Istapp Skrevet 30. april #6441 Del Skrevet 30. april Bacteria skrev (18 timer siden): Hm. Den ene svigerdatteren sier i retten at «håndkle-episoden» var «hell i uhell» for da øynet brødrene en sjanse for å komme seg unna Gjert som trener. Altså at episoden med datter ble sett på som et middel til å komme seg unna Gjert som trener. Det er her vi begynner å komme bort i noen gråsoner, mener jeg. Virker som dette har eskalert til noe de involverte ikke greide å håndtere i det hele tatt. Sportssjefen mente også at denne "håndkleepisoden" ble brukt som en exit-anledning. 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet 30. april #6442 Del Skrevet 30. april Istapp skrev (8 minutter siden): Du vet ikke om jeg er meddommer eller ikke. Kan til og med være dommer for alt det du vet. Skjerp deg! Må være fotballdommer det da. 8 1 7 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentainord Skrevet 30. april #6443 Del Skrevet 30. april (endret) Istapp skrev (5 minutter siden): Sportssjefen mente også at denne "håndkleepisoden" ble brukt som en exit-anledning. Det gjorde han, og det kom godt fram i dag hva som kan være grunnen til dette. Jakobs fysio gjenfortalte at Jakob sa at en dag kom han til å få nok, dette var i april 2021. Men at det aldri passer å bryte. Så da ble episoden med håndkleet en hendelse som gjorde at de fikk nok. Og hell i uhell, klarte å ta det vanskelige valget å bryte. Veldig menneskelig å vente med tunge avgjørelser helt til det blir umulig å unngå det. «Aldri så galt at det ikke er godt for noe», tenker jeg. Endret 30. april av Jentainord 20 5 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 30. april #6444 Del Skrevet 30. april Istapp skrev (1 minutt siden): Sportssjefen mente også at denne "håndkleepisoden" ble brukt som en exit-anledning. Men hvorfor tenker du at det er noe å bruke mot barna? Ofte kan det være små eller store enkeltepisoder som får de som lever med vold i nære relasjoner til å bryte med voldsutøver. Hva som spesifikt var årsaken til at bruddet skjedde når det skjedde, er ikke viktig. Episoder før eller etter «håndkleepisoden» kunne også ført til et brudd. At det ble en episode med søsteren som førte til bruddet, kan også være fordi det er lettere for dem å se urett begått mot henne enn urett som ble begått mot dem selv. Terskelen er ofte lavere for vold mot barn man vil beskytte og føler et ansvar for, og brødrene ønsket nok å beskytte søsteren. 13 12 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 30. april #6445 Del Skrevet 30. april Tartufo skrev (18 minutter siden): Men hvorfor tenker du at det er noe å bruke mot barna? Ofte kan det være små eller store enkeltepisoder som får de som lever med vold i nære relasjoner til å bryte med voldsutøver. Hva som spesifikt var årsaken til at bruddet skjedde når det skjedde, er ikke viktig. Episoder før eller etter «håndkleepisoden» kunne også ført til et brudd. At det ble en episode med søsteren som førte til bruddet, kan også være fordi det er lettere for dem å se urett begått mot henne enn urett som ble begått mot dem selv. Terskelen er ofte lavere for vold mot barn man vil beskytte og føler et ansvar for, og brødrene ønsket nok å beskytte søsteren. Tenker at det er helt naturlig at håndkleepisoden ble avgjørende. Man godtar ofte mye mer dritt mot seg selv en småsøsken. 16 5 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet 30. april #6446 Del Skrevet 30. april Lillemor_Meg skrev (1 time siden): Jeg synes både Tjørholm i går, og Vasbø i dag gir veldig gode forklaringer. De har begge den fordelen at de kan underbygge forklaringene med konkrete hendelser, som for eksempel at guttene ba fysioterapeut skjule skader for trener for å unngå konflikter. Spesielt Vasbø mener jeg forklarer seg nøytralt, samtidig som han bekrefter barnas forklaring om høyt konfliktnivå, kjefting ("sjikanerende og krenkende ordbruk"), og krav om total kontroll. Dette er jo mye det som tv-serien også viser. Støy, konfrontasjoner, diskusjoner, kontroll i og rundt situasjoner. Altså at serien beskriver vitnemålet i dag virkelighetsnært med det vi så i serien. Men disse vitnemålene beskriver jo det flere i tråden her stiller spørsmålstegn ved, er dette noe som skal belastes i rettsvesenet i 7 uker? Hadde en lignende sak blitt gitt samme ressurstilfang eller har denne saken blitt prestisjetung for påtalemyndighet? 3 8 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet 30. april #6447 Del Skrevet 30. april lurker skrev (39 minutter siden): Må være fotballdommer det da. Skal si du beviser hvor dømmende du er, meg er du spydig mot og mener det må være fotballkamper jeg er. Tja, dette forteller langt mer om deg og dine verdier og holdninger enn meg. For fotballkamper kan jeg ærlig innrømme at jeg ikke er, heldigvis for alle fotballag. 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentainord Skrevet 30. april #6448 Del Skrevet 30. april Istapp skrev (26 minutter siden): Dette er jo mye det som tv-serien også viser. Støy, konfrontasjoner, diskusjoner, kontroll i og rundt situasjoner. Altså at serien beskriver vitnemålet i dag virkelighetsnært med det vi så i serien. Men disse vitnemålene beskriver jo det flere i tråden her stiller spørsmålstegn ved, er dette noe som skal belastes i rettsvesenet i 7 uker? Hadde en lignende sak blitt gitt samme ressurstilfang eller har denne saken blitt prestisjetung for påtalemyndighet? I en tiltale om psykisk vold, med hendelser med fysisk vold, ja, dette er en sak for rettsvesenet i så lang tid som det er behov for for å belyse evt psykisk vold. Hadde det kun vært snakk om fysisk vold ville det antakelig vært en sak som tok et par uker. Psykisk vold er vanskelig da det ikke er trenger være synlig for andre enn de som er utsatt for det. Alle som har «gått på tær» i sitt eget hjem kan nok bekrefte hvor vanskelig dette er å bevise for andre. Ofte er de som er utsatt for dette også de beste å holde fasaden plettfri, fordi noe annet vil skape mer psykisk vold. 8 5 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentainord Skrevet 30. april #6449 Del Skrevet 30. april Jentainord skrev (5 minutter siden): I en tiltale om psykisk vold, med hendelser med fysisk vold, ja, dette er en sak for rettsvesenet i så lang tid som det er behov for for å belyse evt psykisk vold. Hadde det kun vært snakk om fysisk vold ville det antakelig vært en sak som tok et par uker. Psykisk vold er vanskelig da det ikke er trenger være synlig for andre enn de som er utsatt for det. Alle som har «gått på tær» i sitt eget hjem kan nok bekrefte hvor vanskelig dette er å bevise for andre. Ofte er de som er utsatt for dette også de beste å holde fasaden plettfri, fordi noe annet vil skape mer psykisk vold. Og noen spm til Istapp: hvordan ville du beskrevet ditt barns barndom om den fra veldig tidlig alder besto av mye sinne, kontroll, støy, konfrontasjoner og diskusjoner? Ville du tenkt at dette var psykisk vold ovenfor barnet ditt? Eller tenker du at dette er noe barnet ditt skal tåle? I hvilken alder mener du dette er okey fra barnets far, er det ok når barnet ditt er 4 år, 6 år, 10 år, eller 16? Og ville dette vært mer ok for deg om barnet ditt var god å løpe og faren trente barnet og dere alle hadde ambisjoner om verdenstoppen, enn om barnet var enn «vanlig jente/gutt» på det lokale fotballaget? Siden du iherdig forsvarer Gjert lurer jeg oppriktig på dine tanker om dette hadde vært ditt barn. 9 8 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Undrende123 Skrevet 30. april #6450 Del Skrevet 30. april Jeg tror mye av hatet og mistroen mot brødrene handler om at de ikke oppfører seg som såkalte "verdige ofre". Mange har et bilde av hvordan et offer av vold, misbruks osv skal te seg: Man skal være stakkarslig, liten, selvhatende, ingen selvtillit, ikke mestre livet osv, mens gutta her viser det motsatte: De mestrer, de er suksessfulle og de fremstår som sterke. Under forstår man jo godt hvorfor de har utviklet slike forsvarsmekanismer for å "overleve" med en far som Gjert. Jeg synes bare det er så rart at så mange "facebook-voksne" ikke ser dette. Man tenker jo sitt om hvorfor, men det kan ikke være hele forklaringen at de selv er som Gjert. 16 4 17 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet 30. april #6451 Del Skrevet 30. april (endret) Jentainord skrev (16 minutter siden): Og noen spm til Istapp: hvordan ville du beskrevet ditt barns barndom om den fra veldig tidlig alder besto av mye sinne, kontroll, støy, konfrontasjoner og diskusjoner? Ville du tenkt at dette var psykisk vold ovenfor barnet ditt? Eller tenker du at dette er noe barnet ditt skal tåle? I hvilken alder mener du dette er okey fra barnets far, er det ok når barnet ditt er 4 år, 6 år, 10 år, eller 16? Og ville dette vært mer ok for deg om barnet ditt var god å løpe og faren trente barnet og dere alle hadde ambisjoner om verdenstoppen, enn om barnet var enn «vanlig jente/gutt» på det lokale fotballaget? Siden du iherdig forsvarer Gjert lurer jeg oppriktig på dine tanker om dette hadde vært ditt barn. For alt du vet så kan mitt barn ha vært i en sak overfor sin foresatte, som barn - og da er det evnt ikke barnet selv som initierte dette, men en voksen. Også i slike tilfeller er det ikke min objektive mening, som ville vært svært farget av manglende nøytralitet, som kunne vært det førende. Det er retten, som skal være/er nøytral og ikke farget av nærhet følelsesmessig og objektivt intressert i relasjonen, som skal dømme. I denne tråden viser altfor mange en slik manglende følelsesmessig nøytralitet. Det renner over av egenopplevde situasjoner og tilfeller hvor dette farger deres mening av hvordan rettsaken skal forstås, vitner skal tolkes og ikke minst holdningen av forhåndsdømming eller dom uansett hvilket utfall tingretten i denne saken kommer frem til. Noen er direkte ufine mot andre som ikke deler det samme synet eller har den samme meningen som en selv. Endret 30. april av Istapp Autokorreksjonsdritt. 1 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentainord Skrevet 30. april #6452 Del Skrevet 30. april Undrende123 skrev (Akkurat nå): Jeg tror mye av hatet og mistroen mot brødrene handler om at de ikke oppfører seg som såkalte "verdige ofre". Mange har et bilde av hvordan et offer av vold, misbruks osv skal te seg: Man skal være stakkarslig, liten, selvhatende, ingen selvtillit, ikke mestre livet osv, mens gutta her viser det motsatte: De mestrer, de er suksessfulle og de fremstår som sterke. Under forstår man jo godt hvorfor de har utviklet slike forsvarsmekanismer for å "overleve" med en far som Gjert. Jeg synes bare det er så rart at så mange "facebook-voksne" ikke ser dette. Man tenker jo sitt om hvorfor, men det kan ikke være hele forklaringen at de selv er som Gjert. Jeg tror også at disse gutta ikke er stakkarslige nok for at folk skal forstå. Og disse gutta har vel vist oss gjennom de helt unike karrierene sine at de ikke er som oss andre. Jeg tør å påstå at ingen kan komme så langt som Jakob uten å ha et mindset som en vinner, med selvtillit og en ukuelig tro på seg selv. Det går bare ikke ann. Om man velger å late som man ikke tenker sånn, og oppfattes som ydmyk av offentligheten, eller om man velger å gi litt blaffen og lage litt uro rundt hvordan man framstår er nok et bevisst valg. Vi kan se til Northug som skapte overskrift etter overskridt pga sin cockye oppførsel, og så kan vi nevne Varholm som er ydmyk og elsket av alle. Det er image, det er en rolle og det er en jobb. 7 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentainord Skrevet 30. april #6453 Del Skrevet 30. april Istapp skrev (5 minutter siden): For alt du vet så kan mitt barn ha vært i en sak overfor sin foresatte, som barn - og da er det evnt ikke barnet selv som initierte dette, men en voksen. Også i slike tilfeller er det ikke min objektive mening, som ville vært svært farget av manglende nøytralitet, som kunne vært det førende. Det er retten, som skal være/er nøytral og ikke farget av nærhet følelsesmessig og objektivt intressert i relasjonen, som skal dømme. I denne tråden viser altfor mange en slik manglende følelsesmessig nøytralitet. Det renner over av egenopplevde situasjoner og tilfeller hvor dette farger deres mening av hvordan rettsaken skal forstås, vitner skal tolkes og ikke minst holdningen av forhåndsdømming eller dom uansett hvilket utfall tingretten i denne saken kommer frem til. Noen er direkte ufine mot andre som ikke deler det samme synet eller har den samme meningen som en selv. Jeg spør ikke om det du svarer på her, jeg spør om hvis dette var ditt barn, hvordan ville du beskrevet ditt barns barndom? 8 5 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975767 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet 30. april #6454 Del Skrevet 30. april NoaideBiehtar skrev (2 timer siden): Det er jo to måter å dømme på. Den ene er rettslig - og der er jeg usikker på om dette holder i forhold til tiltalen, som er mishandling i nære relasjoner. Da må det bevises at barna over tid har levd i et slikt regime - det holder ikke å bevise enkeltepisoder. Det er jo en svakhet at det er så lenge siden, så ikke en gang barna greier å være konkrete på eksempler som kan bygge opp om dette regimet. Jeg tror på barna, men er usikker på om det holder i retten. Men så kan mennesker bli dømt sosialt og moralsk også. Da trenger vi ikke bry oss om objektive beviskrav. Jeg tror på barna. Jeg tror oppriktig at Gjert har vært, ikke bare en dårlig, men en skadelig far. Jeg har ikke noe behov for å stille meg "midt på" for å dømme han slik. Det betyr jo ikke at jeg mener at Gjert skal fordømmes til evig tid, men det er klart det er vanskelig sosialt sett å "tilgi" et menneske som ikke erkjenner sine feil men bagatelliserer og skylder på barna sine. Jeg sliter med den. Får ganske vondt av denne beskrivelsen: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Oo7Kp1/ingebrigtsen-rettssaken-dag-18 Det er overhodet ikke vanskelig å tro på at J har levd under svært vanskelige forhold som har påvirket han negativt. Så virker det som om mange nordmenn mener at det er greit at han vokste opp slik, fordi han ble verdensmester. Da er det liksom verdt det? Vold i nære relasjoner kan absolutt vøre enkeltstående hendelser. Her er det vel like stort fokus på psykisk mishandling og der er det nok mer fokus på at det har vart over tid. Man blir ikke skadet av å bli kalt idiot én gang, men hvis det komme enhver gang man går på tvers av pappa så kan det gjøre mer skade enn fysisk vold. 6 5 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monkris Skrevet 30. april #6455 Del Skrevet 30. april Undrende123 skrev (14 minutter siden): Jeg tror mye av hatet og mistroen mot brødrene handler om at de ikke oppfører seg som såkalte "verdige ofre". Mange har et bilde av hvordan et offer av vold, misbruks osv skal te seg: Man skal være stakkarslig, liten, selvhatende, ingen selvtillit, ikke mestre livet osv, mens gutta her viser det motsatte: De mestrer, de er suksessfulle og de fremstår som sterke. Under forstår man jo godt hvorfor de har utviklet slike forsvarsmekanismer for å "overleve" med en far som Gjert. Jeg synes bare det er så rart at så mange "facebook-voksne" ikke ser dette. Man tenker jo sitt om hvorfor, men det kan ikke være hele forklaringen at de selv er som Gjert. Har også lagt merke til at i alle Facebook innlegg/link til artikler, er det 99% støtte til Gjert og Tone. Og dette er vel, utifra hvem som bruker Facebook aktivt, den godt voksne garde. Voksne med egne barn og barnebarn, voksne som har vokst opp i en generasjon hvor foreldre hadde «lov» til å slå, straffe barna, hvor voksne var mer autoritær. En generasjon hvor barn var «redd» spesielt fedre. Når man har vokst opp i denne generasjonen selv, er det dette som er «normalt», og opplever også at det er denne generasjonen som savner disiplin og irettesetting av barn i dag… skummelt spør du meg. 7 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimskrans Skrevet 30. april #6456 Del Skrevet 30. april Monkris skrev (6 minutter siden): Har også lagt merke til at i alle Facebook innlegg/link til artikler, er det 99% støtte til Gjert og Tone. Og dette er vel, utifra hvem som bruker Facebook aktivt, den godt voksne garde. Voksne med egne barn og barnebarn, voksne som har vokst opp i en generasjon hvor foreldre hadde «lov» til å slå, straffe barna, hvor voksne var mer autoritær. En generasjon hvor barn var «redd» spesielt fedre. Når man har vokst opp i denne generasjonen selv, er det dette som er «normalt», og opplever også at det er denne generasjonen som savner disiplin og irettesetting av barn i dag… skummelt spør du meg. Ja, gud forby om noen skulle irettesette et barn i dagens samfunn!! 2 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet 30. april #6457 Del Skrevet 30. april Jentainord skrev (7 minutter siden): Jeg spør ikke om det du svarer på her, jeg spør om hvis dette var ditt barn, hvordan ville du beskrevet ditt barns barndom? Mitt barn hadde vokst opp og blitt vant med personligheter som var ulike og lært seg at personer opptrer ulikt i ulike situasjoner, basert på hvilken oppvekst og erfaring sine foreldre og besteforeldre hadde hatt. I tillegg hadde barnet vokst opp med verdier og holdninger om at det er ulike reaksjoner. Barnet hadde visst at en streng og rigid foresatt som forventer at regler blir fulgt og at det kan få konsekvenser med kjeft og inndragning av goder dersom barnet hadde fått beskjed om å være hjemme kl. 22 og kom hjem kl. 23 eller at barnet ikke oppførte seg som forventet på butikken, mot besteforeldre, på restaurant osv., hadde barnet lært fra tidlig alder. Dersom du mener det er straffbart, så har mitt barn enda en sak det kan bringes til torg, og da kan det bli fullt kjør i tingretten i landet, for mange flere barn og unge voksne kan da bringe inn sine foreldre til rette. Vold nei, streng oppdragelse ja. Jeg tror mye av kjernen ligger i at G og T har hatt en streng og konservativ barneoppdragelse, muligens også en konsekvens av å få en stor ungeflokk til å gå i takt med forventninger de har hatt for sitt familieliv hvor noen har fått usedvanlig mye mer tid og fokus enn andre i flokken. 1 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentainord Skrevet 30. april #6458 Del Skrevet 30. april Istapp skrev (2 minutter siden): Mitt barn hadde vokst opp og blitt vant med personligheter som var ulike og lært seg at personer opptrer ulikt i ulike situasjoner, basert på hvilken oppvekst og erfaring sine foreldre og besteforeldre hadde hatt. I tillegg hadde barnet vokst opp med verdier og holdninger om at det er ulike reaksjoner. Barnet hadde visst at en streng og rigid foresatt som forventer at regler blir fulgt og at det kan få konsekvenser med kjeft og inndragning av goder dersom barnet hadde fått beskjed om å være hjemme kl. 22 og kom hjem kl. 23 eller at barnet ikke oppførte seg som forventet på butikken, mot besteforeldre, på restaurant osv., hadde barnet lært fra tidlig alder. Dersom du mener det er straffbart, så har mitt barn enda en sak det kan bringes til torg, og da kan det bli fullt kjør i tingretten i landet, for mange flere barn og unge voksne kan da bringe inn sine foreldre til rette. Vold nei, streng oppdragelse ja. Jeg tror mye av kjernen ligger i at G og T har hatt en streng og konservativ barneoppdragelse, muligens også en konsekvens av å få en stor ungeflokk til å gå i takt med forventninger de har hatt for sitt familieliv hvor noen har fått usedvanlig mye mer tid og fokus enn andre i flokken. Du svarer fortsatt ikke på mitt spm, men legger til dine egne forutsetninger og scenarioer. Men ok, det var bare et spm. 11 7 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor_Meg Skrevet 30. april #6459 Del Skrevet 30. april Krimskrans skrev (9 minutter siden): Ja, gud forby om noen skulle irettesette et barn i dagens samfunn!! Hvis man ikke kan irettesette barn uten bruk av slike metoder som blir beskrevet i denne saken er man ikke egnet som forelder. Hilsen godt voksen 17 16 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimskrans Skrevet 30. april #6460 Del Skrevet 30. april Lillemor_Meg skrev (1 minutt siden): Hvis man ikke kan irettesette barn uten bruk av slike metoder som blir beskrevet i denne saken er man ikke egnet som forelder. Hilsen godt voksen 😂😂😂 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1607026-team-ingebrigtsen/page/323/#findComment-35975885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå