Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

HSV50 skrev (4 timer siden):

Men det med at det moren sier er taushetsbelagt, som jo betyr at Jakob og søsteren ikke kan snakke om hva moren sier verken til søsken eller ektefeller er jo egentlig spinnvilt og en tilleggsbelastning? Jeg håper virkelig ikke det blir stående. Referatforbud, ok, men at det blir taushetsbelagt er alt annet enn ok, på fryktelig mange måter. Og for en presedens det skaper om sentrale vitner kan si «jeg vitner kun om ingen får høre hva jeg sier».!

Ja dette kan jo ikke få lov å bli stående, mtp presedens!

Monkris skrev (49 minutter siden):

I den nyeste artikkelen på nrk, så kommer det jo tydelig frem at Jakob og søsteren har hatt en tung dag, at det ikke gikk slik de hadde ønsket. Forsvareren til Gjert sier senere fornøyde. Så da vet vi jo i grunn hva som er sagt/ikke sagt. Moren har jo også satt søskenene i en utrolig vanskelig situasjon med å kreve lukkende dører; Mette (advokat) sier at de ikke får snakke om hva som ble sagt i retten til noen, inkl søsken og ektefeller med flere. Hvilken mor er det som setter barna sine i en slik situasjon, når hun også vet hvor vanskelig alt dette må være i utgangspunktet? 

En kald psyk kvinne.

Lineaaa skrev (8 minutter siden):

Kan det være slik at fem søsken har diktet opp eller overdrevet alt? Før meg ikke til å tro at mammaen lyver i retten, rett foran barna sine. 

Du synes det virker mer plausibelt av 5 av 6 barn helt uten grunn dikter opp onde løgnhistorier om sin far? (den 7. regner jeg ikke med i noen av leirene)

Monkris skrev (6 minutter siden):

Advokaten til Jakob og søsteren har gått ut og sagt at de ikke får diskutere vitnemålet til moren med noen, inkl. søsken/ektefeller med.

Det er faktisk helt sykt

• Liker 8
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HSV50 skrev (45 minutter siden):

Auda. Ja det er neppe sannsynlig at den familien blir lykkelig gjenforent om Tone har stått i rettssalen og sagt at ungene lyver og Gjert er en god far. Og i tillegg sørget for at det er to av fem unger som har fått høres hennes forklaring mens de tre aldri skal få høre det, for om Jakob eller søsteren gjenforteller det, så kan de straffes. Jeg mangler egentlig ord. Jeg fatter ikke hva Tone tenkte på. Det kan umulig være de to ungene som er fornærmet i saken i alle fall.

De får jo vite hva hun har sagt når rettsdokumentene kommer ut etter at rettsaken er ferdig.

Endret av Hensatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lineaaa skrev (10 minutter siden):

Kan det være slik at fem søsken har diktet opp eller overdrevet alt? Før meg ikke til å tro at mammaen lyver i retten, rett foran barna sine. 

Jeg kan forsikre deg om at noen foreldre gjør mye verre ting enn å lyve foran barna sine i en rettssal. Man må rett og slett ikke være for naiv i fht hva noen foreldre er i stand til når det kommer til egne barn. 

• Liker 17
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overraskende. Hun virker veldig kuet. Det er mannen hun skal leve med til han dør. Deretter har hun eldste sønnen og hans familie. Resten kan hun vel si farvel til.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (1 minutt siden):

De får jo vite hva du har sagt når rettsdokumentene kommer ut etter at rettsaken er ferdig.

Hva jeg har sagt? Spennende! Neida. Antar du mener hva DE har sagt, kunne bare ikke dy meg. Men det er ingen garanti, for de kan velge å gjøre hele eller deler av dommen unntatt offentligheten. Og gitt det som skjedde i dag så vet man jo tydeligvis aldri. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er en dag jeg er lei meg for at man ikke må gå gjennom en egnetshetstest for å få lov å få barn! 

• Liker 15
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anonym 4545 skrev (14 minutter siden):

Ninaen skrev (13 minutter siden):

Tipper det er stor sannsynlighet for medhold i anken. Både basert på dommeren sin uttalelse i dag om å ikke sette pris på å bli satt i en slik situasjon, men også vil jeg tro at det regnes som tungtveiende hensyn at de to fornærmede per nå kun kan dele med sin bistandsadvokat, og den enorme belastningen det vil være framover, med stor fare for psykisk uhelse med utgangspunkt i det lille bistandsadvokaten har sagt. Å skulle leve resten av livet uten å kunne snakke med søsken og ektefelle en gang det er en enorm byrde, også tatt alderen i betraktning 

Ja, enig. Jeg tenker at det strider mot den alminnelige rettsfølelsen at de fornærmede i en straffesak blir pålagt den byrden, og det strider mot rettsfølelsen at hun fikk stille et slikt ultimatum, og det strider mot rettsfølelsen at de barna som ikke rent teknisk sett er fornærmet bare fordi foreldelsen har inntrådt, ikke fikk være tilstede. Jeg håper virkelig at pressen og de øvrige søsken får innsyn. Jeg synes referatforbudet også er støtende. En ting er at det er referatforbud ift den mindreårige sønnen, og barnevernet som har taushetsplikt, men det er veldig betenkelig her.

• Liker 11
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Må logge av. Jeg er oppriktig lei meg for hvordan dette ble løst. Det hadde ikke vært noe problem for meg om det ble referatforbud, men at pressen og familien fikk bli i retten. På samme måte som når det ble spilt av vitnemål fra yngste sønn og vitnet fra BV. Men at man nå har en situasjon hvor Jakob og søsteren ikke får snakke om hva moren har sagt med verken søsken eller ektefeller?! Det er bare slemt. Da har man noe å skjule, om man ikke våger å si det man skal med hevet hode. 

Endret av HSV50
  • Liker 23
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor det? Det var hun som kom med ultimatum om at de ikke kunne få være der. Retten hadde ikke så mye valg ...

Når retten først ble lukket kan selvfølgelig et vitne kreve at de som ikke er part i saken ikke skal være tilstede. Dette "blir en følgefeil" av rettens beslutning om lukkede dører som ble tatt av rettens administrator

Endret av anonym 4545
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lineaaa skrev (29 minutter siden):

100%

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sann historie fra mitt liv. 

en kvinne forlot sin mann gjennom ti år. I ni av disse årene mishandlet han henne og felles barn. De to siste årene betrodde hun seg til sin svigerinne (mannens bror). Svigerinnen fortalte at hun opplevde det samme. 

De opplevde begge grov mishandling gjennom flere år fra hva sin bror. Grov fysisk og psykisk vold, økonomisk vold, trusler, drapsforsøk, voldtekter osv. de hadde begge barn som også var voldsutsatte. De var begge underlagt totalt kontroll. Ingen av de fikk ha venner, heller ikke være i arbeid. 

De la en plan om å forlate mennene sine, men svigerinnen klarte det ikke.

mishandlingen, volden og truslene eskalerte etter skilsmissen, og kvinnen anmeldte. Rettssaken ble lang. Den tidligere svigerinnen vitnet til fordel for tiltalte. Mannen hennes vitnet ikke, men under hennes vitnemål satt han i rettssaken og hørte på henne. Svigerinnen sa under ed at verken hun selv eller den fornærmede hadde blitt utsatt for vold. Det var umulig, for den tiltalte var blid og hjelpsom, og en god onkel for hennes barn. Det var derimot den fornærmede som var gal i hodet og forsøkte å sverte den tiltalte. Utakknemlig var den fornærmede kvinnen, for den tiltalte jobbet og tjente gode penger. 

alt dette ble sagt mens hun selv skjulte blåmerker og merker etter kvelertak, mens mannen hennes satt bak henne, så nærme han kunne og hørte på. Mannen hennes som hun delte hus, barn og seng med. Mannen hennes som hun ikke ville la sine egne barn være alene med. Mannen hennes som hun visste var sin bror lik.

jeg antar denne historien kan settes i sammenlikning med hva søsknene i dag har opplevd. 

• Liker 10
  • Hjerte 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (5 timer siden):

Påtalemyndigheten mener at det er bevis ja, ellers hadde det jo ikke blitt tatt ut tiltale. 
Allmenheten har i utgangspunktet noe med alle straffesaker å gjøre. 

Jeg synes at det er fornuftig av Tone Ingebrigtsen å ville ha lukket mens hun vitner. For dette har bare blitt underholdning for folket,  og det kan ikke være bra for barna heller. Mener uansett at hele saken burde være lukket. Folk godter seg på bekostning av familien. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (18 minutter siden):

Hva jeg har sagt? Spennende! Neida. Antar du mener hva DE har sagt, kunne bare ikke dy meg. Men det er ingen garanti, for de kan velge å gjøre hele eller deler av dommen unntatt offentligheten. Og gitt det som skjedde i dag så vet man jo tydeligvis aldri. 

Takk. Rettet.

De involverte får jo dommen, så regner med den når ut i offentligheten etter hvert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger må man dessverre bare kutte alle bånd og skape sin egen familie. Får håpe søsknene tar godt vare på hverandre. Og med tanke på de som velger minste motstands vei: «what goes around, comes around”, som det så fint heter på engelsk.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lineaaa skrev (37 minutter siden):

Nå har hun latt barna sine vokse opp med en tyrann av en far. Uansett fysisk mishandling eller ei, så har barna vokst opp i et hjem med daglig terror i en eller annen form. Det hersker det ingen tvil om. 

Så ja, mammaen kan nok lyve i en rettsak også. Hun har nok med dette mistet alle muligheter til forsoning med fem av sine barn. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (1 minutt siden):

Jeg synes at det er fornuftig av Tone Ingebrigtsen å ville ha lukket mens hun vitner. For dette har bare blitt underholdning for folket,  og det kan ikke være bra for barna heller. 

Hadde hun tenkt på barna først og fremst hadde hun latt alle få være der og lytte til det hun sa. 
Og husk at det er Gjert og Tone som har invitert hele Norges befolkning inn i privatlivet i utgangspunktet. Hun har også skrevet bok. Jeg synes det vitner om to foreldre som først og fremst tenker på seg selv. Hun har også satt Jakob og søsteren i en veldig vanskelig situasjon, synes det er helt forferdelig å se en mor gjøre dette mot barna sine. 

• Liker 26
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om mellomsøsknene ikke får vite hva som ble sagt må jo de bare kopiere de yngstes valg i forhold til moren.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (På 25.4.2025 den 7.33):

Var det ikke sånn at man ikke skulle forhåndsdømme og at det er retten som bestemmer om det er grunnlag for dom? Det er så morsomt at man får beskjed om å ikke forhåndsdømme, av de samme som synes det er helt ok å fortelle at dette er en oppblåst sak uten bevis mot en uskyldig mann som bare har kjeftet litt mye på en haug ufyselig drittunger. 🙄

Enig . Kun de som har levd under samme tak vet hva dette har vært . Slettes ikke uvanlig at ett av barna i en sånn flokk har en ok relasjon . Gjerne den som er mest ødelagt .  Forhåndsdømt eller forhåndsfrikjent er vel omtrent like ille . Det er en grunn til at saker havner i rettssystemet ,la systemet gjøre jobben de er satt til å gjøre. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er over snittet opptatt av å følge lover og regler, men hadde jeg vært en av de fornærmede i denne saken hadde jeg blåst i om jeg ikke kunne dele. Jeg hadde delt med min partner og mine søsken, om de ønsket det. 

• Liker 21
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mor som har et barn som valgte å bo i fosterhjem, en mor som har mistet kontakten med de fleste av barna sine og deres barn, velger å skape mer avstand og velger å stå ved mannen som har utøvd psykisk terror mot egne barn sin side. Det er tragisk å bevitne. 

• Liker 25
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...