Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Istapp skrev (5 timer siden):

Nei, noen dommer (bl.a. de jeg linket til) er offentlige og ligger på Lovdata under rettsavgjørelser. Jeg linker aldri offentlig til domsavsigelser som ligger i Lovdata pro, da disse dommene ligger mer skjermet at en vesentlig grunn - de er ikke allment offentlige, du skal kunne dokumentere et vesentlig behov for å ha innsikten og derfor innlogging via pro-utgaven av Lovdata.

I Lovdata ser man under rettsavgjørelser tydelig hvilke avgjørelser som krever Lovdata pro tilgang. De foreligger med kun overskrift og henviser til lovgrunnlaget det er dømt etter. Forsøker du å gå nærmere inn i saken, mangler informasjonen. Da har noen yrkesgrupper og arbeidsplasser tilgang til Lovdata pro og vi får hele den foreliggende domsavsigelsen.

I know. Jeg har selv hatt tilgang på lovdata pro i en begrenset periode i forbindelse med en rettssak. Så det du sier her var jo poenget mitt, at for å kunne lese detaljer fra en del dommer må man ha lovdata pro.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Istapp skrev (5 timer siden):

Jeg har full tilgang til Lovdata pro hvis jeg var en av de du siktet til. Men det kan ikke/bør ikke/skal ikke linkes til dommer fra Lovdata pro, da disse sakene er unntatt offentlighet i større grad, enn rettsavgjørelser som alle har tilgang til på Lovdata. Jeg har linket i tråden her til rettsavgjørelser som ligger offentlig tilgjengelig på Lovdata, som muligens ikke alle vet at de kan lese seg opp på og har tilgjengelig.

Du kan jo linke til dem så mye du vil, de som ikke har tilgang får jo uansett sett nada mer enn den biten som ligger åpent  i lovdata, og som er fullstendig anonymisert. Poenget var at det at det ikke ligger i lovdata ikke betyr at det ikke foreligger dommer. 

Forøvrig er det ikke umulig å få tilgang dit, men det har en kostnad (med mindre man er student) om man skal ha tilgang ut over prøveperioden. Jeg hadde som sagt tilgang i forbindelse med en rettssak da jeg hadde behov for å lese meg opp på dommer i tilsvarende saker (som ikke lå i lovdata.no).

• Liker 5
Skrevet
Istapp skrev (6 timer siden):

Om fornærmede er barn eller voksne betyr ikke noe i forhold til paragrafen det skal vurderes etter, det skjønner jo du også. Vi har et lovverk med lover som gjelder for voksne og mindreårige. Dommer og meddommere skal vurdere sannsynligsvurdere opp mot strl. paragraf 282 e) sannsynligvis siden G har hatt et omsorgsansvar for de fornærmede.

I saker med barn skal det mindre til enn i saker med voksne. Det er et forhold hvor partene ikke er jevnbyrdige, og den voksne kan dømmes selv om det er «mildere» former for mishandlig. Alder vil alltid spille inn. I slike saker skjer det til og med at barnet har endret forklaring til en mildere versjon i retten enn i avhør, men pga relasjonen kan spille inn på lojalitet, frykt og anger på en annen måte enn mellom to voksne parter, har foreldre blitt dømt på forklaring i første avhør. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Odel68 skrev (8 timer siden):

Det er ikke bare snakk om dissosiasjon her. TV-teamet har jo også observert familiedynamikken

Det virker til at du kun har fått med deg regissøren i går. Og har du sett serien? Det har jeg, det er i grenseland på mange måter. Og vi har nå hørt endel om hvordan det var når ingen andre var tilstede, det er i troverdig i mine øyne når vi ser det som skjer sammen med andre. Jeg har nevnt det før og nevner, som deg, igjen.. fulgte du med på de andre vitnene? De andre som fulgte barna tett og så famiiedynamikken? Det samsvarer ikke med regissøren på flere ting. Hvis du var dommer, hvilke av disse vitnene, med tanke på jobb og hvorfor de fulgte barna, ville du ha tenkt har størst troverdighet?

Endret av Jentainord
  • Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
Greno skrev (6 timer siden):

Hvorfor akkurat det løpet hun var alene med datteren? Husker jeg så den episoden, men ikke eksakt hva som skjedde rundt løpet

Tone var utålmodig med henne. Det var en helt annen vibe enn den godmodige Tone fra tidligere episoder. Jeg tenkte da at hun håndterer tenåringer dårlig, men den siden av Tone såg vi svært lite til i serien. Jeg forandret i alle fall mening om henne da. Jeg såg serien om igjen rett før den ble avpublisert og jeg reagerte helt likt da jeg såg klippene på nytt.

• Liker 5
Skrevet
Istapp skrev (7 timer siden):

Jeg har full tilgang til Lovdata pro hvis jeg var en av de du siktet til. Men det kan ikke/bør ikke/skal ikke linkes til dommer fra Lovdata pro, da disse sakene er unntatt offentlighet i større grad, enn rettsavgjørelser som alle har tilgang til på Lovdata. Jeg har linket i tråden her til rettsavgjørelser som ligger offentlig tilgjengelig på Lovdata, som muligens ikke alle vet at de kan lese seg opp på og har tilgjengelig.

Unntatt offentligheten? Det er da bare å stikke innom et offentlig bibliotek og så har man tilgang til lovdata pro 

• Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet
Istapp skrev (7 timer siden):

Du etterspurte jo saksnr fra meg flere ganger? På en slik sak som er «unntatt» offentligheten? Grunnen til at jeg ikke linker har jeg fortalt tidligere. 

Slike saker er ofte like offentlige som andre saker, bare via media, så tror heller du sliter med å innrømme at det finnes dommer å lese i lovdata pro som faktisk kan sammenlignes med Gjert sin sak i alvorlighetsgrad

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Istapp skrev (På 29.4.2025 den 11.41):

Du skriver bastant "dette handler om barn som har blitt mishandlet fra de var to å gamle", dette er vel kun påstander fra noen og ikke bekreftet på noe sett og vis.

Tenker du at det er fritt frem å mishandle barn i eget hjem, siden det ikke er nok med vitnemål fra flere eldre søsken? Må toåringer sette opp overvåkningskamera mot egne foreldre for at du skal bli overbevist om at vold kan skje? Eller hva er det du tenker? Forklar gjerne hva som skal til for at du kan akseptere at vold mot barn i eget hjem har skjedd. 

Eloise12345 skrev (På 29.4.2025 den 13.12):

Jeg forstår veldig godt at mange støtter barna og at saken vekker følelser. Jeg har aldri sagt at noen lyver – jeg sier bare at vi ikke vet alt ennå. Det finnes foreløpig ingen dom, og bevisene er ikke åpne for offentligheten. Derfor synes jeg det er naturlig å vente med å konkludere, uansett hvor mange som står fram.

Rettssikkerhet handler om å gi alle en rettferdig prosess, også den tiltalte. Og jeg synes det er viktig å huske at det finnes familiemedlemmer som støtter faren – betyr det at deres stemme ikke teller? Kan det ikke være mulig at det finnes flere opplevelser og perspektiver i samme familie?

Jeg har vokst opp i en familie med psykisk vold fra far. Vi er to eldre søsken som har listet oss litt på tærne rundt ham. En ser ham som et forbilde (det barnet som passet best i hans bilde av hvordan man skal være). Jeg opplevde det som psykisk nedbrytende, og gikk gjennom en hard depresjon etter å ha kommet meg ut. To yngre søsken var i opposisjon og opplevde ham mye verre, og ventet hele tiden på fysisk vold. Noe vi eldre ikke var redd for i det hele tatt. De har også slitt psykisk i ettertid. Alle sine versjoner er riktige. Og utad har vi hatt en helt fantastisk pappa, og vært heldige med foreldrene våre. Det er ikke rart, psykisk vold utartet seg ulikt, og ulike personligheter reagerer forskjellig på det. 

Det foreligger ingen dom i denne saken. Men det som er tydelig er at bildet Gjert har malt av seg selv som en oppofrende far som ikke bryr seg om sport eller ære, kun om barna, er en rak motsetning til hvordan Gjert fremstår de to gangene han ikke har vært klar over at han har vært under opptak. Da er plutselig trenerkarrieren og lønn viktigere enn barna og han skal ødelegge for dem om de ikke vil ha ham som trener. Dette er ikke påstander, alt er dokumentert og kommer direkte fra Gjert. 

Der er vitner som er på hans «side», men alle har tidligere enten vurdert å melde ham til barnevernet eller gjort det, uttalt at de har beskyttet barna mot ham alltid, og generelt gitt et helt annet bilde i avhør/tidligere enn i rettssaken. 

Callisto83 skrev (På 29.4.2025 den 13.38):

Jeg er forsåvidt enig, men det er én ting vi glemmer i denne saken, som skurrer litt. Det virker på meg som brødrene egentlig ville overse alt dette fra Gjert i oppveksten, hvis bare Gjert sluttet å trene dem (og Narve?). Vi hadde med andre ord, ikke diskutert dette en gang, hvis Gjert hadde gjort som guttene sa og lå lavt i terrenget. (Solgte seg ut av Run Fast AS etc.)

Tror dere mange ofre for vold og mishandling, som har vokst opp i fryktregime, kan kjenne seg igjen i dette? Jeg tror ikke det.

Ja det tror jeg absolutt. Jeg kjenner folk som har vokst opp med dårlige foreldre som er dørmatter for disse i voksen alder. De kommer før de ordentlige og trygge relasjonene de har fått i livet, fordi relasjonen til egne foreldre er skjør og de er så redde for å miste dem helt. 

Gjert sitt kontrollbehov kommer nok fra egne opplevelser i egen bakgrunn. Barna har nok forståelse for det. Og før de brøt med ham som trener brukte han trenerrollen veldig som en unnskyldning. At han så gjerne skulle vært en varm og omsorgsfull far men han hadde lovet å trene dem til verdensklasse så da måtte det bare bli sånn. Når de voksne barna gav ham muligheten til å være far uten å være trener og reparere den relasjonen så hadde de et håp om at det var mulig. Så valgte Gjert å motbevise alt og heller gå til krig enn å være pappa og bestefar. Da forsvant den illusjonen. Jeg forstår barna veldig godt. 

Min far har forresten gjort det motsatte. Han har blitt konfrontert med vår barndom, tatt lærdom, utviklet seg og fått en bedre relasjon til oss. Jeg stoler fullstendig på ham med mine barn nå. Men han hadde aldri en personlighetsforstyrrelse, bare utfordringer fra egen barndom.  Er ikke sikker på om jeg kan si det samme om Gjert. 

Istapp skrev (På 29.4.2025 den 14.30):

Kan det tenkes at påkjenningen er blitt ekstra stor nå når dette er blitt tiltale og rettsak? For nærområdet er og blir et steinkast unna begges husstand, så joda, det er faktisk skikkelig vanskelig å forstå hvorfor bosette seg slik at man kan "pisse i bedene" til hverandre. Det er vanskelig å forstå hvorfor bo midlertidig i foreldrenes kjeller mens det bygges hus når du kan bosette deg midlertidig i din brors hus i nærheten. Og det er vanskelig å forstå at du lar besteforeldre passe på dine barn mens du er opptatt selv hvis manipulering, trusler og voldene er sånn at du "kikker deg over skulderen". Da finnes der nok av tanter og onkler til å avlaste og ikke minst besteforeldre på ektefelles side.

Jeg vet om flere familier med en forelder med personlighetsforstyrrelse som har gått ut over barna, der noen av barna har flyttet langt bort og holder avstand (gjerne utland), men en eller flere faktisk bosetter seg i kjellerleiligheter og fortsetter å ha en alt for nær relasjon. Det heter trauma bond. 

Det er heller ikke så rart når man ser at ting holder seg mer stabilt så lenge man gjør som Gjert vil, mens det blir krig når man løsriver seg. Philip som flyttet til Oslo ble ikke heiet frem at Gjert, heller ikke lillesøster som ikke ville trene lengre. Det er da ting eskalerer. 

jeg var en sånn som flyttet langt bort. Men jeg angrer i ettertid på at jeg lot mine yngre søsken være igjen alene. Det gjorde ting verre for dem. 

Majer skrev (På 29.4.2025 den 22.01):

Bare jeg som reagerer på det jeg tolker som kvinnefiendtlig holdninger hos løpebrødrene? Tone har drevet flere frisørsalonger samtidig som hun har gjort masse husarbeid- der sammen med Gjert. Så ser vi løpebrødrene bli sammen med influensere som bare tjener penger pga typene sine. Og da Ingrid angivelig ble slått med håndkle var det det som fikk begeret til å renne over. Hvorfor var det ikke de påståtte slagene til Gjert mot guttene som fikk begeret til å renne over? Er det tilfeldig?

Jeg ser Tone som langt mer underkuet enn influenserne. Er generelt ikke så fan av influensere som lever av å utlevere privatliv, men jeg skjønner veldig godt at det er et bedre alternativ enn en 8-4 jobb når man i praksis er alenemødre og skal ordne alt. Og dessuten er i offentligheten allerede uansett. 

Endret av Embla82
  • Liker 4
  • Nyttig 18
Skrevet (endret)
Odel68 skrev (10 timer siden):

Ja, det klareste motargumentet jeg har fått er at barna har dissosiert, slik at man ikke nødvendigvis har sett at barna har vært redde. Spørsmålet er om dette passer med inntrykket man får når man ser TV-serien (som regissøren mener er representativ for de 1000 - 1500 + timene). 

Men premisset ditt er jo fortsatt at det regissøren sier er riktig.

Man kan faktisk ikke komme utenom at regissøren med stor grad av sikkerhet ikke ville vitnet noe annet enn det hun har gjort. Dermed holder ikke vitnemålet tilstrekkelig grad troverdighet til at det kan ha avgjørende tyngde i avgjørelsen av spørsmålet om det har vært et fryktregime. Regissøren har egeninteresse i å si at verken hun eller de andre medarbeiderne har merket til at barna var redde.

Du hopper jo glatt bukk over noe av det viktigste man skal ta stilling til ved vurderingen av bevisene.

Endret av Stjertmeis
  • Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet
Odel68 skrev (10 timer siden):

Ja, det klareste motargumentet jeg har fått er at barna har dissosiert, slik at man ikke nødvendigvis har sett at barna har vært redde. Spørsmålet er om dette passer med inntrykket man får når man ser TV-serien (som regissøren mener er representativ for de 1000 - 1500 + timene). 

Morsomt at du svarer på en rekke argumenter med å bare nevne et argument! Frykt kan se forskjelig ut i forskjelige menesker, det at du (eller en resisjør som ville mistet jobben om hun tok varsler seriøst) ikke ser frykt betyr på ingen måtte at de folkene dere så på ikke følte frykt. Resisjøren virket mest intresert i å forsvare sin egen mangel på dømekraft i sinn vitnemål, av alle som vitner er vel hun (og kansje Tone) også den med størst egen interese av å minimere Gjert problematiske oppførsel. 

• Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet
Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

Morsomt at du svarer på en rekke argumenter med å bare nevne et argument! Frykt kan se forskjelig ut i forskjelige menesker, det at du (eller en resisjør som ville mistet jobben om hun tok varsler seriøst) ikke ser frykt betyr på ingen måtte at de folkene dere så på ikke følte frykt. Resisjøren virket mest intresert i å forsvare sin egen mangel på dømekraft i sinn vitnemål, av alle som vitner er vel hun (og kansje Tone) også den med størst egen interese av å minimere Gjert problematiske oppførsel. 

Det virker som om media også tolker det som at hun er litt for uklar og husker litt for dårlig:

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/Oo75dw/har-barna-rett-om-team-ingebrigtsen-virkeligheten-kan-vaere-saa-mangt-svarer-regissoeren

Medias tolkning stemmer jo ikke alltid med hvordan det fremstår for dommerne i retten, men ofte gjør den det. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Bare jeg som reagerer på det jeg tolker som kvinnefiendtlig holdninger hos løpebrødrene? Tone har drevet flere frisørsalonger samtidig som hun har gjort masse husarbeid- der sammen med Gjert. Så ser vi løpebrødrene bli sammen med influensere som bare tjener penger pga typene sine. Og da Ingrid angivelig ble slått med håndkle var det det som fikk begeret til å renne over. Hvorfor var det ikke de påståtte slagene til Gjert mot guttene som fikk begeret til å renne over? Er det tilfeldig?

Det kan da ikke være kvinnefientlig å bli sammen med en influenser... Litt ansvar må kvinnene også ta selv for hvilken kariere vi velger. Guttene har vel også utalt at søsteren var sterkere en de, som ikke tyder på at de ser ned på henne på noen måte.

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Når man heller holder fast på en underholdningstv-serie som bevis, og for eksempel ikke nevner det som er dokumentert av truende oppførsel i skjult opptak, lurer jeg på hva det kommer av? Tone bekrefter i samme opptak langt på vei Gjerts mildt sagt problematiske oppførsel både i nær fortid og over tid. Det skal enorme skylapper til for å overse dette, og argumentere med at en tv-serieinnspilling er sannere. 

Klart regissøren av tv-serien gjør det hun kan for å forsvare seg, men familien hadde jo langt mer tid sammen uten kamera på slep, og dessuten ligger det vel i kortene at en gjeng unge gutter ikke vrenger sjelen på tv, og at Gjert forstår at han må legge bånd på seg. Selv om mange har reagert kraftig på det som er vist av hakking, krenkelser og kontrollbehov. At I brøt sammen foran kamera er innrømmet, men ikke vist.

Dessuten ble regissøren advart av Kristoffer, med beskjed om galskapen som foregikk under nesen på filmteamet, og spesielt behandlingen av søsteren. 

Denne tv-serien kan ikke Gjert gjemme seg bak. Den var først og fremst en pengemaskin og mulighet for pr. 

• Liker 14
  • Nyttig 10
Skrevet
Odel68 skrev (11 timer siden):

Det er ikke bare snakk om dissosiasjon her. TV-teamet har jo også observert familiedynamikken

På hvilken måte mener du et produksjonsteam har kunnskap til å observere en kompleks familiesituasjon?

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Løpebrødrene blir sammen med influencere?
Kan hvertfall ta litt om Liva, kona til Henrik. 
Såvidt jeg vet er hun utdannet lektor i engelsk og historie, dette etter hun ble sammen med Henrik. 
At det er «enklere» å jobbe hjemmefra mens ektemannen er såpass mye borte hjemmefra, når man har små barn er en annen sak. Så har hun da også vært veldig driftig der- gitt ut barnebok ( illustrert selv tror jeg) , utdannet seg til pt og lager løpe programmer bl.a 

• Liker 9
  • Nyttig 14
Skrevet (endret)
Zenhouse skrev (8 minutter siden):

Løpebrødrene blir sammen med influencere?
Kan hvertfall ta litt om Liva, kona til Henrik. 
Såvidt jeg vet er hun utdannet lektor i engelsk og historie, dette etter hun ble sammen med Henrik. 
At det er «enklere» å jobbe hjemmefra mens ektemannen er såpass mye borte hjemmefra, når man har små barn er en annen sak. Så har hun da også vært veldig driftig der- gitt ut barnebok ( illustrert selv tror jeg) , utdannet seg til pt og lager løpe programmer bl.a 

Hun jobbet jo også som lærer rett etter hun var ferdig utdannet, men at det ble for komplisert slik livssituasjonen var per nå, noe i den gata, hun redegjorde for det på Snapchat for en stund siden. Men ikke utelukket å gå tilbake til læreryrket ettersom jeg forsto.

Og Astrid er vel ikke influenser?

Endret av Ninaen
  • Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
Japp skrev (1 time siden):

På hvilken måte mener du et produksjonsteam har kunnskap til å observere en kompleks familiesituasjon?

Enig. Spesielt mtp at jobben og fokuset deres var å lage en feelgood serie og ikke observere en kompleks fam situasjon. Da har du både mangel på kunnskap og fokus. At noen mener at dette er et så sentralt vitne ifht de andre vitnene er i mitt hodet helt merkelig. 

Jeg har ikke sett serien selv, men vet om flere som ikke klarte å se mer enn en episode fordi de synes det var skikkelig ubehagelig å se hvordan Gjert behandlet barna sine, så det gjør jo også at man tenker at vitnemålet til hun i produksjonen ikke er så avgjørende. Jeg tenker det er et vitnemål på lik linje med de andre som er utenfor kjernefam så får vi se hva dommeren kommer frem til. 

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
anonym 4545 skrev (13 timer siden):

Det er nok flere som blir overrasket når dom foreligger. Særlig vedrørende straffeutmåling ved en eventuell fellende dom.

Etter min mening har han uansett tapt det viktigste, nemlig relasjon til sine 5 barn. Så spiller egentlig ikke så stor rolle om han blitt dømt eller ikke. Er iallefall hva jeg tenker. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (36 minutter siden):

Enig. Spesielt mtp at jobben og fokuset deres var å lage en feelgood serie og ikke observere en kompleks fam situasjon. Da har du både mangel på kunnskap og fokus. At noen mener at dette er et så sentralt vitne ifht de andre vitnene er i mitt hodet helt merkelig. 

Jeg har ikke sett serien selv, men vet om flere som ikke klarte å se mer enn en episode fordi de synes det var skikkelig ubehagelig å se hvordan Gjert behandlet barna sine, så det gjør jo også at man tenker at vitnemålet til hun i produksjonen ikke er så avgjørende. Jeg tenker det er et vitnemål på lik linje med de andre som er utenfor kjernefam så får vi se hva dommeren kommer frem til. 

Jeg har heller ikke sett serien, men har hørt det samme som deg at det var ubehagelig å være vitne til hans oppførsel i serien.Egentlig litt rart at ikke de som produserte denne serien ikke reagerte på hans oppførsel.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
timbar skrev (14 minutter siden):

Etter min mening har han uansett tapt det viktigste, nemlig relasjon til sine 5 barn. Så spiller egentlig ikke så stor rolle om han blitt dømt eller ikke. Er iallefall hva jeg tenker. 

En annen ting er uansett hva slags dom han ville få (om han ble dømt), så ville barna følt at de ble trodd på det de sier. Og uansett vil aldri en dom fjerne det han har gjort mot dem. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...