Zenhouse Skrevet 24. april #5821 Skrevet 24. april Istapp skrev (13 minutter siden): Lærerne mente også at Jakob hadde en noe brautende fremtreden og var "mye" slik at medelever kunne bli lei seg og/eller reagere. Så han er ikke helt den uskyldige engelen du vil ha det til. Men da parerer du kanskje med at dette har han lært hjemme. Joda, kanskje det. Men det er ikke det som skal bedømmes og føres vitneførsel i saken - det er om det har forekommet vold i nære relasjoner og skadeerstatning vil da være basert på den frykten og usikkerheten barna har hatt som følge av dette. Men viser noe av atferden til brødrene at disse har så mye frykt i seg overfor far/trener G? Her er det særdeles forskjellig oppfatning i denne tråden, slik jeg leser den. De som har forhåndsdømt mener jo samtlige vitnemål som ikke støtter opp under det brødrene med respektive og lillesøster mener er feilaktige, skyldes at G har truet, G har manipulert osv. Som Martins kone oppga i sitt vitnemål så forstod hun ikke hvorfor Martin ikke ble vedkjent sin egen mening og opplevelse. Hva er det du sier her? Vold er straffbart uavhengig om offeret går videre greit i livet eller får traumer. 11 11
Angel75 Skrevet 24. april #5822 Skrevet 24. april lin skrev (26 minutter siden): Statsadvokaten sier idag at Tone kommer til å snakke. Jakob avbryter treningsleiren og drar hjem sammen med lillesøster - som etter planen også skulle vært i Spania et par dager lengre. Begge vil være til stede i retten når mor skal vitne. Spent nå kjenner jeg. Det er blitt endret, det ble aldri sagt at hun skulle forklare seg. 1
Gjest Lawyam Skrevet 24. april #5823 Skrevet 24. april Zenhouse skrev (8 minutter siden): Hva er det du sier her? Vold er straffbart uavhengig om offeret går videre greit i livet eller får traumer. De ser nå ut som om de har klart seg fint alle sammen. Hadde jeg viftet pekefingeren opp under nesen til mine foreldre hadde de også reagert med å prøve å få dem bort, og jeg hadde også gjort det samme, gjerne klasket et håndkle for å få de viftet vekk..., men ikke fortell meg at noen som er redd sine foreldre eller noen gjør slike ting. Det er nemlig det siste man gjør om man har er en man regner som voldelig gjør. Da er du ikke redd.
tvertimot Skrevet 25. april #5824 Skrevet 25. april Jentainord skrev (På 22.4.2025 den 22.45): Jeg ser derimot uttalelsene til Tone i lydopptakene som beviser, bildet av kinnet til Datteren, at flere kan bekrefte nakketak, knipsing, slåing i samme hendelse som relativt sterke beviser. Derimot at folk utenfor huset ikke har sett eller kan tenke seg at det har foregått vold, det er ikke beviser, på noen måte. Mange hendelser er ord mot ord, men noen hendelser er det vitner til. Dette er en sak med mange beviser mot tiltalte. Absolutt ikke en sak med mange beviser mot tiltalte, nå må du ikke opphause dette i eget hode (er det du gjør når du påstår noe som åpenbart er feil). 3 3
Snurri Skrevet 25. april #5825 Skrevet 25. april Lawyam skrev (5 timer siden): De ser nå ut som om de har klart seg fint alle sammen. Hadde jeg viftet pekefingeren opp under nesen til mine foreldre hadde de også reagert med å prøve å få dem bort, og jeg hadde også gjort det samme, gjerne klasket et håndkle for å få de viftet vekk..., men ikke fortell meg at noen som er redd sine foreldre eller noen gjør slike ting. Det er nemlig det siste man gjør om man har er en man regner som voldelig gjør. Da er du ikke redd. Det at man konfronterer betyr jo på ingen måte at man ikke er redd. At disse barna etter hvert som de vokser til tar igjen eller utfordrer er helt vanlig og ikke et tegn på fravær av redsel. Minner om at definisjonen av mot ikke er at man ikke er redd, men at man er redd og gjør noe likevel. 13 8
Istapp Skrevet 25. april #5826 Skrevet 25. april tvertimot skrev (3 timer siden): Absolutt ikke en sak med mange beviser mot tiltalte, nå må du ikke opphause dette i eget hode (er det du gjør når du påstår noe som åpenbart er feil). Riktig. Det er kun påstander som er kommet fra en meget sammenfiltrert gjeng, hvor vitneførsel fra øvrige og mer uavhengige ikke kan se at det er antydninger til frykt. At brødrene ser ut til å utnytte sine foreldre når dette gagner dem selv blir en motsetning til egen påstand om at de har levd i frykt og under så elendige forhold psykisk med straff og store påkjenninger. Dette blir nok ord mot ord, som ikke kan bevises utover rimelig tvil. At Liva og Elisabeth hadde konflikter seg imellom og plutselig etter denne såkalte håndkle episoden, hvor lillesøster faktisk oppgir et vått håndkle (G må svette i vannvittige doser, normalt blir et håndkle fuktig av svette, men, men det var egentlig ikke poenget), er blitt bestiser, virker også som "her har vi noe felles å bruke" siden begge er influencere og nå har podcast sammen. Og hva var det med denne bryllupsinvitasjoner til G, han kunne få komme om han sluttet å trene Narve? Er det her noe av problemet ligger? At G trener Narve og Per, og at disse to kan muligens komme på samme høyde som Jakob - iallfall har de passert Henrik og Filip, er det her skoen egentlig trykker? At de selv ikke vil ha G til trener kan jo vitterlig ikke bety at G ikke skal få trene andre? Hvorfor skulle voksne barn bestemme hvilken jobb foreldren skal ha? 4 6
Istapp Skrevet 25. april #5827 Skrevet 25. april Snurri skrev (3 minutter siden): Det at man konfronterer betyr jo på ingen måte at man ikke er redd. At disse barna etter hvert som de vokser til tar igjen eller utfordrer er helt vanlig og ikke et tegn på fravær av redsel. Minner om at definisjonen av mot ikke er at man ikke er redd, men at man er redd og gjør noe likevel. Jeg synes det er veldig spesielt at ekkokammeret her inne mener at brødrene og lillesøster har vært redde og fryktet sin far, når f.eks. nærpersoner som Martin, bestemor og onkel ikke mener de har sett dette hos personene. De har levd oppi dette - ekkokammeret synser i vei flere basert på subjektive egenerfaringer. De er overhode ikke åpne for at G kan være uskyldig i det hele tatt. Sågar har noen oppgitt at selv om G ikke blir dømt skyldig er han likevel skyldig i deres øyne. Det er ikke rart det foreligger mobbing, utestengning og det som verre er i verden. 5 5
Jentainord Skrevet 25. april #5828 Skrevet 25. april tvertimot skrev (3 timer siden): Absolutt ikke en sak med mange beviser mot tiltalte, nå må du ikke opphause dette i eget hode (er det du gjør når du påstår noe som åpenbart er feil). Forklar gjerne hva du mener som er åpenbart feil? Interessant tolkning av bevisene i saken må jeg si. 7 1
Orly Skrevet 25. april #5829 Skrevet 25. april Istapp skrev (18 minutter siden): Jeg synes det er veldig spesielt at ekkokammeret her inne mener at brødrene og lillesøster har vært redde og fryktet sin far, når f.eks. nærpersoner som Martin, bestemor og onkel ikke mener de har sett dette hos personene. De har levd oppi dette - ekkokammeret synser i vei flere basert på subjektive egenerfaringer. De er overhode ikke åpne for at G kan være uskyldig i det hele tatt. Sågar har noen oppgitt at selv om G ikke blir dømt skyldig er han likevel skyldig i deres øyne. Det er ikke rart det foreligger mobbing, utestengning og det som verre er i verden. Så du mener bestemor og onkel som har vært på besøk innimellom teller mer enn 5 barn sine opplevelser? Det er heldig spesielt i grunn. Merkelig med de som skal forsvare Gjert så innmari og kun slenge negativt om opplevelsene barna har hatt. 21 2 1
Jentainord Skrevet 25. april #5830 Skrevet 25. april Istapp skrev (5 timer siden): Lærerne mente også at Jakob hadde en noe brautende fremtreden og var "mye" slik at medelever kunne bli lei seg og/eller reagere. Så han er ikke helt den uskyldige engelen du vil ha det til. Men da parerer du kanskje med at dette har han lært hjemme. Joda, kanskje det. Men det er ikke det som skal bedømmes og føres vitneførsel i saken - det er om det har forekommet vold i nære relasjoner og skadeerstatning vil da være basert på den frykten og usikkerheten barna har hatt som følge av dette. Men viser noe av atferden til brødrene at disse har så mye frykt i seg overfor far/trener G? Her er det særdeles forskjellig oppfatning i denne tråden, slik jeg leser den. De som har forhåndsdømt mener jo samtlige vitnemål som ikke støtter opp under det brødrene med respektive og lillesøster mener er feilaktige, skyldes at G har truet, G har manipulert osv. Som Martins kone oppga i sitt vitnemål så forstod hun ikke hvorfor Martin ikke ble vedkjent sin egen mening og opplevelse. «Uskyldige engelen» hva i alle dager? Vi snakker om et barn på barneskolen i denne sammenhengen. En lærer har forklart at han var en snill og pliktoppfyllenede gutt. En annen lærer har vært bekymret for søsteren. Hvis du mener det at han evt kunne være vanskelig på skolen skal vise til at de ikke fryktet faren, så blir jeg litt oppgitt. De som skaper problemer i klassen når de er i grunnskolen er vel tvert imot oftest de som IKKE har det godt hjemme. Barn som har det bra inni seg, oppfører seg som oftest også bra. Og barn som oppfører seg dårlig har det som oftest dårlig. 16 1 3
Jentainord Skrevet 25. april #5831 Skrevet 25. april (endret) Istapp skrev (31 minutter siden): Jeg synes det er veldig spesielt at ekkokammeret her inne mener at brødrene og lillesøster har vært redde og fryktet sin far, når f.eks. nærpersoner som Martin, bestemor og onkel ikke mener de har sett dette hos personene. De har levd oppi dette - ekkokammeret synser i vei flere basert på subjektive egenerfaringer. De er overhode ikke åpne for at G kan være uskyldig i det hele tatt. Sågar har noen oppgitt at selv om G ikke blir dømt skyldig er han likevel skyldig i deres øyne. Det er ikke rart det foreligger mobbing, utestengning og det som verre er i verden. Mener du at Martin ikke forklarte om noen kritikkverdige fohold i sitt hjem? At han ikke er redd faren er en ting, men han har fortalt om hendelser som i denne sammenheng ikke kan isoleres til «en gang tok faren min nakkeak». I denne saken viser det meg at til og med den sønnen som ikke er redd faren og mener alt var bra hjemme, har blitt tatt i nakken. Gjert kan bli frikjent i retten, men søsknenes opplevelse av barndom og far vil bli stående, fengselsstraff eller ei. Det har foregått ting i det hjemmet som mange synes er veldig galt uavhengig av straff. Eller mener du at hvis retten frikjenner Gjert så betyr det at dommeren sier at barna lyver? Da må du lese deg opp om hvordan dømming i slike saker fungerer. Vi har feks mange frikjente voldtektsmenn i Norge pga bevisets stilling, som har voldtatt. Endret 25. april av Jentainord 15 7
Snurri Skrevet 25. april #5832 Skrevet 25. april Istapp skrev (30 minutter siden): Jeg synes det er veldig spesielt at ekkokammeret her inne mener at brødrene og lillesøster har vært redde og fryktet sin far, når f.eks. nærpersoner som Martin, bestemor og onkel ikke mener de har sett dette hos personene. De har levd oppi dette - ekkokammeret synser i vei flere basert på subjektive egenerfaringer. De er overhode ikke åpne for at G kan være uskyldig i det hele tatt. Sågar har noen oppgitt at selv om G ikke blir dømt skyldig er han likevel skyldig i deres øyne. Det er ikke rart det foreligger mobbing, utestengning og det som verre er i verden. Nå har jeg 7 års utdannelse innen psykologi, sosiologi og familieterapi, samt erfaring fra både barnevern og klinisk arbeid med barn og familier - så ren synsing er dette ikke. Og kommentaren min du svarer på her var ikke knyttet til skyld/uskyld, bare det at man kan ikke ta konfrontasjoner og krangel til inntekt for et fravær av redsel. Så er det like fullt lov for privatpersoner å gjøre seg opp en mening om andre, uavhengig av domstoler. Og det må legges til at det er tiltalte her som valgte å spille på media i utgangspunktet og begynte forhåndsprosederingen der. Sønnene begynte med en forsonende tone og uten å anklage. De gav ham plenty med anledning til å slippe dette sirkuset. Men etter lang tid og flere provoserende utspill fra tiltale så må de faktisk få lov å svare og forklare seg. 16 12
NoaideBiehtar Skrevet 25. april #5833 Skrevet 25. april Istapp skrev (6 timer siden): . Lærerne er jo faktisk over en periode på hele barneskoletiden til Jakob egentlig og likevel har det ikke dukket opp en eneste antydning til mistanke fra skolen. Og hva så? Det er jo ikke vanlig at skolen fatter mistanke i slike saker? Ofte oppfatter ikke skolen når det føregår mobbing på skolen en gang. Min bestevenninne ble behandlet svært dårlig hjemme. Hun var ofte hjemme hos oss og foreldrene mine kjente henne svært godt, bedre enn lærerne. Likevel visste verken jeg, lærerne eller skolen hva som foregikk hjemme før hun brøt med hjemmet sitt som 16-åring. Det var da sannheten kom frem. Det er utrolig hvor mye som foregår i skjul rundt omkring i norske hjem. 💔 Lawyam skrev (5 timer siden): De ser nå ut som om de har klart seg fint alle sammen. Hadde jeg viftet pekefingeren opp under nesen til mine foreldre hadde de også reagert med å prøve å få dem bort, og jeg hadde også gjort det samme, gjerne klasket et håndkle for å få de viftet vekk..., men ikke fortell meg at noen som er redd sine foreldre eller noen gjør slike ting. Det er nemlig det siste man gjør om man har er en man regner som voldelig gjør. Da er du ikke redd. Hva baserer du dette på? Hvor i all verden får du det fra at frykt hindrer alle fra å vise slik atferd mot foreldrene sine? Det er jo helt feil. Frykt kan gi mange ulike reaksjoner, og frykt kan også føre til sinne. 14 2 13
Gjest Lawyam Skrevet 25. april #5834 Skrevet 25. april NoaideBiehtar skrev (2 minutter siden): Og hva så? Det er jo ikke vanlig at skolen fatter mistanke i slike saker? Ofte oppfatter ikke skolen når det føregår mobbing på skolen en gang. Min bestevenninne ble behandlet svært dårlig hjemme. Hun var ofte hjemme hos oss og foreldrene mine kjente henne svært godt, bedre enn lærerne. Likevel visste verken jeg, lærerne eller skolen hva som foregikk hjemme før hun brøt med hjemmet sitt som 16-åring. Det var da sannheten kom frem. Det er utrolig hvor mye som foregår i skjul rundt omkring i norske hjem. 💔 Hva baserer du dette på? Hvor i all verden får du det fra at frykt hindrer alle fra å vise slik atferd mot foreldrene sine? Det er jo helt feil. Frykt kan gi mange ulike reaksjoner, og frykt kan også føre til sinne. Ikke med å stikke fingrene opp i ansiktet til den du er redd. Aldri, da har man bare ikke respekt! Hadde hun tatt knyttneven skulle jeg ikke sagt så mye mot, men pekefinger....nope!
Jentainord Skrevet 25. april #5835 Skrevet 25. april Lawyam skrev (1 minutt siden): Ikke med å stikke fingrene opp i ansiktet til den du er redd. Aldri, da har man bare ikke respekt! Hadde hun tatt knyttneven skulle jeg ikke sagt så mye mot, men pekefinger....nope! Vil tro respekten for Gjert ikke er tilstede, enig med deg der. Men om denne hendelsen sier deg at søsteren ikke var redd som 15 åring, hva tenker du da om Jakob som 7-8 åring som frøs til å tok i mot mange slag og kjeft uten å gjøre noe som helst? Var han redd? At Jakob som 19-åring og fysisk sterkere står opp mot faren, betyr ikke noe for konklusjonen om Jakob på 8 var redd. 4 17
Chupacabra Skrevet 25. april #5836 Skrevet 25. april Snurri skrev (13 minutter siden): Nå har jeg 7 års utdannelse innen psykologi, sosiologi og familieterapi, samt erfaring fra både barnevern og klinisk arbeid med barn og familier - så ren synsing er dette ikke. Og kommentaren min du svarer på her var ikke knyttet til skyld/uskyld, bare det at man kan ikke ta konfrontasjoner og krangel til inntekt for et fravær av redsel. Så er det like fullt lov for privatpersoner å gjøre seg opp en mening om andre, uavhengig av domstoler. Og det må legges til at det er tiltalte her som valgte å spille på media i utgangspunktet og begynte forhåndsprosederingen der. Sønnene begynte med en forsonende tone og uten å anklage. De gav ham plenty med anledning til å slippe dette sirkuset. Men etter lang tid og flere provoserende utspill fra tiltale så må de faktisk få lov å svare og forklare seg. Hva mener du med at han valgte å spille på media? Gjert ønsket at saken skulle gå for lukkede dører. 3 2
tonebelinda Skrevet 25. april #5837 Skrevet 25. april Chupacabra skrev (2 minutter siden): Hva mener du med at han valgte å spille på media? Gjert ønsket at saken skulle gå for lukkede dører. Han kunne feks droppet å stille opp i den podcasten til Abid Raja. 18 1
Gjest Lawyam Skrevet 25. april #5838 Skrevet 25. april Jentainord skrev (5 minutter siden): Vil tro respekten for Gjert ikke er tilstede, enig med deg der. Men om denne hendelsen sier deg at søsteren ikke var redd som 15 åring, hva tenker du da om Jakob som 7-8 åring som frøs til å tok i mot mange slag og kjeft uten å gjøre noe som helst? Var han redd? At Jakob som 19-åring og fysisk sterkere står opp mot faren, betyr ikke noe for konklusjonen om Jakob på 8 var redd. Kan være at redd av og til når man får kjeft av sine foreldre, eller andre, hva så? Han tok ikke mot så mange slag nei, han forteller om enkltepisoder i løpet av alle disse årene, noen opplever slikt hver dag. Dette er ikke et voldsregime, det er en familie med seks-sju ungdommer i opposisjon. 6 gutter med kjærester som skal styre huset....og lillesøster... Joda, snakk til dem med pusestemme, og hvis de blir fortalt noe er det 'vold' og urettferdig...Anmeld. Far kjeftet og tok meg i erme ...
HSV50 Skrevet 25. april #5839 Skrevet 25. april tvertimot skrev (5 timer siden): Absolutt ikke en sak med mange beviser mot tiltalte, nå må du ikke opphause dette i eget hode (er det du gjør når du påstår noe som åpenbart er feil). Var det ikke sånn at man ikke skulle forhåndsdømme og at det er retten som bestemmer om det er grunnlag for dom? Det er så morsomt at man får beskjed om å ikke forhåndsdømme, av de samme som synes det er helt ok å fortelle at dette er en oppblåst sak uten bevis mot en uskyldig mann som bare har kjeftet litt mye på en haug ufyselig drittunger. 🙄 16 9
Jentainord Skrevet 25. april #5840 Skrevet 25. april (endret) Lawyam skrev (13 minutter siden): Kan være at redd av og til når man får kjeft av sine foreldre, eller andre, hva så? Han tok ikke mot så mange slag nei, han forteller om enkltepisoder i løpet av alle disse årene, noen opplever slikt hver dag. Dette er ikke et voldsregime, det er en familie med seks-sju ungdommer i opposisjon. 6 gutter med kjærester som skal styre huset....og lillesøster... Joda, snakk til dem med pusestemme, og hvis de blir fortalt noe er det 'vold' og urettferdig...Anmeld. Far kjeftet og tok meg i erme ... Hvis du ikke kjenner de enkelte hendelsene i saken, eller andre viktige moment så er det vanskelig å diskutere med deg. Alder har alt å si i denne saken sånn til info. Endret 25. april av Jentainord 8 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå