Lineaaa Skrevet 8. april #5221 Del Skrevet 8. april Alle skjønner av vitnemålene at Gjert var en dårlig pappa. Men såpass dårlig at det er straffbart? Det blir jeg stadig mer usikker på. 6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capri Skrevet 8. april #5222 Del Skrevet 8. april (endret) Mynlen skrev (44 minutter siden): Lån til aksjonær regnes skattemessig som utbytte og behøver ikke gis til alle. Dette dreier seg jo ikke om skatteregler, men om 500 000 kroner som Gjert hadde tatt fra konto uten samtykke fra de andre aksjonærene. Mitt poeng er at Eldens kommentar om Henriks manglende regnskapsforståelse er en bortforklaring. Endret 8. april av Capri 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet 8. april #5223 Del Skrevet 8. april (endret) Tulla25j skrev (4 timer siden): Ikke nok med at moren er i tingretten, men hun setter seg i tillegg i sofaene som er rett utenfor rommet barna benytter (ref bilde på tv2 sin oppdatering). Veldig spesielt! Håper for all del at hun nå velger å vitne. Utrolig merkelig å skulle henge rundt i rettslokalene sånn ellers på forhånd hvis hun har tenkt til å holde munn videre. Greit nok å kjøre Gjert til/fra, men utover det synes jeg hun skulle holdt en lav profil frem til hun sier noe om saken! Spesielt synd på datteren her, som også beskriver dette som ubehagelig! Hun er jo like ille som sin mann! Fy fader, alt av medfølelse og omtanke jeg har hatt for henne forsvant ved denne opplysningen. Hun spiller absolutt et minst like kynisk psykologisk spill som mannen og burde også vært tiltalt. Endret 8. april av Hallepalle2 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 8. april #5224 Del Skrevet 8. april Lineaaa skrev (4 minutter siden): Alle skjønner av vitnemålene at Gjert var en dårlig pappa. Men såpass dårlig at det er straffbart? Det blir jeg stadig mer usikker på. Jeg derimot blir bare mer og mer SIKKER. 30 1 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 8. april #5225 Del Skrevet 8. april Sugar&Spice skrev (Akkurat nå): Jeg derimot blir bare mer og mer SIKKER. Jeg også. 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 8. april #5226 Del Skrevet 8. april Sugar&Spice skrev (2 minutter siden): Jeg derimot blir bare mer og mer SIKKER. Jobbermedbarn skrev (1 minutt siden): Jeg også. Her og. 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldraisør Skrevet 8. april #5227 Del Skrevet 8. april Elden glemte å si noe om at Gjert mente at Henrik skulle amputere tåen sin slik at han kunne løpe videre Helt typisk for en omsorgsfull og kjærlig far.... 14 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucille Skrevet 8. april #5228 Del Skrevet 8. april Sugar&Spice skrev (5 minutter siden): Jeg derimot blir bare mer og mer SIKKER. Jobbermedbarn skrev (5 minutter siden): Jeg også. Snublefot62 skrev (3 minutter siden): Her og. Jeg synes og at de vitnemålene som har vært referert til nå, sammenlignet med tiltaltes egen forklaring, forteller en samstemt og troverdig historie om et fryktregime som er skadelig for barn. 25 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 8. april #5229 Del Skrevet 8. april Lucille skrev (Akkurat nå): Jeg synes og at de vitnemålene som har vært referert til nå, sammenlignet med tiltaltes egen forklaring, forteller en samstemt og troverdig historie om et fryktregime som er skadelig for barn. Ja. Det jeg skjønner er dog at mennesker som aldri har opplevd slike regimer, ikke forstår omfanget av det og ikke minst hvordan det påvirker en. Et slikt regime er uforståelig for de fleste som ikke har vokst opp i det. Og det, sammen med "du ser det ikke før du tror det", er jeg redd for at gjør støtten til Gjert (og delvis Tone) uforholdsmessig stor. På bekostning av de stakkars barna. 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 8. april #5230 Del Skrevet 8. april Lucille skrev (6 minutter siden): Jeg synes og at de vitnemålene som har vært referert til nå, sammenlignet med tiltaltes egen forklaring, forteller en samstemt og troverdig historie om et fryktregime som er skadelig for barn. Og det er viktig å huske på at det er Jakob og søsteren som er fornærmet og det skal bevises at har blitt utsatt for mishandling i nære relasjoner. Ikke Henrik eller Fillip. Disse ble vel henlagt på bevisets stilling, mens Kristoffer sin sak ble henlagt som foreldet. Synes både Henrik, Fillip og Kristoffer har bygget opp rundt forklaringene til Jakob og søsteren. At de ikke har variasjoner i forhold til hva de har sett, hørt og opplevd henger jo nøye sammen med at de er ganske mye eldre enn Jakob og søsteren. Og at ingen av dem egentlig har snakket med hverandre om det. Dette var jo normalen i familien. Det var sånn man behandlet unger der. Det var først da det traff lillesøsteren skikkelig at det gikk opp for dem at dette ikke har akseptabelt og noe som kunne fortsette. Og at Gjert ikke kunne fortsette som trener, siden han overhode ikke klarte å skille mellom trene- og farsrollen. Og det var først da det gikk opp for dem at faren ikke ønsket å bare være far at de valgte å gå ut offentlig med den kronikken. 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 8. april #5231 Del Skrevet 8. april Jeg og trodde min barndom var normal. Så ikke noe unormalt med den jeg. Til jeg ble godt voksen og bare.. å… Jeg skjønner så godt hva Henrik mener. Man tror ting er normalt fordi det er normalt. Det er først når man får ting på avstand og hjelp til å forstå at man skjønner at ting er helt ute å kjøre. 20 6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leonaen Skrevet 8. april #5232 Del Skrevet 8. april Lineaaa skrev (36 minutter siden): Alle skjønner av vitnemålene at Gjert var en dårlig pappa. Men såpass dårlig at det er straffbart? Det blir jeg stadig mer usikker på. Hva gjør deg usikker på det? 🤔 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nooni Skrevet 8. april #5233 Del Skrevet 8. april Gjert er Per og Narve sin trener. Gjert er ikke siktet for vold i trenerrollen, men for vold i nære relasjoner, altså som far. Alle som har opplevd vold i nære relasjoner vet at disse menneskene har flere personligheter. At de utøver vold mot familien betyr ikke at de utøver vold i andre relasjoner. De kan derimot være både sosiale, morsomme og så sjarmerende at man er villig til å se forbi særegenheter. Gjert kan sikkert ha et ok forhold til Narve og Per som han trener uten at man dermed må tolke det som at han er uskyldig i det som hevdes fra sine barn. Uten sammenligning forøvrig, så er det nok mange av oss som husker Alvdal-saken hvor mor var godt likt utenfor husets fire vegger. Men en ting har Gjert rett i. Hvis han blir dømt og Narve står ved sine uttalelser om at han da vil bryte samarbeidet med han - ja, da har han mistet alt. Det kan være at han ikke blir dømt fordi man ikke finner bevisene sterke nok, men vi har hørt hva som har blitt sagt i rettssalen (noe han ikke ønsket) og mange tror på "barna" og det de forteller. Det vil få konsekvenser for han. Han har seg selv å takke. 9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 8. april #5234 Del Skrevet 8. april Ninaen skrev (Akkurat nå): Filip sin ble vel også henlagt som foreldet, og det ble gjort et poeng ut av at han ble trodd på innholdet. Skal se om jeg finner link. Ok, jeg husker bare at Kristoffer sin ble henlagt, men jeg har tatt feil før. 😝 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 8. april #5235 Del Skrevet 8. april (endret) HSV50 skrev (3 minutter siden): Ok, jeg husker bare at Kristoffer sin ble henlagt, men jeg har tatt feil før. 😝 Se endring i svaret mitt. Filip sin ble først henlagt på bevisets stilling, han klagde på henleggelsen samtidig som Jakob, Henrik og Kristoffer. De to siste sine ble oppretthold, Filip sin ble omgjort til «henlagt som foreldet» (vesensforskjell for ham) og Jakob sin ble omgjort og åpnet ny etterforskning som så førte til tiltale. Var etter dette at mange i større grad løftet «hvorfor blir slike saker foreldet?!» Endret 8. april av Ninaen 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 8. april #5236 Del Skrevet 8. april Ninaen skrev (2 minutter siden): Se endring i svaret mitt. Filip sin ble først henlagt på bevisets stilling, han klagde på henleggelsen samtidig som Jakob, Henrik og Kristoffer. De to siste sine ble oppretthold, Filip sin ble omgjort til «henlagt som foreldet» (vesensforskjell for ham) og Jakob sin ble omgjort og åpnet ny etterforskning som så førte til tiltale. Var etter dette at mange i større grad løftet «hvorfor blir slike saker foreldet?!» Takk for oppklaringen! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaffekanne Skrevet 8. april #5237 Del Skrevet 8. april (endret) For en grusom far Gjert er. Er helt sjokkert over at noen kan oppføre seg sånn mot barna sine Endret 8. april av Kaffekanne 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentainord Skrevet 8. april #5238 Del Skrevet 8. april (endret) Jeg har levd med vold i nær relasjon. Heldigvis ikke fra mine foreldre, men ektemannen min. Det var ikke så ofte at det var fysisk, men ofte nok til at jeg alltid gikk på tær. Og det å gå på tær i sitt eget hjem er liksom noe eget. Man blir ganske sliten. Men poenget mitt er at man blir aldri så sliten at man ikke holder fasaden, at man ikke klarer å dekke over, og være kanskje enda mer smilende og blid i sosiale lag enn man ellers er. For ingen må skjønne, se eller forstå. Om mannen min «rippet» og snakket til meg på en måte som kunne avsløre hans sanne jeg når vi var med andre, så lo jeg, tullet det vekk og spilte spillet mitt på høyt nivå. Alle trodde vi var det perfekte paret. Det endte med at jeg flyttet ut, og enda brukte jeg lang tid på å innrømme til andre det jeg hadde opplevd både psykisk og fysisk. Det aller verste var det psykiske. Jeg måtte bli klar for å fortelle, ha bearbeidet det og innsett galskapen. For ingen andre har noen gang krøpet så inn i hodet mitt og fått meg til å tro at alt var min skyld. Jeg var grunnen til alt bråket, jeg var dessuten verdiløs uten han. Mannen min var typen som gjorde dette i flere korte forhold etterpå også. Han ble anmeldt av en av disse damene, denne dama hadde jeg pratet med på hennes initiativ og hennes opplysninger om meg og hans ekteskap fikk politiet til å anmelde han på vegne av meg. Jeg nektet å forklare meg. Ikke fordi han ikke fortjente straff, men fordi jeg ikke var interessert å sitte i en rettssal å høre på alt denne mannen mente var galt med meg, hvor syk jeg var og hvor mye feil det var med meg. Jeg visste også at dette var vanskelig å bevise og sjansen var stor for frifinnelse. Da var jeg rett og slett ferdig med denne perioden av livet mitt og ønsket ikke å gjenoppleve denne tiden og samtidig gi han sjansen å svartmale meg i retten. For tro meg, denne mannen kan prate for seg, vri på alt som blir sagt og få alt til å virke som noe det ikke er. Han har også sine «fans» som ganske sikkert kunne stilt opp og vitnet for å fortelle hvor flott han er og at de ikke kan tenke seg at han hadde gjort meg noe galt fordi alt så så bra ut. Ingen tegn til noe galt der nei. Jeg ser for meg at det hadde vært mye likt det som skjer i denne rettssaken, for å si det sånn. Disse barna er så mye tøffer enn de fleste i en slike livssituasjon. Endret 8. april av Jentainord 1 38 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 8. april #5239 Del Skrevet 8. april BobbySocks skrev (43 minutter siden): Jeg og trodde min barndom var normal. Så ikke noe unormalt med den jeg. Til jeg ble godt voksen og bare.. å… Jeg skjønner så godt hva Henrik mener. Man tror ting er normalt fordi det er normalt. Det er først når man får ting på avstand og hjelp til å forstå at man skjønner at ting er helt ute å kjøre. Samme her. Jeg har brukt godt over halvparten av mitt voksne liv på å forsvare valg og ting mine foreldre gjorde, og gjorde mot meg. Det er først etter å ha snakket med andre om mine erfaringer og opplevelser jeg nå forstår at det var mye galt. Heldigvis kan jeg takke ei sterk mor til mitt første barn som både kunne og orket å holde ut med meg de første årene av vårt barn sitt liv. Altså for at jeg ikke videreførte mye av dette i min rolle som forelder. For det kunne jeg fort gjort. Og jeg og kjente igjen mye av det i det Henrik vitnet om. Det var normalt fordi det var normalt. Barn vet ikke om noe annet. Kombinert med en naturlig sterk lojalitet til foreldre så er ofte barna selv de siste som en bør forvente gjør noe med det. 3 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet 8. april #5240 Del Skrevet 8. april Kaffekanne skrev (3 minutter siden): For en grusom far Gjert er. Er helt sjokkert over at noen kan oppføre seg spnn mot barna dine. Ja, det er vanskelig å ta innover seg. Om man likevel ønsker å forstå mer, tror jeg man må prøve å se for seg at de følelsene de som gjør dette kjenner på, er like sterke og mange ganger sterkere enn de følelsene vi andre har. At følelsene dere av urettferdighet, avmakt, skam, å bli ignorert, å bli motsagt, å føle seg uviktig, stikker uendelig dypt og at hvert "angrep" på dem og hver motgang de opplever, føles som et angrep på hele deres eksistens. Når de i tillegg kan helt mangle empati og evne til mentalisering (se seg selv utenfra, andre innenfra), blir det ofte katastrofalt. Jeg hørte akkurat Cathrin Sagen si i parpodkasten sin at hun ser på persolighetforstyrrelser som "en ekstrem sårbarhet som kommer ut som et behov for å bli sett, være bedre enn eller ha kontroll". Det synes jeg var en fin måte å beskrive det på. Det beskriver Gjert godt, uansett hvilke diagnoser han eventuelt skulle ha. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå