Istapp Skrevet torsdag kl 14:53 #5761 Del Skrevet torsdag kl 14:53 Sophia_08 skrev (3 timer siden): Nei, hvordan er det relevant? Men barna mine kan fort gjøre det. Ikke hvis vi har besøk av perifere folk, men farmor har de alltid vært avslappet rundt. En kan tolke dette hvordan en vil; som mangel på respekt, eller at de har avslappet forhold til kropp, trygg på seg selv og folk rundt seg. Tenker det sier mer om farmor som kaller barnebarna ondskapsfulle enn barna som sprader avslappet rundt i bokseren.. Legg merke til hva du selv skriver her: "trygg på seg selv og folk rundt seg" og "barna som sprader avslappet rundt i bokseren". Er ikke poenget hos brødrene og lillesøster, at de er og har vært så forferdelig utrygge? 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet torsdag kl 15:03 #5762 Del Skrevet torsdag kl 15:03 Wolfmoon skrev (1 time siden): Hvor mye var egentlig bestemoren hos dem? Ifølge Kristoffer var det visst minimalt, utenom bursdager og lignende. Lurer på om hun sa noe om det i retten? Men kanskje det også var noe hun ikke ønsket å svare på... Nå er nå hyppigheten på bursdager stor i husstanden da, så beskrivelsen til Kristoffer vil vel faktisk bety mer enn hva vi andre tenker "minimalt" som. Bursdager og lignende blir i realiteten 10 kun i bursdager (G, T, 7 barn, farmor selv) etter hvert også svigerbarn blir her lignende, morsdager, julaften. Kun disse så er vi straks oppi mer enn hva min familie har. 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiara07 Skrevet torsdag kl 15:07 #5763 Del Skrevet torsdag kl 15:07 Jentainord skrev (5 timer siden): Så da er finnmarkinger i dine øyne, berettiget å hive alle som er unge og tilpasset dagens enkle og rike samfunn, under bussen om de opplever en bardnom med mishandling? Jeg er fra Finnmark, og har besteforeldre litt eldre enn henne. De hadde mange barn, og de har som i mange familier hatt endel konflikter mellom både den ene og andre. Det ene barnebarnet som kuttet kontakt med faren sin av div grunner som kun hun hadde kjent på, er det barnebarnet min bestemor tok mest under vingene. Helt opp til voksen alder. Mine besteforeldre som har mye av samme bakgrunn som henne, hadde iallfall aldri reagert på boxere og kjølseskapsbesøk. Tvert imot så var mine finnmarksbesteforeldre både blitt avslappa, tolerante og rause fordi de har unnet barn og barnebarn å ha det bedre enn de hadde under oppvekst med krig, evakuering og gjenreisning som betød harde tider med stort sett dårlig råd og mye hard jobb. Alt vi har fått «gratis» har vært hennes glede i livet, for hun har kjent på kroppen hvordan det motsatteer. De fleste omsorgspersoner som har hatt det tøft ønsker at barn og barnebarn får det bedre. Så ikke dra alle finnmarkinger under samme kam som denne bestemoren! Nei, har noen sagt det? Det forklarer bare hvorfor de kanskje har den holdningen de har…. Ikke hva som er rett eller galt… 😊 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiara07 Skrevet torsdag kl 15:11 #5764 Del Skrevet torsdag kl 15:11 Mlk301 skrev (3 timer siden): Jeg poengterte to ganger at strenge regler ikke var grunnen til at min mormor fremstod kald og aldri var noen omsorgsperson for barn og barnebarn. En eldre bestemor kan jo for all del reagere på at barna får gå på kjøkkenet i bokseren, eller forsyne seg fritt fra skapet, fordi de selv ikke ville tillatt sine barn å oppføre seg slik. Det merkelige er jo at hun sier at barna "tar seg til rette" i eget hjem ved å gjøre det, i stedet for å rette kritikken til måten mor og far til barna har oppdratt dem, hvis hun mener det er helt uhørt å oppføre seg sånn. Det er sånn den eldre garde ofte tenker. At barna oppfører seg stygt eller uhøflig overfor foreldre eller andre. Den eldre garde tenker kanskje at foreldrene har gjort jobben, men de unge følger ikke reglene fordi de er en ny generasjon som naturlig endrer seg…. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet torsdag kl 15:25 #5765 Del Skrevet torsdag kl 15:25 Tiara07 skrev (7 minutter siden): Det er sånn den eldre garde ofte tenker. At barna oppfører seg stygt eller uhøflig overfor foreldre eller andre. Den eldre garde tenker kanskje at foreldrene har gjort jobben, men de unge følger ikke reglene fordi de er en ny generasjon som naturlig endrer seg…. Og det er heller ikke sånn at barn som etter hvert blir tenåringer gjør som de er opplært til. Uten at dermed sagt foreldrene har feilet. Vi som har flere barn vet hvor ekstremt forskjellig personlighet de har. Forskning viser vel også at arv har større betydning enn miljø for utviklingen. Et av mine vi gjorde som hun ville, samma hva. Ut på fest og ikke fikk lov sa du? Da hopper vi ut gjennom vinduet med dødsforakt. Samme unge kastet seg også over grindsenga så snart hun greide å heise seg opp 🤣 De andre ville ikke drømt om sånne stønt. Sistemann prøvde aldri å komme seg ut av barnesengen selv om han var over 2. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EllerBelle Skrevet torsdag kl 15:26 #5766 Del Skrevet torsdag kl 15:26 lurker skrev (1 time siden): I følge Stavanger Aftenblad sa hun dette: Klippet bort tekst https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/93Arl5/ingebrigtsen-rettssaken-dag-15 Hun sa forøvrig også dette ... "Reisvang spør om tiltaltes mor har noe mer hun vil si, som hun ikke har blitt spurt om. – Ja. Det er én ting. Jeg synes det er grusomt at guttene har ødelagt for deres søster. Jeg skjemmes over å være deres bestemor, sier vitnet. – Hva mener du at guttene har gjort, spør tingrettsdommer Arild Dommersnes. – Det er klart at hun skulle vært sammen med sin mor og far, svarer tiltaltes mor. – Men hvordan mener du at brødrene har ødelagt for henne? – Det ønsker jeg ikke å svare på, sier vitnet." Det er så trist hvordan hun omtaler barnebarna, og samtidig veldig spesielt å sitte i en rettsak og komme med en påstand uten å ville begrunne den. Tidligere i vitnemålet sa bestemoren dette om datteren til Gjert. Hvordan kan hun være så sikker på at det var puberteten og ikke andre årsaker til humøret til datteren? Kilde til sitatet: https://www.sandnesposten.no/i-dag-starter-rettssaken-opp-igjen-det-er-belastende/s/5-105-1141754 8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet torsdag kl 15:32 #5767 Del Skrevet torsdag kl 15:32 Stay skrev (23 timer siden): Oppdragelse heter det. Skandale at det de siste årene har blitt ulovlig for f.eks lærere å ta i barna. Så sitter vi snart her med en generasjon svake, udugelige voksne. Bra det er endring på vei på den fronten. Det finnes mange ulike foreldrestiler, og mange ulike barn og oppførsler fra barn. Klart man kan holde rundt armen til eget barn. Dette er ikke vold. Et annet poeng er falske minner og overdrivelse. Da mine barn var 4-7 år kunne de si "pappa/mamma/hvemsomhelst slo meg", både på tull om de var litt furtne, eller om vedkommende kom borti dem når hen gikk forbi, helt uskyldig. Dersom et annet søsken hører slikt, og ikke oppfatter at det er helt uskyldig, kan det bli ganske skummelt. Det kan bli gjenfortalt lang tid etterpå og bli til en sannhet for det involverte barnet. Ref. han som har sagt til søsken at han ikke husker helt om han ble slått i hodet, men samtidig påstår det i retten. Nope. Vold er vold uansett hvor hardt du prøver å ufarliggjør det. 10 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet torsdag kl 15:37 #5768 Del Skrevet torsdag kl 15:37 Hallepalle2 skrev (4 minutter siden): Nope. Vold er vold uansett hvor hardt du prøver å ufarliggjør det. Nå innfører Kunnskapsdepartementet i opplæringsloven, at lærere skal få fysisk gripe inn, men du mener vel fortsatt at dette blir vold? 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonebelinda Skrevet torsdag kl 15:38 #5769 Del Skrevet torsdag kl 15:38 EllerBelle skrev (10 minutter siden): Det er så trist hvordan hun omtaler barnebarna, og samtidig veldig spesielt å sitte i en rettsak og komme med en påstand uten å ville begrunne den. Tidligere i vitnemålet sa bestemoren dette om datteren til Gjert. Hvordan kan hun være så sikker på at det var puberteten og ikke andre årsaker til humøret til datteren? Kilde til sitatet: https://www.sandnesposten.no/i-dag-starter-rettssaken-opp-igjen-det-er-belastende/s/5-105-1141754 Bestemoren fra helvete Hun der hadde jeg skygget banen for. De 5 søsknene er nå sikkert glade de allerede har kuttet kontakten med det der 14 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sophia_08 Skrevet torsdag kl 15:38 #5770 Del Skrevet torsdag kl 15:38 Istapp skrev (43 minutter siden): Legg merke til hva du selv skriver her: "trygg på seg selv og folk rundt seg" og "barna som sprader avslappet rundt i bokseren". Er ikke poenget hos brødrene og lillesøster, at de er og har vært så forferdelig utrygge? Hvor i rettsaken har det komt frem at de er utrygge med tanke på bekledning..? 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonebelinda Skrevet torsdag kl 15:43 #5771 Del Skrevet torsdag kl 15:43 Sophia_08 skrev (2 minutter siden): Hvor i rettsaken har det komt frem at de er utrygge med tanke på bekledning..? Ang bekledning. Hvor stor forskjell er det på å gå i en boxer i forhold til disse treningstightsene/ treningsshortsene de bruker. Og hjemme hos seg sjæl Mine barn er voksne og utflyttet. Men når de er hjemme hender det rett som det er de går i boxer (sønnen) og datteren i string, på kjøkkenet og forsyne seg med mat. Ingen reagerer da på det 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet torsdag kl 15:45 #5772 Del Skrevet torsdag kl 15:45 Istapp skrev (38 minutter siden): Nå er nå hyppigheten på bursdager stor i husstanden da, så beskrivelsen til Kristoffer vil vel faktisk bety mer enn hva vi andre tenker "minimalt" som. Bursdager og lignende blir i realiteten 10 kun i bursdager (G, T, 7 barn, farmor selv) etter hvert også svigerbarn blir her lignende, morsdager, julaften. Kun disse så er vi straks oppi mer enn hva min familie har. Nå aner jeg ikke når ungene har bursdag, men i min familie er det en kjernefamilie hvor fire av fem har bursdag samme måned, de feirer den samlet. Mine barn har bursdag samme måned som søskenbarn i en annen kjernefamilien, og vi feiet dem samlet gjennom hele oppveksten, for fire bursdager i en måned var umulig å få til for travle familier. Vips ble 8 bursdager til to. Så det er dønn umulig å vite noe om antall besøk ved å gange opp bursdager. Når det er sagt - det er sjelden i bursdager man ser hva som skjer i en familie uansett. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet torsdag kl 15:45 #5773 Del Skrevet torsdag kl 15:45 Istapp skrev (6 minutter siden): Nå innfører Kunnskapsdepartementet i opplæringsloven, at lærere skal få fysisk gripe inn, men du mener vel fortsatt at dette blir vold? Å holde et barn nede og klemme (et annet ord for klype) er absolutt vold. Så er det noen situasjoner det er riktig og viktig å begå den type vold, som i å beskytte barnet mot farer eller forhindre voldelig utagering. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet torsdag kl 15:48 #5774 Del Skrevet torsdag kl 15:48 Sophia_08 skrev (5 minutter siden): Hvor i rettsaken har det komt frem at de er utrygge med tanke på bekledning..? Disse barna oppgir at de ser seg over skulderen fordi de har så uforutsigbare regler å forholde seg til, og de oppgir at de fryser i kroppen for de er og har vært så utrygge. Da harmonerer det dårlig med å være så trygg og kunne ta seg til rette selv ved besøk. Manglende respekt og oppførsel overfor den eldre generasjonen tyder ikke på helt utrygge barn/voksne, men dette oppfattes tydeligvis helt forskjellig. Jeg er særdeles glad for å vite at mine etterkommere kan te seg og kle seg etter situasjonene både hjemme og borte, og ikke minst at de behandler sine besteforeldre slik disse anser som respektfullt. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet torsdag kl 15:48 #5775 Del Skrevet torsdag kl 15:48 tonebelinda skrev (4 minutter siden): Ang bekledning. Hvor stor forskjell er det på å gå i en boxer i forhold til disse treningstightsene/ treningsshortsene de bruker. Og hjemme hos seg sjæl Mine barn er voksne og utflyttet. Men når de er hjemme hender det rett som det er de går i boxer (sønnen) og datteren i string, på kjøkkenet og forsyne seg med mat. Ingen reagerer da på det Også når det kommer besøk? 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet torsdag kl 15:51 #5776 Del Skrevet torsdag kl 15:51 HSV50 skrev (5 minutter siden): Nå aner jeg ikke når ungene har bursdag, men i min familie er det en kjernefamilie hvor fire av fem har bursdag samme måned, de feirer den samlet. Mine barn har bursdag samme måned som søskenbarn i en annen kjernefamilien, og vi feiet dem samlet gjennom hele oppveksten, for fire bursdager i en måned var umulig å få til for travle familier. Vips ble 8 bursdager til to. Så det er dønn umulig å vite noe om antall besøk ved å gange opp bursdager. Når det er sagt - det er sjelden i bursdager man ser hva som skjer i en familie uansett. Google fødselsdager på flokken du, så ser du den er rimelig spredt. 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet torsdag kl 15:52 #5777 Del Skrevet torsdag kl 15:52 EllerBelle skrev (21 minutter siden): Det er så trist hvordan hun omtaler barnebarna, og samtidig veldig spesielt å sitte i en rettsak og komme med en påstand uten å ville begrunne den. Tidligere i vitnemålet sa bestemoren dette om datteren til Gjert. Hvordan kan hun være så sikker på at det var puberteten og ikke andre årsaker til humøret til datteren? Kilde til sitatet: https://www.sandnesposten.no/i-dag-starter-rettssaken-opp-igjen-det-er-belastende/s/5-105-1141754 Sur og grinete på grunn av puberteten ja. Stemmer. De årene hvor unger er sure og grinete absolutt hele tiden som default. Jada. Eller kanskje det bare var PMS 🙄 Ellers er det jo overhode ikke uvanlig at unger i 15-16 årene har lyst til å gjøre noe annet enn å trene. Særlig når treningen blir så altoppslukende at alt annet - som venner - må vike. Problemet her var jo at det ikke ble akseptert. Og det har vi hørt fra flere kilder. 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet torsdag kl 15:52 #5778 Del Skrevet torsdag kl 15:52 EllerBelle skrev (24 minutter siden): Det er så trist hvordan hun omtaler barnebarna, og samtidig veldig spesielt å sitte i en rettsak og komme med en påstand uten å ville begrunne den. Tidligere i vitnemålet sa bestemoren dette om datteren til Gjert. Hvordan kan hun være så sikker på at det var puberteten og ikke andre årsaker til humøret til datteren? Kilde til sitatet: https://www.sandnesposten.no/i-dag-starter-rettssaken-opp-igjen-det-er-belastende/s/5-105-1141754 Det har vært tydelig på Gjert gjennom hele saken at han alltid tenker at han vet hvorfor folk sier det de sier eller oppfører seg som de gjør. Her ser vi ganske greit hvem han har lært det av 😛 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet torsdag kl 15:53 #5779 Del Skrevet torsdag kl 15:53 Hallepalle2 skrev (6 minutter siden): Å holde et barn nede og klemme (et annet ord for klype) er absolutt vold. Så er det noen situasjoner det er riktig og viktig å begå den type vold, som i å beskytte barnet mot farer eller forhindre voldelig utagering. Nettopp! Som når G har grepet inn f.eks. når brødre har mobbet Martin, slik Martin selv oppga at faren måtte gripe inn overfor brødreflokken. Så da er det greit å gripe inn og hører ikke hjemme i en tingrett eller? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet torsdag kl 15:54 #5780 Del Skrevet torsdag kl 15:54 Jeg ville heller ikke hatt kontakt med den bestemoren der, blir helt sjokkert jeg. Tenk å reagere på at barnebarna forsyner seg med mat i eget hjem , men det finnes de som vil forsvare denne damen også. 16 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå