Voyager Skrevet i går, 10:56 #4961 Del Skrevet i går, 10:56 Istapp skrev (På 3.4.2025 den 10.57): K oppgir i retten: "- Det var veldig strengt med innetider og hvordan vi skulle oppføre oss og ikke svare tilbake mot voksne." Altså, her vil mange foreldre måtte stå i retten og forsvare en streng og konservativ barneoppdragelse. Hvilken mor eller far har ikke i barnets oppvekst vært verdens teiteste, strengeste og dummeste - alle andre får lov, bare ikke meg o.l. Spør man mine avkom tror jeg faktisk de vil si at de også hadde strenge, faste innetider, for tidlige leggetider, forventninger om hvordan de snakket og skulle vise respekt for andre og spesielt eldre og oppføre seg ute blant folk og mot oss som familiemedlemmer. Har ikke sju avkom, men at det har gått en kule varmt i "kampens hete" og ordvekslingen har vært høylytt i krangel og diskusjoner joda, det innrømmes. Men at mine avkom vil betegne dette som tvang, terririsering og urimelig nå i voksen alder - nei, det ville dem nok ikke. Hvis ikke du ser forskjellen på måter dette kan ha blitt sagt/overholdt, så er jeg faktisk litt redd for å spørre barna dine... 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyager Skrevet i går, 11:16 #4962 Del Skrevet i går, 11:16 Mooza skrev (21 timer siden): Siden det er foreldrene sitt hus, og foreldrene som eier bilen, og foreldrene som har ansvaret for mye yngre søsken og ergo hjemmeforhold, så bestemmer faktisk foreldrene. Løsningen på at foreldre ikke skal bestemme, er at man flytter ut. Kanskje du skal gå litt inn i deg selv og tenke på oppdragelsen du ga dine barn? Her er det tydelig at din måte å oppdra på ikke faktisk er lovlig i Norge. Du kan ikke kontrollere, slå, sparke, skrike etc. Om du synes det er helt ok er uvesentlig, når dette ikke er lovlig oppdragelse av barn i Norge. Har du hatt en samtale med egne barn om hvordan de opplevde din kontrollerende og voldelige oppførsel? 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angel75 Skrevet i går, 11:31 #4963 Del Skrevet i går, 11:31 Voyager skrev (12 minutter siden): Kanskje du skal gå litt inn i deg selv og tenke på oppdragelsen du ga dine barn? Her er det tydelig at din måte å oppdra på ikke faktisk er lovlig i Norge. Du kan ikke kontrollere, slå, sparke, skrike etc. Om du synes det er helt ok er uvesentlig, når dette ikke er lovlig oppdragelse av barn i Norge. Har du hatt en samtale med egne barn om hvordan de opplevde din kontrollerende og voldelige oppførsel? Hvordan i alle verden tolker du alt det i det innlegget der?? Ikke rart det går over stokk og stein her inne! Er alle perfekte foreldre her inne som aldri har trødd feil, som aldri har skreket til sitt barn, eller tatt for hardt i armen. Man er ikke barnemishandler for det. Snakker ikke ifht til denne saken, men generelt. 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet i går, 11:34 #4964 Del Skrevet i går, 11:34 Angel75 skrev (1 minutt siden): Hvordan i alle verden tolker du alt det i det innlegget der?? Ikke rart det går over stokk og stein her inne! Er alle perfekte foreldre her inne som aldri har trødd feil, som aldri har skreket til sitt barn, eller tatt for hardt i armen. Man er ikke barnemishandler for det. Snakker ikke ifht til denne saken, men generelt. Det var tatt ut i fra at du skriver at foreldre får besteme så lenge det er foreldres hus, i en tråd som handler om en kontrolerende, agresiv og voldelig foreldre. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimskrans Skrevet i går, 11:52 #4965 Del Skrevet i går, 11:52 Voyager skrev (34 minutter siden): Kanskje du skal gå litt inn i deg selv og tenke på oppdragelsen du ga dine barn? Her er det tydelig at din måte å oppdra på ikke faktisk er lovlig i Norge. Du kan ikke kontrollere, slå, sparke, skrike etc. Om du synes det er helt ok er uvesentlig, når dette ikke er lovlig oppdragelse av barn i Norge. Har du hatt en samtale med egne barn om hvordan de opplevde din kontrollerende og voldelige oppførsel? Ta en pause, pust med magen og les en gang til hva du faktisk svarer på. Så sletter du innlegget. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimskrans Skrevet i går, 11:52 #4966 Del Skrevet i går, 11:52 Pippi Lotta skrev (18 minutter siden): Det var tatt ut i fra at du skriver at foreldre får besteme så lenge det er foreldres hus, i en tråd som handler om en kontrolerende, agresiv og voldelig foreldre. Hvem mener du skal bestemme i foreldrenes hus? 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyager Skrevet i går, 11:56 #4967 Del Skrevet i går, 11:56 Kygos skrev (19 timer siden): Hele saken skurrer litt. Påstander om psykisk vold. Joda, det er ikke greit å bli fysisk og skrike, men jeg har til gode å få bragt på det rene at Gjert har bedrevet objektiv psykisk vold, samt vold av grov karakter mot ungene. Det er et eller annet som ikke stemmer helt her. Barna trekker opp minner fra da de var ganske små, er de fullt og helt klar over hva det var de objektivt sett ble utsatt for(?) Jada, Gjert har nok tråkket for hardt på gassen, men har han gått over streken juridisk? En smekk med et håndkle i affekt, joda, ikke bra, men hvem har ikke mistet besinnelsen og gjort noe slikt - tatt sitt barn hardt i armen etc. Ikke at det er greit, Men det kan skje, og kanskje vi ikke trenger å forfølge strafferettslig for det heller. Hva tenker du da er grunnen til at alle disse barna vitner mot sin far? For moro skyld? Hva i alle dager positivt får de ut av å lyve om alle disse tingene? Hvorfor velger en 15-åring å dra i fosterhjem? For moro skyld? Forstår ikke tankegangen din her. 10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angel75 Skrevet i går, 11:57 #4968 Del Skrevet i går, 11:57 Pippi Lotta skrev (21 minutter siden): Det var tatt ut i fra at du skriver at foreldre får besteme så lenge det er foreldres hus, i en tråd som handler om en kontrolerende, agresiv og voldelig foreldre. Her blander du, det var ikke jeg. Nå må folk begynne å lese her. Og ikke beskylde folk for å mishandle sine egne barn heller! 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyager Skrevet i går, 12:04 #4969 Del Skrevet i går, 12:04 Lill3My skrev (17 timer siden): Ikke meg du spør, men selv tenker jeg mer på tiltalte selv - frifinnelse eller ei; det blir hardt etter rettssaken. Skulle kona snu på flisa i tillegg kan det fort bli for meget. (Ikke at noe tyder på at hun kommer til å si noe særlig eller ta standpunkt offentlig i det hele tatt) Oj, er det ikke konsekvensene av mine handlinger som kommer... Fillern! Skulle tenkt på det før... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyager Skrevet i går, 12:08 #4970 Del Skrevet i går, 12:08 Krimskrans skrev (16 timer siden): Minner om hva som skjedde med fetteren i Birgitte Tengs-saken… Hvordan er dette i det hele tatt sammenlignbart? Det var vel ingen vitner som beskyldte fetteren???? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyager Skrevet i går, 12:15 #4971 Del Skrevet i går, 12:15 Istapp skrev (14 timer siden): Enig, men dette er strengt tatt overvåkning, og følgelig ikke lov, men vi gjør det nettopp for å trygge og ha oversikt dersom noe skal oppstå. Hvis du gjør ulovlige ting mot barna dine, så foreslår jeg at du slutter med en gang. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucille Skrevet i går, 12:16 #4972 Del Skrevet i går, 12:16 Angel75 skrev (42 minutter siden): Hvordan i alle verden tolker du alt det i det innlegget der?? Ikke rart det går over stokk og stein her inne! Er alle perfekte foreldre her inne som aldri har trødd feil, som aldri har skreket til sitt barn, eller tatt for hardt i armen. Man er ikke barnemishandler for det. Snakker ikke ifht til denne saken, men generelt. Man er ikke overmenneskelig perfekt selv om man aldri har skreket eller tatt et barn hardt i armen heller. Jeg kan med hånden på hjertet si at det har jeg aldri gjort, selv om jeg har temperament og ganske kort lunte, og sikkert har vært sur og sint og urimelig mange ganger. Men kjefting og skriking til barna? Nei. Til mannen kanskje, men aldri til barna. 5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet i går, 12:23 #4973 Del Skrevet i går, 12:23 Angel75 skrev (21 minutter siden): Her blander du, det var ikke jeg. Nå må folk begynne å lese her. Og ikke beskylde folk for å mishandle sine egne barn heller! Oki, inleget du spurte om da. Forklaringen er det samme uanset hvem som skrev det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet i går, 12:27 #4974 Del Skrevet i går, 12:27 Krimskrans skrev (31 minutter siden): Hvem mener du skal bestemme i foreldrenes hus? Det kommer an på hva som skal bestemes. Overvåkning, vold og lignende temar i denne tråden bestemes i Norske lover.... Så da blir det selføllgelig feil å forsvare det ut i fra hvem som eier huset. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyager Skrevet i går, 12:28 #4975 Del Skrevet i går, 12:28 Krimskrans skrev (4 timer siden): Nettopp dette som kalles rettssikkerhet - «bedre at 10 skyldige går fri enn at 1 uskyldig blir dømt.» Blir man frikjent i retten skal man sees på som uskyldig. Hvordan tenker du vi skal håndheve dette om man ikke respekterer domstolene? Lynsjing? Hadde du synes det var ok at din datter datet en ung mann som hadde hatt et par rettsaker for voldtekt eller vold, der han ble frikjent grunnet bevisgraden? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimskrans Skrevet i går, 12:34 #4976 Del Skrevet i går, 12:34 Voyager skrev (5 minutter siden): Hadde du synes det var ok at din datter datet en ung mann som hadde hatt et par rettsaker for voldtekt eller vold, der han ble frikjent grunnet bevisgraden? Skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre, men greit… Hva tenker du i såfall at jeg burde gjøre med det? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyager Skrevet i går, 12:42 #4977 Del Skrevet i går, 12:42 Krimskrans skrev (6 minutter siden): Skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre, men greit… Hva tenker du i såfall at jeg burde gjøre med det? Nei det var vel mer din påstand om at når retten ikke sier du er skyldig så har du ikke gjort det du ble beskylt for. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet i går, 12:45 #4978 Del Skrevet i går, 12:45 Krimskrans skrev (50 minutter siden): Hvem mener du skal bestemme i foreldrenes hus? Er det et oppriktig spørsmål? Alle. Alle skal bestemme. Ingen skal bestemme alt. Barna skal for eksempel kunne bestemme hvilket rom de oppholder seg på (innen rimelighetens grenser), hvilke venner de har, hvilken fysisk aktivitet de gjennomfører, hvem de snakker med, hvilke klær de bruker (innen rimelighetens grenser - men de grensene er vide altså). 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimskrans Skrevet i går, 12:50 #4979 Del Skrevet i går, 12:50 Voyager skrev (3 minutter siden): Nei det var vel mer din påstand om at når retten ikke sier du er skyldig så har du ikke gjort det du ble beskylt for. Mener du med det at dersom retten dømmer noen ikke skyldig så har man lov til egenhendig å straffe vedkommende om man mener at vedkommende har gjort det han ble frikjent for? Ellers skjønner jeg desverre ikke hva du kverulerer på 🙄 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet i går, 13:16 #4980 Del Skrevet i går, 13:16 Krimskrans skrev (24 minutter siden): Mener du med det at dersom retten dømmer noen ikke skyldig så har man lov til egenhendig å straffe vedkommende om man mener at vedkommende har gjort det han ble frikjent for? Ellers skjønner jeg desverre ikke hva du kverulerer på 🙄 Man kan ikke straffe noen som ikke dømmes nei. Men det betyr ikke nødvendigvis at man ikke har gjort noe galt. Det kan bety at det ikke kan bevises (over en hver tvilk). 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå