lurker Skrevet 30. april #6501 Skrevet 30. april HSV50 skrev (2 minutter siden): Det er jo egentlig intet mindre enn oppsiktsvekkende at den mailen fra Kristoffer ble «løst» med en telefon til Kristoffer og at det ikke ble tatt opp verken med NRK, med brødrene eller med Gjert. Fordi hun oppfatter det som konfidensielt. Men ikke som et varsel. Skikkelig seriøst. Og dama virker bitter fordi serien er avpublisert. Det er referert hos NRK at den ble håntert i kommunikasjon med blant annet NRK: "– Det var en personlig e-post til meg, som jeg da håndterte med mine kollegaer og i kommunikasjon med NRK. Jeg ringte Kristoffer og pratet med ham, og han var misfornøyd med måten Gjert ble fremstilt på." https://www.nrk.no/rogaland/straffesaken-mot-gjert-ingebrigtsen-1.17340130 1
Capri Skrevet 30. april #6502 Skrevet 30. april Istapp skrev (3 timer siden): Dette er jo mye det som tv-serien også viser. Støy, konfrontasjoner, diskusjoner, kontroll i og rundt situasjoner. Altså at serien beskriver vitnemålet i dag virkelighetsnært med det vi så i serien. Men disse vitnemålene beskriver jo det flere i tråden her stiller spørsmålstegn ved, er dette noe som skal belastes i rettsvesenet i 7 uker? Hadde en lignende sak blitt gitt samme ressurstilfang eller har denne saken blitt prestisjetung for påtalemyndighet? Jeg tolker at det er retoriske spørsmål du stiller. Jeg har ikke svar, bare så det er sagt. Det brukes uten tvil ressurser. Vet du hvor store ressurser er det vanlig å bruke i saker der det er snakk om flere fornærmede og fysisk og psykisk vold over tid? (Tenker at å telle virkedager er mest korrekt, ikke telle uker med fridager inkludert. Mai har jo mange fridager) Det virker forøvrig som om noen tror at Gjert ikke har noe med tiden dette tar. Hans forsvarere har fått dagevis på vitneførsel og tv-titting. Og han er bare én, mens de andre er to. Det er også en stor familie som avhøres, og fra begge sider føres det vitner fra idretten. Hvem skulle man eventuelt kuttet ut? Narve og Svela? Det er jeg ganske sikker på at de som har tillit til Gjert, ikke ønsker. 7
GeanJenie Skrevet 30. april #6503 Skrevet 30. april (endret) Etter mange år i rettsapparatet (som meddommer) ser dette, etter alt jeg kan se, dårlig ut for Gjert. En stor overvekt av søsknene støtter hverandre i beskrivelsen av Gjerts adferd. Vitnebeskrivelser teller som bevis i retten. Det vil derfor handle om troverdighet. Så langt har jeg ikke sett noe som svekker søsknenes troverdighet i betydelig grad. Dette kan selvfølgelig endre seg. Gjert har minst troverdighet så langt, og han var allerede på minussiden da saken startet (ved at det ble sak i utgangspunktet). Dette betyr ikke at man er forhåndsdømt før en sak starter, men at det skal litt til for å bli siktet og enda mer for å bli tiltalt. Serien er ikke bevis den ene eller andre veien. På den ene siden har den ikke fanget opp fysisk mishandling. På den andre har den fanget opp mye problematisk oppførsel (fra Gjert). Det spiller ingen rolle om barna som eldre/voksne også har hatt problematisk oppførsel. Dette handler om Gjerts oppførsel mot dem da de fortsatt var barn. Dersom Tone støttet Gjert, vil dette etter min mening heller ikke svinge saken den ene eller andre veien, da hun allerede er et upålitelig vitne. Dersom hun passivt har bidratt til barnemishandling, er dette noe hun verken vil innrømme for seg selv eller i en rettssak. Så kan noen si at dette var en krangel som gikk for langt, ble plukket opp av politiet og deretter gikk ut av kontroll. Jeg tror ikke det, men det er min mening. Jeg håper det kommer inn sakkyndige som vitner, som har peiling på hvordan barn kan reagere når de har vært utsatt for psykisk og fysisk mishandling. Som det ser ut i tråden her, er det mange som tenker at det naturlige er å kutte kontakten helt og aldri sees igjen. Jeg har ikke vært offer for noe sånt, men sunn fornuft (for meg) sier at det slett ikke er så enkelt, spesielt ikke der dette er gradvis og mer subtilt. Endret 30. april av GeanJenie 14 18
Odel68 Skrevet 30. april #6504 Skrevet 30. april (endret) GeanJenie skrev (5 minutter siden): Etter mange år i rettsapparatet (som meddommer) ser dette, etter alt jeg kan se, dårlig ut for Gjert. En stor overvekt av søsknene støtter hverandre i beskrivelsen av Gjerts adferd. Vitnebeskrivelser teller som bevis i retten. Det vil derfor handle om troverdighet. Så langt har jeg ikke sett noe som svekker søsknenes troverdighet i betydelig grad. Dette kan selvfølgelig endre seg. Gjert har minst troverdighet så langt, og han var allerede på minussiden da saken startet (ved at det ble sak i utgangspunktet). Dette betyr ikke at man er forhåndsdømt før en sak starter, men at det skal litt til for å bli siktet og enda mer for å bli tiltalt. Serien er ikke bevis den ene eller andre veien. På den ene siden har den ikke fanget opp fysisk mishandling. På den andre har den fanget opp mye problematisk oppførsel (fra Gjert). Det spiller ingen rolle om barna som eldre/voksne også har hatt problematisk oppførsel. Dette handler om Gjerts oppførsel mot dem da de fortsatt var barn. Dersom Tone støttet Gjert, vil dette etter min mening heller ikke svinge saken den ene eller andre veien, da hun allerede er et upålitelig vitne. Dersom hun passivt har bidratt til barnemishandling, er dette noe hun verken vil innrømme for seg selv eller i en rettssak. Så kan noen si at dette var en krangel som gikk for langt, ble plukket opp av politiet og deretter gikk ut av kontroll. Jeg tror ikke det, men det er min mening. Jeg håper det kommer inn sakkyndige som vitner, som har peiling på hvordan barn kan reagere når de har vært utsatt for psykisk og fysisk mishandling. Som det ser ut i tråden her, er det mange som tenker at det naturlige er å kutte kontakten helt og aldri sees igjen. Jeg har ikke vært offer for noe sånt, men sunn fornuft (for meg) sier at det slett ikke er så enkelt, spesielt ikke der dette er gradvis og mer subtilt. Det totale antallet innspillingsdager er 570 + 180 = 750 dager. To år består av 730 dager. "– På en treningsleir, så filmer vi kanskje tre til fire timer. Men man er sammen mye utover det òg. – Du filmer når det skjer noe som er spennende, mye tid bruker man også til å prate, henge og vente på at de skal gjøre noe som er interessant. Det er på en måte lite regi sånn sett, sier hun." "– Vi har ikke unnlatt å vise ting, eller fått beskjed om ting vi ikke kan vise. Så det TV-serien viser, er jo veldig representativt for vår opplevelse av familiedynamikken." Endret 30. april av Odel68 1
Sveits35 Skrevet 30. april #6505 Skrevet 30. april HSV50 skrev (23 minutter siden): Og det som skrives om mailen fra Kristoffer. Det ble jo overhode ikke gjort noen sak av. Ikke tatt som varsel. Ikke formidler videre. Ikke snakket med brødrene. Ikke snakker med Gjert. Kun en telefon til Kristoffer. Seriøst. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Oo7Kp1/ingebrigtsen-rettssaken-dag-18 Og hun reagerte på avpublisering på NRK, så tett opp til den nye serien… NRK har ingenting med den nye serien å gjøre! Nei, her var det en bitter produsent som har fått makulert mange års arbeid RETT I SØPLA. Det er bare å ønske henne god bedring på en måte.. 8 13
HSV50 Skrevet 30. april #6506 Skrevet 30. april Krimskrans skrev (1 time siden): Her er det nok dessverre du som har misforstått, med eller uten forsett. Hvor har du det fra at man «må tåle såpass for å bli god idrettsutøver»? Det er ikke synd på Ingebrigtsen barna. Derimot er det veldig mange andre «vanlige» barn som har det mye verre enn disse, der det t.o.m.. blir meldt bekymring til barnevernet, men ingen ting skjer. Men greit. Nå gir jeg opp. Hæh? Hvor jeg har det fra at de må tåle såpass for å bli gode idrettsutøvere? Prøv hvert eneste kommentarfelt med Ola og Kari Nordmann som mener at litt bank har man ikke vondt av, og såpass må man tåle når man trenes for å bli god. Og det er jo greit at du allerede har frikjent Gjert og bestemt at det de forteller er noe som aldri har skjedd, eventuelt noe som man bare må regne med eller whatever som er årsaken til at du mener det ikke er synd på dem. Og ja, det er alt for mange barn som bor i dårlige hjem, og alt for mange ganger barnevernet ikke griper inn når de burde. Og alt for mange ganger foreldre som lager helvete når barnevernet faktisk griper inn. Det kan vi være enige om. Men det blir jo sykt vanskelig å gripe inn om man hele tiden skal vurdere om det kanskje er noen som hadde det verre. Sånn er det i alle saker. Det hjelper lite for Ola å få høre at litt ris på baken må du bare tåle, Kari får nemlig jevnlig en på tryne. Eller at Fatima bare må leve med at foreldrene kontrollerer og styrer livet hennes, for psykisk vold er ikke så ille, det er verre å få juling. 18
Istapp Skrevet 30. april #6507 Skrevet 30. april lurker skrev (26 minutter siden): Regissøren sier: "– Mitt utgangspunkt er at jeg har vært i familien i veldig mange år, og blitt veldig godt kjent og glad i alle sammen. Jeg har ikke lyst til å bidra til å forsterke denne konflikten ytterligere, sier hun." https://www.nrk.no/rogaland/straffesaken-mot-gjert-ingebrigtsen-1.17340130 Mon tro hva hun mener med dette? Hva er det hun holder igjen? Holder igjen? Hun holder vel ikke igjen noe? Ved vitneførsel får man anledning til å si det man tenker selv om dette ikke er blitt spurt om, det blir alltid gitt forespørselen ala: "har du noe du ønsker å tilføre som du ikke er blitt spurt om?" 4
Istapp Skrevet 30. april #6508 Skrevet 30. april Capri skrev (1 time siden): Har du dokumentasjon på hvor mange tiltaler som ikke er tatt ut på grunn av denne saken? Har du dokumentasjon på hvor mange tiltaler som er tatt ut på grunn av denne saken? 3
HSV50 Skrevet 30. april #6509 Skrevet 30. april Odel68 skrev (33 minutter siden): - Tenker du at de ikke snakker sant?, spør Reisvang videre. - Jeg tenker at virkeligheten kan endre seg med tiden." "Hun forteller også at produksjonen har fått tilsendt mange private videoer i forbindelse med «Team Ingebrigtsen». Disse videoene viste hovedsakelig glade barn, ifølge regissøren." Så de har ikke fått tilsendt noen videoer av Gjert som mishandler ungene sine altså? Så oppsiktsvekkende! ellers ikke overrasket over vitnemålet. Hadde vært med overrasket om de sa «vi så masse problematisk, men ignorert det». Hvor mange slike «dokumentarer» har det ikke vært laget hvor man i ettertid har funnet ut at ting ikke nødvendigvis var slik det så ut på tv. 13 6
Istapp Skrevet 30. april #6510 Skrevet 30. april Sveits35 skrev (1 time siden): Linn Amundsen sin minnekapasitet er på et nivå med en gullfisk. Hun kan ikke bekrefte samtale med fysioterapeut. Det er ikke Gjert som har «overtalt» søster til å fortsette med løping, det var Jakob! Så flaut det må være for det produksjonsselskapet å ha oversett så mye dritt og gnidd seg i hendene for hver krone i kassen. Hmmm, passet ikke vitnemålet inn i din oppfattelse av saken? Dette vitnet har vært tett på over flere år, andre vitner som har ment noenlunde det samme argumenterte dere her inne i ekkokammeret at ikke hadde vært i hjemmet nok, ikke vært tett nok på osv. Her er et vitne som har vært tettere på enn de fleste, har vært i hjemmet, har snakket med flere representanter av familien, har vært mottaker av brev fra Kristoffer og hatt samtaler i etterkant, men fortsatt er ikke vitnet "godt nok". Da blir karakteristikker som "minnekapasitet som gullfisk" benyttet. Sakligheten er enorm i argumentasjonen, not. 4
HSV50 Skrevet 30. april #6511 Skrevet 30. april Sveits35 skrev (21 minutter siden): Og hun reagerte på avpublisering på NRK, så tett opp til den nye serien… NRK har ingenting med den nye serien å gjøre! Nei, her var det en bitter produsent som har fått makulert mange års arbeid RETT I SØPLA. Det er bare å ønske henne god bedring på en måte.. Jeg ville jo tro at å fjerne den serien egentlig er til ulempe for den nye. Jo flere som så den først, jo flere ville bli nysgjerrige på å se den andre. Så logikken i å spekulere i at den ble fjernet fordi det kom en ny ser jeg rett og slett ikke. Den første er jo reklame for den andre på mange vis. 12
Istapp Skrevet 30. april #6512 Skrevet 30. april Jentainord skrev (39 minutter siden): Jeg har på ingen måte ment å gå inn på noe mer detaljert inne på Kvinneguiden. Men for min del er det likegyldig om du tror på meg eller ikke. Det var et svar til en som lurte på hva som fører og ikke fører til slike saker. Det var derfor jeg spurte om domsreferanse, for å lese igjennom det som antydes inne på tråden her, at det foreligger lignende dommer. Det virker ikke å være det på Rettsdata eller på Lovdata, de dommene som kommer frem der er av betydelig alvorligere karakter. 1 3
HSV50 Skrevet 30. april #6513 Skrevet 30. april Istapp skrev (3 minutter siden): Hmmm, passet ikke vitnemålet inn i din oppfattelse av saken? Dette vitnet har vært tett på over flere år, andre vitner som har ment noenlunde det samme argumenterte dere her inne i ekkokammeret at ikke hadde vært i hjemmet nok, ikke vært tett nok på osv. Her er et vitne som har vært tettere på enn de fleste, har vært i hjemmet, har snakket med flere representanter av familien, har vært mottaker av brev fra Kristoffer og hatt samtaler i etterkant, men fortsatt er ikke vitnet "godt nok". Da blir karakteristikker som "minnekapasitet som gullfisk" benyttet. Sakligheten er enorm i argumentasjonen, not. Fordi man er helt annerledes foran kamera en når kamera ikke er til stede. Du gjør deg dum om du ikke forstå det. Og du mener altså at noen som har økonomiske og kommersielle interesser er mer troverdige enn kjærester, samboere og søsken? Spenstig. Vi snakker om ei dame som faktisk ble varslet om at ting var problematisk, men valgte å ikke ta det opp med noen andre enn han som varslet. Eller nei. Hun oppfattet det ikke som et varsel. Sorry. Jeg tror hennes motivasjon var spennende tv. Og at da er det lett å lukke øynene for ting som ikke passer det narrativet. 10 7
Druid Skrevet 30. april #6514 Skrevet 30. april HSV50 skrev (5 minutter siden): Hadde vært med overrasket om de sa «vi så masse problematisk, men ignorert det». Hvor mange slike «dokumentarer» har det ikke vært laget hvor man i ettertid har funnet ut at ting ikke nødvendigvis var slik det så ut på tv. Hele Norge satt jo å så på en masse problematisk og ignorerte det Det vi så på TV var jo helt klart i tråd med hva han er tiltalt for. Jeg skjønner ikke hvor man får dette inntrykket av at TV serien viste et glansbilde. 20 8
Jobbermedbarn Skrevet 30. april #6515 Skrevet 30. april Druid skrev (1 minutt siden): Hele Norge satt jo å så på en masse problematisk og ignorerte det Det vi så på TV var jo helt klart i tråd med hva han er tiltalt for. Jeg skjønner ikke hvor man får dette inntrykket av at TV serien viste et glansbilde. Nettopp. 8
HSV50 Skrevet 30. april #6516 Skrevet 30. april Odel68 skrev (2 minutter siden): Det totale antallet innspillingsdager er 570 + 180 = 750 dager. To år består av 730 dager. ""– Vi har ikke unnlatt å vise ting, eller fått beskjed om ting vi ikke kan vise. Så det TV-serien viser, er jo veldig representativt for vår opplevelse av familiedynamikken." De har ikke bodd sammen med familien i 730 dager, selv om innspillingen har pågått over så lang tid. Det har vel 3-4 timer filming til dagen. Du hørte hva som ble sagt om økonomi og prioriteringer og sånn? F.eks. i forbindelse med reiser. Du tror ikke på fullt alvor at produsentene har vært til stede i familien(e) 24/7 i 730 dager? 7 5
HSV50 Skrevet 30. april #6517 Skrevet 30. april Druid skrev (3 minutter siden): Hele Norge satt jo å så på en masse problematisk og ignorerte det Det vi så på TV var jo helt klart i tråd med hva han er tiltalt for. Jeg skjønner ikke hvor man får dette inntrykket av at TV serien viste et glansbilde. Nei altså jeg husker at jeg lurte veldig på Hvordan Gjert var når kamera var av når han var såpass lite god når det var på. Det jeg mener er at enkelte forsøker å fremstille det at de har hyggelige samtaler og smiler og ler innimellom som et bevis på at ingenting av det ungene forteller kan stemme. At hvis ungene sier de ville trene og bli gode, så var det sånn det var. Og at alt annet er oppspinn. 13
Istapp Skrevet 30. april #6518 Skrevet 30. april Jentainord skrev (49 minutter siden): Jeg har på ingen måte ment å gå inn på noe mer detaljert inne på Kvinneguiden. Men for min del er det likegyldig om du tror på meg eller ikke. Det var et svar til en som lurte på hva som fører og ikke fører til slike saker. Så når flere advokater i forkant av denne saken mente at lignende saker hadde blitt henlagt og ikke fått like stor ressursbruk verken i etterforsking eller selve rettergang, så mener du at disse ikke er kompetente til å si dette fordi du mener at du vet bedre? Jeg spurte deg bare om domsreferanse, som dokumentasjon på din påstand, ikke at du skulle greie ut om selve dommen. Den er jeg kapabel til både å lese, tolke og forstå selv. 4
Istapp Skrevet 30. april #6519 Skrevet 30. april (endret) Capri skrev (58 minutter siden): Jeg tolker at det er retoriske spørsmål du stiller. Jeg har ikke svar, bare så det er sagt. Det brukes uten tvil ressurser. Vet du hvor store ressurser er det vanlig å bruke i saker der det er snakk om flere fornærmede og fysisk og psykisk vold over tid? (Tenker at å telle virkedager er mest korrekt, ikke telle uker med fridager inkludert. Mai har jo mange fridager) Det virker forøvrig som om noen tror at Gjert ikke har noe med tiden dette tar. Hans forsvarere har fått dagevis på vitneførsel og tv-titting. Og han er bare én, mens de andre er to. Det er også en stor familie som avhøres, og fra begge sider føres det vitner fra idretten. Hvem skulle man eventuelt kuttet ut? Narve og Svela? Det er jeg ganske sikker på at de som har tillit til Gjert, ikke ønsker. Samme uke som denne saken startet ble det gjennomført to saker i samme rett. Den ene gikk over tre dager med en fornærmet, den andre saken hadde tre eller fire fornærmede og varte i fem dager. Disse sakene gjaldt "vold i nære relasjoner" men av en svært alvorlig karakter sett opp mot denne saken. I sistnevnte sak var det vitneførsel fra BVTj, krisesenter, voldsmottak, private vitner osv. Da vil 28 rettsdager som denne saken beslaglegger i retten si sitt. Endret 30. april av Istapp Skriveleif 1 4
HSV50 Skrevet 30. april #6520 Skrevet 30. april lurker skrev (56 minutter siden): Det er referert hos NRK at den ble håntert i kommunikasjon med blant annet NRK: "– Det var en personlig e-post til meg, som jeg da håndterte med mine kollegaer og i kommunikasjon med NRK. Jeg ringte Kristoffer og pratet med ham, og han var misfornøyd med måten Gjert ble fremstilt på." https://www.nrk.no/rogaland/straffesaken-mot-gjert-ingebrigtsen-1.17340130 Ser det nå at jeg leste litt fort. Det stod at hun tok det opp med en produksjonsleder i NRK, og at de ble enige om at det ikke handler om Kristoffer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå