Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Tiara07 skrev (2 minutter siden):

Ja, men poenget er at selv om dette var hjemme hos dem, kan en eldre bestemor reagere og synes de er upppdratte. 
Jeg følte dog en stor varme fra mormor, og hadde ingen problemer med å innrette meg etter hennes regler. Vi visste hvordan det var. Barn blir ikke utrygge av regler. Det er jo hvordan folk er utenom og reagerer hvis man bryter reglene set handler om…

Jeg poengterte to ganger at strenge regler ikke var grunnen til at min mormor fremstod kald og aldri var noen omsorgsperson for barn og barnebarn.

En eldre bestemor kan jo for all del reagere på at barna får gå på kjøkkenet i bokseren, eller forsyne seg fritt fra skapet, fordi de selv ikke ville tillatt sine barn å oppføre seg slik. Det merkelige er jo at hun sier at barna "tar seg til rette" i eget hjem ved å gjøre det, i stedet for å rette kritikken til måten mor og far til barna har oppdratt dem, hvis hun mener det er helt uhørt å oppføre seg sånn.

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stay skrev (1 time siden):

Av og til må man ty til sterke ord for å få frem et poeng eller en sannhet. Må være utrolig frustrerende for den parten og høre på alle løynene og overdrivelsene som blir fortalt. Barnebarna har allerede ødelagt forholdet og familien.

Nei, men det forsvarer at det kan ha vært mye krangling og irritasjon. Uten at det selvfølgelig forsvarer eventuell vold. Barn som ikke gjør som foreldre sier er utrolig utfordrene. Kan bare tenke meg å ha 7 stae barn som nekter å høre etter. 

Det at du går naken har ingenting med denne saken å gjøre. Dummeste jeg har lest.

Bakgrunnen her er nok at ungene ikke kommer seg i klær når foreldrene forventer det. Da overskrider de foreldrenes krav og tar seg til rette. Vi vet ikke hva foreldrene har sagt her, men vi vet at de var strenge med måltider, innetider, orden, lekser, og i den kategorien faller nok også det å se anstendig ut inn.

Jeg, og alle mine venner, fikk ikke lov å gå å spise bår vi ville. På 80tallet. Vi skulle være sultne til middag, og spise de fleste måltider sammen. Etter skolen kunne vi selvfølgelig ta oss noe mat, men ikke gå å ta hva vi ville i skapene hele dagen, kvelden og natta...

Helt feil. Om barna da gjør det på tross av at foreldrene sier nei, så er det jo nettopp det de gjør. De tar seg til rette, utover det som er lov der og da i det hjemmet. 

Registrerer at det at vi går nakne/lettkledde i mitt hus ikke har noe med saken å gjøre og er det dummeste du har hørt. Det står deg selvfølgelig helt fritt til å mene. Men i lys av det er det jo morsomt at du synes det er relevant at du ikke fikk spise utenom måltidene på 80-tallet. 

Og dette var da altså ikke foreldrene som mente de tok seg til rette. Det var bestemoren som mente de tok seg til rette. Og ikke i bestemors hjem, men i dere eget hjem. Sånn for orden skyld. 

• Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol79 skrev (2 timer siden):

Ikke at jeg mener det er relevant, men siden det har blitt en stor diskusjon her.

"De eldste barna gikk rundt i boksershortsen mens vi var på besøk, det var selv etter at de hadde blitt voksne."

https://www.nrk.no/rogaland/gjert-ingebrigtsens-mor_-_-hele-familien-er-odelagt-1.17391844

Det handler vel kanskje om det man har sett i mange år allerede, manglende respekt for andre enn seg selv. Man går ikke rundt i boksershortsen når man har besøk, det gjør man ikke om man er 10 år en gang. Ser mange mener at det er helt normalt, men da har man feilet litt i barneoppdragelsen. Hva man gjør ellers, spiller ingen rolle, men dette var altså voksne menn som gikk rundt i boksershortsen når det var besøk i hjemmet.

De hadde svømmebasseng. Hadde det vært feil for «voksne menn» å gå rundt i badebukse også? Er det funksjonen til plagget eller graden av nakenhet som er problemet her? Utover det er det jo ulike regler for ulike familier og fra barn til barn. Noen er veldig private, noen er ikke det. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (3 minutter siden):

De hadde svømmebasseng. Hadde det vært feil for «voksne menn» å gå rundt i badebukse også? Er det funksjonen til plagget eller graden av nakenhet som er problemet her? Utover det er det jo ulike regler for ulike familier og fra barn til barn. Noen er veldig private, noen er ikke det. 

Inne i huset? Ja. Hvem ønsker badebukser i møblene sine? Mulig alt er greit hjemme hos deg, men folk flest skifter av seg badetøy om man oppholder seg inne. For øvrig var det badebassenget ikke på plass før Henrik hadde flyttet ut.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så tenker jeg at detaljen mht bokser eller ei er ganske underordnet. For meg var det helst den biten med at de tok seg til rette med å gå i skap og kjøleskap etter mat som får meg til å heve øyenbrynet. Det har aldri ramlet meg inn i halvsøvne at det at barn tar seg mat er å ta seg til rette. Det hadde vært hakket verre om de forventet å bli vartet opp og at noen andre fikset maten til dem. 

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol79 skrev (Akkurat nå):

Inne i huset? Ja. Hvem ønsker badebukser i møblene sine? Mulig alt er greit hjemme hos deg, men folk flest skifter av seg badetøy om man oppholder seg inne. For øvrig var det badebassenget ikke på plass før Henrik hadde flyttet ut.

Er badebukser uhygieniske siden det er noe man ikke bør ønske å ha i møblene sine? Poenget mitt med badebukse var bare å vise til at man ikke er mindre kledd i en badebukse enn i en bokser, om det var grad av nakenhet man var opptatt av. Det eneste jeg vel hadde reagert på i møblene mine (minus sengen da), var nakne folk. jeg synes det er greit med et lag stoff mellom møbel og person. Men om det plagget er en bokser, en badebukse eller en bukse bryr jeg meg lite om - så lenge det er rent og tørt. Ergo - tørr badebukse går helt fint i mitt hus. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HSV50 skrev (1 minutt siden):

Er badebukser uhygieniske siden det er noe man ikke bør ønske å ha i møblene sine? Poenget mitt med badebukse var bare å vise til at man ikke er mindre kledd i en badebukse enn i en bokser, om det var grad av nakenhet man var opptatt av. Det eneste jeg vel hadde reagert på i møblene mine (minus sengen da), var nakne folk. jeg synes det er greit med et lag stoff mellom møbel og person. Men om det plagget er en bokser, en badebukse eller en bukse bryr jeg meg lite om - så lenge det er rent og tørt. Ergo - tørr badebukse går helt fint i mitt hus. 

Hvem går rundt i badebukser om de ikke har bada egentlig? 😂

På tide å gi seg nå. 😁

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol79 skrev (3 minutter siden):

Hvem går rundt i badebukser om de ikke har bada egentlig? 😂

På tide å gi seg nå. 😁

Skal vi se…. Hjemme hos oss? Folk som soler seg, f.eks. det hender det faktisk at folk gjør helt uten at de bader, tro det eller ei! Gutta i badebukse, jentene i bikini. Noen ganger faktisk i boxer eller truse\bh. Vi er passe ville og galne hjemme hos oss 😉

• Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye var egentlig bestemoren hos dem? Ifølge Kristoffer var det visst minimalt, utenom bursdager og lignende. Lurer på om hun sa noe om det i retten? Men kanskje det også var noe hun ikke ønsket å svare på...

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (3 minutter siden):

Skal vi se…. Hjemme hos oss? Folk som soler seg, f.eks. det hender det faktisk at folk gjør helt uten at de bader, tro det eller ei! Gutta i badebukse, jentene i bikini. Noen ganger faktisk i boxer eller truse\bh. Vi er passe ville og galne hjemme hos oss 😉

Forøvrig - poenget mitt var ikke selve badebuksa. Poenget mitt var grad av nakenhet. At en boxer ikke er mer avkledd enn en badebukse, og ingen ville reagert på en unge/ungdom/mann i badebukse. Men jeg innser jo at det tok jeg feil da 🤣

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (20 minutter siden):

Forøvrig så tenker jeg at detaljen mht bokser eller ei er ganske underordnet. For meg var det helst den biten med at de tok seg til rette med å gå i skap og kjøleskap etter mat som får meg til å heve øyenbrynet. Det har aldri ramlet meg inn i halvsøvne at det at barn tar seg mat er å ta seg til rette. Det hadde vært hakket verre om de forventet å bli vartet opp og at noen andre fikset maten til dem. 

Enig i dette.

Det var kanskje unormalt å forsyne seg selv og småspise da hun var ung, og mengden mat i hus var mer begrenset enn nå til dags, men det har lenge vært normalt at barn kommer hjem og smører sine egne brødskiver mens de er alene f.eks.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mlk301 skrev (16 minutter siden):

det har lenge vært normalt at barn kommer hjem og smører sine egne brødskiver mens de er alene f.eks.

Jakob sa vel også noe om dette under sin utspørring, at han måtte skjule at han hadde tatt seg noe å spise (og så på tv) etter at han kom hjem fra skolen?

Endret av Lillemor_Meg
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolfmoon skrev (27 minutter siden):

Hvor mye var egentlig bestemoren hos dem? Ifølge Kristoffer var det visst minimalt, utenom bursdager og lignende. Lurer på om hun sa noe om det i retten? Men kanskje det også var noe hun ikke ønsket å svare på...

Hun sa vel ca 2 ganger i mnd. De bor ca 1 time fra hverandre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sol79 skrev (3 timer siden):

Ikke at jeg mener det er relevant, men siden det har blitt en stor diskusjon her.

"De eldste barna gikk rundt i boksershortsen mens vi var på besøk, det var selv etter at de hadde blitt voksne."

https://www.nrk.no/rogaland/gjert-ingebrigtsens-mor_-_-hele-familien-er-odelagt-1.17391844

Det handler vel kanskje om det man har sett i mange år allerede, manglende respekt for andre enn seg selv. Man går ikke rundt i boksershortsen når man har besøk, det gjør man ikke om man er 10 år en gang. Ser mange mener at det er helt normalt, men da har man feilet litt i barneoppdragelsen. Hva man gjør ellers, spiller ingen rolle, men dette var altså voksne menn som gikk rundt i boksershortsen når det var besøk i hjemmet.

Hva "man gjør" varierer jo fra familie til familie! Jeg er dame og går derdor ikke i boxer, men jeg kan helt fint henge med FAMILIEN min i pyjamas (type boxer lignende shorts og en t-shorte). Synes det høres forferdelig stivt og formelt ut at en besteforelder, skulle bli fornærmet over noe slikt. Hadde aldri tenkt tanken på og bli fornærmet på noen i familien min heller for noe så ubetydelig. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angel75 skrev (8 minutter siden):

Hun sa vel ca 2 ganger i mnd. De bor ca 1 time fra hverandre.

I følge Stavanger Aftenblad sa hun dette:

"– Vet du omtrent hvor ofte du så barnebarna dine og resten av familien?

– Det er ganske vanskelig å svare på. Det er jo ikke sånn du setter deg ned og noterer, sier vitnet.

I avhør har hun sagt at det var oftere enn én gang i året. Kanskje en eller to ganger i måneden."

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/93Arl5/ingebrigtsen-rettssaken-dag-15

Hun sa forøvrig også dette ...

"Reisvang spør om tiltaltes mor har noe mer hun vil si, som hun ikke har blitt spurt om.

– Ja. Det er én ting. Jeg synes det er grusomt at guttene har ødelagt for deres søster. Jeg skjemmes over å være deres bestemor, sier vitnet.

– Hva mener du at guttene har gjort, spør tingrettsdommer Arild Dommersnes.

– Det er klart at hun skulle vært sammen med sin mor og far, svarer tiltaltes mor.

– Men hvordan mener du at brødrene har ødelagt for henne?

– Det ønsker jeg ikke å svare på, sier vitnet."

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første min farmor gjorde når jeg kom dit var å spørre om jeg ville ha pannekaker, så plasserte hun meg på kjøkkenbordet så jeg satt og rørte. Ble fora hos bestemor og. Og alle besteforeldrene mine klemte på oss barnebarna og lot oss være de vi var. Følte aldri at jeg ikke kunne gjøre som jeg ville der. Ingen av dem ville kalt meg ondskapsfull om jeg gikk i trusa i hvertfall.Trengte ikke ta mat noen av stedene, det fikk man stort sett. Virker som det ikke er noe tett forhold mellom farmor og barnebarn. Og om hun innrømmer at Gjert har gjort noe feil i oppdragelsen, så vil hun på mange måter også innrømme at hun har gjort feil, da Gjert må ha lært oppførselen sin et sted.

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sveits35 skrev (6 timer siden):

Det hadde vært så mye enklere for bestemor hvis de som ble mishandlet kunne holdt kjeft. 

jah, er så sykt irriterende med sånne utidige barn som ikke bare bøyer nakken og tar i mot mishandlingen uten å klage. De fikk tross alt (litt) mat på bordet. Bestemor syntes tydeligvis de med fordel kunne gått litt ned i vekt da, siden det var så utidig at de tok seg mat fra kjøleskapet og ikke kun den som ble satt på bordet.

Bacteria skrev (5 timer siden):

…samtidig som det er menneskelig veldig forståelig at hun er nærmest sitt eget barn altså Gjert. 

Nei vet du hva, det er virkelig ikke forståelig 😳 bestemoren fra helvete, og så er hun enfoldig nok tik å bli krenket over at disse barnebarna hun hater og kaller onde, frekke løgnere, ikke gidder å komme i bursdagen hennes? Jeg hadde ikke dratt i begravelsen til heksa heller.

Istapp skrev (5 timer siden):

Kan jeg spørre om du i din verden, ikke reagerer på om unger går rundt i boxershorts igjennom hele dagen? Er det vanlig praksis i din verden?

I min verden kler vi på oss klær når dagen begynner og vi skifter når vi skal på trening. Stort sett igjennom dagen har vi derfor klær på oss, vi spankulerer ikke rundt hele dager i undertøyet. Men vi lever ulikt og det er greit, men det er faktisk lov å reagere og si sin mening om hva man opplever rundt dette.

Det er helt vanlig praksis i min verden å gå rundt i undertøyet om man ikke skal ut eller skal noe spesielt. Samme om et familiemedlem eller en nær venn er på besøk. 

Snurri skrev (5 timer siden):

Det er spørsmål om hjemme hos Gjert. Har satt inn hele avsnittet under (fra Aftenbladets direkterapportering). 

Vitnet blir spurt om oppdragelsen i hennes sønns hjem.

– Det var en helt normal oppdragelse. Ingenting jeg reagerte på. Det var et normalt godt hjem. Mat på bordet. Helt normalt, sier vitnet.

– Har du opplevd noen diskusjoner hjemme hos dem?

– Det kan jeg ikke si at jeg har. Iallfall ikke sånn jeg har gått rundt og tenkt på etterpå, sier tiltaltes mor.

– Kan du si noe om hvordan de snakket sammen?

– Nei. Vet du? Dette vil jeg ikke svare på, sier vitnet.

Tiltaltes mor synes at de eldste barnebarna tok seg vel til rette.

– Hva legger du i det?

– Nei altså. De gikk rundt i boxershortsen. Rett som det var, var de inne i skap og kjøleskap. De tok seg til rette, sier vitnet.

Mat på bordet er tydeligvis hennes eneste kriterie for et godt hjem, men hvis man fortsatt er sulten siden alle tross alt er magre løpere, så "tar de seg til rette" - og hun nekter å uttale seg om sønnens språkbruk. Vil tro dette vitnet for forsvaret ble helt i mot sin hensikt.

AprilLudgate skrev (5 timer siden):

Hyggelig farmor 🫥😳

»Jeg spekulerer i hvor ondskapen kommer fra».

Jaha. 

«De gikk rundt i huset på måter jeg aldri hadde akseptert, i boxershorts selv som voksne».

Åjaok. Kriseoppførsel det ja. 

Nå er mindre foreldre/svigermor 10 år yngre - men de ser på det å forsyne seg selv med mat som en tillitserklæring på at man «føler seg hjemme» og har nevnt det spesifikt.

Så en fast generasjonslogikk er det jo ikke. 

Tullete sursild av noen uttalelser. Kan jo bare svare «nei, har ikke sett noe - opplevde ham som en god forelder». 

Det er ganske tydelig hvor Gjerts ondskap kommer fra. Stakkars Gjert, moren hans virker som det verste menneske ever. Har aldri før engang hørt om en bestemor som trasher barnebarna og støtter sitt eget barn mot barnebarn.

Istapp skrev (5 timer siden):

Hjemme eller borte, normaliteten er nok å bruke klær igjennom dagen, selv profilerte idrettsutøvere er nok i flertall i normalitetsbegrepet her. Og er det noe idrettsfolk er nøye på, så er det planlagte måltider til spesifikke tider og til riktige mengder osv. Ikke i tide og utide!

uenig med deg både ang å spise når man er sulten og å gå lettkledd.

Sol79 skrev (3 timer siden):

Det er din mening, jeg er helt uenig og ser virkelig ikke problemet.

Sol79 skrev (2 timer siden):

Går mannen din rundt i bare bokseren når dere har familiebesøk?

Min gjør. ikke under en fin middag der man har pyntet seg, men om familien er på besøk? Lett. Det samme gjør min far, min bror, min søsters ektemann. Jeg og min søster kan også fint gå i bh og bokser selv om svigermor, bestemor eller en fetter er på besøk.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker hvordan man bare hiver seg med hodet først over enhver avsporing. Tenk å ha gått med bare boxer inne i sitt eget hjem. Da er det vel bare rett og rimelig å waterboarde en toåring med nattskrekk eller slå en syvåring i hodet 

• Liker 18
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol79 skrev (4 timer siden):

Du plasserer i det minste skylden hos foreldrene som oppdrar barna, og ikke barna selv. 

Selv om jeg ikke ser problemet med at folk går rundt i bokseren før de har stått helt opp. Eller forsyner seg av mat i sitt eget hjem. Jeg syns det sier langt mer om oppdragelsen til denne bestemoren enn disse guttene, at hun anser det som negativt at guttene følte seg hjemme i sitt eget hjem. Faktisk så negativt at hun mente det var viktig å påpeke med negativ undertone i en rettssak. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hver person kan sette på seg en maske i møte med andre, det er menneskelig. Om bestemoren så sine barn og barnebarn 1 eller 2 ganger i måneden, la oss si over noen timer, er det ikke nødvendigvis vanskelig for Gjert å skjerpe seg. Han lar garantert masken falle bak lukkede dører. Jeg synes bestemoren virker svært kald.. også virker hun nærmest overrasket over at flere av barnebarna ikke ønsker kontakt, når hun tar deres fars side. Så klart er hun nødt til å skyve skylden over på dem, det er jo mye enklere enn å innrømme at hun selv kan ha vært en mislykket mor. Her er det mange emosjonelt umodne mennesker, som har problemer med å håndtere følelser. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...