Caniggia Skrevet 30. april #6561 Skrevet 30. april Odel68 skrev (2 minutter siden): La oss se på denne påstanden. Et strengt regime vil kunne tenkes å gå på barnas atferd i ulike situasjoner, f. eks: ikke vis at noe er galt, ikke vis sinne, ikke vis at du blir underkuet. Kan et slikt regime forklare TV-teamets opplevelser? TV-teamet har filmet krangler og diskusjoner, men også et godt samhold i familien. Videre uttaler regissøren at hun aldri har sett noe som skulle tilsi at barna var redde for G I. Et ekstremt strengt fryktregime kan ikke forklare a) at TV-teamet har fått filme krangler i familien, og b) at barna ikke på noe tidspunkt har vist at de har vært redde eller underkuede, og c) at de har blitt invitert inn i familien i 730 dager - mange timer hver gang - og snakket om løst og fast med barna underveis, blitt godt kjent med dem og foreldrene - og blitt glade i alle sammen. Jeg kan ikke se at noe av det du skriver sannsynligjør at ofrenes forklaringer ikke er troverdige eller riktige. Filmteamet har sett det de har sett, og at de ikke har fått oppleve de mer ekstreme sidene av Gjert, er helt i tråd med hvordan han har kontrollert familiens image og barnas atferd i alle mulige eksterne sammenhenger. Dette er forøvrig også godt i samsvar med det vi vet om hvordan sekter ofte fungerer. Under innspillingen av serien (og kanskje helt frem til nå, for alt jeg vet), har nok forøvrig Gjert hatt en typisk dyssosial og grandios selvforståelse. Med synet på seg selv som ufeilbarlig og universets største trener, har han neppe hatt særlig problemer med realityseriens fremstilling av den lett eksentriske, strenge og lidenskapelig geniale trenerfaren, sålenge de mindre sjarmerende episodene (vold, trusler osv.) har vært hemmeligholdt. 13 1
Vardo21 Skrevet 30. april #6562 Skrevet 30. april Odel68 skrev (1 time siden): "Hun anslår at det ligger rundt 30 innspillingsdager bak hver episode. Hun sier at hun totalt står bak 19 episoder." ... "Linn Therese Amundsen sier at hun først kom i kontakt med familien i 2016, og kjente dem frem til 2021. Hun overtok produksjonen av «Team Ingebrigtsen», som først startet i 2012." Familien har altså hatt kontakt med teamet i perioden 2012 - 2021. 30 innspillingsdager x 19 episoder = 570 innspillingsdager i perioden 2016 - 2021. Totalt er det 25 episoder. Dvs. 6 ytterligere episoder før Linn Therese Amundsen overtok. 6 x 30 = 180. Det totale antallet innspillingsdager er dermed 570 + 180 = 750 dager. To år består av 730 dager. "– På en treningsleir, så filmer vi kanskje tre til fire timer. Men man er sammen mye utover det òg. – Du filmer når det skjer noe som er spennende, mye tid bruker man også til å prate, henge og vente på at de skal gjøre noe som er interessant. Det er på en måte lite regi sånn sett, sier hun." "– Vi har ikke unnlatt å vise ting, eller fått beskjed om ting vi ikke kan vise. Så det TV-serien viser, er jo veldig representativt for vår opplevelse av familiedynamikken." "Hun sier hun heller ikke fikk noe inntrykk av at Liva Børkja Ingebrigtsen og Elisabeth Asserson Ingebrigtsen ikke ønsket å delta i serien." "– Mitt utgangspunkt er at jeg har vært i familien i veldig mange år, og blitt veldig godt kjent og glad i alle sammen. Jeg har ikke lyst til å bidra til å forsterke denne konflikten ytterligere, sier hun." "- Tenker du at de ikke snakker sant?, spør Reisvang videre. - Jeg tenker at virkeligheten kan endre seg med tiden." Til info så står det 30 innspillingsTIMER og ikke dager..: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/regissoren-filmet-en-kontrollerende-far/17690224/ 5 8
Odel68 Skrevet 30. april #6563 Skrevet 30. april GeanJenie skrev (7 minutter siden): Dette er grunnen til at jeg håper en sakkyndig eller to kommer inn i bildet. Hvordan barn reagerer på kontrollerende foreldre og fryktregime er ikke noe jeg hevder å vite. Men jeg antar at det er en utvikling fra de er små. For eksempel fra frykt til mer motstand eller passivitet. Hva Gjert tillot når de var små kan også være noe annet enn da de var eldre og hadde mer makt selv, og ikke minst, var foran kamera. Det kan de ha blitt straffet for senere på andre måter. Det virker også som om uforutsigbarhet var en stor del av greia. Hva de kunne bli straffet for den ene dagen, gikk igjennom den neste. Det at noen ikke sitter passive i en krok eller ser vettskremte ut hele tiden, betyr ikke at de ikke lever eller har levd i et fryktregime. Dette tror jeg ikke produsenten har spisskompetanse på. Husk på at vi ikke kun snakker om ubehøvlet atferd og streng oppdragelse. Vi snakker om mishandling. Det er et alvorlig begrep som krever en alvorlig handlemåte. Det rettslige kriteriet er at det må foreligge et "fryktregime". Det vil si at G I må ha brukt frykt frykt-taktikker for å utøve streng og varig kontroll på barna. Ettersom såpass alvorlig atferd kreves, skulle det etter min mening være rart om det ikke viser seg i en underkuet atferd fra barnas side. De bør i det minste vise noe frykt for faren sin. Regissøren har altså "aldri" sett noe som tilsier at barna har vært redde sin far. Etter å ha tilbragt timer med familien i hele 730 dager(!), mener jeg i rettferdighetens navn at dette tilsier at barna ikke har levd i et fryktregime. Ikke dermed sagt at alt har vært bra. Men det er altså mishandling i form av fryktregime som er det avgjørende for å bli dømt etter påtalemyndighetens tiltale. 1 4
TigerK Skrevet 30. april #6564 Skrevet 30. april Fight, flight or freeze. Dette er reaksjoner folk utviser når de er under større stress enn de klarer å håndtere. Det skal mye mindre til før et barn kommer i en slik stress-situasjon enn for en voksen. Barn som «fighter» blir frekke, aggressive eller utfordrerne. Dette er ofte barn som får diagnose som «atferdsvansker» etc. Barn som «flighter» blir den selvutslettende megleren, som gjør nær sagt hva som helst for å forebygge eller forhindre situasjoner som utløser stress. Dette er barn som blir ja-mennesker som gjør alt for å tekke andre mennesker, med påfølgende angst, depresjon og utmattelse. Barn som «freezer» blir stille, trekker seg inn i seg selv, framstår følelsesløse og likegyldige. Dette er barn som blir usynlige, som kan sette til side alt for å nå et mål. Som ofte blir ensomme ulver. Og mange barn veksler mellom disse reaksjonene avhengig av situasjonen. Men en ting er felles for alle; de får en skjevutvikling som kan påvirke dem resten av livet, og det er aldri barnets feil! 7 15
Eloise12345 Skrevet 30. april #6565 Skrevet 30. april (endret) Jentainord skrev (8 timer siden): Vi er mange her inne som tenker at uavhengig av dom, så er Gjert en far som er skadelig for barna sine. Det er faktisk noe som er fortalt av 5 søsken, dommen er uvesentlig i min mening om han har latt barna leve i ulevelige forhold. Uansett tolking er dette ikke en normal oppdragelse. Min pedagog-venninne klarte aldri å se på serien, etter et par episoder var hun kvalm, og dette var lenge for bruddet i heimen. Hun var bestemt på at han han som en skadelig omsorgsperson lenge før det var mulig å forhåndsdømme han i en tiltale. Mange liker ikke den og den kjendisen, mens andre liker de veldig godt, og de diskuterer dette sammen. Men siden Gjert er tiltalt i en straffesak, så må vi ikke si at vi synes det ene eller andre, fordi da forhåndsømmer man? Nei vet du, det er helt lov å ha sin egen mening om denne mannen. Jeg forstår godt at mange danner seg meninger, og det har man selvsagt rett til. Samtidig tenker jeg at det er viktig å skille mellom personlige reaksjoner og det å konkludere med at noen er en dårlig omsorgsperson. Det er et veldig alvorlig stempel å sette, og i en så kompleks og smertefull sak tenker jeg det er klokt å ha rom for at ting kan være mer sammensatt enn vi ser fra utsiden. Endret 30. april av Eloise12345 3
lurker Skrevet 30. april #6566 Skrevet 30. april Vardo21 skrev (5 minutter siden): Til info så står det 30 innspillingsTIMER og ikke dager..: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/regissoren-filmet-en-kontrollerende-far/17690224/ Ja, da blir det et ganske annerledes regnestykke enn det som først kom frem: 30 innspillingstimer per episode, hvorav det var oppgitt å være 3-4 timer per dag, gir 8,5 dag per episode. 25 episoder x 8,5 dager = 213 dager. 7 2
lurker Skrevet 30. april #6567 Skrevet 30. april Odel68 skrev (9 minutter siden): Etter å ha tilbragt timer med familien i hele 730 dager(!), mener jeg i rettferdighetens navn at dette tilsier at barna ikke har levd i et fryktregime. Ikke dermed sagt at alt har vært bra. Mener du det samme når du vet at det reelle tallet er 213 dager over 8 år? 13
Sveits35 Skrevet 30. april #6568 Skrevet 30. april (endret) GeanJenie skrev (24 minutter siden): Dette er grunnen til at jeg håper en sakkyndig eller to kommer inn i bildet. Hvordan barn reagerer på kontrollerende foreldre og fryktregime er ikke noe jeg hevder å vite. Men jeg antar at det er en utvikling fra de er små. For eksempel fra frykt til mer motstand eller passivitet. Hva Gjert tillot når de var små kan også være noe annet enn da de var eldre og hadde mer makt selv, og ikke minst, var foran kamera. Det kan de ha blitt straffet for senere på andre måter. Det virker også som om uforutsigbarhet var en stor del av greia. Hva de kunne bli straffet for den ene dagen, gikk igjennom den neste. Det at noen ikke sitter passive i en krok eller ser vettskremte ut hele tiden, betyr ikke at de ikke lever eller har levd i et fryktregime. Dette tror jeg ikke produsenten har spisskompetanse på. Hvordan barn reagerer er vel individuelt. En ting som jeg tror går igjen er at barna kan bli «sinte» tenåringer/voksne.) Så watch out alle «tøffinger», barna deres vil vokse ut av hendene på dere.) At datteren var et glemsomt distré barn tror jeg er klassisk symptom på stor psykisk belastning. Endret 30. april av Sveits35 6
Mollami Skrevet 30. april #6569 Skrevet 30. april Jentainord skrev (8 timer siden): Vi er mange her inne som tenker at uavhengig av dom, så er Gjert en far som er skadelig for barna sine. Det er faktisk noe som er fortalt av 5 søsken, dommen er uvesentlig i min mening om han har latt barna leve i ulevelige forhold. Uansett tolking er dette ikke en normal oppdragelse. Min pedagog-venninne klarte aldri å se på serien, etter et par episoder var hun kvalm, og dette var lenge for bruddet i heimen. Hun var bestemt på at han han som en skadelig omsorgsperson lenge før det var mulig å forhåndsdømme han i en tiltale. Mange liker ikke den og den kjendisen, mens andre liker de veldig godt, og de diskuterer dette sammen. Men siden Gjert er tiltalt i en straffesak, så må vi ikke si at vi synes det ene eller andre, fordi da forhåndsømmer man? Nei vet du, det er helt lov å ha sin egen mening om denne mannen. Jeg reagerte som din venninne, trodde en stund det var (over)spill. Orket ikke se mange episoder 3 1
TigerK Skrevet 30. april #6570 Skrevet 30. april Odel68 skrev (7 minutter siden): Husk på at vi ikke kun snakker om ubehøvlet atferd og streng oppdragelse. Vi snakker om mishandling. Det er et alvorlig begrep som krever en alvorlig handlemåte. Det rettslige kriteriet er at det må foreligge et "fryktregime". Det vil si at G I må ha brukt frykt frykt-taktikker for å utøve streng og varig kontroll på barna. Ettersom såpass alvorlig atferd kreves, skulle det etter min mening være rart om det ikke viser seg i en underkuet atferd fra barnas side. De bør i det minste vise noe frykt for faren sin. Regissøren har altså "aldri" sett noe som tilsier at barna har vært redde sin far. Etter å ha tilbragt timer med familien i hele 730 dager(!), mener jeg i rettferdighetens navn at dette tilsier at barna ikke har levd i et fryktregime. Ikke dermed sagt at alt har vært bra. Men det er altså mishandling i form av fryktregime som er det avgjørende for å bli dømt etter påtalemyndighetens tiltale. Hvordan ser et «fryktregime» ut i en familiekontekst? Og hvilken atferd utviser et underkuet barn eller partner? Hvordan oppfører et barn som er redd foreldrene sine seg? Min mening er at svarene på disse spørsmålene er det samme som for spørsmålet «hvor lang er en tråd?» Svaret er: «Det kommer an på». 11 5
Odel68 Skrevet 30. april #6571 Skrevet 30. april (endret) Vardo21 skrev (20 minutter siden): Til info så står det 30 innspillingsTIMER og ikke dager..: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/regissoren-filmet-en-kontrollerende-far/17690224/ NRK rapporterer i hvert fall 30 dager per innspilling, samt 30 - 40 timer med opptaksmateriale per episode. I tillegg kommer det mye utenomtid der kameraene ikke ruller på opptaksdagene. Med utg.p. i 30 timer innspillingsmateriale per episode, utgjør råmaterialet ca. 750 timer med opptak. I tillegg kommer alle timene hele TV-teamet har vært med familien utenom opptak, mens man har ventet på "opptaksverdige" episoder. Det vil i sum si betydelig mer enn 1000 timer som TV-teamet har tilbragt med familien Ingebrigtsen, sannsynligvis også mer enn 1500 timer basert på disse tallene. På denne tiden har regissøren "aldri" fått inntrykk av at barna var redde for sin far. Endret 30. april av Odel68 3
lurker Skrevet 30. april #6572 Skrevet 30. april Eloise12345 skrev (4 minutter siden): Samtidig tenker jeg at det er viktig å skille mellom personlige reaksjoner og det å konkludere med at noen er en dårlig omsorgsperson. Det er et veldig alvorlig stempel å sette, og i en så kompleks og smertefull sak tenker jeg det er klokt å ha rom for at ting kan være mer sammensatt enn vi ser fra utsiden. Og nettopp derfor har barn i alle tider hatt, og fortsatt har i vår moderne tid, mye dårligere rettsvern enn voksne. Selvsagt skal vi ha hodet med oss og ikke være en lynsjemobb, men det gjelder også i barnas favør. Vi må faktisk våge å kalle noen en dårlig omsorgsperson, når de viser alle tegn til å være det. Det er faktisk bedre for samfunnet at for mange barn blir trodd enn for få ❤️ 14 5
Odel68 Skrevet 30. april #6573 Skrevet 30. april (endret) TigerK skrev (5 minutter siden): Hvordan ser et «fryktregime» ut i en familiekontekst? Og hvilken atferd utviser et underkuet barn eller partner? Hvordan oppfører et barn som er redd foreldrene sine seg? Min mening er at svarene på disse spørsmålene er det samme som for spørsmålet «hvor lang er en tråd?» Svaret er: «Det kommer an på». Hvis et barn ikke viser tegn på frykt over en så lang periode (godt over 1000 timer som TV-teamet har vært med familien), slik regissøren forklarer - så mener jeg at det trekker tungt i retning av at det ikke forelå noe fryktregime i straffelovens forstand. Endret 30. april av Odel68 1 3
lurker Skrevet 30. april #6574 Skrevet 30. april Odel68 skrev (Akkurat nå): Hvis et barn ikke viser tegn på frykt over en så lang periode (godt over 1000 timer som TV-teamet har vært med familien) - så mener jeg at det trekker tungt i retning av at det ikke forelå noe fryktregime i straffelovens forstand. Nuvel - jeg har ikke sett serien, men har hørt nok av folk som har sagt at det vises det som veldig godt kan være fryktadferd selv i det som ble sendt på TV. Flere med lignende bakgrunn har ikke orket å se hele serien. 6 10
TigerK Skrevet 30. april #6575 Skrevet 30. april Odel68 skrev (4 minutter siden): NRK rapporterer i hvert fall 30 dager per innspilling, samt 30 - 40 timer med opptaksmateriale per episode. I tillegg kommer det mye utenomtid der kameraene ikke ruller på opptaksdagene. Med utg.p. i 30 timer innspillingsmateriale per episode, utgjør råmaterialet ca. 750 timer med opptak. I tillegg kommer alle timene hele TV-teamet har vært med familien utenom opptak, mens man har ventet på "opptaksverdige" episoder. Det vil i sum si betydelig mer enn 1000 timer som TV-teamet har tilbragt med familien Ingebrigtsen. På denne tiden har regissøren "aldri" fått inntrykk av at barna var redde for sin far. Og jeg har tilbrakt hundrevis av timer i seilbåt, men aldri sett en blåhval. 13 3 14
Odel68 Skrevet 30. april #6576 Skrevet 30. april lurker skrev (1 minutt siden): Nuvel - jeg har ikke sett serien, men har hørt nok av folk som har sagt at det vises det som veldig godt kan være fryktadferd selv i det som ble sendt på TV. Flere med lignende bakgrunn har ikke orket å se hele serien. Elden mener at serien gir et representativt bilde av situasjonen i familien. Det mener også GI og regissøren av Team Ingebrigtsen. Spørsmålet er da: er denne familiedynamikken tilstrekkelig graverende til å kalle den mishandling. 2 1
TigerK Skrevet 30. april #6577 Skrevet 30. april Odel68 skrev (2 minutter siden): Hvis et barn ikke viser tegn på frykt over en så lang periode (godt over 1000 timer som TV-teamet har vært med familien), slik regissøren forklarer - så mener jeg at det trekker tungt i retning av at det ikke forelå noe fryktregime i straffelovens forstand. Hvordan defineres «tegn på frykt»? Hvilken atferd er beviselig «tegn på frykt»? 10 6
Jentainord Skrevet 30. april #6578 Skrevet 30. april (endret) Istapp skrev (2 timer siden): Hmmm, passet ikke vitnemålet inn i din oppfattelse av saken? Dette vitnet har vært tett på over flere år, andre vitner som har ment noenlunde det samme argumenterte dere her inne i ekkokammeret at ikke hadde vært i hjemmet nok, ikke vært tett nok på osv. Her er et vitne som har vært tettere på enn de fleste, har vært i hjemmet, har snakket med flere representanter av familien, har vært mottaker av brev fra Kristoffer og hatt samtaler i etterkant, men fortsatt er ikke vitnet "godt nok". Da blir karakteristikker som "minnekapasitet som gullfisk" benyttet. Sakligheten er enorm i argumentasjonen, not. Hvis hun har vært så tett på, hvordan kan de andre vitnene fra dagen i dag, ha fanget opp ting som hun absolutt ikke har fanget opp? Behandlerne har også vært tett på, men ikke like tett som henne, og de har begge fått med seg ganske mye av negative ting i dynamikken. Behandlerene har ingenting å vinne på å dekke over for Gjert, men har denne dama det? Javisst, hun har faktisk en jobb som innebærer mye etiske spm, og hun har til og med ikke gått nært innpå et varsel fra Kristoffer. Hun kan ikke annet enn å ikke huske de tingene som vil påvirke hennes troverdighet og seriøsitet i sin jobb. Begge behandlerne føler ubehag for å ikke ha sagt ifra. Alle skjerper seg i det folk utenfra kommer inn døra, jeg stormrydder om jeg får impulsivt besøk for å virke mer ryddig og strukturert enn jeg er. Hadde jeg vært slem mot barna mine, hadde jeg stoppet med det når en annen kom inn, uavhengig om et kamera filmer eller ei. Å pynte på fasaden skjer i alle hjem, i mer eller mindre grad, på automatikk. så kan vi tenke oss til hvordan Gjert er når ingen ser, når alle skjønner at han på lik linje med andre skjerper seg med andre folk tilstede og fortsatt framstår som han gjør.. Heldigvis er dommere i Norge som oftest gode på å avgjøre hvem som er troverdige og mindre troverdige. De vet hva de skal se etter og hva som kan få vitner til å dekke litt over. Ofte så går det på yrkesstolthet eller generelt stolthet om folk synes det er vanskelig å innrømme feil i vurderinger som vitner. Endret 30. april av Jentainord 13 5
lurker Skrevet 30. april #6579 Skrevet 30. april Odel68 skrev (Akkurat nå): Elden mener at serien gir et representativt bilde av situasjonen i familien. Det mener også GI og regissøren av Team Ingebrigtsen. Spørsmålet er da: er denne familiedynamikken tilstrekkelig graverende til å kalle den mishandling. Hehe, så både forsvareren til gjerningspersonen, gjerningspersonen selv og en person som har gjort karriere på gjerningspersonen og hans barn, mener at gjerningspersonen bare er snill? Ok da. 14 11
Odel68 Skrevet 30. april #6580 Skrevet 30. april TigerK skrev (2 minutter siden): Og jeg har tilbrakt hundrevis av timer i seilbåt, men aldri sett en blåhval. Igjen må vi huske på hva som er tiltalen. Mishandling i form av et fryktregime. Dette er et varig mønster. Det skulle være veldig rart at det forelå et fryktregime uten at barna viste tegn på frykt, selv etter over 1000 timer med familien. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå