Lucille Skrevet 12. mai #7341 Skrevet 12. mai HSV50 skrev (8 minutter siden): Neida. Det ble ikke brutt. Retten har ikke fått utlevert video fra retten. Men retten har sagt at det som ble sagt i retten ikke er taushetsbelagt, så de som var til stede i retten kan snakke om det. Som bare skulle mangle. Og konsekvensene er sannsynligvis at nå vet alle at de ikke kan kreve å kaste pressen på gangen for å vitne, og dermed undergrave pressen sin funksjon som den fjerde statsmakt. Jeg tror akkurat det ville fått enda større konsekvenser. For øvrig må du huske at det ikke er så himla mange saker man kan nekte å vitne i. Det er bare tiltaltes nærmeste som kan nekte. Alle andre kan straffes om de nekter å vitne. For oss er det en plikt vi ikke kan takke nei til. Ellers. Tone ville vitne uten pressen og egne barn til stede. Og de var spinnvilt at det først ble sagt at Jakob og søsteren verken kunne få snakke med noen, ikke en gang søsken eller partner, om hva som ble sagt. Tone ville kunne late som om hun stod mellom «dem hun elsket» og sa litt til støtte for alle. Når sannheten var at hun rett og slett nektet å svare på spørsmål fra barnas bistandsadvokat. Der var vel akkurat den skammelige biten der hun ønsket å skjule tenker jeg. At hun ikke hadde planer om å svare på ting hennes egne barn kunne konfrontere henne med. Det er så nedrig at jeg mangler ord. Det som og er verd å ta med seg her, er at det ligger jo i sakens natur at vitner som er så nærstående ikke nødvendigvis er de mest pålitelige vitnene, så om det får konsevenser i andre saker, så er nok det noe rettsstaten lever helt fint med. 8 1
Asalea Skrevet 12. mai #7342 Skrevet 12. mai Tone har ikke planer om å skille seg i hvert fall. Hvilken straff kan dette bli? Bøter eller lignende? Da vil det gå utover ekteparets økonomi. Hvis ingen vil bruke Gjert som trener lenger på grunnav omdømmet, må hun forsørge ektemannen. Kan virke som hun har tatt mye ansvar for økonomien tidligere også, bla. ved å drive to frisører samtidig med husarbeid for 7 barn, fram til 2022. https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/PoBkzb/derfor-selger-tone-og-gjert-frisoersalongene Dvs. at det hovedsakelig kan være praktiske årsaker til at hun ikke velger barna.
HSV50 Skrevet 12. mai #7343 Skrevet 12. mai Der fikk vi i alle fall forklaringen på hvorfor retten ble ferdig tidlig den dagen. Og jeg kommer ikke over at hun nektet å svare på spørsmål fra sine egne barn sin bistandsadvokat. Jeg antar at hun svarte på spørsmålene forsvarerne hadde. Hun har ikke bare valgt Gjert sin side, hun aktivt motarbeider ungene sine. Det påskuddet om at hun «står midt mellom de hun elsker» er jo hinsides falskt. Hadde hun stått midt mellom hadde hun svart på spørsmål fra både aktorat, forsvar og bistandsadvokat. 13 14
velociraptor Skrevet 12. mai #7344 Skrevet 12. mai HSV50 skrev (1 minutt siden): Der fikk vi i alle fall forklaringen på hvorfor retten ble ferdig tidlig den dagen. Og jeg kommer ikke over at hun nektet å svare på spørsmål fra sine egne barn sin bistandsadvokat. Jeg antar at hun svarte på spørsmålene forsvarerne hadde. Hun har ikke bare valgt Gjert sin side, hun aktivt motarbeider ungene sine. Det påskuddet om at hun «står midt mellom de hun elsker» er jo hinsides falskt. Hadde hun stått midt mellom hadde hun svart på spørsmål fra både aktorat, forsvar og bistandsadvokat. Jeg synes faktisk hun er en verre mor enn Gjert er som far - stakkars stakkars barna hennes. For er enormt svik. Kaste sine egne barn inder bussen og beskylde dem for å lyve. Håper hun aldri igjen får kontakt med hverken dem eller barnebarna. 20 2 1
HSV50 Skrevet 12. mai #7345 Skrevet 12. mai (endret) Asalea skrev (19 minutter siden): Tone har ikke planer om å skille seg i hvert fall. Hvilken straff kan dette bli? Bøter eller lignende? Da vil det gå utover ekteparets økonomi. Hvis ingen vil bruke Gjert som trener lenger på grunnav omdømmet, må hun forsørge ektemannen. Kan virke som hun har tatt mye ansvar for økonomien tidligere også, bla. ved å drive to frisører samtidig med husarbeid for 7 barn, fram til 2022. https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/PoBkzb/derfor-selger-tone-og-gjert-frisoersalongene Dvs. at det hovedsakelig kan være praktiske årsaker til at hun ikke velger barna. Gjert har enda jobben han hadde mens han var trener, fortalte sjefen hans i vitnemålet sitt. Eller i samme firma. Det ble sagt han sa opp, men ble overtalt til å ta en annen jobb der. Sjefen var jo veldig fornøyd med Gjert, så han kan helt sikkert få jobbe fulltid der, om sjefen var ærlig i retten. Det at Fjert, takk stavekontroll - Gjert - sa i retten om dårlig økonomi er jo bare tull! De har i tillegg plenty av penger etter salg av frisørsalonger og Tone er enda frisør. Men de mistet jo en unektelig mye inntekt når datteren nektet å bli verdensmester og han ikke lengre kan skrive bøker og holde foredrag om hvor fantastisk trener han er. Endret 12. mai av HSV50 Skrivefeil 9
timbar Skrevet 12. mai #7346 Skrevet 12. mai lurker skrev (3 timer siden): Det er ikke snakk om at det skal være hemmelighet, alle her vet jo hva hun heter. Det er snakk om å reduserer digitaliseringen av navnet, redusere antall søk det skal gå an å gjøre på navnet i forbindelse med denne saken og at det vi diskuterer her ikke trenger å knyttes opp til hennes navn. Det er derfor pressen ikke har brukt navnet hennes, og vi har fulgt samme praksis her. Ja jeg har ikke søkt på navnet hennes, men hørte boken til Tone i helgen, i håp om å få et mer nyansert bilde av saken, det fikk jeg ikke, men sto jo navnene på de to yngste barna, men det har ingen relevans for meg og har heller ingen interesse av å søke på henne. Men nå når vi vet litt av vitnemålet hennes blir det jo veldig ironisk at boken hennes heter " Alltid mamma" for virker ikke sånn nå da. Fatter ikke at hun heller avsto fra å vitne, fremfor å vitne til fordel for Gjert, må jo føles som et enormt svik for barna. Stakkars barn, iallefall datteren som enda ikke har sin egen familie. Hadde sett mye bedre ut om hun hadde valgt å la vær å forklare seg 16 2
timbar Skrevet 12. mai #7347 Skrevet 12. mai Lillemor_Meg skrev (1 time siden): Interessant. Gjert sier at han ved to anledninger har utført vold mot datter. Tone sier at han ikke har gjort det. Hvem snakker sant? Det du påpeker er et poeng som ikke er til fordel for Gjert da? 3
timbar Skrevet 12. mai #7349 Skrevet 12. mai HSV50 skrev (59 minutter siden): Ser det står at Jakob reagerte underveis og tydeligvis har sagt noe når han ikke skulle. Tenker om at han som ser ut som han har den stålkontrollen ender opp med å avbryte retten, da må de ha følt at vitnemålet til moren var langt utenfor det de hadde trodd. Men jeg kommer ikke over at hun nektet å svare på spørsmål fra barnas bistandsadvokat. Det på toppen av at hun kastet ut Fillip og Henrik… jeg mangler ord. Hun kastet vel ut Filip og Kristoffer fordi hun ikke våget å se flere enn hun var nødt til i øynene tenker jeg iallefall. 23 2
Majer Skrevet 12. mai #7350 Skrevet 12. mai Tone er på samme side som ektemannen, den ene sønnen, dama til sønnen, bestemor osv. Advokater kritiserer ressursbruken saken har fått. Friidrettsjefen skjermer Narve mot Henrik fordi Henrik tydeligvis er ganske lik fremstillingen Gjert har fått 1
timbar Skrevet 12. mai #7351 Skrevet 12. mai Callisto83 skrev (57 minutter siden): Da vet man det. Kravet Tone hadde for å vitne, ble brutt. For i dag sitter barnas bistandsadvokat og plaprer til mediene. Dette vil få store konsekvenser i fremtiden, i saker som faktisk er alvorlige. Et løfte betyr tydeligvis ingenting. Er jo uansett ingen bombe at det siver ut, bistandsadvokat har jo forlengst sagt dagen ikke gikk i barnas favør uten å si direkte hva hun mente. 3
timbar Skrevet 12. mai #7352 Skrevet 12. mai Lucille skrev (40 minutter siden): Det som og er verd å ta med seg her, er at det ligger jo i sakens natur at vitner som er så nærstående ikke nødvendigvis er de mest pålitelige vitnene, så om det får konsevenser i andre saker, så er nok det noe rettsstaten lever helt fint med. Tipper at BV og fosterforeldrene til datteren sine forklaringer vil veie tungt når avgjørelsen skal tas? Er vel de mest uavhengige vitnene i denne saken. Uten at jeg vet hva de har sagt og det får vi nok ikke vite hellet og det er like bra. Det som iallefall er et faktum et at det er ikke så enkelt å havne i fosterhjem at hvem som helst omtrent kan velge det. Og BV har nok gjort forsøk på å megle å få til en løsning hvor hun kunne fortsette å bo hjemme uten at det har fungert. Det er stor mangel på fosterhjem iallefall for så store barn, så noe må det jo være. 15 1
Asalea Skrevet 12. mai #7353 Skrevet 12. mai (endret) HSV50 skrev (46 minutter siden): Gjert har enda jobben han hadde mens han var trener, fortalte sjefen hans i vitnemålet sitt. Eller i samme firma. Det ble sagt han sa opp, men ble overtalt til å ta en annen jobb der. Sjefen var jo veldig fornøyd med Gjert, så han kan helt sikkert få jobbe fulltid der, om sjefen var ærlig i retten. Det at Fjert, takk stavekontroll - Gjert - sa i retten om dårlig økonomi er jo bare tull! De har i tillegg plenty av penger etter salg av frisørsalonger og Tone er enda frisør. Men de mistet jo en unektelig mye inntekt når datteren nektet å bli verdensmester og han ikke lengre kan skrive bøker og holde foredrag om hvor fantastisk trener han er. Jeg har ikke så god oversikt. Men at det uansett er surt å tape penger på en rettssak eller få fengselstraff. Spesielt at de har så ulike oppfatninger, vitnene også. Men er vel vanlig i rettssaker, når man risikerer å bli dømt. https://www.nrk.no/video/9a41d3f4-2f31-4d68-b030-a01b644a10d5 Spoiler Var det ikke politiet som ville gå videre med saken etter VG-kronikk om mishandling av Jakob m.fl.? Etterforskningen startet etter at Jakob og brødrene Henrik og Filip gikk ut og fortalte om blant annet vold fra faren i en VG-kronikk sent i oktober 2023. ...politiet opplyste at de ville opprette en såkalt undersøkelsessak. På bakgrunn av undersøkelsen konkluderes det om hvorvidt de skal åpne straffesak, slik de nå har gjort. https://www.nettavisen.no/sport/politiet-oppretter-straffesak-mot-gjert-ingebrigtsen/s/5-95-1414783 Endret 12. mai av Asalea
timbar Skrevet 12. mai #7354 Skrevet 12. mai HSV50 skrev (41 minutter siden): Gjert har enda jobben han hadde mens han var trener, fortalte sjefen hans i vitnemålet sitt. Eller i samme firma. Det ble sagt han sa opp, men ble overtalt til å ta en annen jobb der. Sjefen var jo veldig fornøyd med Gjert, så han kan helt sikkert få jobbe fulltid der, om sjefen var ærlig i retten. Det at Fjert, takk stavekontroll - Gjert - sa i retten om dårlig økonomi er jo bare tull! De har i tillegg plenty av penger etter salg av frisørsalonger og Tone er enda frisør. Men de mistet jo en unektelig mye inntekt når datteren nektet å bli verdensmester og han ikke lengre kan skrive bøker og holde foredrag om hvor fantastisk trener han er. Hadde det ikke vært så tragisk hadde det nesten vært morsomt med disse bøkene Gjert og Tone har gitt ut " Alltid mamma" Tone sin, " Kunsten å oppdra en verdensmester" av Gjert. Men klart det er lett å se hvilken fallhøyde disse foreldrene nå opplever. Og er vel derfor de kjemper så innbitt for å renvaske Gjert. Men rart ikke dette kunne vært løst utenfor en rettsal. Hele greia er jo bare så tragisk. Men bra de 5 barna med sine familier har hverandre. Synes mest synd I datteren, men regner med at brødrene med sine familier slår ring rundt henne. 3 3
timbar Skrevet 12. mai #7355 Skrevet 12. mai Asalea skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke så god oversikt. Men at det uansett er surt å tape penger på en rettssak eller få fengselstraff. Spesielt at de har så ulike oppfatninger, vitnene også. Men er vel vanlig i rettssaker, når man risikerer å bli dømt. https://www.nrk.no/video/9a41d3f4-2f31-4d68-b030-a01b644a10d5 Vis skjult innhold Var det ikke politiet som ville gå videre med saken etter VG-kronikk om mishandling av Jakob m.fl., ikke barna selv? Etterforskningen startet etter at Jakob og brødrene Henrik og Filip gikk ut og fortalte om blant annet vold fra faren i en VG-kronikk sent i oktober 2023. ...politiet opplyste at de ville opprette en såkalt undersøkelsessak. På bakgrunn av undersøkelsen konkluderes det om hvorvidt de skal åpne straffesak, slik de nå har gjort. https://www.nettavisen.no/sport/politiet-oppretter-straffesak-mot-gjert-ingebrigtsen/s/5-95-1414783 Tror det er riktig, var ikke barna som selv anmeldte. 4
Lillemor_Meg Skrevet 12. mai #7356 Skrevet 12. mai timbar skrev (36 minutter siden): Det du påpeker er et poeng som ikke er til fordel for Gjert da? Jeg vet ikke hva retten vektlegger, men det at de forklarer seg så ulikt går jo på troverdigheten til begge partene. Jeg vet at noen forsvarsadvokater går for strategien å anbefale tiltalte "tilstå noe med lavere alvorlighetsgrad" for å vise at de er troverdige, men jeg vet jo ikke om det er det som har skjedd her. 1
Lucille Skrevet 12. mai #7357 Skrevet 12. mai timbar skrev (20 minutter siden): Tipper at BV og fosterforeldrene til datteren sine forklaringer vil veie tungt når avgjørelsen skal tas? Er vel de mest uavhengige vitnene i denne saken. Uten at jeg vet hva de har sagt og det får vi nok ikke vite hellet og det er like bra. Det som iallefall er et faktum et at det er ikke så enkelt å havne i fosterhjem at hvem som helst omtrent kan velge det. Og BV har nok gjort forsøk på å megle å få til en løsning hvor hun kunne fortsette å bo hjemme uten at det har fungert. Det er stor mangel på fosterhjem iallefall for så store barn, så noe må det jo være. Det vil jeg tro. I tillegg antar jeg at barnas forklaringer veier tungt. De er jo stort sett sammenfallende, og det er vanskelig å se for seg hvilken interesse de skulle ha av å lyve. Derimot kan man tenke seg flere grunner til at det kan være i TIs interesse å svekke saken mot mannen. 12 1
velociraptor Skrevet 12. mai #7358 Skrevet 12. mai Majer skrev (1 time siden): Tone er på samme side som ektemannen, den ene sønnen, dama til sønnen, bestemor osv. Advokater kritiserer ressursbruken saken har fått. Friidrettsjefen skjermer Narve mot Henrik fordi Henrik tydeligvis er ganske lik fremstillingen Gjert har fått Huff ja stakkars Narve, er nok slemme Henrik som tvinger ham til å gjentagende drite seg ut med å slenge med leppa og gnåle i vei på sjalusien sin mot Jakob til enhver journalist han møter. Hvis Henrik skulle være lik Gjert måtte han ha mishandlet og trakassert sine egne barn, ikke kranglet med andre voksne menn. Det er en svært grov spekulasjon. 21 8
Jentainord Skrevet 12. mai #7359 Skrevet 12. mai HSV50 skrev (4 timer siden): Men seriøst, kunne hun sagt noe annet? Hvis hun hadde sagt «jeg har sett Gjert være voldelig mot ungene mine» hadde hun jo hengt seg selv i samme tauet. Hvilken mor vil stå fram og fortelle at ungene har rett når de forteller vold og fryktregime, uten å ha gjort noe for å hindre det? Og nå kan vi jo bare spekulere i hva hun har sagt og ikke sagt rundt ting og tang, siden pressen ikke fikk referere hva hun faktisk sa. Tror kanskje nå hun ser at den løsningen hun valgte beit seg selv kraftig i ræva. I tillegg hadde hun nektet å svare på alle spørsmål som ble stilt av MYL. Var glad for å lese at Jakob hadde tatt til motmæle ig beklaget i retten. 7 2
refill Skrevet 12. mai #7360 Skrevet 12. mai timbar skrev (54 minutter siden): Tipper at BV og fosterforeldrene til datteren sine forklaringer vil veie tungt når avgjørelsen skal tas? Er vel de mest uavhengige vitnene i denne saken. Uten at jeg vet hva de har sagt og det får vi nok ikke vite hellet og det er like bra. Det som iallefall er et faktum et at det er ikke så enkelt å havne i fosterhjem at hvem som helst omtrent kan velge det. Og BV har nok gjort forsøk på å megle å få til en løsning hvor hun kunne fortsette å bo hjemme uten at det har fungert. Det er stor mangel på fosterhjem iallefall for så store barn, så noe må det jo være. Helt klart. Og her har jo faktisk bv vært inne, hun har tydeligvis bodd i et ordinært fosterhjem. Det er i mine øyne ganske tungtveiende. Om hun bare hadde fortsatt å bo hos bror/svigerinne uten involvering fra bv hadde saken stilt seg litt annerledes, - eller rettere sagt; det kunne vært rom for en annen tolkning. Jeg har til gode å vite om noen som får fosterhjemsplass bare fordi de har et "ungdomsopprør" og ikke vil bo hjemme. 14 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå