Joni123 Skrevet 15. mai #7721 Skrevet 15. mai Callisto83 skrev (10 minutter siden): Det gjenstår å se hvor fungerende rettssystem vi egentlig har her. Hvis Gjert skal straffes hardt, for episoder som i det store og det hele egentlig er i lavere sjikt av alvorlighet, for å kompensere for helt vill ressursbruk - eller brukes som et symbolsk skrekkeksempel, så lover ikke det godt. Spesielt ikke, når man leser om latterlig lave straffeutmålinger for annen grov kriminalitet i samfunnet. Jeg velger å stole på det. Jeg er i hvert fall glad for at kvinneguiden ikke skal dømme her😅 2
Callisto83 Skrevet 15. mai #7722 Skrevet 15. mai Lucille skrev (5 minutter siden): Men psykisk vold kan være veldig skadelig. Det er jo den som er skadelig her, ikke den relativt sett mindre alvorlige fysiske volden. Jeg kjenner minst tre personer (sikkert flere, men dette er de jeg kommer på i farten) som aldri fysisk har blitt lagt hånd på av sine foreldre, men som likevel har utviklet PTSD, og er skadet for livet og ikke fungerer i hverdag/arbeidsliv, nettopp på grunn av foreldrenes dårlige valg . Den ene har aldri blitt slått selv, men var vitne til at far var voldelig mot mor. Det er psykisk vold. De to andre ble slått av et annet familiemedlem, som foreldrene ikke beskyttet dem mot, men som foreldrene bagatelliserte og unnskyldte og dekket over for. Det er også psykisk vold. Og psykisk vold kan ødelegge mennesker for livet. Så hva ble dommen for disse foreldrene? 3
Lucille Skrevet 15. mai #7723 Skrevet 15. mai Dette med at TI skal ha sagt at hun aldri har sett vold i hjemmet, fikk meg til å tenke på denne saken: Trial lawyer reveals the one word that’s a ‘giveaway’ someone is lying Det er en erfaren skrankeadvokat som peker på at bruken av kategoriske uttrykk som "aldri" eller "alltid", er en god indikasjon på løgn. 9 9
Lucille Skrevet 15. mai #7724 Skrevet 15. mai Callisto83 skrev (2 minutter siden): Så hva ble dommen for disse foreldrene? De er ikke anmeldt. Forholdene er foreldet. Men de har mistet kontakten med sine barn. 5 3 3
Jentainord Skrevet 15. mai #7725 Skrevet 15. mai (endret) Joni123 skrev (2 timer siden): Jeg tror på guttene, men ha hvis det har blitt blåst kraftig opp? Må man grave i fortiden helt siden de var barn? Husker de alltid rett? Den jeg tror minst på er datteren. Har sett hele serien og husker de alltid lo av Gjert …at han var så nervøs osv. og datteren ville han jo egentlig ikke trene. Men hun ville jo på død og liv bli trent som guttene. Og vi jenter er jo mye mer dramatiske i den alderen. Får liksom ikke alt til å stemme. Jeg vet jo guttene sier han skjerpet seg i serien, men likevel. Jeg sier ikke jeg støtter Gjert men stiller av og til spørsmål ved noen episoder. Det kan bli veldig skummelt når 5 stykker rotter seg sammen og skal huske ting langt tilbake. Noen av episodene med datteren er det jo ingen vitner til. Advokat Elden er ikke noe udyr, men vet godt hva som er straffbart og ikke og viker bort all denne synsingen. Det å le av en voldsutøver er en velkjent sak, spesielt når man er blandt folk, og det kalles å avvæpne situasjonen. Rett å slett ufarliggjøre det Elden kan lover og rettssystemet, men han er i denne saken forsvarer og skal forsvare sin klient uansett. Det finnes nok et utall rettssaker hvor forsvarer har visst at klienten er skyldig, og fortsatt får hen frikjent. Det er jobben deres. Endret 15. mai av Jentainord 12 1 2
pluggen Skrevet 15. mai #7726 Skrevet 15. mai Jeg merker at jeg mister litt troen på menneskeheten når jeg leser diverse kommentarfelt på Facebook... Men jeg blir egentlig ikke så overrasket. Jeg har vokst opp med en mini Gjert til mor, og hun rørte meg aldri fysisk, men oppover hele oppveksten ble jeg utsatt for psykisk mishandling for å trekke meg ned. Det i voksen alder, har jeg ikke kommet over det. Men jeg er innadvendt og kan oppleves som sur, så er min mor sprudlende og godt likt av de fleste utad. Ingen har noen gang trodd på meg, ikke en gang voksenpersoner da jeg var yngre som jeg stod veldig nær og i stor frustrasjon delte min opplevelse om min mor, og det satt veldig langt inne. Jeg fikk tilbake svar om at jeg er barnslig, må vokse opp og at jeg er bortskjemt. Og jeg har mistet mange som har tatt hennes side. Jeg har fortsatt sporadisk kontakt med min mor, fordi det sitter veldig langt inne å bryte all kontakt, og det blir også sett på litt tabu i samfunnet. De aller fleste går ikke til kamp mot sine foreldre om det ikke er høyst nødvendig. Så jeg føler virkelig med de guttene og å ikke bli trodd. 14 23 5
Istapp Skrevet 15. mai #7727 Skrevet 15. mai Jentainord skrev (3 timer siden): Dette provoserer meg, sitat Aftenbladet i dag: Reisvang viser til hva de som jobbet med «Team Ingebrigtsen» forklarte i retten. – Disse var altså tett på familien. De hadde fri tilgang til dem. De var med på ferier. På treningsleirer. De følte ikke at familien la bånd på dem. Dette er svært sentrale vitner, og ingen av dem har sett verken fysisk eller psykisk vold. Og så skal retten merke seg at disse har gjennomgått familiefilmer fra langt tilbake i tid. Heller ikke her har de sett noe som indikerer noe straffbart, sier Reisvang. Altså, i hvilken giftig familie filmes det NÅR vold skjer, og gi meg en giftig familie som oppfører seg voldelig når andre, utenforstående (og kamerateam) er tilstede. Dette er for meg helt uforståelig at Reisvang bruker. Jeg må sette min lit til at dommerne skjønner dette, ellers vrenger jeg meg her… Jeg tror egentlig ikke du trenger å vrenge deg her, du har vært tydelig på hva du mener og at ikke noe trenges å verken bevises eller sannsynliggjøres har du også konkludert med. Blir noe sagt fra barn så skal dette stoles på okke som... 3 4
Istapp Skrevet 15. mai #7728 Skrevet 15. mai Tulla25j skrev (2 timer siden): «Tone nekter for at en sånn samtale har funnet sted» går igjen ganske ofte. Er det ikke litt rart at ingenting har skjedd? Vi alle vet jo at det var mye diskusjoner og harde ord, fra blant annet Gjert (ref team ingbrigsten). Så at det ikke skal ha vært samtaler/krangler er jo veldig merkelig. Men det er da ikke straffbart eller mener du at samtaler/ krangler skal løses i rettsvesenet? 4
Pippi Lotta Skrevet 15. mai #7729 Skrevet 15. mai Istapp skrev (2 minutter siden): Men det er da ikke straffbart eller mener du at samtaler/ krangler skal løses i rettsvesenet? Om hun lyger om at det ikke har vært krangling (selv om alle har sett at det var krangling), så sveker jo det troverdigheten hennes som vitne på amdre områder også.... 18 4
Lucille Skrevet 15. mai #7730 Skrevet 15. mai pluggen skrev (7 minutter siden): (...) De aller fleste går ikke til kamp mot sine foreldre om det ikke er høyst nødvendig. Så jeg føler virkelig med de guttene og å ikke bli trodd. Dette 👆 15 5
Jentainord Skrevet 15. mai #7731 Skrevet 15. mai (endret) Istapp skrev (8 minutter siden): Jeg tror egentlig ikke du trenger å vrenge deg her, du har vært tydelig på hva du mener og at ikke noe trenges å verken bevises eller sannsynliggjøres har du også konkludert med. Blir noe sagt fra barn så skal dette stoles på okke som... Dette er vel en slik type kommentar man kan møte av enkelte her inne, ref det som ble diskutert her i går. Ja, jeg er tydelig i hva jeg mener, men det er vel du også? Prøv å vær konstruktiv og snakk sak, så vil folk ha et vennligere syn på deg. Og slutt å putt ord i munnen på meg, det er ikke veldig konstruktivt Endret 15. mai av Jentainord 7 9
timbar Skrevet 15. mai #7732 Skrevet 15. mai Hvis jeg hadde vært dommer hadde jeg vært veldig intressert I å finne ut om ikke den utflyttingen til datteren ble prøvd løst ved at far flyttet ned i kjellerleiligheten for en periode, evnt.om datteren kunne bodd i en slik leilighet alene over en periode på 3 år Det har ikke kommet frem noe om dette i mediene men forhåpentligvis er dette noe dommeren vet mer om. Hvorfor kunne ikke dette vært en løsning, var det datteren som ikke ønsket det, eller var dette en prinsippsak for T og G, enter bor du med oss, eller du flytter i fosterhjem? Må medgi at jeg er nyskjerrig på dette? 3
Istapp Skrevet 15. mai #7733 Skrevet 15. mai Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet til dom, rettkraftig dom, foreligger. Dommer og meddommere har mye å gjennomgå og drøfte, noe de garantert har gjort underveis i en så lang sak. For partene skulle man ønsket at dom forelå før sommeren, men det holder nok knapt med tanke på at dagene flyr. Vi skal være glade for at dommer og meddommere må være habile også følelsesmessig og ikke benytte egne opplevde erfaringer når de skal dømme. Nøytralitet og fravær av følelsesmessig subjektivitet har vært en mangelvare i denne tråden hos enkelte mer enn andre. Litt skremmende at en sak som denne rykker inn i norsk rettshistorie som en sak av lengst varighet og presseengasjement. Det finnes så mange langt alvorligere saker, som skulle hatt det samme og mer av fokuset. 2 5
Anonym_2024 Skrevet 15. mai #7734 Skrevet 15. mai timbar skrev (10 minutter siden): Hvis jeg hadde vært dommer hadde jeg vært veldig intressert I å finne ut om ikke den utflyttingen til datteren ble prøvd løst ved at far flyttet ned i kjellerleiligheten for en periode, evnt.om datteren kunne bodd i en slik leilighet alene over en periode på 3 år Det har ikke kommet frem noe om dette i mediene men forhåpentligvis er dette noe dommeren vet mer om. Hvorfor kunne ikke dette vært en løsning, var det datteren som ikke ønsket det, eller var dette en prinsippsak for T og G, enter bor du med oss, eller du flytter i fosterhjem? Må medgi at jeg er nyskjerrig på dette? Hvis alt var så fint og flott i denne familien, hvordan har det seg at et av barna selv valgte å bo i fosterhjem? I den alderen hun var i så sitter det langt inne å gjøre noe slikt, hun må ha hatt det tøft i hjemmet som tok det skrittet. 5 3
Miss Anthropy Skrevet 15. mai #7735 Skrevet 15. mai Istapp skrev (19 minutter siden): Men det er da ikke straffbart eller mener du at samtaler/ krangler skal løses i rettsvesenet? Det er et vesentlig poeng. Vi er mange som oppfatter dette som høylydte krangler i affekt av nevrotiske mennesker, men ikke vold. Derfor kan der være ulike sannheter her, mer enn at noen av partene lyver. Vold i rettslig forstand har som intensjon å skade, hvis det er affekthandlinger er det litt annerledes. Retten må skille mellom intensjon og effekt her. Alle kan sikkert være enige om det som handler om effekt her, men det er ikke interessant for retten. Det er interessant for psykologene. 2 1
Jentainord Skrevet 15. mai #7736 Skrevet 15. mai (endret) Anbefaler alle i tråden her inne å lese Jakob sine avsluttende ord. For ettertanke og refleksjon. Det gikk rett i hjertet på meg iallfall. Endret 15. mai av Jentainord 15 11 2
Jentainord Skrevet 15. mai #7737 Skrevet 15. mai Istapp skrev (10 minutter siden): Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet til dom, rettkraftig dom, foreligger. Dommer og meddommere har mye å gjennomgå og drøfte, noe de garantert har gjort underveis i en så lang sak. For partene skulle man ønsket at dom forelå før sommeren, men det holder nok knapt med tanke på at dagene flyr. Vi skal være glade for at dommer og meddommere må være habile også følelsesmessig og ikke benytte egne opplevde erfaringer når de skal dømme. Nøytralitet og fravær av følelsesmessig subjektivitet har vært en mangelvare i denne tråden hos enkelte mer enn andre. Litt skremmende at en sak som denne rykker inn i norsk rettshistorie som en sak av lengst varighet og presseengasjement. Det finnes så mange langt alvorligere saker, som skulle hatt det samme og mer av fokuset. Dom kommer 16. juni 2 2
Lucille Skrevet 15. mai #7738 Skrevet 15. mai JI har skrevet en ny kronikk: Meninger: I dag setter vi strek 10 12
GammelKaktus Skrevet 15. mai #7739 Skrevet 15. mai Jakob har stått godt i dette, han kan være stolt av seg selv. Mora som valgte å snu ryggen til barna i dag, bokstavelig talt, i retten har jeg null respekt for, det hadde jeg kke før heller, men det bekrefter mitt inntrykk av den dama. https://www.nrk.no/rogaland/jakob-ingebrigtsen-tok-ordet-etter-prosedyrene-1.17418460 13 1 11
Orly Skrevet 15. mai #7740 Skrevet 15. mai Lucille skrev (6 minutter siden): JI har skrevet en ny kronikk: Meninger: I dag setter vi strek Nydelig kronikk rett og slett 20 2 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå