Callista Skrevet 28. april #6161 Skrevet 28. april (endret) Lineaaa skrev (5 timer siden): Kan det være slik at fem søsken har diktet opp eller overdrevet alt? Før meg ikke til å tro at mammaen lyver i retten, rett foran barna sine. Synes det kan være nyttig å lese om hvordan barn føler en sterk tilknytning til foreldrene sine og ønsker å beskytte og støtte dem selv om de har blitt grovt mishandlet. De fem søsknene i Ingebrigtsen familien ventet i det lengste, til de nesten ikke hadde noe valg lenger, med å gå ut med historien sin om hvordan faren hadde både psykisk og fysisk mishandlet dem. Svært mange som har blitt utsatt for vold i spesielt nære relasjoner sliter også med skyld og skam, og det gjør det selvfølgelig ekstra utfordrende å være åpen om hva man har opplevd. Synes det er skammelig av Tone å velge sin mann foran sine egne barn, men hun er langt fra den første ektefellen som gjør det. Endret 28. april av Callista Endret innlegg for å unngå brukerdiskusjon. 17 7
Angel75 Skrevet 28. april #6162 Skrevet 28. april (endret) Callista skrev (8 minutter siden): Synes både at du, @Stay og andre som har dette synspunktet burde lese om hvordan barn føler en sterk tilknytning til foreldrene sine og ønsker å beskytte og støtte dem selv om de har blitt grovt mishandlet. De fem søsknene i Ingebrigtsen familien ventet i det lengste, til de nesten ikke hadde noe valg lenger, med å gå ut med i historien sin om hvordan faren hadde både psykisk og fysisk mishandlet dem. Svært mange som har blitt utsatt for vold i spesielt nære relasjoner sliter også med skyld og skam, og det gjør det selvfølgelig ekstra utfordrende å være åpen om hva man har opplevd. Synes det er skammelig av Tone å velge sin mann foran sine egne barn, men hun er langt fra den første ektefellen som gjør det. Hvordan kan du da sitte å snakke om at det er skammelig av Tone og velge mannen foran sine egne barn, når ingen her kjenner den egentlige historien mellom Tone og Gjert? Ja, en mor som lever i et normalt og sunt ekteskap vil alltid ta barna foran alt, men her kjenner vi faktisk ikke forholdet dem i mellom. At du da kan sitte å skamme deg over noen som du ikke kjenner og vet hvordan har det, det er en skam. Endret 28. april av Angel75 2
Callista Skrevet 28. april #6163 Skrevet 28. april Angel75 skrev (6 minutter siden): Hvordan kan du da sitte å snakke om at det er skammelig av Tone og velge mannen foran sine egne barn, når ingen her kjenner den egentlige historien mellom Tone og Gjert? Ja, en mor som lever i et normalt og sunt ekteskap vil alltid ta barna foran alt, men her kjenner vi faktisk ikke forholdet dem i mellom. At du da kan sitte å skamme deg over noen som du ikke kjenner og vet hvordan har det, det er en skam. Det er din mening. Jeg har selv sett serien hvor det forekommer tydelig psykisk vold. Da kan man bare ane hva som har skjedd utenfor kamera, når Gjert er villig til å vise seg på en slik måte mens de filmer. 15 2
Kollontaj Skrevet 28. april #6164 Skrevet 28. april «Hun gikk sammen med Gjert Ingebrigtsen ut av rettssalen i den første pausen. Hun strøk ham kjærlig på ryggen. Det er fortsatt Gjert og Tone, selv etter bruddet i familien.» https://www.aftenposten.no/meninger/i/wgjQ5n/hun-fintet-ut-alle 9
OconMissy Skrevet 28. april #6165 Skrevet 28. april Tiara07 skrev (43 minutter siden): Det vet jeg, men mente det ikke sånn…. Jeg synes likevel at saken burde gå uten at hele Norge skal følge med! Jeg forstår deg godt ut på en måte. Men hvis du ser det fra den andre siden er åpenhet utrolig viktig. Jeg syntes vi skulle hatt mer åpenhet faktisk, og filmet rettssaker. Mon gunn er dette. Om han frifinnes eller spesielt om han blir funnet skyldig skal mediene og vi som samfunn ha mulighet til å følge med på, og ha meninger om at ting blir gjort riktig. Se til Baneheia saken, da skulle man skåne foreldrene for det værste (og mye annet som gikk galt), noe som gjorde at vi til slutt ikke fikk det korrekte bildet, og en mann ble hatet og dømt til livstid i fengsel feilaktig. Hadde det på toppen vært «privat», kan man argumentere med at ingenting noengang hadde blitt løst. Det var jo ikke før mannen i gata begynte å bli mer opplyst (med disse bøkene som ble skrevet) at ballen begynte å rulle og han nå er løslatt. En straffesak er alltid en sak for offentligheten. Det er offentligheten som holder saken og rettssystemet er der for oss. Vi ønsker åpenhet for å sikre systemet vårt fra alt fra uriktige dommer til bestikkelser og korrupsjon. Hvis naboen din gjør noe galt, har pressen lov til å møte opp i retten. Jeg syntes det er veldig problematisk at dommeren har tillatt Tone å vitne uten noe form for offentlighet. Dommer burde ha avslått, så kunne Tone tatt et valg utifrå det. Når retten nå dømmer, uansett hvilken vei det nå går, vil ingen sitte med en ordentlig grunn eller forklaring på hva det blir dømt ut fra. Tone kunne valgt bort å vitne, da har hun ingenting med dommen å gjøre i seg selv, og det er et valg hun har lov å ta. 11
Ninaen Skrevet 28. april #6166 Skrevet 28. april OconMissy skrev (4 minutter siden): Jeg forstår deg godt ut på en måte. Men hvis du ser det fra den andre siden er åpenhet utrolig viktig. Jeg syntes vi skulle hatt mer åpenhet faktisk, og filmet rettssaker. Mon gunn er dette. Om han frifinnes eller spesielt om han blir funnet skyldig skal mediene og vi som samfunn ha mulighet til å følge med på, og ha meninger om at ting blir gjort riktig. Se til Baneheia saken, da skulle man skåne foreldrene for det værste (og mye annet som gikk galt), noe som gjorde at vi til slutt ikke fikk det korrekte bildet, og en mann ble hatet og dømt til livstid i fengsel feilaktig. Hadde det på toppen vært «privat», kan man argumentere med at ingenting noengang hadde blitt løst. Det var jo ikke før mannen i gata begynte å bli mer opplyst (med disse bøkene som ble skrevet) at ballen begynte å rulle og han nå er løslatt. En straffesak er alltid en sak for offentligheten. Det er offentligheten som holder saken og rettssystemet er der for oss. Vi ønsker åpenhet for å sikre systemet vårt fra alt fra uriktige dommer til bestikkelser og korrupsjon. Hvis naboen din gjør noe galt, har pressen lov til å møte opp i retten. Jeg syntes det er veldig problematisk at dommeren har tillatt Tone å vitne uten noe form for offentlighet. Dommer burde ha avslått, så kunne Tone tatt et valg utifrå det. Når retten nå dømmer, uansett hvilken vei det nå går, vil ingen sitte med en ordentlig grunn eller forklaring på hva det blir dømt ut fra. Tone kunne valgt bort å vitne, da har hun ingenting med dommen å gjøre i seg selv, og det er et valg hun har lov å ta. Heldigvis er det gjort opptak og avgjørelsen er anket. Så kan det jo hende retten snur. Det er mange hensyn å ta i en sånn sak mtp forsinkelser osv. Men om dette blir stående setter det en jævlig skummel presedens. Og det får vi håpe retten har med seg i ankebehandlingen av avgjørelsen fra i dag. 8 1
OconMissy Skrevet 28. april #6167 Skrevet 28. april Ninaen skrev (3 minutter siden): Heldigvis er det gjort opptak og avgjørelsen er anket. Så kan det jo hende retten snur. Det er mange hensyn å ta i en sånn sak mtp forsinkelser osv. Men om dette blir stående setter det en jævlig skummel presedens. Og det får vi håpe retten har med seg i ankebehandlingen av avgjørelsen fra i dag. Det er bra. Tenk også på barna som ikke nå har lov å fortelle de resterende barna eller ektefellene hva som ble sagt… og hun dattera.. hun har jo ingen å snakke med om dette. Utrolig merkelig hele greia. Men kanskje dommeren regner med de vil få medhold på dette, så da var det like greit å la henne vitne i dag uten det spor av andre i salen? Større sjanse for å opphøre de lukkede dørene? 6 1
Pilleville Skrevet 28. april #6168 Skrevet 28. april lurker skrev (1 time siden): Hvis hun skulle følge samme stilen som før, så skulle hun jo nekte på den måten at hun ser situasjonene helt annerledes enn de og mener at det ikke er noe vold. Hadde hun i dag stått og vitnet om at hun hadde sett vold og at hun var lei seg for at hun ikke hadde grepet inn, hadde jo tilbakemeldingene via Yvonne Larsen hørt helt annerledes ut. Advokaten sa at dagen begynte vanskelig men avsluttet overraskende og bra.
Ninaen Skrevet 28. april #6169 Skrevet 28. april OconMissy skrev (4 minutter siden): Det er bra. Tenk også på barna som ikke nå har lov å fortelle de resterende barna eller ektefellene hva som ble sagt… og hun dattera.. hun har jo ingen å snakke med om dette. Utrolig merkelig hele greia. Men kanskje dommeren regner med de vil få medhold på dette, så da var det like greit å la henne vitne i dag uten det spor av andre i salen? Større sjanse for å opphøre de lukkede dørene? Det jeg tenker også. Skrev en annen kommentar på dette tidligere i kveld. Om hensynet til I og J, og den enorme belastningen den taushetsplikten innebærer for dem, og risikoen den vil utgjøre for psykisk uhelse. Også da mtp allmenn rettsfølelse fordi de er fornærmede i saken, og er i dag i praksis blitt påført en psykisk straff for at mor skal få vilja si. Så håper det rettes opp, for da har man jo en vinn-vinn med at TI har forklart seg i det minste. Men de må ta et oppgjør her mtp presedens. Spesielt mtp at dette er folk som selv har oppsøkt offentligheten 7 1
Japp Skrevet 28. april #6170 Skrevet 28. april Har en gnagende følelse av at åpen/lukket rettsak var planlagt fra T og G sin side. T krever lukket rettsak under sitt vitnemål. G ved advokat Elden mener det skal gå med åpne dører. Da kan de "bevise" at T ikke er kuet, men så er hun egentlig det, og alt er planlagt på forhold. 10 6
Angel75 Skrevet 28. april #6171 Skrevet 28. april Callista skrev (33 minutter siden): Det er din mening. Jeg har selv sett serien hvor det forekommer tydelig psykisk vold. Da kan man bare ane hva som har skjedd utenfor kamera, når Gjert er villig til å vise seg på en slik måte mens de filmer. Jeg snakker ikke om barna, vi vet ingenting om hvordan forholdet er mellom Tone og Gjert. Man vet aldri hva Gjert f.eks kan ha sagt til Tone visst hun ikke står på hans side, om han lager et enda verre helvete for barna. Han sa jo det ble krig. Tenker bare høyt her. Ingen vet hva som skjer mellom dette ekteparet bak låste dører. 2 2
Orly Skrevet 28. april #6172 Skrevet 28. april Tiara07 skrev (1 time siden): Det vet jeg, men mente det ikke sånn…. Jeg synes likevel at saken burde gå uten at hele Norge skal følge med! Om man leser kommentarfeltene rundt, ser hvor mye dritt barna får , så har jeg full forståelse for hvorfor barna ønsker mest mulig åpenhet. Det er åpenbart svært mange som som mener Gjert er uskyldig og ikke var gjort noe, fryktelig synd for barna som har opplevd dette. 20 11
HSV50 Skrevet 29. april #6173 Skrevet 29. april Tiara07 skrev (4 timer siden): Baneheia saken er jo ikke sammenlignbar og heller ikke en sak i nær familie… Forskjellen her er at vi vet mediene dekker saken for alt den er verdt og mer til, og folk får komme med lynsjestemning før det er lagt noen som helst dom, og sitter og lger egne sannheter! For ordens skyld. Jeg sammenlikner ikke denne saken med Baneheia-saken. Jeg sammenlikner om man navngir tiltalte eller ei. Og felle dom og lynsjestmning? Har du lest kommentarfeltene ette at brødrene brøt med faren? Det er fullt av gamle damer og menn som ønsker brødrene alt vondt i hele verden for å ikke hedre sin mor og far. Brødrene har vært dømt av en folkejury lenge allerede. Sånn sett er ikke denne tråden representativ. 21 1
Sveits35 Skrevet 29. april #6174 Skrevet 29. april (endret) Angel75 skrev (5 timer siden): Hvordan kan du da sitte å snakke om at det er skammelig av Tone og velge mannen foran sine egne barn, når ingen her kjenner den egentlige historien mellom Tone og Gjert? Ja, en mor som lever i et normalt og sunt ekteskap vil alltid ta barna foran alt, men her kjenner vi faktisk ikke forholdet dem i mellom. At du da kan sitte å skamme deg over noen som du ikke kjenner og vet hvordan har det, det er en skam. Den egentlige historien mellom Tone og Gjert? Han var en voksen mann med mye erfaring som traff en 16 åring og gjorde henne gravid. Gjert har oppdratt 8 barn, ikke 7. Slik starter den virkelige historien mellom Tone og Gjert. Endret 29. april av Sveits35 15 2
Orly Skrevet 29. april #6175 Skrevet 29. april HSV50 skrev (4 timer siden): For ordens skyld. Jeg sammenlikner ikke denne saken med Baneheia-saken. Jeg sammenlikner om man navngir tiltalte eller ei. Og felle dom og lynsjestmning? Har du lest kommentarfeltene ette at brødrene brøt med faren? Det er fullt av gamle damer og menn som ønsker brødrene alt vondt i hele verden for å ikke hedre sin mor og far. Brødrene har vært dømt av en folkejury lenge allerede. Sånn sett er ikke denne tråden representativ. Nettop, de har vært dømt lenge og fått så mye negative karakteristikker skrevet om seg og at de burde tåle både det ene og det andre 2
Sol79 Skrevet 29. april #6176 Skrevet 29. april HSV50 skrev (13 timer siden): Det sier jo en del at søsknene, selv etter at det er klart at moren ikke snakket til deres fordel, mener at forklaringen skulle vært gjort for åpen rett. Hvor har du lest det? Står det noe sted at moren ikke snakket til barnas fordel? OconMissy skrev (7 timer siden): J Jeg syntes det er veldig problematisk at dommeren har tillatt Tone å vitne uten noe form for offentlighet. Dommer burde ha avslått, så kunne Tone tatt et valg utifrå det. Når retten nå dømmer, uansett hvilken vei det nå går, vil ingen sitte med en ordentlig grunn eller forklaring på hva det blir dømt ut fra. Tone kunne valgt bort å vitne, da har hun ingenting med dommen å gjøre i seg selv, og det er et valg hun har lov å ta. De som har behov for å vite vil ha både grunn og forklaring når retten har dømt. Du og jeg og alle andre trenger ikke å vite det. 3
Hallepalle2 Skrevet 29. april #6177 Skrevet 29. april Sol79 skrev (4 minutter siden): Hvor har du lest det? Står det noe sted at moren ikke snakket til barnas fordel? De som har behov for å vite vil ha både grunn og forklaring når retten har dømt. Du og jeg og alle andre trenger ikke å vite det. Men pressen burde og skulle vite. Det har med åpenhet og rettferdighet å gjøre. De burde vært til stede, men med referatforbud. Tenk å fronte for hele landet, og verden, at begge foreldrene kaster egne, det ene knapt myndig, under bussen. De trenger ikke andre for å gjennomføre det absolutte karakterdrap på seg selv. 14 5
velociraptor Skrevet 29. april #6178 Skrevet 29. april Sol79 skrev (2 timer siden): Hvor har du lest det? Står det noe sted at moren ikke snakket til barnas fordel? De som har behov for å vite vil ha både grunn og forklaring når retten har dømt. Du og jeg og alle andre trenger ikke å vite det. Du tenker at det at forsvarer og tiltalte er «godt fornøyde», mens barna hadde «sin tyngste dag» ikke indikerer at hun ikke snakket til barnas fordel? 16 2
Angel75 Skrevet 29. april #6179 Skrevet 29. april Sveits35 skrev (5 timer siden): Den egentlige historien mellom Tone og Gjert? Han var en voksen mann med mye erfaring som traff en 16 åring og gjorde henne gravid. Gjert har oppdratt 8 barn, ikke 7. Slik starter den virkelige historien mellom Tone og Gjert. Hvordan ekteskapet er vet vi ikke. 1 1
Lillemor_Meg Skrevet 29. april #6180 Skrevet 29. april velociraptor skrev (15 minutter siden): Du tenker at det at forsvarer og tiltalte er «godt fornøyde», mens barna hadde «sin tyngste dag» ikke indikerer at hun ikke snakket til barnas fordel? I tillegg: Datter sa i sin forklaring at døren var åpen for kontakt hvis moren fortalte sannheten i retten. I går fikk bistandsadvokaten spørsmål om døren fremdeles var åpen, hvorpå bistandsadvokaten svarte:"vi har ikke snakket om døren, men den ser ganske låst ut". Det er også en klar indikasjon på at mor ikke støttet barnas versjon av hendelsene. https://www.dagbladet.no/nyheter/tones-forklaring-verst-tenkelig-utfall/83018952 Dessuten sa bistandsadvokaten følgende (samme link): Sitat Jeg snakket mye med dem om hvordan de skal forstå dette, hvordan de skal ha det og hvordan de skal tenke videre, og at de må tenke på alt det andre de har som er bra i livet. Den setningen understreket at de ikke fikk den støtten de håpet på. 11 5 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå