Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Andrea59 skrev (1 time siden):

Er det sikkert at dette er mannen til en av de søstrene som vitnet? Ikke mannen til en annen søster, eller broren til Tone? Og, i så fall, om det er mannen til en av de to fra i dag, hvorfor ble ikke ditt spørsmål stilt vedkommende fra bistandsadvokat, dette burde hun jo i så fall bli grillet om?

Jeg regner med at dette er hun som er gift med det andre vitnet, da hun både var nabo til Gjert og har en sønn som er like gammel som Martin. 

Skrevet
Istapp skrev (53 minutter siden):

Wow, og det mener du barnevernstjenesten skal bruke sine ressurser på? Du tenker ikke at barnevernstjenesten har alvorligere saker å bruke tiden sin på?

Kødder du??

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Istapp skrev (1 time siden):

Wow, og det mener du barnevernstjenesten skal bruke sine ressurser på? Du tenker ikke at barnevernstjenesten har alvorligere saker å bruke tiden sin på?

Jeg hadde gitt melding om jeg hørte barn bli tilsnakket på en slik måte ja. Det fikk jo bli deres vurdering om de skulle brukt ressurser på det.

• Liker 9
Skrevet
1 hour ago, timbar said:

Men man må ha innlogging der, holder allerede aviser i Bergen. Kan ikke tegne enda et abonnement bare for å få med meg alt som skjer i denne saken? 

De hadde sånn typisk 1kr for 1 måned haha

• Liker 3
Skrevet
Jentainord skrev (35 minutter siden):

Jeg regner med at dette er hun som er gift med det andre vitnet, da hun både var nabo til Gjert og har en sønn som er like gammel som Martin. 

Ja, regner også med det etter å ha sjekket litt. Veldig rart om ikke hun ble konfrontert med mannens uttalelser…

• Liker 3
Skrevet
timbar skrev (1 time siden):

Rimelig sprøtt disse søstrene vitnemål, fordi det er så åpenbart at de har laget seg et vitnemål til fordel for broren og for all del mulig han virker omsorgsfull og hjelpsom for de, men Gjert har jo selv sagt han aldri kam snakke med innestemme, så vitner disse søstrene at de aldri har observert at han har snakket med ute stemme. Helt merkelig at de ikke skjønner selv at de skader saken mer enn de gagner den. Håper dommerne gjennomskuer de for dette var nok et godt planlagt vitnemål de har kokt sammen for å redde broren. Nå skal ikke jeg kritisere de for det, men med det jeg har nevnt røper de jo seg selv.

De sa vel at han snakket høyt, noe han alltid gjorde? Tror det stod i Aftenbladet. De var vant med hans høye stemme. Altså samme stemme inne og ute. Ikke alle som har en inne og utestemme. 

• Liker 1
Skrevet

Fleire en meg som reagerer på teikninga frå rettsaka, på vg. Gjert med stort hode liten kropp. Jakob med lite hode stor kropp. Proposjonalt heilt feil. Er dette med hennsikt?

• Liker 1
Skrevet
Andrea59 skrev (4 timer siden):

Er det sikkert at dette er mannen til en av de søstrene som vitnet? Ikke mannen til en annen søster, eller broren til Tone? Og, i så fall, om det er mannen til en av de to fra i dag, hvorfor ble ikke ditt spørsmål stilt vedkommende fra bistandsadvokat, dette burde hun jo i så fall bli grillet om?

I følge Wikipedia har Gjert to søstre. Han jeg refererer til er gift med en av dem. 

"Og idet jeg svarer på det spørsmålet kommer tiltaltes svoger inn i salen. Han er det neste vitnet.

Mannen i vitneboksen er gift med søsteren til Gjert Ingebrigtsen.

Det vekker latter i lokalet, ikke minst ler tiltalte selv godt, da vitnet kommer i skade for å si at han er gift med «kona til Gjert».

Vitnet sier at han jobbet som rektor ved Lura skole, og at han og kona flyttet inn i nabohuset til til talte."

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/4B8VJ6/ingebrigtsen-rettssaken-dag-12

Hvilke spørsmål som har blitt stilt og hvorfor/hvorfor ikke har jeg selvsagt ingen formening/kunnskap om (utover hva som blir gjengitt i media. Kan spørre i chatten i morgen om jeg husker det/har tid til å lese mens de er online) 😊

• Liker 1
Skrevet
Majer skrev (16 timer siden):

Serieskaperne er vel den mest uavhengige tredjeparten vi har, og de er uenige med barna i fremstillingen av Gjert. Friidrettsjefen er også redd for Henrik sine reaksjoner mot Narve, og beskytter Narve mot Henrik ved å ha han på andre hoteller osv. Henrik er voksen, og jeg finner det merkelig at man godtar oppførselen hans. Hadde han vært en annen utøver hadde han blitt kastet ut

Dummeste jeg har hørt. De har ikke vært en del av familien og vært på innsiden av husets fire vegger på en normal måte. Man må vel regne med at G holdt seg i tøylene både rundt dem, øvrig familie og venner. Det finnes ingenting uavhengig med serieskaperne; de har seg selv å beskytte fra jurdisk etterfølgelse. En tyrann vet å velge sin tid. At G og advokatene hans mener at serien viser en korrekt gjengivelse av familien er vel ikke så rart sett fra deres ståsted, men alle må huske at dette er en tv-serie; ikke noe vitenskapelig bevis på tingenes tilstand. Og om så; det som kommer frem i serien er ikke akkurat en kjærlig far. Det går fortsatt kaldt nedover ryggen min når jeg tenker på scenen hvor I hadde tegnet en tegning til G hvor det stod "gleder meg til du skal trene meg" som hun ga han på julaften. Det var ikke G som ga henne en klem som takk for gaven; hun måtte selv kaste seg rundt halsen på han. Hun virket desperat etter hans kjærlighet, men den måtte hun jobbe hardt for å få. Episoden ligger på Youtube.

• Liker 12
Skrevet
Angel75 skrev (8 timer siden):

De sa vel at han snakket høyt, noe han alltid gjorde? Tror det stod i Aftenbladet. De var vant med hans høye stemme. Altså samme stemme inne og ute. Ikke alle som har en inne og utestemme. 

Skrikestemme? Jeg vet ikke, har ikke sett serien, men ifølge folk jeg kjenner sier de han hadde sånn kjeftestemme deler av tiden. Mener søstrene at han alltid har en slik kjeftestemme altså? Merkelig, litt irriterende at jeg ikke gadd å se noen episoder av serien ( er ikke interessert.i friidrett) så må basere inntrykket mitt på andres synspunkter. Men flere har fortalt meg at han virket kontrollerende overfor de andre i flere episoder. 

At barna har svart stygt synes jeg ikke er så rart, om de har vokst opp med den type kommunikasjon blir de jo påvirket av det. Dessuten er det ikke spesielt uvanlig at tenåringer kan være stygg i munnen mot foreldre. Det betyr ikke at jeg synes det er greit, men er endel av tenåringsopprør.Litt verre er det vel å forsvare en godt voksen mann hvis han har slik språkbruk.

• Liker 8
Skrevet
Indiavolata skrev (5 timer siden):

Dummeste jeg har hørt. De har ikke vært en del av familien og vært på innsiden av husets fire vegger på en normal måte. Man må vel regne med at G holdt seg i tøylene både rundt dem, øvrig familie og venner. Det finnes ingenting uavhengig med serieskaperne; de har seg selv å beskytte fra jurdisk etterfølgelse. En tyrann vet å velge sin tid. At G og advokatene hans mener at serien viser en korrekt gjengivelse av familien er vel ikke så rart sett fra deres ståsted, men alle må huske at dette er en tv-serie; ikke noe vitenskapelig bevis på tingenes tilstand. Og om så; det som kommer frem i serien er ikke akkurat en kjærlig far. Det går fortsatt kaldt nedover ryggen min når jeg tenker på scenen hvor I hadde tegnet en tegning til G hvor det stod "gleder meg til du skal trene meg" som hun ga han på julaften. Det var ikke G som ga henne en klem som takk for gaven; hun måtte selv kaste seg rundt halsen på han. Hun virket desperat etter hans kjærlighet, men den måtte hun jobbe hardt for å få. Episoden ligger på Youtube.

Huff

Skrevet
Jentainord skrev (10 timer siden):

Kødder du??

Tror du BV ukritisk kjøper det at en 15 åring ikke orker å bo hjemme og skaffer henne et fosterhjem? Vil tro det er gode grunner til at BV har valgt en slik løsning for henne og har nok også prøvd å få til en løsning hvor hun kunne fortsette å bo hjemme før de gikk til dette skrittet. Det er vel først og fremst dette med den 15 år gamle datteren som flyttet ut som gjør at jeg tror på ungenes versjon. Skal ikke bagatellisere brødrene versjon for stemmer sikkert det også, men det er høyst unormalt at en 15 år gammel jente som kommer fra et såkalt normalt hjem velger å flytte I fosterhjem. Dette samt vitner i BV, psykologen hennes og fosterforeldre vitnemål vil nok veie tungt på vektskålen.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Jentainord skrev (10 timer siden):

Kødder du??

Vel BV har brukt mye ressurser på å skaffe og betale for et fosterhjem til yngste jenta, så at saken har vært prioritert og brukt ressurser på er det vel liten tvil om.

• Liker 1
Skrevet
Sveits35 skrev (13 timer siden):

Hadde utvilsomt sendt en tydelig melding til barnevernet!

Nå er det jo primært politiet som valgte å starte undersøkelsessak i denne saken. 

Mulig brødre/ søster i etterkant har anmeldt, men det hele startet faktisk med at politiet mente det var grunnlag for undersøke.

• Liker 5
Skrevet
timbar skrev (22 minutter siden):

Skrikestemme? Jeg vet ikke, har ikke sett serien, men ifølge folk jeg kjenner sier de han hadde sånn kjeftestemme deler av tiden. Mener søstrene at han alltid har en slik kjeftestemme altså? Merkelig, litt irriterende at jeg ikke gadd å se noen episoder av serien ( er ikke interessert.i friidrett) så må basere inntrykket mitt på andres synspunkter. Men flere har fortalt meg at han virket kontrollerende overfor de andre i flere episoder. 

At barna har svart stygt synes jeg ikke er så rart, om de har vokst opp med den type kommunikasjon blir de jo påvirket av det. Dessuten er det ikke spesielt uvanlig at tenåringer kan være stygg i munnen mot foreldre. Det betyr ikke at jeg synes det er greit, men er endel av tenåringsopprør.Litt verre er det vel å forsvare en godt voksen mann hvis han har slik språkbruk.

Ja og Gjert har faktisk tatt ansvar for språkbruken og kjeftingen i huset, begge veier. I retten sa han at det var han som hadde gjort slik språkbruk vanlig og at han ikke hadde gjort noe for det endre på det.

Så de som kritiserer barna fikk antakelig ikke med seg dette i hans forklaring.

• Liker 12
Skrevet
timbar skrev (17 minutter siden):

Tror du BV ukritisk kjøper det at en 15 åring ikke orker å bo hjemme og skaffer henne et fosterhjem? Vil tro det er gode grunner til at BV har valgt en slik løsning for henne og har nok også prøvd å få til en løsning hvor hun kunne fortsette å bo hjemme før de gikk til dette skrittet. Det er vel først og fremst dette med den 15 år gamle datteren som flyttet ut som gjør at jeg tror på ungenes versjon. Skal ikke bagatellisere brødrene versjon for stemmer sikkert det også, men det er høyst unormalt at en 15 år gammel jente som kommer fra et såkalt normalt hjem velger å flytte I fosterhjem. Dette samt vitner i BV, psykologen hennes og fosterforeldre vitnemål vil nok veie tungt på vektskålen.

Dette var en kommentar som kritiserte Istapp, ikke støttet opp. I 2025 håpe jeg det hun skriver er kødd.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Istapp skrev (12 timer siden):

Sannsynlighetsregning fungerer ikke når det er snakk om påstander som kan samkjøres. Du konkluderer kjapt her med fem ofre og en tiltalt, ergo 5:1 og da er det overvekt mot at tiltalte er skyldig for han kan jo sannsynligvis ikke snakke sant for han er jo bare en, da de fem øvrige sannsynligvis snakker sant, skriver du. Hadde det vært så enkelt i rettsaker, så hadde vi spart mange skattepenger.

Her misforstår du veldig. Ofre snakker oftere sant enn tiltalte, og det ER selvsagt enda mer sannsynlig at flere ofre snakker sant (selv om de kan samkjøre forklaringer).

I retten kreves bevis, det er selvsagt ikke nok med hva som er sannsynlig. Det er bedre å frikjenne mange skyldige, enn å dømme en uskyldig.

Pga rettssikkerheten kreves det sterke bevis for at tiltalte er skyldig for en dom, men det kreves ikke bevis for at tiltalte er uskyldig for en frifinnelse. At en tiltalt frikjennes, betyr derfor ikke at ofrene lyver.

Veldig rart å basere alt på utfallet i en rettssak, og derfor ikke kunne ha egne meninger. Og veldig rart å være 50/50 i alle saker. Dersom du kunne noe om sannsynlighetsregning, ville du visst at få saker er 50/50. Dette er en av dem.

Endret av Tartufo
  • Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet
timbar skrev (2 timer siden):

Finnes mange klipp fra serien liggende på tiktok. Jeg fulgte heller ikke med på serien da den gikk på tv/var på nrk. Ligger nok noe på YouTube også, men har ikke sett der. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Tartufo skrev (14 timer siden):

Problemet er vel nettop det at du veier deres opplevelser likt. Det er fem ofre og en tiltalt, da er det sannsynlig at ofrene snakker sant. Alt behøver ikke være likt alltid. Er du 50/50 i alle saker?

Når så mange «misforstår» deg, så kan det være lurt å lese gjennom det du har skrevet i tråden. Kanskje svaret ligger der?

At flere er uenige med meg betyr ikke nødvendigvis at jeg uttrykker meg uklart, men kanskje at jeg har et annet perspektiv. 

Jeg synes det er litt urimelig å antyde at jeg mangler dømmekraft fordi jeg prøver å se flere sider av en vanskelig sak. Jeg har aldri bagatellisert det barna forteller, og jeg har hele tiden understreket hvor viktig det er å lytte til og anerkjenne deres opplevelser.

Det virker som om det at jeg ikke entydig tar én side, tolkes som en slags trussel. Men for meg handler det om å forholde meg til en kompleks sak med respekt for at vi ikke har hele bildet. Jeg har ingen problemer med å ta stilling i mange andre saker – men i akkurat denne, opplever jeg det som mer sammensatt.

Endret av Eloise12345
  • Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...