TigerK Skrevet 9. mai 2025 #7241 Skrevet 9. mai 2025 timbar skrev (3 timer siden): Det var en merkelig sammenligning, og som sagt vil jo en slik tanke variere fra sak til sak. Det er min personlige mening i den aktuelle saken, det er ikke sikkert jeg ville tenkt sånn i andre saker. Men i denne saken tenker jeg Gjert har fått sin straff uavhengig av dom som i mine øyne er verre enn en om han blir dømt. Å miste kontakt med 5 av sine barn er vel den verste straffen jeg kan tenke meg. Å kravet til bevis vurdering er høyt og jeg er enig i at sånn må det være. Å sammenligne en subjektiv mening med mobbing blir bare dumt. Hadde jeg kjent Gjert hadde jeg såklart ikke nevnt hva jeg tenkte til han. Denne saken er spesiell, og burde aldri kommet så langt som til en rettssak, men det er etter min mening Gjert selv som har valgt det. Som flere her har nevnt tror heller ikke jeg Gjert lyver, men at han mangler selvinnsikt og ser ikke selv sine handlinger. Om det var meg hadde jeg lagt meg helt flat og akseptert at jeg var blitt oppfattet på en annen måte enn min egen oppfattelse av mine handlinger. Jeg har sagt og sier igjen en jente på 15 år flytter ikke i fosterhjem frivillig om det ikke er noe som skurrer hjemme, heller ikke BV ville akseptert det, og dette er vel hovedgrunnen til at jeg tror barna. Jeg kan ikke bare scrolle forbi en slik handling, selv om det ikke lar seg bevise 100% at han blir kjent skyldig. Dessverre er det en fare for at den tiltalte selv ikke vil oppfatte det på samme måte. Han framstår veldig svart/hvitt for meg. Ved frifinnelse vil han sannsynligvis ta det som en bekreftelse på at det han gjør og har gjort er helt legitimt. Og fra det man har kunnet observere med bilder og uttalelser både før og under rettssaken, så frykter jeg at ved en eventuell frifinnelse vil han fortsette å gjøre tilværelsen vanskelig for barna sine, og at han nå har rettens velsignelse til dette. Lite trolig at han da plutselig skal ta en selvransakelse og skifte kurs. Jeg tviler på at han ser på tap av barn og barnebarn som noe han har kontroll over. «Barna er ondskapsfulle, og straffer ham ved å nekte kontakt. Det er på dem, og ikke på ham». Tipper dette er tankegangen, dessverre. 20 7
refill Skrevet 9. mai 2025 #7242 Skrevet 9. mai 2025 GeanJenie skrev (1 time siden): Kan det være de har spilt det ned og forklart det bort til venner og bekjente? Eks: "hun trengte å komme seg vekk fra treningsmiljøet" eller "hun skal begynne på videregående for langt borte" eller noe lignende? Jeg vet i hvert fall at det ikke er uvanlig at 15/16-åringer som bor på bygda flytter hjemmefra når de skal begynne på videregående, fordi skolen er for langt borte. Nå vet jeg ikke detaljene om skoletilbudet der de bor, men jeg tror nok de har vært forsiktige med å nevne "barnevernt" og muligens også "fosterhjem" De bor i Sandnes da, med fire vgs hvor en av dem har idrettslinje bl.a. Ryktene om at hun bodde i fosterhjem var ute på sosiale medier lenge før rettssaken, så tror ikke de har klart å snakke den bort. Men de som støtter Gjert/foreldrene har vel sikkert lagt skylden på brødrene (ren spekulasjon selvsagt). 14
Capri Skrevet 9. mai 2025 #7243 Skrevet 9. mai 2025 Jentainord skrev (13 timer siden): Noen andre som har lest Tone sin bok? Hva tenker dere om den? Der er mye i den som i lys av saken støtter opp om barna. Det jeg undrer meg mest over er at hun framstiller seg som en mor som ofrer absolutt alt for barna, og som bare tenker på andre enn seg selv. Hvordan kan man da tillate det å bli slik som det har blitt? Når en mor gjør alt for ungene til enhver tid, hvis hun har selvinnsikt da, så burde en fot vært satt hardt ned for lenge siden. Men man går seg vel blind i det man lever i. Uansett om man er snill og oppofrende mor. Og hun er tydelig veldig opptatt av at det skal være henne og Gjert. Jeg har ikke lest boken, men flere anmeldelser. Etter det jeg forstår er Tone og Gjert veldig enige om st de ønsker veloppdragne barn både hjemme og når foreldrene ikke er der, noe som krever at man er "bestemt og streng, med klare rammer". Og mens hun er den som lokker med belønning hvis barna er greie, er Gjert "en sint mann, tydelig og millitant". Mye kan jo sies om dette, for eksempel at det stemmer godt med i hvert fall fem av barnas vitneforklaringer om oppvekst og hendelser med begge foreldre. Tones syn i boken virker å være at regimet hjemme er en nødvendig del av oppdragelsen, og at hensikten helliger middelet. Han mener det jo så godt. Jeg tipper at det er derfor hun ikke har grepet inn eller ikke grepet nok inn der barna har følt behov for beskyttelse. Hvordan hun har blitt overbevist om at dette er akseptabel behandling av barn, og ikke egnet til å skade, er umulig å si. Hun var ung da hun traff Gjert, og har kanskje vært ekstra mottakelig for hans overbevisning om behovet for disiplinering. Det er jo spesielt da, at til tross for den innsatsen for å gjøre barna veloppdragne, sier Gjerts familie at flere av ungene ikke eier oppdragelse i det hele tatt. (Jo mer alene de har vært med Gjert i oppveksten (Kristoffer og Henrik født først og Tone mye borte pga jobben), dess verre oppførsel. Så rart.) Gjert selv har heller ikke gode ting å si om alle sønnene, så man kan jo lure på hvorfor Gjert og Tone tenkte at bøker om omsorg og oppdragelse var midt i blinken, med så mange uoppdragne barn (ironi). 10 10
nuskjerdet Skrevet 9. mai 2025 #7244 Skrevet 9. mai 2025 (endret) 1 hour ago, refill said: De bor i Sandnes da, med fire vgs hvor en av dem har idrettslinje bl.a. Ryktene om at hun bodde i fosterhjem var ute på sosiale medier lenge før rettssaken, så tror ikke de har klart å snakke den bort. Men de som støtter Gjert/foreldrene har vel sikkert lagt skylden på brødrene (ren spekulasjon selvsagt). Mora til Gjert har jo direkte skyldt på brødrene at søsteren bor i fosterhjem Reisvang spør om tiltaltes mor har noe mer hun vil si, som hun ikke har blitt spurt om. – Ja. Det er én ting. Jeg synes det er grusomt at guttene har ødelagt for deres søster. Jeg skjemmes over å være deres bestemor, sier vitnet. – Hva mener du at guttene har gjort, spør tingrettsdommer Arild Dommersnes. – Det er klart at hun skulle vært sammen med sin mor og far, svarer tiltaltes mor. – Men hvordan mener du at brødrene har ødelagt for henne? – Det ønsker jeg ikke å svare på, sier vitnet. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/93Arl5/ingebrigtsen-rettssaken-dag-15 Endret 9. mai 2025 av nuskjerdet 5 4
Jentainord Skrevet 9. mai 2025 #7245 Skrevet 9. mai 2025 Majer skrev (2 timer siden): Det finnes ekstremt mange mennesker som jobber minst like hardt som norske idrettsutøvere. Mange av dem kommer fra ekstremt fattige kår. Det er ikke tilfeldig at så mange norske utøvere har foreldre som trenere. Det viser at hardt arbeid og talent ikke er det viktigste, men bare faktorer man må ha i tillegg Når det gjelder Jakob er det dokumentert at han har et helt unikt O2 opptak, å dette er noe som kan trenes bedre, men grunnlaget er også genetisk. Med samme trening vil IKKE mange ha de fysiske forutsetningene og oppnå samme resultat som Jakob. Det er Narve og Per gode eksempler på, Gjert har trent de i mange år, også før bruddet med sønnene. Og de er langt unna Jakobs resultater. Han har blitt testet av forskere pga uvanlig god utholdenhet. Jeg legger ved utdrag fra Aftenposten publisert 18.01.2018: – Jakob Ingebrigtsen får maks O2-opptak i enorm fart. Det klarer ingen andre. – Det har også brødrene Henrik Ingebrigtsen og Filip Ingebrigtsen. Selv om Henrik ser mindre elegant ut enn de to andre, viste målinger allerede da han var 19 år, at han beveget seg mest effektivt av alle han ble sammenlignet med den gangen, forteller Leif Inge Tjelta. Langdistanse Jakob Ingebrigtsens såkalte terskelfart, den farten du kan holde over tid uten å stivne i muskulaturen, har øket kraftig på ett år. Terskelfart Hva: Den høyeste farten du klarer å opprettholde i én time. Den er nå så høy at ingen i Norge har testet i nærheten like godt, ei heller Henrik og Filip, men Jakob har naturlig nok litt igjen før han når storebrødrenes toppfart. Vanligvis blir terskelfarten målt over 45 til 60 minutter. Jakobs melkesyre/laktatverdi er så lav at Tjelta & co. nesten ikke stoler på resultatene de oppnår» 4 5
Majer Skrevet 9. mai 2025 #7246 Skrevet 9. mai 2025 Jentainord skrev (1 time siden): Når det gjelder Jakob er det dokumentert at han har et helt unikt O2 opptak, å dette er noe som kan trenes bedre, men grunnlaget er også genetisk. Med samme trening vil IKKE mange ha de fysiske forutsetningene og oppnå samme resultat som Jakob. Det er Narve og Per gode eksempler på, Gjert har trent de i mange år, også før bruddet med sønnene. Og de er langt unna Jakobs resultater. Han har blitt testet av forskere pga uvanlig god utholdenhet. Jeg legger ved utdrag fra Aftenposten publisert 18.01.2018: – Jakob Ingebrigtsen får maks O2-opptak i enorm fart. Det klarer ingen andre. – Det har også brødrene Henrik Ingebrigtsen og Filip Ingebrigtsen. Selv om Henrik ser mindre elegant ut enn de to andre, viste målinger allerede da han var 19 år, at han beveget seg mest effektivt av alle han ble sammenlignet med den gangen, forteller Leif Inge Tjelta. Langdistanse Jakob Ingebrigtsens såkalte terskelfart, den farten du kan holde over tid uten å stivne i muskulaturen, har øket kraftig på ett år. Terskelfart Hva: Den høyeste farten du klarer å opprettholde i én time. Den er nå så høy at ingen i Norge har testet i nærheten like godt, ei heller Henrik og Filip, men Jakob har naturlig nok litt igjen før han når storebrødrenes toppfart. Vanligvis blir terskelfarten målt over 45 til 60 minutter. Jakobs melkesyre/laktatverdi er så lav at Tjelta & co. nesten ikke stoler på resultatene de oppnår» Stemmer at han har genetisk høyt hemoglobinnivå, men det er mange andre som kunne slått han ned i støvlene. Brødrene har også høye hemoglobinnivåer, men de fikk ikke den samme treningen. Man har sett at yngre brødre har 2,6 ganger større sannsynlighet for å gjøre det svært bra enn eldre brødre. Det skyldes ikke gener. Hadde man hentet inn et par millioner kenyanske barn og gitt de samme forutsetningene som Jakob hadde han ikke engang blitt regnet som toppidrettsutøver. Det hadde vært flere hundre om ikke tusener som hadde gjort det bedre 1
GeanJenie Skrevet 9. mai 2025 #7247 Skrevet 9. mai 2025 refill skrev (3 timer siden): De bor i Sandnes da, med fire vgs hvor en av dem har idrettslinje bl.a. Ryktene om at hun bodde i fosterhjem var ute på sosiale medier lenge før rettssaken, så tror ikke de har klart å snakke den bort. Men de som støtter Gjert/foreldrene har vel sikkert lagt skylden på brødrene (ren spekulasjon selvsagt). Takk for info! Sandnes vet jeg lite om, så rene spekulasjoner fra min side også
lurker Skrevet 9. mai 2025 #7248 Skrevet 9. mai 2025 Da var dette avgjort: https://www.nrk.no/rogaland/pressen-far-ikke-innsyn-i-tone-ingebrigtsens-forklaring-1.17411789
timbar Skrevet 9. mai 2025 #7249 Skrevet 9. mai 2025 refill skrev (3 timer siden): De bor i Sandnes da, med fire vgs hvor en av dem har idrettslinje bl.a. Ryktene om at hun bodde i fosterhjem var ute på sosiale medier lenge før rettssaken, så tror ikke de har klart å snakke den bort. Men de som støtter Gjert/foreldrene har vel sikkert lagt skylden på brødrene (ren spekulasjon selvsagt). Er iallefall rart ingen av Gjert tilhengerne har reagert på dette, men nå vet ikke jeg hvilken versjon Gjert og Tone har gitt til de. Vet jeg hadde spekulert om noen i min krets hadde opplevd dette.
lurker Skrevet 9. mai 2025 #7250 Skrevet 9. mai 2025 timbar skrev (7 minutter siden): Er iallefall rart ingen av Gjert tilhengerne har reagert på dette, men nå vet ikke jeg hvilken versjon Gjert og Tone har gitt til de. Vet jeg hadde spekulert om noen i min krets hadde opplevd dette. De har vel skyldt på brødrene, at de har forledet henne. Et av vitnene sa jo rett ut at brødrene hadde gjort dette mot henne, var det kanskje hans mor? 1
GeanJenie Skrevet 9. mai 2025 #7251 Skrevet 9. mai 2025 lurker skrev (13 minutter siden): De har vel skyldt på brødrene, at de har forledet henne. Et av vitnene sa jo rett ut at brødrene hadde gjort dette mot henne, var det kanskje hans mor? Det var moren til Gjert ja. Grøss 4
Gjest LivEinar Skrevet 9. mai 2025 #7252 Skrevet 9. mai 2025 Capri skrev (4 timer siden): Jeg har ikke lest boken, men flere anmeldelser. Etter det jeg forstår er Tone og Gjert veldig enige om st de ønsker veloppdragne barn både hjemme og når foreldrene ikke er der, noe som krever at man er "bestemt og streng, med klare rammer". Og mens hun er den som lokker med belønning hvis barna er greie, er Gjert "en sint mann, tydelig og millitant". Mye kan jo sies om dette, for eksempel at det stemmer godt med i hvert fall fem av barnas vitneforklaringer om oppvekst og hendelser med begge foreldre. Tones syn i boken virker å være at regimet hjemme er en nødvendig del av oppdragelsen, og at hensikten helliger middelet. Han mener det jo så godt. Jeg tipper at det er derfor hun ikke har grepet inn eller ikke grepet nok inn der barna har følt behov for beskyttelse. Hvordan hun har blitt overbevist om at dette er akseptabel behandling av barn, og ikke egnet til å skade, er umulig å si. Hun var ung da hun traff Gjert, og har kanskje vært ekstra mottakelig for hans overbevisning om behovet for disiplinering. Det er jo spesielt da, at til tross for den innsatsen for å gjøre barna veloppdragne, sier Gjerts familie at flere av ungene ikke eier oppdragelse i det hele tatt. (Jo mer alene de har vært med Gjert i oppveksten (Kristoffer og Henrik født først og Tone mye borte pga jobben), dess verre oppførsel. Så rart.) Gjert selv har heller ikke gode ting å si om alle sønnene, så man kan jo lure på hvorfor Gjert og Tone tenkte at bøker om omsorg og oppdragelse var midt i blinken, med så mange uoppdragne barn (ironi). Jeg har lest boka, og det du skriver her - støtter jeg.
Gjest Lucille Skrevet 9. mai 2025 #7253 Skrevet 9. mai 2025 (endret) lurker skrev (37 minutter siden): Da var dette avgjort: https://www.nrk.no/rogaland/pressen-far-ikke-innsyn-i-tone-ingebrigtsens-forklaring-1.17411789 Den blir nok anket. Ellers merket jeg meg med interesse at dommeren peker på at forklaringen ikke er underlagt taushetsplikt. Det stusset jeg veldig over da det ble hevdet tidligere i tråden, så det var interessant at han presiserte det. Mediene får ikke høre Tone Ingebrigtsens forklaring – presseforbundet varsler sannsynlig anke Endret 9. mai 2025 av Lucille
Jentainord Skrevet 9. mai 2025 #7254 Skrevet 9. mai 2025 Majer skrev (1 time siden): Stemmer at han har genetisk høyt hemoglobinnivå, men det er mange andre som kunne slått han ned i støvlene. Brødrene har også høye hemoglobinnivåer, men de fikk ikke den samme treningen. Man har sett at yngre brødre har 2,6 ganger større sannsynlighet for å gjøre det svært bra enn eldre brødre. Det skyldes ikke gener. Hadde man hentet inn et par millioner kenyanske barn og gitt de samme forutsetningene som Jakob hadde han ikke engang blitt regnet som toppidrettsutøver. Det hadde vært flere hundre om ikke tusener som hadde gjort det bedre Dette du sier nå skal bevise at Gjert er den eneste årsaken til at Jakob er så god som han er? Det blir jo bare for dumt, skal du ha meg til å ta det seriøst får du komme med dokumentasjon på hva som gjør en vinner til en vinner. Til syvende og siste er det han som har utført alt Gjert har bedt han utføre. Hans ben som løper, han har brukt utallige timer i uka. 7 1
velociraptor Skrevet 9. mai 2025 #7255 Skrevet 9. mai 2025 Lucille skrev (4 minutter siden): Den blir nok anket. Ellers merket jeg meg med interesse at dommeren peker på at forklaringen ikke er underlagt taushetsplikt. Det stusset jeg veldig over da det ble hevdet tidligere i tråden, så det var interessant at han presiserte det. Mediene får ikke høre Tone Ingebrigtsens forklaring – presseforbundet varsler sannsynlig anke Hvis det stemmer så hjelper det mye. Det er ikke så viktig om jeg og vi får høre det, så lenge I og J får lov å snakke om det med sine søsken og støttespillere. Noe annet er umenneskelig grusomt. Alle skjønte jo uansett at hun ville lyve for mannen sin siden hun allerede har valgt mannen over barna, så akkurat hva hun sa er ikke særlig interessant for min del. Hun er jo et fullstendig partisk vitne, og sånn sett ganske verdiløs. 9 6 4
Gjest Lawyam Skrevet 9. mai 2025 #7256 Skrevet 9. mai 2025 velociraptor skrev (1 time siden): Hvis det stemmer så hjelper det mye. Det er ikke så viktig om jeg og vi får høre det, så lenge I og J får lov å snakke om det med sine søsken og støttespillere. Noe annet er umenneskelig grusomt. Alle skjønte jo uansett at hun ville lyve for mannen sin siden hun allerede har valgt mannen over barna, så akkurat hva hun sa er ikke særlig interessant for min del. Hun er jo et fullstendig partisk vitne, og sånn sett ganske verdiløs. Ja, du var der og hørte på hva hun sa, eller.., siden du mener at hun er et partisk vitne og ganske verdiløs og løy Det er vel heller du mfl som har tatt mest parti her.
Gjest Lawyam Skrevet 9. mai 2025 #7257 Skrevet 9. mai 2025 Eloise12345 skrev (På 8.5.2025 den 10.07): Takk, det setter jeg pris på. Og her er det en til som støtter dine meninger. ❤
timbar Skrevet 9. mai 2025 #7258 Skrevet 9. mai 2025 lurker skrev (1 time siden): De har vel skyldt på brødrene, at de har forledet henne. Et av vitnene sa jo rett ut at brødrene hadde gjort dette mot henne, var det kanskje hans mor? Mener de for alvor at brødrene har tvunget henne til å flytte I fosterhjem, ja vet de varslet BV, men folk kan ikke for alvor tro at brødrene har pushet på for å få henne i fosterhjem.Folk må jo være idioter om de tror noe slikt. Brødrene har jo omtalt søsteren som den sterkeste av de. Hun har jo valgt det selv. 5
timbar Skrevet 9. mai 2025 #7259 Skrevet 9. mai 2025 Lawyam skrev (5 minutter siden): Ja, du var der og hørte på hva hun sa, eller.., siden du mener at hun er et partisk vitne og ganske verdiløs og løy Det er vel heller du mfl som har tatt mest parti her. Vel bistandsadvokaten har vel allerede antydet at dette var den verste dagen for de 2 ofrene. Så det er vel rimelig innlysende at forklaringen hennes ikke har gått i favør for barna. Og det faktum at hun ikke engang ville ha de andre barna tilstede sier jo sitt. Hun sliter nok med å se de i øynene vil jeg tro. 6
timbar Skrevet 9. mai 2025 #7260 Skrevet 9. mai 2025 Lawyam skrev (9 minutter siden): Ja, du var der og hørte på hva hun sa, eller.., siden du mener at hun er et partisk vitne og ganske verdiløs og løy Det er vel heller du mfl som har tatt mest parti her. Det er ikke sikkert hun løy, dette er hennes oppfatning av saken, det vil ikke si at hun løy, men klart for barna må det jo føles slik.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå