timbar Skrevet 1. mai #6861 Skrevet 1. mai Odel68 skrev (13 timer siden): Mishandling er alvorlig og graverende kontroll. En burde ikke trenge mange års utdanning for å kunne se at noe er alvorlig galt etter så mange timer. Sunt bondevett holder lenge etter min mening. Det rare i dette er vel at folk som har sett serien har reagert på Gjerts oppførsel, så hvorfor har ikke tv teamet reagert på noe mon tro? Fordi de har tenkt det var god underholdning eller? Og da har de heller ikke sett det verste ettersom jeg har forstått. En annen ting er at er det virkelig greit å følge en familie som har flere mindreårige barn, datteren var for eksempel bare 5 år da dette startet. En 5 åring kan sikkert synes det er gøy å delta i en tv serie, men det er ikke sikkert det er så gøy i fremtiden. Så er endel presse etiske spørsmål her? Har foreldre myndighet til å bestemme for så små barn tro? Og hvilket ansvar hadde NRK i dette? 12 5
Jentainord Skrevet 1. mai #6862 Skrevet 1. mai (endret) timbar skrev (19 minutter siden): Jeg har heller ikke sett serien, men har hørt det samme som deg at det var ubehagelig å være vitne til hans oppførsel i serien.Egentlig litt rart at ikke de som produserte denne serien ikke reagerte på hans oppførsel. Med tanke på andre regissører av reality som Ex on the beach, Paradise Hotel ol, så viser det seg ofte at det finnes en lav moral og etisk sans iblandt de. De lager tv, jo verre det er jo bedre selger det. I denne typen reality som jeg nevner er de ikke mindreårige, men fortsatt fersk i voksenlivet og kanskje ikke helt erfarne nok til å tenke konsekvenser av det som skjer foran kamera. I denne saken er det NRK vi snakker om, så det er en viss forskjell på hva de viser enn annen reality. Men jeg tenker de kanskje ikke alltid har det etiske kompasset riktig stilt inn i denne bransjen. Endret 1. mai av Jentainord 8 6
Jobbermedbarn Skrevet 1. mai #6863 Skrevet 1. mai Spanky skrev (5 minutter siden): En annen ting er uansett hva slags dom han ville få (om han ble dømt), så ville barna følt at de ble trodd på det de sier. Og uansett vil aldri en dom fjerne det han har gjort mot dem. Nettopp👍 2
timbar Skrevet 1. mai #6864 Skrevet 1. mai Jentainord skrev (1 minutt siden): Med tanke på andre regissører av reality som Ex on the beach, Paradise Hotel ol, så viser det seg ofte at det finnes en lav moralt og etisk sans iblandt de. De lager tv, jo verre det er jo bedre selger det. I denne typen reality som jeg nevner er de ikke mindreårige, men fortsatt fersk i voksenlivet og kanskje ikke helt erfarne nok til å tenke konsekvenser av det som skjer foran kamera. I denne saken er det NRK vi snakker om, så det er en viss forskjell på hva de viser enn annen reality. Men jeg tenker de kanskje ikke alltid har det etiske kompasset riktig stilt inn i denne bransjen. Kan ikke sammenligne reality serier med voksne som er myndige med realityserie med mindreårige barn. Drama selger som du sier, men når det er snakk om mindreårige barn burde NRK avslått fra å lage denne serien. Håpet de har lært noe av dette. 5 2
Jobbermedbarn Skrevet 1. mai #6865 Skrevet 1. mai timbar skrev (2 minutter siden): Kan ikke sammenligne reality serier med voksne som er myndige med realityserie med mindreårige barn. Drama selger som du sier, men når det er snakk om mindreårige barn burde NRK avslått fra å lage denne serien. Håpet de har lært noe av dette. Det er jo mange grelle eksempler på dette; Bloggerne f.eks… Barn i sårbare situasjoner der foreldrene ler og gjør narr. Jeg håper virkelig noen og enhver tenker seg om. Hva voksne mennesker gjør og utleverer får de stå for selv, men ikke samtykke kompetente barn skal skjermes, det burde være en selvfølge! 10
Lillemor_Meg Skrevet 1. mai #6866 Skrevet 1. mai (endret) timbar skrev (36 minutter siden): Jeg har heller ikke sett serien, men har hørt det samme som deg at det var ubehagelig å være vitne til hans oppførsel i serien.Egentlig litt rart at ikke de som produserte denne serien ikke reagerte på hans oppførsel. Det er vel kanskje slik som flere andre har beskrevet, at de reagerer med en gang, så blir de vant til det, og etterhvert ser på det som normalen? Men ut over det, jeg blir ikke overrasket om hun har konsultert med sin advokat om hvordan hun burde svare for å dekke egen rygg. Noen av svarene bar preg av det, blant annet at serien ga et godt bilde av hvordan produksjonen opplevde familiedynamikken. Det er hva jeg vil kalle et "svada-svar". Et annet "svada-svar" var at hun ikke ville forsterke konflikten ytterligere. Hva jeg mener er "svada-svar" er når noen bruker (mange) ord uten å egentlig svare på spørsmålet. Endret 1. mai av Lillemor_Meg 8 1 3
Sveits35 Skrevet 1. mai #6867 Skrevet 1. mai (endret) timbar skrev (14 minutter siden): Kan ikke sammenligne reality serier med voksne som er myndige med realityserie med mindreårige barn. Drama selger som du sier, men når det er snakk om mindreårige barn burde NRK avslått fra å lage denne serien. Håpet de har lært noe av dette. Nrk holdt lenge igjen med å avpublisere serien, til tross for at barna gjennom bistandsadvokaten ba om det. Jeg tror de innså alvoret veldig sent og forstod at de kan bli holdt ansvarlig etter hvert. Det er kun det de lærer av. Å betale. Endret 1. mai av Sveits35 6 3
Ninaen Skrevet 1. mai #6868 Skrevet 1. mai Jobbermedbarn skrev (36 minutter siden): Det er jo mange grelle eksempler på dette; Bloggerne f.eks… Barn i sårbare situasjoner der foreldrene ler og gjør narr. Jeg håper virkelig noen og enhver tenker seg om. Hva voksne mennesker gjør og utleverer får de stå for selv, men ikke samtykke kompetente barn skal skjermes, det burde være en selvfølge! Legg til «Mina og meg». Han fyren der driver barneksponering langt over alle grenser, og blir heia fram av Ola og Kari Nordmann fordi det er så fantastisk med friluftsliv, tjener grovt på det gjør han også, 14 6
Jobbermedbarn Skrevet 1. mai #6869 Skrevet 1. mai Ninaen skrev (3 minutter siden): Legg til «Mina og meg». Han fyren der driver barneksponering langt over alle grenser, og blir heia fram av Ola og Kari Nordmann fordi det er så fantastisk med friluftsliv, tjener grovt på det gjør han også, Såååå enig🙏 4
Jentainord Skrevet 1. mai #6870 Skrevet 1. mai timbar skrev (45 minutter siden): Kan ikke sammenligne reality serier med voksne som er myndige med realityserie med mindreårige barn. Drama selger som du sier, men når det er snakk om mindreårige barn burde NRK avslått fra å lage denne serien. Håpet de har lært noe av dette. Vi er enige, mulig jeg formulerte meg litt dårlig, jeg ville bare få fram at regissører av reality ikke alltid handler etisk riktig, noe jeg synes kom tydelig fra i retten i går. 6 1
Andrea59 Skrevet 1. mai #6871 Skrevet 1. mai Ninaen skrev (4 minutter siden): Legg til «Mina og meg». Han fyren der driver barneksponering langt over alle grenser, og blir heia fram av Ola og Kari Nordmann fordi det er så fantastisk med friluftsliv, tjener grovt på det gjør han også, Ja, jeg har undret meg over hvordan den serien har unngått å bli kritisert - det er massiv eksponering - og ikke alltid særlig idyllisk heller, vel (jeg har ikke sett noe særlig, bare biter innimellom…). 5
Ninaen Skrevet 1. mai #6872 Skrevet 1. mai (endret) Generelt er norske medier (og det norske folk) skremmende ukritiske så lenge det handler om idrett eller friluftsliv… Og tror det er noe av det som skjedde med Team Ingebrigtsen. De gikk mot prinsippene i norsk barneidretten om tidlig spesialisering, de var unorske i kommunikasjon, også leverte de resultater som faen i en idrett Norge har slitt med å hevde seg generelt. «Alle» ville vite hvordan de fikk det til. Og så så de fleste det man ville se. Mens noen av oss satt med alt av traumeresponser i full fyr. (Den andre serien tror jeg ikke vi skal diskutere videre her, mener en tråd om den er blitt fjernet før fordi det blir diskusjon av mindreårige barn. Men mekanismene er de samme, nordmenn og friluftsliv, «alt» er lov…) Endret 1. mai av Ninaen 9 3
Embla82 Skrevet 1. mai #6873 Skrevet 1. mai Det er veldig rart om produsentens ord om at de ikke så noe galt skal være noe særlig forsvar, all den tid veldig mange som har sett serien har reagert kraftig på innholdet. Jeg husker en bedriftsmiddag fra mange år tilbake der flere hvite menn som pusher 50 fra ulike bedrifter var helt enige om at det foregår noe muffens i den familien og at de ikke blir overrasket om det kommer frem i lyset etterhvert. Når menn i den aldersgruppen klarer å se det så er det ikke akkurat godt gjemt. 11 9
Lillemor_Meg Skrevet 1. mai #6874 Skrevet 1. mai (endret) Embla82 skrev (12 minutter siden): Det er veldig rart om produsentens ord om at de ikke så noe galt skal være noe særlig forsvar, all den tid veldig mange som har sett serien har reagert kraftig på innholdet. Helt enig. Jeg synes at en del av svarene hennes fremsto som vel "regisserte", hun unngikk å svare på de kritiske spørsmålene så godt det lot seg gjøre. Jeg har kommet med to eksempler tidligere, men et annet kroneeksempel er: Sitat Kristoffer Ingebrigtsen har sagt at Amundsen skal ha sagt til ham på telefon at hun hadde sett ting som ikke var bra. – Det blir bare påstand, svarer Amundsen i dag. https://www.nrk.no/rogaland/straffesaken-mot-gjert-ingebrigtsen-1.17340130 Ja, det er en påstand, men er påstanden sann eller usann? Det sa hun ingenting om. Endret 1. mai av Lillemor_Meg 9 1 4
Callisto83 Skrevet 1. mai #6875 Skrevet 1. mai Ninaen skrev (1 time siden): Legg til «Mina og meg». Han fyren der driver barneksponering langt over alle grenser, og blir heia fram av Ola og Kari Nordmann fordi det er så fantastisk med friluftsliv, tjener grovt på det gjør han også, "Mina og meg" reagerte jeg sterkt på. Der var det veldig tydelig at fars interesser trumfet barnets. Spesielt når han i en blogg skrev han måtte lære datteren på 5 å si i fra at hun var for kald, før hun ble for kald. Ingen 5 åring vil gå på en 400 km lang ekspedisjon over Finnmarksvidda.. Så jeg er helt enig i at mange nordmenn ser gjennom fingrene på problematisk, og til tider uetisk oppførsel, hvis settingen er sport og friluftsliv. Den spesielle plassen sportshelter har i nordmenns hjerter er egentlig et studie i seg selv. Jeg ser dog ikke helt sammenligningen med Team Ingebrigsten. At serien ble avpublisert på NRK tror jeg har mer å gjøre med at de voksne løpebarna ville fortsette videre på en annen plattform, uten Gjert. De ga Gjert en "sjanse" til å få sparken, og siden han ikke ville det, har det utviklet seg til noe jeg strengt tatt ikke tror de selv forstår omfanget av. 1 2
siljekirstine Skrevet 1. mai #6876 Skrevet 1. mai Callisto83 skrev (17 minutter siden): "Mina og meg" reagerte jeg sterkt på. Der var det veldig tydelig at fars interesser trumfet barnets. Spesielt når han i en blogg skrev han måtte lære datteren på 5 å si i fra at hun var for kald, før hun ble for kald. Ingen 5 åring vil gå på en 400 km lang ekspedisjon over Finnmarksvidda.. Så jeg er helt enig i at mange nordmenn ser gjennom fingrene på problematisk, og til tider uetisk oppførsel, hvis settingen er sport og friluftsliv. Den spesielle plassen sportshelter har i nordmenns hjerter er egentlig et studie i seg selv. Jeg ser dog ikke helt sammenligningen med Team Ingebrigsten. At serien ble avpublisert på NRK tror jeg har mer å gjøre med at de voksne løpebarna ville fortsette videre på en annen plattform, uten Gjert. De ga Gjert en "sjanse" til å få sparken, og siden han ikke ville det, har det utviklet seg til noe jeg strengt tatt ikke tror de selv forstår omfanget av. Hvorfor tror du de ville «kvitte» seg meg Gjert? Hvorfor sparke en god trener og egen far? Hvem er tjent med det? 11 2
Tears in heaven Skrevet 1. mai #6877 Skrevet 1. mai Synes moren er like skyldig som faren.Hun har latt det skje.Så ser ingen sterk kvinne.Hun har satt mannen fremfor barna sine og det sier alt om henne! 6 3
Japp Skrevet 1. mai #6878 Skrevet 1. mai siljekirstine skrev (8 minutter siden): Hvorfor tror du de ville «kvitte» seg meg Gjert? Hvorfor sparke en god trener og egen far? Hvem er tjent med det? Ganske åpenbart at de ville bli kvitt G pga personen han er. Først ønsket de han vekk som trener, i håp om å få en bedre relasjon med ham som kun far. Da gikk G til krig mot egne barn, og da er det naturlig at man ikke vil ha særlig med ham som far heller. Har du ikke fulgt med på saken? 16 1
Callisto83 Skrevet 1. mai #6879 Skrevet 1. mai siljekirstine skrev (6 minutter siden): Hvorfor tror du de ville «kvitte» seg meg Gjert? Hvorfor sparke en god trener og egen far? Hvem er tjent med det? Løpebrødrene er selvsagt tjent med det. Da trenger de ikke lengre å gå via far i beslutninger knyttet til muligheter, avtaler, økonomi osv. De vil tydeligvis ikke bare ha Gjert vekk som sin trener, men også som trener for konkurrentene sine. Det vil etter min mening være naivt å tro at ikke det økonomiske er en stor del av hva denne konflikten handler om. I Henrik sitt berømte skjulte lydopptak, er temaet bl.a mediestrategi. Kort tid etterpå sto det i avisene at Gjert var sykemeldt.. 1
Magnifique Skrevet 1. mai #6880 Skrevet 1. mai https://www.youtube.com/watch?v=8doqTa7kAus At Gjert har motorsykkel er selvfølgelig helt greit, men han skal selvsagt bestemme at hans myndige 23-årige sønn, IKKE skal få ha det. Dette er så utrolig kontrollerende, og bare den kommentaren fra Henrik om at man aldri vet hvordan faren reagerer, får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Nei, det er noe veldig galt her, og de som mener noe annet er i beste fall utrolig naive. 8 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå