lurker Skrevet 27. mars #4021 Del Skrevet 27. mars M.H85 skrev (14 minutter siden): Jeg har ikke fulgt med på dette,men ser i link at det er datter og Jakob som har saksøkt og er i retten. Hva med de andre barna? Er alle på same side? Ingen har saksøkt, det er ikke slik det fungerer i kriminalsaker i Norge. Det er staten som har gått til sak mot ham etter hva de fant i politietterforskning. Datter og Jakob har status som fornærmede i saken. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trr Skrevet 27. mars #4022 Del Skrevet 27. mars Er det noen som vet hvordan han er / oppfører seg i jobben sin? Er han helt annerledes utenfor hjemmet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet 27. mars #4023 Del Skrevet 27. mars lurker skrev (22 timer siden): Er det noen som har sett noe om det er meldt inn noen sakkyndige som vitner? Jeg har ikke sett at noen andre har svart på dette spørsmålet, så da kan jeg svare på mitt eget spørsmål selv: I Stavanger Aftenblad leste jeg nå dette: "Psykologspesialist Per Isdal, som var med å starte Alternativ til Vold i 1987, er kalt inn som vitne av bistandsadvokatene. Etter planen skal han avgi forklaring 8. mai." 9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadaomatte Skrevet 27. mars #4024 Del Skrevet 27. mars Bibbi_ skrev (4 timer siden): Jeg forsvarer absolutt ikke Gjert eller vold i hjemmet eller noe. Men, hvis pappa Gjert er og har vært så forferdelig, hvorfor har omtrent samtlige barn bygd hus omtrent inntil huset til Gjert? Når Liva og Henrik bygde bodde de til og med i kjelleren til Gjert... Måtte da vært 100 andre leiligheter i bo i mens man bygde, å ikke bo hos en som har mishandlet og tydeligvis fortsatt mishandlet datteren som fremdeles bodde hjemme. I barne og ungdomsårene er man fastlåst til foreldrene, man har ikke noe valg, man må bo der. I sitt eget hjem er man ikke fastlåst på samme måte. Man kan vise vekk, lukke døra om noen blir truende. Faren er ikke typen til å komme på døra. Han har mistet sin makt nå, han er ingenting uten sønnene. Han er kun tøff i sitt eget reir. 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveits35 Skrevet 27. mars #4025 Del Skrevet 27. mars Lucille skrev (34 minutter siden): Det står i Stavanger Aftenblad at hun sa at Henrik Ingebrigtsen fulgte henne til politiet for å anmelde, at han syntes det var vanskelig, men at han forsto det. Det er ikke "pressing" i min bok. Det var etter flere måneder. Ser at jeg var litt kjapp på tastaturet med den «press»-kommentaren min. Det er tøft å lese det som skjer fra retten. Jeg håper Gjert blir dømt. Jeg håper han får hjelp og at han blir frisk. Og at alle tilslutt får det bra. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 27. mars #4026 Del Skrevet 27. mars Bibbi_ skrev (4 timer siden): Jeg forsvarer absolutt ikke Gjert eller vold i hjemmet eller noe. Men, hvis pappa Gjert er og har vært så forferdelig, hvorfor har omtrent samtlige barn bygd hus omtrent inntil huset til Gjert? Når Liva og Henrik bygde bodde de til og med i kjelleren til Gjert... Måtte da vært 100 andre leiligheter i bo i mens man bygde, å ikke bo hos en som har mishandlet og tydeligvis fortsatt mishandlet datteren som fremdeles bodde hjemme. Jeg tror heller ikke det er "normalt" å bosette seg rett i nabolaget til mishandleren. Men så tror jeg ikke sønnene trodde at de skulle sitte her i 2025, i en rettssak mot faren. Datteren derimot, hun flyttet i fosterhjem.. DET taler mye for hvor fæl Gjert har vært mot henne! Hun stakkar, har fått kjenne på medaljens mørke bakside. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 27. mars #4027 Del Skrevet 27. mars Tartufo skrev (30 minutter siden): Det er kun xxx som har anmeldt Gjert. Det ble opprettet flere saker da de andre søsknene fortalte sine historier i avhør med politiet i forbindelse med hennes sak. Ingen av brødrene har selv anmeldt Gjert. De andre forholdene ble henlagt pga foreldelse, ikke pga av at søsknene ikke ble trodd. Derfor ble det kun tatt ut tiltale i sakene som gjelder xxx og Jakob. Fem av de seks eldste har hatt samme opplevelse av Gjert, og vært utsatt for misbruk og frihetsberøvelse. Eldste sønnen Kristoffer har fortalt at han har varige mèn etter misbruket. Hans historie er sterk, og bør høres/leses. Han så yngre søsken ble sparket og tråkket på hodet fra de var TO år gamle. Så dette handler ikke kun om at Gjert var barnas trener. Hans hissige, kontrollerende og voldelige oppførsel startet tidlig, men eskalerte nok i forbindelse med trenerrollen. Du må slette navnet hvis du vil unngå å få innlegget ditt fjernet. Hun skal ikke navngis. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 27. mars #4028 Del Skrevet 27. mars Jeg husker fra da jeg så serien på TV at jeg spesielt reagerte på hvordan han behandlet datteren. En del av de episodene med brødrene kan kanskje passere som "røff tone" og lignende, men ovenfor datteren avsløres det at mannen mangler empati fullstendig. Husker en episode der hun gjør det dårligere enn forventet i et løp og kommer inn på fjerdeplass eller noe (jeg husker ikke nøyaktig). Hun er helt knust og kjempelei seg over nederlaget. Alle mennesker med normalt utviklet empati ville ha trøstet et barn i denne situasjonen og prøvd å være oppmuntrende. Hun har jo gjort så godt hun kan. I stedet for trøst og støtte får hun en real skyllebøtte av faren. Hvem i alle dager er det som skjeller ut et barn, som allerede er lei seg fra før? Den mannen er kun opptatt av å sole seg i glansen av sine barns prestasjoner. Ungenes trivsel og velvære har ingen betydning for han. 20 3 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 27. mars #4029 Del Skrevet 27. mars Gliffy skrev (14 minutter siden): Jeg husker fra da jeg så serien på TV at jeg spesielt reagerte på hvordan han behandlet datteren. En del av de episodene med brødrene kan kanskje passere som "røff tone" og lignende, men ovenfor datteren avsløres det at mannen mangler empati fullstendig. Husker en episode der hun gjør det dårligere enn forventet i et løp og kommer inn på fjerdeplass eller noe (jeg husker ikke nøyaktig). Hun er helt knust og kjempelei seg over nederlaget. Alle mennesker med normalt utviklet empati ville ha trøstet et barn i denne situasjonen og prøvd å være oppmuntrende. Hun har jo gjort så godt hun kan. I stedet for trøst og støtte får hun en real skyllebøtte av faren. Hvem i alle dager er det som skjeller ut et barn, som allerede er lei seg fra før? Den mannen er kun opptatt av å sole seg i glansen av sine barns prestasjoner. Ungenes trivsel og velvære har ingen betydning for han. Og den gangen hun var strålende fornøyd med løpet sitt, og fikk beskjed av faren om at hun hadde null grunn til det. Du bokstavlig talt så gleden forsvinne fra ansiktet. Og hvordan Gjert snakket til Tone. Altså. Det er SÅ mye som underbygger det Jakob og søsteren har fortalt nå i retten i den serien. Jeg husker jeg tenkte at om han er SÅ skarp og kontrollerende med kamera til stede, hvordan er mannen når de ikke filmes. 17 2 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 27. mars #4030 Del Skrevet 27. mars HSV50 skrev (8 minutter siden): Og den gangen hun var strålende fornøyd med løpet sitt, og fikk beskjed av faren om at hun hadde null grunn til det. Du bokstavlig talt så gleden forsvinne fra ansiktet. Og hvordan Gjert snakket til Tone. Altså. Det er SÅ mye som underbygger det Jakob og søsteren har fortalt nå i retten i den serien. Jeg husker jeg tenkte at om han er SÅ skarp og kontrollerende med kamera til stede, hvordan er mannen når de ikke filmes. Ja, det var helt hjerteskjærende. Kan ikke fatte at folk syns det var trivelig underholdning. 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spirå12 Skrevet 27. mars #4031 Del Skrevet 27. mars Bibbi_ skrev (5 timer siden): Jeg forsvarer absolutt ikke Gjert eller vold i hjemmet eller noe. Men, hvis pappa Gjert er og har vært så forferdelig, hvorfor har omtrent samtlige barn bygd hus omtrent inntil huset til Gjert? Når Liva og Henrik bygde bodde de til og med i kjelleren til Gjert... Måtte da vært 100 andre leiligheter i bo i mens man bygde, å ikke bo hos en som har mishandlet og tydeligvis fortsatt mishandlet datteren som fremdeles bodde hjemme. Husk på at når de flyttet, og fremdeles, er det mindreårige barn i hjemmet. Kanskje ville de holde seg i nærheten dersom noe skulle skje ? Det var jo også til Henrik og Liva datteren rømte etter den siste episoden, så det var bra de bodde i nærheten. 10 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
garfunkel Skrevet 27. mars #4032 Del Skrevet 27. mars spirå12 skrev (2 minutter siden): Husk på at når de flyttet, og fremdeles, er det mindreårige barn i hjemmet. Kanskje ville de holde seg i nærheten dersom noe skulle skje ? Det var jo også til Henrik og Liva datteren rømte etter den siste episoden, så det var bra de bodde i nærheten. Det tror jeg også. Søsknene deres er i det huset, de var/er sikkert bekymret for hva som ventet de, mtp hva de sslv har gjennomgått i oppvekstene sine. https://www.dagbladet.no/sport/sto-pa-gjerts-dor-med-balltre/81892537 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldraisør Skrevet 27. mars #4033 Del Skrevet 27. mars M.H85 skrev (1 time siden): Jeg har ikke fulgt med på dette,men ser i link at det er datter og Jakob som har saksøkt og er i retten. Hva med de andre barna? Er alle på same side? Moren fremsto veldig kjærlig og god i serien, litt rart hun fremdeles velger være gift med Gjert om han er slik barna påstår. Forstår man kan være kuet, men allikevel etter alt nå så må det jo gå opp et lys for henne snart om dette stemmer... Hadde ALDRI i hele verden fortsatt vøre gift med en som mishandlet barna mine,iallefall ikke etter så lang tid nå når alt er kommet frem i lyset.. Det er politiet som har gått til sak. Ingen av sønnen har anmeldt og datteren anmeldte etter politiet tok saken. Alle de voksne barna meldte til barnevernet for å få hjelp for søsteren. 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 27. mars #4034 Del Skrevet 27. mars Og så den episoden når Gjert ikke ville la henne jogge alene midt på dagen, husker jeg reagerte kraftig på det. Ser Elden spør om det ikke er naturlig at fedre er redd døtre skal bli voldtatt, og til det er det val bare å si at nei, det er ikke naturlig at de er så redde for det at døtre ikke får bevegde seg ute alene på dagtid. Virkelig ikke. 31 2 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 27. mars #4035 Del Skrevet 27. mars Og tilbake til det med hva serien kan bevise. De viser masse klipp av at hun sier hun vil faren skal trene henne. Men samtidig har hun fortalt om ting som ikke vises. Som da hun ble spurt om fremtiden og brøt sammen. Som viser nøyaktig hvorfor man ikke kan si at serien viser sannheten. 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet 27. mars #4036 Del Skrevet 27. mars Jeg ser hos Stavanger Aftenblad at dette nettopp ble sagt: "– Tvang tiltalte deg å være hjemme mot din vilje over lengre perioder etter at du sluttet å løpe, spør tingrettsdommer Dommersnes. Fornærmede svarer at hun ikke ble holdt fysisk tilbake, men at hun aldri fikk lov til å gå ut. Hun sier at hun aldri kom halvveis i setningen en gang før tiltalte hadde svar nei, eller at det ikke kom på tale. Det endte med at hun til slutt sluttet å spørre. – En slags husarrest etter skolen, da, spør Elden. Fornærmede bekrefter at hun gikk på skolen som vanlig, men at hun var hjemme etterpå." For meg er dette absurd. Den gang jeg gikk på ungdomsskolen trengte jeg aldri å spørre om å få dra til venninner eller ut på kino for eksempel. Jeg sa fra om hvor jeg dro, for eksempel "Jeg går opp til Lena", men vi stod fritt til å finne på hva som helst, om vi da bare hang hos henne, besøkte noen andre, hang på skolen, tok en sykkeltur et sted eller hva enn. Ringte hjem (fra fasttelefon) for å si fra om jeg ble med noen hjem etter skolen, men bare for å opplyse, ikke for å be om lov. Jeg trengte aldri å spørre om lov til noe slik. For såklart hadde jeg lov til å besøke venninner når som helst på dag- og kveldstid, så lenge jeg kom hjem til avtalt innetid og sørget for at leksene var eller ble gjort. Men det er jo noen år siden - har det endret seg? Jeg har ikke tenåringer selv, så vet ikke helt hva slags frihet ungdom i ungdomsskolealder har i dag? 28 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Kaizer Skrevet 27. mars #4037 Del Skrevet 27. mars lurker skrev (4 timer siden): Hjerteskjærende: Den nåværende 18-åringen forteller i retten at hun bestemte seg for å slutte å satse på løpingen høsten 2021. Det ble starten på det hun beskriver som en «veldig vanskelig periode» i forholdet til faren, preget av ignorering. Én dag kom spørsmålet om løpingen opp mellom de to. – Han sa at vi ikke hadde noe med hverandre å gjøre nå som jeg var ferdig med friidrett, at han ikke så på meg som sin datter og at jeg ikke var verdig det, forteller søsteren, som spørres ut av statsadvokat Ellen Gimre. Og fortsetter: – Han sa at jeg ødela for familien og alt det familien og han sto for. Dette var noe jeg måtte holde hemmelig. Jeg skulle ikke si det til noen, fordi det var ødeleggende. Han sa det var flaut, en skam og at jeg hadde stått foran hele Norge og løyet og sagt at jeg ville bli god, forteller søsteren. Avgjørelsen om å slutte med løping skal ha kommet etter at søsteren i en periode hadde bodd på et hotell i Sandnes sentrum. Det fordi hun hadde koronavirus. Denne perioden skal hun ha lurt på hvordan hun skulle formidle til Gjert at hun ønsket å gi seg. – Henrik sa at hvis jeg ville slutte, så var det bare å slutte, men det føltes ikke så lett. Jeg visste at det ikke ville bli tatt godt imot, forklarer hun. Perioden etterpå skal ha blitt svært vanskelig og faren skal ha ignorert ungjenta kontinuerlig. – Han sa han skulle stå i veien for alt jeg prøvde å oppnå i livet og at han skulle sørge for at den eneste jobben jeg skulle ha var i kassa på Kiwi. https://www.nettavisen.no/sport/jakobs-soster-18-hevder-gjert-ingebrigtsen-ville-odelegge-matte-holde-det-hemmelig/s/5-95-2356793 At en far kan si noe sånn til sin egen datter…. 6 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 27. mars #4038 Del Skrevet 27. mars (endret) Sveits35 skrev (3 timer siden): Søsteren ville anmelde i januar men ble «presset» av brødrene til å ikke gjøre dette, sannsynlig for å beskytte Gjert som de mener er syk. Hun forstod dette men følte det forferdelig urettferdig og hun følte på et veldig sinne. Denne jenta er en ekte heltinne som tilslutt gikk og anmeldt alene! Og må si at brødrene falt litt i mine øyne nå… De utleverte ikke Gjert før DE ble presset fra alle kanter. Det var ikke søsteren som betydde noe til syvende og sist, men det ubehaget de måtte stå i med presse og Narve og alle skriveriene og beskyldningene de fikk mot seg. Har du tenkt på at det også kan handle om at de var redde for hva han kunne finne på? Og at de også er preget av oppveksten, de sa jo selv at de også hadde fortrengt mye på den tiden, det tar tid å prosessere og vite hva som er best. De er også strengt oppdratt på å håndtere ting internt i familien. Jenta er en helt, det er det ingen tvil om. Jeg er nesegrus i beundring for henne. @Sveits35 ser etter gjennomlesing at du har justert, så beklager det, fikk ikke med meg alle sidene. Endret 27. mars av Ninaen 6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capri Skrevet 27. mars #4039 Del Skrevet 27. mars Callisto83 skrev (15 timer siden): Veldig enig i dette! Folk må også huske på, at ingen så på Team Ingebrigsten for å se på en helt vanlig familie. Dette var visst en usedvanlig begavet familie, med tre gullmedalje brødre i friidrett, som hadde pappa som trener. Folket ELSKET dette så mye at programmet ble nominert til Gullruten flere ganger. Apropos det folk elsket å se på: "Det er TV-serien som skaper det offentlige bildet av en tilsynelatende rabiat trener som pisker barna sine til suksess, men der det ligger trygghet, kjærlighet og helt fri vilje i bunn. Skal man tro Jakob Asserson Ingebrigtsen, fantes ikke denne sportslige rasjonaliseringen av farens oppførsel før TV-produksjonen kom på banen. Heller ikke privat. I så fall fremstår NRK og produksjonsselskapets ønske om å fortelle en feel good-historie fra denne familien som nærmest et selvstendig overgrep mot barna i familien. Ikke strafferettslig, men presseetisk. Én ting er å oppleve seg utsatt for mishandling. En annen er å oppleve at den som mishandler, får muligheten til å definere historien om det som har skjedd." https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/Jb4lpR/tv-serien-team-ingebrigtsen-fremstaar-naermest-som-et-eget-overgrep 5 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurri Skrevet 27. mars #4040 Del Skrevet 27. mars lurker skrev (15 minutter siden): Jeg ser hos Stavanger Aftenblad at dette nettopp ble sagt: "– Tvang tiltalte deg å være hjemme mot din vilje over lengre perioder etter at du sluttet å løpe, spør tingrettsdommer Dommersnes. Fornærmede svarer at hun ikke ble holdt fysisk tilbake, men at hun aldri fikk lov til å gå ut. Hun sier at hun aldri kom halvveis i setningen en gang før tiltalte hadde svar nei, eller at det ikke kom på tale. Det endte med at hun til slutt sluttet å spørre. – En slags husarrest etter skolen, da, spør Elden. Fornærmede bekrefter at hun gikk på skolen som vanlig, men at hun var hjemme etterpå." For meg er dette absurd. Den gang jeg gikk på ungdomsskolen trengte jeg aldri å spørre om å få dra til venninner eller ut på kino for eksempel. Jeg sa fra om hvor jeg dro, for eksempel "Jeg går opp til Lena", men vi stod fritt til å finne på hva som helst, om vi da bare hang hos henne, besøkte noen andre, hang på skolen, tok en sykkeltur et sted eller hva enn. Ringte hjem (fra fasttelefon) for å si fra om jeg ble med noen hjem etter skolen, men bare for å opplyse, ikke for å be om lov. Jeg trengte aldri å spørre om lov til noe slik. For såklart hadde jeg lov til å besøke venninner når som helst på dag- og kveldstid, så lenge jeg kom hjem til avtalt innetid og sørget for at leksene var eller ble gjort. Men det er jo noen år siden - har det endret seg? Jeg har ikke tenåringer selv, så vet ikke helt hva slags frihet ungdom i ungdomsskolealder har i dag? Min sønn på 15 har det akkurat sånn du beskriver. Han har selvfølgelig innetider og vi snakker sammen om hva han skal hvis det er sent på en lørdag eller lignende, men selvfølgelig får tenåringer normalt bevege seg fritt rundt. Jeg synes det er helt sprøtt det som beskrives av søsteren. For å sette det i perspektiv; hva hvis det var en muslimsk far med innvandrerbakgrunn som hadde styrt datteren slik? Ingen hadde nølt med å kalle det uakseptabel sosial kontroll. Blir ikke noe bedre av at tiltalte er fra Båtsfjord. 11 2 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå