Tulla25j Skrevet 9. april #5301 Skrevet 9. april Liva om en episode i 2019: «- Gjert oppførte seg utrolig truende. Jeg hadde venninner som var på telefonen i tilfelle han skulle dukke opp. Jeg endret alle kodene på kodelåsene. Jeg var redd han skulle komme og konfrontere meg på en eller annen måte. Følte det på hele kroppen, det var en rar følelse. Det er første gang jeg følte på en frykt for at noe skulle skje med meg. Det var skikkelig, skikkelig ubehagelig.» Dagbladet Det er ikke bare barna som har fått kjenne på det, men også svigerdøtrene. Vi får vel noen historier fra Elisabeth i løpet av dagen også tenker jeg! I følge samme artikkel skriver de at Gjert rister på hodet og virker tydelig oppgitt. Kan han ikke ha litt respekt for de som sitter der å forklarer seg? Har vært flere tilfeller i følge mediene. Synes det er så respektløst. 12 6
BuffaloDuck Skrevet 9. april #5302 Skrevet 9. april Sveits35 skrev (5 minutter siden): Synes ikke artikkelen løper noe ærend for Gjert. Den stripper jo Narve for all troverdighet. Skal ikke begi meg inn på helse her, men det virker ikke helt friskt, alle involverte avkrefter jo det han påstår. Hele vitnemålet til Narve bar preg av å ville lage tvil rundt brødrenes agenda, det er ikke tvil om at Narve ønsker det samme som Gjert, som er å ødelegge og sabotere for Jakob. Synes også det virker ufattelig tonedøvt av Narve på å prøve å få denne rettssaken til å handle om hans deltagelse på stevne. Hvorfor skal folk tro på det du sier? – Det blir fort ord mot ord, men jeg tror folk kommer til å melde seg litt på. Det kommer flere vitner i rettssaken. Om de svarer der, eller går ut og støtter meg, så står jeg ikke alene. https://www.tv2.no/sport/her-er-nordas-versjon-av-bislett-saken-direkte-kvalmt/17624080/ (min uthevning). 9 4
Zenhouse Skrevet 9. april #5303 Skrevet 9. april Kronikken til Martin. En ting er å ønske å belyse og fortelle om sin egen opplevelse av far og oppvekst. Men at han i tillegg stiller spørsmål til brødrenes valg av bosted nær barndomshjem, er jo å gå til angrep på dem også. «Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er vanskelig å se den store frykten, når andre i familien stadig besøker og nylig har vært på ferie med Gjert. De fleste hadde nok ikke gjort det med en voldelig person, eller bygget huset sitt i gangavstand til familiehjemmet om frykten er så stor ... Jeg har ALDRI fryktet pappa på den måten.» (fra kronikken til M.I) https://www.vg.no/sport/i/MoGxwr/en-annen-side-av-historien 9 1
Ninaen Skrevet 9. april #5304 Skrevet 9. april BuffaloDuck skrev (12 minutter siden): Synes også det virker ufattelig tonedøvt av Narve på å prøve å få denne rettssaken til å handle om hans deltagelse på stevne. Hvorfor skal folk tro på det du sier? – Det blir fort ord mot ord, men jeg tror folk kommer til å melde seg litt på. Det kommer flere vitner i rettssaken. Om de svarer der, eller går ut og støtter meg, så står jeg ikke alene. https://www.tv2.no/sport/her-er-nordas-versjon-av-bislett-saken-direkte-kvalmt/17624080/ (min uthevning). Gud bedre, den overså jeg… hvilken planet er han på….? 7 3
Mlk301 Skrevet 9. april #5305 Skrevet 9. april BuffaloDuck skrev (13 minutter siden): Synes også det virker ufattelig tonedøvt av Narve på å prøve å få denne rettssaken til å handle om hans deltagelse på stevne. Hvorfor skal folk tro på det du sier? – Det blir fort ord mot ord, men jeg tror folk kommer til å melde seg litt på. Det kommer flere vitner i rettssaken. Om de svarer der, eller går ut og støtter meg, så står jeg ikke alene. https://www.tv2.no/sport/her-er-nordas-versjon-av-bislett-saken-direkte-kvalmt/17624080/ (min uthevning). Har han misforstått hva rettsaken handler om? De er jo ikke i retten for å vitne til hans fordel om hva som skjedde under Bislett games, det har jo ingenting med saken å gjøre. 15 11
Wolfmoon Skrevet 9. april #5306 Skrevet 9. april (endret) Sveits35 skrev (34 minutter siden): Synes ikke artikkelen løper noe ærend for Gjert. Den stripper jo Narve for all troverdighet. Skal ikke begi meg inn på helse her, men det virker ikke helt friskt, alle involverte avkrefter jo det han påstår. Hele vitnemålet til Narve bar preg av å ville lage tvil rundt brødrenes agenda, det er ikke tvil om at Narve ønsker det samme som Gjert, som er å ødelegge og sabotere for Jakob. Jeg syns det tok utrolig lang tid før tilsvarene kom, særlig med infoen fra agenten, og jeg er redd mange har sluttet å lese lenge før man kom dit ... Så har selvfølgelig dette ingenting med det som er tema for rettssaken å gjøre, annet enn muligens å svekke troverdigheten til Gjert. Endret 9. april av Wolfmoon 5 1
AprilLudgate Skrevet 9. april #5307 Skrevet 9. april (endret) Istapp skrev (16 timer siden): Det er lite presedens i lignende saker, nettopp grunnet det som er blitt diskutert før - i andre saker hadde ikke det blitt avsatt ressurser til saker på et slikt grunnlag som det som foreligger her. Det er at dette er G og Ingebrigtsensønnene, som gjør at dette er en sak. Langt mer brutale og alvorlige vold i nære relasjoner-saker er blitt henlagt og er viet langt mindre avsatt tid i retten. Det er i seg selv skremmende rettspraksis. Er så enig. Politiet prioriterer nok denne saken også for omdømme dessverre. Det er jo ikke engang noen som selv har anmeldt, det er politiet som fremmer saken. ———- Men jeg må ha det inn med teskje: hva er relevansen med dette Narve og pengegreiene? Hva har det med familievolden å gjøre? Han var ikke god til å forholde seg saklig. Bruker ord som «kvalmt». Til media og retten bør en vel være mer presis. Synes Liva svarer veldig godt og avklart i dag. Særlig rundt hvorfor serien. Det var ment som markedsføring generelt, ikke noen fremvisning av en lykkelig familie. Derav være med på å fronte den. Hadde jeg og gjort i samme situasjon, dette er jo jobben deres, og produktet som solgte VAR jo aldri individer, men «Familien Ingebrigtsen» 🤷♀️ Endret 9. april av AprilLudgate 5 3
Lillemor_Meg Skrevet 9. april #5308 Skrevet 9. april Zenhouse skrev (13 minutter siden): Kronikken til Martin. En ting er å ønske å belyse og fortelle om sin egen opplevelse av far og oppvekst. Men at han i tillegg stiller spørsmål til brødrenes valg av bosted nær barndomshjem, er jo å gå til angrep på dem også. «Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er vanskelig å se den store frykten, når andre i familien stadig besøker og nylig har vært på ferie med Gjert. De fleste hadde nok ikke gjort det med en voldelig person, eller bygget huset sitt i gangavstand til familiehjemmet om frykten er så stor ... Jeg har ALDRI fryktet pappa på den måten.» (fra kronikken til M.I) https://www.vg.no/sport/i/MoGxwr/en-annen-side-av-historien Jeg har bevisst unngått å bli personlig i enne debatten, men her må jeg bli det. Min bror kunne ha skrevet samme kronikk som Martin selv om vi er oppvokst i samme hjem, og med samme voldelige forelder. Han ble utsatt for mer fysisk vold enn meg, jeg ble utsatt for mer psykisk vold enn ham (kun 3 hendelser med fysisk vold). Jeg var redd, og prøvde gjøre meg mest mulig usynlig, han var ikke redd i det hele tatt. Og på en merkelig måte føltes det tryggere å ha pappa i nærheten, for da slappet jeg aldri av, og da ble jeg aldri overrumplet når han plutselig sto på døra med neste trussel. Min bror skjønte aldri dette. Han anerkjente min historie (som Martin gjør med sine brødres historie), men han forsto den ikke, for han skjønte aldri min frykt. 8 17 5
lurker Skrevet 9. april #5309 Skrevet 9. april Jeg får utrolig vondt av Jakob nå, jeg har ikke helt forstått før nå hvilket press som har ligget på hans skuldre 😢 "– Det har skjedd at jeg har måttet dra ham ut av sengen. Han følte seg som et objekt for foreldrene, sier vitnet." Sitat: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/zA16O9/ingebrigtsen-rettssaken-dag-11 "Hun sier hun ble mer og mer bekymret for mannen. – Jeg husker han gråt, og sa at han følte seg som et objekt for foreldrene. Det er kanskje én av tre ganger han har grått foran meg, sier hun." Sitat: https://www.nrk.no/rogaland/straffesaken-mot-gjert-ingebrigtsen-1.17340130 5 14 1
BuffyTheVampire Skrevet 9. april #5310 Skrevet 9. april KAN NOEN FORTELLE MEG EN ENESTE GOD GRUNN TIL Å TRO AT BARNA LYGER OM GJERT?? Jeg tror på barna, forstår null og niks av de som tror barna lyger. Løpebrødrene er godt etablert med egne familier, og egne karrierer. Så økonomi kan ikke være en årsak. Alle barna (minus eldste bror kanskje?) har ganske lignende erfaringer om Gjert. Ektefellene til løpebrødrene bekrefter disse, samt har egne ubehagelige erfaringer. Dattera har vært i fosterhjem i 3 år. Altså, det skal noe til for at man kommer i fosterhjem. Du kan ikke bare ringe til barnevernet og si du vil flytte. Så på hvilket grunnlag flyttet hun ut? Kona til Gjert har vært tyst og skal kanskje ikke engang vitne. Skjønner det hvis hun føler seg mellom barken og veden, men dersom Gjert aldri har gjort noe, og barna lyger, bør det ikke være et problem for henne å avgi forklaring. Dersom Gjert er skyldig kan det selvfølgelig tenkes at hun er utsatt for kontrollerende atferd o.l, som gjør at hun ikke klarer å stå fram og støtte barna, men i så tilfelle må hun faktisk kvinne seg opp og støtte de. Narve avgir forklaring som liksom skal støtte Gjert, men svarer noe diffust (synes jeg), lar være å svare på enkelte spørsmål, og blir også advart av Gjert i alles påsyn om å avstå fra å svare på spørsmål. Hele mannen er en eneste stor rød varsellampe (Gjert altså). 20 2 7
lurker Skrevet 9. april #5311 Skrevet 9. april BuffyTheVampire skrev (3 minutter siden): KAN NOEN FORTELLE MEG EN ENESTE GOD GRUNN TIL Å TRO AT BARNA LYGER OM GJERT?? Jeg tror ikke så mange tror de lyver. Men jeg tror noen tenker at de overdramatiserer "normal oppførsel" (🤯) og at de kanskje har samkjørt forklaringer for økt effekt? Det er ikke min mening, bare så det er sagt. Jeg tror på alt de har forklart, og tror heller at de underdriver enn overdriver. 3 2
fire24 Skrevet 9. april #5312 Skrevet 9. april For meg som er langt utenfor rettsvesenet så fatter jeg ikke hvorfor det skal være så vanskelig for rettsapparatet å få litt fortgang i saken? De har brukt tre år på å samle bevis på at Gjert er en dårlig skjult skadelig omsorgsperson som ikke eier selvinnsikt og som derfor har skapt et gjennomgående utrygg oppvekst for sine barn. Det er jo så åpenbart? Jeg blir så provosert når jeg vet at dette gjelder en sak som har fått uforholdsmessig mye ressurser på seg, og fremdeles er det som å svømme baklengs gjennom seig gjørme 😵 Hvermansen har jo ikke en kjangse i retten mot sine voldsutøvere 😭 3 2
lurker Skrevet 9. april #5313 Skrevet 9. april fire24 skrev (17 minutter siden): For meg som er langt utenfor rettsvesenet så fatter jeg ikke hvorfor det skal være så vanskelig for rettsapparatet å få litt fortgang i saken? De har brukt tre år på å samle bevis på at Gjert er en dårlig skjult skadelig omsorgsperson som ikke eier selvinnsikt og som derfor har skapt et gjennomgående utrygg oppvekst for sine barn. Det er jo så åpenbart? Det har ikke tatt fullt så lang tid, etterforskningen startet vel i oktober 2023? Du må huske at ngenting er "åpenbart" når det gjelder retten. Og det skal vi være glad for. Hvis det ble innført at ting av "åpenbart, hadde vi mistet rettssikkerheten. Selv hvis noen drepes med flere vitner til stede, blir det alltid en omfattende sak. 3 4
Callisto83 Skrevet 9. april #5314 Skrevet 9. april Jeg sliter litt med å forstå hvorfor så mange i tråden plasserer seg selv og sine opplevelser inn i denne familien. Kan ikke forestille meg å være i søskenflokk med tre toppidrettsutøvere, med pappa som trener. Er det et behov for å bli sett og hørt? 5 3
Kardemommete Skrevet 9. april #5315 Skrevet 9. april Callisto83 skrev (4 minutter siden): Jeg sliter litt med å forstå hvorfor så mange i tråden plasserer seg selv og sine opplevelser inn i denne familien. Kan ikke forestille meg å være i søskenflokk med tre toppidrettsutøvere, med pappa som trener. Er det et behov for å bli sett og hørt? Det er fordi mange har opplevd fysisk og psykisk vold i nære relasjoner. At flere har vært toppidretts utøvere gjør ikke psykisk og fysisk vold mer legitimt. Det er ikke lov å slå og plage et barn selv om du ønsker at barnet skal bli en av verdens beste løpere. 25 2 11
VitaSana Skrevet 9. april #5316 Skrevet 9. april Callisto83 skrev (Akkurat nå): Jeg sliter litt med å forstå hvorfor så mange i tråden plasserer seg selv og sine opplevelser inn i denne familien. Kan ikke forestille meg å være i søskenflokk med tre toppidrettsutøvere, med pappa som trener. Er det et behov for å bli sett og hørt? For meg har det mer vært et behov for å fortelle at det mange bruker som argument for at det ikke kan ha vært noe alvorlig, faktisk er vanlige reaksjoner for voldsutsatte. Jeg synes det er vanskelig å forklare uten å tildels dra inn egen erfaring. Jeg har lært mye i etterkant, både ved å oppsøke informasjon og i terapi og i møte med andre voldsutsatte. Det å spre kunnskap kan forhåpentligvis medføre at andre voldsutsatte blir tatt på alvor om flere forstår mekanismene. Det er dynamikken som jeg mener er viktig, ikke hvordan det "ytre" livet er. Samtidig er det absolutt noe med det å prøve å sette ord på ting til mennesker som ikke kjenner meg (eller ham) som er litt befriende - for meg. 18 1 8
moonflower__ Skrevet 9. april #5317 Skrevet 9. april Callisto83 skrev (11 minutter siden): Jeg sliter litt med å forstå hvorfor så mange i tråden plasserer seg selv og sine opplevelser inn i denne familien. Kan ikke forestille meg å være i søskenflokk med tre toppidrettsutøvere, med pappa som trener. Er det et behov for å bli sett og hørt? Fordi det er mange som mener noe om at det kan jo ikke ha vært så ille når barna bor i nabolaget, det kan jo ikke ha vært så ille når barna krangler og roper tilbake, det kan jo ikke ha vært så ille når de vinner OL-medaljer og blir styrtrike på sponsoravtaler... osv. Da er det gjerne folk som har vært voldsutsatt som kommer med egne erfaringer for å forklare hvorfor reaksjonene og handlingene til barna er helt legitime, vanlige og faktisk forventet. 19 1 11
Callisto83 Skrevet 9. april #5318 Skrevet 9. april moonflower__ skrev (1 minutt siden): Fordi det er mange som mener noe om at det kan jo ikke ha vært så ille når barna bor i nabolaget, det kan jo ikke ha vært så ille når barna krangler og roper tilbake, det kan jo ikke ha vært så ille når de vinner OL-medaljer og blir styrtrike på sponsoravtaler... osv. Da er det gjerne folk som har vært voldsutsatt som kommer med egne erfaringer for å forklare hvorfor reaksjonene og handlingene til barna er helt legitime, vanlige og faktisk forventet. Men tror du ikke det er noen som har blitt utsatt for fysisk og psykisk vold i oppveksten, som ikke kjenner seg igjen i denne saken? 6
Jentainord Skrevet 9. april #5319 Skrevet 9. april moonflower__ skrev (11 minutter siden): Fordi det er mange som mener noe om at det kan jo ikke ha vært så ille når barna bor i nabolaget, det kan jo ikke ha vært så ille når barna krangler og roper tilbake, det kan jo ikke ha vært så ille når de vinner OL-medaljer og blir styrtrike på sponsoravtaler... osv. Da er det gjerne folk som har vært voldsutsatt som kommer med egne erfaringer for å forklare hvorfor reaksjonene og handlingene til barna er helt legitime, vanlige og faktisk forventet. Dette moonflower sier 👏👏👏 Jeg trakk inn min erfaring pga dette. Vi som har erfaring skjønner godt det veldig mange ikke skjønner i Ingebrigtsens «fasade» blandt folk. Jeg nevnte også i min historie dette med at Gjert i retten framstår akkurat slik jeg er sikker på min «voldsmann» ville vært. Og derfor ikke ønsket å gå i retten. 11 2 3
moonflower__ Skrevet 9. april #5320 Skrevet 9. april Callisto83 skrev (1 minutt siden): Men tror du ikke det er noen som har blitt utsatt for fysisk og psykisk vold i oppveksten, som ikke kjenner seg igjen i denne saken? Hvor skriver jeg at alle voldsutsatte kjenner seg igjen i denne saken? Mener du at alle voldsutsatte skal ha samme opplevelse om alt? Hva vil du frem til egentlig, at de som skriver om sine opplevelser her inne lyver? Tipper at de som har vært gjennom mishandling på ulike plan kjenner igjen mønstre, selv om de ikke har opplevd akkurat det samme, og dermed kan kommentere ut fra det perspektivet. Martin er jo en slik person som ikke kjenner seg igjen i denne saken, og han er jo i samme familie til og med. Han har i følge sine søsken vært svært dårlig behandlet, men mener bestemt at han ikke har vært redd for faren sin. Dette er nok også kjent for de som kjenner igjen mønstrene. Narsissister velger seg ofte ut et favorittbarn, dette kan rotere for å sette barna mot hverandre, barn kjenner på en lojalitet mot sine foreldre (de andre brødrene ville heller ikke anmelde Gjert, selv om lillesøster ønsket dette) og vil beskytte dem. Han har kanskje fortrengt en del for å beskytte seg selv. Eller så har han aldri vært redd og det er også legitimt. Betyr det at han fortjente behandlingen han fikk? Eller at de andre barna ikke var redde? 7 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå