HSV50 Skrevet onsdag kl 17:06 #6601 Del Skrevet onsdag kl 17:06 Odel68 skrev (22 minutter siden): Elden mener at serien gir et representativt bilde av situasjonen i familien. Det mener også GI og regissøren av Team Ingebrigtsen. Spørsmålet er da: er denne familiedynamikken tilstrekkelig graverende til å kalle den mishandling. Mens fem søsken og deres partnere mener at det ikke gjør det. Så da er det opp til dommerne hvem de vil tro på. Hva du og jeg og vi to mener er egentlig fullstendig uinteressant og irrelevant utover diskusjonen i denne tråden. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet onsdag kl 17:06 #6602 Del Skrevet onsdag kl 17:06 lurker skrev (25 minutter siden): Og nettopp derfor har barn i alle tider hatt, og fortsatt har i vår moderne tid, mye dårligere rettsvern enn voksne. Selvsagt skal vi ha hodet med oss og ikke være en lynsjemobb, men det gjelder også i barnas favør. Vi må faktisk våge å kalle noen en dårlig omsorgsperson, når de viser alle tegn til å være det. Det er faktisk bedre for samfunnet at for mange barn blir trodd enn for få ❤️ Så da mener du altså at i straffesaker hvor barn er fornærmet, så er det bedre for samfunnet å dømme mange uskyldige? Tja, ikke sikker at Lovgiver er enig med deg i den resonneringen din der. Alle er uskyldige til dom foreligger. Og det er Domstolene som dømmer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odel68 Skrevet onsdag kl 17:06 #6603 Del Skrevet onsdag kl 17:06 HSV50 skrev (1 minutt siden): Mens JEG mener at det ikke gjør det. Og ingen av oss er forhåpentligvis dommer o denne saken. Man kan jo mene det man vil. Men man bør også ha noen argumenter som støtter meningene sine. Skal noe være så graverende som mishandling i straffelovens forstand, må barna ha levd i et fryktregime etablert gjennom vold/trusler om vold. At barna da ikke viser tegn på frykt, selv etter over 1000 timer i møte med et TV-team, taler jo for at det ikke finnes et fryktregime. Hvis du mener noe annet, så må du i så fall argumentere for det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet onsdag kl 17:08 #6604 Del Skrevet onsdag kl 17:08 Odel68 skrev (23 minutter siden): Igjen må vi huske på hva som er tiltalen. Mishandling i form av et fryktregime. Dette er et varig mønster. Det skulle være veldig rart at det forelå et fryktregime uten at barna viste tegn på frykt, selv etter over 1000 timer med familien. Men det er uenighet om dette. Selv om regissøren, den tiltalte og hans forsvarer mener noe annet. Det som ble sagt i retten i dag var ikke noen bombe for aktoratet. Dama er avhørt. Likevel har de tatt ut tiltale og det er rettssak nå. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odel68 Skrevet onsdag kl 17:11 #6605 Del Skrevet onsdag kl 17:11 HSV50 skrev (1 minutt siden): Mens fem søsken og deres partnere mener at det ikke gjør det. Så da er det opp til dommerne hvem de vil tro på. Hva du og jeg og vi to mener er egentlig fullstendig uinteressant og irrelevant utover diskusjonen i denne tråden. Søsknene har vel ikke noen særskilt juridisk kompetanse. Men de mener altså at situasjonen var betydelig verre enn det TV-teamet oppdaget etter 1000 - 1500 timer. Jeg syns det er lite troverdig at regissøren ikke har sett noe til dette, eller konsekvensene av dette (underkuelse, frykt), og tenker da at Martin Ingebrigtsen og hans kones vitnemål virker mer troverdig. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet onsdag kl 17:15 #6606 Del Skrevet onsdag kl 17:15 LisbethBerg skrev (22 minutter siden): Kan du linke til denne saken? Forfatteren av dette sender ikke link til sak/sakene hen sikter til. Jeg har også forespurt om det samme som deg. Enkelt å slenge ut ting, men vanskeligere å dokumentere det tydeligvis. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet onsdag kl 17:17 #6607 Del Skrevet onsdag kl 17:17 Odel68 skrev (7 minutter siden): Man kan jo mene det man vil. Men man bør også ha noen argumenter som støtter meningene sine. Skal noe være så graverende som mishandling i straffelovens forstand, må barna ha levd i et fryktregime etablert gjennom vold/trusler om vold. At barna da ikke viser tegn på frykt, selv etter over 1000 timer i møte med et TV-team, taler jo for at det ikke finnes et fryktregime. Hvis du mener noe annet, så må du i så fall argumentere for det. Det er jo greit når man bare cherrypicker vitner og argumenterer ut etter konklusjonen man ønsker. Og bare slår en strek over hva søsknene selv forteller og diverse andre har sagt. Jeg gidder ikke å resitere, men jeg har lagt igjen x antall sitat og lenker til hvor de er hentet fra. Men det har du kanskje ikke fått med deg siden du nettopp dukket opp i tråden. 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NurseRatched Skrevet onsdag kl 17:19 #6608 Del Skrevet onsdag kl 17:19 lurker skrev (26 minutter siden): Takk for at du deler ❤️ Jeg tipper du også kan ramse opp naboer, venner, familiemedlemmer og lærere som ikke ante hva som skjedde med deg? ❤️ Helt riktig, pappa var godt likt og en «ressurs i nærmiljøet». Og han viste seg selvfølgelig fra sin beste side så fort det var andre i nærheten, slik Gjert antageligvis også gjorde til en viss grad overfor både øvrig familie og filmteam. 5 15 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet onsdag kl 17:19 #6609 Del Skrevet onsdag kl 17:19 Odel68 skrev (25 minutter siden): "Motsatt inntrykk". Det stemmer ikke med de referatene jeg har lest. Du er velkommen til å sitere direkte hva som er blitt sagt. Etter min mening er det blitt fremhevet kritikkverdig atferd, men ikke mishandling. Men altså - tror du særlig mange av de som har opplevd mishandling, har vitner utenfor husstanden til det? Det har vært vitner til flere av hendelsene som er omtalt her i saken - men da bare innad i familien. 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odel68 Skrevet onsdag kl 17:21 #6610 Del Skrevet onsdag kl 17:21 HSV50 skrev (6 minutter siden): Men det er uenighet om dette. Selv om regissøren, den tiltalte og hans forsvarer mener noe annet. Det som ble sagt i retten i dag var ikke noen bombe for aktoratet. Dama er avhørt. Likevel har de tatt ut tiltale og det er rettssak nå. Dette er et problem i slike saker. Påtalemyndighetens autoritet og egen vurdering farger vitner og tilskueres vurdering i meget stor grad. Det gir lite rettsvern for en som er tiltalt. Saken er at påtalemyndigheten kan ta feil, den kan til og med være uetterrettelig. De har bl.a. et politisk press på seg om oppklaring av anmeldte saker om mishandling i nære relasjoner. Dette kan gå på bekostning av tiltales rettssikkerhet. Det har vært en slik dreining i rettssystemet i lengre tid. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet onsdag kl 17:22 #6611 Del Skrevet onsdag kl 17:22 Istapp skrev (14 minutter siden): Så da mener du altså at i straffesaker hvor barn er fornærmet, så er det bedre for samfunnet å dømme mange uskyldige? Tja, ikke sikker at Lovgiver er enig med deg i den resonneringen din der. Alle er uskyldige til dom foreligger. Og det er Domstolene som dømmer. Nå var det ikke snakk om retten her, det var snakk om eventuell forhånddømming blant folk og hva vi som følger saken tenker. Det er andre regler ute i samfunnet enn i retten. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentainord Skrevet onsdag kl 17:23 #6612 Del Skrevet onsdag kl 17:23 Istapp skrev (2 minutter siden): Forfatteren av dette sender ikke link til sak/sakene hen sikter til. Jeg har også forespurt om det samme som deg. Enkelt å slenge ut ting, men vanskeligere å dokumentere det tydeligvis. Norge er ikke stort nok for at jeg skal sitte å linke til lokale avissaker på Kvinneguiden uten å utlevere mer enn jeg ønsker om meg selv. Men google i vei, far dømt for mishandling, så finner dere nok denne og andre liknende saker, siden interessen er stor så er det verd litt googling kanskje ☺️ 4 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet onsdag kl 17:23 #6613 Del Skrevet onsdag kl 17:23 Jentainord skrev (14 minutter siden): Fra andre vitner har vi hørt flere ganger at Henrik hadde typisk fight reaksjonsmønster, Filip flight og Jakob freeze. Lillesøsteren brukte å bli lei seg, har du ikke lest om avhørene? Er det disse personlighetstypene du mener beskriver personene best og det som utad vises også? Jeg spør av nysgjerrighet. Jeg har mine opplevelser og erfaringer og det er ikke disse beskrivelsene jeg mener om personene, ikke som yngre og ikke nå som voksne. Men som noen beskrev, utad fremstiller man seg på sitt beste. Da tenker jeg mitt etter å jevnt og trutt gjøre erfaringer i nærområdet, langs veien, på butikken, på friidrettsstadionen, o.l. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odel68 Skrevet onsdag kl 17:25 #6614 Del Skrevet onsdag kl 17:25 HSV50 skrev (5 minutter siden): Det er jo greit når man bare cherrypicker vitner og argumenterer ut etter konklusjonen man ønsker. Og bare slår en strek over hva søsknene selv forteller og diverse andre har sagt. Jeg gidder ikke å resitere, men jeg har lagt igjen x antall sitat og lenker til hvor de er hentet fra. Men det har du kanskje ikke fått med deg siden du nettopp dukket opp i tråden. Regissøren har også støtte av andre: Martin, Martine kone, Tone, annet støtteapparat har heller ikke sett noe av tilstrekkelig alvorlighetsgrad. Det er for øvrig ikke antallet vitner som avgjør. Spørsmålet er om et vitne kan være godt nok til å underminere troverdigheten til de andre forklaringene. Etter min mening taler det klart til GIs fordel at regissøren ikke har sett tegn til frykt over så lang tid. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet onsdag kl 17:26 #6615 Del Skrevet onsdag kl 17:26 Odel68 skrev (22 minutter siden): Regissøren og TV-teamet opplyser at de ville stoppet serien om de hadde oppdaget mishandling underveis. Det er etter min mening troverdig. Barn kan på på skole i 10 år og deretter på videregående uten at lærere som tilbringer timer med dem hver dag oppdager noe. Heller ikke venner, naboer eller andre slektninger vet om det. Det er vanlig. https://www.reddbarna.no/vart-arbeid/barn-i-norge/vold-og-overgrep/vold-mot-barn/vold-fakta-om-vold-mot-barn/ 12 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siljekirstine Skrevet onsdag kl 17:26 #6616 Del Skrevet onsdag kl 17:26 (endret) https://www.nrk.no/trondelag/domt-til-fengsel-i-fire-og-et-halvt-ar-for-fysisk-og-psykisk-vold-mot-familien-1.17326426 Nylig sak. Merk dere at et av barna mener seg ikke utsatt for mishandling. Familie dynamikker kan være ekstremt komplekse. Endret onsdag kl 17:47 av siljekirstine Skrivefeil 12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odel68 Skrevet onsdag kl 17:28 #6617 Del Skrevet onsdag kl 17:28 lurker skrev (6 minutter siden): Men altså - tror du særlig mange av de som har opplevd mishandling, har vitner utenfor husstanden til det? Det har vært vitner til flere av hendelsene som er omtalt her i saken - men da bare innad i familien. Lever man under mishandling i et fryktregime skulle det være rart om det ikke viser seg i en underkuet personlighet. Det er for øvrig ikke så relevant å sammenligne med andre saker, da svært få andre har hatt et TV-team i familien over 8 år i over 1000 - 1500 timer. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet onsdag kl 17:31 #6618 Del Skrevet onsdag kl 17:31 Istapp skrev (4 minutter siden): Er det disse personlighetstypene du mener beskriver personene best og det som utad vises også? Det er ikke alltid frykt vises så lett på utsiden. Det handler vel mer om at ettervirkningene påvirker personen på en slik måte at det endrer deres mentale helse og hvilke valg de tar. Hvor nær de klarer å være sine nærmeste, hvor åpne eller lukkede de er. Det er derfor det er så skadelig, for det påvirker i stor grad hvilken retning livet deres tar. Mange klarer ikke fullføre utdannelser eller holde på relasjoner. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet onsdag kl 17:33 #6619 Del Skrevet onsdag kl 17:33 Odel68 skrev (3 minutter siden): Lever man under mishandling i et fryktregime skulle det være rart om det ikke viser seg i en underkuet personlighet.. Noen blir underkuet, andre blir veldig pågående og steile. Det har jeg personlige erfaringer med. Folk reagerer ulikt, også innad i søskenflokker. 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurri Skrevet onsdag kl 17:35 #6620 Del Skrevet onsdag kl 17:35 Sveits35 skrev (2 timer siden): Ser hva du mener. Men her har jo faktisk ikke denne regissøren hatt det tette båndet til barna som hun liker å tro at hun hadde. Det har vært nok av vitner i retten som de har betrodd seg til. Hun har vært gjest i et hus der de har holdt fasaden sånn noenlunde. Selvfølgelig, oppførselen skulle jo dokumenteres Nemlig. De var på jobb. Det er masse hyggelige folk på jobb som jeg tilbringer veldig mye tid sammen med. Men jeg opptrer annerledes der enn jeg gjør med gode venner på privaten. Jeg er profesjonell og mer gjennomtenkt lobo hva jeg sier og gjør. 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå