HSV50 Skrevet 1. april #4561 Del Skrevet 1. april Riktignok ikke tatt ut utbytte siden 2018, siden vi reinvesterer og vokser, men det er virkelig ikke hokkos pokus så lenge du ikke tar ut så mye at du ikke klarer å lønne ansatte, betale for daglig drift og andre forpliktelser du har. Du kan f.eks. velge å ta ut minimalt med lønn og heller ta ut utbytte. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 1. april #4562 Del Skrevet 1. april Bacteria skrev (6 timer siden): Denne saken skulle aldri politiet gått videre med, den skulle ikke vært reist for retten. Eneste grunnen til det var at personene er så profilerte. Jo mer jeg hører og leser om saken fremstår dette mer og mer som offentlig skittentøyvask american style, og noe som heller skulle vært løst i et konfliktråd eller noe. Det er ikke tvil om at familien på mange måter har vært svært dysfunksjonell, og at Gjert har gitt sitt bidrag i høy grad til det, men jeg greier ikke å la være å tenke på alle de mye mer alvorlige sakene med familievold som ikke blir avdekket, og som hvertfall ikke kommer i retten. Var vel senest går at en kvinne og hennes tenåringsdatter ble drept i eget hjem. Når det er sagt, det saken belyser aller mest for meg er den dårlige dynamikken som kan oppstå i familier med mange barn. Det er noe som krever en god del, ikke minst av foreldrene men barna også etterhvert som de vokser til. Hvis man da har store egoer, skjærer det seg fort… som et barn oppvokst i en storfamilie har jeg kjennskap til dette. Store barneflokker er ikke alltid den idyllen vi blir presentert for. Den beste løsningen er ofte å komme seg bort, starte sitt eget liv men dette viste seg å ikke bli så enkelt for sønnene her. Tragisk for alle, og skjønner at Tone står i et dilemma. Utrolig skremmende at folk som mener dette ikke er ulovlig adferd og ikke burde etterforskes, selv har barn 🥺 15 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capri Skrevet 1. april #4563 Del Skrevet 1. april Kardemommete skrev (1 time siden): Om de 16 mill er parkert i et AS kan du trekke fra utbytteskatt. Det koster 38 % pr krone å bruke av de. På den annen side mulig å la pengene stå (i påvente av bedre skatteregler f.eks) og få en ok årlig avkastning når beløpet er såpass høyt. Hvor mye gevinstbeskatning de får, avhenger jo også av hva de har gått inn med vs hva de tar ut. Og litt annet. Men ja. 16 mill i AS er ikke lik 16 mill privat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gansketeit Skrevet 1. april #4564 Del Skrevet 1. april Tror det var en stor feil av aktoratet å spille av en to timers krangel der tiltalte ikke vet at alt blir tatt opp. Kan ha virket helt mot sin hensikt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fotballfluen Skrevet 1. april #4565 Del Skrevet 1. april HSV50 skrev (1 time siden): Det er fremdeles mye penger, selv etter 38% skatt. Og som sagt har de jo andre penger i tillegg, som aktor fikk fram i dag. Dette er ikke to mennesker som ble satt på bar bakke da Gjert mistet trenerjobben. Og om de så var, kan de finne seg jobber som andre voksne folk må gjøre om de ønsker lønnsutbetaling. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 1. april #4566 Del Skrevet 1. april gansketeit skrev (8 minutter siden): Tror det var en stor feil av aktoratet å spille av en to timers krangel der tiltalte ikke vet at alt blir tatt opp. Kan ha virket helt mot sin hensikt. Jeg tror det var riktig. Fordi han hadde oppført seg annerledes om han visste at at han ville bli konfrontert med det? Ikke veldig annerledes. Han var ganske stygg i måten han pratet til barna i serien. De duger kun når de løper og vinner. Han har også lagt opp til økonomidebatten som er en avledning. Alle har rett til å bytte arbeidsgiver/trener. Du er ikke ansvarlig for deres personlige økonomi. Man er heller ikke ansvarlig for å forsørge foreldrene sine. Ingen her er fattige. Og på et tidspunkt ville uansett karrieren til barna ta slutt - uansett hvor lenge de avler nye løpere. Jeg tror grunnen til at konflikten skjedde, var at guttene hadde flyttet ut, og fått ting på avstand, og var ikke lenger under farens kontroll. Da de så at søsteren ble behandlet på samme måte som dem, kunne de ikke la det skje, men grep inn. Bare en teori. 23 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 1. april #4567 Del Skrevet 1. april (endret) Capri skrev (29 minutter siden): På den annen side mulig å la pengene stå (i påvente av bedre skatteregler f.eks) og få en ok årlig avkastning når beløpet er såpass høyt. Hvor mye gevinstbeskatning de får, avhenger jo også av hva de har gått inn med vs hva de tar ut. Og litt annet. Men ja. 16 mill i AS er ikke lik 16 mill privat. Gevinstbeskatning kommer i spill om de SELGER aksjene. Ikke ved utbytte fra selskapet. Men dette hører vel til i andre diskusjonstråder kanskje.. Endret 1. april av Kardemommete Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capri Skrevet 1. april #4568 Del Skrevet 1. april (endret) TomKrus skrev (2 timer siden): Men de gjorde det da han trente en annen ? Hvorfor ? Når de ikke har noe å gjøre med hverandre profesjonelt ? Fordi de følte sin suksess truet med Gjert som trener for en annen konkurrent. Her kunne de kommet til en løsning, og lett fortsatt som en familie. Alt her tyder på at det var kjørt uansett for minst av tre av disse barna. I alle fall Henrik, Jacob og jentungen. De følte seg kanskje ikke truet av Narve, men av Gjert og Elden? Pressemelding fra Elden den 14. oktober 2023: "Gjert Ingebrigtsen har engasjert advokat John Christian Elden for å bistå i konflikten med Norges Friidrettsforbund. - Voksne menn skal ikke kunne trasse seg til en utestengelse av andre seriøse utøvere eller trenere, sier advokat John Christian Elden." https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18009755/advokat-john-christian-elden-bistar-gjert-ingebrigtsen-i-konflikten-med-norges-friidrettsforbund?publisherId=17848232&lang=no Synes du det virker sin om Gjert på dette tidspunktet er innstilt på en familiegjenforening? Eller virker det heller som om han er klar til å ta alle midler i bruk for å tvinge seg inn på oppvarmingsbanen til Jakob før mesterskap? (Akkreditering) Se også dette i lys av Gjerts trusler om å sabotere sønnenes karriere (hvis du tror på at han har sagt dette). Personlig oppfatter jeg at Gjert hadde en agenda som handlet vel så mye om å sette Jakob ut av spill som å tilrettelegge for Narve. Uansett forstår jeg godt at det var stressende med Gjert og Eldens mange utspill og angrep, i kombinasjon med et ekstremt mediepress i lang tid før kronikken. Den sier de selv at ble skrevet for å få ro. At politiet deretter bestemte seg for å etterforske var neppe det de aller helst ville. De ville ha Gjert vekk fra seg, det tror jeg var det eneste de ønsket. Tillegg: Jeg følger ikke rettssaken minutt for minutt, men mener å ha lest at Gjert snakker svært nedsettende og agressivt (?) om Jakob. Antipatien vrker ikke å være helt ny, så godt mulig Jakob virkelig hadde grunn til å bli nervøs for hva Gjert kunne klare å ødelegge sommer/høst 2023. Da var Gjert skikkelig på krigsstien i tillegg til å jobbe stenhardt med egen imagebygging. Rajas mye omtalte podcast i samme periode er et eksempel på det. Endret 1. april av Capri 21 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capri Skrevet 1. april #4569 Del Skrevet 1. april Kardemommete skrev (6 minutter siden): Gevinstbeskatning kommer i spill om de SELGER aksjene. Ikke ved utbytte fra selskapet. Men dette hører vel til i andre diskusjonstråder kanskje.. Enig og enig. (Jeg vet hvordan dette fungerer) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gansketeit Skrevet 1. april #4570 Del Skrevet 1. april Helene1982 skrev (12 minutter siden): Jeg tror det var riktig. Fordi han hadde oppført seg annerledes om han visste at at han ville bli konfrontert med det? Ikke veldig annerledes. Han var ganske stygg i måten han pratet til barna i serien. De duger kun når de løper og vinner. Han har også lagt opp til økonomidebatten som er en avledning. Alle har rett til å bytte arbeidsgiver/trener. Du er ikke ansvarlig for deres personlige økonomi. Man er heller ikke ansvarlig for å forsørge foreldrene sine. Ingen her er fattige. Og på et tidspunkt ville uansett karrieren til barna ta slutt - uansett hvor lenge de avler nye løpere. Jeg tror grunnen til at konflikten skjedde, var at guttene hadde flyttet ut, og fått ting på avstand, og var ikke lenger under farens kontroll. Da de så at søsteren ble behandlet på samme måte som dem, kunne de ikke la det skje, men grep inn. Bare en teori. Joda, ser den. Men det hele virker jo litt planlagt og bergnende. Som om de ikke har nok på han. Dette er jo sånn sett en "fillesak" sammenlignet med andre, som Lersveen sa. Det er bare et par hendelser med påstått vold. Og det går på en måte på repeat hva han har sagt og gjort. Men jeg tror på barna og at de har hatt det tøft og vanskelig med han som trener og far. Men at det blir rettsak ut av det, det er litt drøyt egentlig. Og ihvertfall at dørene er åpne. Og nå er det liksom blitt en maktkamp mellom GI og barna. Penger, eierskap til treningsopplegg osv. Hva har det med noe å gjøre egentlig? Hvorfor skal vi vite det? Alt burde dreie seg om fysisk og psykisk vold, ikke om treningsopplegget og hvem som har utviklet det. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 1. april #4571 Del Skrevet 1. april gansketeit skrev (11 minutter siden): Joda, ser den. Men det hele virker jo litt planlagt og bergnende. Som om de ikke har nok på han. Dette er jo sånn sett en "fillesak" sammenlignet med andre, som Lersveen sa. Det er bare et par hendelser med påstått vold. Og det går på en måte på repeat hva han har sagt og gjort. Men jeg tror på barna og at de har hatt det tøft og vanskelig med han som trener og far. Men at det blir rettsak ut av det, det er litt drøyt egentlig. Og ihvertfall at dørene er åpne. Og nå er det liksom blitt en maktkamp mellom GI og barna. Penger, eierskap til treningsopplegg osv. Hva har det med noe å gjøre egentlig? Hvorfor skal vi vite det? Alt burde dreie seg om fysisk og psykisk vold, ikke om treningsopplegget og hvem som har utviklet det. Det å være i retten som offer er ikke noe de fleste tar lett på. Det er traumatisk og selv om man ikke er anklaget, blir alltid offere også få hele sin skittentøysvask brettet ut. Jeg sliter med å finne et motiv for at flere av barna hans vil gå gjennom dette om det ikke er en god grunn for det. Jeg er også skuffet over at det handler om penger og om hvor fysisk voldelig hsn har vært. Jeg mener at psykisk vold og kontroll ikke blir behandlet rettferdig i rettsystemet. De fleste voldsutsatte sier at det fysiske er det vondeste. Noen sier til og med at de skulle ønske det var mer fysisk, da det skader mer kortsiktig, og gjør det lettere for mynfighetene å gripe inn. Om rettsaker i det hele tatt burde være offentlige? Kanskje ikke. 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucille Skrevet 1. april #4572 Del Skrevet 1. april Bacteria skrev (7 timer siden): Denne saken skulle aldri politiet gått videre med, den skulle ikke vært reist for retten. Eneste grunnen til det var at personene er så profilerte. Jo mer jeg hører og leser om saken fremstår dette mer og mer som offentlig skittentøyvask american style, og noe som heller skulle vært løst i et konfliktråd eller noe. Det er ikke tvil om at familien på mange måter har vært svært dysfunksjonell, og at Gjert har gitt sitt bidrag i høy grad til det, men jeg greier ikke å la være å tenke på alle de mye mer alvorlige sakene med familievold som ikke blir avdekket, og som hvertfall ikke kommer i retten. Var vel senest går at en kvinne og hennes tenåringsdatter ble drept i eget hjem. Når det er sagt, det saken belyser aller mest for meg er den dårlige dynamikken som kan oppstå i familier med mange barn. Det er noe som krever en god del, ikke minst av foreldrene men barna også etterhvert som de vokser til. Hvis man da har store egoer, skjærer det seg fort… som et barn oppvokst i en storfamilie har jeg kjennskap til dette. Store barneflokker er ikke alltid den idyllen vi blir presentert for. Den beste løsningen er ofte å komme seg bort, starte sitt eget liv men dette viste seg å ikke bli så enkelt for sønnene her. Tragisk for alle, og skjønner at Tone står i et dilemma. Jeg forstår at håndkleepisoden kan fremstå som uproporsjonal ift apparatet som er satt i gang her. Men jeg tenker at brødrenes voldsomme reaksjon på den hendelsen må komme fra et sted, reaksjonen fremstår for stor i forhold til enkelthendelsen. Alt tyder på at denne hendelsen var dråpen som fikk det til å renne over. Det må være en historikk her som skaper denne reaksjonen, og da tenker jeg at det er riktig at den behandles med rettsvesenets alvor. Psykisk vold fra omsorgspersoner er ekstremt skadelig for et barn, og det er bra at politiet ikke tar lett på. Jeg tenker at akkurat denne saken kanskje er litt mindre vanskelig å føre bevis i, når det er så mange søsken som forteller samme historie, man har disse opptakene og vitnene fra tv- produksjonen. Jeg tenker at det er bra for andre barn som lever i slike hjem at problemstillingene blir belyst i en så profilert sak. 21 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucille Skrevet 1. april #4573 Del Skrevet 1. april fru Alving skrev (4 timer siden): Hvorfor i all verden har de fått så mange barn? Det er jo noe sektaktig ved det.. Fordi de brakk av 7 ringer på kransekaka i bryllupet sitt iflg GIs forklaring i retten i går… 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angel75 Skrevet 1. april #4574 Del Skrevet 1. april Lucille skrev (8 minutter siden): Fordi de brakk av 7 ringer på kransekaka i bryllupet sitt iflg GIs forklaring i retten i går… Gjert sa det var Tone som hadde sagt det, han ville stoppe etter de fikk jente. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucille Skrevet 1. april #4575 Del Skrevet 1. april Angel75 skrev (4 minutter siden): Gjert sa det var Tone som hadde sagt det, han ville stoppe etter de fikk jente. Så han ville bare ha seks barn? Ja, det er jo noe helt annet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angel75 Skrevet 1. april #4576 Del Skrevet 1. april Lucille skrev (1 minutt siden): Så han ville bare ha seks barn? Ja, det er jo noe helt annet. Han ville vel holde på til de fikk jente kanskje? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 1. april #4577 Del Skrevet 1. april Angel75 skrev (6 minutter siden): Gjert sa det var Tone som hadde sagt det, han ville stoppe etter de fikk jente. Så fasinerende at Gjert aldri evner å ta ansvar for noe. Barna hans tvang ham til i trene dem frs berneskolealder. Årsaken til utsagnene hans på opptaket var at han var knust etter konflikten med datteren + at han hadde drukket vin. Henrik var kontrollerende og Jacob var bortskjemt. Han sa at han overreagerte da han slo datteren med håndklet, men at han ikke traff henne i ansiktet. Ingen ting er noensinne hans feil. 19 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angel75 Skrevet 1. april #4578 Del Skrevet 1. april Helene1982 skrev (22 minutter siden): Så fasinerende at Gjert aldri evner å ta ansvar for noe. Barna hans tvang ham til i trene dem frs berneskolealder. Årsaken til utsagnene hans på opptaket var at han var knust etter konflikten med datteren + at han hadde drukket vin. Henrik var kontrollerende og Jacob var bortskjemt. Han sa at han overreagerte da han slo datteren med håndklet, men at han ikke traff henne i ansiktet. Ingen ting er noensinne hans feil. Opptaket hvor han har drukket vin skal de spille av i morgen, så det blir spennende å høre. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 1. april #4579 Del Skrevet 1. april Angel75 skrev (Akkurat nå): Opptaket hvor han har drukket vin skal de spille av i morgen, så det blir spennende å høre. Veldig spennende. Men jeg vet ikke om vi får høre det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angel75 Skrevet 2. april #4580 Del Skrevet 2. april Helene1982 skrev (27 minutter siden): Veldig spennende. Men jeg vet ikke om vi får høre det? På Stavanger Aftenblad gjenforteller de iallefall så regner med de andre avisene også gjør det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå