GeanJenie Skrevet 30. april 2025 #6741 Skrevet 30. april 2025 (endret) Hulderen skrev (16 minutter siden): Siden du har erfaring som meddommer så spør jeg deg: Har Tone i det hele tatt mulighet for å støtte barna sine? Hvis hun innrømmer at hun har visst om/sett vold mot barna sine uten å gripe inn, er ikke det noe hun da kan bli siktet og dømt for? På samme måte som det er straffbart å ikke stoppe og hjelpe hvis man er førstemann som ser en bilulykke? Jeg har ikke vært borti dette i noen av sakene jeg har hatt, men så vidt jeg vet kan du inkriminere deg selv når du vitner, ja. Man har rett til å unnlate å svare på slike spørsmål. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-22-25/kap10#kap10 Jeg glemte å legge til at: jeg er usikker på hvordan retten i dette tilfellet ville veid behovet for å få belyst saken mot Tones eventuelle strafferettslige ansvar. Så jeg kan ikke svare på hvilken risiko hun ville løpt, men det tenker jeg advokater ville ha veiledet henne godt i. Endret 30. april 2025 av GeanJenie 4
lurker Skrevet 30. april 2025 #6742 Skrevet 30. april 2025 Odel68 skrev (Akkurat nå): Spørsmålet er om det er graverende nok til å kvalifisere som mishandling i straffelovens forstand. Det er faktisk ikke det som er spørsmålet for alle her. Mange av oss er bare her for å diskutere tematikken. 12 2
Odel68 Skrevet 30. april 2025 #6743 Skrevet 30. april 2025 Stjertmeis skrev (1 minutt siden): Og ditt hovedargumentet hviler på et premiss om at regissørens vitnemål representerer den objektive sannhet. Premisset er at det er veldig rart at hun aldri har sett noe fryktregime eller frykt hos barna gjennom så mange år og så mange timer. Det kan da vanskelig sies å være et «regime» preget av kontinuerlig utrygghet og vold. 3
Snurri Skrevet 30. april 2025 #6744 Skrevet 30. april 2025 (endret) Odel68 skrev (16 minutter siden): Mitt poeng er at det er vanskelig å se for seg et "et regime preget av kontinuerlig frykt for vold og andre krenkelser" som ikke kan observeres selv etter 1000 - 1500 timer med familien. Vi har skjønt ditt poeng. Mulig du mangler litt fantasi da hvis det er så vanskelig å se for seg. Endret 30. april 2025 av Snurri 8 9
Odel68 Skrevet 30. april 2025 #6745 Skrevet 30. april 2025 lurker skrev (1 minutt siden): Det er faktisk ikke det som er spørsmålet for alle her. Mange av oss er bare her for å diskutere tematikken. Fair enough - men da er det fint at nettopp det presiseres. 1
lurker Skrevet 30. april 2025 #6746 Skrevet 30. april 2025 Odel68 skrev (Akkurat nå): Premisset er at det er veldig rart at hun aldri har sett noe fryktregime eller frykt hos barna gjennom så mange år og så mange timer. Det kan da vanskelig sies å være et «regime» preget av kontinuerlig utrygghet og vold. Jeg synes ikke det er noe rarere enn at barn og unge over flere år kan være offer for seksuelle overgrep, ha spiseforstyrrelser, drive med rus, være suicidale eller kriminelle uten at foreldrene aner noen verdens ting. 8 11
Odel68 Skrevet 30. april 2025 #6747 Skrevet 30. april 2025 lurker skrev (Akkurat nå): Jeg synes ikke det er noe rarere enn at barn og unge over flere år kan være offer for seksuelle overgrep, ha spiseforstyrrelser, drive med rus, være suicidale eller kriminelle uten at foreldrene aner noen verdens ting. Husk på det rettslige kriteriet - som er veldig strengt: «regime» preget av kontinuerlig utrygghet og vold. 2
timbar Skrevet 30. april 2025 #6748 Skrevet 30. april 2025 GeanJenie skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke vært borti dette i noen av sakene jeg har hatt, men så vidt jeg vet kan du inkriminere deg selv når du vitner, ja. Man har rett til å unnlate å svare på slike spørsmål. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-22-25/kap10#kap10 Nå tror jeg ikke barna er så opptatt av å få sin mor straffet og det kan være grunner vi ikke vet noe om. Jeg vik tippe de aller fleste mødre ville støttr sine barn i slike saker, derfor er det mer interessant å vite hvorfor Tone er så lojal for sin ektemann til tross for at hun betaler en så høy pris 4
lurker Skrevet 30. april 2025 #6749 Skrevet 30. april 2025 timbar skrev (Akkurat nå): Nå tror jeg ikke barna er så opptatt av å få sin mor straffet og det kan være grunner vi ikke vet noe om. Jeg vik tippe de aller fleste mødre ville støttr sine barn i slike saker, derfor er det mer interessant å vite hvorfor Tone er så lojal for sin ektemann til tross for at hun betaler en så høy pris Jeg har også lurt på det. Det er rart om svaret ikke finnes i hennes egen barndom. 1
timbar Skrevet 30. april 2025 #6750 Skrevet 30. april 2025 Odel68 skrev (5 minutter siden): Premisset er at det er veldig rart at hun aldri har sett noe fryktregime eller frykt hos barna gjennom så mange år og så mange timer. Det kan da vanskelig sies å være et «regime» preget av kontinuerlig utrygghet og vold. Svaret på det ligger i det ingen av oss vet, hvilken barndom hadde Tone selv, hvorfor er hun så knyttet til sin ektefelle at hun er villig til å ofre 5 av sine barn? Antar dommere vet mer om dette enn oss andre 3
lurker Skrevet 30. april 2025 #6751 Skrevet 30. april 2025 Odel68 skrev (6 minutter siden): Fair enough - men da er det fint at nettopp det presiseres. Det har vært en rød tråd gjennom hele denne tråden, du vil se det om du leser deg tilbake. Jeg aner ikke om han skal straffes, og det spiller ikke så stor rolle for meg heller. Men jeg er helt overbevist om at han har drevet med psykisk vold. 5 12
Sveits35 Skrevet 30. april 2025 #6752 Skrevet 30. april 2025 Lestisen skrev (10 minutter siden): Jeg er oppvokst med en far som er veldig lik Gjert Ingebrigtsen. Det beste jeg visste var når vi hadde besøk, for da var pappa alltid snill og glad. I voksen alder har jeg åpnet opp til noen slektninger om hvordan min far egentlig var, og de kan knapt tro hva de hører. Samme her! Besøk forandret alt i huset. De skulle bare visst. 4 16
Zenhouse Skrevet 30. april 2025 #6753 Skrevet 30. april 2025 timbar skrev (18 minutter siden): Mulig dette blir slettet, men ut fra det jeg har lest om saken fremstår Gjert som en klassisk sosiopat, ikke psykopat, men med dårlig selvinnsikt. Og veldig typisk for sosiopater er faktisk det å gråte når ting ikke går deres vei et tegn. Han forstår rett og slett ikke hva han har påført barna. Og jeg tviler ikke på at han elsker sine barn, problemet ligger i at han mangler selvinnsikt, og hadde han hatt det hadde dette aldri endt opp i en rettsal. Hadde han klart å innrømme at ikke alt han gjorde var til det gode for barna hadde det aldri endt på denne måten. Og det er faktisk veldig trist at alt dette kunne vært unngått om hak hadde hatt bedre selvinnsikt. Har tenkt endel på hva som får en mor til å ta sin ektefelle sin side i denne saken, og skulle gjerne visst mer om Tone sin bakgrunn. Hun var bare 17 da hun fikk første barn, og siden har hun født hele 7 barn. Jeg vil ikke spekulere i dette bare at det er utrolig merkelig at hun ikke klarer å se dette klart. Men nå et det psykologen i meg som tenker, var Tone et forsømt barn med traumer, siden hun tidlig knyttet seg til en dominerende mann og fortsatt står ved hans side. Det er jo veldig merkelig at hun er villig til å gi avkall på kontakt med 5 barn for en mann det åpenbart er gått prestisje i å bli frifunnet. Det hadde jo vært så lite som skulle til for å løse denne saken utenfor en rettsal. Dette er et valg hennes mann har gjort, og hun står ved han last og brast selv med så store tap. Tone forteller om en driftig familie som hun vokste opp i, dog en familie som ikke var så flinke til å snakke om følelser. Tone var 13 år da familien flyttet til Spania for å åpne restaurant, hun begynte på engelsk skole. Hun flyttet alene hjem til mormoren på Moi som 15-åring. 16 år gammel flyttet hun på hybel i Stavanger, beskriver mye ensomhet da. Hun traff så 21 år gamle Gjert, som « så nærmest tvang seg med» ( fra boken hennes ) på ferietur til foreldrene hennes i Spania, han solgte bilen sin for å få råd til å dra med henne. Hun tror han var redd for å miste henne, derfor «måtte» han bli med. Hun var da allerede gravid ( uten å vite det). Hun fylte så 17, og de fikk Kristoffer. 18 år gammel giftet hun seg med Gjert. 11 3
timbar Skrevet 30. april 2025 #6754 Skrevet 30. april 2025 Spanky skrev (21 minutter siden): Godt begrunnet anke om hvorfor Tones forklaring bør bli frigitt. Jeg og alle dere andre trenger egentlig ikke se den/høre den, men synes det er hjerterått av Tone å legge taushetskrav ovenfor egne unger, slik at de ikke kan få snakke om det til sine egne engang. https://www.nrk.no/rogaland/media-krever-a-fa-opptakene-av-tone-ingebrigtsens-forklaring-1.17399681 Veldig enig og hvorfor tro? Tyder ikke dette på at hun ikke orker å se skuffelsen fra flere enn de hun er nødt til å forholde seg til? Men igjen skulle gjerne visst mer om Tones barndom og oppvekst for å dømme hennes totale hengivenhet for sin ektefelle.
GeanJenie Skrevet 30. april 2025 #6755 Skrevet 30. april 2025 timbar skrev (8 minutter siden): Nå tror jeg ikke barna er så opptatt av å få sin mor straffet og det kan være grunner vi ikke vet noe om. Jeg vik tippe de aller fleste mødre ville støttr sine barn i slike saker, derfor er det mer interessant å vite hvorfor Tone er så lojal for sin ektemann til tross for at hun betaler en så høy pris Det kan ha mange årsaker (om vi antar at hun har vært vitne til det barna sier) - personlighet, økonomi, psyke, men så spørs det hva hun i det hele tatt har innrømmet for seg selv. Noen selvbedrag sitter hardt. Kanskje er det lettere å tenke at barna overreagerer på tragisk vis enn at hun selv har vært medskyldig i noe kriminelt? Jeg er absolutt ikke sikker, men jeg har fått inntrykk av at vitneforklaringen hennes sluttet en time før oppsatt tid og rett etter at barnas advokat begynte å stille spørsmål. Jeg får derfor inntrykk av at hun ikke nødvendigvis har sagt at det IKKE var vold, men at hun har benyttet seg av anledningen til å ikke svare på spørsmål som kunne gjøre henne medskyldig (men som kanskje etter hennes mening ikke burde det). Men dette er kun en teori. 5
Istapp Skrevet 30. april 2025 #6756 Skrevet 30. april 2025 https://lovdata.no/dokument/LASTR/avgjorelse/la-2025-15227 Nyeste rettsavgjørelse innenfor strl. paragraf 282 på Lovdata, som omhandler lik sakstype som den i tråden her. Linken viser til en sak fra lagmannsretten, men beskrivelsene av kjerneområdet for bestemmelsen er likevel aktuell. Saken er publisert 11. april. Aller siste publiserte dom omfattende nære relasjoner kom 24. april: https://lovdata.no/dokument/LHSTR/avgjorelse/lh-2024-186766 Denne saken omhandler strl. paragraf 283 vel og merke, altså grov mishandling i nære relasjoner. Her kan man lese seg opp og få en forståelse av hvor rettspraksis foreligger.
timbar Skrevet 30. april 2025 #6757 Skrevet 30. april 2025 Zenhouse skrev (3 minutter siden): Tone forteller om en driftig familie som hun vokste opp i, dog en familie som ikke var så flinke til å snakke om følelser. Tone var 13 år da familien flyttet til Spania for å åpne restaurant, hun begynte på engelsk skole. Hun flyttet alene hjem til mormoren på Moi som 15-åring. 16 år gammel flyttet hun på hybel i Stavanger, beskriver mye ensomhet da. Hun traff så 21 år gamle Gjert, som « så nærmest tvang seg med» ( fra boken hennes ) på ferietur til foreldrene hennes i Spania, han solgte bilen sin for å få råd til å dra med henne. Hun tror han var redd for å miste henne, derfor «måtte» han bli med. Hun var da allerede gravid ( uten å vite det). Hun fylte så 17, og de fikk Kristoffer. 18 år gammel giftet hun seg med Gjert. Ja ensomhet som barn forklarer såklart mye om avhengighet til en kjæreste, seinere ektemann. 4
Vardo21 Skrevet 30. april 2025 #6758 Skrevet 30. april 2025 Odel68 skrev (5 minutter siden): @Ninaen tar opp betydning av dissosiasjon. For å vurdere dette må en se dette opp mot regissørens vitnemål. Det rettslige spørsmålet er altså om barna lever under et "regime preget av kontinuerlig utrygghet og vold". Regissøren har ikke observert dette. Kan dette forklares med at barna håndterte frykten ved å dissosiere, slik at jernkontrollen og frykten ikke var så synlig? Etter min mening kan ikke dette forklare regissørens manglende observasjoner av noe kontinuerlig fryktregime over 1000 - 1500 timer eller mer. Skjønner at du er veldig opptatt av tall, så her har du noen andre: De fem barna som har vitnet om hvordan de opplevde å vokse opp under Gjerts kontroll-regime, hvor mange timer har de i 'banken'? La oss ta et edruelig utgangspunkt, hvert barn bodde hjemme frem til de var 18 (vi vet de bodde hjemme også etter dette, men si for enkelthets skyld). Det blir 157 680 timer per barn (131 400 for datteren som flytta da hun var 15). La oss gange det med 5 og utelukke Martin siden han ikke mener det har vært noen store problemer hjemme for han. Det blir over 762 000 timer. Så kan vi gjøre slik du gjør i dine eksempel, runde det opp til ca en million. Da Blekner de 1000 timene til filmcrewet du gjentatte ganger refererer til. Du er i din fulle rett til å tro og mene det du vil om hvem du vil. Men å argumentere for dette med timeantall for et filmcrew som er der for å gjøre en jobb, holder ikke. 10 1 19
GeanJenie Skrevet 30. april 2025 #6759 Skrevet 30. april 2025 Istapp skrev (3 minutter siden): https://lovdata.no/dokument/LASTR/avgjorelse/la-2025-15227 Nyeste rettsavgjørelse innenfor strl. paragraf 282 på Lovdata, som omhandler lik sakstype som den i tråden her. Linken viser til en sak fra lagmannsretten, men beskrivelsene av kjerneområdet for bestemmelsen er likevel aktuell. Saken er publisert 11. april. Aller siste publiserte dom omfattende nære relasjoner kom 24. april: https://lovdata.no/dokument/LHSTR/avgjorelse/lh-2024-186766 Denne saken omhandler strl. paragraf 283 vel og merke, altså grov mishandling i nære relasjoner. Her kan man lese seg opp og få en forståelse av hvor rettspraksis foreligger. Begge disse gjelder samboer, ikke barn. Jeg får heller ikke inntrykk av at de gir noen indikasjon på hvor grensen går for straffbar mishandling. Jeg vil ikke se på disse som så veldig sammenlignbare i dette tilfellet, men mulig det er noe i dommene jeg ikke har fått med meg. 4 1
Odel68 Skrevet 30. april 2025 #6760 Skrevet 30. april 2025 timbar skrev (19 minutter siden): Svaret på det ligger i det ingen av oss vet, hvilken barndom hadde Tone selv, hvorfor er hun så knyttet til sin ektefelle at hun er villig til å ofre 5 av sine barn? Antar dommere vet mer om dette enn oss andre Jeg tenkte på regissøren...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå