Orly Skrevet torsdag kl 12:25 #7741 Del Skrevet torsdag kl 12:25 Lucille skrev (6 minutter siden): JI har skrevet en ny kronikk: Meninger: I dag setter vi strek Nydelig kronikk rett og slett 21 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nettrollet Skrevet torsdag kl 12:27 #7742 Del Skrevet torsdag kl 12:27 GammelKaktus skrev (6 minutter siden): Jakob har stått godt i dette, han kan være stolt av seg selv. Mora som valgte å snu ryggen til barna i dag, bokstavelig talt, i retten har jeg null respekt for, det hadde jeg kke før heller, men det bekrefter mitt inntrykk av den dama. https://www.nrk.no/rogaland/jakob-ingebrigtsen-tok-ordet-etter-prosedyrene-1.17418460 Så smakløst! Hva slags mor gjør dette? 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentainord Skrevet torsdag kl 12:34 #7743 Del Skrevet torsdag kl 12:34 (endret) Orly skrev (8 minutter siden): Nydelig kronikk rett og slett Og med denne kronikken håper jeg alle nettroll i sosiale media og rundt omkring slutter med skitkastinga i det minste! Ingen fortjener alle de stygge ordene disse søsknene har fått. For en tøff søskenflokk som tar en så opprivende kamp! Endret torsdag kl 12:34 av Jentainord 23 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimskrans Skrevet torsdag kl 12:37 #7744 Del Skrevet torsdag kl 12:37 Fin kronikk 👍🏻 Har han skrevet den selv? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla82 Skrevet torsdag kl 12:38 #7745 Del Skrevet torsdag kl 12:38 Callisto83 skrev (1 time siden): Så hva ble dommen for disse foreldrene? Sannsynligvis ingen dom fordi: 1) de fleste ønsker ofte ikke se seg selv som et offer, så det sitter langt inne å stå frem som det 2) når de innser hva de har vært utsatt for og hva konsekvensene har vært så er det stor sannsynlighet for at saken er foreldet, som hos de eldste Ingebrigtsen barna 3) det er en stor belastning å stå i en rettsak, og det er ofte det siste man trenger etter en belastende barndom 4) skulle man ende med å anmelde så er det vanskelig og omfattende å bevise psykisk vold, så sannsynligheten for henleggelse er enorm. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucille Skrevet torsdag kl 12:45 #7746 Del Skrevet torsdag kl 12:45 Embla82 skrev (1 minutt siden): Sannsynligvis ingen dom fordi: 1) de fleste ønsker ofte ikke se seg selv som et offer, så det sitter langt inne å stå frem som det 2) når de innser hva de har vært utsatt for og hva konsekvensene har vært så er det stor sannsynlighet for at saken er foreldet, som hos de eldste Ingebrigtsen barna 3) det er en stor belastning å stå i en rettsak, og det er ofte det siste man trenger etter en belastende barndom 4) skulle man ende med å anmelde så er det vanskelig og omfattende å bevise psykisk vold, så sannsynligheten for henleggelse er enorm. Jeg kan supplere med at det gikk over 30 år før de fikk diagnose, og hjelp til å identifisere det de hadde opplevd som overgrep fra foreldrene. Man kan ikke anmelde når man ikke forstår hva man har opplevd. Det er derfor jeg tenker at det er skivebom å kritisere påtalemyndighet og rettsvesen for de ressursene som har blitt brukt på Ingebrigtsensaken. Det er verd hver krone hvis oppmerksomheten rundt denne saken hjelper flere til å forstå hva overgrep i nære relasjoner kan være. Jeg tenker at det er revnende likegyldig om GI får 50 kroner i bot eller 2 år i fengsel, men det er en katastrofe hvis han ikke blir dømt. 12 1 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor_Meg Skrevet torsdag kl 13:06 #7747 Del Skrevet torsdag kl 13:06 Lucille skrev (43 minutter siden): JI har skrevet en ny kronikk: Meninger: I dag setter vi strek Jakob leser sikkert ikke her inne, men om han hadde gjort det ville jeg sagt: takk for flotte og viktige ord 💗 10 13 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capri Skrevet torsdag kl 13:51 #7748 Del Skrevet torsdag kl 13:51 (endret) Joni123 skrev (4 timer siden): Jeg tror på guttene, men ha hvis det har blitt blåst kraftig opp? Må man grave i fortiden helt siden de var barn? Husker de alltid rett? Den jeg tror minst på er datteren. Har sett hele serien og husker de alltid lo av Gjert …at han var så nervøs osv. og datteren ville han jo egentlig ikke trene. Men hun ville jo på død og liv bli trent som guttene. Og vi jenter er jo mye mer dramatiske i den alderen. Får liksom ikke alt til å stemme. Jeg vet jo guttene sier han skjerpet seg i serien, men likevel. Jeg sier ikke jeg støtter Gjert men stiller av og til spørsmål ved noen episoder. Det kan bli veldig skummelt når 5 stykker rotter seg sammen og skal huske ting langt tilbake. Noen av episodene med datteren er det jo ingen vitner til. Advokat Elden er ikke noe udyr, men vet godt hva som er straffbart og ikke og viker bort all denne synsingen. Jeg lurer litt på hvorfor du nevner kun søsknenes hukommelse lang tilbake i tid? Hva med broren som forsvarte Gjert, kan han ha fortrengt noe? Eller hva om det er foreldrene her som har fortrengt? Det er i så fall ikke de første foreldrene som har glemt overraskende mye. Det har sikkert mange opplevd, at mange situasjoner man selv husker godt fra barndommen, husker ikke ens foreldre. (Prinsipielt. Ikke at jeg tror det er hukommelsestap som er utfordringen i denne saken.) Den eldste broren sier i intervjuet i Aftenposten at de verste tingene glemmer du ikke. "Det er brent fast. Det er ikke sånn at jeg i en alder av 36 tenker: «Åh, nå husker jeg noe som skjedde for 30 år siden». Jeg har husket det hver dag siden. Det er sånn med de verste tingene. Du glemmer dem ikke." https://www.aftenposten.no/norge/i/dR73Xj/intervju-med-kristoffer-ingebrigtsen-nye-voldsanklager-mot-pappa-gjert-ingebrigtsen Så et det jo også sånn at dette ikke er en sak som har startet med at søsknene har "rottet seg sammen" mot Gjert. Løperbrødrene kunne ikke vite at politiet ville sette i gang etterforskning på grunn av en kronikk i VG. Heller ikke at forklaringer i avhør skulle føre til at Gjert ble tiltalt. Det er politiet og påtalemyndigheten som har vurdert at forklaringene er troverdige og at det som har skjedd er straffbart. Jeg ser egentlig ikke at de har hatt de helt store valgene her når snøballen først begynte å rulle. Edit: Innlegget ble skrevet og postet før jeg så lenken til Jakobs kloke ord. Respekt til han og resten av flokken. Endret torsdag kl 14:42 av Capri 13 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet torsdag kl 13:57 #7749 Del Skrevet torsdag kl 13:57 GammelKaktus skrev (1 time siden): Mora som valgte å snu ryggen til barna i dag, bokstavelig talt, i retten har jeg null respekt for, det hadde jeg kke før heller, men det bekrefter mitt inntrykk av den dama. Hva skulle eventuelt moren gjort i dag? (for å endre ditt inntrykk). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet torsdag kl 14:08 #7750 Del Skrevet torsdag kl 14:08 Jeg får veldig vondt av Tone. Hun er fanget mellom barken og veden, og det var garantert ikke slik hun så for seg at det kom til å bli med familien sin. Dette påvirker sikkert hennes forhold til barnebarna også. For ikke å snakke om det medietrykket de nå står i. Trist det hele. Jeg synes også Jakob sin kronikk var rørende fin. Jeg kjenner jeg ikke er helt klar til å gjøre Jakob Ingebrigsten til "poster boy" for vold og mishandling i oppveksten, men jeg har forståelse for at det de har gått igjennom har vært veldig krevende. Den eller de som hjalp han med å skrive den fikk sagt det på en fin måte synes jeg. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
timbar Skrevet torsdag kl 14:23 #7751 Del Skrevet torsdag kl 14:23 Orly skrev (1 time siden): Nydelig kronikk rett og slett Ja håper inderlig G blir kjent skyldig, ikke fordi jeg unner han fengselsstraff, men fordi om han blir frikjent vil det sende signaler til andre som er i en lignende situasjon muligens ikke vil våge å anmelde? Og den tanken er skremmende. Og jeg forsvarer ressursbruken i denne saken med en så profilert familie med så mye medieomtale fordi den setter fokus på et alvorlig problem. En mer ukjent sak hadde naturligvis ikke fått en slik medieomtale og ville således ikke vært like nyttig for andre som er offer for mishandling I nære relasjoner. Jeg må vel være såpass ærlig at etter å fulgt denne saken nøye, kan jeg faktisk ikke se for meg at han blir frikjent, men sikker er jeg såklart ikke. Men som sagt vil være trist for andre I tilsvarende situasjoner om han ble frikjent. Jeg er mindre opptatt av denne fengselsstraffer, det et jo barna også. Men honnør til MYL som ikke sank ned på samme nivå som Elden og insinuerer at det lå økonomiske motiver bak dette, for er det noen som vil tape økonomisk på dette er det vel G og T, men hun holdt seg for god til å bruke dette argumentet og det var nok smart. 7 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
timbar Skrevet torsdag kl 14:28 #7752 Del Skrevet torsdag kl 14:28 (endret) Callisto83 skrev (21 minutter siden): Jeg får veldig vondt av Tone. Hun er fanget mellom barken og veden, og det var garantert ikke slik hun så for seg at det kom til å bli med familien sin. Dette påvirker sikkert hennes forhold til barnebarna også. For ikke å snakke om det medietrykket de nå står i. Trist det hele. Jeg synes også Jakob sin kronikk var rørende fin. Jeg kjenner jeg ikke er helt klar til å gjøre Jakob Ingebrigsten til "poster boy" for vold og mishandling i oppveksten, men jeg har forståelse for at det de har gått igjennom har vært veldig krevende. Den eller de som hjalp han med å skrive den fikk sagt det på en fin måte synes jeg. Jeg har overhode ikke vondt av Tone, har lest boken hennes som stort sett kun er en skrytebok for henne og G. Jeg er sikker på at hun kunne funnet en løsning på dette før det i det hele tatt hadde havnet i en rettsal. Men det gadd eller ville hun ikke, synes veldig synd I datteren som sikkert hadde trengt en mor. Det hele er trist, men den jeg liker minst i dette er faktisk Tone. Ser den at G ikke har selvinnsikt nok til å se seg selv, litt verre er det å forsvare Tone. Og hun burde faktisk holdt seg til det hun startet med å la vær å forklare seg i det hele tatt, det hadde stilt henne i bedre lys tror jeg. Endret torsdag kl 14:31 av timbar 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TigerK Skrevet torsdag kl 14:29 #7753 Del Skrevet torsdag kl 14:29 timbar skrev (2 minutter siden): Ja håper inderlig G blir kjent skyldig, ikke fordi jeg unner han fengselsstraff, men fordi om han blir frikjent vil det sende signaler til andre som er i en lignende situasjon muligens ikke vil våge å anmelde? Og den tanken er skremmende. Og jeg forsvarer ressursbruken i denne saken med en så profilert familie med så mye medieomtale fordi den setter fokus på et alvorlig problem. En mer ukjent sak hadde naturligvis ikke fått en slik medieomtale og ville således ikke vært like nyttig for andre som er offer for mishandling I nære relasjoner. Jeg må vel være såpass ærlig at etter å fulgt denne saken nøye, kan jeg faktisk ikke se for meg at han blir frikjent, men sikker er jeg såklart ikke. Men som sagt vil være trist for andre I tilsvarende situasjoner om han ble frikjent. Jeg er mindre opptatt av denne fengselsstraffer, det et jo barna også. Men honnør til MYL som ikke sank ned på samme nivå som Elden og insinuerer at det lå økonomiske motiver bak dette, for er det noen som vil tape økonomisk på dette er det vel G og T, men hun holdt seg for god til å bruke dette argumentet og det var nok smart. Jeg tenker denne saken har vært veldig viktig, fordi den er så veldig godt belyst og også fått mye omtale. Forhåpentligvis vil dette føre til at det blir satt en presedens på hvor terskelen ligger for straffeansvar i slike saker. Om det blir slik eller sånn, så vil saken bli brukt som en målestokk i alle lignende saker i tiden fremover. 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
timbar Skrevet torsdag kl 14:37 #7754 Del Skrevet torsdag kl 14:37 anonym 4545 skrev (38 minutter siden): Hva skulle eventuelt moren gjort i dag? (for å endre ditt inntrykk). Nei nå er det for seint, blir det ankesak får hun en ny mulighet til å gjøre det riktige, og minimum er å stille seg nøytral og la vær å forklare seg og ta side.. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~ Ada ~ Skrevet torsdag kl 14:41 #7755 Del Skrevet torsdag kl 14:41 Lucille skrev (2 timer siden): JI har skrevet en ny kronikk: Meninger: I dag setter vi strek ❤️ 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet torsdag kl 14:45 #7756 Del Skrevet torsdag kl 14:45 TigerK skrev (6 minutter siden): Jeg tenker denne saken har vært veldig viktig, fordi den er så veldig godt belyst og også fått mye omtale. Forhåpentligvis vil dette føre til at det blir satt en presedens på hvor terskelen ligger for straffeansvar i slike saker. Om det blir slik eller sånn, så vil saken bli brukt som en målestokk i alle lignende saker i tiden fremover. Veldig enig. Tidene har heldigvis forandret seg, barn har egne rettigheter akkurat som oss voksne, det er en god ting. Samtidig er det veldig vanskelig å bevise psykisk vold, spesielt mot barn som ofte har et sterkt avhengighetsforhold til den som utøver volden. Denne saken har vist veldig viktige sider og mekanismer som gjentar seg i slike saker, jeg tror flere enn de som har opplevd det selv har lært noe/fått opp øynene. Domfellelse eller ikke, all ære til barna som har åpnet seg og fortalt hele Norge om hva de har opplevd. Forstår så godt at det har vært belastende, spesielt alle kommentarer og karakteristikker fra eldre mennesker som ikke har fulgt med på utviklingen når det kommer til barns rettigheter. Rørende kronikk av JI i dag og jeg er helt sikkert på at de har banet vei for andre til å tørre å fortelle hvordan de har det hjemme. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
timbar Skrevet torsdag kl 14:56 #7757 Del Skrevet torsdag kl 14:56 anonym 4545 skrev (17 timer siden): For ikke snakke om moren i saken, noe som synes være et KG-fenomen. Elden gjør bare jobben sin, var etter mitt syn en dårlig prosedyre men har ikke noe med saken og gjøre. Dette er hans oppgave uansett hva han tenker. Litt verre er det å forsvar TI, som valgte side istedenfor i det minste å stille seg nøytral. Tror også hun på et tidligere tidspunkt kunne løst dette med datteren på en langt mer hensiktsmessig måte. Viser til annen kommentar. Så er dette kvinneguiden, sikkert noen menn her også, men for de fleste mødre er det i utgangspunktet vanskelig å forstå at en mor tar fars side mot sin datter da.c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nettrollet Skrevet torsdag kl 14:59 #7758 Del Skrevet torsdag kl 14:59 Den oppdragelsen de har fått var vel slik T og G selv vokste opp, uten tanke om hvor skadelig det er. Kontrollerende og krenkende oppdragelse var vanlig før. Jeg vet ikke om psykisk vold anses som like ille som fysisk vold, men man skjønner jo at barns har tatt skade når de velger å ta avstand fra sine egne foreldre. Uavhengig av voldsaspektet så lurer jeg på hva som fikk T og G til å få 7 barn?!? De kan ikke hatt sjans til å følge alle opp godt nok. Ser for meg det er enklest å være mer en logistikken enn en varm og nær forelder når du oppdrar 7 enn 1-2. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vardo21 Skrevet torsdag kl 15:01 #7759 Del Skrevet torsdag kl 15:01 Krimskrans skrev (2 timer siden): Fin kronikk 👍🏻 Har han skrevet den selv? Er det viktig? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucille Skrevet torsdag kl 15:02 #7760 Del Skrevet torsdag kl 15:02 Nettrollet skrev (2 minutter siden): Den oppdragelsen de har fått var vel slik T og G selv vokste opp, uten tanke om hvor skadelig det er. Kontrollerende og krenkende oppdragelse var vanlig før. Jeg vet ikke om psykisk vold anses som like ille som fysisk vold, men man skjønner jo at barns har tatt skade når de velger å ta avstand fra sine egne foreldre. Uavhengig av voldsaspektet så lurer jeg på hva som fikk T og G til å få 7 barn?!? De kan ikke hatt sjans til å følge alle opp godt nok. Ser for meg det er enklest å være mer en logistikken enn en varm og nær forelder når du oppdrar 7 enn 1-2. De har jo ikke hatt 7 hjemmeboende barn samtidig. Det er jo 25+ år mellom eldste og yngste. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå