Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jentainord skrev (17 minutter siden):

Jeg tror, helt ærlig, at dommer har mer enn nok til å dømme Gjert. Ja, det er mye ord mot ord, men det er vanlig i rettssaker generelt. Da legges troverdighet på vektskåla, og da spiller flere faktorer inn. 
Det mange av de som tror på Gjert overser, er hvor sterkt 5 sammenfallende forklaringer står i en slik sak. Ja noen tinh kan være ulikt husket av søsknene, men her tas det alltid hensyn til hvor lenge siden det er. 
De som har de såkalt «gode» vitnemålene for Gjert, har omtrent samme relasjon til Gjert som de 5 søsknene. De som derimot har kommet med gode vitnemål for søsknene, som ikke er dem selv, står uten en nær relasjon til verken Gjert eller barna. 

Så lydklippene, ser ikke alle hvor utrolig viktige de er i å vise hvor lite troverdig Gjert sin forklaring om seg selv er? Her er det sanntid, uten at han har pyntet på noe.  Og bildet av datter, de kan si så mye de vil om hudsykdommer og alt mulig. Det er et sterkt bevis, i alle volddsaker er bilder gull verd for fornærmede. 

Sakkyndig vil nok også spille en viktig rolle her mtp å belyse reaksjonsmønstre, atferd m.m. Er veldig spent på Per Isdal her. 

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ninaen skrev (3 minutter siden):

Sakkyndig vil nok også spille en viktig rolle her mtp å belyse reaksjonsmønstre, atferd m.m. Er veldig spent på Per Isdal her. 

Ja det blir spennende. Vet du når han vitner? Utrolig viktig med en sakkyndig her. 

• Liker 3
Skrevet
Eloise12345 skrev (1 time siden):

Jeg forstår at mange har gjort seg opp en mening, og det er helt lov.

Ut fra det som har kommet fram, ser jeg ikke at det finnes nok bevis til at han kan dømmes rettslig. Jeg oppfatter ham som en veldig direkte og intens person, men det alene gjør ham ikke skyldig i lovbrudd. Derfor tror jeg han blir frikjent.

Det har vært veldig vanskelig å få foreldre dømt for omsorgssvikt og vold (både psykisk og fysisk), men jeg opplever at det har forandret seg med tiden. Før var det helt naturlig å «klapse» barna, og hvis du ikke gjorde det så ble du sett på som en dårlig forelder. Selv lærerne slo barna for at de skulle «oppføre seg». Etter hvert som forskning har vist hvilke skadevirkninger slik oppdragervold medfører, har det etter hvert blitt ulovlig å slå barn. Så oppdaget man at psykisk vold, kjefting, ydmyking osv. er minst like skadelig som fysisk vold, og da ble dette tatt inn i lovverket.

Et barn i min omgangskrets fortalte læreren at mamma kløp hen i øret når hen var «slem». Dette ble politianmeldt via barnevernet, og endte med betinget fengsel i 75 dager. Ingen annen vold var involvert. Det er ulikt hvordan slike saker blir behandlet, men det er min oppfatning at selv relativt mild vold slås ned på. Så gjenstår det å se hvordan denne saken blir bedømt. Uansett tror jeg folk tenker sitt om det som har kommet fram. 

• Liker 8
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (29 minutter siden):

Ja det blir spennende. Vet du når han vitner? Utrolig viktig med en sakkyndig her. 

Mener det er nå til uka

• Liker 2
Skrevet (endret)
TigerK skrev (29 minutter siden):

Det har vært veldig vanskelig å få foreldre dømt for omsorgssvikt og vold (både psykisk og fysisk), men jeg opplever at det har forandret seg med tiden. Før var det helt naturlig å «klapse» barna, og hvis du ikke gjorde det så ble du sett på som en dårlig forelder. Selv lærerne slo barna for at de skulle «oppføre seg». Etter hvert som forskning har vist hvilke skadevirkninger slik oppdragervold medfører, har det etter hvert blitt ulovlig å slå barn. Så oppdaget man at psykisk vold, kjefting, ydmyking osv. er minst like skadelig som fysisk vold, og da ble dette tatt inn i lovverket.

Et barn i min omgangskrets fortalte læreren at mamma kløp hen i øret når hen var «slem». Dette ble politianmeldt via barnevernet, og endte med betinget fengsel i 75 dager. Ingen annen vold var involvert. Det er ulikt hvordan slike saker blir behandlet, men det er min oppfatning at selv relativt mild vold slås ned på. Så gjenstår det å se hvordan denne saken blir bedømt. Uansett tror jeg folk tenker sitt om det som har kommet fram. 

Sak fra Vestfold og Telemark nå. Ene er at han er dømt for vold mot partner, men da også for mishandling av barnet hennes «bare» fordi barnet var vitne til vold mot mor. 
https://www.ta.no/pappa-34-domt-for-a-ha-truet-med-a-drepe-baby/s/5-50-2080862

IMG_4537.jpeg

Endret av Ninaen
Grammatikkfeil
  • Liker 12
Skrevet (endret)

Denne artikkelen fra Bergens Tidende er interessant:

https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/alxj04/gjert-ingebrigtsens-datter-forteller-om-skriking-slag-og-crazy-oeyne-i-retten

Jeg har lagret artikkelen som pdf, men tror kanskje ikke det er lov å dele her? 

Noen utdrag:

Som psykologisk studie er familien Ingebrigtsen både ekstremt interessant og helt vanlig.

Jeg vil tro alle foreldre har opplevd å kjefte for mye eller eksplodere for småting. Og når temperament har gått bananas i møte med trass og nykker, kommer den dårlige samvittigheten og angsten for å skade sine egne barn.

Jeg har snakket med psykologvenner om dette – og alle sier omtrent det samme:

Du kan hindre frykt og utrygghet hvis du reparerer etterpå.

Snakk om det, forklar hva som skjedde og si unnskyld på en måte som ikke lemper skylden over på barnet.

Endret av Måne Rampelyset
Tekst med opphavsrett er forkortet
  • Liker 14
  • Nyttig 7
Skrevet
Eloise12345 skrev (1 time siden):

Det at jeg selv har opplevd vanskelige ting i barndommen, gjør at jeg tar barns fortellinger på alvor. Nettopp derfor mener jeg det er viktig å lytte og vise respekt – men også å ikke forhåndsdømme.

Når kan vi få "dømme" ham synes du?

Rettssaken er snart over nå, det er ikke mange vitnene igjen.

• Liker 12
Skrevet
Eloise12345 skrev (2 timer siden):

Jeg er nysgjerrig – hvor mange her inne mener at vi bør vente med å dømme Gjert til retten har sagt sitt, og hvor mange mener at det allerede er tydelig at han er skyldig? Mange virker veldig bastante på at han er skyldig. 

Jeg er ikke dommer og skal ikke avgjøre om han skal dømmes skyldig i retten eller hvilken straff han skal få. Jeg er en seer, invitert inn fordi familien har valgt å være i offentligheten. Og jeg mener og «dømmer» som menneske, basert på det som kommer frem. Jeg må ikke vente på en dom for å mene noe. Jeg kan synes han fremstår som en person med narsissistisk personlighetsforstyrrelse selv om jeg ikke er psykolog, jeg kan ikke diagnosere ham, det har man fagfolk til. Men jeg har mine meninger basert på hvordan han fremstår for meg ut fra den kunnskap og erfaring jeg har. Og jeg kan mene at han fremstår som skyldig i psykisk og fysisk vold, men jeg kan ikke juridisk dømme ham for det. Det eneste som er nytt for oss som følger med når dommen faller er om retten har syntes at bevisene har vært sterke nok juridisk. Alt av fakta og viteutsagn vet vi fortløpende og kan gjøre oss opp en mening om fortløpende. 

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Fikk svar på det jeg lurte på ved å lese litt nøyere 🙂

Endret av lurker
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
lurker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke abonnement der, men leste det jeg fikk lov til. Det sluttet dog med denne cliffhangeren:

"Jeg har snakket med psykologvenner om dette – og alle sier omtrent det samme: "

Er det noen som kan legge ut bare det som sies etter dette? 😄 

Jeg la det ut i innlegget, rett under lenken! X-D

• Hjerte 1
Skrevet
GeanJenie skrev (2 timer siden):

Denne artikkelen fra Bergens Tidende er interessant:

https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/alxj04/gjert-ingebrigtsens-datter-forteller-om-skriking-slag-og-crazy-oeyne-i-retten

Jeg har lagret artikkelen som pdf, men tror kanskje ikke det er lov å dele her? 

Noen utdrag:

Som psykologisk studie er familien Ingebrigtsen både ekstremt interessant og helt vanlig.

Jeg vil tro alle foreldre har opplevd å kjefte for mye eller eksplodere for småting. Og når temperament har gått bananas i møte med trass og nykker, kommer den dårlige samvittigheten og angsten for å skade sine egne barn.

Snakk om det, forklar hva som skjedde og si unnskyld på en måte som ikke lemper skylden over på barnet.

Og her er netttopp hovedpoenget. De fleste foreldre gjør feil, mister besinnelsen og blir sinte, ganske mange kan også gå over streken og ta hardt armen eller tilsvarende fysisk. Foreldre er mennesker og unger kan trykke på knapper man ikke visste at man hadde, og er man sliten blir lunta ekstra kort, sinne kan også komme når man blir redd. Men barn er barn og den voksne har ansvaret. Så når man tråkker over så må man også reparere. Jeg hadde verdens beste barnepasser, hun ble kjempesint 2 ganger og jeg ble livredd. Men da satte hun seg ned, tok meg på fanget og forklarte hvorfor, at hun hadde blitt redd for at noe skulle skje med meg. Jeg har aldri vært redd for henne før eller siden. Jeg har venner som er verdens beste foreldre, som også har gått over streken, men lagt seg flate og forklart og reparert. Det vi ser i Ingebrigtsen-sakeh er noe helt annet, 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
GeanJenie skrev (5 minutter siden):

Dette er så viktig i barneoppdragelse, men også i parforhold!

Dersom man ikke reparerer etter krangler, kan det skape store sår i parforhold, som det til slutt blir umulig å reparerere ❤️

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
GeanJenie skrev (2 minutter siden):

Jeg la det ut i innlegget, rett under lenken! X-D

Tjihi, jeg så det 2 sekunder etter at jeg spurte 😄 

Takk!

• Hjerte 1
Skrevet
lurker skrev (Akkurat nå):

Tjihi, jeg så det 2 sekunder etter at jeg spurte 😄 

Takk!

Jeg endret til kursiv nå så det er litt lettere å se 🙂 Håper det er OK, jeg har jo ikke kopiert inn hele artikkelen. Vet ikke hva reglene er for det her. 

Skrevet
Eloise12345 skrev (2 timer siden):

Takk for at du deler så åpent – det gjør inntrykk, og det du beskriver viser nettopp hvor sammensatt psykisk vold kan være, både i opplevelse og virkning. Jeg mener det er viktig å lytte når mennesker forteller om skadelige relasjoner, og å anerkjenne at flere sannheter kan eksistere samtidig – også innenfor samme familie.

Når det gjelder saken, så er det mange sterke opplysninger og inntrykk som har kommet fram, og det gjør inntrykk på mange. Samtidig tror jeg vi kan holde fast på at det er retten som avgjør skyld, samtidig som vi diskuterer dynamikken, mønstrene og det som eventuelt er skadelig. Å være forsiktig med konklusjoner om skyld er ikke det samme som å ignorere alvoret – det er bare et uttrykk for at begge deler må få plass: støtte til dem som sier ifra, og respekt for rettssikkerheten.

Men spiller det noen rolle om flere sannheter eksisterer samtidig? Det gjør det jo som regel alltid.  Om så ett barn opplevde sin oppvekst som trygg og harmonisk, så skal vel far straffes om han utøvde vold mot de andre? Jeg forstår ikke helt tankegangen din. 

• Liker 5
  • Nyttig 16
Skrevet (endret)

Det som blir sagt her, som da er fra første sesong av serien, stemmer bra med det alle barna fem barna har vitnet om:

(Jeg har lenket opp slik at du starter der videoen begynner)

Endret av lurker
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
lurker skrev (12 minutter siden):

Det som blir sagt her, som da er fra første sesong av serien, stemmer bra med det alle barna fem barna har vitnet om:

(Jeg har lenket opp slik at du starter der videoen begynner)

Jeg har ikke sett hele serien, men jeg er overrasket over hvor ille det er allerede i første sesong. Drama og konflikter er jo TV-mat. Det kan virke som om TV-teamet har sett på Gjerts oppførsel som en mulighet til underholdning, og ikke de problematiske mønstrene som ligger under. Det skal bare litt annen musikk og en litt annen klipp, så hadde serien vært så uhyggelig at den ikke kunne vises. Synes også Tone fremstår som om hun støtter Gjert og ikke sønnene. Da er det ikke rart han har holdt på som han har. 

Jeg tror også at mange velger å se på dette som at sønnene tør å si imot og at Gjert og sønnene har like mye makt. Men det jeg ser her er en nåtid (i denne episoden) som bærer preg av en lang og vanskelig fortid, da de var små barn. Det må ha vært ille å være den førstefødte i den gjengen, som ikke hadde noen som kunne advare eller beskytte ham. 

• Liker 13
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Jentainord skrev (1 time siden):

Jeg tror, helt ærlig, at dommer har mer enn nok til å dømme Gjert. Ja, det er mye ord mot ord, men det er vanlig i rettssaker generelt. Da legges troverdighet på vektskåla, og da spiller flere faktorer inn. 
Det mange av de som tror på Gjert overser, er hvor sterkt 5 sammenfallende forklaringer står i en slik sak. Ja noen tinh kan være ulikt husket av søsknene, men her tas det alltid hensyn til hvor lenge siden det er. 
De som har de såkalt «gode» vitnemålene for Gjert, har omtrent samme relasjon til Gjert som de 5 søsknene. De som derimot har kommet med gode vitnemål for søsknene, som ikke er dem selv, står uten en nær relasjon til verken Gjert eller barna. 

Så lydklippene, ser ikke alle hvor utrolig viktige de er i å vise hvor lite troverdig Gjert sin forklaring om seg selv er? Her er det sanntid, uten at han har pyntet på noe.  Og bildet av datter, de kan si så mye de vil om hudsykdommer og alt mulig. Det er et sterkt bevis, i alle volddsaker er bilder gull verd for fornærmede. 

Jeg ser at mange her på KG mener at det foreligger sterke bevis, og at Gjert sannsynligvis vil bli dømt. Det er tydelig at mange har gjort seg opp en klar oppfatning basert på det som er kommet frem så langt. 

Skrevet
Eloise12345 skrev (9 minutter siden):

Jeg ser at mange her på KG mener at det foreligger sterke bevis, og at Gjert sannsynligvis vil bli dømt. Det er tydelig at mange har gjort seg opp en klar oppfatning basert på det som er kommet frem så langt. 

Det har du rett i, her er mange beviser, kan vanskelig se at en dommer kan se forbi disse og frikjenne Gjert. Man kan aldri vite, men det er i så tilfelle rart etter min mening. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
Eloise12345 skrev (23 minutter siden):

Selvfølgelig har folk gjort seg opp en grundig mening etter så mye informasjon. Men hva så? Det er ikke sånn at dommer og meddommere sitter på KG og leser for å finne ut hva de skal ende på. Så det spiller absolutt ingen rolle. 

Gjert må finne seg i å bli «dømt» av folket på hva han har sagt og gjort, heller enn på hva en dommer avgjør. På samme måte som han ble hyllet av mange basert på serien og andre ting han har stilt opp på i media. 

• Liker 13
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...