Jobbermedbarn Skrevet 29. april #6281 Skrevet 29. april Eloise12345 skrev (2 minutter siden): Det er akkurat det jeg også har undret meg over. Hvis dette virkelig handler om vold og frykt, så synes jeg det er verdt å merke seg at alt dette kom opp først etter at treningsrelasjonen tok slutt. Det trenger ikke bety at noen lyver – men det åpner jo for at det kan finnes flere lag og mulige motiver i saken. Jeg mener fortsatt at vi som samfunn må kunne stille spørsmål og tenke nyansert – uten at det automatisk betyr at man "støtter den ene siden" eller undergraver noens opplevelser. Rettssikkerhet gjelder begge veier Dette kom jo ikke opp først da de brøt med Gjert som trener, dette kom opp lenge før når Kristoffer sendte en bekymring til tv selskapet som lagde serien. Og vi vet jo heller ikke om dette er blitt snakket om ved flere anledninger i familien? 13
Jentainord Skrevet 29. april #6282 Skrevet 29. april Istapp skrev (4 minutter siden): Ja, kanskje det - dette blir jo individuelt. Men hva er dette behovet for at G ikke skal trene andre når de selv ikke vil ha han til trener? Hvorfor skal deres valg om å ikke ville ha G til trener gå ut over andre løpere? Her blander de seg jo inn på en arbeidsutøvelse de ikke har noe med. En foreldres jobb er foreldrenes valg, ikke barna deres. Her vil sønnene dirigere, og har fått delvis lov til å dirigere igjennom forbundet, hvilken jobb G skal ha. Til og med gitt trussel om at G kan komme i bryllupet til Jakob men da må ha først slutte å trene Narve og Per. Sportssjefen hadde ikke sett vold, men reagerte på diskusjonsforum, men der var Henrik og Gerd like "gode" i å stå i "konflikten" og diskusjonen som utspant seg. Den historien om bryllupet er omdiskutert, så det du sier her er Gjert og hans «folk» sin versjon. Jeg forstår ikke de som ikke forstår at det er vanskelig å ha Gjert innenfor sporten med andre utøvere når de har denne relasjonen til han. Det kan umulig være lett å ta en slik kamp med faren, som de sier har sagt han vil ødelegge for de, når han skal være tilstede på samme konkurranser, treningsleirer og til og med i samme distanser. Hva er vanskelig for andre å skjønne med hvor stor påkjenning det er? Og ja de bor i nærheten, MEN Jakob har selv sagt at han har endret kjøremønster for å unngå foreldrenes hus. Er det virkelig ikke forståelig at man ikke vil forstyrres på denne måten når man er «på jobb?» 15 1
lurker Skrevet 29. april #6283 Skrevet 29. april Istapp skrev (7 minutter siden): Ja, kanskje det - dette blir jo individuelt. Men hva er dette behovet for at G ikke skal trene andre når de selv ikke vil ha han til trener? Jeg tipper det er fordi de ikke vil ha ham rundt seg, og ikke ønsker at han skal være tilstede i friidrettssfæren. De vil bli fri rett og slett. Kunne trene og dra på stevner uten å ha ham der. Og skal en av partene slutte med friidrett, er det jo ganske opplagt at det er Gjert som burde pensjonert seg, ikke en ung, aktiv verdensmester. 14
Istapp Skrevet 29. april #6284 Skrevet 29. april Tartufo skrev (1 minutt siden): Tror nok brødrene ble skuffet over at deres treningskamerat brøt med dem og ikke med Gjert etter det som hadde skjedd. Og det var nok vanskelig å forholde seg til å møte både Gjert og Narve i en vanskelig situasjon på treninger og konkurranser. Det er ikke vanlig at tiltalte får fortsette i en jobb der han møter fornærmede jevnlig. Jeg forstår heller ikke at Gjert ønsket det, når han så hvor negativt det påvirket barna hans. Gjert hadde en annen jobb, og sa alltid at han var trener for barnas skyld… G får lov til å ha den jobben som han ønsker og ha, og skal overhode ikke tenke på hvilken jobb sønnene vil han skal ha. Å bli skuffet over at Narve og Per ikke ville trene med sønnene videre, tror jeg ikke kom akkurat som en bombe. Henrik har vært nedlatende og "mobbete" overfor Narve lenge og brødrene har hatt spydigheter mot Narve spesielt. De skal heller ikke bestemme eller legge hindringer i veien for hva Narve og Per ønsker. Det har de gjort. Er det greit selv om de kan mene at de ble skuffet? Skal de da få lov til å lage det vanskelig for Narve og Per? Tenker ekkokammeret at det er greit? 3 2
Jentainord Skrevet 29. april #6285 Skrevet 29. april Istapp skrev (9 minutter siden): Ja, kanskje det - dette blir jo individuelt. Men hva er dette behovet for at G ikke skal trene andre når de selv ikke vil ha han til trener? Hvorfor skal deres valg om å ikke ville ha G til trener gå ut over andre løpere? Her blander de seg jo inn på en arbeidsutøvelse de ikke har noe med. En foreldres jobb er foreldrenes valg, ikke barna deres. Her vil sønnene dirigere, og har fått delvis lov til å dirigere igjennom forbundet, hvilken jobb G skal ha. Til og med gitt trussel om at G kan komme i bryllupet til Jakob men da må ha først slutte å trene Narve og Per. Sportssjefen hadde ikke sett vold, men reagerte på diskusjonsforum, men der var Henrik og Gerd like "gode" i å stå i "konflikten" og diskusjonen som utspant seg. Denne saken gjelder Jakob og søsteren. Og han uttalte vel også at han ikke hadde sett Jakob krangle med Gjert. Hva Henrik gjorde i voksen alder, har null å si for de fornærmede (og forsåvidt Henrik) som mindreårige. 12
Sveits35 Skrevet 29. april #6286 Skrevet 29. april Lillemor_Meg skrev (5 minutter siden): Jeg må be deg om å slutte med slike hersketeknikker. Jeg har forklart at mitt spørsmål hadde ingenting med denne ene detaljen å gjøre, men om media som rapporterer ulikt fra rettsaken og vitnemålene. At du ikke forstår dette er greit, men å gå rett i strupen på meg om at jeg ikke støtter dem bare fordi jeg har en tanke du ikke forstår, det blir bare for dumt. Enig, det blir for dumt! Du trenger ikke forsvare deg. Dette er et diskusjonsforum og det er lov å skrive sine meninger uansett hvilken siden en sympatiserer med. 6
Tartufo Skrevet 29. april #6287 Skrevet 29. april Eloise12345 skrev (5 minutter siden): Det er akkurat det jeg også har undret meg over. Hvis dette virkelig handler om vold og frykt, så synes jeg det er verdt å merke seg at alt dette kom opp først etter at treningsrelasjonen tok slutt. Det trenger ikke bety at noen lyver – men det åpner jo for at det kan finnes motiver i saken. Jeg mener fortsatt at vi som samfunn må kunne stille spørsmål og tenke nyansert – uten at det automatisk betyr at man "støtter den ene siden" eller undergraver noens opplevelser. Rettssikkerhet gjelder begge veier De ønsket å avslutte treningsforholdet fordi det var kommet til et punkt da det ikke gikk lenger. Det med lillesøsteren utløste også noe. Når og om voksne barn forteller om en vond barndom varierer veldig. Tror du seriøst fem søsken går sammen og kan ha motiver for å lyve om dette? Hva tjener de på et brudd med sine foreldre dersom de var gode omsorgspersoner? 4 16
Istapp Skrevet 29. april #6288 Skrevet 29. april Jentainord skrev (3 minutter siden): Den historien om bryllupet er omdiskutert, så det du sier her er Gjert og hans «folk» sin versjon. Jeg forstår ikke de som ikke forstår at det er vanskelig å ha Gjert innenfor sporten med andre utøvere når de har denne relasjonen til han. Det kan umulig være lett å ta en slik kamp med faren, som de sier har sagt han vil ødelegge for de, når han skal være tilstede på samme konkurranser, treningsleirer og til og med i samme distanser. Hva er vanskelig for andre å skjønne med hvor stor påkjenning det er? Og ja de bor i nærheten, MEN Jakob har selv sagt at han har endret kjøremønster for å unngå foreldrenes hus. Er det virkelig ikke forståelig at man ikke vil forstyrres på denne måten når man er «på jobb?» Jakobs kone måtte svare for dette i sitt vitnemål, og også Filips kone svarte på dette bryllupet, mener jeg å huske. 1
Lillemor_Meg Skrevet 29. april #6289 Skrevet 29. april Sveits35 skrev (Akkurat nå): Enig, det blir for dumt! Du trenger ikke forsvare deg. Dette er et diskusjonsforum og det er lov å skrive sine meninger uansett hvilken siden en sympatiserer med. Takk. Og i dette tilfellet handlet det ikke om saken engang, det var bare ren og skjær kildekritikk. (Jeg vurderte om nrk.no var en god nok kilde å hente informasjon fra) 2
HSV50 Skrevet 29. april #6290 Skrevet 29. april Callisto83 skrev (25 minutter siden): Jeg er forsåvidt enig, men det er én ting vi glemmer i denne saken, som skurrer litt. Det virker på meg som brødrene egentlig ville overse alt dette fra Gjert i oppveksten, hvis bare Gjert sluttet å trene dem (og Narve?). Vi hadde med andre ord, ikke diskutert dette en gang, hvis Gjert hadde gjort som guttene sa og lå lavt i terrenget. (Solgte seg ut av Run Fast AS etc.) Tror dere mange ofre for vold og mishandling, som har vokst opp i fryktregime, kan kjenne seg igjen i dette? Jeg tror ikke det. Som mange har sagt, det koster mye å bryte totalt med foreldre. Og det er ingen tvil om at mye av det som har vært vanskelig for ungene er knyttet til at Gjert hadde voldsomme ambisjoner på ungenes vegne, og at han kontrollerte livet deres under dekke av å være treneren deres. Så det er vel ikke uten grunn at de tenkte at om at de fikk avsatt han som trenere, slik at han bare var far, så ville han miste den makten som gjorde at han kunne kreve kontroll og deltagelse i alle aspekter av livet deres, og at de dermed kunne ha en mer normal familierelasjon? Det er jo - som denne saken viser - en ekstremt belastning å bryte helt med en forelder når man er offentlig kjent. Både for seg selv, for foreldre og for søsken. Så det er jo virkelig ikke noen ønsker å gjøre, for de fleste er det last option. Og lydopptakene Henrik tok viser jo at de forsøkte å kun sparke ham. Men at Gjert tok det som en krigserklæring, at han føler han ble fratatt alt, og at trenerrollen, som han har sagt ikke var så viktig, viste seg å være så viktig at han ofret forholdet til sønnen for det. Det var viktigere med et løfte til Narve, enn å ha en relasjon til 5 barn. Han har jo vist seg å være en som er rimelig sier/hvit, blant annet ved å ikke gå i bryllupet til nevøen (som var vokst opp i nabohuset og hadde bodd i kjelleren til Narve og Tone), fordi de ikke hadde hatt så god kontakt de siste årene. Og blitt såpass sur over at nevnte nevø ikke spilte av en video med tale i bryllupet, at det ble en høylytt telefonsamtale av det. Man kan si hva man vil, men Gjert virker ikke som en som lett inngår kompromisser og innrømmer feil. Så jo. Jeg kan godt se for meg at gutta var villig til å parkere faren mest mulig og forholde seg til ham i familiesammenheng, framfor denne offentlige greia som nå har skjedd. Det var et langt gap mellom bruddet med Trener-Gjert og kronikken. Det var veldig tydelig at de ikke ønsket en offentlig skittentøyvask. Men Gjert gjorde jo som han sa. Gikk i krigen, spilte offer, forstod ikke hvorfor han ikke fikk være trener, hvorfor han ble utestengt. Og til slutt ble det for mye for dem å få skylden. 12 1 11
Japp Skrevet 29. april #6291 Skrevet 29. april Callisto83 skrev (37 minutter siden): Jeg er forsåvidt enig, men det er én ting vi glemmer i denne saken, som skurrer litt. Det virker på meg som brødrene egentlig ville overse alt dette fra Gjert i oppveksten, hvis bare Gjert sluttet å trene dem (og Narve?). Vi hadde med andre ord, ikke diskutert dette en gang, hvis Gjert hadde gjort som guttene sa og lå lavt i terrenget. (Solgte seg ut av Run Fast AS etc.) Tror dere mange ofre for vold og mishandling, som har vokst opp i fryktregime, kan kjenne seg igjen i dette? Jeg tror ikke det. For barn som er utsatt for vold og mishandling vil det alltid være et lite håp om å være "god nok" til å bli behandlet på riktig måte av voldsutøver. Så at de ville kutte med G som trener og ikke som far (i utgangspunktet) skurrer ikke i det hele tatt. 13 1 4
Istapp Skrevet 29. april #6292 Skrevet 29. april Tartufo skrev (1 minutt siden): De ønsket å avslutte treningsforholdet fordi det var kommet til et punkt da det ikke gikk lenger. Det med lillesøsteren utløste også noe. Når og om voksne barn forteller om en vond barndom varierer veldig. Tror du seriøst fem søsken går sammen og kan ha motiver for å lyve om dette? Hva tjener de på et brudd med sine foreldre dersom de var gode omsorgspersoner? Ikke motiver for å lyve, men motiver for å overdrive og samkjøre sine forklaringer, jo det kan de tjene på. De blir tross alt fulgt av et filmteam i denne saken til sin egen spinnoff-serie. Vitnemålene er mer samkjørte enn avhørene hos politiet og spesielt Henrik (igjen) har tilført i samsvar med de andre. 3
Istapp Skrevet 29. april #6293 Skrevet 29. april lurker skrev (7 minutter siden): Jeg tipper det er fordi de ikke vil ha ham rundt seg, og ikke ønsker at han skal være tilstede i friidrettssfæren. De vil bli fri rett og slett. Kunne trene og dra på stevner uten å ha ham der. Og skal en av partene slutte med friidrett, er det jo ganske opplagt at det er Gjert som burde pensjonert seg, ikke en ung, aktiv verdensmester. Men forbundet skal ivareta samtlige unge utøvere i de i sin stall, det burde det vært enighet om. Således er det ikke. Narve og Per blir behandlet feilaktig av forbundet til fordel for Jakob og brødrene, jf. bare rekkefølgen i siste treningsleir I påsken hvor Narve og Per hadde booket først, men ble fra forbundet tilbudt en noe dårligere, alternativ treningsplass på grunn av at de ville Jakob og co skulle få dra dit. Narve og Per kunne dra på det nest beste ikke Jakob og co. Her viser sportssjefen og forbundet en forhåndsdømming av G basert på påstander. Det har forbundet gjort lenge! 1 4
Doris Becker Skrevet 29. april #6294 Skrevet 29. april (endret) Tartufo skrev (38 minutter siden): Det er mange ofre for vold i nære relasjoner som aldri forteller, og som tilsynelatende har en god relasjon med foreldre/partner. Det er utrolig vanskelig å bryte kontakt med foreldre, og ofre reagerer ulikt i etterkant. Dette er veldig sant. Det er ofre for incest som fortsatt kommer på besøk hjemme, med barnebarna, slik at de setter dem i fare. Det er uforståelig og tragisk! Men likefullt ikke uvanlig. Kom på en dansk film om temaet: Festen. Anbefales. Endret 29. april av Doris Becker 13 3 2
Pås Skrevet 29. april #6295 Skrevet 29. april "De blir tross alt fulgt av et filmteam i denne saken til sin egen spinnoff-serie." Noen som virkelig kan tro at de bryter med foreldrene sine for å tjene penger på en serie? Når du tror du har lest alt... 😉 Dette er så klart bare spekulasjoner fra min side, men jeg synes ALLE brødrene virker svært preget av sin oppvekst. Jeg synes mest synd på de to eldste, Kristoffer og Henrik. Kristoffer ser så trist og preget ut på alle bildene av jeg bare får lyst å gi ham en god klem. Henrik virker beinhard og bitter på en måte jeg tror man blir når man vokser opp med en kontrollerende og manipulerende forelder. Han virker som en som er opptatt av å beskytte dem han er glad i, og er preget av at han ikke har klart å beskytte små søsknene sin fra faren. Jakob og Filip virker også triste. Sånn, var deilig å skrive om hva jeg tenker! 14 7 17
Istapp Skrevet 29. april #6296 Skrevet 29. april Jentainord skrev (16 minutter siden): Den historien om bryllupet er omdiskutert, så det du sier her er Gjert og hans «folk» sin versjon. Jeg forstår ikke de som ikke forstår at det er vanskelig å ha Gjert innenfor sporten med andre utøvere når de har denne relasjonen til han. Det kan umulig være lett å ta en slik kamp med faren, som de sier har sagt han vil ødelegge for de, når han skal være tilstede på samme konkurranser, treningsleirer og til og med i samme distanser. Hva er vanskelig for andre å skjønne med hvor stor påkjenning det er? Og ja de bor i nærheten, MEN Jakob har selv sagt at han har endret kjøremønster for å unngå foreldrenes hus. Er det virkelig ikke forståelig at man ikke vil forstyrres på denne måten når man er «på jobb?» Kan det tenkes at påkjenningen er blitt ekstra stor nå når dette er blitt tiltale og rettsak? For nærområdet er og blir et steinkast unna begges husstand, så joda, det er faktisk skikkelig vanskelig å forstå hvorfor bosette seg slik at man kan "pisse i bedene" til hverandre. Det er vanskelig å forstå hvorfor bo midlertidig i foreldrenes kjeller mens det bygges hus når du kan bosette deg midlertidig i din brors hus i nærheten. Og det er vanskelig å forstå at du lar besteforeldre passe på dine barn mens du er opptatt selv hvis manipulering, trusler og voldene er sånn at du "kikker deg over skulderen". Da finnes der nok av tanter og onkler til å avlaste og ikke minst besteforeldre på ektefelles side. 3 5
HSV50 Skrevet 29. april #6297 Skrevet 29. april Japp skrev (7 minutter siden): For barn som er utsatt for vold og mishandling vil det alltid være et lite håp om å være "god nok" til å bli behandlet på riktig måte av voldsutøver. Så at de ville kutte med G som trener og ikke som far (i utgangspunktet) skurrer ikke i det hele tatt. Dette. I tillegg kan det å omgås dem som har utsatt en for det trigge vonde følelser og gjøre at man presterer dårligere. Det er jo beskrevet, både fra Elisabeth og kona til Kristoffer, at Gjert har møtt opp når Jakob har trent og at det har blitt problematisk med kjefting og krangling. I tillegg har Gjert innrømmet at han dro til usa når brødrene var der (det var naturlig å dra til usa når han måtte ut av huset i Sandnes fordi kona skulle ha samvær med datteren). Han dro til samme by i Italia da mor og datter var der (han hadde billett dit, så derfor, selv om han etterpå har forstått det ikke var så smart), og han har bodd på samme hotell under treningsleirer, selv om det har vært kommunisert til forbundet at han ikke skulle det. Og så sier han selv han har gjort det han kan for å holde seg borte?? Virkelig? Man kan si mye om alt dette, og selvfølgelig har Gjert rett til å være trener for Narve og Gilja. Men det sier ekstremt mye om ham som person og far, når han velger dette, selv om det koster ham forholdet til fem - 5 - barn (og deres familie). Hvor er logikken i «jeg ble bare trener fordi ungene ville det. Egentlig ønsket jeg ikke å være trener og idrett interessert meg ikke», når han deretter velger trenerrollen for en utenfor familien, med den kostnaden det har hatt?? For meg viser dette en ekstremt sint og bitter mann som aktivt velger bort farsrollen for å bevise at han ikke finner seg i at ungene ikke lengre vil ha ham som trener. Og hvilken rolle var da den viktigste han selv mener han hadde overfor ungene - var det som far, eller som trener? 13 14
Istapp Skrevet 29. april #6298 Skrevet 29. april Doris Becker skrev (4 minutter siden): Dette er veldig sant. Det er ofre for incest som fortsatt kommer på besøk hjemme, med barnebarna, slik at de setter dem i fare. Det er uforståelig og tragisk! Men likefullt ikke uvanlig. Kom på en dansk film om temaet: Festen. Anbefales. Forlater foreldrene da sine barn i besteforeldre omsorg? Eller tar foreldre med barnebarn på besøk? Dersom foreldre som er utsatt for incest, forlater sitt eget barn hos disse besteforeldrene, så er dette særdeles klandreverdig og må anses som uegnede foreldre. Helt uavhengig av hva de selv ble påført. Du forlater ikke ditt barn hos en du har opplevd forgriper seg på deg selv! 5
Doris Becker Skrevet 29. april #6299 Skrevet 29. april (endret) Istapp skrev (5 minutter siden): Forlater foreldrene da sine barn i besteforeldre omsorg? Eller tar foreldre med barnebarn på besøk? Dersom foreldre som er utsatt for incest, forlater sitt eget barn hos disse besteforeldrene, så er dette særdeles klandreverdig og må anses som uegnede foreldre. Helt uavhengig av hva de selv ble påført. Du forlater ikke ditt barn hos en du har opplevd forgriper seg på deg selv! Det er sant. Men mange hjerteskjærende historier der dette har blitt gjort. Her er en: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/9bxeM/det-foeles-som-om-jeg-har-servert-barna-mine-paa-et-soelvfat-til-min-far Endret 29. april av Doris Becker 2 1 1
HSV50 Skrevet 29. april #6300 Skrevet 29. april Istapp skrev (5 minutter siden): Kan det tenkes at påkjenningen er blitt ekstra stor nå når dette er blitt tiltale og rettsak? For nærområdet er og blir et steinkast unna begges husstand, så joda, det er faktisk skikkelig vanskelig å forstå hvorfor bosette seg slik at man kan "pisse i bedene" til hverandre. Det er vanskelig å forstå hvorfor bo midlertidig i foreldrenes kjeller mens det bygges hus når du kan bosette deg midlertidig i din brors hus i nærheten. Og det er vanskelig å forstå at du lar besteforeldre passe på dine barn mens du er opptatt selv hvis manipulering, trusler og voldene er sånn at du "kikker deg over skulderen". Da finnes der nok av tanter og onkler til å avlaste og ikke minst besteforeldre på ektefelles side. Her kunne jeg ha fortalt en historie om valg barn som har blitt utsatt for fysisk og psykisk vold (som forelder har innrømmet, i møte med FVK så ikke påstått vold), men det blir for gjenkjennbart og utleverende til at jeg kan gjøre det. Men av og til er ikke alle valg man tar logiske for folk utenfra. Noen er basert på økonomi, noen basert på det håpet man aldri mister om at man skal få den unnskyldningen og anerkjennelsen og kjærligheten man drømmer om, og noe på en gi faen-holding og «det skal ikke få styre livet mitt». Familieforhold er aldri logiske. 7 4 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå