Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Soro123 skrev (På 28.3.2025 den 21.14):

Og vis meg gjerne eksempler på andre trenere som har for vane å kjefte, være truende, skrike og være fysisk utøvende mot sine utøvere (bortsett fra visse russiske og kinesiske trenere vi allerede for mange tiår siden så med avsky til). 

Tror du trenerne til Karsten Warholm, Markus Rooth osv oppfører seg på samme måte som Gjert, og at det er derfor disse utøverne jevnlig gjør store prestasjoner på friidrettsbanen og tar medaljer på medaljer?

Ekspander  

Akkurat det med kjeftingen er den største svakhet Gjert har som trener, klart at det ikke er en hensiktsmessig måte å være trener på, resultater er mulig å oppnå uten at han skal ty til kjefting på den måten han har gjort. Så slik jeg anser det så har det vært en feil metode fra hans side...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Måne, admin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (På 29.3.2025 den 7.36):

Akkurat det med kjeftingen er den største svakhet Gjert har som trener, klart at det ikke er en hensiktsmessig måte å være trener på, resultater er mulig å oppnå uten at han skal ty til kjefting på den måten han har gjort. Så slik jeg anser det så har det vært en feil metode fra hans side...

Ekspander  

Jeg vil nå si at å slå utøverne/barna sine er også en ganske stor svakhet. 

• Liker 22
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (På 28.3.2025 den 21.51):

Tvertimot har litt tungt for det, er nok litt opp i åra. Gått på livets harde skole og er pensjonist for NAV. Jeg antar barnløs.

Ekspander  

Hverken barnløs, pensjonist eller en som får penger fra NAV (jeg er en som betaler skatt som finansierer norges vellferdssystem - og betaler den skatten med glede og uten å klage, snarere ville jeg gjerne betalt mer i skatt dersom det medførte at Norge ble et enda bedre land å bo i og vi fikk igjen for skattepengene vi betalte inn, bedre helsetjenester, bedre infrastruktur m.m. er da hva jeg ville ønsket at norge investerte i).

Så du kunne vanskelig bommet mer!!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (På 29.3.2025 den 7.37):

Jeg vil nå si at å slå utøverne/barna sine er også en ganske stor svakhet. 

Ekspander  

Og true. Og en stor svakhet å benytte seg av 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (På 29.3.2025 den 7.32):

Historisk er det ikke veldig mange løpere som har brutt drømmegrensa på 3.30 på 1500 meter, Nordås har klart det og har sågar en bronsemedalje fra VM, klart at Nordås er en meget god løper og har hatt imponerende resultater (spesielt etter at løperbrødrene brøt med Gjert og etter at han fikk tettere oppfølging fra Gjert har Nordås hatt en fantastisk utvikling som løper).

Altså blir det veldig feil å snakke ned prestasjonene til Nordås, som er bedre enn noen kan forvente fra en kar fra Jæren i møte med internasjonal motstand på aller høyeste nivå. Tidene Nordås har løpt på er svært imponerende, han har også løpt raskere enn Henrik og Fillip har gjort noen gang (og de også har hatt fantastiske resultater, spesielt i Europeisk sammenheng).

Så Gjert har absolutt vært flink, noe Nordås også har takket han for med rette. Gjerts trenergjerning er altså svært imponerende, det må sågar de som ikke liker han ha forståelse for...

Ekspander  

Men det ene utelukker jo ikke det andre . Enhver lovbryter vil ha noen positive sider i noens øyne . Det betyr ikke at de er hevet over loven .Norske lover  er lik for alle, uansett hva du er god eller dårlig i . 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Historisk er det ikke veldig mange løpere som har brutt drømmegrensa på 3.30 på 1500 meter, Nordås har klart det og har sågar en bronsemedalje fra VM, klart at Nordås er en meget god løper og har hatt imponerende resultater (spesielt etter at løperbrødrene brøt med Gjert og etter at han fikk tettere oppfølging fra Gjert har Nordås hatt en fantastisk utvikling som løper).

Altså blir det veldig feil å snakke ned prestasjonene til Nordås, som er bedre enn noen kan forvente fra en kar fra Jæren i møte med internasjonal motstand på aller høyeste nivå. Tidene Nordås har løpt på er svært imponerende, han har også løpt raskere enn Henrik og Fillip har gjort noen gang (og de også har hatt fantastiske resultater, spesielt i Europeisk sammenheng).

Så Gjert har absolutt vært flink, noe Nordås også har takket han for med rette. Gjerts trenergjerning er altså svært imponerende, det må sågar de som ikke liker han ha forståelse for...

Ekspander  

Han har vært absolutt vært flink , i å skremme og spre frykt . Jeg er IKKE imponert . Ikke et bittelite snev  engang 

IMG_9665.png

• Liker 5
  • Hjerte 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pep skrev (På 28.3.2025 den 18.30):

Så du mener personligheten til H da han var 3 år forsvarer at faren tråkket på hodet hans?? 

Ekspander  

Tenker at Gjert ikke har tråkket på hodet slik historien er fremstilt, altså at det hele er fremstilt helt feil for å sette Gjert i dårlig lys.

I saker hvor parter står steilt mot hverandre så blir historier gjerne helt feil og overdrevet fremstilt, altså at de ikke gjenspeiler virkeligheten.

Sagt med andre ord, at dersom en voksen virkelig vil skade et lite barn så kan den voksne det. Annet enn et merke på kinnet til datteren så er det ikke snakk om fysiske skader i denne saken, så å fremstille Gjert som den verste som er har ingen poeng.

Mannen har ofret mye for sine barn også, og skal og kan ikke sees som ondskapen selv. Og tenker at han har ofret det for barna sine og ikke for seg selv først og fremst...

---

Når det er sagt, at Gjert bruker kjefring som metode, det er ingen grei metode og klart at jeg ser problematikken i det. Man skal ikke kjefte for å få ønsket adferd, det kan man få med ros og å snakke frem (motivere), og der har Gjert helt klart valgt feil.

Men altså, fordi om han har brukt feil metoder så vil ikke jeg være en del av et hylekor som skal gjøre han til et monster uten like. Klart jeg også ser noe positivt med han og tror avgjort at han vil sine barn sitt beste, om ikke så hadde han ikke ofret så mye for dem som han har gjort.

Åpenbart at familien er i dyp krise, men en straffesak i rettsvesenet er ikke veien ut av det, det vil være konfliktskapende og forverre frontene heller enn å bidra til noe positivt slik jeg ser det. Men ser jo at i en familie med sterke individualister så finnes ingen enkle veier til en snarlig løsning, men det skal Gjert og kona ha, de har oppdratt selvstendige barn som lykkes bra (så noe rett er blitt gjort selv om metodene åpenbart har vært litt feil).

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 28.3.2025 den 17.57):
Ekspander  

Dette er jo det tristeste av alt . Å ikke ha noen forventninger til at din egen mor vil beskytte , støtte og trøste deg i din livs verste situasjon . Det ultimate sviket 🥹. Passiv mobbing er et utrykk . Den som står å ser på uten å gripe inn. 

• Liker 6
  • Hjerte 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (På 29.3.2025 den 7.54):

Han har vært absolutt vært flink , i å skremme og spre frykt . Jeg er IKKE imponert . Ikke et bittelite snev  engang 

IMG_9665.png

Ekspander  

Nå tenker jeg at å true og spre frykt, klart at det er feil. Er klar over at Gjert har kjeftet mye, heller enn å gi ros og å motivere på en positiv måte slik han burde ha gjort. Og det er Gjert sin store svakhet.

Men altså, slik barna fremstiller han nå, det kjøper ikke jeg. Han demoniseres og fremstilles alt for negativt, det er utelukkende negativt og ille...

Jeg ser det hele mer nyansert og ser en far som ønsker barna sine det beste, men som har brukt feil metoder (kjefting, kontroll og trusler heller enn bedre metoder hvor han kunne oppnådd noe mer positivt også). Altså, slik jeg ser det så er Gjert en som ikke har forstått at han kunne løst det hele på en bedre måte...

Verdens verste far er han derimot ikke, klart han bryr seg om egne barn og vil dem det beste, og er det jeg tenker at han har forsøkt på også selv om kjeftingen, truslene og kontrollen han har forsøkt å ha har vært ganske så feil virkemidler.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (På 29.3.2025 den 7.58):

Tenker at Gjert ikke har tråkket på hodet slik historien er fremstilt, altså at det hele er fremstilt helt feil for å sette Gjert i dårlig lys.

Ekspander  

Jeg synes du overser hvilken opplevelse av redsel og maktesløshet et barn har i en slik situasjon.  En PTSD diagnose blir ikke satt så enkelt.

Det er mange voldshendelser hvor den faktiske volden som utføres ikke alltid er av den groveste typen med store fysiske skader, men hvor offeret ikke ser noen mulighet til å unnslippe og er helt uvitende om hvor langt den fysisk overlegne er villig til å gå. Det er vel også noe av grunnen til at psykisk vold eller mishandling gir store skader på lang sikt.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (På 29.3.2025 den 7.58):

I saker hvor parter står steilt mot hverandre så blir historier gjerne helt feil og overdrevet fremstilt, altså at de ikke gjenspeiler virkeligheten.

Sagt med andre ord, at dersom en voksen virkelig vil skade et lite barn så kan den voksne det. Annet enn et merke på kinnet til datteren så er det ikke snakk om fysiske skader i denne saken, så å fremstille Gjert som den verste som er har ingen poeng.

Mannen har ofret mye for sine barn også, og skal og kan ikke sees som ondskapen selv. Og tenker at han har ofret det for barna sine og ikke for seg selv først og fremst...

---

Når det er sagt, at Gjert bruker kjefring som metode, det er ingen grei metode og klart at jeg ser problematikken i det. Man skal ikke kjefte for å få ønsket adferd, det kan man få med ros og å snakke frem (motivere), og der har Gjert helt klart valgt feil.

Men altså, fordi om han har brukt feil metoder så vil ikke jeg være en del av et hylekor som skal gjøre han til et monster uten like. Klart jeg også ser noe positivt med han og tror avgjort at han vil sine barn sitt beste, om ikke så hadde han ikke ofret så mye for dem som han har gjort.

Åpenbart at familien er i dyp krise, men en straffesak i rettsvesenet er ikke veien ut av det, det vil være konfliktskapende og forverre frontene heller enn å bidra til noe positivt slik jeg ser det. Men ser jo at i en familie med sterke individualister så finnes ingen enkle veier til en snarlig løsning, men det skal Gjert og kona ha, de har oppdratt selvstendige barn som lykkes bra (så noe rett er blitt gjort selv om metodene åpenbart har vært litt feil).

Ekspander  

Det er derfor vi har et rettsvesen i Norge . For å belyse betente saker på en rettferdig og nøytral måte . I ekstremt dysfunksjonelle familier som ikke klarer skille rett fra galt , er det ekstra bra at rettsvesenet finnes. Så ikke ofrene går helt til grunne uten noen form for støtte eller aksept . Metodene til Gjert har åpenbart vært feil , når fem av syv barn har vendt seg mot han . 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NiceOrNothing skrev (På 29.3.2025 den 8.01):

Dette er jo det tristeste av alt . Å ikke ha noen forventninger til at din egen mor vil beskytte , støtte og trøste deg i din livs verste situasjon . Det ultimate sviket 🥹. Passiv mobbing er et utrykk . Den som står å ser på uten å gripe inn. 

Ekspander  

Ser det ikke slik jeg, altså som at moren svikter datteren. Nok ingen enkel sak for noen i familien dette, det inkluderer selvfølgelig mor og Gjert også naturlig nok.
Klart at denne saken preger dem alle. I en så opprivende sak som dette er så er ofte partene så polariserte at begge sider blir urimelige (ikke bare den ene siden), riktige blir altså å se begge sider av saken (ikke stå polarisert på den ene siden og støtte den 100%), hvorfor tror dere jeg vil være en motvekt mot den ensidige fordømmelsen jeg ser?
Denne sak har to sider, og den er ikke så polarisert som alt fremstilles så langt. Og skal dette ha en fornuftig løsning så må frontene ikke være så steile som de er nå...

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (På 29.3.2025 den 8.07):

Nå tenker jeg at å true og spre frykt, klart at det er feil. Er klar over at Gjert har kjeftet mye, heller enn å gi ros og å motivere på en positiv måte slik han burde ha gjort. Og det er Gjert sin store svakhet.

Men altså, slik barna fremstiller han nå, det kjøper ikke jeg. Han demoniseres og fremstilles alt for negativt, det er utelukkende negativt og ille...

Jeg ser det hele mer nyansert og ser en far som ønsker barna sine det beste, men som har brukt feil metoder (kjefting, kontroll og trusler heller enn bedre metoder hvor han kunne oppnådd noe mer positivt også). Altså, slik jeg ser det så er Gjert en som ikke har forstått at han kunne løst det hele på en bedre måte...

Verdens verste far er han derimot ikke, klart han bryr seg om egne barn og vil dem det beste, og er det jeg tenker at han har forsøkt på også selv om kjeftingen, truslene og kontrollen han har forsøkt å ha har vært ganske så feil virkemidler.

Ekspander  

Du får fortsette å forsvare han til du blir blå i trynet . Det har du din fulle rett til. Jeg har mer tillit til rettsvesenet tolkning av dette , enn noen som bagatelliserer vold . 

• Liker 12
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Jeg snakker ikke med prestasjonene til Nordås, men påpeker bare at han generelt ikke har prestert på samme nivå som f.eks Jakob, selv om Nordås også har hatt Gjert som trener.

Og hvordan forklarer du Jakob sine prestasjoner etter bruddet med Gjert, dersom det er Gjert som er suksessfaktoren for Jakob?

Men alt i alt: uansett hva en tenker om Gjert som trener, er det først og fremst Gjert som far som har ført han til retten nå.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  tvertimot skrev (På 29.3.2025 den 8.13):

Ser det ikke slik jeg, altså som at moren svikter datteren. Nok ingen enkel sak for noen i familien dette, det inkluderer selvfølgelig mor og Gjert også naturlig nok.
Klart at denne saken preger dem alle. I en så opprivende sak som dette er så er ofte partene så polariserte at begge sider blir urimelige (ikke bare den ene siden), riktige blir altså å se begge sider av saken (ikke stå polarisert på den ene siden og støtte den 100%), hvorfor tror dere jeg vil være en motvekt mot den ensidige fordømmelsen jeg ser?
Denne sak har to sider, og den er ikke så polarisert som alt fremstilles så langt. Og skal dette ha en fornuftig løsning så må frontene ikke være så steile som de er nå...

Ekspander  

Du har din fulle rett til å være motvekt . Heldigvis fins det en rettsikkerhet . Som forhindrer at sånne menn får herje fritt Hva du mener og syns er  helt uvesentlig . En evnt dom vil ikke være basert på følelser og meninger. Men på fakta , bevis og sannsynliggjøring . 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (På 29.3.2025 den 8.07):

Ekspander  

Hvorfor tror du på at han kjefter og kontrollerer (som også kommer under begrepet mishandling i nære relasjoner og dermed kan straffes med fengsel inntil 6 år), men ikke på at han har utøvd fysisk vold? Hva bygger du antagelsene dine på? 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (På 29.3.2025 den 7.36):

Ekspander  

Du svarer på bare en liten del av spørsmålet mitt. Vis meg eksempler på trenere som har for vane å være truende, skrike og være fysisk utøvende mot sine utøvere.

Jeg prøver virkelig å forstå hvordan du kan se på en trener som truer og er fysisk utøvende, som en god trener. (Spesielt når vi vet hvor gode utøvere som Warholm og Rooth har blitt så gode med de trenerne som de har.)

Eller er greia så enkel som at du ikke tror på noe av det som fem av barna har sagt om trusler, skriking og fysisk vold? For dersom du er der, har ikke du og jeg noe mer å diskutere, da er vi på to ulike planeter, og jeg vil ikke ha en mulighet for å kunne se og forstå dine synspunkter.

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VitaSana skrev (På 29.3.2025 den 8.07):

En PTSD diagnose blir ikke satt så enkelt.

Ekspander  

Jo, i dag er det lavere terskel for å sette slike diagnoser enn noen gang tidligere. Spesielt i de best utviklede vellferdslandene sykeliggjøres flere enn noen andre steder (norden spesielt).
Altså, i land hvor vellferdsstaten står sterkt og det er gode ordninger, der sykemeldes flest med psykiske diagnoser av mange slag.

--

I tidligere tider så jobbet mennesker som i dag sykeliggjøres og blir ufør med forskjellige psykiske diagnoser, man kan si at den gang var de friske nok til å jobbe og være selvstendig (terskelen for å sykeliggjøre har således blitt justert ned i vellferdssamfunn). I land uten en sterk vellferdsstat der jobber mennesker med tilsvarende problemer, mennesker som sågar har hatt det verre enn de som er sykeliggjort her i Norge.

Nå er det helt greit at folk får diagnoser og sågar blir ufør, men at det blir enklere og enklere å få diagnoser er en feil utvikling. Mange av de som er ufør med psykiske diagnoser i dag, altså som mottar penger fra og er avhengig av staten, de hadde hatt det bedre om de var i jobb og selvstendige (når folk som hadde det verre enn dem klarte det tidligere, og folk i andre land klarer å stå i jobb, klart at det da blir feil at Norge skal sykeliggjøre flere en vi strengt tatt burde).

Jeg tenker at mennesker lever bedre uten unødige diagnoser som sykeliggjør oss, i alle fall de som kan klare seg bra (noe storebroren i denne familien gjør). Så jeg er mer for at i stedet for å sykeliggjøre folk så burde staten ha en tilnærming hvor de skal sees som mer frisk...

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...