Kollontaj Skrevet 1. april #4521 Del Skrevet 1. april Bacteria skrev (På 1.4.2025 den 14.47): Ja, det er klart. Nå er vel en stor del av tiltalen mot Gjert knyttet til psykisk vold? Problemet med det er at det er veldig subjektivt og vanskelig å bevise. Blir ord mot ord, hvis det da Ekspander Vitnemål og tiltaltes forklaringer er også bevis. Siterer fra Aftenposten som forklarer dette godt: «Foruten to lydopptak, finnes også dokumenter, bilder og notater knyttet til episoden med håndkleet. Hvis retten finner at tiltaltes forklaring holdt opp mot dette ikke kan stemme, svekkes også hans troverdighet om andre forhold som ikke er like godt dokumentert.» «Rettens oppgave blir å vurdere hvilken tyngde de ulike bevisene i saken har. Så må hvert enkelt dokument, lydopptak og vitnemål tolkes og settes inn i sammenheng med alt det andre som blir presentert i retten.» https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/0V78go/det-skjulte-lydopptaket-kan-bli-en-viktig-brikke-i-puslespillet 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
megda Skrevet 1. april #4522 Del Skrevet 1. april Istapp skrev (På 1.4.2025 den 17.04): Håper ikke du er psykolog eller psykiater. Du er så bombastisk og dømmende. Og siden du har diagnostisert G som narsissist, hvem av barna har arvet denne psykiatriske diagnosen, tenker du? Og ut fra din vurdering av hvem - hvordan kan du se bort fra utsagn fra denne/disse avkommene? Eller mener du at ingen av avkommene har Gs narsissistiske trekk? Samtlige avkom ligner ene og alene på sin mor, tenker du? Ekspander du trenger ikke arve en slik diagnose og jeg skjønner ikke hvorfor det er relevant overhodet. jeg bryr meg faktisk ikke om hva barna gjør da denne straffesaken handler om Gjert. 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soro123 Skrevet 1. april #4523 Del Skrevet 1. april Kaisa10 skrev (På 1.4.2025 den 16.47): Har far uttalt seg mye i media om denne saken etter at kronikken kom? Eller var det kronikken sønnene skrev som gjorde at det havnet i media? Ekspander Før guttene kom med kronikken, deltok jo Gjert i podcast (med Abid og Nadia) hvor han fortalte om hvor synd det var på ham, osv..... Den kronikken kom som et svar på det få dager etter podcast-episoden kom, ca et halvt år etter de omtalte hendelsene i dag i retten, hvor det ble spilt av lydopptak av at Henrik på vegne av seg selv og brødrene ønsker å bryte med Gjert som trener, men at de ønsker kontakt med han som far. 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 1. april #4524 Del Skrevet 1. april Bacteria skrev (På 1.4.2025 den 14.20): Denne saken skulle aldri politiet gått videre med, den skulle ikke vært reist for retten. Eneste grunnen til det var at personene er så profilerte. Jo mer jeg hører og leser om saken fremstår dette mer og mer som offentlig skittentøyvask american style, og noe som heller skulle vært løst i et konfliktråd eller noe. Det er ikke tvil om at familien på mange måter har vært svært dysfunksjonell, og at Gjert har gitt sitt bidrag i høy grad til det, men jeg greier ikke å la være å tenke på alle de mye mer alvorlige sakene med familievold som ikke blir avdekket, og som hvertfall ikke kommer i retten. Var vel senest går at en kvinne og hennes tenåringsdatter ble drept i eget hjem. Når det er sagt, det saken belyser aller mest for meg er den dårlige dynamikken som kan oppstå i familier med mange barn. Det er noe som krever en god del, ikke minst av foreldrene men barna også etterhvert som de vokser til. Hvis man da har store egoer, skjærer det seg fort… som et barn oppvokst i en storfamilie har jeg kjennskap til dette. Store barneflokker er ikke alltid den idyllen vi blir presentert for. Den beste løsningen er ofte å komme seg bort, starte sitt eget liv men dette viste seg å ikke bli så enkelt for sønnene her. Tragisk for alle, og skjønner at Tone står i et dilemma. Ekspander Hvorfor i all verden har de fått så mange barn? Det er jo noe sektaktig ved det.. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 1. april #4525 Del Skrevet 1. april HSV50 skrev (På 1.4.2025 den 17.40): https://www.vg.no/sport/i/5Ez7pE/gjert-ingebrigtsen-om-paastaatte-pengeproblemer-en-oekonomi-som-ikke-er-baerekraftig litt rart å fremstille det som om man har elendig økonomi og må selge alt man eier og har fordi han ikke er trener lengre, når det er enkelt å bevise at de har millioner på bok i eget selskap. Og alle inntekter fra foredrag og bøker har gått inn i eget selskap, ikke Run fast. Det som gikk inn der var direkte knyttet til brødrenes løperkarriere, som sponsoravtaler etc. Ekspander Tipper Gjert forstod med en gang hva dette ville bety for hans trener karriere i Norge, og måtte sikre seg og Kona. Ikke bare det, også vanlige jobbtilbud om han blir dømt i denne saken. Nå tror jeg at han lett kan finne store talenter i utlandet å trene frem til suksess om han vil det. Men ikke sikkert det passer inn i hans situasjon. Det meste er kjørt i Norge og opp mot forbundet om han blir frikjent eller ikke. Så er det ikke slik at så lenge Gjert var trener og en vesentlig faktor for suksess for sine barn, ikke skulle ha sin del av kaken økonomisk når han brukte all tiden sin på det, og måtte legge jobb sivilt til side. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet 1. april #4526 Del Skrevet 1. april fru Alving skrev (På 1.4.2025 den 18.09): Hvorfor i all verden har de fått så mange barn? Det er jo noe sektaktig ved det.. Ekspander Det har vel iallfall ikke noe med saken å gjøre - hvor mange barn dem har fått? Makan til vrøvl. Rettssaten Noege as skal være glad for at de fleste her ikke har noe i en dømmende rolle å gjøre. En faktisk dømmende posisjon, og ikke denne forhåndsdømmende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 1. april #4527 Del Skrevet 1. april Soro123 skrev (På 1.4.2025 den 18.09): Før guttene kom med kronikken, deltok jo Gjert i podcast (med Abid og Nadia) hvor han fortalte om hvor synd det var på ham, osv..... Den kronikken kom som et svar på det få dager etter podcast-episoden kom, ca et halvt år etter de omtalte hendelsene i dag i retten, hvor det ble spilt av lydopptak av at Henrik på vegne av seg selv og brødrene ønsker å bryte med Gjert som trener, men at de ønsker kontakt med han som far. Ekspander Ett og et halvt år etterpå, faktisk. Pluss noen mnd til. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 1. april #4528 Del Skrevet 1. april Istapp skrev (På 1.4.2025 den 18.17): Det har vel iallfall ikke noe med saken å gjøre - hvor mange barn dem har fått? Makan til vrøvl. Rettssaten Noege as skal være glad for at de fleste her ikke har noe i en dømmende rolle å gjøre. En faktisk dømmende posisjon, og ikke denne forhåndsdømmende. Ekspander Du, det er ikke ment som dømming. Men det er jo veldig uvanlig, kjenner ikke mange som har sju barn. Og det å ha mange barn er ikke for alle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet 1. april #4529 Del Skrevet 1. april fru Alving skrev (På 1.4.2025 den 18.21): Du, det er ikke ment som dømming. Men det er jo veldig uvanlig, kjenner ikke mange som har sju barn. Og det å ha mange barn er ikke for alle. Ekspander De som kommer fra familier med mange bar selv får ofte flere barn når de selv stifter familie. Vi i Norge ser oftest dette som unormalt, bortsett fra de som altså kommer fra tallrike barnefamilier, men unormalt for dem er det ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 1. april #4530 Del Skrevet 1. april fru Alving skrev (På 1.4.2025 den 18.09): Hvorfor i all verden har de fått så mange barn? Det er jo noe sektaktig ved det.. Ekspander Jeg tror det kan forklare hvorfor moren ikke føler hun kan forlate Gjert og støtte ungene. Hun var 16 da hun traff ham, og gravid som 17-åring. Og etter det har hun jevnlig fått barn, som gjør at hun ikke har hatt et liv utenfor kontrollen til Gjert. Han var i begynnelsen av 20-årene, og ingen av dem hadde familie i nærheten. Han gråt da han snakket om sin egen vanskelige barndom, men anerkjenner ikke at det kan ha påvirket ham og hans oppførsel mot egne barn. Han har sagt at "de" var overbeskyttende. Det er aldri hans ansvar, men alltid noe kona eller barna har provosert frem. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LisbethBerg Skrevet 1. april #4531 Del Skrevet 1. april megda skrev (På 1.4.2025 den 18.08): du trenger ikke arve en slik diagnose og jeg skjønner ikke hvorfor det er relevant overhodet. jeg bryr meg faktisk ikke om hva barna gjør da denne straffesaken handler om Gjert. Ekspander Narsissisme er i stor grad arvelig. Med syv barn, så er det høyst sannsynlighet at minst en av barna ville arvet det dersom en av foreldrene er det. Skriver dette uten at jeg har noen formening om noen i denne saken har disse trekkene. Jo mer det skrives om denne rettssaken, jo mer sjokkert blir jeg over ressursbruken. Det fremstår som en familiekonflikt som ikke har noe i en rettssak å gjøre. Jeg blir flau på vegne av rettsstaten som nedprioriterer en haug av alvorlige tilfeller av vold, samtidig som dette sirkuset går for åpne dører. 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 1. april #4532 Del Skrevet 1. april TomKrus skrev (På 1.4.2025 den 18.16): Tipper Gjert forstod med en gang hva dette ville bety for hans trener karriere i Norge, og måtte sikre seg og Kona. Ikke bare det, også vanlige jobbtilbud om han blir dømt i denne saken. Nå tror jeg at han lett kan finne store talenter i utlandet å trene frem til suksess om han vil det. Men ikke sikkert det passer inn i hans situasjon. Det meste er kjørt i Norge og opp mot forbundet om han blir frikjent eller ikke. Så er det ikke slik at så lenge Gjert var trener og en vesentlig faktor for suksess for sine barn, ikke skulle ha sin del av kaken økonomisk når han brukte all tiden sin på det, og måtte legge jobb sivilt til side. Ekspander Altså, det er jo ingen som har sagt at han ikke skulle ha sin del av kaka når han var trener. Og det fikk han. Han eide 1/4 av Run fast og fikk mellom 3 og 4 mill av det. I tillegg har han hatt helt egne inntekter fra bøker og foredrag osv som han har hatt fordi han har vært trener. Og han la ikke sin sivile jobb til side. Han har hele tiden hatt en sivil jobb, både han og Tone. Tone har tjent millioner på frisørkjeden sin, og tjente nok også en del millioner på å selge den. I tillegg har hun leid seg tilbake som frisør. Så det var altså ikke sånn at de ikke hadde penger eller inntekt. Gjert var IKKE trener på fulltid for sønnene, der går rimelig tydelig fram av Team Ingebrigtsen. Om han etter hvert begynte å jobbe redusert aner jeg ikke, men det var jo et valg han tok. Sønnene kan jo ikke være ansvarlig for å holde faren i jobb koste hva det koste vil. Både Tone og Gjert har altså hatt vanlige jobber og er i stand til å jobbe. At det er mer lukrativt å være trener for Jakob, få andel av feite sponsoravtaler, pengepremier og kunne skrive bøker og holde foredrag tviler jeg ikke på. Men å være trener er ikke en menneskerett og noe man er på livstid. dessuten har han jo sagt gang på gang at det er jo ikke for pengene, men for sønnene han gjør dette. Men tydeligvis ikke. Tydeligvis var penge så viktige at han heller ville trene Narve og Svela enn å være far for ungene sine. 14 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1600 Skrevet 1. april #4533 Del Skrevet 1. april HSV50 skrev (På 1.4.2025 den 18.43): Altså, det er jo ingen som har sagt at han ikke skulle ha sin del av kaka når han var trener. Og det fikk han. Han eide 1/4 av Run fast og fikk mellom 3 og 4 mill av det. I tillegg har han hatt helt egne inntekter fra bøker og foredrag osv som han har hatt fordi han har vært trener. Og han la ikke sin sivile jobb til side. Han har hele tiden hatt en sivil jobb, både han og Tone. Tone har tjent millioner på frisørkjeden sin, og tjente nok også en del millioner på å selge den. I tillegg har hun leid seg tilbake som frisør. Så det var altså ikke sånn at de ikke hadde penger eller inntekt. Gjert var IKKE trener på fulltid for sønnene, der går rimelig tydelig fram av Team Ingebrigtsen. Om han etter hvert begynte å jobbe redusert aner jeg ikke, men det var jo et valg han tok. Sønnene kan jo ikke være ansvarlig for å holde faren i jobb koste hva det koste vil. Både Tone og Gjert har altså hatt vanlige jobber og er i stand til å jobbe. At det er mer lukrativt å være trener for Jakob, få andel av feite sponsoravtaler, pengepremier og kunne skrive bøker og holde foredrag tviler jeg ikke på. Men å være trener er ikke en menneskerett og noe man er på livstid. dessuten har han jo sagt gang på gang at det er jo ikke for pengene, men for sønnene han gjør dette. Men tydeligvis ikke. Tydeligvis var penge så viktige at han heller ville trene Narve og Svela enn å være far for ungene sine. Ekspander Det er bare å se på skattelistene. Gjert lyver jo regelrett om hva de har av inntekter. Det skjønner alle med litt i huet, og en basiskunnskap på skattelister. Om de ikke klarer seg med 16 millioner, er det noe alvorlig feil. 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 1. april #4534 Del Skrevet 1. april Min synsing er at jeg tror Gjert har utøvd noe vold, men at det muligens er overdrevent fra barna side. Når det gjelder sparking i magen på 8 år gamle Jakob så klarer jeg bare ikke se det. 17 år tilbake er lenge, spesielt for en som er veldig ung. Det er ikke lett å huske eksakt. Jeg tror det blir vanskelig å domfelle Gjert da det mer eller mindre blir påstand mot påstand. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 1. april #4535 Del Skrevet 1. april HSV50 skrev (På 1.4.2025 den 18.43): Altså, det er jo ingen som har sagt at han ikke skulle ha sin del av kaka når han var trener. Og det fikk han. Han eide 1/4 av Run fast og fikk mellom 3 og 4 mill av det. I tillegg har han hatt helt egne inntekter fra bøker og foredrag osv som han har hatt fordi han har vært trener. Og han la ikke sin sivile jobb til side. Han har hele tiden hatt en sivil jobb, både han og Tone. Tone har tjent millioner på frisørkjeden sin, og tjente nok også en del millioner på å selge den. I tillegg har hun leid seg tilbake som frisør. Så det var altså ikke sånn at de ikke hadde penger eller inntekt. Gjert var IKKE trener på fulltid for sønnene, der går rimelig tydelig fram av Team Ingebrigtsen. Om han etter hvert begynte å jobbe redusert aner jeg ikke, men det var jo et valg han tok. Sønnene kan jo ikke være ansvarlig for å holde faren i jobb koste hva det koste vil. Både Tone og Gjert har altså hatt vanlige jobber og er i stand til å jobbe. At det er mer lukrativt å være trener for Jakob, få andel av feite sponsoravtaler, pengepremier og kunne skrive bøker og holde foredrag tviler jeg ikke på. Men å være trener er ikke en menneskerett og noe man er på livstid. dessuten har han jo sagt gang på gang at det er jo ikke for pengene, men for sønnene han gjør dette. Men tydeligvis ikke. Tydeligvis var penge så viktige at han heller ville trene Narve og Svela enn å være far for ungene sine. Ekspander Men du klarer jo ikke å se at Gjert sine reaksjoner kom ut av den krisen han da befant seg i, nå her det økonomiske blitt ordnet opp i og samarbeidet blitt avsluttet. Jeg kan bare forestille meg det sjokket som kom da Henrik gikk inn i deres hus og tok opp en privat samtale med faren. Og bare kuttet tvert. Fortjent eller ikke, du må nesten ta dette med som et bakgrunnsteppe for Gjert sine reaksjoner. Det må ha vært litt av et sjokk for han. At han vill forsvare seg er jo mer en naturlig. Treningen av Svela og Narve er en helt annen sak, slik ungene valgte denne løsningen var jo dette kjørt uansett ! Og det er kanskje riktig også fra deres side, men ikke kom med at dette ville endret seg så lenge han ikke hadde trent andre. For det hadde det aldri gjort, ikke en dritt i denne saken som tyder på det. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 1. april #4536 Del Skrevet 1. april Nowayback skrev (På 1.4.2025 den 18.47): Min synsing er at jeg tror Gjert har utøvd noe vold, men at det muligens er overdrevent fra barna side. Når det gjelder sparking i magen på 8 år gamle Jakob så klarer jeg bare ikke se det. 17 år tilbake er lenge, spesielt for en som er veldig ung. Det er ikke lett å huske eksakt. Jeg tror det blir vanskelig å domfelle Gjert da det mer eller mindre blir påstand mot påstand. Ekspander Min erfaring er helt motsatt enn din; situasjoner som har vært spesielle og vonde i barndommen husker man veldig godt selv om man nå er godt voksen selv. Jeg driver bl.a. med foreldreveiledning og det kommer veldig godt frem der. 23 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 1. april #4537 Del Skrevet 1. april Nowayback skrev (På 1.4.2025 den 18.47): Min synsing er at jeg tror Gjert har utøvd noe vold, men at det muligens er overdrevent fra barna side. Når det gjelder sparking i magen på 8 år gamle Jakob så klarer jeg bare ikke se det. 17 år tilbake er lenge, spesielt for en som er veldig ung. Det er ikke lett å huske eksakt. Jeg tror det blir vanskelig å domfelle Gjert da det mer eller mindre blir påstand mot påstand. Ekspander Mitt barn har PTSD blant annet fra ting hen opplevde da hen var knapt 7. Hen husker veldig godt de vonde opplevelsene som et lite barn ikke skal oppleve. Hen er i begynnelsen av 20-årene nå. Hen fortalte først om dette i samtaler med hjelpeapparatet da hen var 16. 9 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 1. april #4538 Del Skrevet 1. april (endret) Nowayback skrev (På 1.4.2025 den 18.47): Min synsing er at jeg tror Gjert har utøvd noe vold, men at det muligens er overdrevent fra barna side. Når det gjelder sparking i magen på 8 år gamle Jakob så klarer jeg bare ikke se det. 17 år tilbake er lenge, spesielt for en som er veldig ung. Det er ikke lett å huske eksakt. Jeg tror det blir vanskelig å domfelle Gjert da det mer eller mindre blir påstand mot påstand. Ekspander Jeg tror at han også kan bli dømt selv om den fysiske volden ikke er spesielt grov. Jeg tror en 8-åring husker svært godt dagen han ble sparket i magen av sin far. Ikke fordi det nødvendigvis var så fysisk vondt, men fordi våre foreldre er de som skal sørge for at vi er trygge, ikke skade oss. Det er mange vitner og mange små historier som sammen skaper et bilde. Gjert hjelper ikke sin egen sak når han sier at han traff datteren på fingeren og ikke i fjeset. Poenget er jo at han slo henne - ikke hvordan han traff. Endret 1. april av Helene1982 13 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soro123 Skrevet 1. april #4539 Del Skrevet 1. april TomKrus skrev (På 1.4.2025 den 16.57): Vet ikke, jeg har sett hele denne serien med Ingebrigtsen familien, og det slo meg hvor sta ungene var hele tiden, Gjert ville korrigere til deres eget beste, de bare var sure og ville presse på. Datteren ? Noe av det verste egentlig, hun ville trenes akkurat som brødrene, ikke noe unntak. Far advarte sterkt mot det, og han tok det opp flere ganger med henne. For han ville ikke gjøre det i begynnelsen. Da hun fikk lov, ja da begynte det nesten med en gang. Litt motgang så var det furting og klaging over en lav sko. Alt var andres feil og ikke hennes. Jeg tenkte med meg selv, det der kommer aldri til å gå bra. Gjert feilfri Overhodet ikke. Hissig og utrolig direkte. Veldig få som tåler slikt over lang tid. Far og trener for sine barn på dette nivået ? Litt av en oppgave, det gikk jo i flere år, men så skar det seg. Ekspander Nå er det Gjert som far denne rettssaken handler om (presisering vel så mye til meg), men siden mange (ikke nødvendigvis du) skriver at det må være så vanskelig å være trener for barna sine, at det ikke er rart at han har gjort det han har gjort, osv... Jeg har tenkt mange ganger den siste uka at det hadde vært nyttig å høre hvordan Markus Rooth og pappaen har opplevd det samme, om Markus har opplevd pappaen sin som truende og skrikende. Jeg tviler..... Det trenger ikke være sånn at en må oppføre seg som Gjert selv om en er trener for sine barn som er toppidrettsutøvere. 16 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 1. april #4540 Del Skrevet 1. april (endret) TomKrus skrev (På 1.4.2025 den 18.48): Men du klarer jo ikke å se at Gjert sine reaksjoner kom ut av den krisen han da befant seg i, nå her det økonomiske blitt ordnet opp i og samarbeidet blitt avsluttet. Jeg kan bare forestille meg det sjokket som kom da Henrik gikk inn i deres hus og tok opp en privat samtale med faren. Og bare kuttet tvert. Fortjent eller ikke, du må nesten ta dette med som et bakgrunnsteppe for Gjert sine reaksjoner. Det må ha vært litt av et sjokk for han. At han vill forsvare seg er jo mer en naturlig. Treningen av Svela og Narve er en helt annen sak, slik ungene valgte denne løsningen var jo dette kjørt uansett ! Og det er kanskje riktig også fra deres side, men ikke kom med at dette ville endret seg så lenge han ikke hadde trent andre. For det hadde det aldri gjort, ikke en dritt i denne saken som tyder på det. Ekspander Nå snakket jeg vel ikke om hva Gjert sa i det opptaket. Jeg snakker om hvordan han har framstilt sin økonomi i rettssaken nå - flere år etter konfrontasjonen i januar 22. han snakker om en økonomi som ikke er bærekraftig og at de ikke har råd til å beholde huset i Spania. At de har mistet 80% av inntektene sine. Når de altså i 2023 hadde til sammen 16 millioner på bok. Man har et sykt forbruk om man ikke klarer å leve av det, ved siden av jobb. Som de også har hatt. Jeg tviler ikke på at det de fikk beskjed om i 22 var et sjokk som var vanskelig å takle. Men registerer at det er Gjert som hyler og skriker og lover krig og hevn, i den grad at Tone sier at han må roe seg for eller kan han ikke bo der. Tone reagere ikke sånn, selv om det var like mye hennes penger som ville forsvinne. Jeg vil våge at han overreagerte ganske kraftig. For brødrene brøt ikke med ham som far i den samtalen, de brøt med ham som trener. Henrik sa flere ganger at han ønsket at de skulle fokusere på å være familie. Endret 1. april av HSV50 Konfrontasjonen, ikke konfirmasjonen… 11 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå