i bilen - men der må hun jo lyve for den ene eller andre. Gjerts forsvarere tok vel neppe det opp. 

• Liker 16
Annonse
Skrevet
timbar skrev (38 minutter siden):

Tenker vel at å bli kalt dum og evneveik og lignende gir mye traumer og konsekvenser for barnet enn litt vold uten at jeg vil forsvare vold da.

Hvis du med vold mener en håndkle episode, så er det sikkert noe i det du skriver. Men barn som faktisk får skambank av foreldrene sine er nok ikke enige med deg. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Vardo21 skrev (2 timer siden):

Er det viktig? 

Absolutt!!

• Nyttig 1
Skrevet
Nettrollet skrev (1 time siden):

Jeg kjenner flere som har vært utsatt for mild oppdragervold i oppveksten. (Ikke i Norge, men i England, Frankrike, Australia, Kurdistan, Irak, Tsjetsjenia…). Normalt oppegående foreldre, normale grenser, ikke noe mer kjefting og krangling enn andre familier, ingen ydmykelse eller nedsettende kommentarer, men kunne få en smekk over fingrene om de grabbet til seg godteri på lørdagen, kunne få en smekk over baken om de hadde gjort noe skikkelig rampete eller slemt - butikknasking, skulke skolen, telefon hjem fra skolen om at man har mobbet en medelev eller bannet opp i fjeset på en lærer, stjålet alkohol hjemme, smugrøyket  - altså sånne situasjoner der vi andre kunne forventet oss en skikkelig skyllebøtte. De har ikke tatt skade av det, fordi det var forutsigbart, ble oppfattet som «rettferdig» straff i den forstand at de visste de hadde gjort noe galt, og volden var mild - ikke noe som ga sår, blåmerker eller som gjorde at man blir redd for å dø eller å bli ordentlig skadet. Grov vold er nok ikke mulig uten at det samtidig blir psykisk vold, og uberegnelig vold er nok også mer skadelig selv om den er mild - om man blir smekket eller knipset for noe en dag, som var greit i går, liksom.

Dette er altså ikke et forsvar av mild oppdragervold, men en forklaring på hvorfor noen anser fysisk vold som mindre skadelig enn psykisk vold .

• Liker 4
  • Nyttig 11
Skrevet
Krimskrans skrev (24 minutter siden):

Absolutt!!

Hva tenker du om mistanken om at det ikke var Martin Ingebrigtesen som skrev kronikken med Martins signatur da? Er det veldig viktig at han skrev den selv? Eller holder det at han står inne for innholdet? 

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...