Orly Skrevet torsdag kl 13:48 #4761 Del Skrevet torsdag kl 13:48 Callisto83 skrev (23 minutter siden): Det kan godt være, samtidig viser jo kontrakten at det tydeligvis har vært forsøk på tydelige regler å forholde seg til, kontra påstandene om at Gjert har vært helt uberegnelig. Jeg synes personlig ikke det er noe i veien med denne kontrakten. En myndig 18 åring som får tilgang til bil takket være foreldrene, og som bor hjemme med mindreårige søsken, har ikke vondt av å følge disse reglene. Mange lever med langt strengere regler, og har ikke foreldre som kan tilby de samme godene. Hvordan vet du at noen lever med langt strengere regle? Jeg kjenner ingen som gjør det og nei, det er aldeles ikke normalt å alltid skulle vite hvor en 18 åring er 8 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mlk301 Skrevet torsdag kl 14:00 #4762 Del Skrevet torsdag kl 14:00 HSV50 skrev (14 minutter siden): Enig. Regler har man jo, og regler knyttet til lån av bil er også fint. Men da må jo reglene være knyttet til lån av bil, ikke alt mulig annet. Mine unger har også hatt regler. Men når de er myndige så kan jeg ikke lengre kreve å alltid vite hvor de er. Jeg krever ikke at de alltid svarer på telefon heller, men det ene barnet vet at jeg har behov for trygghet (pga historikk) og svarer alltid, eller sender en sms. Og skolearbeid og sånn må de faktisk ta ansvar for selv når de er 18. har man ikke klart å lære dem det før, nytter det lite å begynne med det når de er 18. Og alkoholbruk? Man skal ikke trenge å si «du kan ikke drikke og kjøre bil». Og ellers får man bare håpe man har klart å oppdra dem til å ikke drikke seg møkings. Og ellers tenke at det gikk bra med oss, så da går det nok bra med dem også, om de blir litt overstadig beruset en gang eller fire. Lære dem til at de alltid kan ringe for å bli hentet, at de alltid kan komme hjem om de har gjort noe dumt. Så man slipper at de ligger full i en grøft fordi de ikke våger å komme hjem (for da mister de bilen). Nettopp. Å skape klare og trygge rammer er viktig. Det er klart foreldrene mine hadde forventninger til meg, men jeg kunne heldigvis ringe om noe skjedde og jeg eller venninnene mine trengte hjelp, selv om vi hadde drukket "for mye". 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet torsdag kl 14:10 #4763 Del Skrevet torsdag kl 14:10 Mooza skrev (1 time siden): Men hvor strenge er de reglene egentlig? Er de sååå mye strengere enn de fleste foreldre har? Jeg tenker vel at han er heldig som har sin egen bil, og at foreldrene antageligvis betaler for den. La meg realitetsorientere deg: JA, det er mye strengere enn de fleste norske foreldre har for sine 18-åringer. Kontrakten i seg selv hadde ikke vært så ille hvis resten av forholdene fremstod sunne og normale. Men kontrakten kommer jo i en kontekst der den bekrefter det barna vitner om i rettsaken, og avkrefter det far hevder. Gjert kaller barna bortskjemte og at de stadig krevde ting og at han bare måtte levere. Så kommer altså en kontrakt som viser at neida, her er det Gjert som stiller urimelige krav og tydeligvis bruker "gavene" sine som verktøy for å kontrollere. Det er jo ikke ungene som er bortskjemte. Det er Gjert som er bortskjemt og som er vant til at alle danser etter hans pipe. Når du går så langt at du for en voksen person presiserer antall øl og størrelsen på disse....!! Da har du dratt det for langt. Er du snill og god ellers så kan familien tåle sånne sære påfunn, men når du stadig kontrollerer barna dine er dette bare ødeleggende. 30 1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet torsdag kl 14:12 #4764 Del Skrevet torsdag kl 14:12 Orly skrev (24 minutter siden): Hvordan vet du at noen lever med langt strengere regle? Jeg kjenner ingen som gjør det og nei, det er aldeles ikke normalt å alltid skulle vite hvor en 18 åring er Det finnes definitivt folk som lever under strengere regler, men de lever jo også under sosial kontroll som ikke er greit. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet torsdag kl 14:14 #4765 Del Skrevet torsdag kl 14:14 Orly skrev (25 minutter siden): Hvordan vet du at noen lever med langt strengere regle? Jeg kjenner ingen som gjør det og nei, det er aldeles ikke normalt å alltid skulle vite hvor en 18 åring er Klart det finnes. Det finnes 18-åringer som ikke får lov å gå på fest, og heller ikke får lov til å drikke alkohol. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet torsdag kl 14:17 #4766 Del Skrevet torsdag kl 14:17 Callisto83 skrev (2 timer siden): Bodde Kristoffer hjemme da? Isåfall synes jeg ikke kontrakten var så urimelig. Å ha en så detaljert skriftlig kontrakt mellom far og sønn er virkelig urimelig! De skulle vite hvor han var til enhver tid, de bestemte mengden alkohol og pappas ord var lov, uten diskusjon. Det er skremmende at noen syns at dette er innafor. Mooza skrev (1 time siden): Ja, men for helvete. Da må han jo flytte ut! Det er ingen som tvinger en voksen mann til å leve på foreldrene, men i den grad foreldre betaler bilen og betaler for deg, så synes jeg ikke det var noe som helst galt med disse reglene. Det var rart at det var laget en kontrakt...men sånn ellers. Helt innafor. Voksen mann? En attenåring går i andre eller tredje klasse på videregående skole. 19 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet torsdag kl 14:18 #4767 Del Skrevet torsdag kl 14:18 (endret) Jeg synes personlig noe av det rareste med den bil-kontrakten var krav om 2,5 times husarbeid i uka ( sto Gjert med stoppeklokke da? Altså,så klart skal hjemmeboende barn gjøre husarbeid, men å ha det som punkt i en bil-kontrakt???) , synes også krav om hjemmelekser hver dag mellom 08-16 er helt merkelig. Igjen, det hører ikke hjemme i en slik kontrakt. Ikke med en 18-åring. Derimot synes jeg f.eks. at man ikke skal kjøre ut av fylket, og bruke bilen som taxi er helt fair å sette opp. Tillegg: Etter å ha tenkt meg litt om, så forstår jeg jo at noen kan sette opp de kravene jeg nevnte - hvis det er et problem i hverdagen at poden f.eks. ikke gjør disse tingene. Men det er bare alt her som er bare ….for mye 🤯 Endret torsdag kl 14:39 av Zenhouse 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eloise12345 Skrevet torsdag kl 14:29 #4768 Del Skrevet torsdag kl 14:29 Jeg synes synd på Gjert og hele familien. Unødvendig med en offentlig skittentøyvask. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LisbethBerg Skrevet torsdag kl 14:32 #4769 Del Skrevet torsdag kl 14:32 Orly skrev (1 time siden): Du mener det er normalt alt foreldre alltid skal vite hvor 18 åringen er? Altså jeg er glad jeg ikke er ditt barn om du mener dette er normalt Veldig mange foreldre krever at barna deler snapkart med dem.. også etter fylte 18 år. Det blir jo egentlig det samme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet torsdag kl 14:33 #4770 Del Skrevet torsdag kl 14:33 Bacteria skrev (18 minutter siden): Klart det finnes. Det finnes 18-åringer som ikke får lov å gå på fest, og heller ikke får lov til å drikke alkohol. I innlegget jeg siterte står det mange , det har jeg mine tvil om når de er 18 år 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet torsdag kl 14:34 #4771 Del Skrevet torsdag kl 14:34 LisbethBerg skrev (1 minutt siden): Veldig mange foreldre krever at barna deler snapkart med dem.. også etter fylte 18 år. Det blir jo egentlig det samme. Nei , faktisk ikke om de ikke krever at de alltid må være på snap 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet torsdag kl 14:34 #4772 Del Skrevet torsdag kl 14:34 Hallepalle2 skrev (17 minutter siden): Å ha en så detaljert skriftlig kontrakt mellom far og sønn er virkelig urimelig! De skulle vite hvor han var til enhver tid, de bestemte mengden alkohol og pappas ord var lov, uten diskusjon. Det er skremmende at noen syns at dette er innafor. Voksen mann? En attenåring går i andre eller tredje klasse på videregående skole. 👏 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eyr Skrevet torsdag kl 14:34 #4773 Del Skrevet torsdag kl 14:34 Morsomt at Gjert ikke husket noen regler fra hjemme hos dem. 13 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet torsdag kl 14:52 #4774 Del Skrevet torsdag kl 14:52 Eloise12345 skrev (22 minutter siden): Jeg synes synd på Gjert og hele familien. Unødvendig med en offentlig skittentøyvask. Han kunne jo unngått alt om han bare hadde oppført seg normalt. Familien er det virkelig synd på! LisbethBerg skrev (19 minutter siden): Veldig mange foreldre krever at barna deler snapkart med dem.. også etter fylte 18 år. Det blir jo egentlig det samme. Det tror jeg rett og slett ikke på. Jeg har ungdommer i hus og det er slett ikke normalt at foreldre krever det av sine myndige barn. 12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet torsdag kl 14:57 #4775 Del Skrevet torsdag kl 14:57 Mooza skrev (1 time siden): Jeg tenker vel at kontrakten tyder på at det har vært mye uatagerende oppførsel/ en gutt som har hatt litt problemer, og at feks bilen kanskje ikke har vært tatt vare på. Det virker mer som en tydliggjøring av regler som kanskje ikke har vært fulgt. Men reglene i seg selv synes jeg ikke er så rare... og de kvalifiserer i alle fall ikke til mishandling. Her dikter du vel? Han hadde nettopp fylt 18 år, så han hadde vel ikkr tid til å ikke ta vare på en bil før avtalen ble ingåt.... Jeg synes helt klart det vitner om veldig rare holdninger og kreve å altid skulle vite hvor et myndig meneske er. Det er jo overvåkning! 10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eloise12345 Skrevet torsdag kl 14:58 #4776 Del Skrevet torsdag kl 14:58 (endret) Hallepalle2 skrev (5 minutter siden): Han kunne jo unngått alt om han bare hadde oppført seg normalt. Familien er det virkelig synd på! Det tror jeg rett og slett ikke på. Jeg har ungdommer i hus og det er slett ikke normalt at foreldre krever det av sine myndige barn. Jeg synes at han er veldig forhåndsdømt i denne saken. Uansett skyldig eller ikke. Dette er en tragisk familietragedie for alle parter. Alle gjør feil i livet. Ingen er feilfrie. Jeg tror de fleste ønsker å gjøre ting rett. Jeg mener at denne saken ikke burde være offentlig. Endret torsdag kl 14:59 av Eloise12345 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor_Meg Skrevet torsdag kl 14:58 #4777 Del Skrevet torsdag kl 14:58 (endret) Eyr skrev (24 minutter siden): Morsomt at Gjert ikke husket noen regler fra hjemme hos dem. Det er akkurat det. Man kan diskutere opp, ned, og i mente om dette er strenge regler eller ikke, men poenget er at det er regler. Regler som Gjert I. hevder ikke eksisterte i deres hjem. Dette går på hans troverdighet. Endret torsdag kl 14:59 av Lillemor_Meg 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet torsdag kl 14:59 #4778 Del Skrevet torsdag kl 14:59 Eloise12345 skrev (Akkurat nå): Jeg synes at han er veldig forhåndsdømt i denne saken. Uansett skyldig eller ikke. Dette er en tragisk familietragedie for alle parter. Alle gjør feil i livet. Ingen er feilfrie. Vold mot egne barn handler ikke om å være feilfrie, ærlig talt. 11 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet torsdag kl 15:00 #4779 Del Skrevet torsdag kl 15:00 Eloise12345 skrev (30 minutter siden): Jeg synes synd på Gjert og hele familien. Unødvendig med en offentlig skittentøyvask. Da burde han droppet å løpe til media, droppet innleggene på ig osv, dette har han valgt selv 7 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eloise12345 Skrevet torsdag kl 15:00 #4780 Del Skrevet torsdag kl 15:00 (endret) Orly skrev (2 minutter siden): Vold mot egne barn handler ikke om å være feilfrie, ærlig talt. Har man bevis for vold? Er han allerede dømt for å ha gjort dette ? Endret torsdag kl 15:02 av Eloise12345 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå