Angel75 Skrevet torsdag kl 19:02 #5801 Del Skrevet torsdag kl 19:02 Orly skrev (1 time siden): Kan du slutte å arrestere folk hele tiden og heller diskutere sak? Og mene at folk her i tråden mishandler sine barn for man ikke er enig alt som skrives her det er å diskutere sak? Slutt med brukerangrep eller scroll videre. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentainord Skrevet torsdag kl 19:10 #5802 Del Skrevet torsdag kl 19:10 Istapp skrev (10 timer siden): Da må det også være lov å si at man reagerer på den manglende respekten og måten ungene snakker på til G også, og ikke bare reagere hvordan G fremstår i tv-serien. Ungene fremstår overhode ikke i tv-serien eller i real life som redde sin far og med frykt. Her ser man vel, som Martin også sa I sitt vitnemål, her er alle parter like gode til og snakke frekt og nedsettende til hverandre. Martin opplevde jo at hans mening aldri betydde noe i de andre søsknenes mening, han ble ikke lyttet til, han opplevde seg mobbet av sine brødre. Om barna i denne familien har blitt så vante til farens harde språkbruk at de tar mye etter er slettes ikke rart, og kanskje ikke deres feil heller i ung alder. De har antakelig lagt av seg mye av denne språkbruken nå, som de er bevisste. Høres sånn ut iallfall i det vi ser av de. Og siden det er så mange som tror det hele tiden ligger andre grunner til det 5 av søsknene uttaler seg om, enn det de faktisk sier. Kan det kanskje hende at Martin som lenge var yngst av 4 har kjent på mye siden han var den minste? Ganske vanlig at minsten i familien føler seg underlegen og at de andre sier og gjør osv bare fordi de eldre er større, sterkere og smartere og derfor kommet lengre. Å føle seg underlegen fordi man er minst er ikke nødvendigvis pga mobbing. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet torsdag kl 19:16 #5803 Del Skrevet torsdag kl 19:16 Jeg forstår ikke folk som mener at siden guttene har vært tøffe i trynet mot faren i ungdoms/voksen alder så utelukker det at han skal kunne ha vært voldelig mot dem som barn? Det finner mange ulike typer voldsmenn, det finnes noen fedre som er såpass feige ( om man kan kalle det for det), at de roer den fysiske biten ned når barna vokser til og fysisk overgår dem selv. Det gjør da ikke volden de opplevde som barn mindre alvorlig eller gal, og kan likevel påvirke voksenlivet i stor grad. Minner om Jacob og Henrik som har beskrevet hvordan det knyter seg i magen når tlf ringer og de vet hvem det er. Dette sitter i kroppen! Kroppen husker! Og et par ord om bestemoren… nå ser jeg mer av Gjert sin oppvekst, en manglende far og en hard mor. Gjør mine tanker ja. 23 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moroklompen Skrevet torsdag kl 19:18 #5804 Del Skrevet torsdag kl 19:18 (endret) Istapp skrev (11 timer siden): Da må det også være lov å si at man reagerer på den manglende respekten og måten ungene snakker på til G også, og ikke bare reagere hvordan G fremstår i tv-serien. Ungene fremstår overhode ikke i tv-serien eller i real life som redde sin far og med frykt. Her ser man vel, som Martin også sa I sitt vitnemål, her er alle parter like gode til og snakke frekt og nedsettende til hverandre. Martin opplevde jo at hans mening aldri betydde noe i de andre søsknenes mening, han ble ikke lyttet til, han opplevde seg mobbet av sine brødre. Dette har jeg skrevet om tidligere i tråden. I en slik dysfunksjonell familiedynamikk, så er det langt fra uvanlig at barna tar igjen med samme mynt/manglende respekt. Fordi de har ingen respekt igjen for forelderen/foreldrene pga hvordan ting er/har vært. Det betyr ikke at de ikke egentlig er redde for forelderen sine reaksjoner til valg de tar og har ett utrolig usunt symbiotisk forhold til forelderen sin. Det er rett og slett kjempe trist å se hvor mange som ikke skjønner denne type dynamikk, samtidig som jeg forstår at det er veldig vanskelig å sette seg inn i, om man ikke har opplevd det selv. Når det kommer til bestemoren, så blir jeg helt matt. Ingen tvil om hvor Gjert sin oppførsel kommer fra. Hun kunne lett fått frem at hun ikke har sett noe til det han er tiltalt for, uten å komme med disse grove karakteristikkene av sine egne barnebarn. At hun i tillegg ikke skjønner hvorfor de velger å ikke komme i bursdagen hennes når hun så tydelig ikke støtter deres opplevelser eller i det minste ønsker å forstå hva de har opplevd men heller oppfatter dem som barn som tar seg til rette, vitner mye om en person med store karakterbrister. Endret torsdag kl 19:53 av moroklompen 25 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnifique Skrevet torsdag kl 19:29 #5805 Del Skrevet torsdag kl 19:29 moroklompen skrev (7 minutter siden): Dette har jeg skrevet om tidligere i tråden. I en slik dysfunksjonell familiedynamikk, så er det langt fra uvanlig at barna tar igjen med manglende respekt. Fordi de har ingen respekt igjen for forelderen/foreldrene pga hvordan ting er/har vært. Det betyr ikke at de ikke egentlig er redde for forelderen sine reaksjoner til valg de tar og har ett utrolig usunt symbiotisk forhold til forelderen sin. Det er rett og slett kjempe trist å se hvor mange som ikke skjønner denne type dynamikk, samtidig som jeg forstår at det er veldig vanskelig å sette deg inn i, om man ikke har opplevd det selv. Når det kommer til bestemoren, så blir jeg helt matt. Ingen tvil om hvor Gjert sin oppførsel kommer fra. Hun kunne lett fått frem at hun ikke har sett noe til det han er tiltalt for, uten å komme med disse grove karakteristikkene av sine egne barnebarn. Spot on. Og når man vokser opp med vold og mishandling, lærer man at det er normalt. Det tar ofte lang, lang tid å innse hva man har vært utsatt for, fordi foreldrene oppdrar barna sine til å tro at det er helt vanlig. Det finnes egentlig ikke noe bra uttrykk for det på norsk, men det engelske ordet "conditioning" dekker det ganske bra. Man blir rett og slett hjernevasket. Helt grusomt. 16 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet torsdag kl 19:31 #5806 Del Skrevet torsdag kl 19:31 Chupacabra skrev (3 timer siden): Å kalle en kontrollerende far (som også er trener) for voldsmann er også rimelig spesielt. Alt retten vil forsøke å finne ut av er om Gjert har gjort noe ulovlig. Han er tross alt uskyldig inntil det motsatte er bevist. Men dette gjelder tydeligvis ikke for lynsjemobben på KG, som har forhåndsdømt en (mulig uskyldig) mann. Nei. Jeg dømmer ham basert på det som er fortalt i retten, det som er fremlagt av bevis og det jeg har sett fra Team Ingebrigtsen. Uavhengig av om han faktisk dømmes for vold eller ei er min personlige mening at han ikke vinner premien for god far. Hva retten kommer fram til er straffbart eller ei er sånn sett uinteressant. Jeg kjenner en haug men mennesker som aldri er dømt, aldri komme til å dømmes, men er dårlige foreldre okke som. 23 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet torsdag kl 19:32 #5807 Del Skrevet torsdag kl 19:32 HSV50 skrev (Akkurat nå): Nei. Jeg dømmer ham basert på det som er fortalt i retten, det som er fremlagt av bevis og det jeg har sett fra Team Ingebrigtsen. Uavhengig av om han faktisk dømmes for vold eller ei er min personlige mening at han ikke vinner premien for god far. Hva retten kommer fram til er straffbart eller ei er sånn sett uinteressant. Jeg kjenner en haug men mennesker som aldri er dømt, aldri komme til å dømmes, men er dårlige foreldre okke som. Godt innlegg og jeg er helt enig 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet torsdag kl 19:34 #5808 Del Skrevet torsdag kl 19:34 Bacteria skrev (2 timer siden): Vet ikke hva som har skjedd her, men mobbing mellom søsken, gjerne bagatellisert som søskenkrangling, forekommer. Og det bør ikke bagatelliseres. Men det er det som ofte skjer, slik du også gjør her. Søsken kan t.o.m. mishandle hverandre og et barn/tenåring kan t.o.m. utgjøre en fare for sine søsken. Ok. Poeng. Absolutt. Du at selvfølgelig rett i det. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moroklompen Skrevet torsdag kl 19:49 #5809 Del Skrevet torsdag kl 19:49 Magnifique skrev (14 minutter siden): Spot on. Og når man vokser opp med vold og mishandling, lærer man at det er normalt. Det tar ofte lang, lang tid å innse hva man har vært utsatt for, fordi foreldrene oppdrar barna sine til å tro at det er helt vanlig. Det finnes egentlig ikke noe bra uttrykk for det på norsk, men det engelske ordet "conditioning" dekker det ganske bra. Man blir rett og slett hjernevasket. Helt grusomt. Helt enig, grusomt er det. Man kan ikke slå i bordet med grov fysisk mishandling men psykisk mishandling med innslag av fysisk vold, nedsettende ord, høylytt kjefting og kontrollering er svært ødeleggende for barn og det gjør det ofte svært forvirrende å forstå hva man egentlig har blitt utsatt for og det kan ta la tid å innse dette, som du skriver. Ett familiemedlem av meg som jobber som barnevernsleder, har ofte sagt at denne type relasjoner er det mest skadelige for barn. 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnifique Skrevet torsdag kl 20:22 #5810 Del Skrevet torsdag kl 20:22 moroklompen skrev (27 minutter siden): Helt enig, grusomt er det. Man kan ikke slå i bordet med grov fysisk mishandling men psykisk mishandling med innslag av fysisk vold, nedsettende ord, høylytt kjefting og kontrollering er svært ødeleggende for barn og det gjør det ofte svært forvirrende å forstå hva man egentlig har blitt utsatt for og det kan ta la tid å innse dette, som du skriver. Ett familiemedlem av meg som jobber som barnevernsleder, har ofte sagt at denne type relasjoner er det mest skadelige for barn. Helt riktig. Og det er slik type mishandling som ofte er skjult og kan være mye vanskeligere å se. Bak lukkede dører er det manipulering, gaslighting, kontrollregime og innslag av fysisk vold. 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym_2024 Skrevet torsdag kl 20:47 #5811 Del Skrevet torsdag kl 20:47 Det farmor Ingebrigtsen har bidratt med i rettssaken i dag, er å bekrefte at Gjert har videreført generasjonstraumer han selv har blitt påført. Å kalle barnas rett og valg til å bryte ut av dette for «ondskap» , må være toppen av det berømte isfjellet som sier noe om holdningene til den eldre generasjonen inkludert Gjert. 22 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet torsdag kl 21:28 #5812 Del Skrevet torsdag kl 21:28 Anonym_2024 skrev (38 minutter siden): Det farmor Ingebrigtsen har bidratt med i rettssaken i dag, er å bekrefte at Gjert har videreført generasjonstraumer han selv har blitt påført. Å kalle barnas rett og valg til å bryte ut av dette for «ondskap» , må være toppen av det berømte isfjellet som sier noe om holdningene til den eldre generasjonen inkludert Gjert. Ikke farlig å se hvor Gjert kommer fra. Ikke alle vitner beriker saken , for å si d sånn . Bare trist . De må være rimelig fjern hvis de tenker at dette vitnemålet hjelper Gjert. 15 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet torsdag kl 21:30 #5813 Del Skrevet torsdag kl 21:30 Dette er tvers igjennom en trist sak. Far har gjort det han har gjort. Det har kostet barna en trygg oppvekst og det har muligens kostet far familien. Å miste familien er verre enn lovens strengeste straff. Det kan være livsødeleggende, kanskje dødelig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet torsdag kl 21:39 #5814 Del Skrevet torsdag kl 21:39 Anonym_2024 skrev (48 minutter siden): Det farmor Ingebrigtsen har bidratt med i rettssaken i dag, er å bekrefte at Gjert har videreført generasjonstraumer han selv har blitt påført. Å kalle barnas rett og valg til å bryte ut av dette for «ondskap» , må være toppen av det berømte isfjellet som sier noe om holdningene til den eldre generasjonen inkludert Gjert. Hun kalte avisoppslaget ondskap og det har jeg full forståelse for at kan oppfattes slik når man plutselig må oppleve å se slike anklager i avisa. 1 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet torsdag kl 21:53 #5815 Del Skrevet torsdag kl 21:53 Lawyam skrev (9 minutter siden): Hun kalte avisoppslaget ondskap og det har jeg full forståelse for at kan oppfattes slik når man plutselig må oppleve å se slike anklager i avisa. Ondskap next level å anklage egne barnebarn for ondskap . Ikke uvanlig i en disfunksjonell familie , at de som er mest lik og har tette bånd , er fullstendig blind for negative ting . 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet torsdag kl 21:59 #5816 Del Skrevet torsdag kl 21:59 HSV50 skrev (2 timer siden): Nei. Jeg dømmer ham basert på det som er fortalt i retten, det som er fremlagt av bevis og det jeg har sett fra Team Ingebrigtsen. Uavhengig av om han faktisk dømmes for vold eller ei er min personlige mening at han ikke vinner premien for god far. Hva retten kommer fram til er straffbart eller ei er sånn sett uinteressant. Jeg kjenner en haug men mennesker som aldri er dømt, aldri komme til å dømmes, men er dårlige foreldre okke som. Dette er vel det de aller fleste faktisk mener, premie for "beste far i Norge" vil aldri G få, men alle de som er dårlige foreldre ender ikke opp i en 7 ukers rettsak. Der er galskapen i dette! Brødrene og lillesøster og deres respektive er de som til nå (med usikkerhetsmoment der det er referatforbud og følgelig skal ikke dette nevnes i tråden her eller) vitnet med en og samme vinkling i saken og med tilføyelser som viser at de har samkjørt sine episoder jf. Henriks vitnemål spesielt. Alle andre uavhengige, det være seg to lærere hvorav den ene også har hatt trenerfunksjon, en rektor/svoger, bestemor mener de ikke har erfart ungene som utrygge eller at noe foregikk i hjemmet. Martin og konen har jo også vært i hjemmet og de opplever ikke situasjonen slik som tiltalen lyder. Lærerne er jo faktisk over en periode på hele barneskoletiden til Jakob egentlig og likevel har det ikke dukket opp en eneste antydning til mistanke fra skolen. Det som går igjen hos alle er støy, høyt volum og nedrakkende språkbruk og ikke minst manglende respekt, men da hos alle parter. Dommeren og meddommerene har litt av en jobb de skal samle og vurdere når de 7 ukene er over. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet torsdag kl 22:17 #5817 Del Skrevet torsdag kl 22:17 NiceOrNothing skrev (20 minutter siden): Ondskap next level å anklage egne barnebarn for ondskap . Ikke uvanlig i en disfunksjonell familie , at de som er mest lik og har tette bånd , er fullstendig blind for negative ting . Etter min mening har denne saken ingenting i rettsystemet å gjøre og heller ikke noe i avisene. 2 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lin Skrevet torsdag kl 22:24 #5818 Del Skrevet torsdag kl 22:24 Statsadvokaten sier idag at Tone kommer til å snakke. Jakob avbryter treningsleiren og drar hjem sammen med lillesøster - som etter planen også skulle vært i Spania et par dager lengre. Begge vil være til stede i retten når mor skal vitne. Spent nå kjenner jeg. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet torsdag kl 22:34 #5819 Del Skrevet torsdag kl 22:34 Sophia_08 skrev (5 timer siden): Men tar de seg egentlig til rette..? Er de bevisst respektløse? Det er kun farmoren som sier dette, ingen andre har nevnt dette som noe big issue. Virker som hun klamrer seg til noen halmstrå.. De trener x-antall ganger i løpet av en dag, at de dukker opp i bokser (eller kort løpeshorts?) sier nada om relasjonen de har til far. Hvis bokser-sprading er en karakterbrist, hva sier du om personer som bruker ord som "ondskap" for å beskrive barnebana? Rødt flagg delux!! Sier alt om henne! Barna er problemet, aldri Gjert! (Mine barn kan også te seg og kle seg, men sitter ofte i sofaen i truse og singlet etter at de har dusjet. Rett foran mormor! Som tåler det, hun har vært ute en vinternatt før. Hva er poenget ditt?) Lærerne mente også at Jakob hadde en noe brautende fremtreden og var "mye" slik at medelever kunne bli lei seg og/eller reagere. Så han er ikke helt den uskyldige engelen du vil ha det til. Men da parerer du kanskje med at dette har han lært hjemme. Joda, kanskje det. Men det er ikke det som skal bedømmes og føres vitneførsel i saken - det er om det har forekommet vold i nære relasjoner og skadeerstatning vil da være basert på den frykten og usikkerheten barna har hatt som følge av dette. Men viser noe av atferden til brødrene at disse har så mye frykt i seg overfor far/trener G? Her er det særdeles forskjellig oppfatning i denne tråden, slik jeg leser den. De som har forhåndsdømt mener jo samtlige vitnemål som ikke støtter opp under det brødrene med respektive og lillesøster mener er feilaktige, skyldes at G har truet, G har manipulert osv. Som Martins kone oppga i sitt vitnemål så forstod hun ikke hvorfor Martin ikke ble vedkjent sin egen mening og opplevelse. 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet torsdag kl 22:43 #5820 Del Skrevet torsdag kl 22:43 lin skrev (17 minutter siden): Statsadvokaten sier idag at Tone kommer til å snakke. Jakob avbryter treningsleiren og drar hjem sammen med lillesøster - som etter planen også skulle vært i Spania et par dager lengre. Begge vil være til stede i retten når mor skal vitne. Spent nå kjenner jeg. Ikke sitt og hold pusten i helgen av spenning. Statsadvokaten kan ikke vite om T kommer til å snakke, men det er T som skal føres som vitne på mandag. Hun kan der og da oppgi hva hun ønsker å gjøre, snakke fritt, svare på spørsmål eller velge og avstå fra å svare. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå