Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

lurker skrev (17 minutter siden):

Jeg ser hos Stavanger Aftenblad at dette nettopp ble sagt:

"– Tvang tiltalte deg å være hjemme mot din vilje over lengre perioder etter at du sluttet å løpe, spør tingrettsdommer Dommersnes.

Fornærmede svarer at hun ikke ble holdt fysisk tilbake, men at hun aldri fikk lov til å gå ut. Hun sier at hun aldri kom halvveis i setningen en gang før tiltalte hadde svar nei, eller at det ikke kom på tale. Det endte med at hun til slutt sluttet å spørre.

– En slags husarrest etter skolen, da, spør Elden.

Fornærmede bekrefter at hun gikk på skolen som vanlig, men at hun var hjemme etterpå."

For meg er dette absurd. 

Den gang jeg gikk på ungdomsskolen trengte jeg aldri å spørre om å få dra til venninner eller ut på kino for eksempel. Jeg sa fra om hvor jeg dro, for eksempel "Jeg går opp til Lena", men vi stod fritt til å finne på hva som helst, om vi da bare hang hos henne, besøkte noen andre, hang på skolen, tok en sykkeltur et sted eller hva enn. Ringte hjem (fra fasttelefon) for å si fra om jeg ble med noen hjem etter skolen, men bare for å opplyse, ikke for å be om lov.

Jeg trengte aldri å spørre om lov til noe slik. For såklart hadde jeg lov til å besøke venninner når som helst på dag- og kveldstid, så lenge jeg kom hjem til avtalt innetid og sørget for at leksene var eller ble gjort.

Men det er jo noen år siden - har det endret seg?

Jeg har ikke tenåringer selv, så vet ikke helt hva slags frihet ungdom i ungdomsskolealder har i dag?

Og husarrest har vært ute som innafor-straff i barneoppdragelsen siden forrige årtusen. (Jada, folk har brukt det, men det har ikke vært definert som sunt eller riktig). Og snakker selvsagt ikke om situasjoner der barnet/ungdommen har gjort alvorlige ting og en kortvarig ordning med streng innetid osv kan være forholdsmessig.

Jeg tror 100% på disse to. Det er som å gjenoppleve egen oppvekst å følge denne saken. Og man blir ødelagt, Man gjør ting som ikke framstår rasjonelt og logisk for andre. Fordi foreldre er foreldre, og man er blitt gaslighta og føkka med mentalt siden man var liten, og styres av frykt

• Liker 3
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snurri skrev (1 minutt siden):

Min sønn på 15 har det akkurat sånn du beskriver. Han har selvfølgelig innetider og vi snakker sammen om hva han skal hvis det er sent på en lørdag eller lignende, men selvfølgelig får tenåringer normalt bevege seg fritt rundt. 

Jeg synes det er helt sprøtt det som beskrives av søsteren. For å sette det i perspektiv; hva hvis det var en muslimsk far med innvandrerbakgrunn som hadde styrt datteren slik? Ingen hadde nølt med å kalle det uakseptabel sosial kontroll. Blir ikke noe bedre av at tiltalte er fra Båtsfjord. 

Ekstremt god sammenlikning! Men fordi han er hvit nordmann og det er idrett inne i bildet, nei da er det sikkert ungene som overdriver. Fytti faen altså. Det er mange mennesker i dette landet fortsatt som viderefører generasjonstraumer, det er sikkert og visst.

• Liker 15
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (6 minutter siden):

Det er mange mennesker i dette landet fortsatt som viderefører generasjonstraumer, det er sikkert og visst.

Apropos generasjonstraumer; jeg leste akkurat at Gjerts mor er innkalt som vitne. Det kan bli interessant, for å si det mildt.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (Akkurat nå):

Apropos generasjonstraumer; jeg leste akkurat at Gjerts mor er innkalt som vitne. Det kan bli interessant, for å si det mildt.

Er jo null tvil om at oppveksten hans må ha satt spor, men det er jo heller ingen unnskyldning for å fortsette. Har sagt det til en av mine egne: «at du hadde det tøft i oppveksten kan ikke lenger brukes som en unnskyldning for å såre og skade andre når du har bikka 60, da må du ta ansvar for å jobbe med dine egne vansker i stedet for å fortsette å la det gå utover andre!» 

Man kan forklare og forstå, men da må man også ta tak i seg selv, si unnskyld, og jobbe med seg selv videre. Og denne responsen fra meg er ikke retta mot deg altså @lurker, bare så det er sagt. Siterer deg kun for konteksten. 🙂

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (2 minutter siden):

Er jo null tvil om at oppveksten hans må ha satt spor, men det er jo heller ingen unnskyldning for å fortsette. Har sagt det til en av mine egne: «at du hadde det tøft i oppveksten kan ikke lenger brukes som en unnskyldning for å såre og skade andre når du har bikka 60, da må du ta ansvar for å jobbe med dine egne vansker i stedet for å fortsette å la det gå utover andre!» 

Man kan forklare og forstå, men da må man også ta tak i seg selv, si unnskyld, og jobbe med seg selv videre. Og denne responsen fra meg er ikke retta mot deg altså @lurker, bare så det er sagt. Siterer deg kun for konteksten. 🙂

Null problem, vi er 100 % enig 🙂

Slike ting er interessante for å få forståelse av noens handlinger, men ikke for å gi tillatelse.

Endret av lurker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har havnet både i psykiatrien, som presidenter, vunnet OL-gull og blitt milliardærer og verdenskjente coacher av å ha blitt behandlet dårlig og ofte blitt banket i oppveksten. Poenget her? Dette er en utrolig vanskelig sak. Opp gjennom tidene har disiplinering vært brukt som oppdragelse. Bare noen tiår siden det ble ulovlig å slå barn i Norge. Han bør bli dømt mener jeg. Men her er det personlige tragedier som blir smurt ut i mediene i årevis, så synes det burde vært lukket rett. Og sosial kontroll og vold forekommer fortsatt ofte i hjem i Norge, men det kommer lite frem i media, og holdes også veldig ofte innad i ‘klanen’ uten anmeldelse.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lurker skrev (45 minutter siden):

"– Tvang tiltalte deg å være hjemme mot din vilje over lengre perioder etter at du sluttet å løpe, spør tingrettsdommer Dommersnes.

Fornærmede svarer at hun ikke ble holdt fysisk tilbake, men at hun aldri fikk lov til å gå ut. Hun sier at hun aldri kom halvveis i setningen en gang før tiltalte hadde svar nei, eller at det ikke kom på tale. Det endte med at hun til slutt sluttet å spørre.

Fornærmede bekrefter at hun gikk på skolen som vanlig, men at hun var hjemme etterpå."

For meg er dette absurd. 

Den gang jeg gikk på ungdomsskolen trengte jeg aldri å spørre om å få dra til venninner eller ut på kino for eksempel. Jeg sa fra om hvor jeg dro, for eksempel "Jeg går opp til Lena", men vi stod fritt til å finne på hva som helst, om vi da bare hang hos henne, besøkte noen andre, hang på skolen, tok en sykkeltur et sted eller hva enn. Ringte hjem (fra fasttelefon) for å si fra om jeg ble med noen hjem etter skolen, men bare for å opplyse, ikke for å be om lov.

Jeg trengte aldri å spørre om lov til noe slik. For såklart hadde jeg lov til å besøke venninner når som helst på dag- og kveldstid, så lenge jeg kom hjem til avtalt innetid og sørget for at leksene var eller ble gjort.

Jeg har ikke tenåringer selv, så vet ikke helt hva slags frihet ungdom i ungdomsskolealder har i dag?

Nei, dette har ikke endret seg. 

Har ikke barn selv men de barna jeg har i familien får fra ung alder lov til å gå til venner i nabolaget etter ut og spille fotball på løkka uten når de vil. Mitt tantebarn på 7 år til og med får det (så lenge hun holder seg innenfor nabolagets grenser). De får kun nei hvis det er en grunn som at det er straks middag, familien har noe planlagt etc. Har aldri hørt om at foreldrene styrer hva ungene kan gjøre på fritiden sin på den måten det beskrives her. Det er ikke normalt. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (1 time siden):

For meg er dette absurd. 

Dette med at G ikke lar henne spørre ferdig en gang, bekrefter egentlig Tone i boken sin. Der beskriver hun forskjellene i lynne og oppdragelse de hadde og skriver at «Gjert sier nei omtrent på automatikk». 

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (8 timer siden):

Dersom dette kun hadde dreid seg om brødrene, så hadde det nok vært vesentlig lavere sannsynlighet for domfellelse. Men saken handler egentlig aller mest om måten Gjert har behandlet datteren på. Når en 15 år gammel jente flytter fra foreldrene og blir plassert i fosterhjem av barnevernet, så er det et tegn på at forholdene ikke har vært som de bør være. Så får vi se hvordan han vil forklare seg om det datteren har tatt opp.

Hvor mange år har hun bodd i fosterhjem? Å har hun kontakt med noen av foreldrene i det hele tatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

garfunkel skrev (3 timer siden):

La merke til hvordan han omtalte eldste sønn. At det var synd han ikke utnyttet potensialet sitt istedenfor å gi opp idretten, og at det er trist sønnen nå heller velger sofalivet. Han kommenterte også vekta hans. Dette sier han med et smil om munnen -  jeg forstår det guttene sier om at de ikke likte hvordan serien ble komisk fremstilt. Det er  sårende ord fra en forelder

Helt grusomt av en pappa å si om en sønn . Kommentere livsvalg og vekt . Mens han smiler . Det er så toxic 💀

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.H85 skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke fulgt med på dette,men ser i link at det er datter og Jakob som har saksøkt og er i retten. Hva med de andre barna? Er alle på same side? 

Moren fremsto veldig kjærlig og god i serien, litt rart hun fremdeles velger være gift med Gjert om han er slik barna påstår. Forstår man kan være kuet,  men allikevel etter alt nå så må det jo gå opp et lys for henne snart om dette stemmer... Hadde ALDRI i hele verden fortsatt vøre gift med en som mishandlet barna mine,iallefall ikke etter så lang tid nå når alt er kommet frem i lyset..

Er så enig . Dobbelt svik . Hun er en enabler . En som mulig-gjør misbruk isteden for å beskytte barna sine. Men hun er sikkert så kuet / undertrykket at hun ser det ikke selv .  

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (På 8.12.2024 den 16.19):

Han var ikke siktet da Svela og Nordås valgte å fortsette med han som trener. De fortsatte med Gjert som trener i 2022. De forteller de kun fikk vite om episoden med håndkleet i forkant av valget.  

Da viste de jo at han var voldelig mot barne sitt. Alikeveld har NN gjentatte ganger kommet med stik til sin voldelige treners barn! Det er ekstremt usympatisk å ta så klart side med en som slår barna, spesielt når du går mot nettopp barna! 

NN er voksen. Han hadde mer en nok informasjon til å forstå at han støttet feil part her! 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 8
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (2 timer siden):

Ja, det var helt hjerteskjærende. Kan ikke fatte at folk syns det var trivelig underholdning. 

Jeg likte serien og så fram til hver episode, kan innrømme det. Men syntes ikke noe om G tone til hverken barn/barns kjærester eller til Tone. 

Men skjems over at jeg så på serien med de øynene. 

Har sett klipp i ettertid. Men orket da ikke se mye

• Liker 9
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sveits35 skrev (5 timer siden):

Søsteren ville anmelde i januar men ble «presset» av brødrene til å ikke gjøre dette, sannsynlig for å beskytte Gjert som de mener er syk. Hun forstod dette men følte det forferdelig urettferdig og hun følte på et veldig sinne. Denne jenta er en ekte heltinne som tilslutt gikk og anmeldt alene! Og må si at brødrene falt litt i mine øyne nå… De utleverte ikke Gjert før DE ble presset fra alle kanter. Det var ikke søsteren som betydde noe til syvende og sist, men det ubehaget de måtte stå i med presse og Narve og alle skriveriene og beskyldningene de fikk mot seg. 

Synes det er stykt av deg å se ned på noen fordi de ikke ønsker dette familie dramaet i media! Det er mulig å ha flere tanker sammtidig, Gjert kan være syk, det kan være belastene for alle i familien å gå gjenom dette (også søsteren) og de kan være redde for å stå i det selv. Det er ikke sånn at det beste for oferet altid er å anmelde, spesielt ikke når saken blir så omdiskutert og til å med snikfilmet som denne.

De varslet jo barnevernet, selv om de er oppvokst med å aldri snake om slikt. Så jeg synes det er åpenbart at de har gått langt uten for sinne egne grenser for å beskyte søsteren.

Jeg synes også det er imponerende at de forsøkte så lenge å overse alle stikkene fra Gjert og Norås så lenge. Det må ha vært vanskelig å holde alt det uretferdige inni seg når avisene var fulle av Gjert sit narativ, så de har virkelig forsøkt å skjærme familien sinn.

• Liker 12
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (8 timer siden):

Er ikke dette straffbare forhold?

Om man vet at vold begås, og ikke anmelder?

Tone, her står du til stryk. En mor lar ikke dette foregå over så mange år med så mange unger uten å gjøre noe med det. Hun virker som hun har stockholmsyndrom.. 

dette er så sant som det er sagt . Hørt  om mødre som enten har måttet gå fra en voldelig far evnt  mistet barn til barnevernet ) hvis de ikke gikk ) . Hvorfor i himmelens navn har yngste sønn fått fortsette å  bo hjemme med denne voldshistorikken til Gjert? Å en tafatt mor som har sett barn etter barn blitt mishandlet . Wtf 😳

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Synes det er stykt av deg å se ned på noen fordi de ikke ønsker dette familie dramaet i media! Det er mulig å ha flere tanker sammtidig, Gjert kan være syk, det kan være belastene for alle i familien å gå gjenom dette (også søsteren) og de kan være redde for å stå i det selv. Det er ikke sånn at det beste for oferet altid er å anmelde, spesielt ikke når saken blir så omdiskutert og til å med snikfilmet som denne.

De varslet jo barnevernet, selv om de er oppvokst med å aldri snake om slikt. Så jeg synes det er åpenbart at de har gått langt uten for sinne egne grenser for å beskyte søsteren.

Jeg synes også det er imponerende at de forsøkte så lenge å overse alle stikkene fra Gjert og Norås så lenge. Det må ha vært vanskelig å holde alt det uretferdige inni seg når avisene var fulle av Gjert sit narativ, så de har virkelig forsøkt å skjærme familien sinn.

Synes du skal roe deg ned og ikke tilegne brukere her inne holdninger og meninger de ikke har. Hva gir deg rett til det? Hold deg til dine egne argumenter og slutt å angripe folk du er uenige med. Ufyselig oppførsel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Capri skrev (1 time siden):

Apropos det folk elsket å se på:

"Det er TV-serien som skaper det offentlige bildet av en tilsynelatende rabiat trener som pisker barna sine til suksess, men der det ligger trygghet, kjærlighet og helt fri vilje i bunn.

Skal man tro Jakob Asserson Ingebrigtsen, fantes ikke denne sportslige rasjonaliseringen av farens oppførsel før TV-produksjonen kom på banen. Heller ikke privat.

I så fall fremstår NRK og produksjonsselskapets ønske om å fortelle en feel good-historie fra denne familien som nærmest et selvstendig overgrep mot barna i familien. Ikke strafferettslig, men presseetisk.

Én ting er å oppleve seg utsatt for mishandling. En annen er å oppleve at den som mishandler, får muligheten til å definere historien om det som har skjedd."

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/Jb4lpR/tv-serien-team-ingebrigtsen-fremstaar-naermest-som-et-eget-overgrep

Ja egentlig sykt at NRK ikke har fått noen reaksjon for dette! De ble til og med varslet av et familie medlem, men valgt å forsette å filme på tros. De burde jo ha noen etiske burderinger når det er barn involvert!

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveits35 skrev (Akkurat nå):

Synes du skal roe deg ned og ikke tilegne brukere her inne holdninger og meninger de ikke har. Hva gir deg rett til det? Hold deg til dine egne argumenter og slutt å angripe folk du er uenige med. Ufyselig oppførsel.

Hæ? Har jeg angrepet noen? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Hæ? Har jeg angrepet noen? 

Skriver du i søvne?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveits35 skrev (Akkurat nå):

Skriver du i søvne?

Jeg forstår ikke hva du vill frem til her. Mener du jeg sover på grund av skrivefeilene, så skyldes de dysleksi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...