Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Callisto83 skrev (44 minutter siden):

Jeg er forsåvidt enig, men det er én ting vi glemmer i denne saken, som skurrer litt. Det virker på meg som brødrene egentlig ville overse alt dette fra Gjert i oppveksten, hvis bare Gjert sluttet å trene dem (og Narve?). Vi hadde med andre ord, ikke diskutert dette en gang, hvis Gjert hadde gjort som guttene sa og lå lavt i terrenget. (Solgte seg ut av Run Fast AS etc.)

Tror dere mange ofre for vold og mishandling, som har vokst opp i fryktregime, kan kjenne seg igjen i dette? Jeg tror ikke det.

Jo det tror jeg absolutt mange kan kjenne seg igjen i. Vi vet jo at Henrik tilbød faren at de kunne gi media en felles uttalelse om at det var en enighet om å avslutte  samarbeidet. Barn ønsker i det lengste å ha et godt forhold til sine foreldre, og det er ikke alltid like enkelt å se hvor ille ting har vært når man står midt oppi det. Jeg tenker at av naturlige årsaker har Gjert vært mindre fysisk med årene, ( vedr knipsing bl.a), sønnene overgår jo ham fysisk etterhvert. Men de beskriver jo enda den klumpen som de kjente  i brystet når tlf ringer. Det forteller mye. 
De forteller jo også at de har vært  mye alene, uten å snakke med hverandre om dette- håndkleepisoden var nok den utløsende faktor ja, for å hvertfall ta avstand til Gjert jobbmessig. Det er noen ganger lettere å agere når urett rammer andre enn en selv, spes noen du er glad i. 
Jeg forstår ikke at det er vanskelig å forstå at man ikke trenger å gå rundt å være livredd en far i voksen alder, selv om man vokste opp med konstant uro og en frykt. Skadevirkningene viser seg jo i fleng her likevel, jeg synes spesielt Jacob bærer preg av det. Alle forteller om overlevelsesmekanismer: Henrik sto opp og tok igjen, Filip bøyde  seg med vinden og kom unna konflikter på den måten, datter flyttet, Jacob ble «følelsesløs». 
Vold er vold, enten man utøver den 1 gang eller 100. 
Podcasten der Gjert fikk spille offer og bare en pappa som ville alle godt, var den utløsende faktor som fikk dem til å skrive kronikken. Han gjorde som han lovet, gjorde det vanskelig for dem på idrettsarenaen. Jeg husker jo alle spekulasjoner i media og «mas» i intervjusituasjoner- det ble uholdbart for dem til slutt. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet

Og mht hva vitner sier og ikke sier. Martin vitnet om at han ble utestengt. At brødrene brøt kontakten. Og kona til Kristoffer sier at det var hennes opplevelse at Martin brøt kontakten med dem. At det ble formidlet på meldinger. Elden ber henne lese opp meldingen: 

Sitat

Statsadvokatene har ikke flere spørsmål til vitnet. Advokat John Christian Elden overtar.

Han ber vitnet først om å lese meldingen som Martin Askeland Ingebrigtsen sendte til messenger-gruppen som blant annet vitnet er med i.

Hun gjør det. Martin ber her om forståelse for at han ikke ønsker kontakt.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/jQjE30/ingebrigtsen-rettssaken-dag-17

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
Istapp skrev (15 minutter siden):

Kan det tenkes at påkjenningen er blitt ekstra stor nå når dette er blitt tiltale og rettsak? For nærområdet er og blir et steinkast unna begges husstand, så joda, det er faktisk skikkelig vanskelig å forstå hvorfor bosette seg slik at man kan "pisse i bedene" til hverandre. Det er vanskelig å forstå hvorfor bo midlertidig i foreldrenes kjeller mens det bygges hus når du kan bosette deg midlertidig i din brors hus i nærheten. Og det er vanskelig å forstå at du lar besteforeldre passe på dine barn mens du er opptatt selv hvis manipulering, trusler og voldene er sånn at du "kikker deg over skulderen". Da finnes der nok av tanter og onkler til å avlaste og ikke minst besteforeldre på ektefelles side.

Jakob bor ganske langt unna, 700 meter. Det er mange steinkast unna. Det er han og søsteren som er fornærmet i denne saken nå. Jakob flyttet ut så fort som han «fikk lov» og har ikke bosatt seg i kjelleren mens han bygde hus. Han har ikke brukt foreldrene som barnevakt.

Søsteren har flyttet ut som 15-åring og ikke fått barn enda, uvisst hvor langt unna hun bor, men hun har kuttet all kontakt med faren. 

Greit å snakke om de som er fornærmede i saken?

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet (endret)
Istapp skrev (43 minutter siden):

Ikke motiver for å lyve, men motiver for å overdrive og samkjøre sine forklaringer, jo det kan de tjene på. De blir tross alt fulgt av et filmteam i denne saken til sin egen spinnoff-serie. Vitnemålene er mer samkjørte enn avhørene hos politiet og spesielt Henrik (igjen) har tilført i samsvar med de andre.

Og hva er motivet? Å konstruere en overgrepssak for å lage litt spenning/storyline i en dokumentar? Tror du virkelig på dette selv? Tror du de er så kyniske og griske at de vil ta en trygg og fin barndom og lyve på seg voldshendelser fra kjærlige fine foreldre? Og hva med I og K? Hva er da deres motiver? Blir de betalt av brødrene for et falsk vitnemål, tror du?  Det begynner å bli litt i overkant konspiratorisk her nå. 

Endret av Voyager
  • Liker 10
  • Nyttig 19
Skrevet (endret)
HSV50 skrev (53 minutter siden):

Og mht hva vitner sier og ikke sier. Martin vitnet om at han ble utestengt. At brødrene brøt kontakten. Og kona til Kristoffer sier at det var hennes opplevelse at Martin brøt kontakten med dem. At det ble formidlet på meldinger. Elden ber henne lese opp meldingen: 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/jQjE30/ingebrigtsen-rettssaken-dag-17

Interessant.

Men det som gjør meg litt skeptisk er at dette kom fra Elden, som  forsvarer Gjert.

De kaster Martin under bussen ved å vise at han har løyet under sin forklaring.  Han er jo den som forsvarer Gjert, så dette gjør de ikke uten grunn.

Hadde spørsmålet kommet fra aktoratet eller fra bistandsadvokatene hadde jeg ikke tenkt over det, men når det kommer fra Gjerts forsvarer virker litt merkelig for meg.

Hva er de ute etter?

Endret av Lillemor_Meg
  • Liker 2
Skrevet
Callisto83 skrev (1 time siden):

Jeg er forsåvidt enig, men det er én ting vi glemmer i denne saken, som skurrer litt. Det virker på meg som brødrene egentlig ville overse alt dette fra Gjert i oppveksten, hvis bare Gjert sluttet å trene dem (og Narve?). Vi hadde med andre ord, ikke diskutert dette en gang, hvis Gjert hadde gjort som guttene sa og lå lavt i terrenget. (Solgte seg ut av Run Fast AS etc.)

Tror dere mange ofre for vold og mishandling, som har vokst opp i fryktregime, kan kjenne seg igjen i dette? Jeg tror ikke det.

Helt enig. Dette virker veldig rart. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Bacteria skrev (6 minutter siden):

Helt enig. Dette virker veldig rart. 

Det er ikke verken rart eller uvanlig at ofre for vold i nære relasjoner reagerer ulikt. Noen lever et helt liv med en voldelig partner, andre klarer ikke bryte med foreldre som har vært voldelige.

Endret av Tartufo
  • Liker 7
  • Nyttig 14
Skrevet
Istapp skrev (16 minutter siden):

Forhåpentligvis et idiotisk tilfelle og ikke regelen. Slike foreldre burde blitt like mye straffet som forgriper i første ledd.

Det er mange slike tilfeller. Både når det gjelder incest, og vold. Familedynamikken er forkvaklet. Det er derfor mange ikke blir trodd i rettssystemet. Fordi forsvaret peker på nettopp slike ting: Hvorfor bygde du hus ved siden av? Hvorfor dro dere på ferier sammen? Hvorfor lot du egne barn sove der? 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Tartufo skrev (9 minutter siden):

Det er ikke verken rart eller uvanlig at ofre for vold i nære relasjoner reagerer ulikt. Noen lever et helt liv med en voldelig partner, andre klarer ikke bryte med voldelige foreldre.

Er du fasiten på hva andre synes er rart eller ikke?

• Nyttig 2
Skrevet
Istapp skrev (1 minutt siden):

Er du fasiten på hva andre synes er rart eller ikke?

Nei, men når noe er vanlig er det egentlig ikke rart. Men jeg forstår at personer uten nok kunnskap om vold i nære relasjoner synes det er rart at sønnene valgte å bo nære foreldrene. 

• Liker 8
  • Nyttig 10
Skrevet
Tartufo skrev (1 minutt siden):

Nei, men når noe er vanlig er det egentlig ikke rart. Men jeg forstår at personer uten nok kunnskap om vold i nære relasjoner synes det er rart at sønnene valgte å bo nære foreldrene. 

Så nå forbeholder du deg retten til å mene at du har kunnskapen om vold i nære relasjoner og de som ikke er enige i det du fremmer, de skal ikke ha nok kunnskap om vold i nære relasjoner? Du vet absolutt ikke noe om kunnskapsnivået til oss andre i tråden her. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Istapp skrev (1 minutt siden):

Så nå forbeholder du deg retten til å mene at du har kunnskapen om vold i nære relasjoner og de som ikke er enige i det du fremmer, de skal ikke ha nok kunnskap om vold i nære relasjoner? Du vet absolutt ikke noe om kunnskapsnivået til oss andre i tråden her. 

Ta deg jobb som meddommer en periode. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
Istapp skrev (1 time siden):

Ikke motiver for å lyve, men motiver for å overdrive og samkjøre sine forklaringer, jo det kan de tjene på. De blir tross alt fulgt av et filmteam i denne saken til sin egen spinnoff-serie. Vitnemålene er mer samkjørte enn avhørene hos politiet og spesielt Henrik (igjen) har tilført i samsvar med de andre.

Jakob er en av tidenes løpere i verden, og er nordmann, ekstremt mye oppmerksomhet hans vei da dette er noe som ikke har skjedd før på det nivået. Brødrene har også vært historisk gode løpere i europisk sammenheng. Disse tre har dratt store summer på TI serien, og har vel bevist at de så absolutt ikke trenger å bruke og anklage sin far for mishandling for å få nok oppmerksomhet? 
Hva du kan få deg til å skrive, det er direkte ondskapsfullt.

Endret av Jentainord
  • Liker 9
  • Nyttig 17
Skrevet
Lillemor_Meg skrev (1 time siden):

Interessant.

Men det som gjør meg litt skeptisk er at dette kom fra Elden, som  forsvarer Gjert.

De kaster Martin under bussen ved å vise at han har løyet under sin forklaring.  Han er jo den som forsvarer Gjert, så dette gjør de ikke uten grunn.

Hadde spørsmålet kommet fra aktoratet eller fra bistandsadvokatene hadde jeg ikke tenkt over det, men når det kommer fra Gjerts forsvarer virker litt merkelig for meg.

Hva er de ute etter?

Meldingen inneholdt også påstander om at søsknene var «toxic» og andre mindre flatterende påstander. Så det var sikkert et poeng å vise at Martin også da mente at søsknene var et problem. Det endrer fremdeles ikke det poenget at det ikke var søsknene som brøt med Martin, men han som brøt med dem. Som for aktoratet underbygger at han kan være påvirket at Gjert, men som for forsvaret nok er ment å underbygge at han ikke stod på særlig god fot med søsknene og var uenige med dem og hvordan de løste dette. Så sånn sett så både underbygger og undergraver det Martin sin forklaring, om man skal E helt nøytralt på det. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Tartufo skrev (21 minutter siden):

Jeg har til gode å møte noen som har vokst opp med hustyranner, som frivillig tar med seg partneren sin hjem på noe annet enn en kort visitt.. En ting er hva man selv kan holde ut, håpe på, eller tåle i en slik familiedynamikk, men stort sett inviterer man ikke de man er forelsket i, som man kanskje vil imponere, til å bo i kjellerleilighet til fryktregimet. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Tartufo skrev (57 minutter siden):

Det er ikke verken rart eller uvanlig at ofre for vold i nære relasjoner reagerer ulikt. Noen lever et helt liv med en voldelig partner, andre klarer ikke bryte med foreldre som har vært voldelige.

Det som er rart er at noen tror at alle ofre for fysisk og psykisk vold reagerer rasjonelt og likt. Hvor mange kvinner (og menn) er det ikke som gir sin voldelige partner sjanse på sjanse? 

• Liker 15
  • Nyttig 9
Skrevet
HSV50 skrev (1 minutt siden):

Meldingen inneholdt også påstander om at søsknene var «toxic» og andre mindre flatterende påstander. Så det var sikkert et poeng å vise at Martin også da mente at søsknene var et problem. Det endrer fremdeles ikke det poenget at det ikke var søsknene som brøt med Martin, men han som brøt med dem. Som for aktoratet underbygger at han kan være påvirket at Gjert, men som for forsvaret nok er ment å underbygge at han ikke stod på særlig god fot med søsknene og var uenige med dem og hvordan de løste dette. Så sånn sett så både underbygger og undergraver det Martin sin forklaring, om man skal E helt nøytralt på det. 

Takk for utdypning.  Jeg fikk ikke åpnet lenken, så dette ga meg litt sammenheng.

Da ser jeg hensikten bedre, men som du sier, meldingen avdekker fremdeles at han løy i sin forklaring om at han ble frosset ut av søsknene.

• Liker 5
Skrevet
Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Jeg har til gode å møte noen som har vokst opp med hustyranner, som frivillig tar med seg partneren sin hjem på noe annet enn en kort visitt.. En ting er hva man selv kan holde ut, håpe på, eller tåle i en slik familiedynamikk, men stort sett inviterer man ikke de man er forelsket i, som man kanskje vil imponere, til å bo i kjellerleilighet til fryktregimet. 

Du vet ikke nødvendigvis om at noen har vokst opp på denne måten.

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

«Hell i uhell…» Spørst om dette gikk litt vel langt…

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...