Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Bacteria skrev (14 minutter siden):

Ja, det er klart. Nå er vel en stor del av tiltalen mot Gjert knyttet til psykisk vold? Problemet med det er at det er veldig subjektivt og vanskelig å bevise. Blir ord mot ord, hvis det da ikke er veldig graverende. 
Joda, det har nok forekommet vold, men tenker at dette store apparatet er i sving og så er det slag med håndkle og denslags som kommer frem…syns bare det er så.. uproporsjonalt. Den håndkleepisoden skjedde vel også i en kontekst, en ungdom som ville besøke en venn under covid (selv om man selvsagt ikke skal slå!)
På meg fremstår Gjert som en rigid nevrotiker. Det at datra ikke skulle få løpe alene på kvelden, er angst. Slik sosial kontroll har jeg selv opplevd. Hadde også en nevrotisk forelder. Men aldri blitt slått. Skulle jeg anmeldt min forelder for å være nevrotisk da? Sosial kontroll? Det er jo det det ender i, selv om det ikke er intensjonen. Løsningen min ble å flytte hjemmefra så tidlig jeg kunne. 

Men min og andres opplevelser satt til side, ingen av oss vet vel til fulle hva som har skjedd i dette hjemmet. Syns bare det er så trist.

Ja psykisk vold er vanskelig å bevise, det er jo det som er den store utfordringen med vold i nære relasjoner. Vold er straffbart, psykisk vold går ofte over tid og er ekstremt skadelig for et barn (påvirker bl.a. hvordan hjernen utvikler seg). Det å gå i stadig alarmberedskap ifht den som egentlig skal ta vare på deg og være din trygghet får store konsekvenser for deg videre i livet. Hva du ble utsatt for vet jeg ikke, men det de to barna til Gjert har fortalt i rettssalen oppfatter jeg som alvorlig psykisk vold (frykt, kontroll, sinne, ingen stabilitet i hvordan du blir møtt) og det har virkelig noe i en rettssal å gjøre. 

For meg er det også helt ufattbart å tro at dette kunne bli løst i et konfliktråd når man ser hvordan Gjert har vært i rettssalen disse to dagene og hvordan han har snakket om barna sine. Han er jo overhodet ikke villig til å høre på hva de virkelig sier, det dreier seg jo kun om han. 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobbermedbarn skrev (54 minutter siden):

Interessante refleksjoner rundt familier med mange barn🙏

Men mener du helt ærlig at straffbare forhold ikke hører hjemme i en rettssal? Er det andre straffbare forhold du mener ikke skal løses i retten? Det vil alltid være noe som er mer alvorlig. 

Det er vel ikke det Bacteria skriver, at det ikke hører hjemme i en rettsal?

Men syns du en krangel mellom foreldre og barna hører hjemme i en åpen rettsal? 

Eller en krangel mellom trener og utøver om du vil..

Endret av Kaisa10
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (34 minutter siden):

(...) 

På meg fremstår Gjert som en rigid nevrotiker. Det at datra ikke skulle få løpe alene på kvelden, er angst. Slik sosial kontroll har jeg selv opplevd. Hadde også en nevrotisk forelder. Men aldri blitt slått. Skulle jeg anmeldt min forelder for å være nevrotisk da? Sosial kontroll? Det er jo det det ender i, selv om det ikke er intensjonen. Løsningen min ble å flytte hjemmefra så tidlig jeg kunne. 

Men min og andres opplevelser satt til side, ingen av oss vet vel til fulle hva som har skjedd i dette hjemmet. Syns bare det er så trist.

Det ble jo også løsningen for dattera..... Som etter eget ønske flytta i fosterhjem som 15-åring.....

Ingen 15-åring som har hatt en trygg og god oppvekst ønsker å gjøre det, og forblir vekk fra foreldrene i over tre år. Hadde det vært gjort i affekt (eller tenåringstrass eller hvordan det ble omtalt tidligere i denne tråden) der og da, hadde hun ikke holdt seg vekk fra foreldrene over så lang tid.

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å ha lest om hva gjert sier i det lydopptaket bekrefter bare det den enorme narsissismen Gjert rommer ovenfor egen suverenitet i kontrast til barna sine.

Dette er et prakteksempel på en person som praktiserer psykisk vold og som mener at det er ham selv som er et offer.

Endret av megda
  • Liker 11
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 time siden):

Denne saken skulle aldri politiet gått videre med, den skulle ikke vært reist for retten. Eneste grunnen til det var at personene er så profilerte.

Jo, det er vel akkurat det hen skriver @Kaisa10

Åja, det er veldig bra at denne tiltalen som går på vold i nære relasjoner går i åpen rett. 

Og dette er en straffesak, ikke en krangel. 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest kommentarer flere steder, så er det innlysende hvor viktig det er at denne saken får den dekningen den får, og at den setter fokus på både fysisk og psykisk vold i nære relasjoner. 

• Liker 9
  • Nyttig 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meowmere skrev (1 minutt siden):

Etter å ha lest kommentarer flere steder, så er det innlysende hvor viktig det er at denne saken får den dekningen den får, og at den setter fokus på både fysisk og psykisk vold i nære relasjoner. 

Jeg er helt enig!

Ja det er trist med alle de lignende sakene som blir henlagt (som oftest på grunn av bevisets stilling). Men det gjør ikke denne saken mindre viktig! Ja det finnes dessverre mye verre saker i Norge også, men ser en på totalen, er jeg trygg på at denne saken og det at fokus rettes mot mishandling i nære relasjoner og psykisk (og fysisk) vold, vil være viktig for mange andre i Norge, i lang tid fremover ❤️

Jeg tror det både vil gi mot og håp til barn og ungdom (og voksne!) som sitter i tilsvarende situasjoner, og forhåpentligvis kan bidra til at flere melder i fra. 

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisa10 skrev (50 minutter siden):

Det er vel ikke det Bacteria skriver, at det ikke hører hjemme i en rettsal?

Men syns du en krangel mellom foreldre og barna hører hjemme i en åpen rettsal? 

Eller en krangel mellom trener og utøver om du vil..

Når far har provosert frem retsaken med å spile ofer i media, så synes jeg det må være opp til barna om de ønsker at "deres side" skal ofentligjøres også ja!

• Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (54 minutter siden):

Helt enig , det er skremmende endel V de kommentarene jeg leser 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (29 minutter siden):

Når far har provosert frem retsaken med å spile ofer i media, så synes jeg det må være opp til barna om de ønsker at "deres side" skal ofentligjøres også ja!

Har far uttalt seg mye i media om denne saken etter at kronikken kom?

Eller var det kronikken sønnene skrev som gjorde at det havnet i media?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoaideBiehtar skrev (3 timer siden):

Tror du Gjert er en som lar seg veilede? Han er jo helt blind for egne feil og mangler, alt er alle andre sin feil. Da er man ikke særlig mottakelig for veiledning heller. 

Skjønner ikke hvorfor man gidder å spekulere. Vi vet at det finnes menn og kvinner der ute som mishandler, eller støtter mishandling av, både barn og partner og som ikke ser problemet med det. Selvfølgelig vil noen av dem også finnes på KG. Akkurat som det er umulig å få Gjert til å innse at han behandler familien sin dårlig vil det være umulig å overbevise disse menneskene også. Ignorer. 

Nettopp. Han lar seg ikke veilede, nettopp fordi han er den han er. Han opptrer jo akkurat fordi han er som han er. Det er det vi vil frem til. Det fins vel ikke noe tvil

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soro123 skrev (1 time siden):

Det ble jo også løsningen for dattera..... Som etter eget ønske flytta i fosterhjem som 15-åring.....

Ingen 15-åring som har hatt en trygg og god oppvekst ønsker å gjøre det, og forblir vekk fra foreldrene i over tre år. Hadde det vært gjort i affekt (eller tenåringstrass eller hvordan det ble omtalt tidligere i denne tråden) der og da, hadde hun ikke holdt seg vekk fra foreldrene over så lang tid.

Vet ikke, jeg har sett hele denne serien med Ingebrigtsen familien, og det slo meg hvor sta ungene var hele tiden, Gjert ville korrigere til deres eget beste, de bare var sure og ville presse på. Datteren ? Noe av det verste egentlig, hun ville trenes akkurat som brødrene, ikke noe unntak. Far advarte sterkt mot det, og han tok det opp flere ganger med henne. For han ville ikke gjøre det i begynnelsen. Da hun fikk lov, ja da begynte det nesten med en gang. Litt motgang så var det furting og klaging over en lav sko. Alt var andres feil og ikke hennes. Jeg tenkte med meg selv, det der kommer aldri til å gå bra. Gjert feilfri :) Overhodet ikke. Hissig og utrolig direkte. Veldig få som tåler slikt over lang tid. Far og trener for sine barn på dette nivået ? Litt av en oppgave, det gikk jo i flere år, men så skar det seg.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisa10 skrev (3 minutter siden):

Politiet tokk opp saken etter kroniken, så hva han gjorde etter kronikken endrer jo ikke hva som førte til at guttene sto frem med sin versjon. 

Kroniken var et svar til Gjert sine utspil, så nei den var selfølgelig ikke grunen til at det havnet i media. Har du skrevet feil her kansje? Spørsmplene dine gir ikke helt mening 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

megda skrev (1 time siden):

etter å ha lest om hva gjert sier i det lydopptaket bekrefter bare det den enorme narsissismen Gjert rommer ovenfor egen suverenitet i kontrast til barna sine.

Dette er et prakteksempel på en person som praktiserer psykisk vold og som mener at det er ham selv som er et offer.

Håper ikke du er psykolog eller psykiater. Du er så bombastisk og dømmende. Og siden du har diagnostisert G som narsissist, hvem av barna har arvet denne psykiatriske diagnosen, tenker du? Og ut fra din vurdering av hvem - hvordan kan du se bort fra utsagn fra denne/disse avkommene? Eller mener du at ingen av avkommene har Gs narsissistiske trekk? Samtlige avkom ligner ene og alene på sin mor, tenker du?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (5 minutter siden):

Politiet tokk opp saken etter kroniken, så hva han gjorde etter kronikken endrer jo ikke hva som førte til at guttene sto frem med sin versjon. 

Kroniken var et svar til Gjert sine utspil, så nei den var selfølgelig ikke grunen til at det havnet i media. Har du skrevet feil her kansje? Spørsmplene dine gir ikke helt mening 

Beklager at spm mine ikke hang på greip!

Jeg tolker det ikke slik at far har spilt offer i media for å provosere frem en rettssak. Jeg vil jo anta at en rettsak er det siste han vil ha!

Om det er riktig at det blir en rettsak?- ja, mener jeg. 
Om det er riktig at den er så offentlig og fulgt på den måten i media? Njei, kanskje ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisa10 skrev (44 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/dRvMbz/abid-raja-og-nadia-ansar-vil-ikke-trekke-skyld-og-skam-episoden-med-gjert-ingebrigtsen

17 okt. 2023 deltok Gjert i podcasten til Abid Raja og Nadia Ansar
«I episoden, som er 50 minutter lang, fikk Gjert Ingebrigtsen fremme sin versjon av konflikten. Samtidig fikk han mye ros, forståelse og anerkjennelse fra programlederne. Han fikk få kritiske spørsmål.»

Før dette hadde ikke sønnene uttalt noe i media, foruten om at de hadde brutt samarbeidet med Gjert i februar 22. Det var enormt med spekulasjoner, brødrene fikk masse dritt, alle intervjuer etter løp  handlet om saken, det var vel her det befestet seg virkelig , dette med de  «egoistiske, kjepphøye, utakknemlige» karakteristikkene av dem. 
14. oktober 23 engasjerte Gjert Elden som sin advokat, 17 oktober 23  ble podcast episoden sluppet ut - FØRST DA , 19 oktober, 2 dager senere skrev brødrene kronikken i VG der de beskrev vold og trusler som en del av sin oppvekst og begrunnet hvorfor de brøt med Gjert. Som Kristoffer sa : «ved å delta i den podcasten satte Gjert premissene på den offentlige samtalen om dem.»
Brødrene fikk rett og slett nok da. 

Endret av Zenhouse
  • Liker 13
  • Nyttig 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jobbermedbarn skrev (2 timer siden):

Ja psykisk vold er vanskelig å bevise, det er jo det som er den store utfordringen med vold i nære relasjoner. Vold er straffbart, psykisk vold går ofte over tid og er ekstremt skadelig for et barn (påvirker bl.a. hvordan hjernen utvikler seg). Det å gå i stadig alarmberedskap ifht den som egentlig skal ta vare på deg og være din trygghet får store konsekvenser for deg videre i livet. Hva du ble utsatt for vet jeg ikke, men det de to barna til Gjert har fortalt i rettssalen oppfatter jeg som alvorlig psykisk vold (frykt, kontroll, sinne, ingen stabilitet i hvordan du blir møtt) og det har virkelig noe i en rettssal å gjøre. 

For meg er det også helt ufattbart å tro at dette kunne bli løst i et konfliktråd når man ser hvordan Gjert har vært i rettssalen disse to dagene og hvordan han har snakket om barna sine. Han er jo overhodet ikke villig til å høre på hva de virkelig sier, det dreier seg jo kun om han. 

Du synes sikkert at barna har utvist frykten også opp igjennom etter hva de har fortalt og du har sett i tv-serien?

Jeg synes ikke barna utviser en holdning og handling av frykt. Jeg utviser mer respekt og etter dette frykt for mine foresatte (noe jeg ikke har), da jeg aldri hadde kjeftet stygt i ordbruken imot mine foresatte, ei hadde jeg skreket "hold kjeft" til dem og jeg hadde ikke opponert mot de reglene jeg hadde fått og provosert med å gjort stikk motsatt. Jeg synes det viser utrolig lite frykt og respekt for foreldregenerasjonen.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Wow, mener du virkelig at G har provosert frem mot rettsaken? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/sport/i/5Ez7pE/gjert-ingebrigtsen-om-paastaatte-pengeproblemer-en-oekonomi-som-ikke-er-baerekraftig

litt rart å fremstille det som om man har elendig økonomi og må selge alt man eier og har fordi han ikke er trener lengre, når det er enkelt å bevise at de har millioner på bok i eget selskap. Og alle inntekter fra foredrag og bøker har gått inn i eget selskap, ikke Run fast. Det som gikk inn der var direkte knyttet til brødrenes løperkarriere, som sponsoravtaler etc. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (1 time siden):

Wow, mener du virkelig at G har provosert frem mot rettsaken? 

Ikke meg du spør, men jeg mener ja. Han har inntatt offerrollen og ikke annerkjent noen av barnas opplevelser. Jeg tror faktisk ikke han evner å se hva han har gjort galt - da hans kontrollregime tross alt gjorde at barna hans lykkes med løpingen sin.

Jeg synes det er synd at tiltalen hovedsaklig kun er fysisk vold, når den psykiske volden er det mest alvorlige i denne saken.  

Endret av Helene1982
  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...