Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

Skrevet
lurker skrev (59 minutter siden):

Her får vi vel egentlig vite det vi trenger å vite for hvordan dagen gikk:

"Gjert Ingebrigtsens forsvarer John Christian Elden sier hans klient var klar over innholdet i Tone Ingebrigtsens forklaring, men har ikke anledning til å gå i nærmere detalj på hva ektefellen forklarte seg om. Han understreker at den tiltalte ønsket at Tone Ingebrigtsen skulle forklare seg. 

– Han har ventet på og håpet at hun skulle avgi en forklaring, og det har hun gjort, sier Elden på spørsmål om hvordan hans klient opplevde å høre ektefellen vitne. 

Bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen uttalte at mandagen var den tyngste rettsdagen for sine klienter, Jakob Ingebrigtsen og hans 18 år gamle søster, så langt.

– Det er en vanskelig situasjon når familiemedlemmer tvinges i vitneboksen, så jeg skjønner godt at barna mener dette var tungt. Samtidig er det slik at Gjert kanskje i større grad var klar over hva som kom til å komme i denne forklaringen, sier Elden. 

Tone Ingebrigtsen krevde å forklare seg for lukkede dører uten presse til stede, stikk i strid med Gjert Ingebrigtsens ønske. Elden er likevel fornøyd med at Tone Ingebrigtsen faktisk forklarte seg. 

– Vi synes det er bra at det ble gitt er forklaring til retten, i verste fall hadde man ikke fått høre dette. Det hadde vært ille for sakens opplysning, avslutter forsvareren. "

"Bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen, som representerer Jakob Ingebrigtsen og hans 18 år gamle søster, sier hennes klienter er skuffet over at morens forklaring gikk for lukkede dører. 

– De hadde håpet på en annen dag og en annen situasjon, så derfor har dette vært den verste dagen for dem siden rettssaken startet, sier Larsen etter at retten er hevet mandag. 

Bistandsadvokaten har tidligere uttalt at døren står åpen for forsoning mellom Tone Ingebrigtsen og barna, dersom moren velger å forklare seg sannferdig om ting hun har sett. Mandag ettermiddag får hun spørsmål om den døren fortsatt står åpen. 

– Det er jeg veldig sterkt i tvil om. Vi har ikke snakket om den døra, men den ser temmelig låst ut, svarer advokaten. 

Hun viser til at hennes klienter selv forklarte seg for åpen rett, og hadde forventer at deres mor ville gjøre det samme. 

– De opplever at angrepene mot pressen, mot politiet og alle her ikke er riktig. Den begrunnelsen er de ikke enig i, sier Larsen. "

Fra: https://www.tv2.no/nyheter/ingebrigtsen-rettssaken/#/l5lre/680f8707cc1b579c37029b8f/elden-om-tone-ingebrigtsens-vitnemal-skjonner-godt-at-barna-mener-dette-var-tungt

Auda. Ja det er neppe sannsynlig at den familien blir lykkelig gjenforent om Tone har stått i rettssalen og sagt at ungene lyver og Gjert er en god far. Og i tillegg sørget for at det er to av fem unger som har fått høres hennes forklaring mens de tre aldri skal få høre det, for om Jakob eller søsteren gjenforteller det, så kan de straffes. Jeg mangler egentlig ord. Jeg fatter ikke hva Tone tenkte på. Det kan umulig være de to ungene som er fornærmet i saken i alle fall.

• Liker 14
  • Nyttig 15
Skrevet
lurker skrev (1 time siden):

VG har en sak om referatet fra dagens forhandlinger om lukkede dører, og der står det klart at det var Tone selv som ikke ville ha Filip og Kristoffer til stedet:

"Sønnene Filip og Kristoffer Ingebrigtsen var også til stede. De fikk heller ikke bli værende.

– De har ikke en rolle i straffesaken lenger. De har ikke noe med denne saken å gjøre, og det er kun de aktørene som saken gjelder som skal være til stede, sa Tone Ingebrigtsen."

Så da vet vi helt sikkert at den anmodningen kom fra henne.

https://www.vg.no/sport/i/eMxx64/tone-ingebrigtsen-i-retten-jeg-stoler-ikke-paa-noen

Jeg sa tidligere i tråden at jeg håpet forklaringen hennes kunne gå for lukkede dører.  Det sa jeg fordi jeg mente forklaringen var viktigere enn referat.

Men det var før jeg leste dette.

En ting er å ikke ha pressen der, men at de to eldre søsknene ble kastet ut, og med den begrunnelsen, er jo bare helt hårreisende. Jeg har ikke ord!

• Liker 22
  • Nyttig 4
Skrevet
HSV50 skrev (3 timer siden):

Men det med at det moren sier er taushetsbelagt, som jo betyr at Jakob og søsteren ikke kan snakke om hva moren sier verken til søsken eller ektefeller er jo egentlig spinnvilt og en tilleggsbelastning? Jeg håper virkelig ikke det blir stående. Referatforbud, ok, men at det blir taushetsbelagt er alt annet enn ok, på fryktelig mange måter. Og for en presedens det skaper om sentrale vitner kan si «jeg vitner kun om ingen får høre hva jeg sier».!

Jeg leste at forklaringen hennes er tatt opp på video, og at avgjørelsen om referatforbud er anket, så her er ikke nødvendigvis siste ord sagt.

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
Lillemor_Meg skrev (5 minutter siden):

En ting er å ikke ha pressen der, men at de to eldre søsknene ble kastet ut, og med den begrunnelsen, er jo bare helt hårreisende. Jeg har ikke ord!

Det er i tilfelle rettens administrator "vreden skal rettes mot".

• Liker 2
Skrevet

Kan det være slik at fem søsken har diktet opp eller overdrevet alt? Før meg ikke til å tro at mammaen lyver i retten, rett foran barna sine. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Lucille skrev (1 minutt siden):

Jeg leste at forklaringen hennes er tatt opp på video, og at avgjørelsen om referatforbud er anket, så her er ikke nødvendigvis siste ord sagt.

Tipper det er stor sannsynlighet for medhold i anken. Både basert på dommeren sin uttalelse i dag om å ikke sette pris på å bli satt i en slik situasjon, men også vil jeg tro at det regnes som tungtveiende hensyn at de to fornærmede per nå kun kan dele med sin bistandsadvokat, og den enorme belastningen det vil være framover, med stor fare for psykisk uhelse med utgangspunkt i det lille bistandsadvokaten har sagt. Å skulle leve resten av livet uten å kunne snakke med søsken og ektefelle en gang det er en enorm byrde, også tatt alderen i betraktning 

• Liker 5
  • Nyttig 9
Skrevet
lurker skrev (3 timer siden):

Jeg tror forskjellen her er mellom private og profesjonelle aktører.

Når en advokat, som har taushetsplikt via sitt virke, er i en lukket rett, skal de ikke si til pressen utenfor hva som ble sagt.

Men en privatperson har ikke noe taushetsplikt, så de kan fortelle andre hva som har blitt sagt om de ønsker det.

Enig. Det tror jeg og.

• Liker 2
Skrevet
Lillemor_Meg skrev (9 minutter siden):

Jeg sa tidligere i tråden at jeg håpet forklaringen hennes kunne gå for lukkede dører.  Det sa jeg fordi jeg mente forklaringen var viktigere enn referat.

Hun er kanskje mer lik Gjert enn vi hadde trodd…

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
Lillemor_Meg skrev (5 minutter siden):

Ja jeg synes det er spinnvilt. Referatforbud, ok. Men at selv ikke de andre ungene hennes skal få høre hennes forklaring - som garantert også går på ting de har sagt - er spinnvilt. Nå får vi den situasjonen at det blir sagt nok til at alle vet hun har støttet Gjert, men ingen får vite noe om hva som ble sagt, hva hun svarte og ikke svarte på, og hva Jakob og søsteren hadde som motsvar. Så da kan hele kommentarfeltet godte seg med «Tone støtter Gjert i at ungene er noen jævlunger», og ingen av dem kan ta til motmæle. Og søsknene får aldri vite hva moren har sagt. Hvis dette blir stående, er det noe seriøst galt med rettssystemet vårt. Eller kan fort bli det, om dette får følger i andre saker. 

Men Gjert sa det jo - det blir krig. Og det er tydelig at Gjert og Tone velger bort 5 av 7 unger. 

• Liker 10
  • Nyttig 11
Skrevet

Tenk å sette ungene sine i en slik situasjon. Har ikke ord. Håper inderlig anken til pressen blir tatt til følge og at dette slår rett tilbake på henne.

• Liker 19
  • Nyttig 6
Skrevet
Lucille skrev (Akkurat nå):

Enig. Det tror jeg og.

Advokaten til Jakob og søsteren har gått ut og sagt at de ikke får diskutere vitnemålet til moren med noen, inkl. søsken/ektefeller med.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
HSV50 skrev (5 timer siden):

Nei. Hadde dette vært en tragisk familiekonflikt, hadde den aldri kommet opp i retten. Påtalemyndighetene mener det er snakk om vold i nære relasjoner, ergo rettssak, der prinsippet er åpen rett. Folk må slutte å si «dette er en tragisk familiekonflikt». Det er det samme som når man snakker om familietragedier når folk dreper familien sin. Prinsippet i Norge er åpen rett. Denne er ikke gjort åpen, alle rettssaker (med meget få unntak) er åpne. Den er ikke åpen fordi søsknene ønsket det, men fordi retten ikke så behov for å lukke den, slik Gjert ønsket. 

Nettopp. DA hadde saken heller hørt hjemme på et familievernkontor. 
 Skulle ønske alle kunne forstå dette, at det er ikke barna som har opprettet sak mot Gjert, det var politiet. Og ikke bare det, det de avdekket var straffbare forhold som har ført til denne rettsaken. 

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet
Lineaaa skrev (1 minutt siden):

Kan det være slik at fem søsken har diktet opp eller overdrevet alt? Før meg ikke til å tro at mammaen lyver i retten, rett foran barna sine. 

Med det som er kommet fram så er det fullt mulig jo. Hun er «hjernevasket» gjennom 40år. Og tro meg, foreldre kan være i stand til grusomme ting, ogs0 når de er den «passive» part. Man overbeviser seg selv og rettferdiggjør til det absurde. Overlevelse

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
Lucille skrev (4 minutter siden):

Får håpe at det blir gjort om. Men det spørs vel. Jeg håper i det minste pressen får se, med referatforbud. Og at Jakob og søsteren får snakke med med søsknene om det de opplevde i retten. Hva jeg vet og ikke vet i denne saken betyr ikke så mye. Men for de to fornærmede må dette være en helt jævlig situasjon! 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Hva er straffen for å lekke info? Og vil i så fall rettsaken bli avvist? 

• Liker 1
Skrevet
Lineaaa skrev (4 minutter siden):

…men du får deg til å tro at fem barn blir enige om å lyve i retten, og får sine ektefeller med på å lyve i retten for dem?? Det er mer sannsynlig for deg at 9 voksne lyver enn at en mor gjør det? Når en del av det den tiltalte anklages for er psykisk og fysisk mishandling? Som Elden sa «Gjert visste hva hun skulle si i retten, så han var ikke overrasket». 

• Liker 12
  • Nyttig 24
Skrevet

Tenker nok at søskenene snakker sammen, og holder det for seg selv. Det er jo nesten umulig å ikke si noe som helst. De kan jo fritt snakke om sine følelser, og indirekte da også fortelle hva som ble sagt. Tenker de snakker sammen og holder det for seg selv. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

Det sier jo en del at søsknene, selv etter at det er klart at moren ikke snakket til deres fordel, mener at forklaringen skulle vært gjort for åpen rett. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor er moren fritatt alt ansvar for det som har skjedd? 

• Liker 6
Skrevet
anonym 4545 skrev (10 minutter siden):

Det er i tilfelle rettens administrator "vreden skal rettes mot".

Hvorfor det? Det var hun som kom med ultimatum om at de ikke kunne få være der. Retten hadde ikke så mye valg ...

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...