Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Odel68 skrev (15 minutter siden):

Mulig det, men lever man under noe så alvorlig som mishandling i et fryktregime, skulle det være rart om man ikke viser noen tegn til frykt ila. 1000 - 1500 timer eller mer.

Eller så var det sånn at de som var der overhode ikke visste hva de skulle se etter eller at de har noen som helst kompetanse på hva som er frykt og reaksjoner på frykt. Jeg har et barn som er verdens mest sosiale, blide, hyggelige, empatiske menneske utad og det var relativt mange som forstod absolutt ingenting da barnet ble innlagt på grunn av selvmordsforsøk. Og da snakker vi skole, familie (besteforeldre, tanter, onkler, klassekamerater osv) - folk som har levd tett med barnet. De hadde NULL peiling. Og nå utleverer jeg mer enn jeg burde, så fint om det ikke siteres så jeg kan slette om jeg ombestemmer meg. Men jeg blir bare så ekstremt fortvilet når noen tror de nødvendigvis kan se hva barn har gått gjennom og hva de føler. Dere kan ikke det!!!!!!

• Liker 10
  • Hjerte 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Odel68 skrev (2 timer siden):

Der er vi enige - det er ikke veldig idealisert. Det er jo mye krangling som vises i serien. Det var @Caniggia som mente at bildet TV-teamet har fått sett er idealisert og fortegnet. Spørsmålet er hvor lett det er å "skjerpe seg" over 730 dager, med mange timer med uregissert samvær per gang. Og hvor lett er det å skjerpe seg så mye at regissøren aldri har sett noe som skulle tilsi at barna var redde for G I? 

Det er ganske lett å skjerpe seg når andre er tilstede ja. Eller, mest, det er faktisk ganske vanskelig å se og forstå når barn er redde foreldrene sine særlig når barna har lært å maskere. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (13 minutter siden):

Eh. Igjen. Har du noen som helst peiling på hva du snakker om her? Kjenner du barn som er blitt mishandlet? Jobber du med dem? Livredde barn kan bli ekstremt utagerende. Også overfor overgriperne. Bare sånn til opplysning. 

Åpenbart null kunnskap om det utfra hva brukeren skriver 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnifique skrev (35 minutter siden):

Når vi snakker om traumerespons, tenkte jeg også å nevne den som er litt mer ukjent, nemlig fawning: https://www.psychologytoday.com/us/blog/emotional-sobriety/202303/what-is-the-fawning-trauma-response

Man mangler rett og slett grenser og lærer seg at om man bare setter alle andres behov foran sine egne, vil det kunne hjelpe mot trusselen man står ovenfor. Ekstrem people-pleasing, med andre ord. Dette ser jeg veldig tydelig i tilnærmet ALLE søsknene, hvor de har gjort som Gjert har befalt. Trent, blitt verdensmestere, stort sett holdt kjeft og satt sin fars ønskerførst, alltid. Og de har vært veldig redde for å stå imot, helt til det berømmelige begeret rant over og nok var nok. Og nå ser man hvordan Gjert reagerer på det.

Overhode ikke enig. Jeg ser brødre som trigger og provoserer. Flere vitner har også beskrevet at støy, diskusjoner og ukvemsord har gått begge veier, partene har vært like flinke i å stå i konflikter og/eller skape konflikter. Martin er vel den eneste som faktisk har innrømmet å selv være del av å gå i bresjen for krangling, men da var det krangling de eldste brødrene imellom, hvor G brøt inn og skilte brødrene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odel68 skrev (2 timer siden):

Hvor lett er det å lage et idealisert og fortegnet bilde når et TV-team lever tett på familien over 730 opptaksdager, med flere timer opptak, og flere timer med uregissert samvær over 8 år?

"mye tid bruker man også til å prate, henge og vente på at de skal gjøre noe som er interessant. Det er på en måte lite regi sånn sett, sier hun."

"Statsadvokaten spør om hun noen gang har sett noe som skulle tilsi at barna var redde for Gjert Ingebrigtsen. 

– Nei, aldri opplevd, sier hun."

Vet du, den «masken» man tar på seg når det er andre til stede er såååå godt innarbeidet , så det tror jeg 100% at et mulig.  Og om masken holder på å falle av, så skal det ett eneste «riktig» blikk til fra utøver før masken er på plass igjen, eller man kjenner igjen noe i kroppsspråket, i pusten…. Ta på seg en maske for noe så skambelagt er kjempe lett, i forhold til det disse går igjennom nå. 
og av de 730 opptaksdagene du viser til, så har de jo ikke bodd i huset/treningsleir/ferie med dem 24/7. 

jeg har vokst opp med noe tilsvarende, og er det noe jeg var god på så var det alle de usynlige signalene. ALDRI har vi hatt konflikter med gjester til stede, eller på ferie med alle. Men når vi var alene, eller på kveldene osv, så visste man aldri når det smalt (med kjeft og trusler).  Og i tillegg, så voldsutøveren (både fysisk og psykisk) så trenger man ikke å frykte vedkommende på den måten at man er redd for livet, men mer som at man er i beredskap for hva det neste utbruddet blir , samt tolke absolutt alt rundt for å gjøre det riktig (og det har de vel beskrevet at de gjorde også). 

• Liker 8
  • Hjerte 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odel68 skrev (11 minutter siden):

Du omtaler frykt, men du utelater det andre sentrale ordet: "regime". Regime basert på frykt. Er det opposisjon er det ikke etablert noe slikt regime. Smak på ordet regime...

Omtaler jeg frykt? Står ikke et pip om frykt i mitt svar. Jeg snakker om livredde barn. Hvor i alle dager får du det fra at livredde barn ikke kan være i opposisjon? Tror du at motstandsbevegelsen som kjempet mot nazistenes regime (siden du synes det ordet er så viktig..) ikke var livredde??? 

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eloise12345 skrev (1 time siden):

Jeg prøver å holde meg nøytral i denne situasjonen fordi jeg forstår at det er mennesker med følelser på begge sider. Jeg ønsker ikke å uttrykke mening om noen av parter, verken når det gjelder Gjert eller barna. Jeg har stor forståelse for at dette er en svært vanskelig situasjon for alle involverte, og jeg ønsker å vise respekt for det. Det betyr ikke at jeg forsvarer Gjert, men heller at jeg ønsker å være varsom med å dømme noen før alle fakta er på bordet. Jeg ønsker bare å vise omtanke og forståelse for de som er berørt, uten å gå til angrep på noen. Det er viktig å jeg respekterer alle involverte og deres følelser i denne saken. 

Jeg skjønner behovet for å fremstå nyansert. Og dersom saken hadde vært et rykte/historie/utsagn, så hadde jeg støttet fremgangsmåten din. Men dette er en rettsak. Bevis blir lagt på bordet hver dag, uke for uke (vitneutsagn er også juridiske bevis) og vi får høre hva aktoratet,forsvaret og bistandsadvokater stiller spørsmål om. Er det en tid for å gjøre seg opp en mening så er det nå. Det oppleves som om du ikke har satt deg inn i hva saken egentlig gjelder og setter partene opp mot hverandre som likeverdige "motstandere" der begge sider skal tas hensyn til. Beklager,  men mener du det så sier du samtidig at du ikke tror på barna. Det Retten skal dømme er om det er bevis for at små barn har vokst opp med en psykisk og fysisk voldelige far. De partene er IKKE likeverdige.

Endret av Vardo21
  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (11 minutter siden):

Ikke-samtykke kompetente, men likevel vil barna gjennom barnekonvensjonen ha rett til å si sin mening, bli lyttet til fra de er ganske små. Det er alder og modenhet som avgjør om hvor stor grad barnas mening skal vektlegges. Fra et barn er 15 år har det egen bestemmelse i noen tilfeller jf. utdanning, organisasjonsfrihet bl.a. og fra 16 år får det egen bestemmelse i helserelaterte situasjoner osv. 

Nrk har lang praksis i å bruke barn både i serier, i dokumentarer osv. og de opptrer profesjonelt hvor barn får se i forkant det som skal vises til allmennheten. Så jo her har nok barna også fått uttalt seg om de ønsker å fremstilles slik det er blitt forhåndsvist.

De har nok ikke det. Jeg gidder ikke å lete opp lenken nå, men om du leser det som står i nrk eller Aftenbladet fra dagen i dag så stod det at de voksne hadde fått uttalt seg. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurri skrev (14 minutter siden):

Hvem er det som har definert at opposisjon utelukker et slik regime? Det stemmer jo overhodet ikke, hverken med rettspraksis eller forsking. 

Etter rettspraksis må det foreligge "et regime preget av kontinuerlig frykt for vold og andre krenkelser". Dette samsvarer dårlig med TV-teamets observasjoner over 1000 - 1500 timer.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odel68 skrev (28 minutter siden):

Hvor sannsynlig er det at et profesjonelt produksjonsselskap som leverte til NRK ikke ville tatt mishandling av GIs barn alvorlig? Etter min mening lite sannsynlig. Da er det mer sannsynlig at (det samlede) teamet ikke så noe som ga grunn til alvorlig bekymring i perioden 2012  - 2021. Så ikke engang tegn til frykt!

Du.. til og med Tone beskrev i sin bok hvordan det føltes når Gjert hisset seg opp med filmteamet tilstede! Hun beskrev at det var veldig ubehagelig. Dette med barn til stede! Siden du er så skråsikker på saker og ting her, har du ikke lest boken hennes? De som filmet har sett det de ville se. Jeg og satt av og til og lurte på om dette var morsomt eller ekkelt da jeg såg på serien. De klarte å lage en humoristisk vri på mange scener og lærte seerne at «Gjert er bare morsom».

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odel68 skrev (1 time siden):

Søsknene har vel ikke noen særskilt juridisk kompetanse. Men de mener altså at situasjonen var betydelig verre enn det TV-teamet oppdaget etter 1000 - 1500 timer. Jeg syns det er lite troverdig at regissøren ikke har sett noe til dette, eller konsekvensene av dette (underkuelse, frykt), og tenker da at Martin Ingebrigtsen og hans kones vitnemål virker mer troverdig. 

Må rette deg igjen her, korrekt antall timer er "over 700" https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/regissoren-filmet-en-kontrollerende-far/17690224/

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odel68 skrev (14 minutter siden):

Mitt argument er at dersom man ikke er kuet, er det ikke etablert noe regime.

Feil. Barn kan gjerne fremstå i opposisjon til foreldrene når de er sammen med andre, selv når de mishandles i skjul, fysisk eller psykisk eller begge deler. 

• Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (9 minutter siden):

Etter rettspraksis må barna være underlagt "et regime preget av kontinuerlig frykt for vold og andre krenkelser". TV-teamets erfaringer taler mot det etter min mening.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Odel68 skrev (1 minutt siden):

Etter rettspraksis må det foreligge "et regime preget av kontinuerlig frykt for vold og andre krenkelser". Dette samsvarer dårlig med TV-teamets observasjoner over 1000 - 1500 timer.

TV-teamet har ikke utdannelse i observasjon av barn. Selv de som har det kan ha vansker med å oppdage det. 

• Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odel68 skrev (1 minutt siden):

Ja det må foreligge et regime, men påstanden om at opposisjon utelukker et regime er din, og stemmer ikke med virkeligheten. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveits35 skrev (2 minutter siden):

Du.. til og med Tone beskrev i sin bok hvordan det føltes når Gjert hisset seg opp med filmteamet tilstede! Hun beskrev at det var veldig ubehagelig. Dette med barn til stede! Siden du er så skråsikker på saker og ting her, har du ikke lest boken hennes? De som filmet har sett det de ville se. Jeg og satt av og til og lurte på om dette var morsomt eller ekkelt da jeg såg på serien. De klarte å lage en humoristisk vri på mange scener og lærte seerne at «Gjert er bare morsom».

TV-teamet mener serien gir et realistisk bilde av dynamikken i familien. Det mener også GI/Elden. De mener altså at dette ikke overskrider terskelen for mishandling i nære relasjoner.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Odel68 skrev (Akkurat nå):

TV-teamet mener serien gir et realistisk bilde av dynamikken i familien. Det mener også GI/Elden. De mener altså at dette ikke overskrider terskelen for mishandling i nære relasjoner.

Igjen: de er ikke fagpersoner og Elden har heller ikke observert familien, men som advokat er han heller ikke fagperson. 

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odel68 skrev (2 minutter siden):

For en overraskelse, tiltalte og hans forsvarer mener bevisene ikke holder. Sjokkerende.

Heldigvis er det ingen av disse som skal dømme i saken. 

Endret av Snurri
  • Liker 6
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnifique skrev (30 minutter siden):

Ok, men bare fordi tv-teamet påstått ikke så noe, betyr ikke det at det ikke har skjedd alvorlige hendelser innad i familien. Heck, folk har bodd sammen med seriemordere og ikke ant noenting om hva de drev med! Det er bla. en grunn til at psykopater, narcissister etc. får holde på som de gjør så lenge, nettopp fordi de er mestere i å tilpasse seg sine omgivelser og spille både sympatiske og hyggelige. Mennesker kan være så ufattelig slimete og spille det skuespillet, du er bare ikke nærme nok til at de lar masken falle foran nettopp deg. Men andre som er nærmere får dessverre se hvem vedkommende egentlig er. 

Men T "ser" ikke noe hun da i sin mann eller? Åh, nei det var sant, ekkokammeret mener jo at hun er manipulert og underkuet G. Hun lever i frykten, Martin lever i frykten, lillebror lever i frykten (selv etter at BVTj har vært involvert i familien jf. lillesøster sin tidligere frivillige plassering). Hadde ikke BVTj fjernet lillebror om foreldrene ikke utviste omsorgsevne eller dersom det forelå et fryktregime?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odel68 skrev (5 minutter siden):

Så da mener du at nazistene ikke hadde er fryktregime da, siden det var noen som våger å gå i opposisjon. Spennende tankegang. Som sagt , du har ikke snøring på hva du snakker om. Virkelig ikke. Og jeg håper at du aldri får den kunnskapen heller. Det er jævlig vondt å oppdage hva barna dine har opplevd, og som du ikke fikk med deg. Da er det en fattig trøst at de som var enda nærmere heller ikke fikk det med seg. 

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...