HSV50 Skrevet 7. mai #7121 Skrevet 7. mai Jeg har hatt en ekstremt lik situasjon i egen familie, der høylytt stemme, skriking og hyling som de rundt har opplevd er forklart med «kultur» og der man langt på vei har lagt skylden på barn for at ting er blitt som det er. Umulige og bortskjemte unger - de har jo alt de trenger. Slekt som nekter å forholde seg til at det kan være så ille som ungene har påstått. Og ingenting er blitt snakket høyt om. Mitt barn sprakk til slutt da en nær slektning for gang x beklaget at barna hadde så dårlig forhold til og kontakt med foreldrene, det var så trist og leit, og spurte rett ut om de var klar over at foreldrene det var snakk om har slått barna, , og at det ene barnet faktisk har fått en PTSD-diagnose (på papiret, utredet av BUP, som følge av alt som har skjedd. Det var det jo ingen som hadde fortalt disse slektningene, og de slet jo med å ta det inn over seg kan man si. Det er fryktelig mye som skjer i familier som de som er nære både familiært og geografisk ikke får med seg. Og man velger å lukke øyne selv når samværsbarn slutter å ha samvær og barn som bor i huset flytter i fosterhjem. Man vil bare ikke tro slikt om familien sin. Er min erfaring. Dessverre. Fysisk og psykisk vold skjer svært sjelden i det åpne. 12 8 8
Monkris Skrevet 7. mai #7122 Skrevet 7. mai Litt merkelig at både moren og nå søstrene til Gjert, påpeker i sine vitnemål at de aldri har hørt Gjert snakke nedtalende osv til barna sine. Det er barna som snakker stygt til foreldrene og ikke omvendt. Hallo? Har de glemt at snart hele Norge har sett med egne øyne Gjert snakke stygt og nedtalende til barna i en tv serie over flere sesonger? De kan jo virkelig ikke sitte å vitne om at det aldri har skjedd? Kan ikke forstå annet enn at dommerne må gjennomsku dette, at de om Gjert nærmeste kun er ut etter å redde Gjert og rosemale han til de grader? Hadde jo vært mye mer troverdige vitnemål, om de faktisk innrømte det vi alle har sett gjennom Team Ingebrigtsen i det minste? 26 4
Monkris Skrevet 7. mai #7123 Skrevet 7. mai Monkris skrev (Akkurat nå): Litt merkelig at både moren og nå søstrene til Gjert, påpeker i sine vitnemål at de aldri har hørt Gjert snakke nedtalende osv til barna sine. Det er barna som snakker stygt til foreldrene og ikke omvendt. Hallo? Har de glemt at snart hele Norge har sett med egne øyne Gjert snakke stygt og nedtalende til barna i en tv serie over flere sesonger? De kan jo virkelig ikke sitte å vitne om at det aldri har skjedd? Kan ikke forstå annet enn at dommerne må gjennomsku dette, at de om Gjert nærmeste kun er ut etter å redde Gjert og rosemale han til de grader? Hadde jo vært mye mer troverdige vitnemål, om de faktisk innrømte det vi alle har sett gjennom Team Ingebrigtsen i det minste? Og at de som farmor og tanter til barna, sitte å legger all «skyld» på barna? Mister all respekt for den siden av familien! 20 9
Capri Skrevet 7. mai #7124 Skrevet 7. mai Monkris skrev (2 minutter siden): Og at de som farmor og tanter til barna, sitte å legger all «skyld» på barna? Mister all respekt for den siden av familien! Ja, helt absurd. Ikke minst med tanke på at saken tar for seg oppveksten til J og I fra relativt tidlige barneår. Det får være grenser for voksne menneskers ansvarsfraskrivelse og plassering av skyld på barn. Det er jo helt uhørt og ikke spesielt tillitvekkende. 17 4
velociraptor Skrevet 7. mai #7125 Skrevet 7. mai Eloise12345 skrev (12 timer siden): Jeg synes det er litt urettferdig å antyde at det er rart at jeg forsøker å se flere sider i saken – nettopp fordi jeg prøver å være en reflektert forelder, er det viktig for meg å forstå nyanser og ikke trekke raske konklusjoner. Det betyr ikke at jeg unnskylder noe, eller at jeg ikke tar barnas opplevelser på alvor – tvert imot. Vi kan mene ulikt, men jeg håper vi kan ha en diskusjon der vi behandler hverandre med respekt, selv om vi har forskjellige perspektiver. Kan du linke til alle innleggene dine der du argumenterer mot Gjert og for barna? Siden du er så reflektert og prøver å se begge sider? For jeg kan kun huske innlegg der du bagatelliserer Gjerts handlinger og tar hans side, ikke et eneste der du tar barnas side? Mulig du tenker det, men du skriver det jo ikke? Du skriver bare tings som at du tar barnas opplevelse på alvor, men det blir jo bare tomme ord når du ikke forsvarer dem i ett eneste innlegg. Tross 12 10
Hallepalle2 Skrevet 7. mai #7126 Skrevet 7. mai Istapp skrev (3 timer siden): I ekkokammeret her inne er det kun svart-hvitt mentalitet, grånyanser eksisterer ikke. All vitneførsel som gir noe positivt i retning G, ja da har vitnene enten blitt manipulert, de er for fjerne og har ikke innsikt, de forstår ikke osv. osv. Har gitt opp argumentasjoner. Selv ikke tidligere dommer har virkning på å nyansere ekkokammeret. Er man ikke i gjengen som dømmer nord og ned G og kun tar 110% alt sønner og lillesøster har sagt og ment som fasit, så blir man beskylt for å både være dårlig foreldre, ikke ha kunnskaper om barn, vold og traumer o.l. Ekkokammeret har hele fasiten, alle vi andre har null peiling. Tull 7 1
Ninaen Skrevet 7. mai #7127 Skrevet 7. mai Capri skrev (8 minutter siden): Ja, helt absurd. Ikke minst med tanke på at saken tar for seg oppveksten til J og I fra relativt tidlige barneår. Det får være grenser for voksne menneskers ansvarsfraskrivelse og plassering av skyld på barn. Det er jo helt uhørt og ikke spesielt tillitvekkende. Velkommen til konseptet «dysfunksjonelle familier»… 11 1 4
Istapp Skrevet 7. mai #7128 Skrevet 7. mai timbar skrev (1 time siden): Så du synes det er greit å kalle sine barn evneveike, uansett om det er i affekt eller var overdrevet er vel ikke dette akseptabel å si til sine barn. Hadde jeg observert en forelder kalle sitt barn for evneveik hadde det gått kaldt gjennom meg, og jeg hadde nok ikke klart å la vær å si fra hva jeg mente. Det er helt greit at du og mange av oss hadde reagert på det, men jeg tror absolutt ikke at vi hadde stevnet inn vedkommende til retten for utsagnet. 8
Hallepalle2 Skrevet 7. mai #7129 Skrevet 7. mai Det er rart at karaktervitnene til Gjert beskriver han annerledes enn han selv. Han har innrømmet at han er høylydt og direkte, da blir det suspekt at sjef og familie aldri har hørt han heve stemmen. Jeg har knapt sett en episode av serien deres, men selv jeg har jo fått med meg at han roper, tar seg til hodet og rister på hodet over hvor dumme de er. Så da kan man spør seg om de sitter der og lyver under ed. Jeg kunne godt vitnet for min egen søster, men jeg hadde ikke løyet på hennes vegne. 16 3
Hallepalle2 Skrevet 7. mai #7130 Skrevet 7. mai Istapp skrev (4 minutter siden): Det er helt greit at du og mange av oss hadde reagert på det, men jeg tror absolutt ikke at vi hadde stevnet inn vedkommende til retten for utsagnet. Er det noen som har stevnet noen til retten pga ett utsagn? 11 5
Eloise12345 Skrevet 7. mai #7131 Skrevet 7. mai Tartufo skrev (12 timer siden): Håper du ikke er like «reflektert» og «nøytral» dersom dine egne barn forteller deg at de har blitt utsatt for vold. Og at du som mor ikke reagerer på Gjerts oppførsel, er veldig rart. Hvilke foreldre ønsker å ødelegge for barna sine? De aller, aller fleste foreldre gjør alt for barna sine, spesielt når de har det vanskelig. Stakkars barn som har hatt Gjert til «far».😢 Det er helt greit å være uenig med meg, men å antyde at jeg ikke ville tatt mine egne barns opplevelser på alvor, er både nedlatende og ganske respektløst. Jeg har aldri forsvart vold eller forsøkt å bagatellisere barns smerte – tvert imot. Det jeg har prøvd å formidle, er at det er mulig å forsøke å forstå hvordan slike situasjoner kan oppstå – uten å rettferdiggjøre dem. Å antyde at noen mangler empati fordi de forsøker å se flere sider, er ikke et sterkt argument – det er en hersketeknikk. 5
Jobbermedbarn Skrevet 7. mai #7132 Skrevet 7. mai Ninaen skrev (12 minutter siden): Velkommen til konseptet «dysfunksjonelle familier»… Nettopp👍 Og det vet man ekstra godt når man har vokst opp i en selv. Men jeg kommer aldri til å slutte å la meg sjokkere over voksne mennesker som legger skylden på barn, det er like jævlig å lese om hver gang. Barn ER ikke vanskelige, de HAR det vanskelig. Og HVORFOR oppfører barna seg på denne måten? 11 5
Jentainord Skrevet 7. mai #7133 Skrevet 7. mai (endret) Eloise12345 skrev (14 minutter siden): Det er helt greit å være uenig med meg, men å antyde at jeg ikke ville tatt mine egne barns opplevelser på alvor, er både nedlatende og ganske respektløst. Jeg har aldri forsvart vold eller forsøkt å bagatellisere barns smerte – tvert imot. Det jeg har prøvd å formidle, er at det er mulig å forsøke å forstå hvordan slike situasjoner kan oppstå – uten å rettferdiggjøre dem. Å antyde at noen mangler empati fordi de forsøker å se flere sider, er ikke et sterkt argument – det er en hersketeknikk. Du har ikke bagatellisert at barna har hatt det vondt, men du har forsvart vold og rettferdiggjort Gjerts handlinger fordi du kan forstå hvorfor det blir sånn. Uansett meningen hans med sine handlinger, så formilder ikke dette konsekvensan av handlingene for barna hans. Det blir som en eks av meg, som gjorde ting som såret meg og ødela for oss, han forsvarte seg med at deg aldri var meningen at jeg skulle få vondt. Det var ikke vondt ment. Slike unnskyldninger kan kun brukes en gang. Når handlingen gjentar seg så vet man at dette gjør den andre vondt. Endret 7. mai av Jentainord 8 7
refill Skrevet 7. mai #7134 Skrevet 7. mai (endret) Familie som "karaktervitne" har stort sett null verdi. Jeg skjønner ikke hvorfor de (søstrene til Gjert) er kalt inn i det hele tatt. Ene søsteren er jo tydeligvis ikke klar over, eller husket på, at mannen hennes har sagt i avhør at de vurderte å kontakte bv. Hun har jo tilsynelatende nettopp løyet under ed (jeg har bare lest hva Aftenbladet har referert). ----- Legger til hva Aftenbladet refererte siden det var ganske enkelt å finne igjen. Dette er fra dag 12, når Gjerts svoger (altså mannen til en av de som vitnet i dag) vitnet. "Bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen overtar utspørringen. Hun foreholder vitnet noe av det han har sagt i avhør. Her nevnte han at han og kona var bekymret for mye kjeting og krangling i Ingebrigtsens familie. Ikke minst uttrykker han her bekymring for de andre som fikk med seg kranglingen. Han nevnte også at han og kona diskuterte hvorvidt dette måtte meldes til barnevernet om det fortsatte." https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/4B8VJ6/ingebrigtsen-rettssaken-dag-12?pinnedEntry=252368 Endret 7. mai av refill La til referanse 14 2
timbar Skrevet 7. mai #7135 Skrevet 7. mai Istapp skrev (1 time siden): Det er helt greit at du og mange av oss hadde reagert på det, men jeg tror absolutt ikke at vi hadde stevnet inn vedkommende til retten for utsagnet. Nei ikke hvis det kun ble sagt en gang eller dette var det eneste. 4
velociraptor Skrevet 7. mai #7136 Skrevet 7. mai Eloise12345 skrev (1 time siden): Det er helt greit å være uenig med meg, men å antyde at jeg ikke ville tatt mine egne barns opplevelser på alvor, er både nedlatende og ganske respektløst. Jeg har aldri forsvart vold eller forsøkt å bagatellisere barns smerte – tvert imot. Det jeg har prøvd å formidle, er at det er mulig å forsøke å forstå hvordan slike situasjoner kan oppstå – uten å rettferdiggjøre dem. Å antyde at noen mangler empati fordi de forsøker å se flere sider, er ikke et sterkt argument – det er en hersketeknikk. Du har kanskje forsøkt å formidle at du ser begge sider, men du har jo feilet kraftig siden inntrykket hos de fleste er at du hardnakket unnskylder Gjert, og kun kommer med masse forsvar og forståelse i hans retning. Det er mulig du forsøker å se begge sider, men dette kommer svært lite frem i innleggene dine. 18
timbar Skrevet 7. mai #7137 Skrevet 7. mai refill skrev (10 minutter siden): Familie som "karaktervitne" har stort sett null verdi. Jeg skjønner ikke hvorfor de (søstrene til Gjert) er kalt inn i det hele tatt. Ene søsteren er jo tydeligvis ikke klar over, eller husket på, at mannen hennes har sagt i avhør at de vurderte å kontakte bv. Hun har jo tilsynelatende nettopp løyet under ed (jeg har bare lest hva Aftenbladet har referert). Du verden dette visste jeg ikke, men som du sier ville ikke lagt mye vekt på disse vitnene. De synes nok synd i broren sin, og det er jo på en måte forståelig På den annen side skader det mer enn det gagner saken hans at de skamroser han. Hadde nok vært litt smartere å legge seg legge på en mer realistisk nivå. 9 5
Jobbermedbarn Skrevet 7. mai #7138 Skrevet 7. mai refill skrev (24 minutter siden): Familie som "karaktervitne" har stort sett null verdi. Jeg skjønner ikke hvorfor de (søstrene til Gjert) er kalt inn i det hele tatt. Ene søsteren er jo tydeligvis ikke klar over, eller husket på, at mannen hennes har sagt i avhør at de vurderte å kontakte bv. Hun har jo tilsynelatende nettopp løyet under ed (jeg har bare lest hva Aftenbladet har referert). Produsentene som sier at de ikke har opplevd noe som skulle tilsi at ikke alt var som det skulle og har fått en bekymrings mail av et av barna. Søster som ikke har sett eller hørt noe galt fra Gjert der mannen har vitnet om at de vurderte å kontakte barnevernet… Vanskelig å la være å sette spørsmålstegn ved troverdigheten her. 18 6
refill Skrevet 7. mai #7139 Skrevet 7. mai (endret) timbar skrev (33 minutter siden): timbar skrev (33 minutter siden): Du verden dette visste jeg ikke, men som du sier ville ikke lagt mye vekt på disse vitnene. De synes nok synd i broren sin, og det er jo på en måte forståelig På den annen side skader det mer enn det gagner saken hans at de skamroser han. Hadde nok vært litt smartere å legge seg legge på en mer realistisk nivå. Nei, jeg vet ikke om alle refererte fra det. Jeg la det inn på nytt nå i innlegget sånn at uttalelsen ble med referanse. Og klart, jeg skjønner dem jeg og. Sikkert forferdelig å sitte og lese alt som skrives om sin egen bror. I tillegg er de vel til en viss grad vant til samme familiedynamikk. Men at man er vant til en ting betyr heldigvis ikke noe er normalen 🥵 Blir helt svett av de som forsvarer denne familiedynamikken som oppdragelse. Uansett om han blir funnet skyldig i tiltalepunkene eller ei; å snakke sånn til egne barn er bare ikke ok. Fra et barnevernfaglig perspektiv vil man lett touche borti emosjonell omsorgssvikt med det som har kommet frem. Så gjenstår det jo å se hvordan en rettsinstans vurderer saken. Ble en liten digresjon som ikke hadde noe med ditt innlegg å gjøre 🙏 Endret 7. mai av refill Fikk ikke til å fjerne dobbel sitering 4 2
Sol79 Skrevet 7. mai #7140 Skrevet 7. mai Monkris skrev (2 timer siden): Litt merkelig at både moren og nå søstrene til Gjert, påpeker i sine vitnemål at de aldri har hørt Gjert snakke nedtalende osv til barna sine. Det er barna som snakker stygt til foreldrene og ikke omvendt. Hallo? Har de glemt at snart hele Norge har sett med egne øyne Gjert snakke stygt og nedtalende til barna i en tv serie over flere sesonger? De kan jo virkelig ikke sitte å vitne om at det aldri har skjedd? Kan ikke forstå annet enn at dommerne må gjennomsku dette, at de om Gjert nærmeste kun er ut etter å redde Gjert og rosemale han til de grader? Hadde jo vært mye mer troverdige vitnemål, om de faktisk innrømte det vi alle har sett gjennom Team Ingebrigtsen i det minste? Hvilke medier er det som refererer til disse vitnene? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå