Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Eloise12345 skrev (2 timer siden):

Jeg syns det er veldig fint at du sier det – og jeg tror det er akkurat slik mange foreldre ønsker å reagere hvis barna deres kommer med noe vondt. Det krever mye mot å fortelle, og det fortjener å bli møtt med åpenhet og respekt.

Samtidig vet vi også at slike situasjoner kan bli vanskelige og sårbare fra flere sider – noen foreldre får kanskje aldri muligheten til å “reparere”, eller får ikke høre barnas opplevelser før det allerede er gått veldig langt. Det betyr ikke at barna ikke skal bli tatt på alvor, men kanskje at vi må prøve å forstå hele bildet før vi dømmer.

Jeg tror vi trenger både empati for dem som står frem, og rom for at den anklagede også skal få forklare seg. 

Vi har jo fått høre G forklare seg, og det ga hvertfall meg bakoversveis!

Så må vi huske på at i en foreldre/barn relasjon hvor alle parter er voksne, så er det fortsatt foreldre/barn relasjon.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Tartufo skrev (20 minutter siden):

Å synes synd på ofrene i en sak som gjelder vold eller misbruk mot barn, er vanlig. Å synes synd på tiltalte i en slik sak, med flere vitner, er mindre vanlig.

Jeg er for øvrig glad for rettssikkerheten vi har i Norge, og Gjert skal ikke dømmes om det ikke finnes nok bevis. Det skal bevises at tiltalte er skyldig for at han kan dømmes, men det skal ikke bevises at han er uskyldig for å frifinnes. Vi må derfor leve med at mange skyldige frifinnes, for å unngå at en uskyldig dømmes.

Jeg vet hvor min sympati ligger, uavhengig av dom. Men jeg tror denne saken ender med dom.

Det er en vanskelig og alvorlig sak, og som du sier, rettssikkerheten er heldigvis sterk i Norge. Uansett utfall håper jeg de som bærer på noe vondt får støtte og blir tatt på alvor.

Hvis Gjert blir dømt, så er det selvfølgelig en alvorlig sak – både for ofrene og for han selv. Ingen vet hva folk bærer med seg fra egen oppvekst, og ofte har også de som gjør andre vondt, selv opplevd vanskelige ting. Det betyr ikke at det unnskylder handlinger, men det kan forklare noe, og det er lov å ha medfølelse for flere sider i en sak.

Endret av Eloise12345
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Japp skrev (9 minutter siden):

Vi har jo fått høre G forklare seg, og det ga hvertfall meg bakoversveis!

Så må vi huske på at i en foreldre/barn relasjon hvor alle parter er voksne, så er det fortsatt foreldre/barn relasjon.

Ja, det er sterkt å høre hvordan G har forklart seg, og det er lett å forstå at mange reagerer på det. Jeg er enig i at foreldre/barn-relasjoner er kompliserte, også når barna er voksne. 

Endret av Eloise12345
  • Nyttig 2
Skrevet
Eloise12345 skrev (6 minutter siden):

Ja, det er sterkt å høre hvordan G har forklart seg, og det er lett å forstå at mange reagerer på det. Jeg er enig i at foreldre/barn-relasjoner er kompliserte, også når barna er voksne. 

Tror ikke vedkommende du siterer tenkte på at foreldre/barn relasjonen er komplisert også når barna er voksne, men at de fleste foreldre vil gjøre alt for at deres barn skal ha det bra, også som voksne. De fleste foreldre har et enormt beskytterinstinkt ovenfor sine barn, og støtter dem uansett hva.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Eloise12345 skrev (9 minutter siden):

Tartufo skrev (Akkurat nå):

Tror ikke vedkommende du siterer tenkte på at foreldre/barn relasjonen er komplisert også når barna er voksne, men at de fleste foreldre vil gjøre alt for at deres barn skal ha det bra, også som voksne. De fleste foreldre har et enormt beskytterinstinkt ovenfor sine barn, og støtter dem uansett hva.

Ja, det var som Tartufo beskriver jeg mente. For meg er det alltid forelderen i en foreldre/barn relasjon som skal gjøre barnet trygt, uansett alder på barnet.

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Tartufo skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg tror også at de fleste foreldre ønsker å beskytte barna sine, og det gjelder nok i denne familien også. 

Av og til er det ikke til å unngå at det oppstår konflikter, selv når man prøver å støtte og beskytte sine egne barn. Familierelasjoner kan være kompliserte, og kjærlighet alene er ikke alltid nok til å hindre sår eller brudd.

Endret av Eloise12345
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Japp skrev (6 minutter siden):

Ja, det var som Tartufo beskriver jeg mente. For meg er det alltid forelderen i en foreldre/barn relasjon som skal gjøre barnet trygt, uansett alder på barnet.

Jeg forstår godt hva du mener, og ideelt sett skal foreldre være den trygge basen. Men i virkeligheten kan jo også voksne barn være krevende, og forholdet blir ofte påvirket av begge parter. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Eloise12345 skrev (16 minutter siden):

Det er en vanskelig og alvorlig sak, og som du sier, rettssikkerheten er heldigvis sterk i Norge. Uansett utfall håper jeg de som bærer på noe vondt får støtte og blir tatt på alvor.

Hvis Gjert blir dømt, så er det selvfølgelig en alvorlig sak – både for ofrene og for han selv. Ingen vet hva folk bærer med seg fra egen oppvekst, og ofte har også de som gjør andre vondt, selv opplevd vanskelige ting. Det betyr ikke at det unnskylder handlinger, men det kan forklare noe, og det er lov å ha medfølelse for flere sider i en sak.

Det er en alvorlig sak uansett om han blir dømt eller ikke. Det er tydelig at han ikke akkurat er høyest på lista over "årets far". Og det er klart folk kan ha med seg ting fra sin egen oppvekst som gjør det vanskelig og som gjør at man tar dårlige valg. Men da kan man som forelder si "unnskyld, jeg visste ikke bedre. Ingen lærte meg hvordan jeg skulle være god far (eventuelt mor). Hva kan jeg gjøre for at vi skal få det bedre"? Mye kan ryddes opp i hvis forelderen tar ansvar for hvordan dens oppførsel har påvirket barna. G viser ikke en millimeter tegn på å se at hans oppførsel kan ha vært dårlig for barna. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Eloise12345 skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår godt hva du mener, og ideelt sett skal foreldre være den trygge basen. Men i virkeligheten kan jo også voksne barn være krevende, og forholdet blir ofte påvirket av begge parter. 

Denne saken har sin start i hvordan G var mot barna når de var små.

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Eloise12345 skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg tror også at de fleste foreldre ønsker å beskytte barna sine, og det gjelder nok i denne familien også. 

Av og til er det ikke til å unngå at det oppstår konflikter, selv når man prøver å støtte og beskytte sine egne barn. Familierelasjoner kan være kompliserte, og kjærlighet alene er ikke alltid nok til å hindre sår eller brudd.

Seriøst? Du mener Gjert (og Tone) har gjort alt for barna sine i denne situasjonen? Hva du tror og ikke tror har skjedd tidligere er en ting, men mener du virkelig de har gjort alt for at barna skal ha det best mulig de siste årene??

De har jo brukt media mot barna og dessuten har Gjert åpenlyst forsøkt å ødelegge for flere av brødrene.

Endret av Tartufo
  • Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet
Tartufo skrev (2 minutter siden):

Seriøst? Du mener Gjert (og Tone) har gjort alt for barna sine i denne situasjonen? Hva du tror og ikke tror har skjedd tidligere er en ting, men mener du virkelig de har gjort alt for at barna skal ha det best mulig de siste årene??

Jeg sier ikke at de nødvendigvis har gjort alt riktig – det vet vi jo ikke fullt ut. Men jeg tror situasjonen er mer kompleks enn det vi ser utenfra. I mange familiekonflikter er det sterke følelser på begge sider, og det betyr ikke at noen nødvendigvis har hatt onde hensikter. Jeg prøver bare å se hele bildet, uten å dømme før alt er klart.

• Nyttig 4
Skrevet
Doris Becker skrev (2 timer siden):

Viktig å se helheten også. De snakker om at de aldri visste hva som var lov og ikke, at humøret til faren bestemte stemningen hjemme, daglig kontroll, der søsken settes opp mot hverandre, splitt og hersk, kjeft og vold, for så å være redningsmann, pisk og gulrot. Dette er manipulasjon, og når det er daglig, så er det utrolig effektivt! Ble brukt som avhørsmetode før, noe som førte til masse falske tilståelser. Og det etter bare et par dager!  Just saying.

Gaslighting er så helvetes effektivt…og derfor også livsfarlig. Det å ikke kunne stole på egen person og virkelighet….jeg tror ikke man kan forstå hva det gjør med deg før man har opplevd det på kroppen selv.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Tartufo skrev (1 minutt siden):

Dette!

Fars (og mor) sine handlinger i etterkant, viser ingen forståelse for hva barna sier at de har opplevd.

Enhver normal foreldre hadde prøvd så godt de kunne å reparere forholdene og lagt seg flat for de opplevelsene barna har.

Gjert har flere ganger påpekt at han kun var trener fordi guttene ville det men har gjentatte ganger vist at det ikke er tilfellet.

Gjert sin opptreden i podcasten til Raja, alt han og hans mor har uttalt i rettssaken, i tillegg til all info fra barna selv og vitner, gjør at jeg overhodet ikke tviler på barna sine opplevelser.

At man skal diplomatisk innta en «vi må se begge sider» er ett direkte svik mot alle som har opplevd en voldelig barndom i en eller en annen form.

Her er det tydeligvis steile fronter fra foreldrene, det er høyst uvanlig i sunne familier.

• Liker 25
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Eloise12345 skrev (53 minutter siden):

Jeg sier ikke at de nødvendigvis har gjort alt riktig – det vet vi jo ikke fullt ut. Men jeg tror situasjonen er mer kompleks enn det vi ser utenfra. I mange familiekonflikter er det sterke følelser på begge sider, og det betyr ikke at noen nødvendigvis har hatt onde hensikter. Jeg prøver bare å se hele bildet, uten å dømme før alt er klart.

Det vi vet i denne saken, er at ting har blitt gjort så langt fra riktig som mulig.

Bare lydopptakene av Gjert (i tillegg til det som er vist i serien), vitner om en svært ustabil, kontrollerende person som har langt fra barnas beste i fokus.

Onde hensikter har lite å si om handlingene er skadelige.

Endret av moroklompen
  • Liker 19
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Eloise12345 skrev (29 minutter siden):

Han har jo ikke gjort noe riktig! Ser du ikke det, er det ikke noe poeng å diskutere. Virker som ditt eneste mål er å være nyansert, også når Gjert har sagt og gjort ting som tydelig har gått ut over barna, og spesielt Jacob nå de siste årene etter bruddet.

Endret av Tartufo
  • Liker 9
  • Nyttig 6
Annonse
Skrevet
moroklompen skrev (4 minutter siden):

Det vi vet i denne saken, er at ting har blitt gjort så langt fra riktig som mulig.

Bare lydopptakene av Gjert (i tillegg til det som er vist i serien), vitner om en svært ustabil, kontrollerende person som har langt fra barnas beste i fokus.

Helt klart. Og den måten han snakker om barna sine på, vil si at det er meget sjelden en forelder snakker om barna sine på den måten uansett konflikt og situasjon. 

• Liker 18
Skrevet
Japp skrev (16 minutter siden):

Det er en alvorlig sak uansett om han blir dømt eller ikke. Det er tydelig at han ikke akkurat er høyest på lista over "årets far". Og det er klart folk kan ha med seg ting fra sin egen oppvekst som gjør det vanskelig og som gjør at man tar dårlige valg. Men da kan man som forelder si "unnskyld, jeg visste ikke bedre. Ingen lærte meg hvordan jeg skulle være god far (eventuelt mor). Hva kan jeg gjøre for at vi skal få det bedre"? Mye kan ryddes opp i hvis forelderen tar ansvar for hvordan dens oppførsel har påvirket barna. G viser ikke en millimeter tegn på å se at hans oppførsel kan ha vært dårlig for barna. 

Dette! Min ene forelder har tatt tak, så langt hen evner (det er i dag åpenbart for meg hvorfor ting gikk til helvete, og jeg hat stor forståelse for hvor hen «kommer fra», men etter tiår i behandling vet jeg også at det uansett aldri var min skyld og det var ikke meg som var vanskelig, jeg måtte ta støyten for en forelder som hadde det vanskelig, ikke fungerte og ikke greide å be om hjelp, og det har ødelagt meg i stort omfang, men jeg har likevel jobber hardt for å ha en relasjon, for å holde håpet oppe om at det kunne bli annerledes, men det skjedde faktisk først da jeg begynte å sette grenser tilbake og sluttet å ta 100% ansvar for å prøve å gjøre ting bedre. Og hen har venner som etter hvert har skjønt at her mangler det ting og har turt å si fra på en tilpasset måte, og etterhvert har hen greid å forstå at hen har ting å jobbe med og må endre seg. Og jeg kommer aldri til å få en forelder, jeg vil alltid være den voksne i vår relasjon, men så lenge hen prøver og jeg ser at hen jobber så greier jeg ikke å slå handa av hen, det er tross alt forelderen min uansett, og jeg har også vondt av hen, selv om jeg er alvorlig skadet for livet. Jeg får ikke endret fortida. Og så lenge hen prøver å endre seg for framtiden, om så bare en brøkdel, så er det nok for meg. Så må bare mengden kontakt reguleres. Men når en person kan starte endring på 70+, så viser det at det er aldri for sent man kan få reparert noe. Og min forelder har snakket om meg slik Gjert gjorde om sine, ikke i en rettssal og til media, men til venner og til helsepersonell. I hodet på sånne mennesker så tror de at alle andre ser det samme som dem: at de har fått et monster til barn…også er det så langt fra sannheten at folk får hakeslepp når de kommer dit at de faktisk sier sånt rett ut fordi de er blitt så trygge på egen posisjon. Og det er da man ofte også kommer til en skille vei. Og det som avgjør da, det er mishandlerens evne til å ta imot kritikk og tilbakemeldinger fra omgivelsene, til å mentalisere og gå i seg selv, og dessverre har ofte slike mennesker lav mentaliseringsevne, det er derfor de greier å oppføre seg sånn. Men om de greier bare 1% i første omgang, så er det håp, selv om det tar tid. Hvis de ikke er interessert, og ikke egentlig ser det som et reelt tap å miste barna sine, da får man de totale bruddene. 

• Liker 3
  • Hjerte 19
Skrevet (endret)

Har ikke lest siste døgnet - dette var mange sider å lese seg opp på… 😛

noen betraktninger/spørsmål:

- noen som vet hvilken straff J/Søster kan få for å dele info - f eks til andre søsken? Dele i offentligheten? Kan rettssaken komme i fare for å avvises hvis det blir delt? Er det foreldelse på dette pålegget om ikke å dele? 

- Jeg oppfattet guttene ganske cocky og litt drittsekk-aktige før denne saken. Ser mange (i kommentarfeltet) skriver om det, at de ikke er sympatiske (og at sympatien kan gå til G&T). I så fall: Hvordan ble guttene slik, kan det ha noe med oppdragelsen/miljøet å gjøre? Er det ok å behandle sine barn dårlig både fysisk og psykisk - bare de er frekke nok? (F eks forsyner seg med mat i skapene…)

- jeg er enig i at man skal holde seg til fakta (ref historien om sykkel) - ikke gjenfortelle historier som er verre en de er, f eks (derav være opptatt av at det som deles videre er riktig. )  Jeg avskyr Trump. Men jeg hater når noen gjør narr av ham for ting han ikke har sagt/ment/gjort (hehe, det er sjelden, men…). Det devaluerer kritikken. Det gjør at trumpistene kan si fake news!!! (Med rette, en sjelden gang).

Endret av Andrea59
  • Liker 1
Skrevet
Andrea59 skrev (1 minutt siden):

- jeg er enig i at man skal holde seg til fakta (ref historien om sykkel) - ikke gjenfortelle historier som er verre en de er, f eks (derav være opptatt av at det som deles videre er riktig. Jeg avskyr Trump. Men jeg hater når noen gjør narr av ham for ting han ikke har sagt/ment/gjort (hehe, sjelden, men…). Det devaluerer kritikken. Det gjør at trumpistene kan si fake news!!! (Med rette, en sjelden gang).

Hehe, sånn er jeg også! Kan være litt slitsomt til tider 😄 

• Liker 1
Skrevet

Bare jeg som reagerer på det jeg tolker som kvinnefiendtlig holdninger hos løpebrødrene? Tone har drevet flere frisørsalonger samtidig som hun har gjort masse husarbeid- der sammen med Gjert. Så ser vi løpebrødrene bli sammen med influensere som bare tjener penger pga typene sine. Og da Ingrid angivelig ble slått med håndkle var det det som fikk begeret til å renne over. Hvorfor var det ikke de påståtte slagene til Gjert mot guttene som fikk begeret til å renne over? Er det tilfeldig?

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...