Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

1600 skrev (1 time siden):

Det er forbløffende for meg hvor mange voksne mennesker som forkynner Gjerts væremåte i diverse nettfora. Spesielt kommentar-delen under Nettavisens artikler på FB er jo en masteroppgave verdt i projisering, forsvar og ansvarsfraskrivelse i seg selv.

Da snakker jeg ikke om folkene som skriver 'jeg avventer dom', men heller de som klasker til med 'Gjert har ikke gjort noe galt, ungene tar feil, utakknemlige fjols! Kristoffer lyver og vil ha penger!' osv.

Det må være enormt mange barn der ute som har blitt behandlet enormt røft av disse folkene. Uff. Man skylder da ikke på en 15-åring for vold begått mot henne og kaller det løgn når hun frivillig drar på fosterhjem.

Ja, jeg ser og den og blir ikke overrasket over holdningene.

For mange - inkludert mamma Ingebrigtsen - dekker over vold. Og mange utfører.

Men at de med profilbilde og fullt navn sier det er greit, i så stort omfang - vel….om man klikker seg inn på profilene så er hovedvekten på mine foreldres alder. 

Der var denne type vold «greit nok», man skulle bare se bort. Men de på alderen til Gjert og kona er i generasjonen hvor mange brøt fysisk voldssirkel - de hadde blitt utsatt selv, lover og regler begynte å rulle mer tydelig ut og barnevernet var i utvikling.

Så at Gjert skulle hatt den forestilling om at dette er normalt gir ingen mening. Derav nekte alt. 

At han gidder. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AprilLudgate skrev (8 minutter siden):

Men at de med profilbilde og fullt navn sier det er greit, i så stort omfang - vel….om man klikker seg inn på profilene så er hovedvekten på mine foreldres alder. 

Der var denne type vold «greit nok», man skulle bare se bort. Men de på alderen til Gjert og kona er i generasjonen hvor mange brøt fysisk voldssirkel - de hadde blitt utsatt selv, lover og regler begynte å rulle mer tydelig ut og barnevernet var i utvikling.

Så at Gjert skulle hatt den forestilling om at dette er normalt gir ingen mening. Derav nekte alt. 

At han gidder. 

Selv i disse tidene de folkene var født har det jo generelt sett ikke vært greit å skylle 2-åringer med nattskrekk i iskaldt vann, eller slå en 8-åring på begge sider av hodet i en lengre periode.

Jeg fikk selv ris av mine nå gamle foreldre, men det er jo ingenting i forhold til dette, og de har selv senere beklaget. Moren min var helt på gråten når hun skulle forklare hvordan de ble opplært til ris og fysisk avstraffelse. Men de ble jo aldri fortalt at psykisk vold og uklare regler er greit. Heller omvendt.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (4 minutter siden):

At han gidder. 

Har merket med det samme, mye eldre menn og damer som støtter Gjert og lirer av seg styggedom over barna. Jeg har tenkt at det nok er mange av disse som selv har oppdratt og straffet barna sine på litt like, like, eller verre måter. De kjenner nok på dette nå, at ups, kunne jeg selv blitt tiltalt i en slik sak? Det kan de selvfølgelig ikke ha noe av, og bagatelliserer dermed Gjerts oppførsel for å selv føle seg bedre. 

Jeg er fullt klar over de gangene jeg ble for sint på mine barn, reagerte feil eller leste situasjoner feil. For å ha det sagt, så har jeg aldri vært fysisk, men jeg kjenner på disse episodene hvor jeg ikke var den rolige og tydelige forelder med skam. Den voksne i familien bør liksom ikke gjøre feil i sinne. Men vi er bare mennesker, alle har sikkert gjort en eller annen ting som Gjert har fått nevnt under rettssaken iløpet av barna sine sin oppvekst (ropt for høyt, vært for sint, truet, kalt noen noe som er feil eller holdt et barn i armen mens man snakket for høyt) , det betyr ikke at man er mishandler eller dårlig forelder. Dersom det er hverdagen i ett hjem er det det.
 Så Gjert er er ikke helt normal om han innerst inne ikke vet, kjenner på, eller skammer seg over å ha vært en slik far. Vi vil aldri få svar på hva han egentlig tenker, men er det slik at han ikke kjenner på dette, vil en diagnose være på sin plass. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant å lese hva Fillip forteller. At han har hatt en strategi om å snakke faren minst mulig i mot og være mest mulig snill og grei, fordi han så hva som skjedde hvis man ikke gjorde det. Og at han faktisk har sett den ene episoden som Jakob har fortalt om, og som er en del av tiltalen. Og Fillip er under vitneansvar. 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (11 timer siden):

Motbydelig bagatellisering, han  cherry-picker eksempler som isolert sett ikke er så ille og minner meg om sånne anti-barnevern-folk som påstår de ble fratatt barna fordi de hadde hull på buksekneet og fikk syltetøy på matpakken. Det er summen av alt, som til sammen beviser et frykt-regime.

LivEinar skrev (1 time siden):

Filip Mangen Ingebrigtsen vitner nå. Sitat fra Stavanger Aftenblad: 

«– Er du kjent med vold mot Jakob, spør Kvernenes.

– Ja.

– Kan du fortelle om noen konkrete eksempler?

– Ja. Det som har brent seg fast er en gang Jakob skal ha gjort noe på skolen. Det er en vanlig dag ute, men plutselig så står Gjert og skriker Jakob opp i ansiktet. Han står og skriker "løgner" og "slutt å lyve". Jeg ble sjokket. Forsto ingenting. Jeg gikk bort og spurte om hva som skjer. Da fikk jeg bare beskjed om å holde meg unna, sier 31-åringen.

Han sier videre at Jakob den gangen ble slått i hodet.

– Kan du beskrive hvordan disse slagene var, spør Kvernenes.

– Han ble slått i siden, svarer vitnet.

– Hvem var det som slo?

– Det var Gjert som slo.

– Kan du huske hvor mange slag?

– Det pågikk ganske lenge. Det var mest skriking og kjefting. Og slag. Det var en del. Jeg ble redd. Det var relativt kraftige slag, men han ble jo stående, sier vitnet.

– Gjorde Jakob noe?

– Det eneste han gjorde var å nekte for at han løy. Og så forsøkte han på et tidspunkt å beskytte hodet. Ellers så han bare ned i bakken og sto i ro.

– Var det andre til stede da dette skjedde, spør Kvernenes.

– Ja. Det var jo en vanlig ettermiddag, så jeg mener at det var flere av oss barn som var der.

Vitnet sier at han der og da syntes hendelsen var veldig skummel.

– På en måte angrer jeg på at jeg ikke sto mer opp for Jakob, men så var det vel en frykt for at dette skulle snu over på meg. Vi skulle ikke blande oss, sier vitnet som er sju år eldre enn Jakob.

Etterpå var alt som "normalt".

– Dette var ikke noe vi snakket om, sier Filip Mangen Ingebrigtsen.

Hendelsen vitnet nettopp har forklart seg om er en av hendelsene som er beskrevet i tiltalen mot Gjert Ingebrigtsen.»

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/637zvr/ingebrigtsen-rettssaken-dag-9

og

EllerBelle skrev (8 minutter siden):

Gjert som gjentatte ganger brukte ordet terror mot barna:

image.png.ffe0e4cdbd16b4fc8603bf95ff7c1cf5.png

Filip så hva han gjorde mot eldste broren. 

Håper du leser dette også, @Bacteria 

Synes du fortsatt det er en helt normal streng far som bare er litt nordnorsk?

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir interessant å se hvordan Narve vitner idag. Mange sponsorpenger kommer til å gå dukken hvis han tar Gjerts strategi, uten å innrømme at denne typen oppførsel ikke er grei.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (25 minutter siden):

Det blir interessant å se hvordan Narve vitner idag. Mange sponsorpenger kommer til å gå dukken hvis han tar Gjerts strategi, uten å innrømme at denne typen oppførsel ikke er grei.

Enig. Narve har jo uttalt at han ikke ønsker Gjert som trener hvis han blir dømt, men kan han fortsette med han uansett etter dette? Vil sponsorer forbindes med GI uansett utfall her? Jeg tviler sterkt på det. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se… Gjert innrømmet to tilfeller mot datter (selv om han mener alvorlighetsgrad er overdrevet). Fillip har vært vitne til to hendelser, en som er med i tiltalen (Jakob) og en som er foreldet (Kristoffer). I tillegg fortalte vel Kristoffer om dusj-episoden med datteren. 

Fillip sitt vitnemål er veldig interessant og viktig. Ekstra med tanke på dem som Har fremhevet Fillip som den milde og snille, i motsetning til Jakob og Henrik (og Kristoffer i som har vårt konfronterende og «bråkete». Nå sier Fillip at han støtter søsknenes forklaring, og det var til og med ham som fant han som nå er deres talsperson uttatt. Det blir interessant å se hva Gjert kommenterer til dette. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (2 timer siden):

Motbydelig bagatellisering, han  cherry-picker eksempler som isolert sett ikke er så ille og minner meg om sånne anti-barnevern-folk som påstår de ble fratatt barna fordi de hadde hull på buksekneet og fikk syltetøy på matpakken. Det er summen av alt, som til sammen beviser et frykt-regime.

og

Håper du leser dette også, @Bacteria 

Synes du fortsatt det er en helt normal streng far som bare er litt nordnorsk?

Nei, dette er selvfølgelig ikke innafor i det hele tatt. 
Nå har ikke jeg hverken forsvart Gjert eller unnskyldt ham med at han er nordnorsk, så det vet jeg ikke hvor du har tatt det fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (13 minutter siden):

Skal vi se… Gjert innrømmet to tilfeller mot datter (selv om han mener alvorlighetsgrad er overdrevet). Fillip har vært vitne til to hendelser, en som er med i tiltalen (Jakob) og en som er foreldet (Kristoffer). I tillegg fortalte vel Kristoffer om dusj-episoden med datteren. 

Fillip sitt vitnemål er veldig interessant og viktig. Ekstra med tanke på dem som Har fremhevet Fillip som den milde og snille, i motsetning til Jakob og Henrik (og Kristoffer i som har vårt konfronterende og «bråkete». Nå sier Fillip at han støtter søsknenes forklaring, og det var til og med ham som fant han som nå er deres talsperson uttatt. Det blir interessant å se hva Gjert kommenterer til dette. 

Gjert bruker sin evige strategi, å benekte alt Filip sier. Jeg er ikke sjokkert over det, men er sjokkert over at man som far, en av de viktigste personene i barnas liv, virker som han mangler totalt det som heter ansvarsfølelse. Og omsorgsevne. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er han jo tydelig på at brødrene ikke har forsøkt å overtale ham til å ikke trene med Gjert, og at de heller ikke har fortalt ham detaljer om hva Gjert har gjort. Som jo underbygger det med at de ikke har svertet Gjert eller forsøkt å presse Narve til å trene med dem og droppe Gjert. De har sagt det er opp til ham. Som slår beina under påstander om «karakterdrap» osv. det viser jo at brødrene ikke ville at ting skulle komme ut. Som de har sagt. 

• Liker 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Hvorfor trakk ingen i nødbremsen på et mye tidligere tidspunkt?

Er det er spørsmål man stiller til alle som er utsatt for psykisk og fysisk mishandling? Hvorfor sa dere ikke i fra før? For en del blir det normaliteten. Som Fillip sa, de første fire er tette, de var mange, det er på mange måter lettere da. Å stå i ting. Jakob og søsteren var mer alene. Og sistemann var jente. Kanskje ikke like tøff som brødrene. Og så er det skam knyttet til slikt. Man vil ikke folk skal vite. Fasade. Det er nok ekstra vanskelig når man er en offentlig familie. Mine barn snakker heller ikke mye om det de har opplevd. Jeg fikk på et tidspunkts spørsmål om jeg ville anmelde (fra FVK etter er meklingsmøte hvor forelder hadde innrømmet å ha slått barna). Jeg sa nei fordi jeg trodde det var en engangshendelse som aldri ville gjenta seg. Jeg kjente ikke min eks som annet en en omsorgsfull person. Flere år etterpå fikk jeg vite om ting ungene har holdt fra meg (for å skåne meg), og angrer som en hund på at jeg ikke anmeldte. At jeg ikke visste, at jeg ikke forstod. Når man ikke har hele bildet så er det vanskelig. Ungene mine har heller ikke snakket sammen om alt. Det er ting de har holdt for seg selv. 

• Liker 4
  • Hjerte 8
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (5 minutter siden):

Er det er spørsmål man stiller til alle som er utsatt for psykisk og fysisk mishandling? Hvorfor sa dere ikke i fra før? 

Nei, jeg tenkte mer på denne spesifikke familien, som var med i 5 sesonger av et TV program som fulgte livene deres.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg tenkte mer på denne spesifikke familien, som var med i 5 sesonger av et TV program som fulgte livene deres.

Ja, og så nevnte jeg vel en del ting som kan gjøre det vanskelig, og kanskje ekstra vanskelig når man er en del av en offentlig familie som er med i 5 sesonger i et TV-program. Som det vel er kommet fram at spesielt Jakob og søsteren var negativ til, og som Kristoffer faktisk tok et aktivt skritt for å forsøke å stoppe iom at han i 2021 sendte en mail til produksjonsselskapet. Det er vel kommet ganske tydelig fram, til og med i vitneavhør er med Narve, at brødrene ikke ønsket at dette skulle komme fram i media og bli offentlig kjent. Det er mye skam knyttet til det å være offer for vold. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (25 minutter siden):

Hvorfor trakk ingen i nødbremsen på et mye tidligere tidspunkt?

Hvem "ingen" er det du tenker på?

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gilja skrev (På 6.4.2025 den 12.44):

Hvis han Gjert bare kunne tre til side når barna ikke ville ha ham til trener lenger. Respektert deres valg, latt dem få space. Så hadde ikke denne saken og offentlige skittentøyvasken skjedd. At han ikke fatter det, er meg en gåte. Det er nesten live selvskading.

Så enig, så enig. At han fortsatte å trene Gilje N er nå en ting, men at han da samtidig ropte i media om at han ble urettferdig behandlet da han ikke fikk akkreditering til konkurranser var jo bare idiotisk. Han burde og skulle ha respektert barna sines ønske om space.  Har lest i forbindelse med rettssaken hvor han sier "at når jeg blir utfordret til krig, så kriger jeg, sånn er jeg skrudd sammen".  Tenk om han hadde vært litt mer ydmyk...

• Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt vond smak i munnen helt siden jeg så serien, det var *mye* jeg reagerte på. Som barn fra et voldelig hjem selv. Og nå blir det bare bekreftet mer og mer at magefølelsen min stemte. Jeg orket ikke se alt, og skjønte ikke at alle synes den serien var så hyggelig. Føler med alle barna. 

• Liker 6
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...