Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Man trenger da ikke ha ond intensjon for å utføre vold og mishandling. 

Nei, men man må mangle vesentlig innsikt og empati i offerets opplevelse av det. Det er ingen «menneskerett « å diktere og mishandle . 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
lurker skrev (1 time siden):

Det er kort fortalt evnen til å se seg selv utenfra og andre innenfra.

Altså klare å se hvordan handlingene dine og ordene sine ser ut utenfra, og hvordan de kan kjennes inni andre personer.

Står mer om det her: https://sml.snl.no/mentalisering

Jeg synes Gjert i sine vitnemål har vist liten evne til å forstår at selv om handling X føles grei for ham, så kan det hende at det for den andre personen føles veldig ugreit.

Han har også vært veldig bastant på at han vet hva andre tenker i visse situasjoner. For eksempel det at eneste grunnen til at Kristoffer syntes det var vanskelig å få et søsken, måtte være at det ble mindre arv. Og at Jakob nok satt hjemme og jublet mens Henrik var hos Gjert og fortalte ham at de ville si ham opp som trener.

Syns han driver med projeksjon i utstrakt grad. Han konkurrerer mer med sønnene sine, derfor er han mer uforsonlig mot dem. Da de har blitt både bedre , flottere , snillere og mer suksessfull enn han selv. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er ikke normalt at en far vil gjøre livet til barna sine vanskelig fordi barna ikke vil ha han som trener lenger,men vil ha han som far (ref opptak)

Det er ikke normalt å si at en av barna (J) ikke har rett til å fortsette som idrettsutøver etter de har brutt med han som trener

Det er ikke normalt å mene at en samtale med et av barna (H), er provosert og rigget.

Det er ikke normalt å gi barna sine dårlig samvittighet ved å bryte som trener med å si at da blir jeg arbeidsledig, da har jeg ingenting. 

Det er ikke normalt å beskylde barna for karakterdrap fordi de ikke ønsker far som trener lenger.

Det er ikke normalt av en far å prøve bortforklare slag med håndkle i ansiktet, med å si at datteren har en hudsykdom. 

Det er ikke normalt at en far sitter å rister på hodet og blir irritert når barna forteller sin opplevlse av barndommen. 

Det er ikke normalt å si at er av barna dine har livlig fantasi når han snakker om vonde hendelser fra barndommen. 

Det er ikke normalt å overhodet ikke ta innover seg barnas opplevelse av barndommen. 

Det er ikke normalt å stort sett komme med dårlig karakteristikker av barna sine.

Det er ikke normalt å ha en så rigid skriftlig kontrakt på at et barn får bruke en bil. Selv om noen av punktene er ok, så er det noe med hele opplevelsen av den kontrakten.

Det er ikke normalt at man ikke har mulighet til å begå en liten "feil" før nøklene inndras, og at det er faren som ved tvil har siste ord.

Det er ikke normalt å mene at det er barna som har presset far og vært ufine i følge far, samtidig som man ser en slik type kontrakt. 

Jeg kunne fortsatt med mange flere ting som ikke er normalt. Det som derimot ER normalt er barnas behov for rettferdighet for dårlig behandling i barndommen. Nå er de voksne, mange med egne barn, noe som kan gjøre at de forstår enda bedre hvilken dårlig behandling de har opplevd i sin egen barndom.

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 24
Skrevet
Japp skrev (28 minutter siden):

Det er ikke normalt at en far vil gjøre livet til barna sine vanskelig fordi barna ikke vil ha han som trener lenger,men vil ha han som far (ref opptak)

Det er ikke normalt å si at en av barna (J) ikke har rett til å fortsette som idrettsutøver etter de har brutt med han som trener

Det er ikke normalt å mene at en samtale med et av barna (H), er provosert og rigget.

Det er ikke normalt å gi barna sine dårlig samvittighet ved å bryte som trener med å si at da blir jeg arbeidsledig, da har jeg ingenting. 

Det er ikke normalt å beskylde barna for karakterdrap fordi de ikke ønsker far som trener lenger.

Det er ikke normalt av en far å prøve bortforklare slag med håndkle i ansiktet, med å si at datteren har en hudsykdom. 

Det er ikke normalt at en far sitter å rister på hodet og blir irritert når barna forteller sin opplevlse av barndommen. 

Det er ikke normalt å si at er av barna dine har livlig fantasi når han snakker om vonde hendelser fra barndommen. 

Det er ikke normalt å overhodet ikke ta innover seg barnas opplevelse av barndommen. 

Det er ikke normalt å stort sett komme med dårlig karakteristikker av barna sine.

Det er ikke normalt å ha en så rigid skriftlig kontrakt på at et barn får bruke en bil. Selv om noen av punktene er ok, så er det noe med hele opplevelsen av den kontrakten.

Det er ikke normalt at man ikke har mulighet til å begå en liten "feil" før nøklene inndras, og at det er faren som ved tvil har siste ord.

Det er ikke normalt å mene at det er barna som har presset far og vært ufine i følge far, samtidig som man ser en slik type kontrakt. 

Jeg kunne fortsatt med mange flere ting som ikke er normalt. Det som derimot ER normalt er barnas behov for rettferdighet for dårlig behandling i barndommen. Nå er de voksne, mange med egne barn, noe som kan gjøre at de forstår enda bedre hvilken dårlig behandling de har opplevd i sin egen barndom.

Godt oppsummert 👏👏👏

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (18 timer siden):

"Jeg vil så gjerne si unnskyld men jeg vet ikke hva jeg skal si unnskyld for...."

Cry me a river.

"Det skjedde ikke.

Og om det skjedde var det ikke så ille.

Og var det ille så var det ikke så farlig......."

Denne «loven» ble det referert til tidligere også. Noen som har hele regla? 

Skrevet
lin skrev (6 minutter siden):

Denne «loven» ble det referert til tidligere også. Noen som har hele regla? 

IMG_4482.jpeg

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Istapp skrev (På 2.4.2025 den 8.42):

Slik arbeidslivet er nå, så er det ikke bare bare å finne jobber. Selv de som er i 40-årene blir aldersdiskriminert ved jobbsøking. Og alvorlig talt - har egentlig disse sønnene tenkt, vurdert og sett konsekvensene av spesielt kronikken sin. Etter det som har kommet fram i retten til nå, så la kronikken mellom linjene frem et helt annet og langt alvorligere bilde. Nå er det jo ikke sønnene og datteren som har stilt faren til retten, men det er deres fortelling som har ført til at politiet tok ut tiltale. 

Temperaturen og dynamikken har G fått fra sin oppvekst i nord, den har de hatt i familien og slik J og E snakker sammen i den nye serien, men også som vi har sett sønnene både kan provosere frem sinne hos G eller at de kan snakke stygt og nedlatende seg i mellom, er egenskaper de har alle mann. 

Samtlige nordlendinger bør, dersom G blir dømt, avvennes sitt temperament, ordbruk og direktehet. Hvis ikke blir retten full av saker - køene kan bli uhorvelig lange i påvente av rettsaker. Denne saken viser vei for en terskelverdi som er langt lavere enn påtalemyndighet har vist før. Langt mer alvorlige og graverende voldssaker er blitt henlagt.

Tone har jobb, og Gjert kan selvsagt også finne seg en logistikkjobb mtp sin lange erfaring. I tillegg har de mange mange millioner på bok i firmaet sitt, som gjør at de kan leve på avkastningen. Det er ingen menneskerett å ha hus i Spania og en diger enebolig når man er 3 personer i en husholdning, men det er klart at det er vanskelig å endre livsstil når man er vant til et høyt forbruk. Hvor mange i arbeidsfør alder kan flytte til Spania uten å ha jobb? Om man ikke får jobb, kan NAV hjelpe både med veiledning og økonomisk støtte. Om Gjert hadde vært smart, hadde han ikke deltatt i podcasten til Abid. Artikkelen var et direkte tilsvar til hans deltakelse der. Uten den, hadde de ikke vært i dagens situasjon, og han hadde sannsynligvis ikke vært tiltalt for mishandling i nære relasjoner i dag. Men sånn er det nå, og han må ta en stor del, om ikke alt, av ansvaret for dagens situasjon.

• Liker 18
  • Nyttig 9
Skrevet
sminkebord skrev (På 1.4.2025 den 4.32):

Hvilken nyhetsside følger dere saken på? Liker å lese mest mulig detaljerte oppdateringer. Ser det er litt variabelt hva som deles. Hvilken gratis avis deler mest? Kanskje fælt å ville ha mest mulig detaljer, men vil ha et best mulig bilde av saken. Veldig trist sak, og jeg håper «barna» vinner!  

Forstår hva du mener, men egentlig er det vel ingen vinnere i denne triste familiesagaen…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Orly skrev (18 timer siden):

Nå må du gi deg, det handler ikke om å være feilfri, det handler om å ikke gjøre noe som er i mot Norges lover. Men ja enig forsvarerne går over stokk og stein for å ikke innse realitetene og at Gjert har gått langt over det som er normalt. Man er ikke feilfri fordi man ikke er voldelig mot egne barn 

Uansett hva en forsvarer tenker i sitt stille sinn, er jobben hans/ hennes å prøve ut om påstandene holder, eller så tvil. Det er ikke egne, personlige meninger som forfektes., trodde alle var klar over dét.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Japp skrev (4 timer siden):

Fysisk vold er ulovlig.

Hva som er normalt eller ei, er vel ikke tema? Det er normalt å ha skilte foreldre, å ha en psykisk lidelse har blitt ganske normalt..., å prøve dop er ikke så unormalt. . Det er utbredt med mobbing. Det er faktisk normalt...vil jeg si. Ingenting av det er nødvendigvis bra, men det er ikke unormalt.

Dette er jo ikke et realityshow, men en rettsak der Gjert er tiltalt etter straffeloven.. Er det straffbart å kjøpe bil med strenge betingelser til en 18 åring?? Feil ble jo begått, og bilen ble aldri solgt uten at jeg skjønner greia med denne bilen.

Jeg har hatt regler til ungdom uten å kjøpe bil med betingelser. De hadde bare regler. Ferdig. ...

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Mollami skrev (1 time siden):

Uansett hva en forsvarer tenker i sitt stille sinn, er jobben hans/ hennes å prøve ut om påstandene holder, eller så tvil. Det er ikke egne, personlige meninger som forfektes., trodde alle var klar over dét.

Eh nå snakker vi om Forsvarerne i tråden her da, ikke om Gjert sin forsvarer. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Mooza skrev (13 minutter siden):

Fysisk vold er ulovlig.

Hva som er normalt eller ei, er vel ikke tema? Det er normalt å ha skilte foreldre, å ha en psykisk lidelse har blitt ganske normalt..., å prøve dop er ikke så unormalt. . Det er utbredt med mobbing. Det er faktisk normalt...vil jeg si. Ingenting av det er nødvendigvis bra, men det er ikke unormalt.

Dette er jo ikke et realityshow, men en rettsak der Gjert er tiltalt etter straffeloven.. Er det straffbart å kjøpe bil med strenge betingelser til en 18 åring?? Feil ble jo begått, og bilen ble aldri solgt uten at jeg skjønner greia med denne bilen.

Jeg har hatt regler til ungdom uten å kjøpe bil med betingelser. De hadde bare regler. Ferdig. ...

Det er ikke kun fysisk vold som ulovlig. Psykisk vold er også ulovlig. Og det er flere forklaringer i retten som beskriver både fysisk og psykisk vold.

Uansett om han blir dømt eller ikke, så er det for meg helt klart at barna ikke har hatt noe særlig god barndom. Etter at G har slått søsteren med håndkle så topper det seg for brødrene og de ønsker ikke han som trener lenger. G sin reaksjon er sinne og bebreidelse på barna, og han sier han trolig ikke vil ha kontakt med løpebrødrene etter bruddet  og at han "sikkert kommer til å ha hevntanker resten av mitt liv"! Han vil ikke være med på forslaget fra H om å komme med en felles uttalelse til pressen etter bruddet, men er illsint på barna sine og alt er dems feil. Om retten ikke finner bevis for straffbare forhold, så forstår jeg uansett hvorfor barna har brutt kontakt både med far og trener G. Det er ingen som ønsker en slik giftig person i livet sitt.

• Liker 5
  • Nyttig 16
Skrevet
Fotballfluen skrev (3 timer siden):

Tone har jobb, og Gjert kan selvsagt også finne seg en logistikkjobb mtp sin lange erfaring. I tillegg har de mange mange millioner på bok i firmaet sitt, som gjør at de kan leve på avkastningen. Det er ingen menneskerett å ha hus i Spania og en diger enebolig når man er 3 personer i en husholdning, men det er klart at det er vanskelig å endre livsstil når man er vant til et høyt forbruk. Hvor mange i arbeidsfør alder kan flytte til Spania uten å ha jobb? Om man ikke får jobb, kan NAV hjelpe både med veiledning og økonomisk støtte. Om Gjert hadde vært smart, hadde han ikke deltatt i podcasten til Abid. Artikkelen var et direkte tilsvar til hans deltakelse der. Uten den, hadde de ikke vært i dagens situasjon, og han hadde sannsynligvis ikke vært tiltalt for mishandling i nære relasjoner i dag. Men sånn er det nå, og han må ta en stor del, om ikke alt, av ansvaret for dagens situasjon.

Er du utnevnt som dommeren? Her var det mange konklusjoner du kommer med. Løsninger på det meste! 

• Nyttig 7
Skrevet
Istapp skrev (14 minutter siden):

Er du utnevnt som dommeren? Her var det mange konklusjoner du kommer med. Løsninger på det meste! 

Hva spesifikt var du uenig med i innlegget du refererte ovenfor?

Er det ikke mest fakta der?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva mener ekkokammeret her inne om denne saken:

https://www.advokatbladet.no/fengselsdom-nodverge/domt-til-fengsel-for-a-ha-truet-gutt-som-mobbet-sonnen/225108

Rettferdig dom? Faren mener han beskyttet sønnen. G mener har har fulgt opp og ivaretatt sine barn, sågar mener han at han kanskje har vært overbeskyttende og har hatt regler for å vite hvor barna var.

Dette er ingen avsporing, da dette er en dom som foreligger og hvor diskusjonen i G saken har vært rundt hvilket nivå man mener er normal rettspraksis og om saken har normal ressursbruk gitt lignende saker.

• Liker 3
Skrevet
lurker skrev (1 minutt siden):

Hva spesifikt var du uenig med i innlegget du refererte ovenfor?

Er det ikke mest fakta der?

Nei, det var spørsmål og besvarelser på spørsmålene av samme forfatter eller "dommer".

• Liker 1
Skrevet
Istapp skrev (1 time siden):

https://www.advokatbladet.no/fengselsdom-nodverge/domt-til-fengsel-for-a-ha-truet-gutt-som-mobbet-sonnen/225108

Rettferdig dom? Faren mener han beskyttet sønnen. G mener har har fulgt opp og ivaretatt sine barn, sågar mener han at han kanskje har vært overbeskyttende og har hatt regler for å vite hvor barna var.

Dette er ingen avsporing, da dette er en dom som foreligger og hvor diskusjonen i G saken har vært rundt hvilket nivå man mener er normal rettspraksis og om saken har normal ressursbruk gitt lignende saker.

Jeg kjenner ikke til den saken, ut over noen overskrifter her og der.

Men generelt tenker jeg at man ikke kan ta loven i egne hender i slike situasjoner, så at han dømmes er vel helt innafor?

Samtidig at det er ogsp innafor det retten sier med berettighet harme, som reduserer straffen i forhold til om han bare hadde truet dem ut av det blå.

Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til med å trekke frem denne saken, som jo mildt sagt må sies å være en helt annen sak enn den vi følger her.

• Liker 5
  • Nyttig 10
Skrevet

Det snakkes om at barn kan tilgi. Ja, det kan man. Velge å se framover, gjøre det beste ut av situasjonen. 

Min erfaring er imidlertid: 

Først av alt: Man tar seg sammen som voksen, men kroppen husker…

• den som har utøvd fysisk og psykisk vold mot deg, kommer i en annen posisjon når du er voksen,  og du håndterer det på et vis
  • men så kommer det situasjoner der du får flashbacks helt uten å være forberedt på det. For personen endrer ikke personlighet, men aggresjonen kan komme til uttrykk på annet vis når vedkommende blir eldre. Du opplever situasjoner med vedkommende som plutselig gir deg flashback til det som skjedde. Kroppen din husker det du selv har forsøkt å fortrenge..
  • du blir redd for at vedkommende skal være aleine med dine egne barn
  • og du tenker med gru på de dagene du skal være pårørende engang og holde hånden som slo deg som liten

Du blir egentlig aldri ferdig med det. 

Fordi fysisk og psykisk vold i nære relasjoner er så skadelig som jeg og mange andre beskriver, er det etter min mening beundringsverdig at guttene og jenten står fram. Jeg har det ikke godt når jeg leser hva de sier, jeg gjenopplever mye. Men jeg får og en bekreftelse på at det jeg selv opplevde var alvorlig og skadelig, og jeg håper det bidrar til at andre tør å stå fram. 

• Liker 5
  • Hjerte 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt. 

Sol, admin. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Mollami skrev (9 timer siden):

Forstår hva du mener, men egentlig er det vel ingen vinnere i denne triste familiesagaen…

Om det er vinnere i denne saken så er det voldsofre som forhåpentligvis tør å anmelde vold i nære relasjoner og føler en anerkjennelse for at det de har vært utsatt for ikke er greit og ei heller lov. At denne saken er høyprofilert kan komme andre voldsofre til gode da vold i nære relasjoner er noe som oppleves som skammelig, og ofte går vold i nære relasjoner under radaren fordi de som opplever det og da gjerne barn har en enorm lojalitet ovenfor sine foreldre.

Lojaliteten er medfødt, men så er det manipulering, redsel og frykten for å ikke bli trodd. Denne saken viser dog også hvor mange nedrige mennesker vi har rundt oss, som ikke innehar kunnskap eller forståelse for hvordan ubalansen i maktforhold og medfølgende lojalitet ovenfor omsorgspersoner kan utarte seg helt til man tør å si at nok er nok og tar kampen.

Victimblamingen Ingebrigsten-barna har blitt utsatt for gjør meg kvalm og forbannet. At andre går 50 år tilbake i tid for å legitimere denne type familieforhold er helt vannvittig og heldigvis har vi kommet lenger i dag. Jeg heier på ofrene uansett hvem de er. Vold i nære relasjoner er ikke en privatsak uansett hvem som begår volden!

Endret av K_mb
  • Liker 7
  • Nyttig 19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...