Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Brødrene Ingebritsen i kronikken de skrev om "sin historie" med faren og oppveksten: " Nå vil vi gå videre og håper familien kan få ro"

Også brødrene Ingebrigtsen: lager en ny dokumentar serie hvor vi følger dem tett, med flere referanser til rettsaken.

Hm.

Endret av miaw
  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Chupacabra skrev (På 6.4.2025 den 9.46):

Da er det vel også usannferdig å påstå at Gjert har gjort noe som helst straffbart.

Lynsjemobben på KG har forhåndsdømt ham i lang tid nå.

Ekspander  

Det er vel ingen som vet om det kan straffes etter loven før dommerne har sagt sitt. Det mange har meninger om er at det som har kommet fram til nå er langt forbi det vi synes er ok og akseptabel oppførsel av en far. Så kan de som vil selvfølgelig være uenig. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miaw skrev (På 6.4.2025 den 13.22):

Brødrene Ingebritsen i kronikken de skrev om "sin historie" med faren og oppveksten: " Nå vil vi gå videre og håper familien kan få ro"

Også brødrene Ingebrigtsen: lager en ny dokumentar serie hvor vi følger dem tett, med flere referanser til rettsaken.

Hm.

Ekspander  

Og så? De ville ha ro rundt spekulasjonene rundt forholdet til faren. Ikke ro i forhold til eget liv. Den serien som lages nå har de jo full kontroll over selv. I tillegg sendes den på betal-TV, ikke på statskanalen. Som faktisk utgjør en gedigen forskjell. 

• Liker 16
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (På 6.4.2025 den 11.33):

Det tenker jeg er veldig lett for oss å si, fra sidelinjen. Gjert har sikkert også vært drivkraften bak mye av logistikken og det forretningsmessige tilknyttet "familiebedriften". Da oppleves det kanskje som et svik?

Etter min mening skulle denne rettsaken gått for lukkede dører. Dette familiedramaet kommer til å hjemsøke dem i fremtiden. En ting er akkurat nå, når gullvinnerne har Prime på slep og fremdeles er relevante, men som alt annet har også de en utløpsdato hva gjelder sportslig suksess. Da er det dette mediesirkuset barna og barnebarna vil sitte igjen med.

Ekspander  

Det som er viktig å huske her er at alle slike saker normalt går for åpen rett. Det å la den gå for lukket rett hadde vært å gjøre en endring fra det som er standard for familievold. Og jeg tenker at for barna, uansett resultat, så er det helt klinkende klart hva som ble sagt i retten, og de slipper spekulasjoner i etterkant. Jeg kan godt forstå de ønsker åpen rett. Spekulasjoner og omtale hadde det blitt uansett. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele saken er dypt tragisk. Det er et karakterdrap på Gjert hvor han selv heller bensin på bålet. Familien blir fullstendig ødelagt for all fremtid.  Jeg tenker at nå har de voksne barna en felles fiende og da står de sammen, ingenting er så samlende som ytre trusler. 

Innen ti år har vi garantert fått flere versjoner av saken og minst en skilsmisse(eller flere) i yngre eller den eldre generasjon.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulven skrev (På 5.4.2025 den 20.40):

Tror du ikke faren ville ha protestert i retten hvis Kristoffer hadde fremlagt en kontrakt som ikke er reel?

Ekspander  

Farens forsvarer har bekreftet at kontrakten er reell.

Endret av Jentainord
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (På 6.4.2025 den 1.15):

Er det ikke litt rart datteren husker fine stunder i familien også, men Jacob husker ingen fine stunder noen gang. Men de ville ha tilbake Gjert som far, men hvorfor, om det bare var mishandling han drev med? Skjønner ikke saken og den burde ikke vært offentlig.

Hørte brødrene og deres koner som har egen serie, vil filme fra rettssaken.

Ekspander  

Synes jeg ikke er rart i det hele tatt. Det fremstår som om datteren er favorittbarnet og den eneste han angrer litt på å ha vært jævlig mot, selv om han bagatelliserer handlingene. Guttene har han bare forakt og stygge ord å si om.

Japp skrev (På 6.4.2025 den 6.57):

Ikke rart når man vet hvordan negative opplevelser setter seg i en barnekropp. Heller ikke rart når man leser forskjellen på det G har fortalt på hvert tiltalepunkt. Han avviser blankt alle tiltalepunkt som går på hva han har gjort mot J. Han kan ikke huske noe av det og presterer også å si at J har livlig fantasi. På punktene mot søsteren husker han ting annerledes enn det søsteren gjør, og han bagatelliserer sin rolle i det, men han husker likevel en del av situasjonene. Det er tydelig at G ser på J som en større plage en søsteren.

At de ville ha han som far og ikke trener var kanskje et håp om at han som kun far kunne være mer som en far skal være. Det er heller ikke uvanlig at barn håper foreldre som ikke har behandlet dem godt skal innse hva de har gjort, si unnskyld, og reparere relasjonen.

Ekspander  

Nettopp.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (På 6.4.2025 den 10.10):
Ekspander  

LivEinar skrev (På 6.4.2025 den 10.21):

Tankevekkende sitater fra artikkelen fra i dag som @Kardemommete viser til (mine uthevinger): 

«Senere i opptaket kommer det noe Nettavisen kjenner til at etterforskerne har notert seg:
– Det er ikke første gang dette skjer, sier Tone videre.
– Det er hundrede gangen, svarer Henrik.
Jeg har vært så opptatt av å dekke over, påpeker Tone, før hun etter hvert i krangelen sier:
– Det kommer til å ende i tragedie. Jeg har ikke beskyttet NN (datteren) nok. Jeg gjør ikke annet enn å beskytte alle mot ham (Gjert). Dette er en vanskelig sak, ting kommer aldri til å bli som før.»

Ekspander  

Ut fra denne artikkelen og disse sitatene, kan jo bare ikke Tone vitne.....! Det vil bli helt feil uansett hva hun sier. Enten må hun lyve, støtte Gjert videre, og finne på en god historie om hvorfor hun sa som hun gjorde i disse opptakene. Eller hun må utdype disse utsagnene fra opptaket, velge å støtte barna og ikke Gjert, og da igjen vil vel strengt tatt hun måtte forholde seg til at hun ikke har avverget noe skadelig/straffbart.

Jeg håper virkelig at Tone stiller i vitneboksen, men jeg tviler sterkt på at hun kommer til å stille.....

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miaw skrev (På 6.4.2025 den 13.22):

Hm.

Ekspander  

Alle fikk vel med seg hvor mye det ble spekulert i media og ellers i landet på hvorfor de brøt med faren, før kronikken? Og dette førte til at all fokus ble på dette, og konflikten med Narve, og mindre på løping. Så at de gjorde et forsøk på å forklare sin side og få slutt på spekulasjoner etter farens stunt i media med å framstille seg selv som ett offer, er vel ikke rart. 
At de ikke fikk lagt lokk på dette fordi politiet begynte å etterforske saken, er vel neppe slik de egentlig så for seg det skulle bli. 
At de nå ønsker å få en serie som viser en annen side av familiene deres, skjønner jeg veldig godt. De sier den gamle serien gir dårlige følelser, hvorfor ikke få ut noe som de kan føle retter opp dette? De er en familie vi følger med på, og vi liker helt tydelig å underholdes av de. La disse guttene få styre sitt eget narrativ istedetfor faren, for de som vil se mer av de, uten å sette alt i sammenheng med penger. Selv om de selvfølgelig (likt alle andre kjente) bruker kjendisstatus for å få lønn i varierende grad. Er det ikke slik det fungerer når man er kjendis? Hadde jeg vært verdens beste løper hadde jeg gjort det samme, for penger, fordi jeg kunne. MEN det betyr ikke at jeg hadde anklagd mine foreldre på falske grunnlag for penger og erstatning eller oppmerksomhet. Her må vi holde tunga rett i munnen. Den erstatningen de kan få fra faren er så symbolsk som det kan bli. Penger på denne serien ville de tjent uavhengig av rettssak. Og de har vel alle nok til salt i grøten og vel så det, uten å angripe en uskyldig far for å sko seg på det.

Barns lojalitet til sine foreldre strekker seg som oftest altfor langt, det viser seg hele tiden. Når 5 av 6 myndige barn forteller om en vanskelig oppvekst så tror jeg på de, hvordan kunne jeg gjort noe annet? Og jeg synes det er fryktelig tøft av de å ta en slik kamp, for den må gjøre vondt. Der er en mamma de alle snakker godt om, på tross av hennes manglende beskyttelse. Hva skal de ha å vinne her? De blir daglig hetset i kommentarfelt, noe som startet lenge før politiet opprettet saken. Tror dere ikke de skjønte at dette kunne skape mindre popularitet blandt folk? Men de tar dette på tross av alle disse og flere faktorer. Det sier sitt.

Jeg hadde gått under om jeg sto i en slik sak med min far, og så skulle hele norges sosiale media bestås av stygge kommentarer som gikk direkte på meg som person. Ville ikke byttet plass! Uavhengig av dyre biler og hus, vel unt når man har prestert på deres nivå. Samme hvem som har trent de.

Endret av Jentainord
  • Liker 18
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 6.4.2025 den 21.21):
Ekspander  

Jeg syns at denne artikkelen bagatelliserer og tar bare for seg det han vil fra rettssaken, for eksempel: 

IMG_6001.thumb.png.b69fad1b87fff7e8e4b4d4b4cbf9d00a.png

Her plukker Jan Bøhler ut det han har lyst å rette fokus på (ja det er klart han har lov til det i sitt innlegg, men det blir for snevert i mine øyne), og lar være å nevne de mer alvorlige hendelsene som har kommet opp i løpet av disse første ukene i retten.

For meg blir det tydelig at han, som mange andre, ikke evner eller ønsker å forstå hva sakens kjerne gjelder, samtidig som han poengterer det selv på slutten av innlegget:

Vi trenger mer og klarere foreldreansvar i dagens samfunn, ikke mindre. Noe helt annet er det å skape en vedvarende frykt-situasjon med vold og trusler rundt seg. 

Denne rettssaken handler ikke om at Gjert er en klar og tydelig forelder. Denne rettssaken handler jo nettopp om at han i følge sine barn HAR skapt en vedvarende fryktsituasjon med vold og trusler rundt seg..... Virker som at Bøhler har slengt med denne setningen bare for å kunne vise til at han har nevnt det, mens hele innlegget ellers virker å handle om at han mener at Gjert bare har vært en tydelig far som ut av kjærlighet har satt regler for barna sine.....

• Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soro123 skrev (På 7.4.2025 den 6.34):

Jeg syns at denne artikkelen bagatelliserer og tar bare for seg det han vil fra rettssaken, for eksempel: 

Her plukker Jan Bøhler ut det han har lyst å rette fokus på (ja det er klart han har lov til det i sitt innlegg, men det blir for snevert i mine øyne), og lar være å nevne de mer alvorlige hendelsene som har kommet opp i løpet av disse første ukene i retten.

For meg blir det tydelig at han, som mange andre, ikke evner eller ønsker å forstå hva sakens kjerne gjelder, samtidig som han poengterer det selv på slutten av innlegget:

Vi trenger mer og klarere foreldreansvar i dagens samfunn, ikke mindre. Noe helt annet er det å skape en vedvarende frykt-situasjon med vold og trusler rundt seg. 

Denne rettssaken handler ikke om at Gjert er en klar og tydelig forelder. Denne rettssaken handler jo nettopp om at han i følge sine barn HAR skapt en vedvarende fryktsituasjon med vold og trusler rundt seg..... Virker som at Bøhler har slengt med denne setningen bare for å kunne vise til at han har nevnt det, mens hele innlegget ellers virker å handle om at han mener at Gjert bare har vært en tydelig far som ut av kjærlighet har satt regler for barna sine.....

Ekspander  

Godt skrevet. Jeg er helt enig med deg. 

Er det noe jeg har fått med meg ved å lese oppdateringer fra rettssaken og hørt oppsummeringspodcaster, så er det at Gjert er kontrollerende, truende, egoistisk og vil ha alt på sin måte. Bare den kontrakten med 18-årige Kristoffer er jo helt bak mål, den sier så mye om den som har skrevet den.

Å bagatellisere et regime som til nå 3 av 7 barn har beskrevet, er å svikte barn. Jeg håper det sitter andre barn der ute nå som har levd i noe tilnærmet -for vi vet at de finnes- og føler at de er en del av den kampen søsknene Ingebrigtsen står i. Jeg heier på alle og enhver! 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forbløffende for meg hvor mange voksne mennesker som forkynner Gjerts væremåte i diverse nettfora. Spesielt kommentar-delen under Nettavisens artikler på FB er jo en masteroppgave verdt i projisering, forsvar og ansvarsfraskrivelse i seg selv.

Da snakker jeg ikke om folkene som skriver 'jeg avventer dom', men heller de som klasker til med 'Gjert har ikke gjort noe galt, ungene tar feil, utakknemlige fjols! Kristoffer lyver og vil ha penger!' osv.

Det må være enormt mange barn der ute som har blitt behandlet enormt røft av disse folkene. Uff. Man skylder da ikke på en 15-åring for vold begått mot henne og kaller det løgn når hun frivillig drar på fosterhjem.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soro123 skrev (På 7.4.2025 den 6.34):

Ekspander  

Leste bøhler litt annerledes. Slik jeg leser det, syns han det blir for mye fokus på slike bagateller i rettssaken, og han frykter at det kan sette seg en oppfatning blant foreldre om at det blir feil å ha regler og grenser for barna sine. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra TV2:

"Mandag begynner den tredje uken av rettssaken mot Gjert Ingebrigtsen (59). Han ankom rettsbygget i Sandnes klokken 08.45, et kvarter før retten settes. Sammen med ham inn i retten gikk kona Tone Ingebrigtsen (55).

Kona, som ikke har forklart seg for politiet, men som er ventet å skulle vitne en hel dag i retten senere, har ikke vært inne i rettslokalet de første to ukene. Hun har imidlertid levert lunsj til ektemannen utenfor retten mange dager.

Ved døren til rettssalen pekte Gjert Ingebrigtsen rundt og forklarte kona hvor dommerne sitter, og hvor han selv sitter."

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  Bacteria skrev (På 7.4.2025 den 7.17):

Leste bøhler litt annerledes. Slik jeg leser det, syns han det blir for mye fokus på slike bagateller i rettssaken, og han frykter at det kan sette seg en oppfatning blant foreldre om at det blir feil å ha regler og grenser for barna sine. 

Ekspander  

Hvis vi bytter ut ordet "rettssaken med "media"  var det slik jeg også leste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filip Mangen Ingebrigtsen vitner nå. Sitat fra Stavanger Aftenblad: 

«– Er du kjent med vold mot Jakob, spør Kvernenes.

– Ja.

– Kan du fortelle om noen konkrete eksempler?

– Ja. Det som har brent seg fast er en gang Jakob skal ha gjort noe på skolen. Det er en vanlig dag ute, men plutselig så står Gjert og skriker Jakob opp i ansiktet. Han står og skriker "løgner" og "slutt å lyve". Jeg ble sjokket. Forsto ingenting. Jeg gikk bort og spurte om hva som skjer. Da fikk jeg bare beskjed om å holde meg unna, sier 31-åringen.

Han sier videre at Jakob den gangen ble slått i hodet.

– Kan du beskrive hvordan disse slagene var, spør Kvernenes.

– Han ble slått i siden, svarer vitnet.

– Hvem var det som slo?

– Det var Gjert som slo.

– Kan du huske hvor mange slag?

– Det pågikk ganske lenge. Det var mest skriking og kjefting. Og slag. Det var en del. Jeg ble redd. Det var relativt kraftige slag, men han ble jo stående, sier vitnet.

– Gjorde Jakob noe?

– Det eneste han gjorde var å nekte for at han løy. Og så forsøkte han på et tidspunkt å beskytte hodet. Ellers så han bare ned i bakken og sto i ro.

– Var det andre til stede da dette skjedde, spør Kvernenes.

– Ja. Det var jo en vanlig ettermiddag, så jeg mener at det var flere av oss barn som var der.

Vitnet sier at han der og da syntes hendelsen var veldig skummel.

– På en måte angrer jeg på at jeg ikke sto mer opp for Jakob, men så var det vel en frykt for at dette skulle snu over på meg. Vi skulle ikke blande oss, sier vitnet som er sju år eldre enn Jakob.

Etterpå var alt som "normalt".

– Dette var ikke noe vi snakket om, sier Filip Mangen Ingebrigtsen.

Hendelsen vitnet nettopp har forklart seg om er en av hendelsene som er beskrevet i tiltalen mot Gjert Ingebrigtsen.»

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/637zvr/ingebrigtsen-rettssaken-dag-9

• Liker 7
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivEinar skrev (På 7.4.2025 den 8.15):

Filip Mangen Ingebrigtsen vitner nå. Sitat fra Stavanger Aftenblad: 

«– Er du kjent med vold mot Jakob, spør Kvernenes.

– Ja.

– Kan du fortelle om noen konkrete eksempler?

– Ja. Det som har brent seg fast er en gang Jakob skal ha gjort noe på skolen. Det er en vanlig dag ute, men plutselig så står Gjert og skriker Jakob opp i ansiktet. Han står og skriker "løgner" og "slutt å lyve". Jeg ble sjokket. Forsto ingenting. Jeg gikk bort og spurte om hva som skjer. Da fikk jeg bare beskjed om å holde meg unna, sier 31-åringen.

Han sier videre at Jakob den gangen ble slått i hodet.

– Kan du beskrive hvordan disse slagene var, spør Kvernenes.

– Han ble slått i siden, svarer vitnet.

– Hvem var det som slo?

– Det var Gjert som slo.

– Kan du huske hvor mange slag?

– Det pågikk ganske lenge. Det var mest skriking og kjefting. Og slag. Det var en del. Jeg ble redd. Det var relativt kraftige slag, men han ble jo stående, sier vitnet.

– Gjorde Jakob noe?

– Det eneste han gjorde var å nekte for at han løy. Og så forsøkte han på et tidspunkt å beskytte hodet. Ellers så han bare ned i bakken og sto i ro.

– Var det andre til stede da dette skjedde, spør Kvernenes.

– Ja. Det var jo en vanlig ettermiddag, så jeg mener at det var flere av oss barn som var der.

Vitnet sier at han der og da syntes hendelsen var veldig skummel.

– På en måte angrer jeg på at jeg ikke sto mer opp for Jakob, men så var det vel en frykt for at dette skulle snu over på meg. Vi skulle ikke blande oss, sier vitnet som er sju år eldre enn Jakob.

Etterpå var alt som "normalt".

– Dette var ikke noe vi snakket om, sier Filip Mangen Ingebrigtsen.

Hendelsen vitnet nettopp har forklart seg om er en av hendelsene som er beskrevet i tiltalen mot Gjert Ingebrigtsen.»

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/637zvr/ingebrigtsen-rettssaken-dag-9

Ekspander  

Jeg vil tro at det er helt umulig å ikke dømme Gjert når det nå er vitner til flere av hendelsene han er tiltalt for. Når Jakob var 8 år, så var Filip 14-15, da har man hukommelsen utviklet.

At Gjert ikke finnes ydmyk eller beklager, vil jeg tro gjør en evt dom hardere enn om han la seg litt flat. 

Om moren ikke forklarer seg så er det i mitt hodet et bevis på at det ikke vil gagne Gjert, iom at hun står ved hans side. Om barna løy ville hun nok vært tydelig. 
Tror opptakene er sterke bevis på hennes oppfatning av saken.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står en av sønnene og forteller om fysisk vold, Men dette er vel normalt blant folk med nordnorsk avstamming, Normal barneoppdragelse, ikke så farlig, burde vært holdt for lukkede dører og nødvendig for å bli en verdens beste løpere ?

Og sikkert nødvendig for brødrene for å tjene penger på TV serien sin ? 

Eller ?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...