Odel68 Skrevet onsdag kl 18:34 #6681 Del Skrevet onsdag kl 18:34 Vardo21 skrev (5 minutter siden): Må rette deg igjen her, korrekt antall timer er "over 700" https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/regissoren-filmet-en-kontrollerende-far/17690224/ Filmingen har vært over 700 timer. Men de har vært til stede mye utover filmopptakene, mens de ventet på "filmverdige" situasjoner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveits35 Skrevet onsdag kl 18:35 #6682 Del Skrevet onsdag kl 18:35 Odel68 skrev (4 minutter siden): Etter rettspraksis må barna være underlagt "et regime preget av kontinuerlig frykt for vold og andre krenkelser". TV-teamets erfaringer taler mot det etter min mening. Håper det produksjonsselskapet og NRK må betale for hva de har valgt å overse i årevis. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet onsdag kl 18:35 #6683 Del Skrevet onsdag kl 18:35 Snurri skrev (15 minutter siden): Minner om bamsegutt-saken med tilhørende eksponering av hans mindreårige barn her og jeg… som også endte med avpublisering. Her hadde ikke produksjonen spilt med åpne kort angående en tidligere dom, det var grunnen for avpublisering. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurri Skrevet onsdag kl 18:36 #6684 Del Skrevet onsdag kl 18:36 Istapp skrev (1 minutt siden): Men T "ser" ikke noe hun da i sin mann eller? Åh, nei det var sant, ekkokammeret mener jo at hun er manipulert og underkuet G. Hun lever i frykten, Martin lever i frykten, lillebror lever i frykten (selv etter at BVTj har vært involvert i familien jf. lillesøster sin tidligere frivillige plassering). Hadde ikke BVTj fjernet lillebror om foreldrene ikke utviste omsorgsevne eller dersom det forelå et fryktregime? Sånn på generell basis: Hvis du visste hvor høy terskelen var for tvungen omsorgsovertakelse så tror jeg du hadde blitt ganske skuffet. 9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odel68 Skrevet onsdag kl 18:36 #6685 Del Skrevet onsdag kl 18:36 Snurri skrev (4 minutter siden): Ja det må foreligge et regime, men påstanden om at opposisjon utelukker et regime er din, og stemmer ikke med virkeligheten. Hvis regimet gjelder familiemedlemmene, og opposisjonen ikke blir slått ned, vil jeg si at regimet ikke er etablert. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeanJenie Skrevet onsdag kl 18:37 #6686 Del Skrevet onsdag kl 18:37 Odel68 skrev (41 minutter siden): Du omtaler ulike reaksjoner på frykt. TIltalen går imidlertid ikke på dette, men på om det er etablert et "fryktregime". Er man i opposisjon, så er man ikke underkuet. Og da er det heller ikke etablert noe fryktregime. Smak på ordet "regime"... Jeg blir veldig nysgjerrig på hva godkjent underkuet oppførsel er for deg. Kan du gi noen eksempler? 16 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurri Skrevet onsdag kl 18:37 #6687 Del Skrevet onsdag kl 18:37 Istapp skrev (1 minutt siden): Her hadde ikke produksjonen spilt med åpne kort angående en tidligere dom, det var grunnen for avpublisering. De fikk også ganske heftig kritikk for måten hans mindreårige barn ble eksponert i serien. Og med god grunn synes jeg som så den før den forsvant. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VitaSana Skrevet onsdag kl 18:37 #6688 Del Skrevet onsdag kl 18:37 Istapp skrev (10 minutter siden): Overhode ikke enig. Jeg ser brødre som trigger og provoserer. Flere vitner har også beskrevet at støy, diskusjoner og ukvemsord har gått begge veier, partene har vært like flinke i å stå i konflikter og/eller skape konflikter. Martin er vel den eneste som faktisk har innrømmet å selv være del av å gå i bresjen for krangling, men da var det krangling de eldste brødrene imellom, hvor G brøt inn og skilte brødrene. Heldigvis ikke selvopplevd som barn, men som voksen. Det kan være enklere å ta reaksjonene på noe man føler man har fremprovosert enn å gå og vente på en reaksjon man av erfaring vet at kommer uansett. Det er på en måte enklere å bli ferdig med det og kanskje i tillegg legge ansvar på seg selv for det. For meg så virker det som du har lite innsikt i dynamikken i usunne forhold 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurri Skrevet onsdag kl 18:38 #6689 Del Skrevet onsdag kl 18:38 Odel68 skrev (Akkurat nå): Hvis regimet gjelder familiemedlemmene, og opposisjonen ikke blir slått ned, vil jeg si at regimet ikke er etablert. Javel. Men det er altså din subjektive vurdering og den går på tvers av både forsking og rettspraksis. 11 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet onsdag kl 18:40 #6690 Del Skrevet onsdag kl 18:40 Odel68 skrev (9 minutter siden): Etter rettspraksis må barna være underlagt "et regime preget av kontinuerlig frykt for vold og andre krenkelser". TV-teamets erfaringer taler mot det etter min mening. Takk for at du ikke siterte meg, det setter jeg pris på. Og igjen må jeg bare si at jeg er uenig i konklusjonen din, og at etter min mening så betyr deres erfaring ikke særlig mye. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odel68 Skrevet onsdag kl 18:41 #6691 Del Skrevet onsdag kl 18:41 Odel68 skrev (9 minutter siden): Sveits35 skrev (10 minutter siden): Du.. til og med Tone beskrev i sin bok hvordan det føltes når Gjert hisset seg opp med filmteamet tilstede! Hun beskrev at det var veldig ubehagelig. Dette med barn til stede! Siden du er så skråsikker på saker og ting her, har du ikke lest boken hennes? De som filmet har sett det de ville se. Jeg og satt av og til og lurte på om dette var morsomt eller ekkelt da jeg såg på serien. De klarte å lage en humoristisk vri på mange scener og lærte seerne at «Gjert er bare morsom». -------------------- TV-teamet mener serien gir et realistisk bilde av dynamikken i familien. Det mener også GI/Elden. De mener altså at dette ikke overskrider terskelen for mishandling i nære relasjoner. Kollontaj skrev (7 minutter siden): Igjen: de er ikke fagpersoner og Elden har heller ikke observert familien, men som advokat er han heller ikke fagperson. Snurri skrev (7 minutter siden): For en overraskelse, tiltalte og hans forsvarer mener bevisene ikke holder. Sjokkerende. Heldigvis er det ingen av disse som skal dømme i saken. Poenget mitt er ikke at Elden og GI mener at bevisene holder, men at de ikke benekter dynamikken som TV-serien viser. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet onsdag kl 18:42 #6692 Del Skrevet onsdag kl 18:42 Istapp skrev (22 minutter siden): Ikke-samtykke kompetente, men likevel vil barna gjennom barnekonvensjonen ha rett til å si sin mening, bli lyttet til fra de er ganske små. Det er alder og modenhet som avgjør om hvor stor grad barnas mening skal vektlegges. Fra et barn er 15 år har det egen bestemmelse i noen tilfeller jf. utdanning, organisasjonsfrihet bl.a. og fra 16 år får det egen bestemmelse i helserelaterte situasjoner osv. Nrk har lang praksis i å bruke barn både i serier, i dokumentarer osv. og de opptrer profesjonelt hvor barn får se i forkant det som skal vises til allmennheten. Så jo her har nok barna også fått uttalt seg om de ønsker å fremstilles slik det er blitt forhåndsvist. Dette er jo bare tul! Det ble sent in varsel til seriskaperne fra et familiemedlem om at ting ikke var bra, men de ignorerte det... NRK ble heller ikke informert om dette. Helt klart NRK burde vist bedre dømekraft og tatt hensyn til barna, men det gjore de jo åpenbart ikke i dette tilfæle. 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet onsdag kl 18:43 #6693 Del Skrevet onsdag kl 18:43 Kollontaj skrev (8 minutter siden): Igjen: de er ikke fagpersoner og Elden har heller ikke observert familien, men som advokat er han heller ikke fagperson. Nei, adv. Elden har nok ikke kompetanse hvor praksis ligger og hvilke kriterier som gir domfellelse i saker. Han har nok ikke sett tv-serien heller og tar kun for god fisk alt som G sier uten å vurdere noen av vitnemålene for øvrig. Han er jo en lettvekter når det gjelder rettsvesenet må vite, not. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet onsdag kl 18:45 #6694 Del Skrevet onsdag kl 18:45 Snurri skrev (8 minutter siden): Sånn på generell basis: Hvis du visste hvor høy terskelen var for tvungen omsorgsovertakelse så tror jeg du hadde blitt ganske skuffet. Tror du da terskelen er lavere eller høyere for å bli dømt i tingretten? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurri Skrevet onsdag kl 18:46 #6695 Del Skrevet onsdag kl 18:46 Istapp skrev (1 minutt siden): Nei, adv. Elden har nok ikke kompetanse hvor praksis ligger og hvilke kriterier som gir domfellelse i saker. Han har nok ikke sett tv-serien heller og tar kun for god fisk alt som G sier uten å vurdere noen av vitnemålene for øvrig. Han er jo en lettvekter når det gjelder rettsvesenet må vite, not. Han er åpenbart juridisk fag person, men han er ikke psykologisk sakkyndig. Det vitnet kommer på tirsdag. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odel68 Skrevet onsdag kl 18:46 #6696 Del Skrevet onsdag kl 18:46 GeanJenie skrev (7 minutter siden): Jeg blir veldig nysgjerrig på hva godkjent underkuet oppførsel er for deg. Kan du gi noen eksempler? Jeg kan i hvert fall si hva det ikke er: å aldri vise tegn på frykt. Mer generelt vil det å være underkuet i en mishandlingssituasjon være å være utsatt for et regime preget av kontinuerlig frykt for vold og andre krenkelser, og ha oppgitt egenviljen som følge av dette. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurri Skrevet onsdag kl 18:47 #6697 Del Skrevet onsdag kl 18:47 Istapp skrev (1 minutt siden): Tror du da terskelen er lavere eller høyere for å bli dømt i tingretten? Faktisk ofte lavere. Jeg jobbet selv på en sak i barnevernet der far var dømt til ett års fengsel for grov vold mot barna, men det ikke ble omsorgsovertakelse. Han skulle veiledes til å bli en bedre omsorgsperson. Det var han helt uinteressert i. Men veiledes skulle han. 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet onsdag kl 18:48 #6698 Del Skrevet onsdag kl 18:48 Istapp skrev (7 minutter siden): Men T "ser" ikke noe hun da i sin mann eller? Åh, nei det var sant, ekkokammeret mener jo at hun er manipulert og underkuet G. Hun lever i frykten, Martin lever i frykten, lillebror lever i frykten (selv etter at BVTj har vært involvert i familien jf. lillesøster sin tidligere frivillige plassering). Hadde ikke BVTj fjernet lillebror om foreldrene ikke utviste omsorgsevne eller dersom det forelå et fryktregime? Jeg kjenner godt en familie hvor de to eldste barna har bodd i fosterhjem (etter eget ønske) og BV har satt foten ned for at samværsbarn får komme på samvær, men hvor minste barnet ble værende i hjemmet. Det er som sagt fullt mulig å behandle barn svært ulikt, og ikke minst skjerpe seg sykt mye når BV blir involvert. Om man da i tillegg er ressurssterke med snakketøyet i behold, så sliter BV. Og vi aner ikke noe som helst om det er satt inn tiltak i hjemmet, for alle ting som hadde med BV å gjøre er unntatt offentligheten. Så for alt vi vet har det vært både kursing og sinnemstringskurs og hva har du. Det skal ganske mye til for at BV tvangsplasserer barn, fordi en ufrivillig plassering er et traume i seg selv. At lillebroren ble boende hjemme er ikke er bevis på noe som helst mht hva de andre barna har opplevd. 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odel68 Skrevet onsdag kl 18:48 #6699 Del Skrevet onsdag kl 18:48 Snurri skrev (9 minutter siden): Javel. Men det er altså din subjektive vurdering og den går på tvers av både forsking og rettspraksis. Fint om du kan underbygge påstandene dine med henvisning til sitater fra forskning og rettspraksis. Jeg tar utgangspunkt i ordlyden "regime". En må ha etablert kontroll for at regimet skal sies å eksistere. I en familiesituasjon vil det si at en må ha etablert kontroll over barna. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet onsdag kl 18:49 #6700 Del Skrevet onsdag kl 18:49 Istapp skrev (13 minutter siden): Her hadde ikke produksjonen spilt med åpne kort angående en tidligere dom, det var grunnen for avpublisering. Nemlig. Produksjonsselskapet hadde rett og slett utelatt noe bevisst for å skape «bra tv». Så da ble det avpublisering. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå