Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

lurker skrev (Akkurat nå):

Noen blir underkuet, andre blir veldig pågående og steile. Det har jeg personlige erfaringer med.

Folk reagerer ulikt, også innad i søskenflokker.

Igjen må vi huske på hva som er tiltalen: mishandling i form av et fryktregime. Blir man pågående og steil er man ikke underkuet, og det er da vanskelig å si at det er etablert noe fryktregime. Det betyr ikke at det ikke er noe å utsette på oppdragelsen.

• Liker 1
  • Nyttig 2

Fortsetter under...

Istapp skrev (15 minutter siden):

Er det disse personlighetstypene du mener beskriver personene best og det som utad vises også? Jeg spør av nysgjerrighet. Jeg har mine opplevelser og erfaringer og det er ikke disse beskrivelsene jeg mener om personene, ikke som yngre og ikke nå som voksne. Men som noen beskrev, utad fremstiller man seg på sitt beste. Da tenker jeg mitt etter å jevnt og trutt gjøre erfaringer i nærområdet, langs veien, på butikken, på friidrettsstadionen, o.l.

Det er altså ikke snakk om en personlighetstype, men en reaksjon på stress som kan være vanskelig å se fra utsiden.

Endret av TigerK
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Caniggia skrev (1 time siden):

Det er absolutt mulig hvis regimet er tilstrekkelig strengt; altså slik ofrene har beskrevet at det faktisk har vært.

…og så er det jo ikke sånn at det bildet som ble vist i serien var uproblematisk heller. Det var bare ikke episoder av fysisk vold inkludert. Men massevis av problematisk adferd fra en kontrollerende far. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Odel68 skrev (15 minutter siden):

Regissøren har også støtte av andre: Martin, Martine kone, Tone, annet støtteapparat har heller ikke sett noe av tilstrekkelig alvorlighetsgrad. 

Det er for øvrig ikke antallet vitner som avgjør. Spørsmålet er om et vitne kan være godt nok til å underminere troverdigheten til de andre forklaringene. Etter min mening taler det klart til GIs fordel at regissøren ikke har sett tegn til frykt over så lang tid.

Ja. Jeg har forstått at du har stor tiltro til denne regissøren, og synes som sagt det er litt morsomt at du først ble aktivt etter det vitnemålet og skriver innlegg etter innlegg om hvor viktig dette er. Etter din mening. Du får bare ta til etterretning at det er folk som er uenige. 

• Liker 16
  • Nyttig 11

Når vi snakker om traumerespons, tenkte jeg også å nevne den som er litt mer ukjent, nemlig fawning: https://www.psychologytoday.com/us/blog/emotional-sobriety/202303/what-is-the-fawning-trauma-response

Man mangler rett og slett grenser og lærer seg at om man bare setter alle andres behov foran sine egne, vil det kunne hjelpe mot trusselen man står ovenfor. Ekstrem people-pleasing, med andre ord. Dette ser jeg veldig tydelig i tilnærmet ALLE søsknene, hvor de har gjort som Gjert har befalt. Trent, blitt verdensmestere, stort sett holdt kjeft og satt sin fars ønskerførst, alltid. Og de har vært veldig redde for å stå imot, helt til det berømmelige begeret rant over og nok var nok. Og nå ser man hvordan Gjert reagerer på det.

• Liker 21
  • Nyttig 3
siljekirstine skrev (18 minutter siden):

https://www.nrk.no/trondelag/domt-til-fengsel-i-fire-og-et-halvt-ar-for-fysisk-og-psykisk-vold-mot-familien-1.17326426

Nylig sak. Merk dere at et av barna mener seg ikke utsatt for mishandling. Familie dynamikk kan være ekstremt komplekse.

Dette er nok en sak avisen har fulgt i retten, siden de skriver om dommen som foreligger. Den er ikke kommet inn som rettsavgjørelse i Lovdata enda, kan det se ut for. Dommen burde jo vært rettskraftig nå om den ikke er anket.

• Nyttig 1

Annonse

Odel68 skrev (42 minutter siden):

Regissøren og TV-teamet opplyser at de ville stoppet serien om de hadde oppdaget mishandling underveis. Det er etter min mening troverdig.

Snu på det. Hva om de faktisk så og opplevde ting som var langt fra greit, men ikke stoppet innspillingen/serien? Hvilket lys ville  det sette produksjonsselskapet i? For det eneste vi vet er at de ikke stoppet innspillingen/serien mens den pågikk.

De kan strengt tatt ikke vitne om at de så noe som var galt eller at det gikk over noen grense, uten å i beste fall fremstå kyniske.

I verste fall vil et slikt vitnemål være en potensielt "bordet fanger"-situasjon, der produksjonsselskapet kan bli møtt med dette senere, f.eks i et krav om erstatning eller lignende. 

• Liker 8
  • Nyttig 6
HSV50 skrev (4 minutter siden):

Ja. Jeg har forstått at du har stor tiltro til denne regissøren, og synes som sagt det er litt morsomt at du først ble aktivt etter det vitnemålet og skriver innlegg etter innlegg om hvor viktig dette er. Etter din mening. Du får bare ta til etterretning at det er folk som er uenige. 

Jeg syns vitnet var tilstrekkelig viktig til at det burde bli satt på agendaen på diskusjonsforumet. Derav brukeren. Jeg har ingenting med TV-teamet å gjøre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Istapp skrev (24 minutter siden):

Er det disse personlighetstypene du mener beskriver personene best og det som utad vises også? Jeg spør av nysgjerrighet. Jeg har mine opplevelser og erfaringer og det er ikke disse beskrivelsene jeg mener om personene, ikke som yngre og ikke nå som voksne. Men som noen beskrev, utad fremstiller man seg på sitt beste. Da tenker jeg mitt etter å jevnt og trutt gjøre erfaringer i nærområdet, langs veien, på butikken, på friidrettsstadionen, o.l.

Du leser hva jeh baserer dette på, så hva er det å spørre om? Herrefred for en kverulering

• Liker 6
  • Nyttig 3
Odel68 skrev (1 time siden):

Viktig spørsmål. Frykt i et mishandlingsregime vil vel være "underkuet atferd" som svar på oppdragerens fysiske vold/alvorlige trusler om vold. Det må altså være noe mer graverende enn en streng oppdragelse.

Nei, det vil ikke nødvendigvis det. Det du beskriver er enten «freeze» eller «fawn» reaksjoner som er ganske vanlige. Men like vanlige er «fight» og «flight». Og barna her har virket å gå mer i aktiv opposisjon etter hvert som de ble eldre og fysisk tryggere/overlegne. Og så minner jeg igjen om at definisjonen på mot ikke er fravær av frykt, men handling på tross av frykt. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Stjertmeis skrev (1 minutt siden):

Snu på det. Hva om de faktisk så og opplevde ting som var langt fra greit, men ikke stoppet innspillingen/serien? Hvilket lys ville  det sette produksjonsselskapet i? For det eneste vi vet er at de ikke stoppet innspillingen/serien mens den pågikk.

De kan strengt tatt ikke vitne om at de så noe som var galt eller at det gikk over noen grense, uten å i beste fall fremstå kyniske.

I verste fall vil et slikt vitnemål være en potensielt "bordet fanger"-situasjon, der produksjonsselskapet kan bli møtt med dette senere, f.eks i et krav om erstatning eller lignende. 

Hvor sannsynlig er det at et profesjonelt produksjonsselskap som leverte til NRK ikke ville tatt mishandling av GIs barn alvorlig? Etter min mening lite sannsynlig. Da er det mer sannsynlig at (det samlede) teamet ikke så noe som ga grunn til alvorlig bekymring i perioden 2012  - 2021. Så ikke engang tegn til frykt!

• Liker 1
  • Nyttig 2
lurker skrev (17 minutter siden):

Det er ikke alltid frykt vises så lett på utsiden. Det handler vel mer om at ettervirkningene påvirker personen på en slik måte at det endrer deres mentale helse og hvilke valg de tar. Hvor nær de klarer å være sine nærmeste, hvor åpne eller lukkede de er.

Det er derfor det er så skadelig, for det påvirker i stor grad hvilken retning livet deres tar. Mange klarer ikke fullføre utdannelser eller holde på relasjoner.

Ok, men i tilfellene her så er utdanning tilsidesatt på grunn av valg om å satse på idretten. I tillegg har samtlige tidlig knyttet relasjoner og etablert seg med sine uten så mye vingling. Så akkurat dette passer ikke til brødrene som preget av frykt da eller? Eller skal det gis en annen forklaring som bedre kan passe narrativet?

• Nyttig 2
Odel68 skrev (17 minutter siden):

Lever man under mishandling i et fryktregime skulle det være rart om det ikke viser seg i en underkuet personlighet.

Det er for øvrig ikke så relevant å sammenligne med andre saker, da svært få andre har hatt et TV-team i familien over 8 år i over 1000 - 1500 timer.

Har du overhode kjennskap til noen som er blitt mishandlet av en forelder???? Jeg tviler seriøst! Jeg har barn som har blitt utsatt for fysisk og psykisk mishandling. Ikke påstått mishandling. Ingen av mine unger er underkuet. De har også reagert svært ulikt, og tålt det veldig ulikt. Tilsvarende med andre barn i familien hvor dette skjedde. Jeg skulle ønske jeg kunne gitt detaljer, men det kan jeg da altså ikke. Eller vil ikke. Norge er for lite. 

Men det er FLERE eksempler på familier i andre land som har hatt hatt TV-team på slep, og hvor det etterpå har blitt avslørt grov mishandling. At det ikke er andre eksempler i lille Norge, hvor slike serier er sjelden vare, betyr ikke at «det viste ikke på tv, så det skjedde ikke». I tillegg er vi flere som er dypt uenige i at det ikke er mye som man kan peke på som «ikke normalt» og «røde flagg» i Team Ingebrigtsen. Og Kristoffer - selv om det ikke ble tatt alvorlig - varslet - selv om regissøren ikke ser på det som et varsel - om at ting ikke var slik de så ut i serien. En av de som kjenner familien godt ga faktisk beskjed et år før det sprakk! Men det betyr ikke noe, for hun som laget serien og tjente penger på det, sier at hun så ingenting. Jaja. Så da så. 

• Liker 19
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2

Annonse

Odel68 skrev (27 minutter siden):

Lever man under mishandling i et fryktregime skulle det være rart om det ikke viser seg i en underkuet personlighet.

Det er for øvrig ikke så relevant å sammenligne med andre saker, da svært få andre har hatt et TV-team i familien over 8 år i over 1000 - 1500 timer.

«Underkuet personlighet» er ikke en benevnelse som brukes om personlighetstyper. En person kan underkue noen (dominere, tvinge, kontrollere) og en person som blir utsatt for slik atferd kan bli beskrevet som underkuet. Det er ikke vanlig å bruke «underkuet» i forbindelse med atferd. 

Her blir vi nok ikke enige, og det er ok. Takk for debatten. 

Endret av TigerK
  • Liker 15
  • Nyttig 1
Callisto83 skrev (2 timer siden):

I tillegg har alle familiemedlemmene fått se igjennom episodene før de blir publisert.

Som ikke har så stor verdi med tanke på  at flere av familiemedlemmene var mindreårige og ikke-samtykke kompetente gjennom store deler av serien. 

• Liker 14
  • Nyttig 7
Snurri skrev (3 minutter siden):

Nei, det vil ikke nødvendigvis det. Det du beskriver er enten «freeze» eller «fawn» reaksjoner som er ganske vanlige. Men like vanlige er «fight» og «flight». Og barna her har virket å gå mer i aktiv opposisjon etter hvert som de ble eldre og fysisk tryggere/overlegne. Og så minner jeg igjen om at definisjonen på mot ikke er fravær av frykt, men handling på tross av frykt. 

Du omtaler ulike reaksjoner på frykt. TIltalen går imidlertid ikke på dette, men på om det er etablert et "fryktregime". Er man i opposisjon, så er man ikke underkuet. Og da er det heller ikke etablert noe fryktregime. Smak på ordet "regime"...

• Liker 1
  • Nyttig 2
Annonse
TigerK skrev (1 minutt siden):

«Underkuet personlighet» er ikke en benevnelse som brukes om personlighetstyper. En person kan underkue noen (dominere, tvinge, kontrollere) og en person som blir utsatt for slik atferd kan bli beskrevet som underkuet. Det er ikke vanlig å bruke «underkuet» i forbindelse med atferd. 

Der er vi uenige. Personlighetspsykologien har ikke noen enerett på beskrivelser av menneskelig atferd eller personlighet. Det sentrale er om barna er underkuede.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Odel68 skrev (3 minutter siden):

Hvor sannsynlig er det at et profesjonelt produksjonsselskap som leverte til NRK ikke ville tatt mishandling av GIs barn alvorlig? Etter min mening lite sannsynlig. Da er det mer sannsynlig at (det samlede) teamet ikke så noe som ga grunn til alvorlig bekymring i perioden 2012  - 2021. Så ikke engang tegn til frykt!

Ok, men bare fordi tv-teamet påstått ikke så noe, betyr ikke det at det ikke har skjedd alvorlige hendelser innad i familien. Heck, folk har bodd sammen med seriemordere og ikke ant noenting om hva de drev med! Det er bla. en grunn til at psykopater, narcissister etc. får holde på som de gjør så lenge, nettopp fordi de er mestere i å tilpasse seg sine omgivelser og spille både sympatiske og hyggelige. Mennesker kan være så ufattelig slimete og spille det skuespillet, du er bare ikke nærme nok til at de lar masken falle foran nettopp deg. Men andre som er nærmere får dessverre se hvem vedkommende egentlig er. 

• Liker 18
  • Nyttig 5
Odel68 skrev (3 minutter siden):

Ok, men bare fordi tv-teamet påstått ikke så noe, betyr ikke det at det ikke har skjedd alvorlige hendelser innad i familien. Heck, folk har bodd sammen med seriemordere og ikke ant noenting om hva de drev med! Det er bla. en grunn til at psykopater, narcissister etc. får holde på som de gjør så lenge, nettopp fordi de er mestere i å tilpasse seg sine omgivelser og spille både sympatiske og hyggelige. Mennesker kan være så ufattelig slimete og spille det skuespillet, du er bare ikke nærme nok til at de lar masken falle foran nettopp deg. Men andre som er nærmere får dessverre se hvem vedkommende egentlig er. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Magnifique skrev (Akkurat nå):

Mulig det, men lever man under noe så alvorlig som mishandling i et fryktregime, skulle det være rart om man ikke viser noen tegn til frykt ila. 1000 - 1500 timer eller mer.

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...