Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Istapp skrev (7 timer siden):

Så dersom Tone nå vitner, så er det kun scenarioet "a) Barne har helt rett, jeg har sett det samme," som kan godtas av ekkokammeret? Scenarioet "b) Det stemmer ikke det barna sier," det vil jo ingen uansett tro på - da er Tone manipulert eller under tvang av G eller hun lyver under ed for å beskytte seg selv for ikke å ha grepet inn. Og dersom scenarioet "c) Tone vitner ikke, som er hennes rett", da mener ekkokammeret også typ at hun er underkuet og manipulert av G eller feig som ikke støtter barna. Men hva om det faktisk ikke stemmer det barna sier, da dommes jo Tone av ekkokammeret her uansett.

Hvor mange har barn her? Våkner alltid deres barn om søsken våkner nattestid? Har disse dusj-episodene og å tråkke på hodet blitt oppgitt i vitnemål i retten?

Igjen - la dommer og meddommere stå for dommen, og ikke forhåndsdøm og konkluder før basert på rykter og tidligere utsagn. Kun det som oppgis i retten, er det som skal være grunnlaget for vurderingen dommer og meddommere skal dømme etter.

Når kone/mann vitner må de ikke “Sverge under ed” du er fritatt fra å si noe som Inkriminerer vedkommende 

samme gjelder barn/foreldre relasjoner.
Så i avhør ble ingebrigtsen søkene spurt om de vil benytte den rettigheten. 

(det ble til og med jeg da jeg hadde selv anmeldt en lignende relasjon… da sa politiet men det vil du kanskje ikke siden du anmeldte?.. meg 🙄)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

**Marshmallow** skrev (7 minutter siden):

Når kone/mann vitner må de ikke “Sverge under ed” du er fritatt fra å si noe som Inkriminerer vedkommende 

samme gjelder barn/foreldre relasjoner.
Så i avhør ble ingebrigtsen søkene spurt om de vil benytte den rettigheten. 

(det ble til og med jeg da jeg hadde selv anmeldt en lignende relasjon… da sa politiet men det vil du kanskje ikke siden du anmeldte?.. meg 🙄)

Du kan velge å avstå for å snakke, men du avlegger ed på å være ærlig på det du eventuelt sier. Det er forskjell på det. Møter du i retten og sier du ikke ønsker å snakke på grunn av din nære relasjon er det greit. Men møter du i retten og forteller at du vil vitne, må du svare ærlig og du svarer på spørsmålene du får. Husker du ikke eller er du usikker på forløp eller situasjon skal du formidle dette, slik at det ikke kommer frem som et faktum du har tydelig erindring omkring. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at Gjert blir frikjent fordi man ikke finner det bevist at han har utøvd vold over tid i nære relasjoner. Som jeg har skrevet tidligere så er det høye krav til bevisbyrde - det er også en av grunnene til at denne saken er så viktig. Den får mye mediadekning og kan på sett og vis sette ny presedens. 

Jeg aner ikke hva folk rundt omkring i landet mener, men jeg tror at de fleste tviler på at å mange søsken lyver om at det var vanskelig å vokse opp i den familien. Om det viser seg at slagene, knipsingen, trakasseringen og ropingen ikke kunne bevises og således ikke var kriminelt, så har vi alle hørt hva som har skjedd, referert av de i rettssalen. 

Gjert ønsket at rettssaken skulle være lukket, "barna" ikke. Nå håper jeg alle forstår hvorfor. Det er for å virkelig belyse hvordan vold i nære relasjoner kan arte seg, og som en gjerningsmann natulig nok vil skjule. 

Jeg synes ikke bare synd på ungene, jeg har også dyp sympati med dem som voksne. For det er ikke enkelt å lære seg å leve på livet på nytt når man får en ny familie (kone og barn). Det er ikke lett å vise seg som sårbar når alt man har kunnskap om er å være i forsvar. 

Men er det en ting guttene (og jenta) kan så er det å stå i krig. Derfor kommer de gjennom dette. De har klart å sette en grense, og etter hvert håper jeg de klarer å leve gode, nære liv med sine nærmeste. 

• Liker 8
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (22 minutter siden):

Du kan velge å avstå for å snakke, men du avlegger ed på å være ærlig på det du eventuelt sier. Det er forskjell på det. Møter du i retten og sier du ikke ønsker å snakke på grunn av din nære relasjon er det greit. Men møter du i retten og forteller at du vil vitne, må du svare ærlig og du svarer på spørsmålene du får. Husker du ikke eller er du usikker på forløp eller situasjon skal du formidle dette, slik at det ikke kommer frem som et faktum du har tydelig erindring omkring. 

På samme måte som den tiltale ikke må sverge under ed men blir oppmuntret til å forklare seg sant. Kan konen være hans vitne for å bygge hans karakter uten å sverge 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (11 timer siden):

Dette er et veldig viktig poeng. Vi er kommet mye lenger når det gjelder partnervold, selv om det fortsatt er en vei igjen mtp kunnskap og å forstå mekanismer (det ser man bl.a. i Marius Borg Høiby-saken). Det er som om man fortsatt har «barn er foreldres eiendom og foreldre bestemmer»-holdninga når man skreller bort de overfladiske handlingene. 
Nei, man skal ikke være frekk og kalle foreldre stygge ting. Men det gir ikke foreldre rett til å skrike tilbake,kalle barna stygge ting og å bruke vold. De voksne har ansvar for å være voksne. 

Helg enig! Og hvor mange barn/ungdommer er frekke mot foreldrene av og til? Smeller i dører og er sure og sinte? De aller fleste. Mine også. Provoserende,ja,men det er en fase de fleste er innom,og den voksne er ansvarlig for relasjonen. Har man hatt sju barn,burde dette være kjent... 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss Anthropy skrev (15 timer siden):

Det er ikke straffbart vetken å være en råtten forelder eller psykopat for den saks skyld. Han er ikke tiltalt for kroppskrenkelse, men vold i nære relasjoner som er mye grovere og brukes om for eksempel det Trailermannen gjorde mot damene sine og som han fikk forvaring for. 😭 Hvis retten finner Gjert skyldig i kroppskrenkelse, men IKKE kroppsskade må han frifinnes. Man kan IKKE endre tiltalen underveis.

Han er tiltalt for vold i nære relasjoner. Det er en alvorlig tiltale som inkluderer både fysisk og psykisk vold. Det er mye vanskeligere å dokumentere den psykiske volden ved at det er vanskelig å sette et skille mellom lovlig kjeft og irettesettelse og psykisk overgrep og mishandling. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.nrk.no/rogaland/rekordpagang-hos-hjelpelinje-under-rettssaken-mot-gjert-ingebrigtsen-1.17378475

"Rekordpågang hos hjelpelinje under Ingebrigtsen-saken

– Mange vi snakker med forteller kanskje for første gang om volden de blir utsatt for. Vi gir informasjon om hva vold er, reaksjoner på vold og hjelpetilbud. For mange handler dette om å få sette ord på det man lever med, sier Julie Haatuft.

Mange som tar kontakt har levd med volden lenge.

– Da er det vanskelig å bryte ut, sier hun.
Mange vi snakker med forteller kanskje for første gang om volden de blir utsatt for. "

Det er kjempebra at denne rettsaken går for åpne dører. Dette betyr så mye for mange. 

• Liker 11
  • Hjerte 9
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/rogaland/rekordpagang-hos-hjelpelinje-under-rettssaken-mot-gjert-ingebrigtsen-1.17378475

– Mange vi snakker med forteller kanskje for første gang om volden de blir utsatt for. Vi gir informasjon om hva vold er, reaksjoner på vold og hjelpetilbud. For mange handler dette om å få sette ord på det man lever med, sier Julie Haatuft.

Mange vi snakker med forteller kanskje for første gang om volden de blir utsatt for. "

Det er kjempebra at denne rettsaken går for åpne dører. Dette betyr så mye for mange. 

Så bra at det gir andre mot til å snakke om det🙏 Ja, det er utrolig viktig at det disse barna har fortalt har kommet ut, all ære til dem som fortelle om dette i åpen rett. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (Akkurat nå):

Så bra at det gir andre mot til å snakke om det🙏 Ja, det er utrolig viktig at det disse barna har fortalt har kommet ut, all ære til dem som fortelle om dette i åpen rett. 

Antagelig er det også  mange som ikke vet hva de har vært utsatt for. som nå forstår at oppveksten de har hatt ikke er normal, og at det ikke er deres skyld, at de ikke var vanskelige barn, at det ikke var kjærlighet i bunnen, men behov for kontroll og makt.
Som det står i artikkelen:

"Altfor mange i Norge lever i et voldelig regime. All vold er skadelig, men flere personer som har levd årevis med fysisk vold, forteller oss at den psykiske volden er verst. Den gjør noe med selvbildet ditt. Det er massivt når man utsettes for det dag etter dag, år etter år, sier hun."

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (2 timer siden):

Antagelig er det også  mange som ikke vet hva de har vært utsatt for. som nå forstår at oppveksten de har hatt ikke er normal, og at det ikke er deres skyld, at de ikke var vanskelige barn, at det ikke var kjærlighet i bunnen, men behov for kontroll og makt.
Som det står i artikkelen:

"Altfor mange i Norge lever i et voldelig regime. All vold er skadelig, men flere personer som har levd årevis med fysisk vold, forteller oss at den psykiske volden er verst. Den gjør noe med selvbildet ditt. Det er massivt når man utsettes for det dag etter dag, år etter år, sier hun."

Ja, helt klart, så viktig og så sant det du skriver. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (4 timer siden):

Fantastisk, og viser nettopp det jeg har poengtert tidligere at denne rettsaken for åpen rett er viktig og kan hjelpe andre som er og har vært utsatt for vold i nære relasjoner. Det som ikke er så fantastisk er at det er så mange som lever og har levd i det. 

Jeg bøyer meg i støvet for Ingebrigsten-barna som tør å ta kampen i all offentlighet. Skremmende nok leser jeg i ulike kommentarfelt at vold i hjemmet hører til under privatlivets fred og at det aldri skulle vært en rettsak og ihvertfall ikke en åpen rettsak, likt som i f.eks Russland og andre stater/regimer vi ikke vil identifisere oss med. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (1 minutt siden):

Fantastisk, og viser nettopp det jeg har poengtert tidligere at denne rettsaken for åpen rett er viktig og kan hjelpe andre som er og har vært utsatt for vold i nære relasjoner. Det som ikke er så fantastisk er at det er så mange som lever og har levd i det. 

Jeg bøyer meg i støvet for Ingebrigsten-barna som tør å ta kampen i all offentlighet. Skremmende nok leser jeg i ulike kommentarfelt at vold i hjemmet hører til under privatlivets fred og at det aldri skulle vært en rettsak og ihvertfall ikke en åpen rettsak, likt som i f.eks Russland og andre stater/regimer vi ikke vil identifisere oss med. 

Det er også trist, som mange nevner, at de aller fleste sakene blir henlagt. Og at denne kanskje gikk gjennom nåløyet grunnet statusen til de involverte, og realityserien som ligger til grunn. Men jeg synes det er er veldig bra, og så kan man håpe at det blir lettere å nå fram, også for andre i fremtiden. Det viktigste er at det kommer ut, som de skriver i artikkelen: "det positive med økt fokus på vold i nære relasjoner er at det også gir økt oppmerksomhet om hjelpetilbud."

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (1 minutt siden):

Det er også trist, som mange nevner, at de aller fleste sakene blir henlagt. Og at denne kanskje gikk gjennom nåløyet grunnet statusen til de involverte, og realityserien som ligger til grunn. Men jeg synes det er er veldig bra, og så kan man håpe at det blir lettere å nå fram, også for andre i fremtiden. Det viktigste er at det kommer ut, som de skriver i artikkelen: "det positive med økt fokus på vold i nære relasjoner er at det også gir økt oppmerksomhet om hjelpetilbud."

Absolutt 👏

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nooni skrev (14 timer siden):

Gjert ønsket at rettssaken skulle være lukket, "barna" ikke. Nå håper jeg alle forstår hvorfor. Det er for å virkelig belyse hvordan vold i nære relasjoner kan arte seg, og som en gjerningsmann natulig nok vil skjule. 

Jeg forstår ikke hvorfor. For alt vi vet kan det dreie seg om det juridiske i forhold til bruk av opptak, i og med at Amazon Prime visstnok er på slep. (Noen skrev at de var det tidligere i tråden.)

Jeg er redd for at dette mediesirkuset kan bli en enorm belastning for hele denne familien i fremtiden. Det er bare å lese kommentarfelt og nyhetsartikler.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss Anthropy skrev (21 timer siden):

Det er ikke straffbart vetken å være en råtten forelder eller psykopat for den saks skyld. Han er ikke tiltalt for kroppskrenkelse, men vold i nære relasjoner som er mye grovere og brukes om for eksempel det Trailermannen gjorde mot damene sine og som han fikk forvaring for. 😭 Hvis retten finner Gjert skyldig i kroppskrenkelse, men IKKE kroppsskade må han frifinnes. Man kan IKKE endre tiltalen underveis.

Ja sant. Til og med trailermannen har en kjærest som sitter å forteller at han er fantastisk i retten.. Å det er vel ingen som tviler på de som har tatt han til retten?

Hadde det vært ett barn som påsto at det var vold i hjemmet, og 5 barn som sa noe annet, så skulle jeg også vært villig til å tenke at barn kan dikte opp i en viss trassalder fordi de er sinte på foreldrene. Men til og med de bruker å ta til fornuft etter en liten stund. 

Her sitter altså 5 barn i alderen 18-36, noen løper og kan ha en viss fordel økonomisk om de ikke har faren som trener, men de tjente godt når faren trente de også. 
Samtidig er to av disse barna helt utenfor løpingen nå, og tjeren vel neppe noe på å anklage faren for vold. 
Jeg vil samtidig tro at datterene her hadde hatt mange fordeler økonomisk av å bo hjemme i alderen 15-18, spesielt om faren hadde løpeinntekter som tidligere. 

Og om disse 5 barna var så kyniske, kalde og bortskjemte at de gjør dette for «ingenting», så er det neppe en god barndom på disse. Det skal være gjort grove feil fra foreldre om 5 barn oppdras til å bli slike mennesker.

Tror også folk glemmer at det er mye som ikke er lov å referere av media. Hva tror dere dette består av? Solskinnshistorier som ikke tåler dagens lys? 
Politiet tar neppe en slik sak som de vet blir så profilert om de ikke har nok beviser for å kunne dømme faren. Jeg skal ikke være hundre prosent sikker på at han ikke blir frikjent, men jeg blir ganske sjokkert om dommer overser barnas historier i kombinasjon av lydopptakenes innhold. Samt endel uttalelser i intervju og bøker som viser at begge foreldrene har gått med en frykt for at barna vil kutte ut faren. Ingen foreldre er redde for dette om de bare har hatt høy stemmebruk og strenge regler. Det er jeg relativt sikker på.

Man skal ikke forhåndsdømme, men etter alt som har kommet fram, så kan man heller ikke lengre sitte å si at man er uskyldig til det motsatte er bevist. 
Da har man virkelig forhåndsdømt en søskenflokk på 5 som løgnere og ondskapsfulle. 

Endret av Jentainord
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (4 timer siden):

Så flott at det blir et slikt resultat av rettssaken. Det er slik ofte at familievold ikke skal snakkes om. Det som er skremmende å se, er hvor mye støtte Gjert av fullt voksne mennesker i avisenes kommentarfelt på fb. Der er det påstand etter påstand om hvor fæle barna er som lyver og hvor synd det er på Gjert.

Helt utrolig.

• Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Callisto83 skrev (2 timer siden):

Jeg forstår ikke hvorfor. For alt vi vet kan det dreie seg om det juridiske i forhold til bruk av opptak, i og med at Amazon Prime visstnok er på slep. (Noen skrev at de var det tidligere i tråden.)

Jeg er redd for at dette mediesirkuset kan bli en enorm belastning for hele denne familien i fremtiden. Det er bare å lese kommentarfelt og nyhetsartikler.

Gitt at Gjert ikke blir dømt for mishandling, det er tross alt en sannsynlighet for at det som kommer fram ikke oppfattes som mishandling i nære relasjoner. Med lukket rett hadde vi aldri fått høre hva som har skjedd. Og Gjert kunne sagt «»hva var det jeg sa». Nå har vi hørt forklaringene og vet at uansett om Gjert blir dømt eller ei, så har de ikke vokst opp i et sunt miljø. Vi har hørt Gjert innrømme to av tilfellene (men mildere variant), vi har hørt at svogeren reagerte såpass på lydnivået i familien at han diskuterte med kona om de skulle kontakte barnevernet osv. jeg tenker det er veldig greit at det kommer fram. 

• Liker 11
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

**Marshmallow** skrev (23 timer siden):

På samme måte som den tiltale ikke må sverge under ed men blir oppmuntret til å forklare seg sant. Kan konen være hans vitne for å bygge hans karakter uten å sverge 

Nei! Det måtte hun evt gjort i politiavhør. Men hun kan velge å ikke svare på spørsmål hun får hvis hun evt (og forhåpentligvis) vitner i retten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...