Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

HSV50 skrev (1 time siden):

Ja, og så nevnte jeg vel en del ting som kan gjøre det vanskelig, og kanskje ekstra vanskelig når man er en del av en offentlig familie som er med i 5 sesonger i et TV-program. Som det vel er kommet fram at spesielt Jakob og søsteren var negativ til, og som Kristoffer faktisk tok et aktivt skritt for å forsøke å stoppe iom at han i 2021 sendte en mail til produksjonsselskapet. Det er vel kommet ganske tydelig fram, til og med i vitneavhør er med Narve, at brødrene ikke ønsket at dette skulle komme fram i media og bli offentlig kjent. Det er mye skam knyttet til det å være offer for vold. 

Det er jo og et poeng at de to du nevner som var negative, ikke var myndige da de begynte med dette. De må ha vært rundt 10 og 16 år gamle da serien startet. Det er jo et overgrep i seg selv at de ble eksponert slik mot sin vilje. Når det gjelder den yngste vil jeg si at med et så ungt barn er ikke slik eksponering greitt overhodet, jf. debatten om bloggerbarna. En 16-åring tenker jeg kan være innafor hvis h*n samtykker fritt og frivillig, men det virker jo som det mangler en del å det i dette tilfellet.

Dette er jo en sak som bør føre til en intern oppvask og nye retningslinjer i NRK og.

Endret av Lucille
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rufs skrev (15 minutter siden):

Jeg har hatt vond smak i munnen helt siden jeg så serien, det var *mye* jeg reagerte på. Som barn fra et voldelig hjem selv. Og nå blir det bare bekreftet mer og mer at magefølelsen min stemte. Jeg orket ikke se alt, og skjønte ikke at alle synes den serien var så hyggelig. Føler med alle barna. 

Jeg har ingen personlig erfaring med fysisk eller psykisk vold, men jeg reagerte også med ubehag. Jeg tror faktisk ikke jeg så mer enn en episode eler kanskje to, og så orket jeg ikke mer av den brøleapen.

Men jeg mener jeg har sett en egen film om Martin. Den ble vist på et foreldremøte for konfirmanter, og handlet om den ene broren som gikk sin egen vei, og hadde andre interesser. Det var noen scener med han og bestemoren, som han hjalp med noe, mener jeg. Noen som har sett den filmen, og husker litt mer? Jeg oppfattet det ikke som en episode av team ingebrigtsen, men det kan kanskje ha vært derfra uten at fikk det med meg.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (2 minutter siden):

Det er jo og et poeng at de to du nevner som var negative, ikke var myndige da de begynte med dette. De må ha vært rundt 10 og 16 år gamle da serien startet. Det er jo et overgrep i seg selv at de ble eksponert slik mot sin vilje. Når det gjelder den yngste vil jeg si at med et så ungt barn er ikke slik eksponering greitt overhodet, jf. debatten om bloggerbarna. En 16-åring tenker jeg kan være innafor hvis h*n samtykker fritt og frivillig, men det virker jo som det mangler en del å det i dette tilfellet.

Dette er jo en sak som bør føre til en intern oppvask og nye retningslinjer i NRK og.

Enig i det. Bør slutte med all sånn familiereality. Hvertfall med unger involvert.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (4 minutter siden):

Jeg har ingen personlig erfaring med fysisk eller psykisk vold, men jeg reagerte også med ubehag. Jeg tror faktisk ikke jeg så mer enn en episode eler kanskje to, og så orket jeg ikke mer av den brøleapen.

Men jeg mener jeg har sett en egen film om Martin. Den ble vist på et foreldremøte for konfirmanter, og handlet om den ene broren som gikk sin egen vei, og hadde andre interesser. Det var noen scener med han og bestemoren, som han hjalp med noe, mener jeg. Noen som har sett den filmen, og husker litt mer? Jeg oppfattet det ikke som en episode av team ingebrigtsen, men det kan kanskje ha vært derfra uten at fikk det med meg.

Det var nok en episode fra TI du så da

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (5 minutter siden):

Det du beskriver er et utdrag fra serien, der han skrudde på sykkelen til sin farmor

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EllerBelle skrev (1 time siden):

Hvem "ingen" er det du tenker på?

Det lurer jeg også på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og angående saken der Narve mente de betalte ham for å ikke springe 1500 meter under Bislet games. I en sak i NRK kommer det fram at Nordås agent støtter versjonen som idrettsforbundet ga. 

Sitat

Nordås-agent støtter Hoen

Nordås sin agent, Nic Bideau, skrev i en tekstmelding til NRK søndag hvordan han husket situasjonen.

– Steinar og jeg diskuterte om Narve skulle delta på 5000 meter under Bislett Games i 2023, fordi han ikke hadde løpt fort nok til at han var sikret en plass på 1500 meter. Han ønsket å betale ham for å løpe 5000 meter, skriver Bideau til NRK søndag kveld.

Videre forklarer han at Gjert Ingebrigtsen skal ha sagt til ham at Nordås ikke var interessert i å løpe 5000 meter.

– Steinar sa at det var løpere med raskere tider enn Narve på ventelisten for 1500-meterløpet. Men da Narve løp 3.32 i Paris like før Bislett, så la Steinar ham til på 1500 meter. Og da Narve løp 3.29 på Bislett, så betalte Steinar ham for det, skriver Bideau.

Legg merke til at det er Gjert som sier det ikke er interessant å springe 5000 meter. Som vil han skal springe samme som Jakob. Når både idrettsforbundet og Narve sin agent sier det sammen, så tror jeg at Narve og Gjert tolker for å sverte Jakob her. Artikkelen på nrk.no. https://www.nrk.no/sport/nordas-slar-tilbake-mot-jakob-ingebrigtsen-pastand-_-hevder-han-ble-tilbudt-bislett-penger-1.17372833

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (8 minutter siden):

Det er fra episode 1, et segment der Martin besøker bestemora, der han sier at han mange ganger har følt seg «dårlig i forhold til de andre» men at bestemora er flink til å rose han når det ble mye fokus på Henrik og Filip.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (29 minutter siden):

Filmingen startet faktisk allerede i 2013, da var I bare 6 år…og Jakob var vel da 12.

https://no.wikipedia.org/wiki/Team_Ingebrigtsen

Endret av Ninaen
Lagt ved link
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det som virkelig rimer aller minst i denne historien er hvordan Gjert sier han aldri har interessert i idrett( at han kun trente barna fordi de omtrent tvang ham. Og så, da de sparker han som trener og ba ham være far, så valgte han i stedet å fortsette å trene Narve og Svela. På tross av ganske mange tilbakemeldinger som tydet på at det var problematisk for hans egne barn. Det rimer ikke!

Men det rimer veldig godt med det brødrene og lillesøsteren forteller om en far som var ekstremt opptatt av å være trener, og den statusen og inntekten det ga. Samt truslene om at det ville bli krig og at han skulle gjøre det han kan for å ødelegge for dem. 

Om han blir dømt eller ei - han framgår som en ræv far som setter seg selv og trenerrollen først, og farsrollen aller sist. 

• Liker 18
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (Akkurat nå):

Og det som virkelig rimer aller minst i denne historien er hvordan Gjert sier han aldri har interessert i idrett( at han kun trente barna fordi de omtrent tvang ham. Og så, da de sparker han som trener og ba ham være far, så valgte han i stedet å fortsette å trene Narve og Svela. På tross av ganske mange tilbakemeldinger som tydet på at det var problematisk for hans egne barn. Det rimer ikke!

Men det rimer veldig godt med det brødrene og lillesøsteren forteller om en far som var ekstremt opptatt av å være trener, og den statusen og inntekten det ga. Samt truslene om at det ville bli krig og at han skulle gjøre det han kan for å ødelegge for dem. 

Om han blir dømt eller ei - han framgår som en ræv far som setter seg selv og trenerrollen først, og farsrollen aller sist. 

Det kunne liksom gitt en liten mening dersom han ikke hadde annen utdanning eller jobberfaring og dermed at «å være trener er alt han kan», men det er jo heller ikke tilfelle her. 

synes ikke Narve kom godt ut av dette basert på det som er referert i media i dag. 
Er også enige med dem som viser til at Filip jo har vært den rolige broren, som ikke har temperamentet eller har tatt igjen med G, og som ikke er « ufyselig som de to andre brødrene» (semisitat fra ørten kommentarfelt de siste par årene), og da opp mot dagens vitnemål og hans troverdighet. Jeg har aldri tvilt på guttene eller I, men tenkt at det er stor sjanse for at G ikke dømmes fordi slike saker er vanskelige bevismessig. Etter disse 2 ukene er jeg faktisk overrasket over hvilken retning dette tar, saken står sterkere enn jeg hadde trodd sånn rent rettsmessig. 

• Liker 25
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (41 minutter siden):

Og angående saken der Narve mente de betalte ham for å ikke springe 1500 meter under Bislet games. I en sak i NRK kommer det fram at Nordås agent støtter versjonen som idrettsforbundet ga. 

Legg merke til at det er Gjert som sier det ikke er interessant å springe 5000 meter. Som vil han skal springe samme som Jakob. Når både idrettsforbundet og Narve sin agent sier det sammen, så tror jeg at Narve og Gjert tolker for å sverte Jakob her. Artikkelen på nrk.no. https://www.nrk.no/sport/nordas-slar-tilbake-mot-jakob-ingebrigtsen-pastand-_-hevder-han-ble-tilbudt-bislett-penger-1.17372833

Det ble ikke et tema i retten i dag, tror jeg? Men så et eller annet sted (en av nettavisene) at Gjert hadde ropt etter Narve at han ikke skulle uttale seg om dette da journalistene flokket seg tundt for å spørre ham ut… litt suspekt, da. Han er nok bekymret for at Narve er for ærlig/ikke mediasmart nok til å sno seg…

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sweet Caroline skrev (7 minutter siden):

Regner med jeg kan linke til dette, siden det ligger på nett? Det er jo noe rart når en liten unge presiserer at han ikke vil ha så mye kjeft som brødrene har fått... 

https://www.nrk.no/sport/william-_8_-med-klar-beskjed-til-pappa-gjert_-__gidder-ikke-a-fa-kjeft-pa-hver-okt-1.15755206

Ja det var jo i grunnen et talende intervju om en sinna pappa…

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweet Caroline skrev (24 minutter siden):

Regner med jeg kan linke til dette, siden det ligger på nett? Det er jo noe rart når en liten unge presiserer at han ikke vil ha så mye kjeft som brødrene har fått... 

https://www.nrk.no/sport/william-_8_-med-klar-beskjed-til-pappa-gjert_-__gidder-ikke-a-fa-kjeft-pa-hver-okt-1.15755206

Husker en episode i TI hvor den minste gutten snublet når han skulle vise Gjert hvor fort han sprang på løpebanen. Han slo seg og begynte å gråte. Gjert går fra han, trøstet ikke, husker ikke om han sa noe, men gutten snufser og følger etter faren uten noe som helst av trøst eller hjelp. 

Gjert sa vel i retten i forrige uke at det naturlige for han i slike situasjoner var å hjelpe opp og trøste…

Endret av Jentainord
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (På 3.4.2025 den 18.10):

Nei. Alle gjør ikke slike feil i livet! Det er ikke snakk om én hendelse i affekt, men år med sosial kontroll og psykisk og fysisk mishandling. 

Hadde han trukket seg tilbake etter at de brøt samarbeidet hadde det antageligvis ikke blitt en offentlig sak, så hele denne suppa er hans feil. 

Enig Å slå sine barn og ta kvelertak og utøve psykisk vold i over 30 år er ikke "feil vi alle gjør i livet". 

Endret av Lillibetha
  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Andrea59 skrev (1 time siden):

Det ble ikke et tema i retten i dag, tror jeg? Men så et eller annet sted (en av nettavisene) at Gjert hadde ropt etter Narve at han ikke skulle uttale seg om dette da journalistene flokket seg tundt for å spørre ham ut… litt suspekt, da. Han er nok bekymret for at Narve er for ærlig/ikke mediasmart nok til å sno seg…

Ser nå at han faktisk tok det opp selv, står på nrk, klarer ikke linke akkurat nå. Men sa ikke så mye mer enn før. Og at agenten hans vel ikke støttet Gjerts påstander helt. 

Endret av Andrea59
Tillegg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 timer siden):

Hvorfor trakk ingen i nødbremsen på et mye tidligere tidspunkt?

Hvem tenker du at skulle trukket i nødbremsen? Tone? Gjert? Noen av barna?

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soro123 skrev (10 timer siden):

Jeg syns at denne artikkelen bagatelliserer og tar bare for seg det han vil fra rettssaken, for eksempel: 

IMG_6001.thumb.png.b69fad1b87fff7e8e4b4d4b4cbf9d00a.png

Her plukker Jan Bøhler ut det han har lyst å rette fokus på (ja det er klart han har lov til det i sitt innlegg, men det blir for snevert i mine øyne), og lar være å nevne de mer alvorlige hendelsene som har kommet opp i løpet av disse første ukene i retten.

For meg blir det tydelig at han, som mange andre, ikke evner eller ønsker å forstå hva sakens kjerne gjelder, samtidig som han poengterer det selv på slutten av innlegget:

Vi trenger mer og klarere foreldreansvar i dagens samfunn, ikke mindre. Noe helt annet er det å skape en vedvarende frykt-situasjon med vold og trusler rundt seg. 

Denne rettssaken handler ikke om at Gjert er en klar og tydelig forelder. Denne rettssaken handler jo nettopp om at han i følge sine barn HAR skapt en vedvarende fryktsituasjon med vold og trusler rundt seg..... Virker som at Bøhler har slengt med denne setningen bare for å kunne vise til at han har nevnt det, mens hele innlegget ellers virker å handle om at han mener at Gjert bare har vært en tydelig far som ut av kjærlighet har satt regler for barna sine.....

Hele poenget i kronikken er at det kommer frem for mange uvesentligheter og bagateller. Når dette sauses sammen med langt med alvorlige hendelser, så er det ikke alle som klarer å skille dette fra hverandre. Noen foreldre kan oppfatte det som at det er ulovlig å korrigere negativ atferd hos barna sine (på en ordentlig måte). Og ingen barn tar skade av å få kjeft om de har gjort noe galt eller dratt strikken for langt. Men den kjeften skal selvsagt ikke utføres slik Filip beskrev at Jakob ble kjeftet på. 

Altfor mange barn og ungdom idag blir satt altfor lite krav til. Det fører til et samfunn med feks dårlig læring i klasserommet. Mange elever har null respekt for autoriteteter og lærere. Barn og unge trenger en viss grad av ansvarsfølelse og krav. Hvis ikke blir det ikke folk av dem. Det er det Bøhler forsøker å formidle (og jeg er fullstendig enig med han). Det betyr selvfølgelig ikke at feks slag er OK. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweet Caroline skrev (1 time siden):

Helt forferdelig lesning. 
Når en far må forklare  at det er andre som oppfatter han feil, han er ikke sint, men bare lei seg. Da må han jo bruke nøtta si og forstå at det er ikke alle andre  som må lære seg å tolke ham bedre, det er han som må skjerpe seg. 

( om yngstesønnen)  Han spør om hvorfor jeg er så sint. Jeg forklarer at jeg egentlig ikke er sint. Jeg sier at hvis vi har en avtale og folk ikke holder avtalen, da blir jeg lei meg. Det er det du oppfatter som sint, sier jeg til ham.

• Liker 3
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...