lurker Skrevet 28. mars #4141 Del Skrevet 28. mars Capri skrev (3 minutter siden): Jeg er oppgitt. Hvis saken hadde dreid seg om en eller flere voksne idrettsutøvere som gikk til sak mot sin trener, kunne man sikkert argumentert om en implisitt deal om et knusende regime, men saken dreier seg ikke om det. Den dreier om en far som ikke har opptrådt som fedre forventes eller har lov til. Det er beskrevet (ikke minst av eldstebror) at det har pågått utstrakt bruk av tvang, kontroll og fysisk avstraffelse siden barna var små. En av barna i denne saken ønsket ikke å bli eliteutøver heller, så Gjert har ingen trenersuksess å vise til der og ingen unnskyldning knyttet til trenerrollen. Man slår ikke barna gode til å løpe. Ja, jeg er enig med deg. Jeg tenker at lite av det vi hørte denne uka egentlig har noe med trenerrollen hans å gjøre også, han har først og fremst vært far i de situasjonene det har blitt snakket om. At en 15 åring vil slutte med idrett for eksempel, det diskuterer denne vanligvis først og fremst med foreldre, ikke treneren. Man bestemmer det sammen med foreldre, treneren kan ikke bestemme dette. En trener kan kanskje komme med forslag til hvordan fritid skal tilbringes med hensyn til leggetider og restitusjon, men det vil alltid være foreldrene som bestemmer og håndhever, ikke treneren. En trener vil ikke legge seg borti venner og kjærester, og nekte barn å besøke venner. Eller bestemme hvor mye barnet skal være på rommet sitt kontra i stua. Når han på hjemmebane har latt sitt humør til de grader diktere hele resten av familien, har han ikke vært trener - han har vært far i huset. 15 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 28. mars #4142 Del Skrevet 28. mars tvertimot skrev (57 minutter siden): Startet absolutt ikke med at han hadde eliteutøvere som ble Europa- og Verdens-mestre, noe han selv heller nok aldri så for seg at skulle komme. Om du tror det var noe glans å sole seg i, nei det var det ikke det meste av tiden. Lenge så eller hørte man lite eller ingenting om Gjert, han holdt derimot koken. Var NRK-serien som endret det mer enn noe annet, og klart at da den ble populær så ble han kjent. - Det blir altså nærliggende å tenke at Gjert hadde den samme motivasjonen som andre foreldre som følger opp eller er trener for barna sine, noe som er en jobb i seg selv og krever mye, men som er lite glamoriøst. Altså endret det hele seg med suksessen som fulgte, det ligger dog mye oppofrelse fra Gjert sin side bak den suksessen da mannen åpenbart har vært en stor ressurs og har gjort mye riktig. Løåerbrødrene virker utakknemlige selv overfor det. At han pushet dem i rollen som trener er også naturlig, man skal aldri glemme at han har hatt to roller her, altså både trener og far. Hvor den første rollen åpenbart har gått ut over den andre rollen. Eg har barn som eg har dratt på samlinger, renn, treninger med nesten kvar helg og midt i uka i flere år før de begynte på toppidrett på videregående. Syntest det var kjekt, sosialt og fint. Intet offer for meg iverfall. 6 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonebelinda Skrevet 28. mars #4143 Del Skrevet 28. mars Pilleville skrev (4 minutter siden): Eg har barn som eg har dratt på samlinger, renn, treninger med nesten kvar helg og midt i uka i flere år før de begynte på toppidrett på videregående. Syntest det var kjekt, sosialt og fint. Intet offer for meg iverfall. Det har jeg og gjort. Kjørt til/fra trening 4 dager i uka. Blitt med på kamper og renn i helgene. De årene vi holdt på med dette, fram til de kunne kjøre selv, det var og mye av vår sosiale arena, med foreldrene til de andre utøverne. Så det er nok ganske vanlig at vi andre og følger opp våre barn 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1600 Skrevet 28. mars #4144 Del Skrevet 28. mars (endret) tvertimot skrev (32 minutter siden): Nær sagt alt vi mennesker vet er tillært kunnskap, at Gjert har blitt inspirert av hva flere andre har gjort tidligere, det gjør det ikke mindre beundringsverdig hvordan han har systimatisert et opplegg som åpenbart fungerer meget bra og som sannsynligvis gjør han til den største ressursen i verden hva gjelder å trene mellomdistanseløpere. Ikke gitt i det hele tatt at Rogaland skulle få frem så mange utrolige løpere, Gjert har lykkes med det. Hva vil du med innlegget ditt? Skal man beundre hans resultater mindre mener du, fordi han har hentet inspirasjon fra flere og satt sammen sitt opplegg, er ikke det hva samtlige trenere i verden gjør??? Klart at han er en ressurs, Jakob hadde ikke vært den løperen han i dag er uten nettopp Gjert, han har alt å takke Gjert. Du glemmer helt at Gjert også er far til folk som ikke løper, som også har opplevd vold. Så da kan du kanskje legge bort denne tematikken? Han kan da ikke skylde på trenerrollen ovenfor Kristoffer, eller jenta for den slags skyld etter hun ikke ville mer. Da er han strengt talt bare en feilende pappa som har mistet dattera til fosterhjem pga. vold og psykisk ubalanse. Det er mange trenerforeldre med barn i verdenstoppen som ikke slår og psykisk raljerer over sine barn hele tiden. Du argumenterer liksom som at vold er ok fordi de er så gode. Det er bare rart å lese denne konstante curlingen for en mann som mangler empati og kjærlighet til sine barn på en måte som gjør at 5/7 av hans barn, hvor flere ikke er løpere, melder om en oppvekst med fysisk og psykisk vold. Endret 28. mars av 1600 27 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 28. mars #4145 Del Skrevet 28. mars (endret) tvertimot skrev (1 time siden): Hva tror du løpergutta sin suksess nå bygger på? Du er naiv dersom du tror at det er noe helt annet enn det Gjert drillet dem i, ingen vet bedre enn dem hvordan Gjert ville de skulle trene for å bli god. Så Gjert er en større trenerressurs enn du åpenbart forstår. Men dette handler ikke om hvor dyktig trener Gjert har vært. Datteren rømte fra huset som 15-åring, endte opp i fosterhjem og ønsker ingen kontakt med sine foreldre, som følge av måten Gjert behandlet henne på. Om han har gjort noe straffbart eller ikke, så burde han uansett kanskje gått i seg selv og tenke over hva det er han har holdt på med. Men det er jo ingen tegn på at han har tatt dette innover seg, ut fra hva han har gjort de tre årene som har gått i ettertid. Endret 28. mars av Djækklåsst 10 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 28. mars #4146 Del Skrevet 28. mars tonebelinda skrev (13 minutter siden): Det har jeg og gjort. Kjørt til/fra trening 4 dager i uka. Blitt med på kamper og renn i helgene. De årene vi holdt på med dette, fram til de kunne kjøre selv, det var og mye av vår sosiale arena, med foreldrene til de andre utøverne. Så det er nok ganske vanlig at vi andre og følger opp våre barn Ja men ganske ulikt ut i fra kva idrett barna er med på. Spiller poden fotball (som en av mine gjør) er det lite oppfølging selv om man er på alle heime og bortekamper. Er de aktive i alpint kan man vere borte tors-sønd flere helger pr mnd. Da snakker vi om å jobbe inn sin egen arbeidstid, bruke nesten alle helger.Følte likevel at det ikkje var offer. Var kjekt og sosialt. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 28. mars #4147 Del Skrevet 28. mars Jeg blir desillusjonert og oppriktig lei meg av at noen forsvarer en far med nebb og klør helt uten å vite omfanget av mishandlingen. At barna bør være takknemlige er så absurd at jeg vemmes over verdensbildet som presenteres. Flere steder nevnes også personligheten til noen av barna som grunn til at de tror mer på far. Fy fader, så utrolig skrudd verden kan være. Sukk! 27 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 28. mars #4148 Del Skrevet 28. mars Capri skrev (24 minutter siden): Jeg er oppgitt. Hvis saken hadde dreid seg om en eller flere voksne idrettsutøvere som gikk til sak mot sin trener, kunne man sikkert argumentert om en implisitt deal om et knusende regime, men saken dreier seg ikke om det. Den dreier om en far som ikke har opptrådt som fedre forventes eller har lov til. Det er beskrevet (ikke minst av eldstebror) at det har pågått utstrakt bruk av tvang, kontroll og fysisk avstraffelse siden barna var små. En av barna i denne saken ønsket ikke å bli eliteutøver heller, så Gjert har ingen trenersuksess å vise til der og ingen unnskyldning knyttet til trenerrollen. Man slår ikke barna gode til å løpe. Gjert har havnet her fordi han strakk strikken til den røk, ferdig snakka. Det har fremkommet i vitneforklaringen at i utgangspunktet var det kun I som ønsket å anmelde etter å ha blitt slått og fratatt bevegelsesfrihet tiden i forkant. Gutta fikk henne fra å gjøre det, men måtte få henne ut av barndomshjemmet, der mor heller ikke klarte å beskytte. Dermed havnet hun i fosterhjem, 15 år gammel. Men det var nok bare et tenåringsopprør. Klart det er Gjert som er offeret her. Stakkar, han som har vært en så god trener for tre av seks sønner og all ting. Nå er det ingen som mener at Gjert er noen offer her, at han har ofret mye for å følge opp barnas idrettskarrierer (klart han har så mye tid han har lagt i dette) må ikke leses som at han er et offer i denne saken. Mye ved denne saken indikerer at måten Gjert har vært trener på, at den har slitt voldsomt på alle parter. Klart at man kan være trener og far ved å gi ros heller enn å kjefte, ved å gi mer frihet heller enn å inskrenke den... Barnas suksess på idrettsbanen kunne altså kommet dersom Gjert valgte en bedre tilnærming til dette enn hva han åpenbart gjorde. Dog tenker jeg at det ikke ligger noen vonde motiver bak dette fra Gjert sin side, klart det er beundringsverdig alt han har lagt ned i dette... Men igjen, måten far/trener-rollene er løst er jo ikke på en hensiktsmessig måte over tid, det måtte medført at det skjærte seg på et punkt. Gjert virker å være tvangsnervrotisk opptatt av selv den minste detalj og klart det tærer på, således har han synset om og ment mye om ting han godt kunne ha lagt fra seg og hatt et mer avslappet forhold til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 28. mars #4149 Del Skrevet 28. mars Djækklåsst skrev (23 minutter siden): Men dette handler ikke om hvor dyktig trener Gjert har vært. Datteren rømte fra huset som 15-åring, endte opp i fosterhjem og ønsker ingen kontakt med sine foreldre, som følge av måten Gjert behandlet henne på. Om han har gjort noe straffbart eller ikke, så burde han uansett kanskje gått i seg selv og tenke over hva det er han har holdt på med. Men det er jo ingen tegn på at han har tatt dette innover seg, ut fra hva han har gjort de tre årene som har gått i ettertid. Klart at Gjert har reflektert rundt situasjonen som er, annet ville vært helt unaturlig. Ikke sikkert at han i dag ville løst situasjoner slik han gjorde det tidligere, vi utvikler oss alle kontinuerlig som mennesker. At denne situasjonen også har endret noe ved samt også preger han, klart det. Synes at han har taklet det hele bra i media jeg, etter at det sprakk, det vil si at han fortrinnsvis har holdt seg i bakgrunnen og ikke gått hardt ut i media (som ville vært naturlig men som ville gjort situasjonen enda verre). Er fortrinnsvis motpartene som har kommet med angrep i media, som Gjert har forholdt seg rolig til (ikke enhver ville evnet det). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet 28. mars #4150 Del Skrevet 28. mars Jeg forstår ikke helt hvorfor det snakkes så mye om trenerrollen. Har den egentlig noe med saken å gjøre i det hele tatt? Ut fra det vi har sett av personligheten hans, er det ikke noen grunn til å tro at han hadde oppført seg så mye annerledes om friidretten ikke var et moment i familien i det hele tatt. Mange av episodene Kristoffer forteller om, skjedde før noen av dem begynte med friidrett. Han ble stadig kalt dum, han ble kjeftet på, det var et utrygt miljø hjemme. Han så Henrik liggende på gulvet som 2-3 år gammel, med farens fot som holdt hodet hans nede. Søsteren ble som lite barn kastet i dusjen når hun hadde nattskrekk, som strider helt med alle råd man får om hvordan et barn med nattskrekk skal behandles. 13 4 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nooni Skrevet 28. mars #4151 Del Skrevet 28. mars Angående bagatellisering av fysisk og psykisk vold. Vil bare minne om at Gjert sitter på tiltalebenken mistenkt for vold i nære relasjoner. Det er hva rettssaken handler om og domstolen skal vurdere, ikke hvordan han har fungert som trener. 26 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet 28. mars #4152 Del Skrevet 28. mars tvertimot skrev (5 timer siden): Om det verste er at Gjert har slappet til datteren med et håndkle, og det virker mest slik, noe som i så måte neppe var gjort med hensikt å skade - ja da er denne saken med all etterforskning etterfulgt av en veldig kostbar og lang rettsak, det er ressursmissbruk uten like. Episoden med å bruke håndkledet som en pisk mot dattera er vel den direkte årsaken til at hun flytta ut og har bodd i fosterhjem de siste 3 årene. Altså familieretten har fratatt Gjert og Tone daglig ansvar for dette barnet, på bakgrunn av blant annet fysisk vold. Så de har allerede vært i rettssystemet for denne saka, men nå er det OGSÅ tatt ut tiltale i straffesak. 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 28. mars #4153 Del Skrevet 28. mars Kålrota skrev (38 minutter siden): Jeg blir desillusjonert og oppriktig lei meg av at noen forsvarer en far med nebb og klør helt uten å vite omfanget av mishandlingen. At barna bør være takknemlige er så absurd at jeg vemmes over verdensbildet som presenteres. Flere steder nevnes også personligheten til noen av barna som grunn til at de tror mer på far. Fy fader, så utrolig skrudd verden kan være. Sukk! At mange trekker frem personligheten til Henrik og Jakob er veldig forståelig, vi er mange som misliker hvordan de er (jeg er en av de), klart at når de er slik de er så ser vi mange problemstillinger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~ Ada ~ Skrevet 28. mars #4154 Del Skrevet 28. mars @tvertimot enten så tror du ikke på de eller så undvurderer du hvor skadelig det er å være under et kontrollregime der du ikke får frihet til å være på ditt eget rom engang men må oppholde deg konstant i stua. Dette er klassiske historier fra barn som blir syke voksne. Alle barn og ungdommer har behov for frihet til egen livsutfoldelse og ikke minst føle seg trygge. Det beskrives et kontrollregime og fryktkultur som ikke gir grunnlag for god helse og utvikling, tvert imot. PTSD er nevnt. 13 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 28. mars #4155 Del Skrevet 28. mars tvertimot skrev (1 minutt siden): At mange trekker frem personligheten til Henrik og Jakob er veldig forståelig, vi er mange som misliker hvordan de er (jeg er en av de), klart at når de er slik de er så ser vi mange problemstillinger. Uansett hvor uspiselige de fremstår for deg på TV skjermen, så forsvarer ikke det bruk av fysisk og psykisk vold fra forelder. 13 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 28. mars #4156 Del Skrevet 28. mars tvertimot skrev (11 minutter siden): At mange trekker frem personligheten til Henrik og Jakob er veldig forståelig, vi er mange som misliker hvordan de er (jeg er en av de), klart at når de er slik de er så ser vi mange problemstillinger. Du må gjerne lete frem og sitere de "mange tsom rekker frem personligheten til Henrik og Jakob". Jeg har nemlig ikke sett noen andre enn deg som trekker det frem. 9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 28. mars #4157 Del Skrevet 28. mars (endret) ~ Ada ~ skrev (14 minutter siden): @tvertimot enten så tror du ikke på de eller så undvurderer du hvor skadelig det er å være under et kontrollregime der du ikke får frihet til å være på ditt eget rom engang men må oppholde deg konstant i stua. Dette er klassiske historier fra barn som blir syke voksne. Alle barn og ungdommer har behov for frihet til egen livsutfoldelse og ikke minst føle seg trygge. Det beskrives et kontrollregime og fryktkultur som ikke gir grunnlag for god helse og utvikling, tvert imot. PTSD er nevnt. Et problem i dagens vellferdsnorge det, for mange uføretrygdes av psykiske årsaker (sykliggjøres). Blir slik når statskassa er overfylt og det blir enklere å enklere å få diagnoser. Barneoppdragelsen var hardere tidligere, er det fortsatt også i mange andre kulturer, uten at mennesker ble sykeliggjort av den grunn. Snarere tvert imot så kan de være vellfungerende og klare seg bra i samfunnet som voksne. Ser man på løperbrødrene så har det endt greit for dem, jeg er ikke bekymret på deres vegne i alle fall, hvilken liv de vil ha det er opp til dem selv. Altså skal man ikke sykeliggjøre og stille diagnoser og lage storm i et vannglass i denne saken, som er overoppblåst og tatt ut av enhver dimensjon gitt hvor stor og alvorlig saken er blåst opp til å bli, i en verden hvor veldig mye mer alvorlig forekommer så blir det ganske så umusikalsk. Ganske harmløst det barna i denne familien har stått og står i, de har kommet greit fra det og dere må slutte å hause dette mer opp enn hva godt er. Få klarer å etablere seg så mye som det de har gjort så tidlig i livet, så det åpenbare er at foreldrene som de har kuttet kontakten med helt, de har ikke vært så ille... At det er så fastlåst som det er, er ikke vanskelig når man ser hvor dramatiserende løpergutta er, de har et dramatisk og anstrengt forhold ikke bare til egne foreldre men også konkurrenter også. Ikke uten grunn Gjert får såpass mye støtte i forum rundt omkring på nettet som han får, og gutta blir fordømt, vi som ser det slik ser hvor problematisk personlighetene til Henrik og Jakob er (Fillip er unntaket av de tre, som har den minst problematiske personligheten). Uansett, poenget er at de har kommet godt ut av alt, fordi foreldrene har stilt opp i den grad de har gjort. Som er mer dedikert enn de aller fleste foreldre. Så det kommer til å gå bra med barna, ingen grunn til å blåse dette mer opp nå... Endret 28. mars av tvertimot 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 28. mars #4158 Del Skrevet 28. mars velociraptor skrev (3 minutter siden): Du må gjerne lete frem og sitere de "mange tsom rekker frem personligheten til Henrik og Jakob". Jeg har nemlig ikke sett noen andre enn deg som trekker det frem. Leser kanskje bare her på KG du? Jeg leser flere steder!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 28. mars #4159 Del Skrevet 28. mars Kardemommete skrev (14 minutter siden): Uansett hvor uspiselige de fremstår for deg på TV skjermen, så forsvarer ikke det bruk av fysisk og psykisk vold fra forelder. Absolutt ikke! Har heller aldri hevdet at fysisk og psykisk vold er greit, klart det ikke er greit. Og nå er det heller ikke slik at jeg er enig i hvordan Gjert har vært, klart at det er åpenbart at han burde ha taklet mye på en ganske så annerledes måte enn hva han har gjort. Eller sagt med andre ord, hvordan han har tedd seg det er feil... Demon er han derimot ikke for det, og ikke har han gjort det av onde hensikter heller. Ikke at det forsvarer noe, det bare forklarer det hele... Ser man på hvordan mye har vært, klart at det er til å reagere på... Men måten alt er fastlåst nå, det er også barna en del av og klart at de også fremstår sta og egosentriske. Er noen overoppblåste egoer som står i dette, og da blir egoet et problem i seg selv og fører også gjerne til en sterkere stahet i saken. Ikke skjedd noe verre enn at de burde klart å ordne opp i denne saken, uten at de kompliserer det så mye man ser i denne saken. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1600 Skrevet 28. mars #4160 Del Skrevet 28. mars tvertimot skrev (1 minutt siden): Absolutt ikke! Har heller aldri hevdet at fysisk og psykisk vold er greit, klart det ikke er greit. Og nå er det heller ikke slik at jeg er enig i hvordan Gjert har vært, klart at det er åpenbart at han burde ha taklet mye på en ganske så annerledes måte enn hva han har gjort. Eller sagt med andre ord, hvordan han har tedd seg det er feil... Demon er han derimot ikke for det, og ikke har han gjort det av onde hensikter heller. Ikke at det forsvarer noe, det bare forklarer det hele... Ser man på hvordan mye har vært, klart at det er til å reagere på... Men måten alt er fastlåst nå, det er også barna en del av og klart at de også fremstår sta og egosentriske. Er noen overoppblåste egoer som står i dette, og da blir egoet et problem i seg selv og fører også gjerne til en sterkere stahet i saken. Ikke skjedd noe verre enn at de burde klart å ordne opp i denne saken, uten at de kompliserer det så mye man ser i denne saken. Personlig tenker jeg at å true sin sønn med 'grisebank så du ikke kan løpe mer' er langt forbi 'noe de burde kunne løse opp i', men vi har sikkert forskjellig oppfatning av hva det er greit å si til sine barn. Å stå på sin 2-årings hode er heller ikke det jeg vil betegne som 'ikke så ille', sånn som du driver på. 27 2 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå