Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kygos skrev (33 minutter siden):

Vet ikke om noen lyver her, men partene sitter med ulike oppfatninger av det som har skjedd.  

Partene sier de har forskjelige oppfatninger. 

• Liker 2
Skrevet

Hørte nettopp på podcast episoden Gjert var i hos Abid og Nadja. Den ligger på Spotify. 
Veldig mange ord, men svært lite konkret. . De legger ( spesielt Nadja) ordene i munnen på Gjert og forstår ham ihjel. Legges stor vekt på samholdet i familien, det å alltid stille opp for hverandre. Gitt barna stor frihet, de reiste alene i utlandet i ung alder bl.a. ( kom frem at Gjert led tidligere av både fly og båt skrekk). 

Til slutt spør de ham om han kunne tenkt seg å si unnskyld til noen. Ja svarer Gjert, først og fremst til kona Tone. For hun bærer sårene til alle i familien. 
Det blir snakk om bryllupet til Jacob, og det faktum at far ikke er invitert. ( det utdypes ikke hvorfor) 
Nadja:«Har du lyst å si unnskyld til Jacob?».  
Gjert: « Ja, jeg har lyst å si unnskyld til mange mennesker  , men det er vanskelig å formulere en unnskyldning der du ikke vet punktet når ting gikk galt»
Nadja: «Jeg hører du har lyst til å gi en global unnskyldning til alle barna dine bla bla» og så legger hun ordene i munnen på ham igjen. Han er enig i det  men sier videre det er vanskelig for ham å si unnskyld fordi barna skal ha en unnskyldning for forskjellige ting (?). Noen savner pappaen sin på et område, andre på andre områder , det var et så voldsomt fokus på idrett at det aldri ble tid til refleksjon ( favoritt ordet hans tror jeg.. ) 

Helt til slutt sier han dog unnskyld til datteren, for at de  ikke var der for henne da hun trengte det mest. ( i i forbindelse med inngang til pubertet og det å finne sin egen identitet m.m )

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Psykiatriprofessor reagerer på kontrakten:

Sitat

– Kontrakten avspeiler manglende respekt for en 18-årings frihet

... 

– En kan vanskelig si at det er straffbart å skrive slike kontrakter, men det er ikke å anbefale dersom en ønsker å være venn med sine barn når de blir voksne. Å stille slike betingelser er helt feil og svært usunt. Ungdommer må få anledning til å feile De må gis frihet til å utforske verden på egne premisser. Det er ofte feil man lærer av, sier Larsen.

... 

Psykiatriprofessoren blir ofte brukt som sakkyndig i straffesaker og også saker som omhandler erstatning etter opplevd vold eller overgrep i nære relasjoner.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/1MbP4G/psykiatriprofessor-om-ingebrigtsen-kontrakt-ikke-aa-anbefale

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Zenhouse skrev (24 minutter siden):

Hørte nettopp på podcast episoden Gjert var i hos Abid og Nadja. Den ligger på Spotify. 
Veldig mange ord, men svært lite konkret. . De legger ( spesielt Nadja) ordene i munnen på Gjert og forstår ham ihjel. Legges stor vekt på samholdet i familien, det å alltid stille opp for hverandre. Gitt barna stor frihet, de reiste alene i utlandet i ung alder bl.a. ( kom frem at Gjert led tidligere av både fly og båt skrekk). 

Til slutt spør de ham om han kunne tenkt seg å si unnskyld til noen. Ja svarer Gjert, først og fremst til kona Tone. For hun bærer sårene til alle i familien. 
Det blir snakk om bryllupet til Jacob, og det faktum at far ikke er invitert. ( det utdypes ikke hvorfor) 
Nadja:«Har du lyst å si unnskyld til Jacob?».  
Gjert: « Ja, jeg har lyst å si unnskyld til mange mennesker  , men det er vanskelig å formulere en unnskyldning der du ikke vet punktet når ting gikk galt»
Nadja: «Jeg hører du har lyst til å gi en global unnskyldning til alle barna dine bla bla» og så legger hun ordene i munnen på ham igjen. Han er enig i det  men sier videre det er vanskelig for ham å si unnskyld fordi barna skal ha en unnskyldning for forskjellige ting (?). Noen savner pappaen sin på et område, andre på andre områder , det var et så voldsomt fokus på idrett at det aldri ble tid til refleksjon ( favoritt ordet hans tror jeg.. ) 

Helt til slutt sier han dog unnskyld til datteren, for at de  ikke var der for henne da hun trengte det mest. ( i i forbindelse med inngang til pubertet og det å finne sin egen identitet m.m )

"Jeg vil så gjerne si unnskyld men jeg vet ikke hva jeg skal si unnskyld for...."

Cry me a river.

"Det skjedde ikke.

Og om det skjedde var det ikke så ille.

Og var det ille så var det ikke så farlig......."

• Liker 16
  • Nyttig 7
Skrevet
Hallepalle2 skrev (13 minutter siden):

Har ikke abonnement, kan du gi et kort sammendrag? (Hvis du har tid og ork 🥰)

Essensen er dette sitatet:

"– En kan vanskelig si at det er straffbart å skrive slike kontrakter, men det er ikke å anbefale dersom en ønsker å være venn med sine barn når de blir voksne. Å stille slike betingelser er helt feil og svært usunt. Ungdommer må få anledning til å feile De må gis frihet til å utforske verden på egne premisser. Det er ofte feil man lærer av, sier Larsen.

Han reagerer også på den siste setningen i kontrakten, hvor det står at pappa har det siste ordet i tvilstilfeller.

– Det er ikke sikkert at en far alltid har rett. Det vet vel de fleste av oss av egen erfaring, sier han."

Dette er en professor i psykiatriprofessoren som ofte blir brukt som sakkyndig i straffesaker og saker som omhandler erstatning etter opplevd vold eller overgrep i nære relasjoner.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/1MbP4G/psykiatriprofessor-om-ingebrigtsen-kontrakt-ikke-aa-anbefale

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Hallepalle2 skrev (25 minutter siden):

Har ikke abonnement, kan du gi et kort sammendrag? (Hvis du har tid og ork 🥰)

Essensen står i sitatet. 

Skrevet

Nå tror jeg kanskje at det er noen som trenger å roe ned her.

Å true andre brukere og komme med så personlige kommentarer er virkelig ikke okay. Det er slik ekkokamre oppstår.

At noen nekter å høre på hvordan virkeligheten og insisterer på at den er helt anderledes enn den faktisk er, selv om alle med litt erfaring kunne ha fortalt dem noe annet.

• Nyttig 4
Skrevet

Å diskutere biter fra livene til Gjerts barn og ta stilling til hvor krevende (eller ikke) det har vært synes jeg er meningsløst. Det er ikke uforståelig at barn har innetider, det er ikke uforståelig at en far kan bli sint, det er heller ikke uforståelig og ulogisk at en 18 åring må signere et dokument som understreker et ansvar. 

Det man må se på er helheten. Og ikke minst den latente volden. Å vente på vold. Å være usikker på reaksjonene som kommer. Å leve med frykt. Det er alle de små tingene som gjør at en ikke føler frihet. Det er vold. Intet mindre. 

Om Gjert synes ungene har vært utakknemlige, late eller sure har ingenting med saken å gjøre annet enn at man forstår at han ikke har vanskelig for å gi ungene karakteristikker og snakke dem ned. Det kan jo være greit å legge seg på minne når man skal vurdere ungenes troverdighet. 

• Liker 13
  • Nyttig 13
Skrevet
Mintie skrev (25 minutter siden):

Nå tror jeg kanskje at det er noen som trenger å roe ned her.

Å true andre brukere og komme med så personlige kommentarer er virkelig ikke okay. Det er slik ekkokamre oppstår.

At noen nekter å høre på hvordan virkeligheten og insisterer på at den er helt anderledes enn den faktisk er, selv om alle med litt erfaring kunne ha fortalt dem noe annet.

Har ikke lest noen trusler jeg, kan du sitere de du svarer kansje? Er flere jeg er ekstremt uenig i, og som jeg er helt enig med. Så lenge vi har uenighet så blir det jo ikke et ekokammer....

• Liker 3
Skrevet
Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Har ikke lest noen trusler jeg, kan du sitere de du svarer kansje? Er flere jeg er ekstremt uenig i, og som jeg er helt enig med. Så lenge vi har uenighet så blir det jo ikke et ekokammer....

Å foreslå å lete opp IP-adressen til noen ser jeg på som en trussel.

Ellers siterer jeg ikke av en grunn, jeg tenker at de det gjelder skjønner det selv.

Ufine svar og trusler som den jeg nå har nevnt fører til ekkokammer. 

• Nyttig 6
Skrevet
Nooni skrev (1 time siden):

Å diskutere biter fra livene til Gjerts barn og ta stilling til hvor krevende (eller ikke) det har vært synes jeg er meningsløst. Det er ikke uforståelig at barn har innetider, det er ikke uforståelig at en far kan bli sint, det er heller ikke uforståelig og ulogisk at en 18 åring må signere et dokument som understreker et ansvar. 

Det man må se på er helheten. Og ikke minst den latente volden. Å vente på vold. Å være usikker på reaksjonene som kommer. Å leve med frykt. Det er alle de små tingene som gjør at en ikke føler frihet. Det er vold. Intet mindre. 

Om Gjert synes ungene har vært utakknemlige, late eller sure har ingenting med saken å gjøre annet enn at man forstår at han ikke har vanskelig for å gi ungene karakteristikker og snakke dem ned. Det kan jo være greit å legge seg på minne når man skal vurdere ungenes troverdighet. 

Godt skrevet 

• Liker 1
Skrevet
Bacteria skrev (2 minutter siden):

Det er jeg veldig enig i. Tviler ikke på at G har gjort ugreie ting med ungene sine, men veldig usikker på om intensjonen hans har vært ond. 
De som utfører slik «mild» vold mot dem de er glad i (ingen vold er mild i den forstand, men bruker dette adjektivet for å skille mellom handlinger som er beskrevet i tiltalen og skambank/mer alvorlig vold) vil alltid streve med å integrere det de har gjort, da det står i så sterk kontrast til selvoppfattelsen. Det virker som G ser på seg selv som oppegående og ordentlig, og slik fremstår han jo egentlig også. Han sier at han tar avstand til vold, er motstander av våpen ol. 

Det med mentalisering har jeg aldri helt skjønt hva som menes med… kan du forklare det kanskje? 🙏

Enkelt forklart er mentalisering å forstå sine egne og andres følelser, tanker og motiver. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Angel75 skrev (1 minutt siden):

Enkelt forklart er mentalisering å forstå sine egne og andres følelser, tanker og motiver. 

Tusen takk, var det jeg trodde det var.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Bacteria skrev (2 minutter siden):

Det med mentalisering har jeg aldri helt skjønt hva som menes med… kan du forklare det kanskje? 🙏

Det er kort fortalt evnen til å se seg selv utenfra og andre innenfra.

Altså klare å se hvordan handlingene dine og ordene sine ser ut utenfra, og hvordan de kan kjennes inni andre personer.

Står mer om det her: https://sml.snl.no/mentalisering

Jeg synes Gjert i sine vitnemål har vist liten evne til å forstår at selv om handling X føles grei for ham, så kan det hende at det for den andre personen føles veldig ugreit.

Han har også vært veldig bastant på at han vet hva andre tenker i visse situasjoner. For eksempel det at eneste grunnen til at Kristoffer syntes det var vanskelig å få et søsken, måtte være at det ble mindre arv. Og at Jakob nok satt hjemme og jublet mens Henrik var hos Gjert og fortalte ham at de ville si ham opp som trener.

• Liker 13
  • Nyttig 9
Annonse
Skrevet
Bacteria skrev (10 minutter siden):

Det er jeg veldig enig i. Tviler ikke på at G har gjort ugreie ting med ungene sine, men veldig usikker på om intensjonen hans har vært ond. 
De som utfører slik «mild» vold mot dem de er glad i (ingen vold er mild i den forstand, men bruker dette adjektivet for å skille mellom handlinger som er beskrevet i tiltalen og skambank/mer alvorlig vold) vil alltid streve med å integrere det de har gjort, da det står i så sterk kontrast til selvoppfattelsen. Det virker som G ser på seg selv som oppegående og ordentlig, og slik fremstår han jo egentlig også. Han sier at han tar avstand til vold, er motstander av våpen ol. 

Man trenger da ikke ha ond intensjon for å utføre vold og mishandling. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Man trenger da ikke ha ond intensjon for å utføre vold og mishandling. 

Nei, og det er det mange har vanskelig for å forstå tror jeg.

Jeg tror det er sjelden det er onde intensjoner bak, det er vel mest hvis man er sadist?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
lurker skrev (26 minutter siden):

Nei, og det er det mange har vanskelig for å forstå tror jeg.

Jeg tror det er sjelden det er onde intensjoner bak, det er vel mest hvis man er sadist?

Trenger ikke være sadist, narsissister/psykopater fex er «onde» i den forstand at de ikke bare har vanskelig for å sette seg inn i andres følelser, de skjønner hva andre føler men driter i det fordi de kun ser egen vinning. 
Tror de fleste skjønner at man kan utøve vold, tvang og kontroll selv om man har en «god» intensjon. Jeg kjenner veldig godt til det, jeg kan fex ikke tvangsdusje de demente pasientene mine selv om intensjonen er god, da vil jeg bli voldsutøver og lovbryter. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg forstår veldig godt det Jakob sier, og jeg kjenner meg igjen. Jeg forstår det Kristoffer sier, og kjenner meg igjen. Og jeg forstår det datteren sier, og jeg forstår. 

Gjert mener at han har gjort så godt han kunne, og ikke hatt dårlige intensjoner. Men at det i noen tilfeller med datteren har gått over styr, og det beklager han. Overfor sønnene beklager han  ingenting og er fiendtlig til det de forteller. 

Uansett hvordan denne saken ender, mener jeg den belyser godt hva en oppvekst med en kontrollerende, sint og uforutsigbar forelder gjør med et barn. Noen ganger har sinnet resultert i fysisk vold. 

For mitt vedkommende resulterte det i mer fysisk vold enn hva de opplevde. Imidlertid var den psykiske og usynlige volden over tid den verste. Forsøk å forstå.. 

Det Jakob beskriver er for meg veldig troverdig. Han beskriver akkurat det jeg selv har erfart: At selv om du er blitt en maskin som leverer, så er du skadet av oppveksten med disse rammevilkårene. Jeg og er svært vellykket utad. Jeg og er usikker inni meg. Og jeg sliter med å ha tillit til andre. 

At Gjert har vært kontrollerende tenker jeg det hersker liten tvil om. At han har vært en sint, kontrollerende og hissig far likeså. Han har gitt biler o.l. under sterke kontraktsfestede vilkår for å opprettholde kontroll og muligens i et forsøk på å være snill  - det er dokumentert. 

Men å være snill, Gjert, det dreier seg ikke om penger. Det dreier seg om betingelsesløs kjærlighet. Det har jeg ikke sett et snev av. At vi alle er gode nok som den vi er. Uten prestasjoner og medaljer. Og penger. Kjærlighet kan ikke måles i penger og prestasjoner. 

Endret av Friluftsdame
  • Liker 16
  • Hjerte 8
  • Nyttig 9
Skrevet
Angel75 skrev (8 timer siden):

Er alle perfekte foreldre her inne som aldri har trødd feil, som aldri har skreket til sitt barn, eller tatt for hardt i armen. Man er ikke barnemishandler for det. Snakker ikke ifht til denne saken, men generelt. 

Er man en «perfekt» forelder bare man unngår å skrike eller være fysiske med barna? Jeg gjør masse feil, men nei jeg hverken skriker eller tar hardt tak i ungen min (med mindre hen er på vei til å løpe utfor et stup eller lignende).

Lucille skrev (7 timer siden):

Man er ikke overmenneskelig perfekt selv om man aldri har skreket eller tatt et barn hardt i armen heller.

Jeg kan med hånden på hjertet si at det har jeg aldri gjort, selv om jeg har temperament og ganske kort lunte, og sikkert har vært sur og sint og urimelig mange ganger.

Men kjefting og skriking til barna? Nei. Til mannen kanskje, men aldri til barna.

Nettopp!

Angel75 skrev (3 timer siden):

Nei, jeg trenger ikke hjelp. Har et fint forhold til mine barn jeg. De er trygge på meg, har et åpent forhold til de og de er ikke redde for meg. Har snakket med de om alt. Jeg er langt i fra en perfekt foreldre, jeg gjør feil som foreldre og kommer til å feile, jeg er kun et menneske.

Sier det igjen, denne tråden er det visst bare feilfrie foreldre eller tør de ikke si noe annet. 

Denne tråden går over stokk og stein!

Igjen, man er virkelig ikke «feilfri» selv om man ikke oppfører seg som Gjert.

Mintie skrev (3 timer siden):

Å foreslå å lete opp IP-adressen til noen ser jeg på som en trussel.

Ellers siterer jeg ikke av en grunn, jeg tenker at de det gjelder skjønner det selv.

Ufine svar og trusler som den jeg nå har nevnt fører til ekkokammer. 

Det er ikke en trussel å stille spørsmål ved om KG er forpliktet til å gi IP-adressen til politiet om noen skriver at de utsetter barna sine for vold. Det er et spørsmål. Jeg har ikke truet med å søke opp ip-adressen, sånt aner jeg ikke hvordan man gjør.

• Liker 4
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...