Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Odel68 skrev (2 minutter siden):

Jeg kan i hvert fall si hva det ikke er: å aldri vise tegn på frykt. Mer generelt vil det å være underkuet i en mishandlingssituasjon være å være utsatt for et regime preget av kontinuerlig frykt for vold og andre krenkelser, og ha oppgitt egenviljen som følge av dette.

Hvor kom det med «oppgitt egenvilje som følge av dette» fra? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Odel68 skrev (Akkurat nå):

Jeg kan i hvert fall si hva det ikke er: å aldri vise tegn på frykt. Mer generelt vil det å være underkuet i en mishandlingssituasjon være å være utsatt for et regime preget av kontinuerlig frykt for vold og andre krenkelser, og ha oppgitt egenviljen som følge av dette.

Jeg trenger eksempler på hva som for deg er godkjente tegn på frykt når man lever under et fryktregime. Dersom du ikke kan bidra med noe mer konkret tenker jeg du generelt har lite å komme med, ut over å gjenta det samme igjen og igjen uten å seriøst vurdere andre innspill. Da er det ikke mye poeng å diskutere med deg. Helt ok, men greit å vite. 

• Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odel68 skrev (2 timer siden):

Elden mener at serien gir et representativt bilde av situasjonen i familien. Det mener også GI og regissøren av Team Ingebrigtsen. Spørsmålet er da: er denne familiedynamikken tilstrekkelig graverende til å kalle den mishandling.

Jeg vil så gjerne påpeke at tv teamet ikke har vært tilstede i tidligere deler av oppveksten.

Hvordan større/voksne barn håndterer ett slikt dysfunksjonelt forhold til far, vil variere i stor grad.

• Liker 13
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurri skrev (12 minutter siden):

De fikk også ganske heftig kritikk for måten hans mindreårige barn ble eksponert i serien. Og med god grunn synes jeg som så den før den forsvant. 

Mindreårige hadde fått betalt for deltakelsen, og det fikk kritikk. Produksjonsleder erkjente mye av eksponeringen, men kritikken ble først og fremst fremmet av de som hadde vært barn og skadelidende og involvert i rettsdommen som forelå. De hadde ikke blitt advart, ikke fått uttalt seg og det var helt tilsidesatt å gi informasjon i dokumentaren om at det forelå en dom. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurri skrev (1 minutt siden):

Hvor kom det med «oppgitt egenvilje som følge av dette» fra? 

Spørsmålet var hva jeg legger i å være "underkuet". 

Mer generelt er det strafferettslige spørsmålet om man lever under et regime preget av kontinuerlig frykt for vold og andre krenkelser. Flere spørsmål reiser seg i forlengelsen av dette:

a) hva skal til for at et regime skal sies å være etablert? Det må i alle fall ha kontroll.

b) er kontrollregimet bygget på "kontinuerlig" frykt for vold og andre krenkelser

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (8 minutter siden):

Nei, adv. Elden har nok ikke kompetanse hvor praksis ligger og hvilke kriterier som gir domfellelse i saker. Han har nok ikke sett tv-serien heller og tar kun for god fisk alt som G sier uten å vurdere noen av vitnemålene for øvrig. Han er jo en lettvekter når det gjelder rettsvesenet må vite, not.

Nei. Aktoratet har nok ikke kompetanse hvor praktisk ligger og hvilke kriterier som gir domfellelse i saker. De har nok heller ikke sett TV-serien og tar kun for god fisk alt søsknene sier uten å vurdere noen av vitnemålene forøvrig. De er nok noen lettvektere når det gjelder rettsvesen må vite. Not. 

• Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Istapp skrev (1 time siden):

Er det disse personlighetstypene du mener beskriver personene best og det som utad vises også? Jeg spør av nysgjerrighet. Jeg har mine opplevelser og erfaringer og det er ikke disse beskrivelsene jeg mener om personene, ikke som yngre og ikke nå som voksne. Men som noen beskrev, utad fremstiller man seg på sitt beste. Da tenker jeg mitt etter å jevnt og trutt gjøre erfaringer i nærområdet, langs veien, på butikken, på friidrettsstadionen, o.l.

Ser forresten at du hinter veldig til at jeg skal grave i ditt kjennskap til søsknene, jeg regner med at du hadde kommet med det juicye for lenge siden om du hadde noe. Poenget med fight, flight, freeze er i situasjoner hvor det skjer noe som utløser dette. Regner ikke med det utløses på butikken liksom. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeanJenie skrev (4 minutter siden):

Jeg trenger eksempler på hva som for deg er godkjente tegn på frykt når man lever under et fryktregime. Dersom du ikke kan bidra med noe mer konkret tenker jeg du generelt har lite å komme med, ut over å gjenta det samme igjen og igjen uten å seriøst vurdere andre innspill. Da er det ikke mye poeng å diskutere med deg. Helt ok, men greit å vite. 

Jeg tenker det er din tur til å etablere ditt syn på frykt i et mishandlingsregime. Jeg mener at regissørens forklaring utelukker "kontinuerlig frykt for vold og andre krenkelser".

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, adv. Elden har nok ikke kompetanse hvor praksis ligger og hvilke kriterier som gir domfellelse i saker. Han har nok ikke sett tv-serien heller og tar kun for god fisk alt som G sier uten å vurdere noen av vitnemålene for øvrig. Han er jo en lettvekter når det gjelder rettsvesenet må vite, not.

Der er ikke Eldens jobb å få frem sanheten eller få en retferdig dom. Elden sin jobb er å få Gjert frikjent, uavhengig av hva vitnemålene ineholder.

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odel68 skrev (59 minutter siden):

Fint om du kan underbygge påstandene dine med henvisning til sitater fra forskning og rettspraksis. Jeg tar utgangspunkt i ordlyden "regime". En må ha etablert kontroll for at regimet skal sies å eksistere. I en familiesituasjon vil det si at en må ha etablert kontroll over barna.

Her

https://www.riksadvokaten.no/wp-content/uploads/2017/10/Høyesterett-og-straffeloven-1902-219-av-Knut-Erik-Sæther.pdf

Og her

https://anmeldevoldtekt.no/artikler/vold-i-naere-relasjoner/

Og her 

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/102009/1/208.pdf

Og her

https://kidshelpline.com.au/parents/issues/understanding-child-emotional-abuse

Og her 

https://www.nspcc.org.uk/what-is-child-abuse/types-of-abuse/emotional-abuse/

Og her 

https://www.knowsley.gov.uk/adult-social-care/safeguarding-adults/types-abuse/emotional-and-psychological-abuse/signs-emotional

Og her

https://www.bhscp.org.uk/preventing-abuse-and-neglect/spotting-the-signs/signs-of-emotional-abuse/

Så er det du som påstår at «tap av egenvilje» eller å fremstå kuet er en forutsetning for eksistensen av et regime i rettslig forstand, så dokumenter gjerne denne påstanden mens vi er i gang. 

Endret av Snurri
  • Liker 3
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odel68 skrev (44 minutter siden):

Jeg tenker det er din tur til å etablere ditt syn på frykt i et mishandlingsregime. Jeg mener at regissørens forklaring utelukker "kontinuerlig frykt for vold og andre krenkelser".

Det at du umiddelbart kaster ballen tilbake istedenfor å komme med eksempler, er jo talende. Du har fått flere eksempler på hvordan frykt kan komme til uttrykk, fra flere i denne diskusjonen. Man stivner/fryser, man kjemper, man prøver å tekkes den som har makt og kontroll. Alle disse er legitime uttrykk for frykt, også i forskningslitteratur, og hvordan man reagerer vil avhenge av person. I tillegg vil det avhenge av alderen til barna. Så, hva er for deg godkjente uttrykk for frykt når man lever i et fryktregime?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odel68 skrev (54 minutter siden):

Du om det.

Regissøren har vært svært lite tilstede i barndommen deres.

Gjert har i tillegg helt klart vist at han ikke selv skjønner hvordan han sine ord og handlinger er for de rundt han, ikke unormalt for de med null selvinnsikt.

Ergo ikke rart at han inviterte kameraer inn og samtidig tok seg sammen.

Men ikke til en slik grad at han ikke selv skjønte hvordan han kom til å bli oppfattet.

Selv nå i løpet av rettssaken er han mer opptatt av å begrunne hvorfor det ble en krangel, som er helt uvesentlig.

Om man hadde giddet å lest seg opp på vold i nære relasjoner, så er ikke det at barna ikke fremstår som underkuet, ett argument man kan bruke for at de ikke har opplevd vold i nære relasjoner.
Det er ikke slik at man kontinuerlig lever i ett fryktregime, som utgjør om man blitt utsatt for psykisk (og fysisk) vold.

Det er jo nettopp dette som er så vanskelig for barn i slike foreldrerelasjoner.

Barn er lojale til det siste.

Du har helt klart ingen erfaring med slike dysfunksjonelle familieforhold og skjønner ingenting av dynamikken som utvikler seg.

Kjenner jeg blir matt av hele argumentasjonen.

Endret av moroklompen
  • Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i alle fall en ting som er sikkert, og det er at det må være ufattelig tung for barn fra ressurssterke familier å bli trodd på at de har opplevd fysisk og psykisk mishandling, og særlig om man har klart seg og ikke blitt en narkoman uteligger eller noe. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhode ikke enig. Jeg ser brødre som trigger og provoserer. Flere vitner har også beskrevet at støy, diskusjoner og ukvemsord har gått begge veier, partene har vært like flinke i å stå i konflikter og/eller skape konflikter. Martin er vel den eneste som faktisk har innrømmet å selv være del av å gå i bresjen for krangling, men da var det krangling de eldste brødrene imellom, hvor G brøt inn og skilte brødrene.

Du viser deg som et menneske uten peiling på vold/mishandling i nære relasjoner… Det er pinlig å lese dine innlegg.. så lite kompetanse

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan anbefale alle skeptikerne som mener man ikke ser tegn til X og y om å lese seg opp på noe som heter dissosiasjon. Vokser man opp med et fryktregime og psykisk vold er dette svært vanlig, det kan opptre på ulike måter, og i verste fall kan set utvikle seg til er som kalles dissosiativ lidelse, som kan arte seg på flere ulike måter med dissosiativ identitetsforstyrrelse og strukturell dissosiasjon som de mest alvorlige formene. Det Jakob beskriver om at han er blitt en robot som bare skrur av og presterer, ikke har følelser/ikke slipper andre innpå seg, at han etter beskrivelsen bare sto og tok imot slag mot hodet (utenom 1 avvergingsforsøk) som 11 åring, det er klassisk for dissosiasjon og traumeresponser. NB! Dette er ikke diagnostisering, jeg påstår ikke at han har en dissosiativ lidelse (som er diagnosen), men at han framviser tegn på fenomenet dissosiasjon, som er svært vanlig ved oppveksttraumer og forklarer at mange tilsynelatende klarer seg fint lenge, men ofte begynner ting å rakne etter man bikket 30-40 år fordi det ikke går å løpe fra ting og holde dem unna mer. Som jo er akkurat det Kristoffer har beskrevet.

Igjen: les om dissosiasjon som fenomen, oppfordring herfra. Man kan faktisk lære noe. 

• Liker 9
  • Nyttig 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odel68 skrev (1 time siden):

Etter rettspraksis må det foreligge "et regime preget av kontinuerlig frykt for vold og andre krenkelser". Dette samsvarer dårlig med TV-teamets observasjoner over 1000 - 1500 timer.

Men det samsvarer 100 % med det barna forteller.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odel68 skrev (1 time siden):

Fint om du kan underbygge påstandene dine med henvisning til sitater fra forskning og rettspraksis. Jeg tar utgangspunkt i ordlyden "regime". En må ha etablert kontroll for at regimet skal sies å eksistere. I en familiesituasjon vil det si at en må ha etablert kontroll over barna.

Å få en sønn på 18 år til å skrive under en kontrakt der det står at foreldrene skal vite hvor han er til enhver tid og diktere hvor mange enheter alkohol han kan drikke, er jo et godt eksempel på en kontroll over en annen person.

• Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (23 minutter siden):

Jeg kan anbefale alle skeptikerne som mener man ikke ser tegn til X og y om å lese seg opp på noe som heter dissosiasjon. Vokser man opp med et fryktregime og psykisk vold er dette svært vanlig, det kan opptre på ulike måter, og i verste fall kan set utvikle seg til er som kalles dissosiativ lidelse, som kan arte seg på flere ulike måter med dissosiativ identitetsforstyrrelse og strukturell dissosiasjon som de mest alvorlige formene. Det Jakob beskriver om at han er blitt en robot som bare skrur av og presterer, ikke har følelser/ikke slipper andre innpå seg, at han etter beskrivelsen bare sto og tok imot slag mot hodet (utenom 1 avvergingsforsøk) som 11 åring, det er klassisk for dissosiasjon og traumeresponser. NB! Dette er ikke diagnostisering, jeg påstår ikke at han har en dissosiativ lidelse (som er diagnosen), men at han framviser tegn på fenomenet dissosiasjon, som er svært vanlig ved oppveksttraumer og forklarer at mange tilsynelatende klarer seg fint lenge, men ofte begynner ting å rakne etter man bikket 30-40 år fordi det ikke går å løpe fra ting og holde dem unna mer. Som jo er akkurat det Kristoffer har beskrevet.

Igjen: les om dissosiasjon som fenomen, oppfordring herfra. Man kan faktisk lære noe. 

Meget godt innlegg om et tema som er veldig relevant til saken her. Jeg har personlig kjennskap til dissosiasjon, og har tenkt akkurat det samme som deg.

Jakob er nok den det har gått hardest utover og som, ut fra det vi har fått høre, viser flest tegn til senvirkninger.

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...