Eloise12345 Skrevet onsdag kl 16:45 #6581 Del Skrevet onsdag kl 16:45 (endret) lurker skrev (9 minutter siden): Og nettopp derfor har barn i alle tider hatt, og fortsatt har i vår moderne tid, mye dårligere rettsvern enn voksne. Selvsagt skal vi ha hodet med oss og ikke være en lynsjemobb, men det gjelder også i barnas favør. Vi må faktisk våge å kalle noen en dårlig omsorgsperson, når de viser alle tegn til å være det. Det er faktisk bedre for samfunnet at for mange barn blir trodd enn for få ❤️ Det er viktig å høre på barn ❤️, men samtidig må vi sikre at situasjonen vurderes grundig. Rettsvesenet og barnevern er der for å sørge for at alle rettigheter ivaretas, både for barn og foreldre. Endret onsdag kl 16:46 av Eloise12345 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odel68 Skrevet onsdag kl 16:45 #6582 Del Skrevet onsdag kl 16:45 (endret) TigerK skrev (4 minutter siden): Hvordan defineres «tegn på frykt»? Hvilken atferd er beviselig «tegn på frykt»? Viktig spørsmål. Frykt i et mishandlingsregime vil vel være "underkuet atferd" som svar på oppdragerens fysiske vold/alvorlige trusler om vold. Det må altså være noe mer graverende enn en streng oppdragelse. Endret onsdag kl 16:50 av Odel68 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NurseRatched Skrevet onsdag kl 16:46 #6583 Del Skrevet onsdag kl 16:46 (endret) Majer skrev (20 timer siden): Bare jeg som reagerer på det jeg tolker som kvinnefiendtlig holdninger hos løpebrødrene? Tone har drevet flere frisørsalonger samtidig som hun har gjort masse husarbeid- der sammen med Gjert. Så ser vi løpebrødrene bli sammen med influensere som bare tjener penger pga typene sine. Og da Ingrid angivelig ble slått med håndkle var det det som fikk begeret til å renne over. Hvorfor var det ikke de påståtte slagene til Gjert mot guttene som fikk begeret til å renne over? Er det tilfeldig? Hadde egentlig verken tenkt til å svare i denne tråden eller utlevere meg på denne måten, men nå ble jeg så provosert at jeg bare måtte. Faren min var voldelig hele oppveksten, helt siden jeg var et bittelite barn, men jeg gjorde aldri noen form for motstand, verken fysisk eller verbalt. Helt til første gang han slo lillebroren min som er åtte år yngre - for første gang utagerte jeg tilbake. Ikke unormalt i det hele tatt, og din holdning (og flere i denne tråden) skremmer vettet av meg. Endret onsdag kl 16:47 av NurseRatched 6 23 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet onsdag kl 16:48 #6584 Del Skrevet onsdag kl 16:48 NurseRatched skrev (Akkurat nå): Hadde egentlig verken tenkt til å svare i denne tråden eller utlevere meg på denne måten, men nå ble jeg så provosert at jeg bare måtte. Faren min var voldelig hele oppveksten, helt siden jeg var et bittelite barn, men jeg gjorde aldri noen form for motstand, verken fysisk eller verbalt. Helt til første gang han slo lillebroren min som er åtte år yngre. Ikke unormalt i det hele tatt, og din holdning (og flere i denne tråden) skremmer vettet av meg. Takk for at du deler ❤️ Jeg tipper du også kan ramse opp naboer, venner, familiemedlemmer og lærere som ikke ante hva som skjedde med deg? 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eloise12345 Skrevet onsdag kl 16:50 #6585 Del Skrevet onsdag kl 16:50 lurker skrev (13 minutter siden): Og nettopp derfor har barn i alle tider hatt, og fortsatt har i vår moderne tid, mye dårligere rettsvern enn voksne. Selvsagt skal vi ha hodet med oss og ikke være en lynsjemobb, men det gjelder også i barnas favør. Vi må faktisk våge å kalle noen en dårlig omsorgsperson, når de viser alle tegn til å være det. Det er faktisk bedre for samfunnet at for mange barn blir trodd enn for få ❤️ Jeg forstår veldig godt poenget ditt, og jeg er helt enig i at barn historisk har hatt svakere rettsvern – og at det er avgjørende at vi lytter til dem og tar deres opplevelser på alvor. Samtidig tenker jeg det er viktig å ikke hoppe til konklusjoner for tidlig, men la rettsprosessen gå sin gang. Vi kan være åpne for at flere perspektiver kan være sanne samtidig – at noen kan ha opplevd noe vondt, og at det også kan finnes sider av saken vi ikke kjenner. Å romme kompleksitet er ikke det samme som å tvile på barn – det er et ønske om rettferdighet for alle parter. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentainord Skrevet onsdag kl 16:51 #6586 Del Skrevet onsdag kl 16:51 Odel68 skrev (5 minutter siden): Elden mener at serien gir et representativt bilde av situasjonen i familien. Det mener også GI og regissøren av Team Ingebrigtsen. Spørsmålet er da: er denne familiedynamikken tilstrekkelig graverende til å kalle den mishandling. Tre av de som har jobbet rundt Gjert og søsknene har motsatt inntrykk. Den ene sluttet i jobben sin delvis pga Gjerts oppførsel. Ei anna uttrykte bekymring for SEG SELV etter ha blitt mentalt sliten pga Gjerts oppførsel. Samtidig har to av disse uttrykt at de har gode minner med Gjert, og at de også har delt gode samtaler og synes han er flinke på det han er flink på. 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet onsdag kl 16:51 #6587 Del Skrevet onsdag kl 16:51 Odel68 skrev (3 minutter siden): Fear: Definition, Traits, Causes, Treatment Bare for å ta tak i en av punktene der: Shortness of breath Kristoffer fortalte at han fikk en astma-diagnose, for han slet sånn med pusten når han trente og de fant ikke ut hva annet det kunne være en treningsutløst astma. Merkelig nok ga det seg når han ikke trente med Gjert lenger, og han har aldri slitt med det senere. Men angst, der har han i dag. 13 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LisbethBerg Skrevet onsdag kl 16:51 #6588 Del Skrevet onsdag kl 16:51 Jentainord skrev (4 timer siden): Jeg kjenner et barn som ble tatt hardt i armen og fikk et merke, ble «kløpet» i kinnet av sin far under «irettesettelse», samt et nakketak, dette var ikke samtidige hendelser. Her var det ikke psykisk vold i bildet. Mor og far fikk beskjed om at dette var grunnlag for politianmeldelse fra barnevernet. Så ja, et helt vanlig barn kan få sak ut av mindre ting enn Ingebrigtsen-søsknene. Ellers hadde vi en sak som var omtalt i en lokal avis, hvor en far hadde gjort lignende ting som Gjert, dog ikke så utdypet i avisene som det er her. Men absolutt ikke verre enn i denne saken, ganske lik og noe mildere. Han fikk 6 eller 8 mnd fengsel for vold i nære relasjoner Kan du linke til denne saken? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odel68 Skrevet onsdag kl 16:53 #6589 Del Skrevet onsdag kl 16:53 Odel68 skrev (1 minutt siden): Fear: Definition, Traits, Causes, Treatment Jentainord skrev (1 minutt siden): Tre av de som har jobbet rundt Gjert og søsknene har motsatt inntrykk. Den ene sluttet i jobben sin delvis pga Gjerts oppførsel. Ei anna uttrykte bekymring for SEG SELV etter ha blitt mentalt sliten pga Gjerts oppførsel. Samtidig har to av disse uttrykt at de har gode minner med Gjert, og at de også har delt gode samtaler og synes han er flinke på det han er flink på. "Motsatt inntrykk". Det stemmer ikke med de referatene jeg har lest. Du er velkommen til å sitere direkte hva som er blitt sagt. Etter min mening er det blitt fremhevet kritikkverdig atferd, men ikke mishandling. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odel68 Skrevet onsdag kl 16:56 #6590 Del Skrevet onsdag kl 16:56 (endret) lurker skrev (5 minutter siden): Bare for å ta tak i en av punktene der: Shortness of breath Kristoffer fortalte at han fikk en astma-diagnose, for han slet sånn med pusten når han trente og de fant ikke ut hva annet det kunne være en treningsutløst astma. Merkelig nok ga det seg når han ikke trente med Gjert lenger, og han har aldri slitt med det senere. Men angst, der har han i dag. Flere ting kan nevnes her. For det første er ikke "frykt" nok i seg selv. Frykt i et mishandlingsregime vil vel være "underkuet atferd" som svar på oppdragerens mønster med fysisk vold/alvorlige trusler om vold. Det må altså være noe mer graverende enn en streng oppdragelse. Kristoffer er for øvrig ikke del av tiltalen. Det er tiltalen som er det mest interessante her. Endret onsdag kl 16:57 av Odel68 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odel68 Skrevet onsdag kl 16:56 #6591 Del Skrevet onsdag kl 16:56 (endret) Odel68 skrev (Akkurat nå): Feilsitering. Endret onsdag kl 16:57 av Odel68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet onsdag kl 16:57 #6592 Del Skrevet onsdag kl 16:57 TigerK skrev (28 minutter siden): Fight, flight or freeze. Dette er reaksjoner folk utviser når de er under større stress enn de klarer å håndtere. Det skal mye mindre til før et barn kommer i en slik stress-situasjon enn for en voksen. Barn som «fighter» blir frekke, aggressive eller utfordrerne. Dette er ofte barn som får diagnose som «atferdsvansker» etc. Barn som «flighter» blir den selvutslettende megleren, som gjør nær sagt hva som helst for å forebygge eller forhindre situasjoner som utløser stress. Dette er barn som blir ja-mennesker som gjør alt for å tekke andre mennesker, med påfølgende angst, depresjon og utmattelse. Barn som «freezer» blir stille, trekker seg inn i seg selv, framstår følelsesløse og likegyldige. Dette er barn som blir usynlige, som kan sette til side alt for å nå et mål. Som ofte blir ensomme ulver. Og mange barn veksler mellom disse reaksjonene avhengig av situasjonen. Men en ting er felles for alle; de får en skjevutvikling som kan påvirke dem resten av livet, og det er aldri barnets feil! Ok, her skisserer du tre reaksjonsmåter og da blir jo et nærliggende spørsmål å stille, hvordan synes disse reaksjonsmåtene å kunne relateres til brødrene og lillesøster ut fra det vi har sett, det vi har hørt fra deres egne og andres vitneførsel? Og da ikke at man velger seg inn og ut fra en reaksjonsmåte (for vi kan alle gå inn og ut fra disse reaksjonsmåtene uten at vi har erfart fryktkultur o.l.), men at reaksjonsmåten preger det meste av personligheten? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TigerK Skrevet onsdag kl 16:58 #6593 Del Skrevet onsdag kl 16:58 Odel68 skrev (2 minutter siden): Fear: Definition, Traits, Causes, Treatment I denne artikkelen står det følgende: «The emotional response to fear, on the other hand, is highly personalized». Den beskriver også tegn på frykt som «hjertebank, svetting, tørr munn, kvalme, vondt i magen og kuldefølelse». Det er ikke lett å se tør munn, kvalme, hjertebank etc. på utsiden. Man kan godt se rolig og fattet ut, men være i fullt kaos på innsiden. Det er viktig å få fram at de fleste foreldre gjør det de gjør i beste mening, eller med gode intensjoner. De færreste er ute etter å planmessig skade barna sine. Men veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. Og selv om intensjonen var god betyr ikke det at man ikke kan bli ansvarliggjort for sine handlinger. Hvis man velger å ta lærdom av sine feil, i stedet for å fraskrive seg ethvert ansvar, så kan man vokse og utvikle seg som menneske. I denne farens tilfelle så kan han kanskje sette seg som mål å bli en bedre bestefar enn han var far? 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odel68 Skrevet onsdag kl 16:59 #6594 Del Skrevet onsdag kl 16:59 lurker skrev (14 minutter siden): Hehe, så både forsvareren til gjerningspersonen, gjerningspersonen selv og en person som har gjort karriere på gjerningspersonen og hans barn, mener at gjerningspersonen bare er snill? Ok da. Regissøren og TV-teamet opplyser at de ville stoppet serien om de hadde oppdaget mishandling underveis. Det er etter min mening troverdig. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet onsdag kl 17:00 #6595 Del Skrevet onsdag kl 17:00 NoaideBiehtar skrev (1 time siden): Og så? Skulle de sagt "nei her er Gjert for snill, ikke vis dette"? Folk ønsker jo å fremstille seg selv best mulig, ikke motsatt. Det ble også sagt at det var de voksne de hadde denne dialogen med. Mesteparten av opptakene var både Jakob og søsteren mindreårige (søsteren var mindreårig hele tiden). 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odel68 Skrevet onsdag kl 17:00 #6596 Del Skrevet onsdag kl 17:00 TigerK skrev (1 minutt siden): I denne artikkelen står det følgende: «The emotional response to fear, on the other hand, is highly personalized». Den beskriver også tegn på frykt som «hjertebank, svetting, tørr munn, kvalme, vondt i magen og kuldefølelse». Det er ikke lett å se tør munn, kvalme, hjertebank etc. på utsiden. Man kan godt se rolig og fattet ut, men være i fullt kaos på innsiden. Det er viktig å få fram at de fleste foreldre gjør det de gjør i beste mening, eller med gode intensjoner. De færreste er ute etter å planmessig skade barna sine. Men veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. Og selv om intensjonen var god betyr ikke det at man ikke kan bli ansvarliggjort for sine handlinger. Hvis man velger å ta lærdom av sine feil, i stedet for å fraskrive seg ethvert ansvar, så kan man vokse og utvikle seg som menneske. I denne farens tilfelle så kan han kanskje sette seg som mål å bli en bedre bestefar enn han var far? "Frykt" er ikke nok i seg selv. Frykt i et mishandlingsregime vil vel være "underkuet atferd" som svar på oppdragerens mønster med fysisk vold/alvorlige trusler om vold. Det må altså være noe mer graverende enn en streng oppdragelse. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eloise12345 Skrevet onsdag kl 17:03 #6597 Del Skrevet onsdag kl 17:03 Jeg prøver å holde meg nøytral i denne situasjonen fordi jeg forstår at det er mennesker med følelser på begge sider. Jeg ønsker ikke å uttrykke mening om noen av parter, verken når det gjelder Gjert eller barna. Jeg har stor forståelse for at dette er en svært vanskelig situasjon for alle involverte, og jeg ønsker å vise respekt for det. Det betyr ikke at jeg forsvarer Gjert, men heller at jeg ønsker å være varsom med å dømme noen før alle fakta er på bordet. Jeg ønsker bare å vise omtanke og forståelse for de som er berørt, uten å gå til angrep på noen. Det er viktig å jeg respekterer alle involverte og deres følelser i denne saken. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet onsdag kl 17:03 #6598 Del Skrevet onsdag kl 17:03 Odel68 skrev (24 minutter siden): Hvis et barn ikke viser tegn på frykt over en så lang periode (godt over 1000 timer som TV-teamet har vært med familien), slik regissøren forklarer - så mener jeg at det trekker tungt i retning av at det ikke forelå noe fryktregime i straffelovens forstand. Mens JEG mener at det ikke gjør det. Og ingen av oss er forhåpentligvis dommer o denne saken. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentainord Skrevet onsdag kl 17:05 #6599 Del Skrevet onsdag kl 17:05 (endret) Istapp skrev (8 minutter siden): Ok, her skisserer du tre reaksjonsmåter og da blir jo et nærliggende spørsmål å stille, hvordan synes disse reaksjonsmåtene å kunne relateres til brødrene og lillesøster ut fra det vi har sett, det vi har hørt fra deres egne og andres vitneførsel? Og da ikke at man velger seg inn og ut fra en reaksjonsmåte (for vi kan alle gå inn og ut fra disse reaksjonsmåtene uten at vi har erfart fryktkultur o.l.), men at reaksjonsmåten preger det meste av personligheten? Fra andre vitner har vi hørt flere ganger at Henrik hadde typisk fight reaksjonsmønster, Filip flight og Jakob freeze. Lillesøsteren brukte å bli lei seg, har du ikke lest om avhørene? Endret onsdag kl 17:05 av Jentainord 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TigerK Skrevet onsdag kl 17:05 #6600 Del Skrevet onsdag kl 17:05 (endret) Istapp skrev (26 minutter siden): Ok, her skisserer du tre reaksjonsmåter og da blir jo et nærliggende spørsmål å stille, hvordan synes disse reaksjonsmåtene å kunne relateres til brødrene og lillesøster ut fra det vi har sett, det vi har hørt fra deres egne og andres vitneførsel? Og da ikke at man velger seg inn og ut fra en reaksjonsmåte (for vi kan alle gå inn og ut fra disse reaksjonsmåtene uten at vi har erfart fryktkultur o.l.), men at reaksjonsmåten preger det meste av personligheten? Reaksjonsmåten kommer til uttrykk i de situasjonene som utløser et større stress enn barnet/personen kan håndtere. Det kan et engangstilfelle, for eksempel ved en ulykke. Hvis stresset overgår tålegrensen over lang tid kan det utvikle seg til mer varig atferd, men som kan variere i intensitet i ulike settinger, situasjoner osv. Hvis man fjerner stresset fra barnets/personens liv, og de får hjelp til å bearbeide opplevelsene så kan man til en viss grad reparere skadene. Jo lenger et barn/person er i en slik forhøyet stressituasjon, jo større er faren for at det vil føre til livslange vansker. Endret onsdag kl 17:25 av TigerK 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå