Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Chupacabra skrev (På 3.4.2025 den 16.47):

De som følger en slik sak fra utsiden bør vite sannheten før de støtter noe som helst.

Sannheten får man forhåpentligvis som resultat av rettssaken.

Ekspander  

Nei, man får ikke sannheten i en rettssak. Mange slike saker ender uten dom, og det betyr IKKE at ofrene lyver. Oftest betyr det kun at det ikke finnes nok bevis, eller at saken er foreldet. Det er IKKE vanlig at ofre lyver om vold i nære relasjoner. Grunnen til at sakene som gjaldt tre av de eldre barna frafalt, er fordi forholdene er foreldet, ikke fordi disse søsknene ikke ble trodd.

At noen tror at sannheten kommer som et resultat av rettssaken, er skremmende. Det er utrolig viktig å ikke mobbe de sannsynlige ofrene, og det er viktig å ikke anklage dem for løgner. Det fører kun til at enda færre tør å fortelle/anmelde. Det er selvsagt ikke riktig å forhåndsdømme Gjert, men det er mye verre, og det får helt andre konsekvenser, å beskylde de sannsynlige ofrene for løgner.

I denne saken er det uvanlig mange vitner, derfor tror jeg det ender med dom, men det er viktig å forstå hva en dom eller en frifinnelse egentlig betyr.

Endret av Tartufo
  • Liker 10
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tartufo skrev (På 3.4.2025 den 17.21):

At noen tror at sannheten kommer som et resultat av rettssaken, er skremmende. Det er utrolig viktig å ikke mobbe de sannsynlige ofrene, og det er viktig å ikke anklage dem for løgner. Det fører kun til at enda færre tør å fortelle/anmelde. Det er selvsagt ikke riktig å forhåndsdømme Gjert, men det er mye verre, og det får helt andre konsekvenser å beskylde de sannsynlige ofrene for løgner.

I denne saken er det uvanlig mange vitner, derfor tror jeg det ender med dom, men det er viktig å forstå hva en dom eller en frifinnelse egentlig betyr.

Ekspander  

Det er mye mer skremmende at noen tror at sannhet kommer ved å tippe hva som har skjedd basert på hva man ser i media.

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 3.4.2025 den 17.10):

De påstanndene har jo ingen ting å si for saken! Forsvarerens jobb er jo å bevise at Gjert har begått kriminalitet. Det er Gjert som velger å snake drit om vitner i steden for forsvare seg selv her.

Ekspander  

De har jo noe å si for Gjerts forsvar som er at ungene er noen bortskjemte drittunger som herser med faren og er ute etter egen vinning. Kristoffer har jo vitnet om sine opplevelser selv om faren ikke er tiltalt for dem, og selv om Gjert ikke kan straffes for det, så bidrar jo hans historie til å styrke søsteren og Jakobs historie. Men det juridiske i det kan jeg lite om, så for alt jeg vet har du rett. Og Gjert har jo gjort det han kan for å sverte sønnen. Så sånn sett er det jo tydelig at forholdet mellom dem er alt annet enn hjertevarmt. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chupacabra skrev (På 3.4.2025 den 17.29):

Det er mye mer skremmende at noen tror at sannhet kommer ved å tippe hva som har skjedd basert på hva man ser i media.

Ekspander  

Du synes det?

Dersom noen forteller om vold i nære relasjoner, er det statistisk sett mest sannsynlig sant. Når en sak i tillegg har flere vitner, er det veldig liten sannsynlighet for at alle disse lyver. Selv i saker som ikke ender med dom, så er sannsynligheten størst for at ofrene snakker sant. 

Endret av Tartufo
  • Liker 7
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at de lar saken bli lukket. Er redd for at dette kan ende med et tragisk utfall. Enkelte folk ser ut til å elske underholdningen i denne tragiske saken desverre. Dommen er ikke fallt ennå. 

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (På 3.4.2025 den 17.39):

Du synes det?

Dersom noen forteller om vold i nære relasjoner, er det statistisk sett mest sannsynlig sant. Når en sak i tillegg har flere vitner, er det veldig liten sannsynlighet for at alle disse lyver. Selv i saker som ikke ender med dom, så er sannsynligheten størst for at ofrene snakker sant. 

Jeg snakker ikke om å tippe noe som helst, men å forstå at å mobbe eller anklage sannsynlig ofre for løgner er lite hensiktsmessig, og får alvorlige følger.

Ekspander  

Hvor har du denne statistikken fra?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eloise12345 skrev (På 3.4.2025 den 17.45):

Jeg håper at de lar saken bli lukket. Er redd for at dette kan ende med et tragisk utfall. Enkelte folk ser ut til å elske underholdningen i denne tragiske saken desverre. Dommen er ikke fallt ennå. 

Ekspander  

Helt enig.

Lynsjemobben på KG vet som alltid best hva som har skjedd.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kygos skrev (På 3.4.2025 den 16.19):

Hele saken skurrer litt. Påstander om  psykisk vold. Joda, det er ikke greit å bli fysisk og skrike, men jeg har til gode å få bragt på det rene at Gjert har bedrevet objektiv psykisk vold, samt vold av grov karakter mot ungene. Det er et eller annet som ikke stemmer helt her. Barna trekker opp minner fra da de var ganske små, er de fullt og helt klar over hva det var de objektivt sett ble utsatt for(?)

Jada, Gjert har nok tråkket for hardt på gassen, men har han gått over streken juridisk? En smekk med et håndkle i affekt, joda, ikke bra, men hvem har ikke mistet besinnelsen og gjort noe slikt - tatt sitt barn hardt i armen etc. Ikke at det er greit, Men det kan skje, og kanskje vi ikke trenger å forfølge strafferettslig for det heller. 

Ekspander  

😱😱😱

Nei det er virkelig ikke sånt de fleste av oss gjør, og det får meg til å lure på om man kan sende en bekymringsmelding på ip-adressen du skriver fra.

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (På 3.4.2025 den 17.09):

Nå var Kristoffer myndig på dette tidspunktet og kan gjøre som han vil , men tatt i betraktning av at det var en dyr bil kunne en slags kontrakt ikke vært unaturlig, men den er jo helt bak mål på detaljstyring og er helt klart med på å bygge opp under bildet barna beskriver.

Ekspander  

Jeg ser ikke problemet med å sette krav til 18-åringer som bor hjemme og får sponset bil. De kan jo flytte ut om de ikke liker reglene. Få seg jobb, kjøpe egen bil.

Når det er sagt, det er for detaljstyrt og kontrollerende det denne kontrakten viser på et par områder. Men jeg syns det er MYE bedre å være for kontrollerende enn så løsslupne mange foreldre i dag er med barna sine. Noen steder fins det jo verken regler eller konsekvenser, virker det som.

Kristoffer virker som en fornuftig kar og er godt utdannet, så oppdragelsen kan vel ikke ha vært helt ille. For så vidt virker alle barna det (selv om jeg personlig ikke liker Henrik og Jakob). Filip og Martin fikk jeg godt inntrykk av i tv-serien. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chupacabra skrev (På 3.4.2025 den 17.49):

Helt enig.

Lynsjemobben på KG vet som alltid best hva som har skjedd.

Ekspander  

Ja det virker som om mange har vært "flue" på veggen. Det burde ikke vært lov å ha slik i media på denne måten. Jeg regner med at de etterhvert lukker saken med hensyn til alle familiemedlemmene. Dette ble som en "storm" uten sidestykke. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chupacabra skrev (På 3.4.2025 den 17.46):

Hvor har du denne statistikken fra?

Ekspander  

Det må bevises at tiltalte er skyldig for at det skal ende med dom, men det må ikke bevises at tiltalte er uskyldig for at det skal ende med frifinnelse.

Det viktigste er derfor å forstå at frifinnelse i slike saker ikke betyr at ofrene lyver. Med slike holdninger vil enda færre tørre å anmelde vold i nære relasjoner.

Endret av Tartufo
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 3.4.2025 den 17.50):

😱😱😱

Nei det er virkelig ikke sånt de fleste av oss gjør, og det får meg til å lure på om man kan sende en bekymringsmelding på ip-adressen du skriver fra.

Ekspander  

Eller din for å komme med trusler. Det er vel ikke greit? Å forfølge folk eller anmelde fordi de oppfatter noe ulikt deg. Dette er en diskusjonstråd.

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (På 3.4.2025 den 17.56):

Jeg trodde det var noe de fleste visste. Mange saker henlegges pga mangel på bevis eller foreldelse. Flertallet av disse sakene henlegges selvsagt ikke fordi ofrene lyver. Kan se om jeg finner statistikk på dette, men det er vanskelig, fordi det at de som anmelder ikke dømmes for løgner, betyr nødvendigvis heller ikke at de ikke lyver. Men poenget mitt var at manglende dom ikke betyr at ofrene lyver. Det håper jeg du forstår selv uten dokumentasjon!

Ekspander  

Beklager, jeg kjøper ikke dette uten dokumentasjon:

Dersom noen forteller om vold i nære relasjoner, er det statistisk sett mest sannsynlig sant. Når en sak i tillegg har flere vitner, er det veldig liten sannsynlighet for at alle disse lyver.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chupacabra skrev (På 3.4.2025 den 18.00):

Beklager, jeg kjøper ikke dette uten dokumentasjon:

Dersom noen forteller om vold i nære relasjoner, er det statistisk sett mest sannsynlig sant. Når en sak i tillegg har flere vitner, er det veldig liten sannsynlighet for at alle disse lyver.

Ekspander  

Selvfølgelig er det lite sannsynlig at fem vitner lyver. Forstår ikke at du trenger dokumentasjon på det.

Å beskylde ofre for løgner får alvorlige konsekvenser for de svakeste i samfunnet. Tror du barn med voldelige foreldre, eller personer som lever i voldelige forhold, tør å fortelle om dette når det er så vanskelig å bli trodd?

Endret av Tartufo
  • Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (På 3.4.2025 den 17.45):

Ekspander  

Er du redd for noen av barna?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er merkelig at dette ikke er kommentert (eller så har jeg bare ikke fått det med meg):

Gjert kom med utsagn om at hele løpe-greiene var guttenes ønske, deres drøm, at han selv overhode ikke brydde seg om idrett før - han ville bare gjøre det de ønsket, hjelpe dem oppnå drømmene sine osv og ergo ble han den treneren de behøvde. Men om han aldri egentlig brydde seg om løping/idrett og resultater; hvorfor i alle dager da trene Narve og Per Svela heller enn å legge fra seg hele idretten? (Eneste grunn jeg ser er at han har ønsket å ha en slags forbindelse eller kontroll på guttene selv etter bruddet. Om det er for å følge med på dem, Overvåke eller kontrollere vet jeg jo ikke og skal heller ikke spekulere i). Syntes bare det er en liten logisk brist i påstandene om at dette utelukkende var guttas ønske ,ikke hans. Rart at det ikke har fått oppfølgingsspørsmål og blitt ryddet opp i den eventuelle misforståelsen eller motsigelsen

• Liker 12
  • Nyttig 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  Tartufo skrev (På 3.4.2025 den 17.39):

Du synes det?

Ekspander  

Er også interessert i denne statistikken? På generelt grunnlag. For vet flere anmelder sin expartner for at de ikke ønsker at far skal samvær med sitt/sine barn, og der er det mye løgn. 2700 saker ble behandlet i 2016, 34% gikk på incest, alkoholmisbruk og vold. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (På 3.4.2025 den 17.59):

Eller din for å komme med trusler. Det er vel ikke greit? Å forfølge folk eller anmelde fordi de oppfatter noe ulikt deg. Dette er en diskusjonstråd.

Ekspander  

Ja den der var skikkelig drøy 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (På 3.4.2025 den 17.59):

Ekspander  

Trusler faktisk. Når man diskuterer en sak om mishandling i nære relasjoner og noen skriver at «hvem har ikke gjort noe sånt» høres det veldig ut som om vedkommende selv har gjort noe sånt, og da vil jeg faktisk tro KG har avvergingsplikt, akkurat som at det ikke er lov å oppfordre til å bryte norsk lov, snakke om selvskading og lignende.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveits35 skrev (På 3.4.2025 den 18.12):

Er du redd for noen av barna?

Ekspander  

Ikke meg du spør, men selv tenker jeg mer på tiltalte selv - frifinnelse eller ei; det blir hardt etter rettssaken. Skulle kona snu på flisa i tillegg kan det fort bli for meget. (Ikke at noe tyder på at hun kommer til å si noe særlig eller ta standpunkt offentlig i det hele tatt)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...