Odel68 Skrevet 30. april 2025 #6801 Skrevet 30. april 2025 HSV50 skrev (4 minutter siden): Det har vel istapp svart på - fordi det at det ikke er frykt og vold er deres subjektive vurdering 🤗. Og fordi de ikke har peiling på hvordan frykt og vold manifesterer seg. Og fordi de ikke var interessert i å se det - ref hvordan de valgte å følge opp Kristoffer sitt varsel (han mente jo å varsle, selv om regissøren valgte å ikke behandle det som et varsel). Jeg begriper ikke hvorfor du fortsetter å hamre disse «1000-1500 timer, så ikke frykt», når du har fått så ekstremt mange argumenter - som du har etterlyst! - på at frykt ikke nødvendigvis uttrykkes slik du mener det utrykkes. At man faktisk kan leve i et fryktregime helt uten at folk rundt får det med seg. Ja, det klareste motargumentet jeg har fått er at barna har dissosiert, slik at man ikke nødvendigvis har sett at barna har vært redde. Spørsmålet er om dette passer med inntrykket man får når man ser TV-serien (som regissøren mener er representativ for de 1000 - 1500 + timene).
Gjest HSV50 Skrevet 30. april 2025 #6802 Skrevet 30. april 2025 Odel68 skrev (8 minutter siden): Mishandling er alvorlig og graverende kontroll. En burde ikke trenge mange års utdanning for å kunne se at noe er alvorlig galt etter så mange timer. Sunt bondevett holder lenge etter min mening. Sunt bondevett holder lenge etter din mening. Jeg håper dypt og inderlig at de som skal dømme i denne saken gjør det basert på noe helt annet enn «sunt bondevett».
Odel68 Skrevet 30. april 2025 #6803 Skrevet 30. april 2025 Ninaen skrev (6 minutter siden): Du bør følge linken som ble delt i kommentaren før din, for du forstår tydeligvis ikke hva dissosiasjon betyr. Har man dissosiasjon som beskyttelse så er det jo del av dynamikken… Ja, men observert samhandling med foreldrene er jo svært viktig for saken. Ikke bare en mulig og uoppdaget dissosiasjon. 2
Istapp Skrevet 30. april 2025 #6804 Skrevet 30. april 2025 Ekkokammeret her i tråden er tydeligvis ikke intressert i skyld eller uskyldig etter et domskriterium. Ikke er det interesse for at det må foreligge overvekt av sannsynlighet av skyld heller for å kunne dømmes skyldig. Ekkokammeret har allerede vurdert, konkludert og domfelt! 1
Odel68 Skrevet 30. april 2025 #6805 Skrevet 30. april 2025 HSV50 skrev (Akkurat nå): Sunt bondevett holder lenge etter din mening. Jeg håper dypt og inderlig at de som skal dømme i denne saken gjør det basert på noe helt annet enn «sunt bondevett». I Norge liger vi sunt bondevett. Det er derfor vi har meddommere fra alle lag i befolkningen. 3
Gjest HSV50 Skrevet 30. april 2025 #6806 Skrevet 30. april 2025 Odel68 skrev (2 minutter siden): Ja, det klareste motargumentet jeg har fått er at barna har dissosiert, slik at man ikke nødvendigvis har sett at barna har vært redde. Spørsmålet er om dette passer med inntrykket man får når man ser TV-serien (som regissøren mener er representativ for de 1000 - 1500 + timene). Å herregud du har en hangup på disse 1000-1500 timene! Nå er du blitt forklart - med lenker - at mennesker som tilbrakt utrolig mye mer enn «1000-1500» timer, som er i familie med folk som blir mishandlet, ikke får det med seg. Og så tuter du enda på at «regissøren så det ikke». Jeg ga deg også et ganske konkret eksempel fra mitt eget liv, og tro meg, her kan du gange de timene til regissøren med ganske mye. Nære familiemedlemmer forstod ingenting! Hvorfor klarer du ikke å akseptere at denne TV-serien ikke nødvendigvis dokumenterer at brødrene har hatt det fint og flott, og bare har hatt en litt kjeftete far?
Natu Skrevet 30. april 2025 #6807 Skrevet 30. april 2025 Kygos skrev (På 3.4.2025 den 18.19): Hele saken skurrer litt. Påstander om psykisk vold. Joda, det er ikke greit å bli fysisk og skrike, men jeg har til gode å få bragt på det rene at Gjert har bedrevet objektiv psykisk vold, samt vold av grov karakter mot ungene. Det er et eller annet som ikke stemmer helt her. Barna trekker opp minner fra da de var ganske små, er de fullt og helt klar over hva det var de objektivt sett ble utsatt for(?) Jada, Gjert har nok tråkket for hardt på gassen, men har han gått over streken juridisk? En smekk med et håndkle i affekt, joda, ikke bra, men hvem har ikke mistet besinnelsen og gjort noe slikt - tatt sitt barn hardt i armen etc. Ikke at det er greit, Men det kan skje, og kanskje vi ikke trenger å forfølge strafferettslig for det heller. Hva i alle dager har DU gjort med barna dine siden du forsvarer denne oppførselen? Du må jo være psykopat selv for å forsvare ham etter det man har hørt barna fortelle. 10 1
anonym 4545 Skrevet 30. april 2025 #6808 Skrevet 30. april 2025 (endret) Istapp skrev (10 minutter siden): Ekkokammeret her i tråden er tydeligvis ikke intressert i skyld eller uskyldig etter et domskriterium. Ikke er det interesse for at det må foreligge overvekt av sannsynlighet av skyld heller for å kunne dømmes skyldig. Ekkokammeret har allerede vurdert, konkludert og domfelt! Det er nok flere som blir overrasket når dom foreligger. Særlig vedrørende straffeutmåling ved en eventuell fellende dom. Endret 30. april 2025 av anonym 4545 1
GeanJenie Skrevet 30. april 2025 #6809 Skrevet 30. april 2025 Istapp skrev (7 minutter siden): Ekkokammeret her i tråden er tydeligvis ikke intressert i skyld eller uskyldig etter et domskriterium. Ikke er det interesse for at det må foreligge overvekt av sannsynlighet av skyld heller for å kunne dømmes skyldig. Ekkokammeret har allerede vurdert, konkludert og domfelt! For det rettslige aspektet her er Riksadvokatens rundskriv om vold i nære relasjoner svært interessant lesning. Den lenker også til relevante saker (om man har Lovdata pro): https://www.riksadvokaten.no/wp-content/uploads/2024/12/Rundskriv-2-2023-vold-i-naere-relasjoner.pdf 8 1
Odel68 Skrevet 30. april 2025 #6810 Skrevet 30. april 2025 HSV50 skrev (1 minutt siden): Å herregud du har en hangup på disse 1000-1500 timene! Nå er du blitt forklart - med lenker - at mennesker som tilbrakt utrolig mye mer enn «1000-1500» timer, som er i familie med folk som blir mishandlet, ikke får det med seg. Og så tuter du enda på at «regissøren så det ikke». Jeg ga deg også et ganske konkret eksempel fra mitt eget liv, og tro meg, her kan du gange de timene til regissøren med ganske mye. Nære familiemedlemmer forstod ingenting! Hvorfor klarer du ikke å akseptere at denne TV-serien ikke nødvendigvis dokumenterer at brødrene har hatt det fint og flott, og bare har hatt en litt kjeftete far? Observert samhandling med foreldrene er jo svært viktig for saken. Ikke bare en mulig og uoppdaget dissosiasjon. Ditt argument viser bare at man ikke helt kan utelukke at det er slik du sier. Det viser ikke at det du sier er bevist utover enhver rimelig tvil. 2
Gjest HSV50 Skrevet 30. april 2025 #6811 Skrevet 30. april 2025 Odel68 skrev (8 minutter siden): Ja, men observert samhandling med foreldrene er jo svært viktig for saken. Ikke bare en mulig og uoppdaget dissosiasjon. Har du lest lenkene? Forstår du hva dissosiasjon er?
timbar Skrevet 30. april 2025 #6812 Skrevet 30. april 2025 Zenhouse skrev (50 minutter siden): Tone forteller om en driftig familie som hun vokste opp i, dog en familie som ikke var så flinke til å snakke om følelser. Tone var 13 år da familien flyttet til Spania for å åpne restaurant, hun begynte på engelsk skole. Hun flyttet alene hjem til mormoren på Moi som 15-åring. 16 år gammel flyttet hun på hybel i Stavanger, beskriver mye ensomhet da. Hun traff så 21 år gamle Gjert, som « så nærmest tvang seg med» ( fra boken hennes ) på ferietur til foreldrene hennes i Spania, han solgte bilen sin for å få råd til å dra med henne. Hun tror han var redd for å miste henne, derfor «måtte» han bli med. Hun var da allerede gravid ( uten å vite det). Hun fylte så 17, og de fikk Kristoffer. 18 år gammel giftet hun seg med Gjert. Vet du jeg kjenner meg så igjen fra et lengre forhold jeg var i med en sosiopat, han var villig til å gjøre det meste for meg, og hadde glatt solgt alt han eide og hadde for å beholde meg, heldigvis var jeg ikke 16 år og naiv da dette skjedde, men jeg ble såklart imponert og følte meg veldig betydningsfull siden han var villig til å ofre så mye for meg, heldigvis var jeg godt voksen og oppdaget etterhvert at det var mange baksider ved dette. Eiesyke som det heter. Kan bare tenke meg hvordan dette hadde endt om jeg var 16 år og ensom. Historien om Gjert er ikke ukjent for meg, men jeg var voksen og fikk heldigvis aldri barn med mannen. Men tårer var ikke uvanlig for å si det slik, ikke fordi han hadde empati med meg oppdaget jeg etterhvert men fordi han synes synd på seg selv. Og manglet selvinnsikt, heldigvis ligger dette mange år tilbake i tid, men kom til å tenke på det da jeg leste at Gjert forlot rettsalem i tårer. Sosiopater gråter skjelden fordi de har såret andre, men fordi de føler seg urettferdig behandlet. 9 1 6
Odel68 Skrevet 30. april 2025 #6813 Skrevet 30. april 2025 HSV50 skrev (1 minutt siden): Har du lest lenkene? Forstår du hva dissosiasjon er? DIssosiasjon betyr at man i sinnet distanserer seg fra seg selv og situasjonen man er i. Observert samhandling er også et sentralt bevismoment i saken. 1
Ninaen Skrevet 30. april 2025 #6814 Skrevet 30. april 2025 Jeg ser fram til Per Isdal skal vitne, det må jeg si. Og ja jeg har faktisk kompetanse på dissosiasjon, både faglig og personlig. Det betyr ikke at jeg vet alt, og jeg kan ikke disgnostisere noen i saken med dissosiativ lidelse. Men jeg vet hvordan dissosiasjon kan arte seg og ser derfor at det er åpenbart at det kan være en del av forklaringen på det andre ikke ser/skjønner. Sakkyndigvurderingen ser jeg virkelig fram til. 10 10
Odel68 Skrevet 30. april 2025 #6815 Skrevet 30. april 2025 Ninaen skrev (Akkurat nå): Jeg ser fram til Per Isdal skal vitne, det må jeg si. Og ja jeg har faktisk kompetanse på dissosiasjon, både faglig og personlig. Det betyr ikke at jeg vet alt, og jeg kan ikke disgnostisere noen i saken med dissosiativ lidelse. Men jeg vet hvordan dissosiasjon kan arte seg og ser derfor at det er åpenbart at det kan være en del av forklaringen på det andre ikke ser/skjønner. Sakkyndigvurderingen ser jeg virkelig fram til. Sakkyndigvurderingen kan være interessant. Jeg vil likevel si at det viktigste er grunnlaget for sakkyndigvurderingen, dvs. det samlede bevisbildet i saken. Med andre ord mener jeg at en bevisteknisk vurdering er vel så viktig som en psykologfaglig vurdering i denne straffesaken. 2
Ninaen Skrevet 30. april 2025 #6816 Skrevet 30. april 2025 Odel68 skrev (1 minutt siden): DIssosiasjon betyr at man i sinnet distanserer seg fra seg selv og situasjonen man er i. Observert samhandling er også et sentralt bevismoment i saken. Dissosiasjon betyr veldig mye mer enn det i praksis. Man kan ha en full oppsplitting hvor en eller flere deler fungerer i hverdagen og ikke reagerer, mens andre deler bærer minner og bærer følelser. Det er langt fra snakk om bare distansering i mange tilfeller dissosiasjon kan også arte seg som fikk amnesi for hendelser, det kan gi tidshull, fremmedfølelse, nummenhet for følelser, det kan gi en total frakoblelse fra kroppen i form av å kjenne både fysisk og psykisk smerte slik at kroppen kun blir et skall man bruker praktisk i hverdagen. Anbefaler deg å lese om dissosiasjon på Modum Bad sine sider, skal prøve å få kopiert inn en link her. 6 3
Gjest HSV50 Skrevet 30. april 2025 #6817 Skrevet 30. april 2025 anonym 4545 skrev (2 minutter siden): Det er nok flere som blir overrasket når dom foreligger. Særlig vedrørende straffeutmåling ved en eventuell fellende dom. Neida. Som andre også har sagt, hva som blir resultatet i saken betyr ikke noe for meg. Jeg har sett Team Ingebrigtsen. Jeg har fulgt saken i media siden de brøt med faren som trener. Jeg har sett og hørt Gjert sine angrep på egne unger i media etterpå. Jeg har fulgt rettssaken. Uavhengig av om dette kan bevises som straffbart etter loven er det min subjektive mening at Gjert har behandlet ungene sine på en måte som burde vært straffbar om verden var skrudd riktig sammen. Og det er fryktelig synd at han ikke forsøkte å reparere forholdet til ungene da han hadde sjansen, men gikk i krigen mot dem. Gjert har det selv å takke. Ut over det synes jeg temaet er interessant å diskutere, og denne tråden er veldig lærerik.
Odel68 Skrevet 30. april 2025 #6818 Skrevet 30. april 2025 Ninaen skrev (2 minutter siden): Dissosiasjon betyr veldig mye mer enn det i praksis. Man kan ha en full oppsplitting hvor en eller flere deler fungerer i hverdagen og ikke reagerer, mens andre deler bærer minner og bærer følelser. Det er langt fra snakk om bare distansering i mange tilfeller dissosiasjon kan også arte seg som fikk amnesi for hendelser, det kan gi tidshull, fremmedfølelse, nummenhet for følelser, det kan gi en total frakoblelse fra kroppen i form av å kjenne både fysisk og psykisk smerte slik at kroppen kun blir et skall man bruker praktisk i hverdagen. Anbefaler deg å lese om dissosiasjon på Modum Bad sine sider, skal prøve å få kopiert inn en link her. Jeg er ikke uenig i det du sier isolert sett, men vi må huske på det sentrale spørsmålet om relevans: a) Har de fornærmede noen slik alvorlig dissosiasjon som du beskriver b) Skyldes denne et mishandlingsregime i straffelovens forstand 4
GeanJenie Skrevet 30. april 2025 #6819 Skrevet 30. april 2025 Hulderen skrev (1 time siden): Siden du har erfaring som meddommer så spør jeg deg: Har Tone i det hele tatt mulighet for å støtte barna sine? Hvis hun innrømmer at hun har visst om/sett vold mot barna sine uten å gripe inn, er ikke det noe hun da kan bli siktet og dømt for? På samme måte som det er straffbart å ikke stoppe og hjelpe hvis man er førstemann som ser en bilulykke? Fant denne: 2.5. Passiv medvirkning Den som har omsorgsansvar for barn, kan etter omstendighetene holdes strafferettslig ansvarlig som passiv medvirker til en gjerningspersons mishandling av barnet dersom vedkommende ikke griper inn. Det kreves ikke at det lykkes å avverge lovbruddet, men når det gjelder alvorlige krenkelser mot barn, må omsorgspersonen – innenfor det som er rimelig å kreve – i alle fall gjøre noe som er egnet til å motvirke lovbruddet. Dersom det foreligger opplysninger som gir rimelig grunn til å undersøke om det foreligger medvirkning på grunnlag av utilstrekkelig motvirkning, må etterforskingen innrettes for å belyse - om omsorgspersonen hadde kjennskap til krenkelsene og hvordan de påvirket barnet - hvor utsatt eller sårbart barnet var - styrkeforholdet og relasjonen mellom gjerningspersonen og den mulige medvirkeren - hva vedkommende eventuelt har gjort for å avverge mishandlingen - hvilke handlingsalternativer som forelå - om det foreligger omstendigheter som tilsier at medvirkeren har støttet, stilt seg bak eller på annen måte solidarisert seg med gjerningspersonens handlinger. Kilde: https://www.riksadvokaten.no/wp-content/uploads/2024/12/Rundskriv-2-2023-vold-i-naere-relasjoner.pdf 4 2
Istapp Skrevet 30. april 2025 #6820 Skrevet 30. april 2025 GeanJenie skrev (8 minutter siden): For det rettslige aspektet her er Riksadvokatens rundskriv om vold i nære relasjoner svært interessant lesning. Den lenker også til relevante saker (om man har Lovdata pro): https://www.riksadvokaten.no/wp-content/uploads/2024/12/Rundskriv-2-2023-vold-i-naere-relasjoner.pdf Antar du har lest kap. 2.3, her står det om dette som @Odel68har forsøkt flere ganger å presisere. Men som ekkokammeret glatt driter i. Les rundskrivets kap. 2.3 og som jeg også tidligere har vist til i dommer som nylig er publisert. Beskrivelsene er nøyaktig like for hvordan man skal vurdere for å kunne forstå domfellelse eller ikke. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå